Benzo verslaving uit de hand gelopen

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ben aan het afbouwen vandaag 160 mg morgen 120 mg , maandag 80 mg dinsdag 40 mg en woensdag 20 mg donderdag niets meer
Okee, maar je laatste bericht was van maandag, waarin je zei dat je vier dagen cold turkey zou gaan. Is dat niet gelukt, aangezien je nu afbouwt met 160 milligram oxazepam?

Zo niet, dan denk ik dat dit afbouwplan echt te snel is. Pas daarmee op, omdat je dan onnodig veel ontwenningsverschijnselen kan ervaren, die ook gevaarlijk kunnen zijn (denk aan epileptische aanvallen of een beroerte). Het is beter om het afbouwen rustig aan te doen. Dan is het wel even vervelend om te erkennen dat je in de tussentijd afhankelijk bent van oxazepam. Maar als dat nou de ernstigste bijwerking is dan valt het nog best mee, zou ik zeggen :wink:

benzogek

Experimenterende gebruiker
Okee, maar je laatste bericht was van maandag, waarin je zei dat je vier dagen cold turkey zou gaan. Is dat niet gelukt, aangezien je nu afbouwt met 160 milligram oxazepam?

Zo niet, dan denk ik dat dit afbouwplan echt te snel is. Pas daarmee op, omdat je dan onnodig veel ontwenningsverschijnselen kan ervaren, die ook gevaarlijk kunnen zijn (denk aan epileptische aanvallen of een beroerte). Het is beter om het afbouwen rustig aan te doen. Dan is het wel even vervelend om te erkennen dat je in de tussentijd afhankelijk bent van oxazepam. Maar als dat nou de ernstigste bijwerking is dan valt het nog best mee, zou ik zeggen :wink:
Ja denk je dat het te snel is? Ik gebruik het nog maar max 3 weken.. ik ga het proberen zo te doen. Mocht ik ontwenningsverschijnselen gaan ervaren heb je dan nog tips? Wat ik nu doe is 4x 40 mg per dag daarna 4x30 mg per dag etc... heb nu geen afkickverschijnselen. Mochten die komen op bijvoorbeeld donderdag met hoeveel start ik dan weer?

Spyro

DF-koning
Ja denk je dat het te snel is? Ik gebruik het nog maar max 3 weken.. ik ga het proberen zo te doen. Mocht ik ontwenningsverschijnselen gaan ervaren heb je dan nog tips? Wat ik nu doe is 4x 40 mg per dag daarna 4x30 mg per dag etc... heb nu geen afkickverschijnselen. Mochten die komen op bijvoorbeeld donderdag met hoeveel start ik dan weer?
Ga naar je huisarts…

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het is nu al drie weken giga-hoge doseringen he. Je zit op 3-6 keer de maximaal aanbevolen farmaceutische dosis. Normaal gesproken word je dan op een afbouwtraject gezet wat 6 of 12 weken duurt. En jij probeert dat in 6 dagen te doen. Dus ja, ik denk dat dat te snel is.

Als je ontwenningsverschijnselen ervaart dan is het enige wat je kunt doen de dosis stabiliseren en langzamer afbouwen.

Het probleem van te snel willen afbouwen is 1. Dat het lichamelijk gevaarlijk is en 2. Dat de kans dan groot is dat je weer terugvalt in eerder benzo-gebruik waardoor je geen vooruitgang boekt.

Wat is nou het probleem van even kalm aan doen? Want het is voor jezelf echt heel onprettig om zo snel af te bouwen he. Waarom zou je jezelf daf willen aandoen?

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het probleem van te snel willen afbouwen is 1. Dat het lichamelijk gevaarlijk is en 2. Dat de kans dan groot is dat je weer terugvalt in eerder benzo-gebruik waardoor je geen voortgang boekt.

Wat is nou het probleem van even kalm aan doen? Want het is voor jezelf echt heel onprettig om zo snel af te bouwen he. Waarom zou je jezelf daf willen aandoen?
Om dit nog beter uit te leggen, hieronder een lijst met ontwenningsverschijnselen die je kunt ervaren. Hoe sneller je afbouwt, des te meer klachten je krijgt, en des te heviger die klachten zijn.

Langzamer afbouwen betekent minder klachten en minder intense klachten.

Ontwenningsverschijnselen van benzo's:

Hier nog een lijst met bijwerkingen die je kunt ervaren als je afbouwt:

• slaperigheid overdag
  • moeite met inslapen
  • heftige dromen
  • slaapverlamming
  • verminderde alertheid
  • angstgevoelens / paniekaanvallen
  • impulsiviteit
  • rusteloosheid
  • verminderde concentratie
  • verwardheid
  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • veel zweten
  • verlies van motorische controle
  • dubbel zien
  • wazig zien
  • afvlakking van het gevoel
  • spierzwakte / spierpijn
  • toegenomen of afgenomen eetlust
  • gewichtstoename
  • obstipatie
  • diarree
  • misselijkheid
  • braken
  • slikstoornissen
  • manifest worden van een onopgemerkte depressie. Met name bij hoge dosering,
  • paradoxale reacties zoals acute opwinding, verandering van de psychische toestand en hallucinaties.
  • vergeetachtigheid
  • buikkrampen
  • breinschokken
  • pijn aan het gezicht en de nek
  • gevoeligheid voor licht
  • pijnlijke tong
  • tinnitus
  • gewichtsverlies
  • verwarring
  • psychotische episode
  • epileptische aanvallen
  • hersenbloeding

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Te snel afbouwen en dan ophogen werkt niet altijd. Beter doe je rustig aan. Ik zou op minimaal 2 weken rekenen voor je afbouw.

benzogek

Het is nu al drie weken giga-hoge doseringen he. Je zit op 3-6 keer de maximaal aanbevolen farmaceutische dosis. Normaal gesproken word je dan op een afbouwtraject gezet wat 6 of 12 weken duurt. En jij probeert dat in 6 dagen te doen. Dus ja, ik denk dat dat te snel is.

Als je ontwenningsverschijnselen ervaart dan is het enige wat je kunt doen de dosis stabiliseren en langzamer afbouwen.

Het probleem van te snel willen afbouwen is 1. Dat het lichamelijk gevaarlijk is en 2. Dat de kans dan groot is dat je weer terugvalt in eerder benzo-gebruik waardoor je geen vooruitgang boekt.

Tot nu toe gaat de afbouw goed zit nog op 80mg per dag

MR_CHIP

Badass junkie
blij dat je niks qua ontwenning hebt , (al ben ik er ook wel verbaasd over )hou alles vooral goed in het oog en trek aan de bel als het niet gaat

benzogek

blij dat je niks qua ontwenning hebt , (al ben ik er ook wel verbaasd over )hou alles vooral goed in het oog en trek aan de bel als het niet gaat
Ik slik ook 4x per dag 10mg baclofan erbij voor een eerdere ghb verslaving misschien heeft dat er iets mee te maken?

_shikantaza

Badass junkie
Ik slik ook 4x per dag 10mg baclofan erbij voor een eerdere ghb verslaving misschien heeft dat er iets mee te maken?
Baclofen werkt op GABA (dezelfde receptoren als Benzo’s). Je bent je Benzo afhankelijkheid om aan het zetten in een Baclofen afhankelijkheid. Ik denk ook dat jij naar de huisarts moet, want je bent steeds bezig met middelen en dat gaat een keer fout.

Laatst bewerkt:

benzogek

Baclofen werkt op GABA (dezelfde receptoren als Benzo’s). Je bent je Benzo afhankelijkheid om aan het zetten in een Baclofen afhankelijkheid. Ik denk ook dat jij naar de huisarts moet, want je bent steeds bezig met middelen en dat gaat een keer fout.
Ik ben 5 weken geleden uit de kliniek gekomen voor een ghb verslaving. Daar werd afgebouwd met diazepam en baclofen. Daar is mij aangeraden half jaar 4x 10 mg baclofen te slikken en daarna af te bouwen. Die baclofen is voorgeschreven door mijn huisarts

_shikantaza

Badass junkie
Ik ben 5 weken geleden uit de kliniek gekomen voor een ghb verslaving. Daar werd afgebouwd met diazepam en baclofen. Daar is mij aangeraden half jaar 4x 10 mg baclofen te slikken en daarna af te bouwen. Die baclofen is voorgeschreven door mijn huisarts
En de Benzo’s, wat weet jouw huisarts daarvan? En de kliniek?

benzogek

Overleg in ieder geval voor de afbouw van Baclofen. Dat moet volgens mij ook langzaam.

Voor nu: fingers crossed. 🤞
Ja dat ga ik ook zeker doen! Mijn arts heeft her voorgeschreven moet het nog 4 maanden slikken en dan gaan we kijken naar de afbouw

Bovenaan