Ben nu zelf 267 dagen gestopt met roken! Zelf erg trots op ik ervaarde tijdens het stoppen alleen erge moeite de eerste week maar daarna ging het mij erg gemakkelijk af. Ik voren me af hoe het voor de meeste mensen hier is gegaan met stoppen. En ik wil ook graag horen van de mensen die proberen te stoppen maar het steeds niet lukt
Wat super lief van jezelf!
Mij lukte het echt pas na vele pogingen, soms rookte ik drie jaar niet, maar bij tegenslag toch weer terugpakken naar iets oud en vertrouwds, als de wereld om me heen even zo niet meer zo vertrouwd voelde.
Echt nooit begrepen hoe verslavend nicotine, maar ook de "handeling" zelf zo verslavend kon zijn.
Totdat ik een keer niets meer te roken had, de asbak met de stofzuiger had leeg gezogen en ik snachts op m'n knietjes de stofzuigerzak leegtrok om daar nog uitgedrukte shaggies in te vinden. (schaam me nog 🙈)
Dan die peukjes open pulken 🤢 en de restanten in een nieuw vloeitje draaien.
Jezoes wat was dat goor!
En wat voelde ik me toen echt een junk.
Dat was toch wel m'n dieptepunt.
Dit samen met het moment dat ik ooit eens na trauma met een suicidale depressie werd opgenomen en ik op een dag naar m'n vingers keek en dat ik bruine rookvingers had. Dat was ook wel een behoorlijk keerpunt. Want als ik iets goor vond/vind altijd, zijn het van die bruine nicotine vingers.(of snorren🙊)
Maar ja, weinig geld, dus dat shaggie moest hé-le-maal opgerookt worden natuurlijk. 🙈
Maar na zo'n 20 jaar vond ik het wel welletjes.
Ik dacht ja, als ik het niet voor m'n longen wil doen. (ik had op m'n 30e al een inhalator) waar dan wel voor.
Toen ging ik denken aan wat ik wél wilde, niet aan wat ik niet wilde.
Ik wilde mooi witte tanden houden.
Graag een goede gezonde huid ipv grauw en met in de toekomst meer rimpels.
Want ik smeerde wel fijne crèmes op m'n gezicht, maar ondertussen stak ik wel peuken op, vond ik ineens zo kolder.
Ik wilde lekker fris ruiken en niet naar de sigarettenrook als ik ergens binnenkwam.
Ik wilde geld overhouden.
Ik wilde zo fit mogelijk ouder worden, want of je ziek word, ja dat weet niemand, maar echt fit ouder worden met roken.. Mwoah, niet echt denk ik zo.
En dat proestend en roggelend wakker worden in de toekomt vond ik ook niet erg sexy. 😅
Dus al met al, ben ik heel blij dat ik inmiddels al een jaar of 8 zoiets niet meer rook.
Houd vol, want met alle kennis van nu over roken is het toch eigenlijk ja... In ieder geval voor de jeugd alles behalve stoer om er überhaupt nog aan te beginnen. 🙂
En vooral als je graag kinderen wil, dan bewust het risico nemen om je leven misschien te verkorten, tja... Dat moet je dan toch je aankomende kinderen niet aan willen doen... Het leven is immers al.. Wat zullen we zeggen... Pittig genoeg. 😉
Succes! 🍀