Euforisch van nicotine?

when-the-trip-go-bad

Experimenterende gebruiker
Ik was 4 maanden gestopt met roken en deed veel aan sport.

Toen ik terug begonnen vondt fijn dat ik regelmatig na een sig een euforisch gevoel kreeg wel soms tot een half uur ongeveer 2 weken, nu na aantal maanden is dat niet meer

Dus terug stoppen en terug beginnen heb ik de idee:)

Heeft iemand dat ook?

Na te herstelt te zijn van een drugs psygose genaamd hppd is geen optie om nog drugs te proberen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je bericht is een beetje onduidelijk maar volgens mij denk je dat je een paar weken euforisch bent van een sigaret? Dat is sowieso onzin...

Plus een psychose is heel wat anders dan HPPD.

Narayani

Bewuste gebruiker
Het lijkt me een beetje omslachtig om telkens weer te stoppen en dan weer te gaan roken voor een nicotine-high van een half uurtje. Euforie is met zo veel dingen te bereiken die niks met drugs te maken hebben, daar heb je echt niet zo'n maffe constructie voor nodig.

Overigens is nicotine ook drugs :wink:

when-the-trip-go-bad

SmartieAndMe zei:
Je bericht is een beetje onduidelijk maar volgens mij denk je dat je een paar weken euforisch bent van een sigaret? Dat is sowieso onzin...

Plus een psychose is heel wat anders dan HPPD.

Nee maar als je van nicotine een redelijke dopamine vrijgave krijgt is dat toch mogelijk en heel veel sporten zou ook een bijdrage gegeven hebben van mijn dopamine reserves, ik denk wel het was eufourisch want leek op die warm gevoel van mijn trips.

Ja klopt hppd is iets anders maar houd ook in hallunisaties en je bent de gevoel ook kwijt van realtiteit dus wel dat je dat onder een drugs psychose kunt zetten

when-the-trip-go-bad

Narayani zei:
Het lijkt me een beetje omslachtig om telkens weer te stoppen en dan weer te gaan roken voor een nicotine-high van een half uurtje. Euforie is met zo veel dingen te bereiken die niks met drugs te maken hebben, daar heb je echt niet zo'n maffe constructie voor nodig.

Overigens is nicotine ook drugs :wink:

Ja is wel omslachtig maar als ik dat met nicotine al veel kan genieten is best wel leuk.

En hoe kan je dan zonder drugs een euforie krijgen dat heb ik nog nooit gehoor :)

Ja nicotine eigenlijk ook een drugs maar dan wel veilig voor mij.

Narayani

Bewuste gebruiker
when-the-trip-go-bad zei:
En hoe kan je dan zonder drugs een euforie krijgen dat heb ik nog nooit gehoor :)

Zonde dat jij denkt dat drugs noodzakelijk zijn om een euforisch gevoel te ervaren, misschien kan ik me verduidelijken aan de hand van het woordenboek.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ja klopt hppd is iets anders maar houd ook in hallunisaties en je bent de gevoel ook kwijt van realtiteit dus wel dat je dat onder een drugs psychose kunt zetten

HPPD heeft geen directe link met een Psychose omdat het over je beeld heen zit, bv. visual snow. Een psychose zijn ligt toch meer aan de kant dat je een enorm wilde storende fantasie hebt die door een trauma is ontstaan en je nog steeds handelt vanuit de angst. Een psychose ontstaat meestal doordat er een fundamenteel deel van hoe jij denk dat de wereld in elkaar zit opeens onderuit wordt gehaald. Dit kan door drugs komen, maar ook in levens veranderende ervaringen (natuurrampen, oorlog). Waarbij een psychose uiteindelijk kan overgaan doordat je je weer vertrouwd voelt met je omgeving, kan de stoornis HPPD bijvoorbeeld in de meeste gevallen niet meer verdwijnen.

Ik vraag mij zelf af of HPPD echt bestaat, of dat iemand zich bijvoorbeeld na veelvoudig gebruik van psychedelica bewust wordt van de limitatie van het netvlies. Ik denk dat de ruis die je ziet bij HPPD het activeren/deactiveren van netvlies cellen is.

Fool

Badass junkie
ElvenSpice zei:
Ik vraag mij zelf af of HPPD echt bestaat, of dat iemand zich bijvoorbeeld na veelvoudig gebruik van psychedelica bewust wordt van de limitatie van het netvlies. Ik denk dat de ruis die je ziet bij HPPD het activeren/deactiveren van netvlies cellen is.
Zou dat HPPD minder echt maken?

HPPD limiteerd zich trouwens niet tot het zicht, maar is een verstoring van algemene zintuigelijke waarneming, hoofdzakelijk merkbaar in het zicht. :)

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Fool Klopt het is nog altijd storend, maar ik bedoelde meer dat het psychologisch is ipv een fysiek gebrek in de hersenen. Zeg maar hoe bewust ben jij van de biologische processen die zich in je lichaam afspelen en zou psychedelica dit kunnen uitvergroten? Dat je dingen uiteindelijk kan waarnemen waar je voorheen niet bewust van was, iets wat iedereen dus eigenlijk zou kunnen krijgen/waarnemen.

Fool

Badass junkie
Volgens mij is het heel lastig om een onderscheid te maken tussen een fysiek gebrek in de hersenen en een psychologische klacht.

when-the-trip-go-bad

ElvenSpice zei:

HPPD heeft geen directe link met een Psychose omdat het over je beeld heen zit, bv. visual snow. Een psychose zijn ligt toch meer aan de kant dat je een enorm wilde storende fantasie hebt die door een trauma is ontstaan en je nog steeds handelt vanuit de angst. Een psychose ontstaat meestal doordat er een fundamenteel deel van hoe jij denk dat de wereld in elkaar zit opeens onderuit wordt gehaald. Dit kan door drugs komen, maar ook in levens veranderende ervaringen (natuurrampen, oorlog). Waarbij een psychose uiteindelijk kan overgaan doordat je je weer vertrouwd voelt met je omgeving, kan de stoornis HPPD bijvoorbeeld in de meeste gevallen niet meer verdwijnen.

Als je afvraagt of hppd bestaat moet je niet echt twijfelen door naar deze site te gaan http://www.hppdonline.com ik zit er 2 jaar op en veel mensen hebben gelijk aardige symptomen wat duid aan dat hppd veel voorkomt na psychedelica bij gevoelige mensen die daar een aanleg hebben voor een trigger ook zijn er mensen die hppd krijgen zonder drugs maar dat is zelden tegen over het gebruik

when-the-trip-go-bad

ElvenSpice zei:

Ok heeft geen directe link maar je kan wel onder classificeren je bent het gevoel van realtiet voor deels kwijt maar je weet wel dat het niet klopt het is de enige postieve eraan.
Hppd ontwikkeld ook wel eens langzaam zoals een psychose en kan ook langaam afnemen mits je hersennen postief kan stimuleren wat bij mij wel het geval was gellukig maar ja eens er een barst zit een glas kan je die alleen aan elkaar lijmen wat wel goe meevalt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Je maakt wel echt een paar redeneringsfouten:
Als je afvraagt of hppd bestaat moet je niet echt twijfelen door naar deze site te gaan http://www.hppdonline.com ik zit er 2 jaar op en veel mensen hebben gelijk aardige symptomen wat duid aan dat hppd veel voorkomt na psychedelica bij gevoelige mensen die daar een aanleg hebben voor een trigger ook zijn er mensen die hppd krijgen zonder drugs maar dat is zelden tegen over het gebruik
Ik twijfel er niet aan dat hppd echt is en dat het vervelend is hoor, laat dat even duidelijk zijn. Maar het feit dat er een forum is en daar mensen op zitten betekent nog niet dat hppd veel voorkomt na psychedelica gebruik. Het lijkt misschien veel omdat de mensen met hppd zich daar verzamelen, maar er zijn echt nog veel veel meer mensen die psychedelica gebruiken en geen last van hppd krijgen.

Ok heeft geen directe link maar je kan wel onder classificeren je bent het gevoel van realtiet voor deels kwijt maar je weet wel dat het niet klopt het is de enige postieve eraan.
Het feit dat je je bij hppd realiseert dat het niet echt is of klopt is de reden dat het geen psychose is of een vorm daarvan. Iemand die een psychose heeft weet namelijk niet meer dat het niet echt is. Verder ervaart iemand met een psychose echte hallucinaties en geen vervormingen zoals met hppd. Een echte hallucinatie is iets zien wat er niet is, maar wat wel levens echt lijkt. Dus denken dat er mensen zijn terwijl die er niet zijn bijvoorbeeld. Maar ook het horen van stemmen, etc. Dat is dus dingen ervaren zonder een externe prikkel. Met psychedelica en hppd is die externe prikkel er nog wel, alleen ervaar je die anders. Dat is echt een wezenlijk verschil.

Maar wees blij dat je geen psychose hebt, ik begrijp dat hppd vervelend is hoor maar daar kun je nog mee functioneren over het algemeen. Iemand die in een psychose zit kan niet meer functioneren.

when-the-trip-go-bad

Psychedelibee zei:
Je maakt wel echt een paar redeneringsfouten:
Ik twijfel er niet aan dat hppd echt is en dat het vervelend is hoor, laat dat even duidelijk zijn. Maar het feit dat er een forum is en daar mensen op zitten betekent nog niet dat hppd veel voorkomt na psychedelica gebruik. Het lijkt misschien veel omdat de mensen met hppd zich daar verzamelen, maar er zijn echt nog veel veel meer mensen die psychedelica gebruiken en geen last van hppd krijgen.

Het feit dat je je bij hppd realiseert dat het niet echt is of klopt is de reden dat het geen psychose is of een vorm daarvan. Iemand die een psychose heeft weet namelijk niet meer dat het niet echt is. Verder ervaart iemand met een psychose echte hallucinaties en geen vervormingen zoals met hppd. Een echte hallucinatie is iets zien wat er niet is, maar wat wel levens echt lijkt. Dus denken dat er mensen zijn terwijl die er niet zijn bijvoorbeeld. Maar ook het horen van stemmen, etc. Dat is dus dingen ervaren zonder een externe prikkel. Met psychedelica en hppd is die externe prikkel er nog wel, alleen ervaar je die anders. Dat is echt een wezenlijk verschil.

Maar wees blij dat je geen psychose hebt, ik begrijp dat hppd vervelend is hoor maar daar kun je nog mee functioneren over het algemeen. Iemand die in een psychose zit kan niet meer functioneren.

Hppd is wel een term die door een dokter is gegeven het is niet door een gewone persoon gegeven en heeft redelijke onderzoeken naar gedaan met patienten en is niet een toeval dat zoveel mensen daar op hppd gelijke symptomen hebben niet iedereen krijgen de zelfde symptomen zoals alle ziekten en ik denk in de toekomst zal het officieel als een ziekte worden verklaard

Je kan ook hppd krijgen van mdma,weed voor van weed is dat meestal veel lichter .

En ja eigenlijk een echte psygose is dat wel pijnlijk? Als je niet weet wat echt is. Tegen over hppd het is best wel hefftig zeker in begin je hebt geen idee wat er mankeert je kan ook helmaal niet functioneren enige wat je wil dat het overgaat dan begint een lange weg van chaos meestal waar je geen idee hebt of het wel goed komt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Hppd is wel een term die door een dokter is gegeven het is niet door een gewone persoon gegeven en heeft redelijke onderzoeken naar gedaan met patienten en is niet een toeval dat zoveel mensen daar op hppd gelijke symptomen hebben niet iedereen krijgen de zelfde symptomen zoals alle ziekten en ik denk in de toekomst zal het officieel als een ziekte worden verklaard
Ik zeg helemaal niet dat ik niet in hppd geloof, alleen dat het gelukkig niet veel voorkomt.

En ja eigenlijk een echte psygose is dat wel pijnlijk? Als je niet weet wat echt is.
Ik weet zeker dat een psychose veel erger is om door te gaan. Mensen met een psychose hebben meestal hele negatieve en nare waanbeelden. Ze denken achtervolgd te worden bijvoorbeeld of horen de hele tijd stemmen die ze helemaal kleineren. Nogmaals, wees blij dat je geen psychose hebt.

En nogmaals, dat neemt niet weg dat hppd vervelend is maar je vergelijkt het de hele tijd met iets wat echt veel erger is om door te gaan.

MeejheM

Badass junkie
Kan iemand in 4 zinnen HPPD omschijven, ik ken een hoop psychische klachten, deze nog niet. Jullie praten erover of het bestwel bekend is, ik heb er nog nooit van gehoord.

PS: ik weet dat er zoekmachines bestaan, maar daarmee zou je elk forum overbodig kunnen maken.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat het precies inhoud mag je zelf opzoeken, het staat in ieder geval hiervoor: Hallucinogen persisting perception disorder (HPPD). Volgens mij is de term sowieso al best wel duidelijk.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
HPPD oftewel Hallucinogen persisting perception disorder, is een aandoening die je kan krijgen door het gebruik van psychedelica maar kan je ook al sinds kind hebben. Het is niet zoals een psychose dat je waanbeelden krijgt, maar dat je perceptuele waarneming wat wordt verstoord door bijvoorbeeld statische ruis in je zicht, felle objecten die tracers krijgen, floaters, ect. Je kan lichte HPPD hebben waarbij je je niet zo stoort aan de statische ruis en op zich wel kan negeren, maar in sterkere vormen wordt het zo prominent dat het je erg kan afleiden en hinderlijk wordt. Sterkere vormen van HPPD hebben ook vaak een link met depressie, dit komt doordat je door de afleiding van HPPD de realiteit minder zuiver ervaart wat je mentaal in een lichte isolement kan plaatsen en depressie kan veroorzaken. HPPD is zeker echt en kan voor sommige enorm hinderlijk zijn. Zelf heb ik lichte statische ruis in m'n beeld, het ware alsof pixels de hele tijd aan en uit gaan, maar ik kan het makkelijk negeren en wordt prominenter als ik sterker verschillen in contrast zie. Bijvoorbeeld van een enorm zwart vlak naar een witte muur kijken. Heb mij er nog nooit echt aan gestoord, vind het altijd wel iets extra's geven aan m'n beleving :grin:

MeejheM

Badass junkie
Psychedelibee zei:
Wat het precies inhoud mag je zelf opzoeken, het staat in ieder geval hiervoor: Hallucinogen persisting perception disorder (HPPD). Volgens mij is de term sowieso al best wel duidelijk.

Ik had er vreemd genoeg nog nooit van gehoord. het eerste waaraan ik denk als ik het voluit geschreven zie is drugspsychose, maar Elvenspice legt het toch anders uit. alleen niet in vier zinnen dan...

ik weet genoeg,volgens mij is het weer een voor mij nieuwe diagnose om psychotische symtomen in een gedefinieerder hokje te steken.

Fool

Badass junkie
MeejheM zei:
Psychedelibee zei:

Ik had er vreemd genoeg nog nooit van gehoord. het eerste waaraan ik denk als ik het voluit geschreven zie is drugspsychose, maar Elvenspice legt het toch anders uit. alleen niet in vier zinnen dan...

ik weet genoeg,volgens mij is het weer een voor mij nieuwe diagnose om psychotische symtomen in een gedefinieerder hokje te steken.
Behalve dat de persoon compleet bewust is van het feit dat zijn hallucinaties niet echt zijn.

HPPD kun je NIET al als kind hebben, een voorwaarde voor de diagnose HPPD is namelijk dat je psychedelische drugs gebruikt hebt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb al jaren HPPD (zelfdiagnose) en dat lijkt in de verste verte niet op een psychose. Ik snap niet dat de link uberhaubt gelegd wordt. HPPD geeft geen ander gevoel van de realiteit, het enige wat HPPD doet is je perceptie veranderen. Dat kan zoals bovengenoemd zijn sneeuw/ruis in je beeld, tracers en floaters. Ik heb last (last is een groot woord eigenlijk, ik merk het) van ruis, 's avonds in het donker is het erger. Daarnaast is het erger bij vermoeidheid en gebruik van stimulanten en psychedelica (ook absoluut wiet).

Waarom floaters eronder vallen weet ik niet, want voor zover ik weet zijn floaters iets fysieks. Namelijk loslatende deeltjes die in je oogvloeistof drijven.

HPPD ben je volledig van bewust. Psychotische effecten zijn dingen waarbij je niet bewust bent dat het niet de realiteit is. Je gelooft dus in wat je ziet en wat je hoort, terwijl je bij HPPD gewoon doorhebt dat er iets anders is.

Vaak wordt HPPD in één adem genoemd met derealisatie/depersonalisatie. De laatste twee syndromen zijn meer vergelijkbaar met een psychose met als grootste verschil dus het bewust zijn van het feit dat er iets niet klopt. Waarschijnlijk komt HPPD vaker voor in combinatie met derealisatie/depersonalisatie waardoor ze samen genoemd worden maar het zijn twee (drie eigenlijk) aparte dingen.

MeejheM

Badass junkie
[knip]

En ja eigenlijk een echte psygose is dat wel pijnlijk? Als je niet weet wat echt is. Tegen over hppd het is best wel hefftig zeker in begin je hebt geen idee wat er mankeert je kan ook helmaal niet functioneren enige wat je wil dat het overgaat dan begint een lange weg van chaos meestal waar je geen idee hebt of het wel goed komt.

Een 'echte' psychose kan daadwerkelijk pijn doen, maar vaker hebben mensen last van enorm onbegrip, simpelweg om dat ze vaak erg moeilijk te volgen zijn. een psychose kan van aard naar zijn, maar de gevolgen ook. Sommige psychoses uiten zich wat minder negatief, en worden zo niet ervaren. Ik ken mensen die de meest bizarre tochten hebben ondernomen in de veronderstelling dat ze iets cruciaals deden.

Gelukkig zijn ze redelijk effectief te behandelen, als de patient zijn medicatie blijft gebruiken.

Mag ik vragen hoe jou hddp zich uit, en hoe je eraan gekomen bent? en wanneer had je door dat er iets niet klopte?

when-the-trip-go-bad

MeejheM zei:
[knip]

Een 'echte' psychose kan daadwerkelijk pijn doen, maar vaker hebben mensen last van enorm onbegrip, simpelweg om dat ze vaak erg moeilijk te volgen zijn. een psychose kan van aard naar zijn, maar de gevolgen ook. Sommige psychoses uiten zich wat minder negatief, en worden zo niet ervaren. Ik ken mensen die de meest bizarre tochten hebben ondernomen in de veronderstelling dat ze iets cruciaals deden.

Gelukkig zijn ze redelijk effectief te behandelen, als de patient zijn medicatie blijft gebruiken.

Mag ik vragen hoe jou hddp zich uit, en hoe je eraan gekomen bent? en wanneer had je door dat er iets niet klopte?

Ik ben aardig herstelt in de laaste jaar, ik heb eigenlijk zo goed als geen symptomen, eerste 2 jaar bijna geen vooruitgang maar gellukig de laaste jaar wel natuurlijk ging niet van zelf, ik had gewoon de klassieke symptomen en ook psygisch enorm hard, 1 maand na stoppen met truffels voel ik de wel aardig mis ik wist wel dat door truffels kwam maar had geen idee wat er juist aan de hand was. Voor de rest gewoon terug de oude me voor all die ellende begon. :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Een geruststelling, het is waarschijnlijk geen psychose geweest maar derealisatie. Een psychose hersteld doorgaans niet zonder therapie en medicijnen. Derealisatie gaat vaak vanzelf over na een poosje. Kan ook heel vervelend zijn, maar is gelukkig niet zo erg als een psychose.

when-the-trip-go-bad

SmartieAndMe zei:
Een geruststelling, het is waarschijnlijk geen psychose geweest maar derealisatie. Een psychose hersteld doorgaans niet zonder therapie en medicijnen. Derealisatie gaat vaak vanzelf over na een poosje. Kan ook heel vervelend zijn, maar is gelukkig niet zo erg als een psychose.

Het was duidelijk hppd,dr,dp en deprresie die mee van kwam, nu er bestaan geen medicijnen er zijn wat med. die kan helpen en heb je de probleem met hun bijwerkingen en later afkicken is nogal moeilijk, mijn dokter dacht natuurlijk eerst aan psychose en gaf me anti-psychotica wat lichtjes hielp en heb er 3 jaar aangezeten en dan ben je ook net een zombie en ja weinig dokters weten van hppd en ja je staat er eigenlijk alleen voor zien dat je het heletijd negeerd wat er op je afkomt en proberen bezig te houden en met tijd hopen dat overgaat is de beste manier de herstel de versnellen geloof mij hppd is net even erg als een psychose er zijn mensen die nooit redelijk herstellen ik dacht ook dat het bij mij het geval was maar goed leven gaat door en gewoon verder doen zonder genot middelen en natuurlijke manieren zijn er eigenlijk ook genoeg nu dat ik het herbeleef

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je moet toch echt eens onderscheid gaan maken tussen HPPD en Depersonalisatie/Derealisatie.

HPPD gaat inderdaad in principe nooit over, het is wel in periodes erger of beter. HPPD is echt niks vergeleken met een psychose.

Depersonalisatie/Derealisatie gaat in principe bijna altijd vanzelf over. Als je pech hebt en het gaat niet over, dan zul je onder behandeling moeten bij een specialist en dan gaat het wel uiteindelijk weg. Het is vergelijkbaar met hoe mensen zich voelen na bijvoorbeeld een grote ramp of een ongeluk, of bijvoorbeeld een groot verlies. Je hersenen activeren dan een beschermmechanisme om emoties te dempen, omdat de emoties te zwaar zijn om te verwerken.

Dat kan inderdaad heel heftig zijn, vooral als het een paar maanden aanhoudt, maar geloof me een psychose is vele malen heftiger. Weken tot maandenlang overtuigd zijn van het feit dat je familie en vrienden complotten tegen je smeden of zeker weten dat je achtervolgt wordt door moordenaars bijvoorbeeld, dat is echt ondraaglijk...

SmartieAndMe zei:
Ik heb al jaren HPPD (zelfdiagnose) en dat lijkt in de verste verte niet op een psychose. Ik snap niet dat de link uberhaubt gelegd wordt. HPPD geeft geen ander gevoel van de realiteit, het enige wat HPPD doet is je perceptie veranderen. Dat kan zoals bovengenoemd zijn sneeuw/ruis in je beeld, tracers en floaters. Ik heb last (last is een groot woord eigenlijk, ik merk het) van ruis, 's avonds in het donker is het erger. Daarnaast is het erger bij vermoeidheid en gebruik van stimulanten en psychedelica (ook absoluut wiet).

Waarom floaters eronder vallen weet ik niet, want voor zover ik weet zijn floaters iets fysieks. Namelijk loslatende deeltjes die in je oogvloeistof drijven.

Beste,

Ik heb ook lichte hppd ongeveer een jaar, maar heb zeker zin om een zegeltje te nemen, vraag me af of het veel erger gaat worden of het mee gaat vallen?

Gr

HPPD ben je volledig van bewust. Psychotische effecten zijn dingen waarbij je niet bewust bent dat het niet de realiteit is. Je gelooft dus in wat je ziet en wat je hoort, terwijl je bij HPPD gewoon doorhebt dat er iets anders is.

Vaak wordt HPPD in één adem genoemd met derealisatie/depersonalisatie. De laatste twee syndromen zijn meer vergelijkbaar met een psychose met als grootste verschil dus het bewust zijn van het feit dat er iets niet klopt. Waarschijnlijk komt HPPD vaker voor in combinatie met derealisatie/depersonalisatie waardoor ze samen genoemd worden maar het zijn twee (drie eigenlijk) aparte dingen.

when-the-trip-go-bad

Giovanni V zei:
SmartieAndMe zei:

Beste,

Ik heb ook lichte hppd ongeveer een jaar, maar heb zeker zin om een zegeltje te nemen, vraag me af of het veel erger gaat worden of het mee gaat vallen?

Gr

Als je al een jaar een lichte hppd hebt en als het niet aan het verergeren is of stabiel blijft denk dat het dan zo zal blijven, meestal als het eenmaal erg wordt dan blijf het ook zo voor een lang tijd als het niet snel beter word krijg je meestal een hevige permanente hppd.

De boodschap is dan clean blijven en gezonde levensstijl naleven daar is niks op tegen en zo versnel je het snelst je herstel op een stabiele basis.

Bovenaan