Ik denk dat we een klein beetje in het zelfde schuitje zitten
@Mindless en
@Madeliefje23. Natuurlijk de situaties zullen behoorlijk verschillend zijn maar toch, ook ik zit thuis omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Het gaat gelukkig al wel iets beter dan 5 a 6 weken terug maar het gaat erg langzaam en met ups en downs. Maar dus niet zo lang als jullie als ik het zo lees.
Nou heb ik mijn hele leven al wel een vorm van spanning of zenuwachtigheid, er is niet echt een goed woord voor. Het Engelse woord "anxiety" heeft denk ik het meeste raakvlak. Maar de laatste tijd heeft het behoorlijk de overhand gekregen door privé situaties en werk stress.
Ik herken dan ook erg het gevoel van: "Ik wil me weer zoals toen voelen". Maar zoals Mindless ook zegt, toen bestaat niet er is alleen nu. Maar hoe goed je dit ook weet, toch blijft het moeilijk zo te denken. Gedachtes van had ik maar dit of had ik maar dat blijven toch vaak rondspoken. Hoe onzinnig ook.
Daarbij blijft, in mijn geval, ook mijn werk in mijn hoofd spoken. Heb nog geen vast contract maar om deze wel te krijgen zal ik toch niet te lang thuis moeten blijven. Maar ik weet ook dat als ik nu terug ga, ik met een paar weken/maanden een grote kans heb op een terugval. Wat is dan belangrijker, je goed voelen of werk? En wil ik dit werk wel? Maar wat voor mogelijkheden heb ik dan? Niet zoveel dus ik moet denk ik wel. Pieker pieker maal maal.
Soms zegt ook mijn stemmetje in mijn hoofd: Je moet werken want dan heb je afleiding. Nu zit ik maar thuis en probeer me hier en daar bezig te houden waardoor ik de overige tijd lekker verder kan piekeren. Eerste weken had ik ook nog dat ik mezelf een watje vond want ik ben toch niet echt ziek... Ik ben gewoon een slappeling die niet met zijn emoties en vooral niet met de huidige maatschappij overweg kan, watje dat ik ben! Er zijn mensen die het veel slechter hebben en wel doorgaan!
Gelukkig weet ik inmiddels dat je niet zo moet denken (en het ook niet zo is) maar het zijn wel hardnekkige gedachtes die vaak terug blijven komen. Daarbij doe je met deze gedachte vele mensen teniet die door nog "minder" thuis zitten. Niet dat meer of minder uitmaakt natuurlijk.
Maar wat moet je met deze situatie dan? Natuurlijk leuke dingen proberen te doen maar wat als je nu niks leuk vindt? (op dit moment dan) Natuurlijk erachter proberen te komen wat je stress of angst oplevert. Maar dit weten lost het niet meteen op. Weten dat de meeste stress totaal niet nodig is, ook niet. Dat "weten" moet weer door elke vezel in je lichaam waarheid worden maar dat heeft vaak gewoon erg veel tijd nodig.
Tot die tijd is het misschien goed om pieker momenten op de dag in te plannen en jezelf verplichten buiten deze momenten iets anders te doen. Maak er ook een vaste plek van (een vaste pieker stoel oid). Daarmee geef je je zelf toestemming om af en toe lekker te piekeren maar dan wel wanneer "jij" dat besloten hebt. Dit werkt bij mij eigenlijk best wel goed. Neemt niet weg dat ik vaak nog piekerend wakker word maar voor overdag helpt het mij. Buiten deze pieker moment(en) is het vooral goed veel leuke dingen te doen en hobby's te zoeken.
Dit is een tip die ik toch nog even mee wil geven aan de piekeraars onder ons.
Succes en sterkte!