Kijk eens
@De Dunne
Spotgoedkoop en extreem verslavend: hoe ‘groene monstertjes’ van Funcaps Nederland veroverden
Bromazolam groeide in een paar jaar tijd uit tot de populairste illegale slaappil van het land. Met dank ook aan Funcaps, de webshop die wordt gelinkt aan tientallen sterfgevallen. Aan de vooravond van een nieuwe zitting vertellen gebruikers voor het eerst hoe de ‘groene monstertjes’ hun verlossing waren of hen juist de vernieling in hielpen. „Ik leefde als een zombie.”
Het zou eigenlijk geen kwaad moeten kunnen, dacht Peter (23). De slaappil had hij vrijdagavond al genomen, hij wilde daarna in het weekend alleen nog even zijn auto wassen. Hij zou max twintig minuutjes weg zijn.
„Toen ik weer thuiskwam, vroeg mijn moeder waar ik was geweest. Ik zeg: ‘Bij de autowasserette’”, blikt Peter terug. „Vervolgens wees mijn moeder naar mijn auto: ‘Maar die is nog steeds vies.’”
Peter blijkt ook niet slechts twintig minuutjes weg te zijn geweest, maar twee uur. „Ik had geen idee wat ik al die tijd had gedaan. Afgezien van een paar flarden, was het gewoon helemaal weg. Ik schrok me kapot.”
Dat de pillen funest waren voor zijn kortetermijngeheugen, had hij eerder ook al op zijn werk gemerkt. Dat hij geen flauw idee had wat hij een uur lang had gedaan. „Ik was heel warrig, kwam ook niet meer uit mijn woorden en praatte heel traag. Ze belden de ambulance, omdat ze dachten dat ik een TIA had gehad.”
Welkom in de wereld van Bromazolam. Het middel groeide in een paar jaar tijd uit tot misschien wel ’s lands populairste slaappil die zonder recept is te verkrijgen. Een paardenmiddel, noemen gebruikers het. Maar wel eentje dat spotgoedkoop, heel krachtig en extreem verslavend is.
Het is ook een van de middelen die centraal staat in de strafzaak tegen de twee oprichters van Funcaps, de webshop in pretpillen die
door justitie wordt gelinkt aan 49 sterfgevallen. Donderdag is er een nieuwe zitting in de strafzaak. Bij talloze dodelijke slachtoffers werd Bromazolam in het bloed teruggevonden. Vaak in combinatie met andere drugs.
Maar wat is Bromazolam precies? En wat maakt het gebruik, los van deze sterfgevallen, ervan zo link? Een oproep via deze krant, sociale media en Drugsforum.nl leidde tot zeker 25 reacties van gebruikers. Van mensen die kampen met structurele slaapproblemen tot feestgangers die na een avond vol oppeppers een goede nachtrust willen.
Alsof je een schakelaar omzet
Over één ding zijn alle gebruikers het eens: met Bromazolam slaap je. Alsof je een schakelaar omzet, je lichaam gaat uit. Meteen. Daarmee voelde het voor Ashley (30) na jaren van slapeloosheid als een verlossing.
De medicatie die de huisarts voorschreef, werkte niet. Ook de hulp van een slaappsycholoog en het slaapcentrum haalde niets uit. Ashley sliep nachtenlang niet. Maar met een ‘halfje’ Bromazolam achter de kiezen lukt het wel. „Ik ben een compleet ander mens geworden.”
Ze is zich ondertussen scherp bewust van het risico op verslaving en grijpt maar een keer in de paar maanden naar de groene pil én zet dan ook nog de wekker om niet te lang te slapen. „Van mijzelf mag ik het pas als ik drie nachten niet heb geslapen”, zegt ze.
Zo’n pil haalt je uit een negatieve spiraal. Hoe minder je slaapt hoe meer je er tegenop gaat zien. Als ik een pilletje neem, is de druk weg. Ik had niet verwacht dat ik ooit nog goed zou slapen.”
Het verklaart waarom het middel zo populair is. Bromazolam behoort tot wat ze in het circuit ook wel ‘designer benzo’s’ noemen. Dat zijn varianten - chemisch een tikkeltje aangepast - van geneesmiddelen die behoren tot de groep benzodiazepines. Denk aan diazepam (bekend onder de merknaam Valium) of alprazolam (Xanax).
In 2024 gebruikten maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders deze slaap- of kalmeringsmiddelen: een op de tien volwassenen. Uit de Nationale Drugsmonitor blijkt verder dat een half miljoen van hen de benzo’s gebruikten zonder tussenkomst van een kritische huisarts.
Want waar je de reguliere slaapmedicatie beperkt en alleen op recept kan krijgen, zijn designer benzo’s massaal op internet te koop. Met Bromazolam als populairste keuze. Sinds vorige week staat het middel op de lijst van verboden softdrugs.
Bromazolam dook in 2016 voor het eerst als recreatieve drugs op in Zweden. Vier jaar later was dit al in Nederland de populairste designer benzo, al is niet bekend hoeveel het precies wordt gebruikt. Bij het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) zien ze wel de gevolgen. In 2021 kwamen er via artsen nog 12 meldingen binnen over Bromazolam, in 2024 ging het al om 123 vergiftigingen.
,,Bromazolam lijkt heel potent. Oftewel, je hebt maar een heel lage dosis nodig voor een sterk effect”, zegt toxicoloog Laura Hondebrink van het NVIC. ,,Dat vergroot de kans dat je te veel neemt. En dan word je niet alleen slaperig, maar kun je ook versuft raken of zelfs in comateuze toestand belanden.”
Het zijn de voorbeelden die ook door gebruikers worden genoemd. De een sliep zó diep dat ze niet eens wakker werd om naar de wc te gaan en in haar bed plaste. Bij een ander voelde de volgende dag zijn benen nog steeds aan als spaghettislierten. En er zijn voorbeelden van mensen die totaal apathisch op de bank werden gevonden, niet meer in staat om te praten.
Tegelijkertijd, zolang je er geen hele grammen van tegelijk neemt, is Bromazolam op zichzelf niet snel dodelijk. „Je slaapt lang, soms heel lang, maar wordt vaak vanzelf weer wakker”, zegt ziekenhuisapotheker en toxicoloog Marieke Sturkenboom van het UMC Groningen.
„Het wordt vooral link als je het combineert met andere middelen die óók het centraal zenuwstelsel dempen, die verdoven. Zoals oxycodon, fentanyl, GHB of alcohol.”
Maar zelfs bij de experts ontbreken de harde feiten. Bromazolam is nooit wetenschappelijk getest, in de literatuur is er niks over te vinden en de pillen komen zonder bijsluiter. Gebruikers zijn daarmee hun eigen proefkonijn. Want hoeveel moet je nemen? Meteen beginnen met een hele pil - wat eigenlijk heel logisch zou zijn - wordt op Drugsforum.nl afgeraden.
Bureau vol briefjes
Gerrit (60) deed dat wel. Drie jaar lang slikte hij, als hij nam, een hele pil. „Ik was zo naïef als de neten”, zegt hij er nu over. Pas in mei vorig jaar begon hij met afbouwen, en ontdekte toen ook dat de pillen onderling van gewicht verschilden. „De ene woog 167 mg; de andere 195 mg. Bizar, je hebt geen idee hoeveel je precies van de werkzame stof binnenkrijgt.”
Zijn baan heeft Gerrit op dat moment al op moeten geven. Door de watten in zijn hoofd, als gevolg van de groene monstertjes die hij slikt, kan hij zijn werk nauwelijks nog doen. Een buddy moet hem helpen met zijn e-mail, zijn bureau legt hij vol met briefjes met taken die hij moet uitvoeren. „Toch kwam ’s middags mijn leidinggevende naar mij toe, waarom ik niets had gedaan.’’
Funcaps via Google
Net als alle andere gebruikers kocht Gerrit zijn Bromazolam bij
Funcaps. De webshop - inmiddels uit de lucht - stond veelal bovenaan de zoekresultaten bij Google. Funcaps verkocht Bromazolam in ieniemienie pillen met een dosis van 3 mg. Groen.
Ze kwamen in een ziplockzakje met daarop een sticker ‘NOT FOR HUMAN CONSUMPTION’. Het leek een poging van het bedrijf om zich
juridisch in te dekken in plaats van een werkelijke waarschuwing voor de gevaren van hun drugs. En precies dat wordt hen nu verweten.
De pillen waren bovendien spotgoedkoop: in het begin kostten ze slechts 80 cent per stuk. Betalen kon via iDeal, bezorgen via PostNL. En wie voor 12.00 uur bestelde, kon het dezelfde avond nog laten bezorgen via een speciale koerier. Verslaafd raken, het was nog nooit zo gemakkelijk.
Tien pillen
Want ook dat komt telkens terug in de reacties van mensen die reageerden op de oproep: Bromazolam is verslavend. Gebruikers bouwen heel snel een tolerantie op. Oftewel, je hebt al snel meer pillen nodig voor hetzelfde effect. Een half pilletje kan al snel een hele pil worden. Of tien pillen, zoals bij Bo.
De twintiger raakte razendsnel verslaafd aan Bromazolam. „Ik leefde als een zombie”, blikt ze terug.
„Af en toe werd ik wakker en probeerde ik nog een peukie te roken, maar voor de rest sliep ik alleen maar. Ik kon niet meer normaal praten, op mijn mobiel lezen ging niet meer. Ik had totaal geen besef van tijd. Het interesseerde me ook allemaal niet meer. Ik dacht: als ik niet wakker word, dan word ik niet meer wakker.”