Zelf volg ik ook wel eens dit soort discussies hier op het forum, maar vaak haak ik toch weer af vanwege de enorme lappen tekst
Wat ik me toch af vraag, is het niet gewoon een hele simpele theorie die jullie hebben?
Ik vind dit zelf wel een aardige theorie, al weet ik echt niet wat ik allemaal moet 'geloven'. Ik vind alles wat een mooi en valide idee is even aanvaardbaar en even waar. Alleen sommige theorieën komen toch 'echter' over, misschien omdat het mooier klinkt, of beter aanvaardbaar omdat het ook bijvoorbeeld onsterfelijkheid impliceert en eindigheid ontkent.
- Je kunt 'ons bestaan' opsplitsen in drie vormen/dingen, van materialistisch naar eeuwig zou je kunnen zeggen: lichaam, geest, ziel. De ziel is onsterfelijk, heeft geen herinnering, en voelt en ervaart alleen maar, maar kan daar wel sterker door worden (valt te veronderstellen).
- Wat er gebeurt bij een ego-oplossing is dat je zo een diepe meditatie hebt bereikt dat je de zaken die er toe doen voor het lichaam en vooral geest je niet meer kunnen interesseren en je die dus als het ware uitschakelt, waardoor je in een staat lijkt te verkeren van pure rust en in het nu leven doordat de ziel op de voorgrond komt. Echter, je geest in nog steeds aanwezig, want je observeert en onthoudt en verwerkt dit later ook weer met dezelfde geest. De ziel onthoudt geen concrete herinneringen, maar leert eerder van ervaringen en gevoelens en kan zo gevormd worden. In de ego-oplossing gaat de geest dus naar de achtergrond, maar verdwijnt niet.
- Dat je je eigen waarneming hebt en vormt, is alleen accepteerbaar als daarbij komt dat je ziel een levensvorm heeft gecreëerd (of gekozen? reïncarnatie?) om te leven en om van te leren of sterker van te worden. Je kunt binnen een gegeven leven geen eigen waarneming creëren omdat je meerdere hoofdfactoren in het leven moet accepteren als gegeven. Er valt genoeg te veranderen, maar dat is aan jezelf, aan je geest, aan je lichaam, en alles waarmee die twee (en je ziel bij persoonlijke relaties waarbij anderen een ziel kunnen waarnemen, voelen, ervaren, hoewel dit naar mijn idee niet snel voorkomt omdat bij iedereen, ook die 'meesters' de geest sterker aanwezig is) in aanraking komen. De wereld kun je zien als speelruimte voor de ziel maar binnen 'dit' leven is die speelruimte een gegeven.
- Wat veranderlijk is, hoeft niet onwaar, onecht of irrationeel te zijn. Dat iets eerder was, en nu niet meer, of later zal zijn, betekent toch niet dat het onbestaand hoeft te zijn. Alles wat gebeurt heeft uitwerking op andere zaken, en zo, direct of indirect, ook op mensen of ander leven en zo dus op zielen. Als je een ziel ziet als oneindig heeft dus ook alles wat tijdelijk is een oneindige uitwerking. In de natuurkunde valt tijd te zien als het niet benutten van beweging, waardoor bijvoorbeeld stralingen (fotonen) ten gevolg van tijdelijke gebeurtenissen volgens hele vrije (niet-wetenschappelijke) benadering best als oneindig te zien zijn. Er zijn best nog meer manieren te bedenken om eindige zaken als oneindig te beschouwen, die best redelijk zijn.
Dit komt op enkele vlakken overeen met wat jullie typen, maar dit leidt ook tot paradoxen. Ik weet ook dat jullie dan zeggen dat je dit soort zaken niet met het verstand moet proberen te benaderen, maar met wat moet ik het dan benaderen? De ziel? Ik heb het idee dat ik deze zaken bijvoorbeeld tijdens trippen ook met de ziel heb benaderd. Een paradox is een tegenstrijdigheid, en als het tegenstrijdig is, is het niet waar, of is het andere niet waar. Wat waar is zullen we nooit (in dit leven weten), maar je kunt wel stellen dat er bij een paradox één van de twee kanten niet klopt, of verder toelichting nodig heeft.
Ik heb het idee dat ik in jullie theorieën een heel simpel, algemeen idee terug lees, wat zeker moeilijk (onmogelijk) in woorden is uit te drukken, maar juist door die pogingen en de vele woorden lijken die tegenstrijdigheden te ontstaan. Naar de zoektocht naar de waarheid lijkt het nemen van psychedelica/ mediteren sneller, simpeler, completer, juister. Zelf lukt het me ook niet echt goed om deze denkbeelden op te schrijven.
Ben benieuwd of jullie het niet met me eens zijn, en in hoeverre. Wel een interessant topic :P