Benzo's en het afbouwen daarvan.

Bengozy

Bewuste gebruiker
Beste mensen,

Ik zit nu ongeveer vanaf november, bijna dagelijks aan de benzo's door een permanente fight or flight modus, dit gecombineerd met paniekaanvallen/angststoornis.

Aan het begin was dit Oxazepam, 10-30mg per dag. Sinds een maandje is dit Clonazepam 0.5-1mg per dag (heeeeel soms) 1,5mg. Sinds kort erbij ook bupoprion. (Dit werkt echt best goed tegen de paniekcyclus van gedachten)

Het gaat langzaamaan beter. Krijg binnenkort echte therapie.

Hoe zal het afbouwen/afkicken eruit zien voor mij? Ik heb echt horrorverhalen gehoord/gelezen... maar ik had laatst een dag zonder gedaan, en behalve dat me wat gejaagd en onrustig voelde had ik eigenlijk vrij weinig 'last' ervan. Vond vooral het idee dat ik geen benzo achter de hand had, als ik een paniekaanval zou krijgen, een naar idee. (Wat ook weer paniek opleverde)

Ik snap dat het voor iedereen een andere ervaring kan zijn, er sommige mensen heftiger op kunnen reageren dan de ander. Maar wat aanvullende informatie of tips of wat dan ook zou ook wel fijn zijn.

Groetjes,

Bengozy.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Clonazepam werk erg lang en heeft een spiegel, dat zal ik als voorkeur geven om mee af te bouwen.
Ik heb ermee afgebouwd en dat ging opzich wel, vooral jezelf de tijd gunnen en een stap terug doen wanneer je dat nodig lijkt, het is niet erg om dat te doen.
Vooral de kortwerkende vermijden.

Waarom wil je eigenlijk afbouwen, merk je nadelen van de benzodiazepinen?

Jazz35

Wijs gebruiker
Er zijn veeeeeel horrorverhalen, dat klopt. Maar! Ik geloof toch dat ik het levende bewijs ben dat het ook 'mee kan vallen'. Tussen aanhalingstekens omdat het stoppen met benzo's alsnog een van de moeilijkste dingen was die ik ooit heb gedaan.
Maar mij zijn de ontzettend heftige paws, ondanks behoorlijk langdurig en intensief gebruik, grotendeels bespaard gebleven. Mede dankzij een trage afbouw, daarvan ben ik overtuigd. Ik heb mezelf alle tijd van de wereld gegund. In mijn geval was dat bijna twee jaar. Kan het sneller? Zeker wel. Maar voor mij was dit ideaal. Ambulante afbouw in combinatie met therapie.

Ook ik kampte met een angststoornis en langdurige insomnia. Paniek, stress, angstaanvallen, ik ken ze maar al te goed. Naast het afbouwen met benzo's heb ik me vastgebeten in mijn therapie, ik heb mijn leven best wel drastisch omgegooid eerlijk gezegd. Meer rust, meer zelfzorg, meer verveling (niet altijd de leukste keuzes). Sporten deed ik altijd al veel maar ben ik intensief blijven doen. Ik schrijf iedere ochtend drie paginas met de hand en ben intensief aan de slag gegaan met CBT en met ACT therapie. Vooral dat laatste heeft me ongelooflijk goed geholpen en wil ik je van harte aanbevelen. Momenteel heb ik schematherapie om met de laatste demonen af te rekenen.

Je kunt veel meer dan je denkt, echt! Angst wordt zo ontzettend groot in je hoofd dat het alles beheerst. Anxiety always wants to be the most important thing in the room. Mensen met een angststoornis kunnen zich meestal niet voorstellen dat het leven er ooit anders uit zal zien. Dat ze ooit vrij zullen zijn. Nog geen twee jaar geleden zat ik in precies datzelfde schuitje. Als je mij toen had verteld waar ik nu ben, wat ik nu kan, wat ik durf zonder benzo's... had ik je niet geloofd. Ik had het me met geen mogelijkheid kunnen voorstellen.

Stoppen met benzo's kun jij!! Stap(je) voor stap(je). Take your time! Het is misschien wel het moeilijkste wat je ooit zult doen en je zult het beest écht in de bek moeten kijken, maar de beloning als je dat lukt is zooo groot!

O en de mannen die deze podcast maken zijn mijn helden!!! ♥️ Van hen leerde ik meer over angst dan van welke therapeut dan ook. Zij hebben mijn leven veranderd. Deze podcast is een dikke dikke aanrader voor iedereen met een general anxiety disorder, OCD, panic attacks etc.

En deze is ook fantastisch. Van Drew Linsalata (tevens co-host van Disordered).

Laatst bewerkt:
Bovenaan