Benzodiazepine Detox?

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Slik vanaf mijn 19e benzodiazepines in alle soorten en maten. Rond mijn 22ste kreeg ik voor vast diazepam op recept omtrent mijn lichamelijke gesteldheid door de amfetamine, destijds werkte deze medicijnen allang niet meer psychisch en was puur lichamelijk afhankelijk ervan. Natuurlijk psychisch ook wel maar het effect waarom ik ze nam was allang weg. Op mijn 20ste had ik al een extreem hoge tolerantie aangezien dit zich bij benzodiazepine zeer snel opstapeld. Maar vanaf mijn 22ste was diazepam zo normaal net als een suikerpatient insuline heeft had ik mijn diazepam nodig. Ben op mijn 23ste vanwege een bijkomende heroine verslaving met de diazepam gaan afbouwen, werd opgenomen kreeg ritalin als test werd doodziek en kreeg vanaf die dag inplaats dan diazepam 8mg ineens 200mg tranxene per dag in pillen van 50mg verdeeld, ben kort daarna met ontslag gegaan en had dus inplaatst van diazepam ineens tranxene, dit werd door mijn arts gewoon opgepakt en stond eigenlijk op 100mg tranxene en 110methadon maar dat is een heel ander verhaal methadon. Maar door een fout bij de apotheek gaven ze me inplaats van 2x50mg per dag 4x50mg tranxene per dag. Dus ik zat met 200mg tranxene en 110mg methadon per dag, voor het eerst voelde ik weer een beetje van de benzo's aangezien 20mg tranxene gelijk staat aan 15mg diazepam en dus de dosis tranxene gelijk stond aan in totaal 150mg diazepam. Dit is een rekensom en deze heb ik via google gebruik altijd diazepam als vergelijking met andere benzo's om een gemiddelde te hebben, artsen doen dat ook vaak bv 2.5mg lorazepam is 10mg valium euhm 2mg rivotril is 10mg valium en ga zo maar door zo kun je dus 10mg tranxene omrekenen naar 7.5mg valium natuurlijk werken de meeste benzo's verschillende in werkingsduur bij tranxene is dat in totaal 36 uur voordat de halfwaarde intreed dus iedere dag overlapte de ene dosis tranxene de andere want nam die 4stuks allemaal tegelijk.. Nu een jaar verder ben ik afgebouwd naar 5mg, had ook een onderhoudsdosis kunnen nemen maar methadon werkt bij mij beter voor mijn problemen als een benzo dus heb besloten er helemaal mee te stoppen. Nu is de vaste regel je aantal jaren gebruik 6 jaar delen door 10 en zoveel maanden moet de afbouw duren. Nou ben ik dus in totaal 195 mg afgebouwd en over 6 weken gaat de laatste 5mg eraf. Nu zou ik willen vragen of hier meer mensen zijn die na een paar jaar intensief benzogebruik na langzaam afbouwen zijn gestopt, wat kan ik verwachten ik ken de hevige ontwenning bij direct staken, maar ze zeggen dat als je goed afbouwt de klachten van de ontwenning aanzienelijk kunnen afnemen. Ik rook dagelijks een gram wiet maar merk dat ik de laatste tijd steeds actiever wordt. Slik ook nog 140mg methadon, en rook mijn wiet verdeeld over 6 kleine jointjes.. Maar even terug naar mijn vraag of de ontwenning echt veel lichter is bij afbouwen en dat puur alleen benzo's ik verwacht dat het niet hevig wordt aangezien ik heel rustig heb afgebouwd.. Maar maakt de ontwenning echt zoveel verschil bij afbouwen ik weet het niet, geen ervarig mee kan iemand mij hierover meer vertellen en misschien wat me te wachten staat het positieve en het negatieve. Ben zeer gemotiveerd om met de pammetjes volledig te stoppen maar als mijn lichaam net als bij methadon zo erg protesteert weet ik het ook niet meer.. iniedergeval stoppen gaat gebeuren maar wat gebeurt erna?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Beste Willemvaag,
Sorry voor het antwoord is wat lang geworden, maar is wel een compleet overzicht geworden volgens mij.
Een (herkenbaar) verhaal.. Ook ik heb de fout gemaakt maar dan net anders, namelijk ik nam eerst diazepam en toen dat zijn werk niet deed ging ik over op flurazepam en flunitrazepam, phenazepam. Bij flurazepam is het net als jij het ook had; het bouwt zich dagelijks op omdat het nog niet volledig uitgewerkt is (circa 72 uur halfwaardetijd als ik me niet vergis). Bij mij was het resultaat , omschakelen naar diazepam wat omgerekend circa 200mg per dag was eerste tijd. Ben inmiddels een aantal jaar verder en zat op circa 20-30mg per dag een dikke maand terug. Heb al (te) veel afbouwschema's gezien, maar heb er maar 1 die echt werkt en die heb ik zelf gemaakt. Meest belangrijke om ermee te stoppen was/is voor mij het geleidelijk afbouwen. Niets forceren ook al lijkt het verrassend makkelijk te gaan soms (vreemd genoeg) maar na die (te) snelle afbouw is het resultaat bij mij dat ik dat weer ongeveer in moest halen om weer goed te kunnen slapen e.d

Naar wat ik gehoord heb; schijnen kalmeringsmiddelen (benzo's etc.) nu minder vaak voorgeschreven worden dan eerst. Echter is de hulpvraag om ervan af te komen gestegen de laatste tijd. Lijkt alsof de doktoren (pharma industrie) het eindelijk door hebben dat mensen vol laden met pillen niet de beste oplossing is altijd.. Ben erg blij dat dit nu eindelijk eens de wereld in is.

Je hebt al knap veel afgebouwd moet ik zeggen! Vroeg me alleen af of je een afbouwschema van een dokter/arts gebruikt of ééntje die voor jou het beste werkt?

Tja je vroeg naar de mogelijke 'afkick' effecten. Heb zelf 1x cold turkey gestopt zat toen op 30mg dagelijks, het werd een hel waar ik in leefde dus na 2-3 dagen maar weer gehaald om het rustig af te bouwen. De dingen waar ik het meest last van had zal ik even noemen hier, maar zoals je al zegt zelf ieder lichaam reageert toch net wat anders vaak.

-Licht / duizelig in me hoofd absoluut niet in positieve zin eerst maar volhouden verdwijnt dit weer.
-Een maand of misschien iets langer een flink slaapgebrek en was erg angstig/gespannen.
-Moedeloos, zag het soms echt even niet zitten om met het stoppen door te blijven gaan.
-Slechte eetlust had ik de eerste paar weken (week of 3 schat ik zo in)

Voeg liever een deel van me andere topic 'Benzodiazepinen algemene informatie' had het later nog aangevuld met zoveel informatie ik kon vinden(ook over chronisch gebruik). Dit stukje is wellicht handig om te lezen/weten maar bedenk dat et bij iedereen wat verschilt natuurlijk:

Laatste aanvulling:

• Langdurig gebruik van benzodiazepines kan aanleiding geven tot ongewenste effecten zoals geheugenstoornissen, concentratie- en coördinatiestoornissen, duizeligheid, depressie, emotionele armoede, toegenomen angst, en psychische en fysieke afhankelijkheid.
• Bij personen die gedurende lange tijd benzodiazepines gebruiken, kunnen ontwenningsverschijnselen optreden wanneer ze stoppen met de inname.
• De acute symptomen zijn psychisch (zenuwachtigheid, slapeloosheid, hallucinaties, concentratiestoornissen, agressie, …) en/of fysiek (hoofdpijn, tics, tremor, zweten, tintelingen, gastro-intestinale problemen, …). Bijna alle acute ontwenningsverschijnselen zijn een uiting van angst. Bepaalde symptomen zijn bijzonder karakteristiek voor ontwenning van benzodiazepines, met name de overgevoeligheid voor divers eprikkels (geluid, licht, aanraking, smaak, geur) en perceptiestoornissen (b.v. gevoel van trillende vloer, gevoel dat de muur of vloer scheef staat).
• Bij een minderheid van de patiënten, geschat op 10 à 15 %, treden langetermijneffecten op die pas na enkele maanden of zelfs jaren verdwijnen. De belangrijkste langdurende symptomen zijn angst, slapeloosheid, depressie, verschillende sensoriële en motorische symptomen, maagdarmstoornissen en geheugenstoornissen en cognitieve stoornissen.
Het stoppen met benzodiazepines moet dan ook gebeuren onder begeleiding van een arts. De kans op slagen is moeilijk voorspelbaar. Jonge leeftijd is een gunstige factor terwijl lange duur van de inname, hoge dosis, en de ernst van de klachten waarvoor het benzodiazepine werd gestart, eerder negatieve factoren zijn.
• Er bestaat geen twijfel dat afbouwen van chronisch benzodiazepinegebruik gradueel moet gebeuren, met progressieve daling van de dosis over een aantal maanden.
Plotse of te snelle afbouw, vooral wanneer hoge doses werden gebruikt, kan ernstige dervingverschijnselen (convulsies, psychotische reacties, acute angsttoestand) uitlokken, en verhoogt de kans op langdurige symptomen. De snelheid van afbouwen moet individueel worden vastgesteld. De snelheid hangt af van meerdere factoren zoals dosis en type benzodiazepine, gebruiksduur, levensstijl, vroegere ervaringen.

gezondheid.be
e-psychiater
Trimbos
Wikipedia

Het is mijn ervaring en uren research op internet, hoop dat dit je zal helpen om door te gaan met stoppen, eenmaal gestopt lijkt het net alsof je ineens weer wakker word na een flinke tijd. En zal je ook inzien hoe stom het gebruik ervan is (niet altijd zo natuurlijk.. icm met therapie kan het goed werken voor max 4 weken gebruik)
En ervaring is dat men weer meer allert word (sneller handelt, reageert etc.) en angst makkelijker kan relativeren. En je zal je een stuk fitter/frisser in het leven staan!

Ik wens je veel succes met je laatste stapjes, luister naar je lichaam niet te snel willen maar dat weet je allang lijkt me.

Veel succes toegewenst, als je nog een vraag heb; ik hoor het graag!

Greets!

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Harstikke bedankt voor je reactie, mijn afbouwschema is eigenlijk een beetje in samenspraak met mijn arts. Aangezien ik zelf een hele grote intresse voor geneesmiddelen en drugs heb, hebben mijn arts en ik regelmatig over bijwerkingen en effecten op lange termijn. Heb met mijn arts afgesproken dat we langer als 6 maanden over de afbouw gaan doen. Ben nu aan de laatste 5mg en ben zo nieuwsgierig wat er gaat gebeuren, hoop dat ik weer een beetje tot leven kom en het allemaal ervaar zoals ik het hoor te ervaren. Ik zal zeker nog wel een update geven hoe de detox verder verloopt. Gebruik wel iedere dag een gram cannabis erbij want ik verwacht dat ik dan minder onrust heb en wat meer controle..

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Vandaag is het zondag, afgelopen donderdag was ik bij mijn arts. Met ingang van vrijdag ben ik van 10mg tranxene naar 5mg tranxene gegaan. Ben de laatste weken al wat onrustiger, sinds zaterdag ben ik lichtelijk ziek. Niet dat ik zeg storend ziek maar zit niet lekker in mijn vel, voelde het allemaal in mijn lijf al opstapelen maar nu ik in twee weken in totaal 10mg heb afgebouwd merk ik zeker wel verschil in hoe ik me voel. Dit is geen reden voor mij om niet door te gaan met de afbouw en het stoppen, dit is een reminder wat voor troep het is dat mijn lijf zich weer moet aanpassen om zonder deze stof verder te leven. Maar na jaren twijfelen gaat deze vloek eraan, kan ook zo een onderhoudsdosis krijgen en verder fluiten maar heb al methadon onderhoud dus benzo's zijn totaal overbodig. Dit neemt niet weg dat ik me niet lekker voel en weet zeker dat het aan de afbouw ligt. Heb nu 6 weken om te stabiliseren om de 5mg en ga dan naar 0mg aan de ene kant denk ik kan nu net zo goed stoppen maar dan klapt de detox harder in ben liever zoals nu een beetje ziek, en dat weer goed eraan en dan nog een keer een beetje ziek en dan is het over. Hoop dat ik bij 0 niet doordraai zoals jaren geleden, 1 verschil ben nu voor 100% gemotiveerd om met de tranxene te kappen, maar benoemen dat ik desondanks ik nog een beetje slik al wat ontwenning voel.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Goed bezig , het is inderdaad niet fijn het afbouwen soms, maar wel goed en fijn dat het een reminder is van wat voor troep het is allemaal. Neem de tijd inderdaad om te stabiliseren en zo naar de 0 te gaan. Echter stelde mijn arts toen voor om als je de 0 bereikt om nog bijvoorbeeld 3x per week een alternatieve benzo of slaapmiddel om de slaap wel te krijgen die je nodig hebt.
Super bezig en volhouden, een goed begin is het halve werk vaak.

Veel succes en sterkte toegewenst nogmaals!
Hoop dat je nog laat horen hoe het je allemaal gaat.
Peace

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Bedankt voor je reactie, het gaat nu weer goed ben gestabiliseerd om 5mg.. Had me een halve week beroerd gevoeld en nu op zich gaat het wel. Alleen heb zoveel energie mijn moeder heeft al verschillende keren gevraagd of ik niks anders heb gehad. Maar gelukkig weet ik zelf dat ik dat niet meer doet en gelooft ze me daarin wel. Ben zelf ubernieuwsgierig wat er gebeurt om 0mg maar ik wacht nog 4 weken en dan bouw ik het laatste tabletje af.. Gebruik nu cannabis voor als ik voor de onrust, heb ik eigenlijk altijd al gedaan maar merk wel dat mijn lichaam vraagt om rust maar met zoveel energie is het lastig om te rusten... Blijf denk ik nog wel een tijdje hangen op dit forum en laat zeker weten hoe dit gaat aflopen..

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Gaat het al wat beter met de extra energie te uiten met sport ofzo?
Verder al een gewend aan deze dosis,of erg last van slapen e.d?
Het beste toegewenst!

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ben in principe wel gestabiliseerd om 5mg, slaap wat lichter en minder de laatste tijd. Aan de andere kant overdag blijf ik de hele dag wakker wat ik eerst niet kon. Ik moest iedere middag om 16.00 twee uurtjes slapen en nu heb ik er geen behoefte aan af en toe een kwartiertje de ogen dicht maximaal. Was ongeveer een week beroerd eraan maar dat is gelukkig bijgetrokken en zie ernaar uit om straks helemaal met de tranxene te stoppen. Wel ben ik bang dat het slapen nog slechter gaat worden, neem al een paar jaar 200mg tot 400mg sereqeul voor het slapen. Nu momenteel 200mg omdat het niet uitmaakt hoeveel je pakt als je het voor het slapen neemt. Een lage dosis doet net zoveel als een hoge dosis als het op slapen aankomt. Eerder zou ik gelijk om ondersteunende medicatie vragen maar daar wil ik nu laten voor wat het is. Rook me wietje elke dag en dat is voldoende om me goed te voelen en methadon uiteraard maar dat doet verder ook niet veel tegen de benzo afkick. Het fijne van het afbouwen is dat het elke keer snel stabiliseert het beroerde gevoel. Ben zeer benieuwd hoe ik mij straks op 0mg ga voelen denk stukken helderder. Heb altijd al gedacht dat een benzo onbewust (als je het jaren slikt) toch heel wat dingen onderdrukt psychisch zowel geestelijk. Straks op hoop ik dat ik wat helderder in mijn hoofd wordt en dat het merk ik nu al kleuren zijn intenser, muziek klinkt beter, kan makkelijk dingen weer naar boven halen en voel me gewoon super goed om eerlijk te zijn. Begin mijn eigen energie weer te voelen zeker nu ik er even bij stilsta want ik merk dat ik de laatste tijd veel proef in de lucht. Het seizoen herfst de sfeer met het halloween weekend ga zo maar door, dus dit is voor mij echt beter heb 6 jaar elke dag een benzo gehad dacht kan niet anders maar het is gewoon een kwestie van weten wat je wilt. Verder sport weer 2 keer per week gewoon krachttraining drie kwartier tot een uur flink pompen. Heb het voordeel dat ik al 3 jaar getraind heb maar dan op de spierverslappers dus ik verwacht ook veel meer progressie met het krachttrainen als ik helemaal gestopt ben. Alleen het eten is zo moeilijk en slapen blijft een bitch maar de rest gaat het eigenlijk super goed. Ga dit zeker voortzetten en het laatste tabletje kan mij gestolen worden echt waar en geef zeker een update als het zover is. Zal niet zo super lang meer duren november een keer volgens mij de 9e. Ben er ook totaal niet mee bezig in mijn hoofd ja nu even maar verder probeer ik aan dit stukje niet te denken maar gewoon doen je moet niet stilstaan in een benzo detox of wat voor detox want dat kun je je bedenken. Maar stel dat ik er meer last van had gehad dat ik er misschien niet zo over had gedacht. Ga hierbij laten nu ga even een jointje roken..

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Vandaag ben ik volledig gestopt met Tranxene. Weet niet wat ik nu voel afhankelijk is van het staken van de medicatie na 6 jaar, het lijkt of ik strak sta. Voel een hele vage rush van energie door mijn lijf, mijn handen zouden het liefste erop los slaan. Heb een heel licht gevoel in mijn hoofd. Het stoppen is eigenlijk zeer onverwacht had er helemaal geen rekening mee gehouden dat dat vandaag zou zijn. Evengoed doorzetten uitzitten en me niet gek laten maken,,

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nu ben ik een anderhalve dag gestopt met de Tranxene, dit is raar maar ik merk veel verschil. Hoe meer tijd er verstrijkt hoe intenser alles wordt maar ik verwacht dat dit morgen op zijn hoogtepunt gaat zijn. Wat ik wel verwacht is levendigere dromen, dit is iets wat ikzelf als leuk ervaar want in mijn dromen ben ik meestal clean en in mijn eigen vage wereld. Het voelt allemaal wel erg onrealistisch aan en het is even wennen gewoon. Het is me tot nu toe ook heel erg meegevallen in zijn geheel, voel me stukken beter dan een half jaar of drie maanden terug.

Vanwege mijn ADD en uppergebruik ben ik bekend met veel soorten energie. Deze energie is best apart het is een mix van adrenaline en een goed gevoel. Wel ben ik heel bewust van kleine klachten die in het verleden bekend stonden als een constant aangespannen spiertje op de rug. Dat begint helaas wel weer terug te komen en behoorlijk hevig al moet ik zeggen dat ik vandaag wel de hele dag met een slechte houding heb gewerkt.

Nu was er iemand aan het klagen in een bericht over dat ik totaal geen enter gebruik in mijn zins opbouw. Ik pleur gewoon een plak tekst hier neer en hoop en weet zelf wel wat het inhoudt en het overal wel klopt maar punten komma's het is me niet gegund. Maar ook ontstaat er lichte chaos gelukkig kan ik dit opvangen met cannabis. Het lijkt veel op ADD chaos zoals vandaag dat ik mijn methadon kwijt raak en het later terugvind op mijn werk. Maak me de laatste dagen ook druk over zaken die er niet tot toe doen dingen waar de kans klein van is dat het gebeurt.

Emotie is iets waar ik niet mee om heb leren gaan dus het overkomt me af en toe, de laatste tijd meer sinds ik onder de 10mg tranxene ben gegaan. Dit was een belangrijke stap naar de omschakeling van hoe ik me voel. Ik ga dit nu laten voor wat het is en blijf gewoon posten als ik veranderingen merk ook voor mezelf. En als ik ooit weer overweeg te beginnen kan ik dit mooi eventjes teruglezen en mezelf eraan herinneren waarom ik ze niet meer neem.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Goed om te lezen, kijk uit met de kalmeringsmiddelen beste lezers!
Goed gedaan wees trots op jezelf en geniet van je nieuwe leven!

Enjoy !

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Dat komt zeker goed, heb de halve nacht wakker gelegen heel apart kon gewoon niet slapen. Was moe gaar maar kon geen goede positie vinden om in te liggen. Ik vind het alleen heel jammer hoe luchtig ze in de zorg over deze medicijnen doen. Als geregistreerde verslaafde heb ik deze medicijnen op verzoek meerdere malen voorgeschreven gekregen. Tijdens mijn opnames heb ik ook gezien hoeveel van deze medicijnen verstrekt worden voor psychische problemen. Waarom zodat het personeel niet zoveel tijd per patient hoeft te besteden. Laat ze maar op de pammetjes in bed liggen dan heeft niemand er last van. Zelfs als iemand nog nooit van benzo's had gehoord zorgde ze er wel voor dat het veranderde.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nu gaat het beroerd en slecht, zie het even allemaal niet meer zitten wat zal ik blij zijn als dit over is. Ben alleen heel bang voor hoe lang deze periode gaat duren want het wordt met de dag beroerder. Het is geen extreme ontwenning maar hij is nu zeker aanwezig en voor de eerste keer heb ik ook last ervan. Voelde me al niet echt lekker en kon het niet echt een plaats geven dan google je de ontwenning van pammetjes, dan lees ik die klachten en denk ja dat is wel een goede omschrijving voor hoe ik me nu voel. En het is niet dat ik het nu gelezen heb en daarom de klachten heb nee die had ik al last van had het alleen nog niet zo gelezen en bekeken. Heb al vaak gedacht van kan net zo goed weer beginnen met die pillen dan is het weer over het kutgevoel. Maar ik vergeet niet wat ik eraan heb gehad helemaal niks, jarenlange verslaving zonder enig echt effect. Ja onbewust dat mijn geest helemaal verdoofd was en ik het niet eens doorhad dat dat daardoor kwam.

Toch is het hoe ik het nu ervaar zo negatief gevoel. Futloos, benauwd, irritatie in de buik, pijn in mijn rug, duizelig, overgevoelig aan het worden voor licht en bepaalde geluiden, agressief van binnen, zeer geirriteerd en de rest waar ik last van. Momenteel is het een aardige cocktail van kleine klachten wat bij elkaar toch behoorlijk klote aanvoelt. Heb zo min mogelijk bij stil proberen te staan dat ik werkelijk gestopt ben had verwacht dat ik dan veel minder last zou hebben van de ontwenning. Helaas niet dus het is nog steeds een bitch die zich opstapelt dus ben bang voor morgen. Vooral de laatste dag gaat het hard met veranderingen in mijn gevoel en weet ik wat. Het voelt bijna als xtc nemen voor mij wil in bed liggen met klappertanden wegdraaien echt een KUTGEVOEL dit..

Zo me laatste jointje roken en hopen dat ik weer slaap net als de afgelopen nacht en niet hoef over te geven. Het zit aardig te drukken en ik wil beter zijn maar vertik om een benzo te nemen als ik die uberhaubt nog wel heb. Denk dat me moeder ze allemaal in de kluis heeft gegooid althans dat hoop ik...

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Klote dat het nu even zo negatief is allemaal.. Heb zelf de scherpe kantjes eraf gehaald met laat ik maar zeggen een (minder?) schadelijk medicijn (tenminste alles heeft zo zijn gevaren/valkuilen)

Deze klachten gaan bij de een best snel weg terwijl de ander er 2x zo lang last van heeft. Zo gezond mogelijk eten en als je overtollige energie hebt, sporten!
En genoeg tijd nemen om hiervan bij te komen. Is ook niet niets wat je al hebt klaargespeeld hoor!

Maak niet dezelfde fout als ik in ieder geval (door het te vervangen met een hele andere groep geneesmiddelen dan benzo's) Ben zelf ook pammetjes vrij sinds niet gek lang, maar omdat ik niet slapen kon maar iets genomen om in slaap te donderen. Gevolg was toen (is tijdje terug) weer even iets nemen maar het ging van kwaad tot erger tot ik mezelf erop betrapte dat ik al 2 weken lang aan de bruin zat ipv de benzos en dus niet bepaald aan het afkicken was achteraf..

Tegenwoordig alleen maar thee met rustgevende kruiden, wiet (joints,cake hasjmelk etc.) om de scherpe kantjes wat te laten verdwijnen, en glaasje drank misschien erbij.

Zo me laatste jointje roken en hopen dat ik weer slaap net als de afgelopen nacht en niet hoef over te geven. Het zit aardig te drukken en ik wil beter zijn maar vertik om een benzo te nemen als ik die überhaupt nog wel heb. Denk dat me moeder ze allemaal in de kluis heeft gegooid althans dat hoop ik...

Jointjes roken moet echt wel kunnen om het een beetje op te vangen maar werkt niet goed genoeg altijd. Het is glashelder dat jij niet zomaar meer een benzo zal nemen, thans zo komt het over goede instelling!

Remember every time we test ourself, our fear, we'll become stronger of it once it is conquered!

Veel sterkte man, keep it up!

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ja zelf heb ik vaak de gedachte om mijn psychiater te bellen en te vragen voor wat dipperon of nozinan. Maar ik weet dat ik het dan pak als vervanging en niet voor de klachten maar gewoon om suf te zijn. Gelukkig zijn de klachten weer redelijk gestabiliseerd alleen onrustige darmen maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Slaap zelfs vaster de afgelopen 2 nachten en hoop dat dit zo blijft het lijkt alsof het stoppen ook een bepaalde rust geeft. De laatste tijd praat ik weer extreem veel in mezelf, dit heb ik altijd gedaan ook beetje mee praten met me muziek. Maar het volume ligt vaker wat hoger als ik alleen ben.

Sporten ben ik een maand geleden weer mee begonnen maar dit is voor het eerst zonder spierverslappers. Ben 4 jaar geleden begonnen met trainen eerst anderhalf jaar achterelkaar. Daarna ben ik van sporthal geswitcht en vanwege wat speed terugvallen heb ik onregelmatig getraind. Vaker wel dan niet maar evengoed is er in totaal wel een jaar weggevallen of zelf wat meer. Doe het graag, zie en merk het resultaat tegenwoordig heel goed.

Als ik over stoppen praat en ik ben het van plan dan zeg ik het ook gewoon. Ook als niet opgenomen wil worden zoals nu. Merk dat ik ambulant bij mijn ouders makkelijker afkick dan in welke kliniek waar dan ook. Bij opnames heb ik ervaren dat ze meestal benzodiazepinen gewoon blijven voorschrijven en redelijk hoge doseringen methadon voorschrijven. Weer ritalin geven terwijl het zo terug te halen is dat ik er elke keer misbruik van heb gemaakt.

Natuurlijk heb ik eerst vaak dingen gezegd en het niet gedaan of gezegd omdat mensen het willen horen. Maar wie hou je voor de gek als je op een forum daarover gaat liegen. Maar ook in het dagelijkse leven tegen mijn ouders, verslavingszorg en mijn baas vertel ik alles eerlijk. Dat is ook een belangenrijk iets wat je moet doen als je serieus ergens aan wil werken. Heb vaak bij praatgroepen gezeten daar zaten mensen die zeggen ja ik wil stoppen of minderen. Dan buiten vertellen ze heel wat anders of je gaat zelfs even mee in de auto drugs gebruiken waar ze daar niks over vertellen dat ze het nemen. Dat was wel vooral bij jongeren maar ook bij volwassenen zie je het veel wat niet weet wat niet deert denken de meeste.

Mijn hulpverleners en eigenlijk iedereen vind het fijn dat ik eerlijk hierover ben maar vertrouwen heb ik nog niet helemaal terug. Vaak vragen ze of ik echt niks meer heb gebruikt wat ik niet wil gebruiken. Ook heb ik zelf het idee dat ik de laatste jaren meer verstand heb ontwikkeld want ik maak bewustere en veel verstandigere keuzes de laatste maanden. Dit is ook wat het nog makkelijker maakt voor mij om niet te liegen over mijn gebruik. Denk wel nog vaak aan de pillen maar weet zelf wat ik ermee bereik als ik ze weer neem. Voel me redelijk tot goed gisteren/vandaag dus hoop dat ik nu over het ergste heen ben. Had verwacht doodziek te worden net als bij methadon maar gelukkig niet.

25tolife jij ook nog sterkte met het niet nemen van pammetjes...

Mag ik u vragen hoe het verder is afgelopen met u? Al enkele jaren geen tranxene meer of ander benzo's?

Ik heb 7 jaren lang zopiclon gebruikt, aanvankelijk als inslaper. Ben dit echter stom genoeg, omdat ik me steeds slecht in mijn vel voelde, ook overdag gaan gebruiken. Tot 10 pilletjes van 7.5mg per dag. Reeds enkele malen geprobeerd te stoppen. Mijn toenmalige arts stelde voor om te beginnen bij 10 mg diazepam. Intussen weet ik dat het gewoon absurd was aangezien die dosis gewoon niet overeen kwam. Waanzinnig weinig.

Nu echter ben ik reeds enkele maanden gestopt met zopiclon via pschychiater. Zij heeft me laten starten als vervanger met 45mg Uni tranxene per dag. 3 Pilletjes van 15 mg. Het wordt tijd om deze te gaan afbouwen. Nu mijn vraag, als ik uw verhaal lees, Willem e.a, zal ik van minder ver moeten komen. Nog enige raad etc...? Ik blijf intussen werken en mijn relatie staat hiervoor ook op het spel, dus de emotionele omstandigheden zijn niet echt stabiel of super te noemen.

*Schizophrenic*

Experimenterende gebruiker
Ik lees het gaat slecht, dan weer goed en als ik volledig stop lukt het uiteindelijk toch niet.
Kies het juiste moment om af te bouwen, ga dan met je lief of beste vriend naar de dokter: de benzo's geef je aan je lief en je stopt zeer geleidelijk. Elke week een beetje minder en dan lukt het wel om terug op een normale (tot lage dosis) te zitten.

Van een nul tolerantie zie ik het praktisch nut niet in.

Feit is dat we niet meer in de DDR leven en je nu eenmaal moet werken/studeren in deze maatschappij.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
silvester9 zei:
Mag ik u vragen hoe het verder is afgelopen met u? Al enkele jaren geen tranxene meer of ander benzo's?

Ik heb 7 jaren lang zopiclon gebruikt, aanvankelijk als inslaper. Ben dit echter stom genoeg, omdat ik me steeds slecht in mijn vel voelde, ook overdag gaan gebruiken. Tot 10 pilletjes van 7.5mg per dag. Reeds enkele malen geprobeerd te stoppen. Mijn toenmalige arts stelde voor om te beginnen bij 10 mg diazepam. Intussen weet ik dat het gewoon absurd was aangezien die dosis gewoon niet overeen kwam. Waanzinnig weinig.

Nu echter ben ik reeds enkele maanden gestopt met zopiclon via pschychiater. Zij heeft me laten starten als vervanger met 45mg Uni tranxene per dag. 3 Pilletjes van 15 mg. Het wordt tijd om deze te gaan afbouwen. Nu mijn vraag, als ik uw verhaal lees, Willem e.a, zal ik van minder ver moeten komen. Nog enige raad etc...? Ik blijf intussen werken en mijn relatie staat hiervoor ook op het spel, dus de emotionele omstandigheden zijn niet echt stabiel of super te noemen.

Dag Silvester9,

Sorry voor de ietwat late reactie. Beter laat dan nooit zeggen we maar.

Ik ben inmiddels enkele jaren van de benzo's af. Sinds ik in dit verhaal ben gestopt ben ik ook echt gestopt met de benzo's. Als je stopt met deze medicijnen kan ik je meegeven dat heel rustig afbouwen je een hoop ellende bespaart. Als je afbouwt en je gebruikt het 7 jaar dan is het verstandig om 7 maanden te doen over de afbouw. Heb het zelf ook zo traag gedaan en een echte zware detox heb ik niet gehad. Had ik te snel afgebouwd dat was het een heel ander verhaal geweest.

Als je wilt stoppen moet je wel zeker van je zaak zijn. Het is niet iets wat je moet doen omdat anderen dat willen.

Ik hoop dat het je lukt of inmiddels al is gelukt om te stoppen. Sterkte ermee.

Grtzzz Willem

Coco

Newbie
Hallo, dit topic is jarengeleden maar helaas ben ik nu aan de beurt en ik graag stoppen. Ik gebruik temazepam, lorazepam, zolpidem en tramadol dagelijks. Ook nog wiet roken voor het slapen gaan. Ik ben jaren gestopt geweest maar door veel pech en ongeluk helaas weer 10 maanden bezig met het slikken van dit alles en wil weer stoppen maar zie er ook vreselijk tegenop en heb ook een grote angst voor niet slapen. Ik moet en wil wel deze stap zetten maar ik ben ook zo bang voor alle gevoelens die erbij komen kijken.

Bovenaan