Gereguleerde wietteelt?

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Ik zie zelf liever volledige legalisering zodat de hobby thuiskweker niet meer zijn of haar huis wordt uitgezet vanwege een paar planten.

Helaas heeft onderandere de media ervoor gezorgt dat de meeste mensen meteen aan een huis met honderden planten, brandgevaarlijke installaties en afgetapt stroom denken wanneer het over wiet kweken gaat.

Regulering is wel een stap in de juiste richting, ik hoop dat er meer stappen volgen zodat het in de toekomst mogelijk wordt om legaal je eigen wiet thuis te kweken.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben erg benieuwd! Hoewel het beter zou zijn om het totaal te legaliseren is dit een goede stap denk ik!
D66 is voorstander voor neoliberaal reguleren waarbij de hele cannabismarkt in handen komt van een aantal enorm grote commerciële bedrijven. Dat lijkt me al een iets betere situatie dan de illegale productie op zolderkamertjes van nu. Maar liever zie ik dat ideële kwekers hun eigen ambachtelijke product mogen maken in non-profitorganisaties die gedreven wordt door sociale doelstellingen.

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat een goed plan zou zijn om het aantal klanten van een coffeeshop te koppelen aan het aantal vierkante meters aan kweekruimte dat zij mogen inkopen bij een teler naar keuze. Dat vond ik eigenlijk een rete-goed idee.

Maar sowieso is het belangrijk om die thuisteelt te regelen. Want dat je niet eens een wietplant in eigen tuin mag hebben staan is echt van de zotte. Daar is helemaal niks crimineels aan. Zelf kweken is juist een prima manier om in contact te staan met het product. Mensen krijgen daardoor meer besef van wat nodig is voor de productie, wat het product überhaupt is en ervaren daarvoor grote dankbaarheid en een soort spirituele connectie met andere levensvormen. Maarja, dat zijn allemaal waarden waar regeringpartijen zoals D66 en VVD lak aan hebben. Die denken alleen aan euro's en wetshandhaving.

PerfectChaos

Experimenterende gebruiker
Goede punten van jullie, ik ben het ermee eens dat dit een goede eerste stap is, maar dat het is inderdaad een raar verhaal dat er men thuis niks mag kweken voor eigen gebruik. Wie weet komt dit vanzelf als het gereguleerd is?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Goede punten van jullie, ik ben het ermee eens dat dit een goede eerste stap is, maar dat het is inderdaad een raar verhaal dat er men thuis niks mag kweken voor eigen gebruik. Wie weet komt dit vanzelf als het gereguleerd is?
Ik vrees dat dan de commerciële belangen met bijbehorende lobby zó groot zijn geworden dat het alleen maar lastiger wordt om thuisteelt geregeld te krijgen.

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Ik hoop van wel. Maar zoals Neo-Shulginist ook al aangeeft, ik ben bang dat de overheid vooral geld ruikt en het in eigen beheer wil houden.

Ik hoop dat rechters hier wat in kunnen betekenen uiteindelijk. Het is wat mij betreft niet goed te praten dat Piet de thuiskweker voor 5 planten uit zijn huis wordt gezet terwijl Bert de ondernemer wel genoeg financiële middelen heeft/geluk had bij de loting en daardoor dankzij zijn vergunning wel 1000 planten mag neerzetten in z'n loods. Als Piet dan wordt vrijgesproken en gewoon door mag gaan met zijn thuiskweek dan zet dat de deur open voor andere thuiskwekers lijkt me. Maar ik heb niet genoeg verstand van het juridische aspect om te oordelen of het ook zo werkt.

Er bestaan nu al wel enkele uitzonderingen voor mensen die het medicinaal kweken, maar dit is heel willekeurig heb ik het idee. Er worden helaas nog teveel mensen hun huis uitgezet voor een paar plantjes. Als je de boel netjes en brandveilig geregeld heb zie ik geen enkele reden waarom je niet je eigen plant zou mogen kweken, helaas denkt de overheid hier anders over. Als je de wietplant echter vervangt met een tomatenplant en die in je tent met lamp, afzuiger, koolstoffilter en bewateringssysteem dan is er niks aan de hand.

Blaatschaap

Bewuste gebruiker

Fijn om te lezen dat de politiebond ook vraagtekens zet bij het huidige beleid. Hopelijk heeft dit iets van positief effect op de keuzes die het volgend kabinet gaat maken op het gebied van hobbyteelt voor eigen gebruik.

Paranoize.

Badass junkie
Heb er toch vraagtekens bij hoor! Het is goed om wiet te legaliseren maar zullen ze de wiet niet teveel gaan bewerken als het in de handen komt van farmaceutische bedrijven... Dalijk raak je ook lichamelijk afhankelijk van hun wiet.. :sweatsmile: :wink: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Maar zodra het gelegaliseerd is heeft iedereen ook de keus om zijn of haar eigen plant te kweken waarvan je precies weet wat er in gaat :)

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Ik ben bang dat de soorten die we nog kunnen kopen in de toekomst beperkt worden door een paar soortjes die commersieel aantrekkelijk zijn. De speciale soortjes (die met mindere opbrengst per meter) zullen verdwijnen.
Het zou toch echt jammer zijn dat op elke menukaart maar 3 keuzes staan, ongeacht in welke shop je gaat halen.
Verarming noem ik dat!

Alakazam

Bewuste gebruiker
Maar zodra het gelegaliseerd is heeft iedereen ook de keus om zijn of haar eigen plant te kweken waarvan je precies weet wat er in gaat :)
Nou ja, bij volledige legalisatie wel inderdaad. Ik vrees er wel een beetje voor dat kweken enkel met een vergunning zal mogen. Op grote schaal natuurlijk maar goed ook, maar het zou inderdaad fijn zijn om voor eigen gebruik je eigen plantje te kunnen houden, hopelijk maken ze daar dan een uitzondering voor.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Toch wel ironisch dat regeringspartijen zich zo druk maken over hoge drugswinsten in het illegale circuit, maar dat ze dan wel een markt creëren waarin het nogal lucratief is om illegaal cannabis te produceren en dat alternatieven die de pullfactoren van de illegale markt zouden kunnen verminderen automatisch worden uitgelegd als ondermijnende criminaliteit.

Leuk dat D66 die wietwet erdoorheen heeft gekregen. Maar die partij is altijd voor meer marktwerking van grote bedrijven en ik denk dat dat niet echt een handig plan is voor een verslavend consumptiegoed met risico's voor de volksgezondheid. Je krijgt dan automatisch bedrijven die met een perverse winstprikkel gaan kapitaliseren op risicovol gedrag van burgers. Daarom zie ik meer in sociale kweekprojecten waarin de eindgebruiker niet een zielloze consument is die geld komt brengen naar het bedrijf, maar juist een menselijk onderdeel van een interactieve productie.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben bang dat de soorten die we nog kunnen kopen in de toekomst beperkt worden door een paar soortjes die commersieel aantrekkelijk zijn. De speciale soortjes (die met mindere opbrengst per meter) zullen verdwijnen.
Het zou toch echt jammer zijn dat op elke menukaart maar 3 keuzes staan, ongeacht in welke shop je gaat halen.
Verarming noem ik dat!
Onderdeel van het Experiment Gesloten Coffeeshopketen is wel dat er een 'divers' aanbod moet zijn van tenminste 10 verschillende soorten wiet. Verder deel ik wel je zorg dat wij wat anders verstaan onder een 'divers aanbod' en 'kwaliteit' dan dat het ministerie het definieert. Een beetje alsof je het ministerie van Volksgezondheid moet gaan laten bepalen wat goede wijn is. Dat lijkt me toch niet helemaal hun expertise.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Maar dat gezegd hebbende is de coffeeshopwiet die nu verkrijgbaar is doorgaans dramatisch in kwaliteit als je het mij vraagt. Dus wat dat betreft heb ik er nog wel goede hoop in dat het een verbetering zal worden.

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Heb er toch vraagtekens bij hoor! Het is goed om wiet te legaliseren maar zullen ze de wiet niet teveel gaan bewerken als het in de handen komt van farmaceutische bedrijven... Dalijk raak je ook lichamelijk afhankelijk van hun wiet.. :sweatsmile: :wink: :tearsofjoy: :tearsofjoy:
Er is nu ook geen enkele controle op.
Je hebt nu ook geen idee wat er met de wiet gebeurt en blijkbaar zijn de synthetische stoffen in wiet in opkomst dat vrij snel voor grote problemen kan zorgen kwa gezondheidsrisico.

Ik zie liever dat er goede controle op komt en dat je een aantal planten thuis mag hebben zonder dat je meteen crimineel bezig bent.

Paranoize.

Badass junkie
Er is nu ook geen enkele controle op.
Je hebt nu ook geen idee wat er met de wiet gebeurt en blijkbaar zijn de synthetische stoffen in wiet in opkomst dat vrij snel voor grote problemen kan zorgen kwa gezondheidsrisico.

Ik zie liever dat er goede controle op komt en dat je een aantal planten thuis mag hebben zonder dat je meteen crimineel bezig bent.
Daar ben ik het wel volledig mee eens!

Bovenaan