coca, cocaplant

alles

Newbie
ik heb cocazaden. wie weet hoe ik hier mooie plantjes van kan maken? Ik zoek iemand die er ervaring mee heeft om ze zelf te kweken, ik las op diverse engelse sites dat het moeilijk zou zijn.

doopie

Bewuste gebruiker
cocaplanten zijn vrij moeilijk te kweken ja en al helemala uit zaad
coca planten vereisen een tropisch klimaat
warm en vochtig

ipomike82

Experimenterende gebruiker
volgens mij krijgen coca planten geen zaden, dat komt doordat ze al zo lang gecultiveerd worden en ze worden vermenigvuldigd door klonen/stekjes.

pepito

Bewuste gebruiker
ipomike82 zei:
volgens mij krijgen coca planten geen zaden, dat komt doordat ze al zo lang gecultiveerd worden en ze worden vermenigvuldigd door klonen/stekjes.

Onzin. Planten geven zaden in een besje. Beste is vruchtvlees verwijderen, nachtje laten weken in citroensap, opkweken op cocopeat (cocosbasis soort potgrond) en zilverzand. Met kunstlicht werkt t het best. Zaden zijn ook in Nederland te verkrijgen.

DreamWeaver

Badass junkie
Succes met je planten, je hebt een gigantisch veld nodig met planten voor een paar gram..

(als het een gram per plant of iets in die richting opleverde hadden we er allemaal wel een paar staan :9 )

Dissonant

Bewuste gebruiker
ipomike82 zei:

Haha

Waar hálen ze het soms toch

erwin krol

Bewuste gebruiker
^Dit klopt helaas wel, in Bolivia en Peru worden veel steriele zaden aangemaakt doordat planten te vaak uit klonen getrokken zijn, generaties lang. Wel zaden dus maar slachts voor de sier. Eerst maar eens info vergaren voor je betwetert :wink:

Als de zaden vers ( het vruchtvlees is nog niet verdroogd) zijn en van uit zaad voortgekomen planten kan je nog kans maken op plantjes. Ik heb ze zelf ook weleens gehad. Het kost wel veel moeite, met ph meter, licht, ze zijn aantrekkelijk voor insecten... k vind het wel leuke plantjes dus mocht je er toch maar vanaf zien.

Levenvatbare zaden zijn overigens her en der te bestellen.

Frisko

Badass junkie
ik dacht zelfs dat coke planten hier helemaal niet te kweken vallen...
mede door de luchtdruk etc.
aangezien coca planten in de bergen groeien...

correct me if i'm wrong :)

pepito

Bewuste gebruiker
erwin krol zei:
^Dit klopt helaas wel, in Bolivia en Peru worden veel steriele zaden aangemaakt doordat planten te vaak uit klonen getrokken zijn, generaties lang. Wel zaden dus maar slachts voor de sier. Eerst maar eens info vergaren voor je betwetert :wink:

wie is er aan het betweteren? meer verstand van het weer waarschijnlijk. Er worden volop levensvatbare danwel kiemkrachtige zaden (verse besjes) geleverd. Niet steriel dus. Bijvoorbeeld Colombiaanse maar ook uit Europese teelt. :confused: Zelf ook maar eens wat info vergaren? maar ik begrijp: je hebt t al eens gedaan, weet t allemaal al.

]

Jan janssen

Bewuste gebruiker
als t zo lukt... was er al laaaaang een goie nederlandse coke op de markt :) en koste t echt geen 25 per halfje meer :wink: :smoke:

erwin krol

Bewuste gebruiker
Helaas Pepito, tegenspreken en flauw doen mag. Je toont alleen je eigen onbelezenheid aan.
Dat er nog goede zaadjes zijn wil niet zeggen dat een groot gedeelte van de planten steriel is. Besjes komen ook uit Indonesie, waar de stekkenteelt de zaden niet vernaggeld heeft.

@ Frisko
Ze zijn hier wel te kweken, ze komen ook op lagere hoogten voor in de landen van oorsprong. Wel ontzettend ingewikkeld, ze hebben een minimum temp nodig, luchtvochtigheid, bodemsamenstelling. En voor de blaadjes of winst hoef je het niet te doen, die zijn nog te krijgen voor minder. Wel een interessante hobby, een moeilijk project overeind houden.

Inderdaad timkgb, nedercoke zou onbetaalbaar zijn. Bladeren in bv Bolivia kosten op de markt 5 euro per kg, en dat is toch tot z'n 10 gr coke.

Coca is imho veel lekkerder qua effect dan coke. cocamuseum heeft een website met voordelen van coca, Engelstalig.

ALLES evt heb ik een boekje cocaplanten kweken, is ook wel te krijgen bij growshops.

pepito

Bewuste gebruiker
Zonder flauwigheid:Check het wietforum (en niet sub forum alhier) voor informatie waar je wel wat aan hebt van ervaren kwekers. "vroeger" hadden we nog niet de beschikking over huidige kunstlicht. Met een 400 w of Duo Fluor zijn zeer goede resultaten te halen, en een stuk eenvoudiger dan menigeen denkt. Laat je dus niet afschrikken door ingewikkelde verhalen. Ze staan zowel onder het zolderraam als onder duofluor en doen t bij mij prima.... Verder is de aarde en (blad-) voedinggoed te verkrijgen. Van mijn laatst verkregen 15 zaden zijn er 14 opgekomen. Succes!

jaccovw

Newbie
Ik volg dit topic met veel aandacht.
Ik heb gisteren mijn 50 zaadjes van Vreeken gepoot.
Eerst ontdaan van de besjes en toen gepoot in een zelfgemaakt kasje op de logeerkamer.
En nu rustig afwachten en regelmatig de temp controleren.
Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie al eens geprobeerd om van de bladeren daadwerkelijk coke of base te maken? Mijn eerste doel is in ieder geval om de plantjes groot te krijgen en eerst eens de bladeren te kauwen. hiervoor, begreep ik, moet je al het nodige geduld hebben.

Vol verwachting klopt mijn hart.

pepito

Bewuste gebruiker
jaccovw zei:
Ik volg dit topic met veel aandacht.
Ik heb gisteren mijn 50 zaadjes van Vreeken gepoot.
Eerst ontdaan van de besjes en toen gepoot in een zelfgemaakt kasje op de logeerkamer.
En nu rustig afwachten en regelmatig de temp controleren.
Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie al eens geprobeerd om van de bladeren daadwerkelijk coke of base te maken? Mijn eerste doel is in ieder geval om de plantjes groot te krijgen en eerst eens de bladeren te kauwen. hiervoor, begreep ik, moet je al het nodige geduld hebben.

Vol verwachting klopt mijn hart.

Inmiddels alle 15 van zelfde bron boven de grond! dus succes....

cocahead

Newbie
Coca wel of niet kunnen kweken in het laag gelegen Nederland

Ja, tuurlijk is het mogenlijk om de Erythroxylum Coca te kweken in Nederland. Vanuit stekken of vanuit zaad. Het is niet makkelijk maar wel mogelijk.
Zaden die vers van de plant afkomen zijn goed bruikbaar.
Als je de bes waar het zaadje in zit verwijderd. Goed schoon maakt onder warm water. dan kan je deze op +/- 1 cm diepte in grond met een maximale EC van 1.2 mS stoppen. Houd de temperatuur op +/- 26 grade celcius en de grond vochtig met een plantenspuit. Het beste is om de zaden onder te brengen in een zogenaamde Propegator.
Wanneer de zaden uitkomen zal je zien dat ze de kapsel (de huid van het zaadje) meeomhoog nemen. Dit uitkomen kan al binnen een paar dagen gebeuren, maar kan ook makkelijk 2 maanden op zich laten wachten. De kans dat het zaadje uitkomt neemt wel drastisch af naarmate de tijd vordert.
De vrucht waar het zaadje in zit is erg gevoelig voor schimmels en deze schimmel kilt ook het zaadje. Alhoewel bij de vorming van wortels schimmels heel belangrijk zijn, zijn ze niet van belang bij het ontkiemen van het zaadje.

De Cocaplant heeft het eerste jaar een hele lage worteldruk. Dit houd in dat de bladeren een veel groter vermogen hebben water te verdampen dan dat de wortels het vermogen hebben dit water + de voeding in de plant te transporteren. Tot die tijd zal je er voor moeten zorgen dat er een evenwicht is tussen de verdamping van de bladeren en de opname van de wortels. Dit houd in. Matig licht (max. 1 TL lamp 33 Watt op 30 cm) (hoge luchtvochtigheid +70%), geen ventilatie, een lage EC (minder dan 0.7mS) en een stabiele pH van 6.
Naarmate de plant groeit, kan je deze verpotten van een 7x7x7 potje naar een 1 liter een 5 liter een 10 liter en een 30 liter pot.
Houd er rekening mee dat de Cocaplant diep wortelt, dus graag een hoge pot heeft ipv. een breede pot.

Als de plant meerdere internots heeft, top hem dan, anders wordt je plantje nooit een volle plant.
Na 1 jaar kan je voor het eerst blad plukken.
Wil je zaden kweken dan blijf van het blad af.
Blad plukken zal de plant stimuleren om nieuwe bladeren aan te maken.

Succes..

jaccovw

Newbie
@cocahead

Bedankt voor de extra info
Er verschijnen al een paar groene sliertjes boven de grond
Ik wist niet dat tuinieren zo leuk kon zijn :)

pepito

Bewuste gebruiker
Waaah wat een giller: 1 (!!!!) tl balk van 30 watt....en zo kun je jaaaaaren wachten op groei ja. Gewoon een 400 watt erboven en afstand van 1 meter houden. 1 tl balk. Onzin!!!

jaccovw

Newbie
Al 49 plantjes boven de grond en zijn nu zo'n 7cm groot. Dat wordt nu een grote uitdaging, ik moet ze binnenkort gaan verpoten. Het kasje waarin ze nu staan is maar zo'n 10 cm diep. Ik begreep op het forum dat het nu belangerijk is, dat ze in diepe potten worden verpoot, omdat ze vooral diep wortellen. En nu nog op zoek naar een goede lamp. Ze groeien sneller dan ik had verwacht. Ik houd jullie op de hoogte. Tips zijn altijd welkom.

ThunderBunny

Belezen gebruiker
Ik heb een tijd terug een artiekel in een blad gelezen over coca plantjes en dat het in nederland langzaam in opkomst was.
wat er bij stond is dat ze makkelijk te houden zijn ong als een kamer plant en belichting niet echt nodig is wel zon licht. als je wilt belichten dan geen natrium lamp maar een kwik jodide lamp gebruiken (niet die gele lampen wat je ook op straat ziet maar die wat je ook wel op straat ziet die wit licht geven)
en wat er ook bij stond is dat ze niet goed groeien in gewone potgrond!
je hebt er speciale grond voor nodig.
en nog wat niet denken ik zet die plant en over een jaar heb ik een paar gram coke zo werkt het niet als je coke in poedervorm wilt haalt het dan bij een dealer het is de bedoeling om een blaadje in je mond te doen.
voor meer info moet je eens bellen met mirakle (maastricht) die kunnen je wel meer info verschaffen. :wave:

pepito

Bewuste gebruiker
jaccovw zei:
Al 49 plantjes boven de grond en zijn nu zo'n 7cm groot. Dat wordt nu een grote uitdaging, ik moet ze binnenkort gaan verpoten. Het kasje waarin ze nu staan is maar zo'n 10 cm diep. Ik begreep op het forum dat het nu belangerijk is, dat ze in diepe potten worden verpoot, omdat ze vooral diep wortellen. En nu nog op zoek naar een goede lamp. Ze groeien sneller dan ik had verwacht. Ik houd jullie op de hoogte. Tips zijn altijd welkom.

Hoe snel groeien ze nu na de eerste groeispurt na ontkieming? bleven zaadhulzen ook zo lang op de top? welk groeimedium/mest/licht gebruik je? alles conform adviezen vreeken of cocagrowers? benieuwd!

Paddo100

Bewuste gebruiker
TimKGB zei:
als t zo lukt... was er al laaaaang een goie nederlandse coke op de markt :) en koste t echt geen 25 per halfje meer :wink: :smoke:

als je de mensen kent...niet

ik heb bijna pure coke voor 30...

ik dacht dat als je een kilo koop je 13.000 kwijt bent in nederland...

pepito

Bewuste gebruiker
Paddo100 zei:
TimKGB zei:

als je de mensen kent...niet

ik heb bijna pure coke voor 30...

ik dacht dat als je een kilo koop je 13.000 kwijt bent in nederland...

On topic please zonder stoere praat!

libertas

Newbie
Het lukt, maar valt niet mee. Zaden van Vreeken zijn sinds een week of zes boven de grond. En toen per ongeluk overbewaterd. Iemand trouwens enig idee welke cultivar het betreft? De bladeren hebben een afgeronde rand.

pepito

Bewuste gebruiker
libertas zei:
Het lukt, maar valt niet mee. Zaden van Vreeken zijn sinds een week of zes boven de grond. En toen per ongeluk overbewaterd. Iemand trouwens enig idee welke cultivar het betreft? De bladeren hebben een afgeronde rand.

Euh Libertas? Alles?

libertas

Newbie
pepito zei:
jaccovw zei:

Hoe snel groeien ze nu na de eerste groeispurt na ontkieming? bleven zaadhulzen ook zo lang op de top? welk groeimedium/mest/licht gebruik je? alles conform adviezen vreeken of cocagrowers? benieuwd!
In swim's geval zijn ze nog niet zo hard gegroeid, een enkeling is mooi ontwikkeld. Na verpotten (tegen alle adviezen in meteen in twee liter) zijn alle verpotte zaailingen er veel beter bij gaan staan en mooi gaan groeien. In palm/bonsai/varengrond, met wat bladgroen-plus en beendermeel toegevoegd. Onder achttien uur licht van een paar spaarlampjes en verder daglicht door de ramen.

pepito

Bewuste gebruiker
Das idd vlot verpot ja. overbewaterd? 2 dagen onder 400 W en zo weer droog. Maar zp zullen je planten ook goed wennen aan zonlicht. Ga nu experiment aan met andere lamp: nurturelite. voor groei dan.

libertas

Newbie
Sylvania fast-start daylight spaarlampjes. Maar 15 watt, twee stuks levert 150 watt aan groeilicht.
Alleen bijna nergens te krijgen. SWIM heeft er meer nodig. Van die lamp die jij noemt, had ik nog nooit gehoord. 400 watt HPS is voor SWIM uitgesloten. SWIM wil het een beetje normaal houden qua warmte-ontwikkeling en stroomverbruik, alsook qua evt lichtoverlast.
Een batterij aan spaarlampjes eromheen en erboven lijkt SWIM voorlopig ideaal. Ben benieuwd of ze daarmee genoegen nemen. Het is tenslotte geen wiet. Heel andere lichtbehoefte enzo.
Jij nog ideeen, Pepito? Kun je meer vertellen over die nieuwe lamp?

pepito

Bewuste gebruiker
libertas zei:
Sylvania fast-start daylight spaarlampjes. Maar 15 watt, twee stuks levert 150 watt aan groeilicht.
Alleen bijna nergens te krijgen. SWIM heeft er meer nodig. Van die lamp die jij noemt, had ik nog nooit gehoord. 400 watt HPS is voor SWIM uitgesloten. SWIM wil het een beetje normaal houden qua warmte-ontwikkeling en stroomverbruik, alsook qua evt lichtoverlast.
Een batterij aan spaarlampjes eromheen en erboven lijkt SWIM voorlopig ideaal. Ben benieuwd of ze daarmee genoegen nemen. Het is tenslotte geen wiet. Heel andere lichtbehoefte enzo.
Jij nog ideeen, Pepito? Kun je meer vertellen over die nieuwe lamp?

Ze hebben idd alleen groei licht nodig. Mbt lamp: check "groei-maar"growshop haarlem voor veel info, ook algemene info over lumen e.d. interessante info. Mijn voorkeur gaat uit naar duo fluor, helaas alleen in het Zuiden des lands te krijgen...of via internet bestellen en ben daar niet zo'n fan van. Bijv de blauwe engel in Winterswijk. Ik probeer nu dus de nurturelite van PlantMaar, nog niet in bezit. Ook geen warmte afgifte.

Mayan

Bewuste gebruiker
Aangenaam

Aangenaam!
Ik ben voornamelijk lid geworden voor dit topic.
Ik heb net bij vreeken coca zaden besteld, en kan enkel hopen dat ze spoedig toekomen.

Er wordt hier gezegd dat deze moeilijker zijn dan cannabis planten.
Vergeef me als ik verkeerd ben, maar ze lijken me toch bijna hetzelfde.
Het voorgroeien van Cannabis stemt hierop overveen, in mijn observatie. Wit spectrum, 18h licht, aangename temperatuur, tot 80% LV.
Misschien is dit voor buiten niet hetzelfde, maar ik neem aan dat ze indoor evenveel eisen stellen?
Enfin, ik kan mij vergissen.

Ik heb hier alvast veel van geleerd en mooie foto's gezien van coca planten.

Ik zal na aankomst van de zaden ook mijn bijdrage delen.
Ik krijg voor mijn verjaardag nog een growkit van die philosophers stone en zo'n growkit van de san pedro cacti.

Werkjes van geduld zodus :)

Mayan

Bewuste gebruiker
Nog een vraagske:

Kan je van de cocaplant een bonsai uitgroeien?
Ik heb tenslotte maar 5 zaden op komst en hoop dan ook dat ze alle vijf kiemen!
Had in gedachten om één uit te groeien tot bonsai.

Mayan

Bewuste gebruiker
Ik weet het ondertussen he.

Cocopeat en zilverzand.
Als je een cocaplant als bonsai wil (wat mijn intentie is):
cocopeat, zilverzand en veel akadama.

Indien het iemand moest boeien... *fluit*

Hallo mensen,

Ikzelf ben ook een trotse bezitter van de coca plant.
Er zijn inderdaad veel onwaarheden over deze plant.
Je kan er geen coke van maken omdat je simpelweg minimaal 5 kg blaadjes nodig heb voor 1 gram.
Na wat ik heb gehoord is dat je coca niet kan stekken.
Het kan alleen uit verse zaden komen.
Dat betekend dat je bessen niet ouder mogen zijn als 10 dagen!
Wil je zelf zaadjes?
Dan heb je toch echt twee planten minimaal nodig.
De mijne is nu een half jaartje oud en nog steeds mini.
Het is echt een hele trage groeier.
Pas als het een jaartje oud is, gaat het hard.
Het klopt dat je speciale grond nodig hebt (HEEL LUCHTIG)
Ik zelf heb de Amazonian Remix, speciaal voor cocaplanten.
Het is belangrijk om een diepe pot te hebben.
De wortels groeien alleen naar beneden.
Ook mogen ze geen kraanwater. Uitsluitend demi-water of regenwater.
De mijne krijgt niks extra's geen meststoffen of speciaal licht!
en toch groeit het goed!
Succes allemaal!

En ik hoor graag jullie bevindingen!!!!
Groetjes Kelly

Mayan

Bewuste gebruiker
removed
*smoort er nog ene mayan*
ff eeuwenoud topic oproepen waarop ik dan nog als voorlaatste al postte
hads het ni door, je m'excuse

@Killakelly

Ik ga dat neit zetten voor coke he :)
Hoewel ik wel eens een blaadje zal eten ofzo als ze paar jaar oud zijn.

De grootste intensie die ik heb met mijn 5 coca zaden binnekort zijn :

De beste uitgroeien als moeder
Eentje uit zaad bonsai'en :)

Niet iedereen neemt een coca plant voor coke he, mensen nemen dat omdat het een plant is die lang leeft.
Een coca plant kan u overleven en cocaplanten van 3 jaar oud zijn massa's geld waard.

Bovenaan