Heeft drugsgebruik jou veranderd?

Heeft drugsgebruik jou veranderd?

• Ik ben meer 'inventive/curious' (O) dan voorheen.

Stemmen: 8 25,8%
  • Ik ben meer 'consistent/cautious' (O) dan voorheen.

Stemmen: 4 12,9%
  • Ik ben meer 'efficient/organized' (C) dan voorheen.

Stemmen: 2 6,5%
  • Ik ben meer 'easy-going/careless' (C) dan voorheen.

Stemmen: 19 61,3%
  • Ik ben meer 'outgoing/energetic' (E) dan voorheen.

Stemmen: 8 25,8%
  • Ik ben meer 'solitary/reserved' (E) dan voorheen.

Stemmen: 4 12,9%
  • Ik ben meer 'friendly/compassionate' (A) dan voorheen.

Stemmen: 15 48,4%
  • Ik ben meer 'analytical/detached' (A) dan voorheen.

Stemmen: 3 9,7%
  • Ik ben meer 'sensitive/nervous' (N) dan voorheen.

Stemmen: 1 3,2%
  • Ik ben meer 'secure/confident' (N) dan voorheen.

Stemmen: 16 51,6%

• Totaal aantal stemmers
    31

Mentat

Experimenterende gebruiker
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of het gebruik van drugs jullie heeft veranderd. Ik besef me dat dit een best abstracte vraag is en dat 'drugs' een nogal breed begrip is. Bovendien ben ik me bewust van het feit dat er aan deze vraag ook meteen wat aannames (over o.a. identiteit) kleven.

Toch ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en inbreng.

Enkele vragen om het misschien wat concreter te maken:
  1. Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  2. Is je 'wereldbeeld' veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  3. Is je gedrag veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  4. Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?

Ik heb ook een poll, op basis van de 'Big Five personality traits', bijgevoegd. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets zal toevoegen, maar misschien kan de uitkomst wel interessant zijn.

Bedankt!

Illusionist

Hoi Mentat,

Ja, drugs heeft mij veranderd in verschillende opzichten. Ik ben er door achteruit gegaan maar ook weer niet. Het klinkt misschien gek maar ik heb er ook weer veel van geleerd. Ik zal de vragen voor je beantwoorden zodat je een concreet antwoord hebt.

1. Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
"Ja, wel een beetje eigenlijk. Niet zozeer na hard-drugs gebruik maar wel met cannabis-gebruik. Ik ben een jaar lang verslaafd geweest aan cannabis en ben nu 5 maanden clean. Mijn persoonlijkheid is er 'harder' van geworden: ik kom meer voor mezelf op, heb een ietwat 'grotere mond' en ik weet wat drugs nu met me doet. Ik ben serieus waar blij dat ik nu clean ben. Ik hoef cannabis nooit meer aan te raken."

"Ja zeker, met het gebruik van MDMA. Door MDMA heb ik ontdekt hoe onwerkelijk je jezelf eigenlijk kan voelen. Hoe onwerkelijk de wereld kan zijn. Je voelt je namelijk zo gelukkig (door de serotonine) dat het gewoon onwerkelijk is. En dat dat gevoel in de werkelijke wereld onmogelijk is. Verder nog nooit echt psychedelische drugs gebruikt, wel 2CB maar dat was een milde trip. Dit maakte de wereld gewoon nog een stukje mooier dan 'ie al is."

"Ja, ik ben een stuk volwassener en minder impulsief dan ik eerst was. Alhoewel, door het cannabisgebruik werd ik laks en deed ik eigenlijk vrij weinig op werken na. Werken om cannabis te kunnen kopen. Door het stoppen met gebruik ben ik eigenlijk volwassener en minder impulsief geworden. Dus als we het in feite bekijken komt het er op neer dat ik door drugsgebruik wel veranderd ben qua gedrag."

4. Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?
"Ik denk dan echt wel cannabis eigenlijk."

Ik hoop dat ik je hiermee een goed, concreet antwoord heb kunnen geven!

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Zeker, drugs heeft een positief effect voor mij. In hoeverre je drugs dan positief kan noemen.

Weed, maakt me rustig in mijn hoofd waardoor ik rationeel en logisch na kan denken ipv impulsief en met emotie. Die tweede leid vaak tot problemen, en vaak als ik een paar dagen over de situatie na kan denken ben ik het ook niet met mezelf eens. Dus weed voor rationeel denken. Weed heeft mij door rationeel te laten denken ook veel geleerd in mijn omgang met andere mensen en de wereld. Zonder weed zou ik waarschijnlijk allang gek geworden zijn.

mdma, werkt therapeutisch en en mijn vriend en ik staan zo op 1 level samen dat die paar uur M onze relatie echt duidelijk verbeteren. We kunnen makkelijker over bepaalde onderwerpen praten en je voelt weer even dat het helemaal niet zo erg is als meneer weer eens niet de vaatwasser ingeladen heeft. Die kleine dingen doen er niet toe als je voelt hoeveel je van iemand houd. Soms is het wel fijn dat M je weer even heel hard laat voelen wat je voor je partner voelt.

Speed, beetje hetzelfde als M. Ook super voor mijn relatie, over dingen praten is ontzettend makkelijk waardoor eventuele problemen uitgepraat worden en er geen ruzie door ontstaat. Speed heeft laatst ons leven ook omgedraaid, we hebben een compleet nieuwe inrichting en doel in ons leven, mijn vriend en ik hebben samen een uur lang gejankt omdat we het licht zagen. Zonder speed vinden wij denken en onze gedachtes onder woorden brengen een heel stuk moeilijker. Met speed is alles zo geordend en zijn alle woorden de juiste, waardoor praten dus onwijs fijn is.

Illusionist

Zeker, drugs heeft een positief effect voor mij. In hoeverre je drugs dan positief kan noemen.

Weed, maakt me rustig in mijn hoofd waardoor ik rationeel en logisch na kan denken ipv impulsief en met emotie. Die tweede leid vaak tot problemen, en vaak als ik een paar dagen over de situatie na kan denken ben ik het ook niet met mezelf eens. Dus weed voor rationeel denken. Weed heeft mij door rationeel te laten denken ook veel geleerd in mijn omgang met andere mensen en de wereld. Zonder weed zou ik waarschijnlijk allang gek geworden zijn.

mdma, werkt therapeutisch en en mijn vriend en ik staan zo op 1 level samen dat die paar uur M onze relatie echt duidelijk verbeteren. We kunnen makkelijker over bepaalde onderwerpen praten en je voelt weer even dat het helemaal niet zo erg is als meneer weer eens niet de vaatwasser ingeladen heeft. Die kleine dingen doen er niet toe als je voelt hoeveel je van iemand houd. Soms is het wel fijn dat M je weer even heel hard laat voelen wat je voor je partner voelt.

Speed, beetje hetzelfde als M. Ook super voor mijn relatie, over dingen praten is ontzettend makkelijk waardoor eventuele problemen uitgepraat worden en er geen ruzie door ontstaat. Speed heeft laatst ons leven ook omgedraaid, we hebben een compleet nieuwe inrichting en doel in ons leven, mijn vriend en ik hebben samen een uur lang gejankt omdat we het licht zagen. Zonder speed vinden wij denken en onze gedachtes onder woorden brengen een heel stuk moeilijker. Met speed is alles zo geordend en zijn alle woorden de juiste, waardoor praten dus onwijs fijn is.
Ik snap zeker wat je bedoelt met het gemakkelijk kunnen praten over dingen. Je vergeet wel even al die dingen om je heen als je harddrugs hebt gebruikt. Dat heb ik ook met M-gebruik en S-gebruik, haha.
Wel fijn dat jij je zo rustig voelt door cannabis. Ik heb ook ADHD dus ik denk dat ik daardoor iets té rustig ofwel laks werd. Voor iedereen werkt het verschillend, haha.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Denken op weed is zoveel fijner! Praten op speed is zoveel mijner! (slaat nergens op maar het moest rijmen van me)
Laats had ik een gedachte die ik met mijn vriend deelde, op weed denk ik veel (geordend en ook rustig) na en zeker met een logisch standpunt. Ik kreeg het mijn vriend niet uitgelegd zodat hij mijn gedachtegang kon volgen en werd er lichtelijk geïrriteerd door. Nog geen week later las ik een nieuwsbericht waarin mijn gedachte bewezen werden. Ik heb vol trots hem dat bericht laten lezen.
Op het moment ben ik de molen in gegaan om te checken of ik niet misschien last heb van ADD. Sinds mijn eerste x speed is die gedachte op gekomen en ik sta nu op de wachtlijst (het irriteert me dat die lijsten lang zijn, want ik heb nu een idee wat er mis is met me, en dan wil ik het uiteraard ook het liefst gisteren nog uitgezocht hebben) en hopelijk gaat er iets uit komen waar ik mee kan gaan werken.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb gestemd, als enige zie ik nu.

Met name psychedelica hebben mijn kijk op de wereld enorm veranderd. Ik ben veel meer open-minded geworden en zie dingen niet meer zo zwart wit als vroeger. Ben bovendien ook wat spiritueler en gevoeliger geworden, iets dat ik voor mijn psychedelica gebruik nooit had kunnen bedenken.

Fool

Badass junkie
Ik heb ook gestemd, maar ik weet niet of ik alle veranderingen kan toewijzen aan drugsgebruik. Mijn eerste keer truffels was op mijn 16e, en rond die periode van je leven gebeurt er überhaupt veel dat je als een persoon veranderd.

Narayani

Bewuste gebruiker
Ik weet net als Fool niet zeker of ik veranderingen per se kan toeschrijven aan drugsgebruik. Ben in dezelfde periode sowieso veel volwassener geworden en als persoon gegroeid, maar dat zal ook komen door heel veel andere factoren. Wel denk ik dat drugsgebruik bepaalde processen heeft versneld voor mij. Met name MDMA en psychedelica hebben me inzichten en meer zelfvertrouwen gegeven, en ze hebben geholpen met verwerkingsprocessen, wat doorwerkte in het dagelijkse nuchtere leven.

Zo heeft een vervelende ervaring op truffels ervoor gezorgd dat ik eindelijk therapie zocht voor de trauma's die toen naar boven kwamen waar ik anders misschien langer mee was blijven lopen. Tegelijk kwam ik er in die trip achter hoe geliefd ik was door de vrienden die daar bij waren en me onder hun hoede namen. En een hele positieve ervaring op mdma heeft ervoor gezorgd dat ik met mijn vriend volledig open kon praten over alle positieve en negatieve dingen in onze relatie, die daardoor een boost heeft gehad waar we twee jaar later nog profijt van hebben. Zelfde geldt ook voor een vriendschap die ik weer nieuw leven in heb geblazen, toen ik met die vriendin samen xtc gebruikte thuis hebben we heel mooi de slechte periode in onze vriendschap kunnen afsluiten.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Hetzelfde zoals fool zegt, mijn start van gebruik lag op de leeftijd van ontwikkeling. Kan wel zeggen dat het een andere kijk op het leven in positieve zin gebracht heeft. Vooral de psychedelische ervaringen. Door xtc ben ik dan weer wat opener geworden. Andere aangevinkte opties behoren tot twijfel ontwikkeling/gebruik.

Mentat

Bedankt allemaal!

Ik vind het erg boeiend om jullie (uitgebreide) posts en ervaringen te lezen. Ik snap ook dat het moeilijk (of eigenlijk onmogelijk) is om een 'oorzakelijk verband' te leggen tussen drugsgebruik en eventuele veranderingen. We worden allemaal vanzelf wat ouder en met een beetje geluk ook wijzer.

Ik vind het ook mooi om te zien dat, op dit moment, de optie 'Ik ben meer 'friendly/compassionate' (A) dan voorheen' de meeste stemmen heeft. Nogmaals bedankt voor de reacties!

Shroomery

Net zoals Fool het zegt is het voor mij lastig om in te schatten of de veranderingen/ontwikkelingen die ik heb meegemaakt toe te schrijven zijn aan drugsgebruik. In negatieve zin is mijn geheugen wel wat verslechterd, evenals mijn concentratie. Dit zal wellicht een correlatie hebben met het gebruiken van MDMA op nog niet volledige ontwikkelde hersenen en het vele drinken en weinig slapen. In positieve zin ben ik door diezelfde drug opener geworden naar mensen en maak ik mij minder druk over hoe mensen willen zijn en vind ik dit andersom ook fijn. Door de psychedelica kan ik beter relativeren in met name beangstigende situaties en word ik wat sneller emotioneel om zaken zoals het zien van oorlogsfilmpjes en dergelijke. Vond ik voorheen natuurlijk nooit leuk om te zien, maar nu huil ik er sneller om. Alsof mijn empathische vermogen is toegenomen. En natuurlijk een hele bunch of leuke mensen ontmoet :wink:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Ook voor mij lastig, maar psychedelica heeft mijn horizon absoluut verbreed. Ik zie nu in problemen juist uitdagingen. En sociale vaardigheden lijken door o.a LSD sterk te zijn verbeterd.

Keerzijde is dat drugs als wiet , opiaten etc. juist een véél minder positief effect hebben, tenzij ik een film kijk of ga slapen.

Drugs heeft mij geholpen om aan mijn zelfvertrouwen te werken en ik heb mezelf beter leren kennen. Het heeft me geholpen om een meer realistische kijk te geven op de wereld. De drugs hebben enigzins geholpen om meer mezelf te zijn en mijn persoonlijkheid niet te verschuilen.

Gabbertje

Wijs gebruiker
Ik snap niks van de poll dus dan maar zo. 2-CB (met Ketamine erbij) & XTC hebben mij zeker veranderd. Ik was eerst een persoon die zelf vertrouwen uitstraalde maar het totaal niet heeft.

Ik merk nu aan mezelf dat ik veel meer zelf vertrouwen heb gekregen en mezelf veeeel beter heb leren kennen.

De mening van andere boeide me voorheen veel en nu boeit het me niks meer.

Hmmm heb je poll niet ingevuld maar bij deze mijn persoonlijke vaststellingen:

Cannabis en hasj hadden vaak een temperende werking op mijn veelal impulsieve persoonlijkheid.Het hielp me zeker om minder zwart-wit te denken en gematigder te zijn in mn denkbeelden en reacties.Helaas ook een trigger voor psychoses en daar is het uiteindelijk ook op uitgedraaid voor mij.

Psychedelica hebben ergens zeker een.positieve invloed gehad qua zelfkennis omdat je onder invloed van,onherroepelijk bewust raakt van je eigen karaktertrekken en gedragsspatronen die je anders misschien nooit had herkend bij jezelf

MDMA heeft niet zoveel invloed gehad denk ik maar amfetamines zeker wel omdat je ergens weer dingen aan jezelf opmerkt die jz anders misschien niet zo expliciet had vertoond...ook weer een grote factor in de ontwikkeling van psychoses,vooral ook door het slaapgebrek dat ermee samen gaat.

Om het kort te houden...bottomline is:ja ik ben verandert door drugs.Psychotisch,sociaal onzeker,onzeker over mijn eigen karakteristieken en mijn eigen wilskracht.Ligt waarschijnlijk aan mijn eigen keuzes van altijd de grenzen te willen opzoeken en te ver te gaan dus dit is niet zo representatief maar wel mijn eigen ervaring na 18 jaar gebruik.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Ja ik ben negatief veranderd.
Het is misschien niet persee de drugs,
Maar de situaties waarin ik terecht kom onder invloed.
Speed heeft me psychotisch gemaakt
Waardoor ik zeer ernstige akties heb meegemaakt en gedaan.

Coke heeft me het meest veranderd.
Ik was een 'stoere' zelfverzekerde jongeman altijd aandacht van de vrouwen en ook altijd in een relatie.

Er is niets meer van over.
Durf bijna niemand die bekend is onder ogen te komen.
De deur uit is een hele opgave,
Zowel lichamelijk als mentaal
Virtueel contact met dames gaat me goed af
Zodra het op een date aankomt
Verzin ik elke keer weer een kut smoes.
Mijn korte termijn geheugen is helemaal naar de knoppen.
Na 5 seconden ben ik al kwijt wat ik heb uitgerekent of opgezocht en moet ik het overnieuw doen

Werd steeds vaker para door de coke
Alles dicht steeds luisteren of ik wat hoorde
Tv radio alles uit

Nu 5 dagen geen coke,
Merk ik nog steeds lichamelijk en mentaal de schade.

Er is eigenlijk geen enkele drug positief geweest voor mij.
Paar keer overdosis.
2 keer neergestoken omdat mijn ego te groot was.
En zo nog wat dingen
Dus ben van plan om niet meer te gebruiken
Het leverd me niets op

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Heftig Liefhebbertje...

Wel goed dat het je heeft doen inzien dat het anders moet. Het zou zo kunnen dat je je zelfvertrouwen weer terugvindt.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb ook gestemd, maar ik weet niet of ik alle veranderingen kan toewijzen aan drugsgebruik. Mijn eerste keer truffels was op mijn 16e, en rond die periode van je leven gebeurt er überhaupt veel dat je als een persoon veranderd.
Ja hier sluit ik me bij aan. Nouja, mijn eerste keer xtc was op mijn 21e maar ik ben sindsdien ook veel veranderd. Al heb ook best wel wat behandeling achter de rug. Daar leert een mens ook wel van.
Wat ik vooral in het begin vond was dat mijn gedachten een keer stil konden staan tijdens drugsgebruik. Het enige wat telt is het moment zelf, de moeilijkste discussie die je met jezelf hebt op dat moment is of je even wil gaan zitten of toch liever een kauwgompje neemt. Dat het leven ineens zo simpel kan zijn vond ik echt een openbaring. En dat de mogelijkheid bestond om me niet 24/7 zorgen te maken. Daardoor ben ik dat in mijn dagelijks leven ook veel minder gaan doen (toendertijd) en ben ik veel relaxter geworden.

Ik ben blij dat ik na al die jaren drugs nog steeds heel erg leuk vind. Ken ook genoeg voorbeelden van dat mensen het misbruiken of nare ervaringen hebben.

• Like
Waarderingen: Fool

Susanne

Bewuste gebruiker
Zoals de anderen al zeggen, is het moeilijk om te zeggen welke veranderingen door de leeftijd komen en welke door drugs. Ik blowde voor het eerst op mijn 15e, ik deed op mijn 18e voor de eerste keer xtc en ik ben nu 22. Nogal een fase waarop er veel verandert. Een belangrijke verandering die me opvalt is dat ik serieuzer ben geworden en iets meer met mijn leven ben gaan doen. Ik denk dat dat in zekere zin ook met de drugs te maken heeft omdat ik heb geleerd dat genot/een kick najagen maar in beperkte mate voldoening geeft. Ik was als puber nogal een vervelend kind, maar na een periode van veel gebruik was ik dat een beetje zat en ben ik me gaan afvragen wat ik nou eigenlijk wou met mijn leven. Op mijn 21e heb ik mijn vwo afgemaakt en nu studeer ik. Ik ben ook in zekere zin uitgefeest. Van tijd tot tijd ga ik nog naar grotere feesten, maar ik ga zelden 'uit'. Ik ben het gaan waarderen om gewoon met vrienden op de bank een jointje te roken of ketamine te doen. Een nadeel dat ik ervaar is dat mijn concentratievermogen slechter is geworden, of dat ik ben verleerd hoe je daarmee omgaat. Ik rook nu gauw een jointje als ik rust in mijn hoofd wil of ik pak ritalin.

lotske1984-

Wijs gebruiker
Ja eigenlijk wel..weinig buiten komen..weinig sociale contacten en nimmer uitgaan enz..spijtig genoeg..

BlijeChick

Belezen gebruiker
Ik heb je poll ingevuld. Leuk om te lezen hoe anderen het ervaren, ik herken er ook veel in bij mezelf.

Wat ik merk nadat ik drugs ben gaan gebruiken (voornamelijk xtc) is dat ik wat meer open minded in het leven sta. Voor mij betekent dat dat ik me minder druk maak om dingen dan voorheen. Alsof ik me wat losser voel en meer een go with the flow mentaliteit heb. Ik heb het idee dat ik daardoor relaxter ben geworden. Ik vind stress een mode-trend maar als we het dan toch gebruiken, zou je kunnen zeggen dat ik minder stress ervaar :wink:

Van mezelf ben ik altijd al iemand die open staat voor anderen en anderen respecteer, door het drugsgebruik is dit wellicht iets versterkt.

Als laatste merk ik dat ik mezelf beter heb leren kennen. Daarbij bedoel ik dat ik meer ben gaan nadenken over wat ik wil en wat belangrijk voor mij is. Hierdoor heb ik bepaalde (niet altijd even makkelijke) keuzes kunnen maken waardoor ik nu erg goed in het leven sta en geniet van het hier en nu :) (lekker zweverig haha..)

Uiteraard hier ook weer, je weet nooit precies of het komt door drugsgebruik alleen of dat het een combi is met ervaring/ouder worden ( ook al ben ik pas 26 :tongueout: ). Maar denk zeker dat het van redelijk grote invloed is geweest!

Acidgoa

Newbie
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of het gebruik van drugs jullie heeft veranderd. Ik besef me dat dit een best abstracte vraag is en dat 'drugs' een nogal breed begrip is. Bovendien ben ik me bewust van het feit dat er aan deze vraag ook meteen wat aannames (over o.a. identiteit) kleven.

Toch ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en inbreng.

Enkele vragen om het misschien wat concreter te maken:

Ik heb ook een poll, op basis van de 'Big Five personality traits', bijgevoegd. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets zal toevoegen, maar misschien kan de uitkomst wel interessant zijn.

Bedankt!
Ik heb lang verschillende drugs gebruikt op feestjes ook buiten feestjes, ik probeer nu stilletjes aan te stoppen want ik deed anders tegen mijn vrienden, vriendinnen,..., enige tips zij altijd welkom?

DrugsBeer

Hoe gek het ook klinkt, drugs heeft een positieve verandering op mij gehad. Zeker na het gebruik van een aantal psychedelische drugs, zoals 2C-B, LSD etc. Ik was vroeger altijd erg bang, onzeker en altijd het "muurbloempje". Door verschillende trips ben ik veel gaan nadenken en dat heeft mij verandert. Ik durf nu makkelijker voor mezelf op te komen, maak makkelijker nieuwe vrienden (wel of niet nuchter), ben meer outgoing en geniet meer van de kleine dingen in het leven.

Ik zal even je vragen beantwoorden..
  • Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
Mijn persoonlijkheid is zeker veranderd door het gebruiken van drugs. Ik kan zeggen, want ik heb het van meerdere mensen gehoord, dat het erop vooruit is gegaan. Ik ben nu veel socialer, sympathieker en bekijk dingen anders. Vroeger schoot ik altijd meteen in de verdediging, of juist in de aanval. Als er nu ergens drama onstaat, kijk ik eerst of het de moeite waard is om mezelf erin te mengen. Is dat het niet? Dan laat ik het lekker aan me voorbij gaan. Er is veel meer rust in mijn leven gekomen, als het ware.
  • Is je 'wereldbeeld' veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
Doordat mijn persoonlijkheid is veranderd, ben ik ook wel anders gaan kijken naar bepaalde wereldzaken.. maar hier kan menig mens toch vrijwel niks aan veranderen. Dus dit is niet zo zeer het geval.
  • Is je gedrag veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
Yes, ik ben nu veel rustiger. Ik straal meer kalmte uit, meer zelfvertrouwen en mensen zien aan me dat ik beter in m'n vel zit. Volgens veel mensen straal ik "vertrouwen" uit. Vaak als mensen iets kwijt willen, maar dat niet aan willekeurig persoon kunnen vertellen, komen ze tegenwoordig naar mij. Dit komt omdat ik overal erg "neutraal" op kan reageren, volgens hen.
  • Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?
Toch zeker wel LSD het meeste. 2C-B in bepaalde aspecten.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Eigenlijk heel interessant, dit. Jammer om te lezen dat er ook mensen zijn die zich zo negatief veranderd voelen door hun drugsgebruik. Maar ook toch veel positieve veranderingen op zich, mooi!
Ik denk dat mijn drugsgebruik (bijv sporadisch xtc of speed) mij ook zeker heeft veranderd. Ik maak mij een stuk minder druk, vooral in sociale situaties. Mijn hoofd is rustiger. Ik ga makkelijker een conversatie aan of sociale shit die ik voorheen vermeden had. Ik ben gewoon iets kalmer geworden, denk ik.

BlijeChick

Belezen gebruiker
Eigenlijk heel interessant, dit. Jammer om te lezen dat er ook mensen zijn die zich zo negatief veranderd voelen door hun drugsgebruik. Maar ook toch veel positieve veranderingen op zich, mooi!
Ik denk dat mijn drugsgebruik (bijv sporadisch xtc of speed) mij ook zeker heeft veranderd. Ik maak mij een stuk minder druk, vooral in sociale situaties. Mijn hoofd is rustiger. Ik ga makkelijker een conversatie aan of sociale shit die ik voorheen vermeden had. Ik ben gewoon iets kalmer geworden, denk ik.
Dat is fijn! Herken ik ook wel ja, dat je je minder druk maakt :grin:

Meid1984

Yep, gebruiken heeft mij veranderd. Ik vind dat ik veel meer zelfvertrouwen heb en minder bullshit tolereer. Als mensen nu onzin uitkramen dan ben ik er gelijk klaar mee. Ik duld geen onzin meer en durf dat tegenwoordig ook te zeggen. Dat was vroeger wel anders. Al heeft de leeftijd daar natuurlijk ook iets mee te maken. Als twintiger kan je je nog druk maken om wat anderen van je vinden. Nou met dertig is dat (bijna) helemaal weg. Heerlijk

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik weet niet of ik kan zeggen dat mijn persoonlijkheid veranderd is. Ik kon vroeger fel zijn in mijn meningen maar ben véél milder geworden over de jaren (misschien zelfs te mild... zou wat meer voor mezelf mogen opkomen in plaats van alleen aan anderen te denken) maar dat is misschien eerder het effect van tijd.

Wat wel duidelijk veranderd is door gebruik van psychedelica is mijn wereldbeeld. Ik ben wetenschapper van beroep en zag alles altijd kraaknuchter, heel rationeel, rigide. Psychedelica hebben mij laten zien dat er 'meer' is dan puur op basis van ratio beredeneerd kan worden. Daarmee bedoel ik niet dat ik geloof in hogere machten ofzo - ik geloof nog altijd dat er een logische verklaring is voor de effecten van psychedelica (stofjes in de hersenen, kort gezegd). Echter, door zelf te ervaren dat er zoveel andere werkelijkheden zijn dan de werkelijkheid die wij gewend zijn, als je het brein er maar de mogelijkheid toe geeft, heeft mij laten inzien dat er veel meer mogelijk is dan ik in eerste instantie dacht. Dit besef was de eerste keren best overwhelming! Waar ik eerder bepaalde dingen compleet uitsloot op wetenschappelijke gronden, sta ik nu meer open voor andere standpunten. Ben echt een stuk meer open-minded geworden.

Door wiet gebruik is het enige positieve bij mij de creativiteit en beweeglijkheid. Ik presteer beter met werk maar met al het andere minder. Ik strijd al jaren aan mijn verslavingen, heb er 2, de 1 vangt het andere op. Als ik niet verslaafd aan de wiet ben is het de coke wel. Bij coke gebruik heb ik helemaal geen positieve situaties, alleen maar ellende. Daarom ben ik hier ook nieuw om wat van te leren door verhalen van mensen. Soms denk ik dat ik ermee stop als ik het loodje leg.

Drugslover43

Belezen gebruiker
Ik heb voor de laatste optie van de poll gekozen zoals meer dan de helft, geen bijzondere keus dus.
Er had ook kunnen staan "tast t je korte termijngeheugen aan" had k maby daarvoor gestemd:cry:

Fundamenteel

Absoluut. Ik ben grotendeels trouw gebleven aan natuurlijke drugs. Ik heb geëxperimenteerd met hard drugs. Korte tijd verslaafd geweest aan coke. Maar al bij al altijd veilig terug gekeerd naar mijn wietje. De drugs die mij het meest veranderd heeft zijn paddenstoelen. Ik kon plots voelen. Maar dan voelen op een manier waar ik me helemaal kon inleven. Ik zag mensen plots anders, kon me in hen inleven en fixeerde me plots op hun goede eigenschappen. Voor paddo's was ik vrij pessimistisch en negatief ingesteld. Door een significante trip werd alles rechtgezet. Het was de meest intense confrontatie met mezelf ooit. Ik zag plots het leven en de magie ervan. Het was een wonderbaarlijke reis. Maar het is op "hold" gezet. Er is geen drugs dat ik harder respecteer dan psychedelische drugs. Ik moet alles 100% op een rijtje hebben alvorens ik terug trip. Een bad trip heeft mij zeer behoedzaam gemaakt.
Verder heeft cannabis wel een behoorlijke indruk op mijn leven gemaakt. Lang heb ik gedacht dat ik er slechter van werd, maar het was mijn regelmatig drinken dat mijn leven beperkte. Toen ik alleen blowde en niet dronk was ik een vrij aangenaam persoon. Dankzij cannabis kan ik de zaken relativeren en me lostrekken van de dagelijkse sleur die mij gevangen in mezelf houdt. Alcohol heeft veel chaos en ellende in mijn leven veroorzaakt.
Ik ben niet gemaakt voor de drank. Maar cannabis en ik zijn een perfecte match. Als ik alleen cannabis gebruik word ik als persoon "easy going". Mijn zwart wit wereld mengt zich tot een mooie grijze kleur en ik ben mezelf baas. Ik heb totale zelfcontrole en wind me aan niets op.

lysergic bink

Bewuste gebruiker
Je favo drugs vormen toch wel na jaren een beetje je karakter,
gelukkig zijn men drugs of choice psychedelica : in feite wou ik meerdere opties aanklikken:
  • voornamelijk is het meer easy going want door psychedelica voel ik me meer in het moment , continu zen.
welke externe omstandigheden er ook zijn ik behoud men innerlijke rust stukken makkelijker.
  • verder zijn ook van toepassing : meer friendly,compassionate ook meer gevoelig en ook meer energiek : ik ben er meer
in tune met de natuur door , spiritueler, bedachtzamer en kan veel scherpere analyses maken en kan mij ook meer verplaatsen in de beweegredenen of motieven van een ander door meerdere ego deaths.
Ik ben gevoeliger voor kunst, muziek, mooie architectuur voel me als het ware fijnbesnaarder.
Nieuwschieriger ook wel want steeds de weken na een goeie trip is men brein net een spons, dan ga ik veel boeken halen in de bibliotheek en verruim ik zo verder mijn bewustzijn.

maw als men de optelsom maakt heeft psychedelica mij een beter mens gemaakt absoluut.

Drugs die men karakter negatief beinvloed hebben in het leven waren dan weer : speed en benzo's : dan komen de negatievere opties van de poll wel boven zoals :achterdocht en paranoia , sociaal isolement , berekender en koeler ,ook toen ik nog 25 gr wiet blowde per week was ik in feite sociaal geisoleerd.
Gelukkig heb ik de drugs die me de schaduwzijde van het leven toonden grotendeels achterwege gelaten maar voor een volledige studie van je eigen bewustzijn af te ronden moet je vaak afdwalen tot de krochten van de hel.
Waarschijnlijk zocht ik die dan ook op in schril contrast met de hemelse werelden die psychedelica me toonden en tonen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan