Hi all,
heb al paar dingen geprobeerd, alleen als samen in grotere groepen, maar ben al tijdje benieuwd naar crystal meth / tina. Wil langer kunnen doorgaan 's nachts. Ik ken niemand die tina eerder heeft gebruikt (of ze willen er niet echt over praten), maar heb wat vragen waar jullie me vast bij kunnen helpen...
- wat is voor een beginner de beste manier om te gebruiken? is het effect bij roken vergelijkbaar als bij slammen?
Alsjeblieft, beloof me één ding.. Ga alsjeblieft nooit stimulanten roken of spuiten. Dat is het zo niet waard.
Je kunt methamfetamine gewoon slikken of snuiven. Het best is een beperkte dosis afwegen en die oraal innemen. Dat is veiliger omdat je brein dan minder sterk een koppeling maakt tussen meth innemen en een enorme roes. Daardoor is het verslavende risico minder. Verslaving is sowieso het grootste risico van meth.
- ik lees op internet heel veel verhalen over heftige comedown en paranoia: ik heb daar bij andere drugs niet echt last van, is de kans bij tina groter?
Het ligt er helemaal aan hoeveel je neemt en hoe lang je doorgaat. De meeste verhalen die we horen over meth gaan over extreem gebruik: dagenlang doorgaan met meth roken of spuiten. Ga dat met speed doen, en je krijgt net zo goed een heel heftige comedown met paranoia en hallucinaties.
Methamfetamine duurt wel iets langer dan speed (want methamfetamine wordt in het lichaam gedeeltelijk afgebroken tot amfetamine). Dus de kans dat je lang wakker blijft is met meth wel wat groter. Probeer daarom je gebruik zorgvuldig te plannen. Ik kan echt afraden om meer dan 1 dag wakker te blijven aan dit spul. Dat betekent dus dat je misschien 1 of 2 keer kunt bijpakken, maar dat je dan echt moet stoppen. Dat is niet makkelijk want de cravings zijn heel sterk als de meth begint uit te werken. Bovendien duurt die nastimulatie dus al snel 12 uur. Dat betekent dus twaalf uur lang wachten tot de meth is uitgewerkt en je kunt slapen. Dit hoort bij de effecten van meth. Dus wees erop voorbereid, en maakt niet de denkfout dat je daarom 'nog één dosis' neemt voordat je stopt. Want je kunt eindeloos blijven denken 'nog één hit'.
- benieuwd naar jullie ervaringen, waarom wel/niet, adviezen?
Als je methamfetamine wil proberen, zorg er dan in ieder geval voor dat je leven in een stabiele periode zit. Ik zei al dat verslaving het grootste risico is van meth. Risicofactoren voor het ontwikkelen van een verslaving zijn als het financieel, relationeel, of professioneel niet zo lekker gaat en je daar veel stress door ervaart. Zorg daarnaast ook dat je voldoende tijd neemt om de kater uit te slapen. Je zult daar al snel een paar dagen voor nodig hebben. Dus neem vrij, plan je gebruik goed van te voren, en zorg ervoor dat je het niet vaker dan bijvoorbeeld 1 keer per jaar doet. De grootste uitdaging is jezelf houden aan dat soort voornemens.