Zo ik moest weer even een flink stuk bij lezen. Volgens mij gaat het hier inderdaad niet om elkaar te overtuigen, ieder heeft zo zijn/haar eigen opvatting maar het is natuurlijk wel super interessant om hier over te discussieren en elkaars visies te horen.
Ik snap wel wat je bedoelt Ooscaar met dat non-dualiteit ook maar gewoon een theorie of filosofie is. Hoe echt iets ook kan aanvoelen, het is en blijft ook maar gewoon een filosofie en daar is volgens mij helemaal niks mis mee. Het aardse leven met een lichaam en een ego kan slechts een droom of hallucinatie zijn, maar een ego oplossing kan dat eveneens zijn. Het hele punt is dat je het nooit zeker kunt weten en dat maakt het een filosofie of zelfs een geloof. Het hele leven is zo subjectief als maar zijn kan, ieder heeft in feite zijn/haar eigen waarheid. Vraag meerdere mensen om een bepaalde scene na te vertellen en ze zullen het allemaal net iets anders beschrijven, wat is er dan echt waar?
Door ervaringen met psychedelica en zeker mijn eerste echte ego oplossing een jaar geleden ben ik zelf ook gaan geloven in dat het leven wellicht anders in elkaar steekt dan dat we het normaal waarnemen. Sterker nog, die ervaringen voelden zo echt aan dat ik er eigenlijk niet meer omheen kon. Helemaal op eigen gelegenheid was ik tot conclusies gekomen die zo merkte ik later te boek stonden als non-dualiteit. Maar als ik nu stel dat dit dan de waarheid is dan doe ik net zoveel aannames als wanneer ik stel dat materie, tijd, etc de waarheid is. Mensen die een religie aanhangen en een ego oplossing hebben zullen waarschijnlijk zeggen dat ze in de hemel waren of in contact met god en voor hun is dat de waarheid dan. Hoe je die ervaring interpreteert kan enorm per persoon verschillen. Wat daadwerkelijk de waarheid is zullen we in dit aardse leven nooit zeker weten, wellicht dat er na het sterven antwoorden komen maar wellicht ook niet. Het is natuurlijk wel mens eigen om antwoorden te zoeken en zo zijn er vele filosofien en levenswijzen bedacht die allemaal in principe even valide lijken.
Ik snap wel wat je bedoelt Ooscaar met dat non-dualiteit ook maar gewoon een theorie of filosofie is. Hoe echt iets ook kan aanvoelen, het is en blijft ook maar gewoon een filosofie en daar is volgens mij helemaal niks mis mee. Het aardse leven met een lichaam en een ego kan slechts een droom of hallucinatie zijn, maar een ego oplossing kan dat eveneens zijn. Het hele punt is dat je het nooit zeker kunt weten en dat maakt het een filosofie of zelfs een geloof. Het hele leven is zo subjectief als maar zijn kan, ieder heeft in feite zijn/haar eigen waarheid. Vraag meerdere mensen om een bepaalde scene na te vertellen en ze zullen het allemaal net iets anders beschrijven, wat is er dan echt waar?
Door ervaringen met psychedelica en zeker mijn eerste echte ego oplossing een jaar geleden ben ik zelf ook gaan geloven in dat het leven wellicht anders in elkaar steekt dan dat we het normaal waarnemen. Sterker nog, die ervaringen voelden zo echt aan dat ik er eigenlijk niet meer omheen kon. Helemaal op eigen gelegenheid was ik tot conclusies gekomen die zo merkte ik later te boek stonden als non-dualiteit. Maar als ik nu stel dat dit dan de waarheid is dan doe ik net zoveel aannames als wanneer ik stel dat materie, tijd, etc de waarheid is. Mensen die een religie aanhangen en een ego oplossing hebben zullen waarschijnlijk zeggen dat ze in de hemel waren of in contact met god en voor hun is dat de waarheid dan. Hoe je die ervaring interpreteert kan enorm per persoon verschillen. Wat daadwerkelijk de waarheid is zullen we in dit aardse leven nooit zeker weten, wellicht dat er na het sterven antwoorden komen maar wellicht ook niet. Het is natuurlijk wel mens eigen om antwoorden te zoeken en zo zijn er vele filosofien en levenswijzen bedacht die allemaal in principe even valide lijken.
Kun je uitleggen waarom je non-dualiteit niet als een theorie of filosofie ziet? Zoals ik hierboven al schreef is ervaring nogal subjectief en is een bepaalde ervaring naar mijn idee ook gewoon onderhevig aan interpretatie en dus filosofie. Dualiteit wordt door velen ook gewoon zo ervaren, voor hun zal dat de waarheid zijn. Zoals je inmiddels weet ben ik ook gaan geloven in non-dualiteit door mijn eigen ervaringen, maar ik heb er zelf moeite mee om te stellen dat het de waarheid is. Ik weet simpelweg niet wat de waarheid is en heb dat als zodanig geaccepteerd. Wat niet weg neemt dat ik het super interessant vind om te discussieren over de waarheid.Mindless zei:Hmm... Mijn geest raakt een beetje in de war van al die verschillende definities en filosofie. Ik krijg een beetje het idee dat je vooral aan het filosoferen en speculeren bent hier. Ik lees vaak "wat als". Voor mij is het heel simpel. Ik ben niet iemand van theorie. Wat niet in mijn directe ervaring is, is voor mij niet interessant.
Om nog even terug te komen op de meer praktische aspecten. De discussies hierboven zijn over het algemeen natuurlijk vrij abstract en als zodanig denk ik lastig toe te passen in je leven, zeker in een leven in het westen waar van alles moet de hele tijd. Hier loop ik zelf ook tegenaan, tijdens de ultieme ego oplossing was ik zodanig van de wereld dat ik hier op aarde niet meer bestond of kon functioneren. Hoewel het als het nirvana aanvoelde en ik dit graag vaker zou willen meemaken is dit niet iets wat ik zelf ten alle tijden nastreef omdat ik ook gewoon nog een lichaam hier op aarde te onderhouden heb. Wat ik wel ten allen tijde nastreef is het leven in het nu, vrij zijn van mijn gedachten, angsten en verlangens waardoor ik alles wat ik hier op aarde meemaak intenser kan beleven. Dit lukt mij zeker niet altijd helaas, maar dit is wel iets wat ik probeer. Sinds ik dit ben gaan proberen na te streven doormiddel van meditatie moet ik zeggen dat mijn stemming er aanzienlijk beter op is geworden, ik veel meer rust in mijn hoofd ervaar en dus algemeen een stuk meer tevreden met het leven ben eigenlijk. De grootste uitdaging waar ik nog voor sta is een beroep vinden waarin ik een passie heb en de levenstijl van non-dualiteit zoveel mogelijk in kan toepassen.Bobsacamano zei:Ik merk wel de voordelen op het moment van mediteren en mijn eigen centrum opzoeken. Zowel in mijn privé leven als in mijn professionele leven. Maar ik vind het lastig om te zeggen dat zodra je helemaal niks meer bent tot het diepste van loslaten je het gelukkigst bent. Of door niet meer te verlangen en te wensen je altijd gelukkiger bent. Ik snap die gedachte gang wel maar ik vind mensen juist zo mooi omdat ze leven in de grootste intensiteit. En dat we nergens waren geweest zonder ons ego. Ook vind ik het lastig dat het erg tegenstrijdig is als ik helemaal op die manier mijn leven zou indelen en mijn vriendin niet (om maar even iemand te noemen) Het zijn zulke andere visies het lijkt me lastig combineren.
Ik ben het ook nooit van plan, maar dit interesseert me zo erg dat ik het dan toch weer doe. Fijn dat je het gevoel hebt dat het voor jou op de goede snelheid gaat. Dit is voor ieder natuurlijk ook weer anders en het kan ook zo in een stroomversnelling gaan bijvoorbeeld. Geniet van de rust die meditatie je geeft zou ik zeggen, maar realiseer je ook dat een meditatie zo een keer helemaal niet zo vredig kan zijn omdat je uiteindelijk toch een opening maakt naar je onderbewuste. Veel mensen zien meditatie als alleen een tool om er als persoon beter (bijvoorbeeld meer relaxed) op te worden, maar het gekke is toch dat als je meditatie echt goed "doet", het intens oncomfortabel kan worden. Zolang je maar weet dat dit een goed iets is.