Gestopt met roken

Formule 6

Newbie
Ben nu zelf 267 dagen gestopt met roken! Zelf erg trots op ik ervaarde tijdens het stoppen alleen erge moeite de eerste week maar daarna ging het mij erg gemakkelijk af. Ik voren me af hoe het voor de meeste mensen hier is gegaan met stoppen. En ik wil ook graag horen van de mensen die proberen te stoppen maar het steeds niet lukt

AlwaysTrying

Bewuste gebruiker
Ben nu zelf 267 dagen gestopt met roken! Zelf erg trots op ik ervaarde tijdens het stoppen alleen erge moeite de eerste week maar daarna ging het mij erg gemakkelijk af. Ik voren me af hoe het voor de meeste mensen hier is gegaan met stoppen. En ik wil ook graag horen van de mensen die proberen te stoppen maar het steeds niet lukt
Wat super lief van jezelf!

Mij lukte het echt pas na vele pogingen, soms rookte ik drie jaar niet, maar bij tegenslag toch weer terugpakken naar iets oud en vertrouwds, als de wereld om me heen even zo niet meer zo vertrouwd voelde.
Echt nooit begrepen hoe verslavend nicotine, maar ook de "handeling" zelf zo verslavend kon zijn.
Totdat ik een keer niets meer te roken had, de asbak met de stofzuiger had leeg gezogen en ik snachts op m'n knietjes de stofzuigerzak leegtrok om daar nog uitgedrukte shaggies in te vinden. (schaam me nog 🙈)

Dan die peukjes open pulken 🤢 en de restanten in een nieuw vloeitje draaien.
Jezoes wat was dat goor!
En wat voelde ik me toen echt een junk.
Dat was toch wel m'n dieptepunt.
Dit samen met het moment dat ik ooit eens na trauma met een suicidale depressie werd opgenomen en ik op een dag naar m'n vingers keek en dat ik bruine rookvingers had. Dat was ook wel een behoorlijk keerpunt. Want als ik iets goor vond/vind altijd, zijn het van die bruine nicotine vingers.(of snorren🙊)
Maar ja, weinig geld, dus dat shaggie moest hé-le-maal opgerookt worden natuurlijk. 🙈

Maar na zo'n 20 jaar vond ik het wel welletjes.
Ik dacht ja, als ik het niet voor m'n longen wil doen. (ik had op m'n 30e al een inhalator) waar dan wel voor.
Toen ging ik denken aan wat ik wél wilde, niet aan wat ik niet wilde.

Ik wilde mooi witte tanden houden.
Graag een goede gezonde huid ipv grauw en met in de toekomst meer rimpels.
Want ik smeerde wel fijne crèmes op m'n gezicht, maar ondertussen stak ik wel peuken op, vond ik ineens zo kolder.

Ik wilde lekker fris ruiken en niet naar de sigarettenrook als ik ergens binnenkwam.
Ik wilde geld overhouden.
Ik wilde zo fit mogelijk ouder worden, want of je ziek word, ja dat weet niemand, maar echt fit ouder worden met roken.. Mwoah, niet echt denk ik zo.
En dat proestend en roggelend wakker worden in de toekomt vond ik ook niet erg sexy. 😅

Dus al met al, ben ik heel blij dat ik inmiddels al een jaar of 8 zoiets niet meer rook.

Houd vol, want met alle kennis van nu over roken is het toch eigenlijk ja... In ieder geval voor de jeugd alles behalve stoer om er überhaupt nog aan te beginnen. 🙂

En vooral als je graag kinderen wil, dan bewust het risico nemen om je leven misschien te verkorten, tja... Dat moet je dan toch je aankomende kinderen niet aan willen doen... Het leven is immers al.. Wat zullen we zeggen... Pittig genoeg. 😉

Succes! 🍀

Formule 6

Newbie
Bedankt voor de uitgebreide en mooie reactie! En goed dat je nog steeds gestopt bent! Ik heb ook niet meer de neiging naar een sigaret of zin na een paar drankjes. Ik ben erg blij dat ik er vanaf ben ook erg blij voor jou dat je er mee gestopt bent 😁

Spatsen

Belezen gebruiker
Ik zou heel graag willen stoppen met roken, maar het lukt me telkens niet. Over een paar dagen ben ik een half jaar clean van de alcohol, speed, ketamine en cannabis. Maar het roken? Dat blijft lastig.

als ik de voordelen en de nadelen opschrijf, dan kom ik tot de conclusie dat roken mij helemaal niks brengt. Alleen maar negatieve dingen. Toch lukt het mij maar niet om te stoppen.
Iemand tips ? 🫣

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Heb 17 jaar gerookt, 1 jaar gestopt na een longontsteking. Daarna enkele maanden gerookt maar merkte eigenlijk enkel nadelen op aan roken lichamelijk en het smaakte ook totaal niet meer. Intussen alweer een klein jaartje gestopt en totaal geen zin meer in nicotine.

Dirkdirk

DF-koning
als ik de voordelen en de nadelen opschrijf, dan kom ik tot de conclusie dat roken mij helemaal niks brengt. Alleen maar negatieve dingen.
Dat is waar het op neer komt. Het maakt niet uit hoe vaak je het probeert of welke trucjes je bedenkt, de conclusie is, keer op keer: stop ermee.

En zo werkt het. Er is GEEN ENKEL voordeel aanroken. Ik bedoel niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, ik bedoel er is GEEN ENKEL VOORDEEL.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat is waar het op neer komt. Het maakt niet uit hoe vaak je het probeert of welke trucjes je bedenkt, de conclusie is, keer op keer: stop ermee.
En vervolgens nooit meer de eerste oppakken. Er bestaat niet zoiets als een sigaretje roken. Of alleen in het weekeind. Of alleen op feestjes. Niet als je al vast gerookt hebt.

Nico wordt heel vervelend als je 'm niet elk uur van de dag in je leven laat. En zelfs dan nog.

OT:
Ik heb vele stoppogingen gedaan. Een groot deel daarvan waren in mijn tienerjaren en stelden niets voor. Dan was het 2/3 dagen. Met een beetje doorzetten 3 weken. Niet echt noemenswaardig te noemen dus.

Tot ik rond, volgens mij m'n 23e weer eens een echte serieuze stoppoging deed. Wat deed ik deze keer nou wezenlijk anders?
Ik stopte ook met het roken van wiet. Stoppen met blowen, maar blijven roken en vise versa. Dat heeft nog nooit gewerkt bij mij. De nicotine verslaving blijft in stand en zelfs zou je puur roken, dan is die oh zo verslavende handeling er nog.

Volgens mij heb ik die stoppoging die fout nog weleens gemaakt, dat ik af en toe een pure rookte. Maar verder deed ik voornamelijk wiet vapen. Dat ging opzich vrij aardig. Ben toen 9 maanden gestopt geweest. Ik ging toen mn afstuderen in en ik had echt nauwelijks concentratie. Het begon met jointjes roken met tabak en veranderde weer in vast roken. Beiden gaf het me de concentratie en motivatie die ik op dat moment mistte.
Pas jaren later nu, zie ik dat ik toen al te kampen had met burn-out klachten.

Ik heb toen weer ruim een jaar gerookt volgens mij. Daarna gestopt door een nieuwe wietvape aan te schaffen. De Mighty. Die werkte dusdanig goed dat het gemis naar jointjes mèt tabak reuze meeviel. Stoppen was echt een eitje.
Na drie maanden ben ik ook volledig met de wiet gekapt.
Moet ik er wel bij vermelden dat mn harddrugs gebruik wel was toegenomen destijds. Ik ben toen ruim 1,5 jaar gestopt geweest.

Ik begon weer met roken tijdens de dagbehandeling na mijn klinische opname in Zuid Afrika. Het was best pittig om die soms helemaal gaar uit een sessie te komen en letterlijk alleen maar rokers om me heen te hebben. Ook hier gold weer. Er bestaat niet zoiets als één sigaretje. Het wordt vanzelf weer een pakje en zo door.
Ik heb toen denk ik 7 maanden weer gerookt. Daarna ben ik helemaal clean gestopt. Op mijn 100e cleandag toen haha.

Ik heb geen hulpmiddelen gebruikt, geen nicotine vervangers, geen medicijnen, en dus ook geen andere drugs ter vervanging. Gewoon Cold Turkey stap 1 t/m 3 toegepast.

Week één was ff kut. Week 2 ging wel weer en daarna zat het moeilijkste erop. Ik heb soms nog steeds weleens als ik achter iemand loopt die rookt, dat ik er zin in krijg. Vooral op de momenten dat ik moe ben icm triggers van vroeger, zoals sochtends met het OV reizen als ik nog wakker moet worden.
Maarja, die zucht momenten duren nog geen 2 minuten. Als dat het is 😂

Ik heb er nu wel vertrouwen in dat ik voor heel lang vol kan houden dat ik vandaag niet rook.

Overigens heb ik tijdens sommige stoppogingen af en toe nog weleens een half sigaretje gerookt. Noem het een verslavingsexcuusje of niet. Maar ik wilde het weer eens even proeven, om halverwege bijna kotsend die peuk weg te gooien. Het hielp wel om te herinneren hoe vies het wel niet is, als je niet meer vast rookt.
Dit was overigens altijd op momenten dat ik me goed voelde. Had ik me kut en gestrest gevoeld, dan had het misschien averechts gewerkt en geleid tot een terugval.

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Stoppen met roken is moeilijk, tot dat je de juiste reden hebt gevonden.
Dan is stoppen met roken heel gemakkelijk. Ik ken de valkuilen, ben er al in vele gestapt.

Zoek naar de reden die je energie geeft om het stoppen vol te houden, soms kom je daar per ongeluk achter en misschien ook wel nooit. Dan kan je nooit meer roken nadat je gestopt bent.

Ik heb een gigantisch goede reden gehad om te stoppen met roken en dat vol te houden. Het lukt mij zelfs om af en toe te roken (ook al weet ik niet waarom ik dat doe, heel soms heb ik er gewoon zin in.)

In al die tijd nadat ik gestopt ben heb ik nooit meer de gewoonte van het roken opgepakt. Ook al rook ik af en toe tijdens uitgaan of een festival.
Ik heb er niet altijd zin in, dat vind ik het meest waardevol.

Nogmaals, met de juiste reden lukt het, zelfstandig, of met hulp, de reden is belangrijk.

Spatsen

Belezen gebruiker

En zo werkt het. Er is GEEN ENKEL voordeel aanroken. Ik bedoel niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, ik bedoel er is GEEN ENKEL VOORDEEL.
Maar dan de hamvraag… hoe ben je er dan mee gestopt? Met drugs en alcohol wist ik ook dat het mij de vernieling in hielp, maar het roken?

misschien geen geliefde opmerking van mij, maar ik ben er stellig van overtuigd dat roken verslavender is dan cocaïne en alcohol 😅

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Maar dan de hamvraag… hoe ben je er dan mee gestopt? Met drugs en alcohol wist ik ook dat het mij de vernieling in hielp, maar het roken?

misschien geen geliefde opmerking van mij, maar ik ben er stellig van overtuigd dat roken verslavender is dan cocaïne en alcohol 😅
Er zit een groot verschil tussen iets weten of iets voelen. Bij mij in elk geval.

Dat ik van de drugs de vernieling in ging, dat was wel duidelijk. Geen ontkennen aan. Alcohol idem, zeker als je de katers voelt.

Maar met roken zijn die lichamelijke gevolgen die je echt gaat voelen, veel subtieler. Ja dat rokershoestje enzo, maar dat was niet genoeg. Tot je jaren later inneens kanker of hart- en vaatziekten krijgt. Dat voel je dan ook wel, maar dat is al te laat.

Wat voor mij laatst hielp is dat ik altijd nerveus was. En ik kreeg het ook niet weggerookt. Ik ben toen vrij vlak na elkaar gestopt met roken en caffeïne en die nervositeit verdween als sneeuw voor de zon.
Ik drink nu wel weer koffie. Maar meestal twee bakjes per dag en de rest decaf. Ook met thee let ik op dat ik, zeker later op de dag, caffeïne vrije thee drink. En dat gaat prima, die nervositeit is niet meer teruggekomen.

Maar dat gevoel gaf voor mij deze keer wederom de doorslag om ermee te stoppen. En dat is een gevolg, wat je direct merkt. Niet pas jaren later.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Door langzaamaan een voor een alle drogredenen waardoor je denkt dat roken lekker is bloot te leggen. Het boek van Allen Carr heeft mij daarbij geholpen. Dat is in essentie de methode die hij gebruikt.

Het werkt omdat het de meest logische en eerlijke manier is om naar de verslaving te kijken. Je voelt je begrepen en gehoord.
Ik wil dat boek eigenlijk ook nog weleens lezen. Ik had iemand gevraagd om het van hem te lenen, maar hij had het net aan iemand uitgeleend.

En ik was het roken inmiddels weer zo beu, dat ik al gestopt was voor die ander klaar was met lezen.

Dirkdirk

DF-koning
Ik wil dat boek eigenlijk ook nog weleens lezen. Ik had iemand gevraagd om het van hem te lenen, maar hij had het net aan iemand uitgeleend.

En ik was het roken inmiddels weer zo beu, dat ik al gestopt was voor die ander klaar was met lezen.
Het is te koop in werkelijk elke winkel, ook als ebook

Spatsen

Belezen gebruiker
Er zit een groot verschil tussen iets weten of iets voelen. Bij mij in elk geval.

Dat ik van de drugs de vernieling in ging, dat was wel duidelijk. Geen ontkennen aan. Alcohol idem, zeker als je de katers voelt.

Maar met roken zijn die lichamelijke gevolgen die je echt gaat voelen, veel subtieler. Ja dat rokershoestje enzo, maar dat was niet genoeg. Tot je jaren later inneens kanker of hart- en vaatziekten krijgt. Dat voel je dan ook wel, maar dat is al te laat.

Wat voor mij laatst hielp is dat ik altijd nerveus was. En ik kreeg het ook niet weggerookt. Ik ben toen vrij vlak na elkaar gestopt met roken en caffeïne en die nervositeit verdween als sneeuw voor de zon.
Ik drink nu wel weer koffie. Maar meestal twee bakjes per dag en de rest decaf. Ook met thee let ik op dat ik, zeker later op de dag, caffeïne vrije thee drink. En dat gaat prima, die nervositeit is niet meer teruggekomen.

Maar dat gevoel gaf voor mij deze keer wederom de doorslag om ermee te stoppen. En dat is een gevolg, wat je direct merkt. Niet pas jaren later.
Heeel herkenbaar! Dankjewel! Ik moet ook toegeven dat mijn koffie inname bizar hoog is, en ook wel enigszins nervositeit ervaar.

Begin nu steeds meer te beseffen dat ik nog gewoon verslaafd ben aan nicotine en cafeïne.
In de kliniek ( afgelopen september ) dronk ik rond de 10 a 15 bakken koffie. Mijn motto ? “ als je er genoeg van drinkt, dan is het net pep “
Nog een hoop werk te verrichten voor mij 🥹

Pikasso

Belezen gebruiker
Door langzaamaan een voor een alle drogredenen waardoor je denkt dat roken lekker is bloot te leggen. Het boek van Allen Carr heeft mij daarbij geholpen. Dat is in essentie de methode die hij gebruikt.

Het werkt omdat het de meest logische en eerlijke manier is om naar de verslaving te kijken. Je voelt je begrepen en gehoord.
Dat boek heeft een vriendin nog liggen , ben benieuwd zal het eens lezen .

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heeel herkenbaar! Dankjewel! Ik moet ook toegeven dat mijn koffie inname bizar hoog is, en ook wel enigszins nervositeit ervaar.

Begin nu steeds meer te beseffen dat ik nog gewoon verslaafd ben aan nicotine en cafeïne.
In de kliniek ( afgelopen september ) dronk ik rond de 10 a 15 bakken koffie. Mijn motto ? “ als je er genoeg van drinkt, dan is het net pep “
Nog een hoop werk te verrichten voor mij 🥹
In de kliniek heb ik ook met tijden zoveel koffie gedronken. Maar dat toch asap weer afgebouwd haha

Maar ook dat gaat met periodes goed. Als ik weer 6 bakken per dag ga drinken, best kans dat ik dan wéér nerveus word. En dat ik dan wéér hoofdpijn krijg tot ik m'n eerste koffie van de dag op heb.

Stapje voor stapje. Zolang je maar bezig blijft en niet achterover gaat leunen, dan kan je één voor één dat soort dingen aanpakken.

Pikasso

Belezen gebruiker
Als ik weer 6 bakken per dag ga drinken, best kans dat ik dan wéér nerveus word. En dat ik dan wéér hoofdpijn krijg tot ik m'n eerste koffie van de dag op heb.
Ik drink al twee jaar geen koffie meer om deze reden , wat ik raar vind .. thee kan ik wel hele dagen drinken en ook zo weer dagen niet zonder bijwerkingen terwijl daar ook cafeïne in zit heb jij daar een verklaring voor ? Ik mis het koffie drinken nog elke dag en als ik het ruik krijg ik bijna cravings 🤣

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik drink al twee jaar geen koffie meer om deze reden , wat ik raar vind .. thee kan ik wel hele dagen drinken en ook zo weer dagen niet zonder bijwerkingen terwijl daar ook cafeïne in zit heb jij daar een verklaring voor ? Ik mis het koffie drinken nog elke dag en als ik het ruik krijg ik bijna cravings 🤣
Misschien dat er toch nog andere alkaloiden in het spel zijn die hiervoor zorgen? Die wèl in koffie zitten, maar niet in thee?
Placebo effect lijkt me sterk in deze, maar ook dat zou nog kunnen natuurlijk. Niet dat dat voor jezelf uiteindelijk uitmaakt tenzij je dat op de een of andere manier weet 'af te leren'.

En tja, de geur van verse bonen koffie heeft mij ook vaak doen terugkeren naar het zwarte goud. Ik heb echt serieus een tijdje geen koffie gedronken. Dat is begonnen toen ik een tijdje in China zat. Daar is immers veel makkelijker goede thee, dan goede koffie te krijgen. Maar eenmaal in Nederland, door de geur van goed gebrande bonen 🤤
Toch weer voor de bijl gaan. Ach op dit moment heb ik er geen last van en ga ik er dus ook niets aan doen. Twee bakken koffie dagelijks gaan dus prima. Maar zodra die hoofdpijn of nervositeit terugkomt, weet ik exact wat me te doen staat haha

Blaatschaap

Bewuste gebruiker

Je zou een longtest kunnen doen bij de huisarts (In zo'n wc rol met snoertje blazen, daarmee meten ze je long inhoud)

Ben zelf gestopt nadat mijn rokershoestje vervelende vormen begon aan te nemen (hoesten bij wakker worden en hoesten voor het slapen gaan). Uit de test bij de huisarts kwam dat mijn 'longleeftijd' niet paste bij mijn eigen leeftijd en ik asthma heb.

Dat + wat voorbeelden in mijn familie was voor mij op dat moment genoeg motivatie om ermee te kappen.

Na een jaar rookvrij nog een keer diezelfde test gedaan en er was een duidelijk verschil te zien in longcapaciteit, op een positieve manier uiteraard :tongueout:

Daarna nog wel 3 keer op m'n bek gegaan, maar nu al zo'n 5 jaar rookvrij.

De truuk is om nooit meer een sigaret te roken, ook geen halve, ook geen pufje, helemaal niks. Hoe lang je ook bent gestopt, zodra je een sigaret rookt begint het hele feest weer opnieuw.

Ik ben overigens gestopt met behulp van medicatie (champix, is alleen niet meer leverbaar), werkte voor mij erg goed.

Manu76

Badass junkie
Het stoppen met nicotine was heel zwaar dit keer, maar ondertussen wel weer 18 maanden verder. Nu op het punt het wiet vapen met thc te kappen en hopelijk ook snel de cbd-weg ermee.

Maar daar ben ik nog niet, maar de nicotine verslaving uit lichaam en kop is alleen maar voordelen, na de ontwenning.

Don Draper

Badass junkie
Ik ben nu op dag 43 van het stoppen met roken en ondanks dat ik ook zeer goeie dagen heb gehad is mijn stoppen met roken van sigaretten en vapen echt bruut af en toe. Zo vaak pogingen gedaan om te stoppen dat ik een patroon zie.

Bij geluk in dit geval heb ik nauwelijks verplichtingen meer. Hierdoor mag ik eindelijk van mezelf alle tijd en strijd geven om deze rot verslaving boven op te komen.

Op dit moment zit ik op het verste punt (niet in dagen gek genoeg) van mijn afkick waar het vorige keren op brak. Mijn lichaam denkt dat ik door immense stress doorheen gaat. Maar wat ik heb geleerd de vorige stoppoging en ook deze keer is dat de stress komt van ontiegelijk veel spierpijn. Mijn lichaam kan de pijnprikkel uitschakelen maar reageert er dan op andere manieren op, zonder dat ik doorhad wat er met me mis was.

Ik zit nu een paar dagen aan de pijnstillers waarbij ik met de dag steeds sterkere en hogere doseringen slik. Het is echt vervelend. Maar ik ben blij dat ik nu weet wat er aan de hand is. Ik hoop dat het tijdelijk is en dat ik er doorheen kom. De vorige stoppoging probeerde ik het met Ibuprofen op te lossen maar mentaal reageerde ik helemaal niet goed op de Ibuprofen. Ik werd er uiteindelijk verward van.

Nu zit ik aan de Naproxen en daar reageer ik mentaal beter op. En nu zit ik op het enge punt van mijn afkick dat ik niet weet wat het gaat brengen. Waar gaat mijn lichaam nu allemaal mee komen zodat ik toch weer aan het roken ga?

Ik kan er nooit zo goed tegen dat mensen vinden dat stoppen met roken makkelijk is omdat het henzelf makkelijk afging. Bij mij is het echt zwaar. Ik kan er eigenlijk wel boos van worden dat ik een moeilijke dag 43 heb. Ik wil ook gewoon eens door met mijn leven.

De Zandman

DF-koning
Ik ben sinds een maand gestopt met sigaren roken.
Ik neem nu een e sigaret waarmee ik ook binnen niet al te lange tijd wil stoppen. Er gaat een einde komen aan 55 jaren roken!
Met de stelling dat roken geen enkel voordeel oplevert, ben ik het niet eens.
Het werkt kalmerend en laxerend en dat heeft zo zijn voordelen zo af en toe.....

Manu76

Badass junkie
Ik ben sinds een maand gestopt met sigaren roken.
Ik neem nu een e sigaret waarmee ik ook binnen niet al te lange tijd wil stoppen. Er gaat een einde komen aan 55 jaren roken!
Met de stelling dat roken geen enkel voordeel oplevert, ben ik het niet eens.
Het werkt kalmerend en laxerend en dat heeft zo zijn voordelen zo af en toe.....
Toppie!! En een kleine verbetering.. het werkt absoluut niet kalmerend! Nicotine doet precies het tegenovergestelde. Maar als je lichaam en geest gaan vragen naar nicotine dan krijg je rustgevend gevoel zodra de nicotine je hersenen bereikt. Maar dat duurt maanden voordat je dat merkt..
Ik ben nu 18 maanden nicotine vrij en al heb ik wel wat stress van andere ontwenningsverschijnselen, het feit dat mijn lichaam geen nicotine roept is echt kalmerend.

De Zandman

DF-koning
Ieder stoppen met een verslaving levert een ware bevrijding op!
Dat gevoel kreeg ik ook toen ik stopte met de alcohol, daarna nog een keer met de benzo's, en ten laatste met de cannabis...en hopelijk straks met het roken.
Roken is ook een echte kutverslaving. Deze leg je niet zomaar even naast je neer....en toch moet het mij lukken. Mijn longen zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.

De Zandman

DF-koning
Nicotine an sich is idd niet rustgevend.als ik mijn e sigaret rook, word ik niet rustiger.
Dat effect had ik wel met een sigaret of sigaar vreemd genoeg...
Af en toe heb ik nu echte cravings naar een sigaar, maar ik houd vol om die niet te nemen.
Mijn reden om te stoppen met roken is dat toen ik de laatste keer de griep had, ik het zwaar benauwd heb gehad en dat wil ik niet meer.....

InstantKill

Experimenterende gebruiker
Ben sinds maandag gestopt met roken na tientallen keren mislukte pogingen te hebben gedaan sta ik er nu heel sterk in. Heb maandagochtend mijn laatste sigaret gerookt en merk dat ik bij elk moment dat ik normaal zou roken het wel lastig heb. Dit duurt echter maar een paar minuten en dan is het voorbij. Als het goed is zijn morgen en overmorgen de moeilijkste dagen en ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Heb verder ook nog geen echt moeilijke situaties zoals festivals, feesten of gelegenheden met alcohol erbij gehad. Heeft iemand van jullie hier tips voor? Ik weet dat als ik toch op die momenten een sigaret pak ik weer terug bij af ben. Hoe kan ik mezelf daarvan weerhouden? Niet gaan is voor mij geen optie aangezien ik het dan altijd zou moeten vermijden.

_shikantaza

Badass junkie
Ben sinds maandag gestopt met roken na tientallen keren mislukte pogingen te hebben gedaan sta ik er nu heel sterk in. Heb maandagochtend mijn laatste sigaret gerookt en merk dat ik bij elk moment dat ik normaal zou roken het wel lastig heb. Dit duurt echter maar een paar minuten en dan is het voorbij. Als het goed is zijn morgen en overmorgen de moeilijkste dagen en ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Heb verder ook nog geen echt moeilijke situaties zoals festivals, feesten of gelegenheden met alcohol erbij gehad. Heeft iemand van jullie hier tips voor? Ik weet dat als ik toch op die momenten een sigaret pak ik weer terug bij af ben. Hoe kan ik mezelf daarvan weerhouden? Niet gaan is voor mij geen optie aangezien ik het dan altijd zou moeten vermijden.
De associatie met bepaalde momenten herken ik heel goed. Ook verveling en wachten waren bij mij een trigger. Even mezelf een houding geven met een sigaret. Mooi dat je al inziet dat de eigenlijke trek maar kort duurt. Ik zou je aanraden om de komende tijd geen alcohol te drinken. Misschien zelfs wel een paar maanden feestjes te mijden.

De Zandman

DF-koning
Alcohol is een echte trigger om toch weer te gaan roken....dus de eerste tijd zou ik alcohol beslist mijden!
Ook zijn feestjes zo een mogelijke trigger dus wees daar voorzichtig mee!
En verder is het net zoals bij mij het geval is, af en toe de cravings doorstaan en moeten we even op de tanden bijten.
Ik heb de ervaring dat een craving niet zo erg lang duurt maar ze zijn wel vervelend. Dat zeer zeker.

Manu76

Badass junkie
@jaybaklapper
Er is maar 1 manier om te stoppen en dat is echt alles er voor over hebben. En heel duidelijk weten, dat één peukje echt binnen de kortste keren weer verandert in constant nicotine nodig hebben.
Je kunt hele eerste jaar na die laatste peuk last krijgen van vreemde cravings op onverwachte momenten of minder plezierige dagen.. en als je maar blijft denken dat je toch blij bent dat je gestopt bent wordt het alleen maar minder.

Zelfs na 3 jaar even een peukje nemen, zal waarschijnlijk terug bij af betekenen.
Succes

De Zandman

DF-koning
@jaybaklapper
Er is maar 1 manier om te stoppen en dat is echt alles er voor over hebben. En heel duidelijk weten, dat één peukje echt binnen de kortste keren weer verandert in constant nicotine nodig hebben.
..........

Zelfs na 3 jaar even een peukje nemen, zal waarschijnlijk terug bij af betekenen.
Succes

Noot,:
Dit is een kenmerk van een verslaving.
Na een korte of langere tijd toch weer eens proberen om een "beetje" te nemen.
Dat is de weg van de terugval....ik heb mensen gekend die na jaren abstinentie weer helemaal terug in de maalstroom van verslaving zien terugvallen....en binnen de kortste keren weer enorme hoeveelheden middelen tot zich gingen nemen.....zoooo zonde!
Ik weet van mezelf dat als ik zo dom ben om een glas alcohol te nemen, bijna 100 procent zeker weer aan een flink aantal trappisten bier per dag zit.....dus dat eerste glas ga ik niet meer nemen. Vandaag iig niet, en morgen zien we wel weer.

InstantKill

Experimenterende gebruiker
@jaybaklapper
Je kunt hele eerste jaar na die laatste peuk last krijgen van vreemde cravings op onverwachte momenten of minder plezierige dagen.. en als je maar blijft denken dat je toch blij bent dat je gestopt bent wordt het alleen maar minder.

Succes
Dit lijkt mij inderdaad het beste, ook geen hijs nemen van een vape of iets. De verslaving geen voeding meer geven.

Bovenaan