Benzo afbouwen

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik heb even een vraagje; heb iemand leren kennen die dagelijks 20 tabs Zolpidem gebruikt, ze gebruikt al 8 jaar en op termijn wil ze af bouwen. Huisarts / psych weten van haar situatie. Ze denkt dat ze gaat beginnen met het afbouwen van een halve tablet per week. Ze haalt alles via de zwarte markt (India-troep). Ik heb haar geadviseerd om zich aan te melden bij een afkickkliniek, want volgens je mij ben je jaren bezig zo, en haar afkick is volgens haar verschrikkelijk. Ze beseft dat het een pijnlijke en zware weg wordt. Ze is nog maar 34 jaar.

_shikantaza

Badass junkie
Ik heb even een vraagje; heb iemand leren kennen die dagelijks 20 tabs Zolpidem gebruikt, ze gebruikt al 8 jaar en op termijn wil ze af bouwen. Huisarts / psych weten van haar situatie. Ze denkt dat ze gaat beginnen met het afbouwen van een halve tablet per week. Ze haalt alles via de zwarte markt (India-troep). Ik heb haar geadviseerd om zich aan te melden bij een afkickkliniek, want volgens je mij ben je jaren bezig zo, en haar afkick is volgens haar verschrikkelijk. Ze beseft dat het een pijnlijke en zware weg wordt. Ze is nog maar 34 jaar.
Ik vind het goed advies om professionele hulp te zoeken. Medicatie van de zwarte markt met alle onzekerheden van dien maakt een afbouw niet beter. Aan de andere kant kan ik ook niemand een snelle afbouw aanraden. Als het twee jaar duurt maar de ontwenning draaglijk is dan is dat toch OK?

Ik denk dat het belangrijkste is dat deze dame gaat werken aan de oorzaak van de reden om een dergelijke hoeveelheid medicatie te nemen. Als dat niet gebeurt is het wachten op de dag dat ze terug bij af is, of nog erger af is.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik vind het goed advies om professionele hulp te zoeken. Medicatie van de zwarte markt met alle onzekerheden van dien maakt een afbouw niet beter. Aan de andere kant kan ik ook niemand een snelle afbouw aanraden. Als het twee jaar duurt maar de ontwenning draaglijk is dan is dat toch OK?

Ik denk dat het belangrijkste is dat deze dame gaat werken aan de oorzaak van de reden om een dergelijke hoeveelheid medicatie te nemen. Als dat niet gebeurt is het wachten op de dag dat ze terug bij af is, of nog erger af is.
Ze heeft een hele drukke baan, vaak 6/7 dagen werken. Stress is het grote probleem. Ik heb haar wat meditaties doorgestuurd. Tis een hele normale dame, waarvan je niet denkt dat ze zoveel pillen neemt. Ze kan er goed op functioneren. Het kost haar 300 euro per week, waardoor ze ook zoveel moet werken. Anders kan ze de pillen niet kopen. Twee jaar geleden, heeft ze een poging gedaan om af te bouwen, tot 8 pillen is het toen gelukt, daarna stressvolle gebeurtenis, en was ze snel terug bij af. Overstappen op diazepam wil ze niet, 1x gedaan en toen ging het heel slecht. Onlangs kreeg ze even niets geleverd, waardoor ze een aantal dagen zonder zat. Ze had het gevoel dat ze in de brand stond en er allerlei beestjes onder haar huid liepen. Heftig om te horen! Misschien kan ze nu alvast proberen om er elke week een halve tablet af te halen. Dank voor je reactie!

_shikantaza

Badass junkie
Ze heeft een hele drukke baan, vaak 6/7 dagen werken. Stress is het grote probleem. Ik heb haar wat meditaties doorgestuurd. Tis een hele normale dame, waarvan je niet denkt dat ze zoveel pillen neemt. Ze kan er goed op functioneren. Het kost haar 300 euro per week, waardoor ze ook zoveel moet werken. Anders kan ze de pillen niet kopen. Twee jaar geleden, heeft ze een poging gedaan om af te bouwen, tot 8 pillen is het toen gelukt, daarna stressvolle gebeurtenis, en was ze snel terug bij af. Overstappen op diazepam wil ze niet, 1x gedaan en toen ging het heel slecht. Onlangs kreeg ze even niets geleverd, waardoor ze een aantal dagen zonder zat. Ze had het gevoel dat ze in de brand stond en er allerlei beestjes onder haar huid liepen. Heftig om te horen! Misschien kan ze nu alvast proberen om er elke week een halve tablet af te halen. Dank voor je reactie!
Het zal weinig zin hebben om af te bouwen als ze zich geen vervangende coping voor haar stress aanleert.

Niet om iemand in discrediet te brengen he maar 't is natuurlijk wel een prachtige cirkelredenatie zo. Mijn werk is zo stressvol dat ik Zolpidem nodig heb, en om de Zolpidem te kunnen betalen moet ik stressvol werk doen. Zoek dan werk dat niet zo stresvol is dan hoeft het ook niet meer. Maargoed, wens haar succes!

Brakka Mang

Badass junkie
Zolpidem diazepam staat 10:5 equivalent. Zolpidem is echter kortwerkend dus met diazepam kan je sneller naar een lagere dosering toe. Met professionele hulp en via de HA zal dit en geld schelen en veiliger gebeuren.

Kordie

DF-koning
Zolpidem diazepam staat 10:5 equivalent. Zolpidem is echter kortwerkend dus met diazepam kan je sneller naar een lagere dosering toe. Met professionele hulp en via de HA zal dit en geld schelen en veiliger gebeuren.

Precies dit.

En knap dat je met zoveel zolpidem kan werken / functioneren. Zijn ze echt zo sterk? (India spul)

Raver

Badass junkie
Hoe gaat t? 5 mg was te snel voor mij,
Zit rond de 6,5 mg, dan kan het net. Middagen zijn soms verschrikkelijk zwaar, overleefstandje, savonds knapt t weer wat op.

Het is erg zwaar. Maar omdat ik zwaardere ontwenning ken valt het dit keer te overzien. Ik probeer me volledig over te geven aan de gevoelens en op automatische piloot te "functioneren".

Maar goed, savonds knapt het hier ook altijd op. Glutamaat zakt dan wat denk ik ter voorbereiding op de nacht.

Wat zijn voor jou de symptomen die je het meest dwars zitten? En hoe is je eetlust?

Vinidi84

Belezen gebruiker
Het is erg zwaar. Maar omdat ik zwaardere ontwenning ken valt het dit keer te overzien. Ik probeer me volledig over te geven aan de gevoelens en op automatische piloot te "functioneren".

Maar goed, savonds knapt het hier ook altijd op. Glutamaat zakt dan wat denk ik ter voorbereiding op de nacht.

Wat zijn voor jou de symptomen die je het meest dwars zitten? En hoe is je eetlust?
De moodswings zijn ‘t zwaarst, sochtends gaat t wel maar smiddags voel ik me vaak zwaar ‘verrot’ en zakt mijn energie naar 0, terwijl mijn brein op hoofdspanning (tinnitus) staat (dus rusten ho maar). Daarnaast heb ik OCD verschijnselen (vooral intrusies), die in de middag het heftigst zijn. Eetlust begint savonds pas op gang te komen, overdag totaal geen eetlust. Slapeloosheid is ook een dingetje, wordt vaak om de 2u wakker, en soms blijf ik dan wakker totdat het ochtend is. Wat doe ik dan in de middag? Probeer afleiding te zoeken met wandelen, tuinieren, en eind vd dag naar de sportschool. Het is gewoon heel zwaar. Ik heb een bloedonderzoek laten doen, en daaruit bleek wel dat diazepam niet goed door mijn lichaam kan worden omgezet (iets met een tekort van een bepaald enzyme), maar de psych wil niet meer kijken naar andere middelen. Van de antidepressiva is Mirtazapine en Escitalopram voor het beste. Ook een behandeling met esketamime zou een optie kunnen zijn, omdat die een sterk remmende werking hebben op de glutamaatreceptoren. Eerst maar eens proberen om op 0 uit te komen.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Precies dit.

En knap dat je met zoveel zolpidem kan werken / functioneren. Zijn ze echt zo sterk? (India spul)
Dat vraag ik mij ook af, vaak blijkt dat spul uit India zwaar onder gedoseerd. Zal mij niet verbazen als het maar de helft is, van goed spul uit de apotheek. Maar weten doe je het niet. Maar stel de helft dan zit je nog op 10 spd. Er zijn er velen die met zulke hoeveelheden gewoon kunnen werken. Laatst las ik op internet van iemand die 60 pillen dagelijks nodig had om te kunnen functioneren. Nb een psychiater die zijn eigen recepten uitschreef. Dus ja het kan echt!

Vinidi84

Belezen gebruiker
Diazepam werkte bij haar niet, heeft ze geprobeerd. HA en psych willen niets voorschrijven! Ze kan een verwijzing krijgen maar een afkickkliniek.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Het zal weinig zin hebben om af te bouwen als ze zich geen vervangende coping voor haar stress aanleert.

Niet om iemand in discrediet te brengen he maar 't is natuurlijk wel een prachtige cirkelredenatie zo. Mijn werk is zo stressvol dat ik Zolpidem nodig heb, en om de Zolpidem te kunnen betalen moet ik stressvol werk doen. Zoek dan werk dat niet zo stresvol is dan hoeft het ook niet meer. Maargoed, wens haar succes!
Mee eens, heb ik haar ook gezegd. Andere baan, minder stress, andere mindset, en dan zachtjes aan afbouwen. Dit ga je zo niet lang volhouden, na 8 jaar roofbouw. Hoewel je het niet aan haar merkt of ziet. Ze heeft een eigen zaak, die net boven jan is gebleven Corona tijd, nu geen buffers meer. Ik heb haar geadviseerd om zaak te verkopen, en volledig te richten op een detox eventueel een parttime baan ernaast, zodat je in ieder geval je huur en boodschapjes kunt betalen.

Raver

Badass junkie
De moodswings zijn ‘t zwaarst, sochtends gaat t wel maar smiddags voel ik me vaak zwaar ‘verrot’ en zakt mijn energie naar 0, terwijl mijn brein op hoofdspanning (tinnitus) staat (dus rusten ho maar). Daarnaast heb ik OCD verschijnselen (vooral intrusies), die in de middag het heftigst zijn. Eetlust begint savonds pas op gang te komen, overdag totaal geen eetlust. Slapeloosheid is ook een dingetje, wordt vaak om de 2u wakker, en soms blijf ik dan wakker totdat het ochtend is. Wat doe ik dan in de middag? Probeer afleiding te zoeken met wandelen, tuinieren, en eind vd dag naar de sportschool. Het is gewoon heel zwaar. Ik heb een bloedonderzoek laten doen, en daaruit bleek wel dat diazepam niet goed door mijn lichaam kan worden omgezet (iets met een tekort van een bepaald enzyme), maar de psych wil niet meer kijken naar andere middelen. Van de antidepressiva is Mirtazapine en Escitalopram voor het beste. Ook een behandeling met esketamime zou een optie kunnen zijn, omdat die een sterk remmende werking hebben op de glutamaatreceptoren. Eerst maar eens proberen om op 0 uit te komen.

Pittig kerel. Maar echt sterk sterk dat je doorzet! Ik herken t enorm wat je beschrijft. Wat is het toch hels spul man. Hou vol..!!

Ik kan de slapeloosheid redelijk couperen door quetiapine en een klein beetje wiet of hasj deze dagen. Al kan ik niet altijd die wiet of hasj verdragen en in jou geval ook niet aan te raden.

Slik je die mirtazipine savonds? Ik kan me heugen dat ik daar echt een zombie van werd. Sliep er best oke op.

Op basis van wat is er besloten dat bloedonderzoek te doen? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En die esketamine behandeling ga ik ook naar kijken... Kwam je psychiater daarmee?

Zet hem op man.. Easy does it.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Pittig kerel. Maar echt sterk sterk dat je doorzet! Ik herken t enorm wat je beschrijft. Wat is het toch hels spul man. Hou vol..!!

Ik kan de slapeloosheid redelijk couperen door quetiapine en een klein beetje wiet of hasj deze dagen. Al kan ik niet altijd die wiet of hasj verdragen en in jou geval ook niet aan te raden.

Slik je die mirtazipine savonds? Ik kan me heugen dat ik daar echt een zombie van werd. Sliep er best oke op.

Op basis van wat is er besloten dat bloedonderzoek te doen? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En die esketamine behandeling ga ik ook naar kijken... Kwam je psychiater daarmee?

Zet hem op man.. Easy does it.
Mirtazapine neem ik 1 a 2 x per week, 3,75mg + 3,5 mg diazepam, Ik slaap dan even wat meer, wordt snachts wel wakker, maar val dan gemakkelijker weer in slaap. Sochtends inderdaad een gedrogeerd / zombiegevoel.
Bloedonderzoek kun je zelf aanvragen, icm je medicatie kunnen ze dan zien of je lever/nieren dit goed metaboliseren. In mijn geval dus niet! Dat verklaart dan ook waarom ik het niet zo goed doe op diazepam. Zolpidem daarentegen, wordt wel goed verdragen. Mirtazapine ook! Esketamine heb ik zelf aangekaart bij de psychiater, hij wil daar wel naar kijken. Dmv een neus spray onder toezicht, wordt je dan behandeld en schijnt goed te helpen tegen die glutamaatpieken. Maar ook daar zijn weer gevallen bekend, waar het niet goed werkt, of zelfs contra. Dus oppassen geblazen! Jij bent ook goed bezig, 5 mg toch? Ik blijf even op 6,5 mg. Ochtend 2mg mg, smiddags 1 mg, avond 3,5 mg.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is…): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.

Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.

Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook oké, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel…?

* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (óf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.

Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.

Relmuis

Wijs gebruiker
Vind het niet slecht klinken!
Gezien de poes klinkt het eigenlijk best goed.
Het advies van je psychiater begrijp ik wel; mirtazapine is in lage dosissen sterk slaapverwekkend maar hoe hoger de dosis hoe meer het stimulerend gaat werken.
Dus je ziet regelmatig dat 7,5 mg sterker slaapverwekkend werkt dan 15 mg.
Maar dat is een beetje trial and error.
Vind gezien je depressieve symptomen 15 mg toch geen slecht idee.
Verhogen naar 30 kan altijd nog.
Gebruik je een SSRI?

Kordie

DF-koning
Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is…): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.

Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.

Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook oké, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel…?

* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (óf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.

Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.

Gecondoleerd met het overlijden van je poes.
Ook dat nog erbij.

Gelukkig ervaar je nog niet veel last van ontwenningsverschijnselen.
Zou het kunnen komen omdat je relatief weinig bromo slikte (2,5 mg)? Of hebben ze daar niks van gezegd?
Ik weet even niet hoe sterk ontwenning is op lage dosis bij bromo, maar kan me voorstellen dat als je een lage hoeveelheid neemt de afkick ook minder zwaar is.

_shikantaza

Badass junkie

Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Vind het niet slecht klinken!
Gezien de poes klinkt het eigenlijk best goed.
Het advies van je psychiater begrijp ik wel; mirtazapine is in lage dosissen sterk slaapverwekkend maar hoe hoger de dosis hoe meer het stimulerend gaat werken.
Dus je ziet regelmatig dat 7,5 mg sterker slaapverwekkend werkt dan 15 mg.
Maar dat is een beetje trial and error.
Vind gezien je depressieve symptomen 15 mg toch geen slecht idee.
Verhogen naar 30 kan altijd nog.
Gebruik je een SSRI?

Dat wist ik niet, dat het op hogere doseringen stimulerend wordt, al zag ik dat maf genoeg wel bij mijn kat terug toen ze nog leefde. Ze kreeg de laatste jaren af en toe een kwartje mirtazapine tegen slechte eetlust, bij katten werkt het sterk acuut eetlustopwekkend. Zij raakte er altijd op een vreemde manier tegelijkertijd of afwisselend gestimuleerd (met vlagen onrustig, soms wat ‘loopy’, zich repeterend gedrag, vaak meer miauwen) en gesedeerd ((nog) meer slapen) door, haha.

Mijn moeder gebruikt het haar angststoornis, slechts op hele lage dosis, ik dacht maar 3.5 mg, bij haar merk ik heel duidelijk de angstremming. Zij slaapt er ook beter door.

Opzich zou dat stimulerende wel te verklaren zijn aangezien mirtazapine ook op noradrenaline werkt. Het is een apart middel. Lijkt een beetje atypisch. Ik gebruik geen SSRI. Ik heb in het verleden tijdens een depressieve periode wel een andere SNRI voorgeschreven gekregen (duloxetine), dat werd wel echt ingezet tegen de depressie dus op behoorlijke dosis. Daar kreeg ik vervelende fysieke bijwerkingen van en werd ik extreem lethargisch van - nog meer dan je sowieso al bent in een depressie, echt zombiestate, geen succes, dus ik ben toen na een maand overgezet op bupropion. Met een pure SSRI heb ik dus geen ervaring. Maar omdat ik eerder zo’n slechte ervaring heb met duloxetine, ben ik nu een beetje voorzichtig met het ophogen van de mirtazapine. Al besef ik dat dit ook weer verschillende middelen zijn.

Gecondoleerd met het overlijden van je poes.
Ook dat nog erbij.

Gelukkig ervaar je nog niet veel last van ontwenningsverschijnselen.
Zou het kunnen komen omdat je relatief weinig bromo slikte (2,5 mg)? Of hebben ze daar niks van gezegd?
Ik weet even niet hoe sterk ontwenning is op lage dosis bij bromo, maar kan me voorstellen dat als je een lage hoeveelheid neemt de afkick ook minder zwaar is.

Dankjewel. Poes was echt mijn jarenlange vriendinnetje. Mijn lieve omaatje. Leeg, leeg huis. Groot verdriet. De keerzijde van liefde, dus ook wel dankbaar dat ze in mijn leven heeft mogen zijn. ❤️ En ‘blij’ voor haar dat ik sterk genoeg was om de beslissing voor haar te maken toen het moest, ook al gaat het zo in tegen wat je zelf wil, dat laatste mag niet meer relevant zijn als het nodig is.

Ik hoop inderdaad dat de afbouw relatief meevalt omdat ik de dosis bromazolam nooit opgehoogd heb. Soms gebruikte ik er een halfje pyrazolam bij (overdag, bij sterke angst) maar dat was sporadisch, dus niet voldoende voor een afhankelijkheid. Maar ik hou er ook rekening mee dat de staart het moeilijkst gaat zijn.

Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.

Ik merk wel dat het naast lichamelijk ook wel een soort mentale afhankelijkheid was geworden. Ik had de afgelopen week momenten dat ik mijn eigen gevoel (met name dus verdriet) even écht niet trok, normaal zou ik dan vrij gemakkelijk een halfje benzo of een glaasje wijn pakken. Dat beide op die momenten niet doen (gisteren zelfs een enkel glaasje wijn afgeslagen bij m’n ouders), voelt ergens heel onnatuurlijk, ‘leeg’, hoe bizar dat ook klinkt. Echt zo van: ik voel dit nu, het is te heftig, en ik “mag” er niks tegen doen, dus ik moet dit blijven voelen, terwijl het niet te doen is; heh? Een soort error. Ik weet dan even niet wat ik met mezelf en het moment aan moet. I guess dat dit ‘craving’ is. Best raar, want dat heb ik nog nooit in m’n leven ervaren. Ik besef dat ik veel te makkelijk ben gaan denken over verdoven. En dan is m’n kat er nu óók nog niet om troost en knuffels bij te zoeken.

In die zin is er wel sprake van een soort ontwenning. En ik houd er rekening mee dat fysiek het zware nog zou kúnnen komen (en dat volhouden ook nog een moeilijke wordt).

Het is ook gewoon beoordelen, omdat ik zelf met mijn emoties los van de benzo-afbouw al niet baseline ben. Het wás al donker de laatste weken, en hier komt de schaduw van kattenverdriet nog overheen. Heb echt het idee dat dat even alle plek inneemt, dus ook die van mijn normale angst. (En het scheelt ook dat de bedrijfsarts het goed vindt dat ik even niet solliciteer nu i.v.m. de toenemende depressieve klachten de laatste weken, veel van mijn angsten zijn werkgerelateerd.)

Dus is even afwachten hoe de toekomst eruit ziet, maar ik leef nu een beetje dag per dag.

Relmuis

Wijs gebruiker
Opzich zou dat stimulerende wel te verklaren zijn aangezien mirtazapine ook op noradrenaline werkt.
Yep.
De H1 histaminereceptor krijgt een klap van noradrenerge receptoren.
Te lui om het in eigen woorden uit te leggen.

"A 2012 review focused on antidepressants and sleep found that in many people with sleep disorders caused by depression, mirtazapine reduces the time it takes to fall asleep and increases the quality of sleep, but that in some people it can disturb sleep, especially at higher doses, causing restless leg syndrome in 8 to 28% of people and in rare cases causes REM sleep behavior disorder.
This seemingly paradoxical dose–response curve of mirtazapine with respect to somnolence is owed to the exceptionally high affinity of the drug for the histamine H1, 5-HT2A, and 5-HT2C receptors; exhibiting near exclusive occupation of these receptors at doses ≤15 mg.
However, at higher doses, inverse agonism and constitutive activation of the α2A-, α2B-, and α2C-adrenergic receptors begins to offset activity at H1 receptors leading to decreased somnolence and even a subjective sensation of "activation" in treated patients.

Mirtazapine is overigens geen SNRI.
Ik vroeg naar een SSRI omdat mirtazapine in combinatie met een SSRI (of SNRI) nogal eens sterker werkt dan beide middelen afzonderlijk.

_shikantaza

Badass junkie
Ik merk wel dat het naast lichamelijk ook wel een soort mentale afhankelijkheid was geworden. Ik had de afgelopen week momenten dat ik mijn eigen gevoel (met name dus verdriet) even écht niet trok, normaal zou ik dan vrij gemakkelijk een halfje benzo of een glaasje wijn pakken. Dat beide op die momenten niet doen (gisteren zelfs een enkel glaasje wijn afgeslagen bij m’n ouders), voelt ergens heel onnatuurlijk, ‘leeg’, hoe bizar dat ook klinkt. Echt zo van: ik voel dit nu, het is te heftig, en ik “mag” er niks tegen doen, dus ik moet dit blijven voelen, terwijl het niet te doen is; heh? Een soort error. Ik weet dan even niet wat ik met mezelf en het moment aan moet. I guess dat dit ‘craving’ is. Best raar, want dat heb ik nog nooit in m’n leven ervaren. Ik besef dat ik veel te makkelijk ben gaan denken over verdoven. En dan is m’n kat er nu óók nog niet om troost en knuffels bij te zoeken.
Tsja, het is een gewoonte geworden om bij heftige emoties naar een middel te grijpen. Maar die gewoont kun je wel weer afleren.
Gek is dat he, dat je je eigen hoofd niet kunt vertrouwen? "Als ik nu niet ga gebruiken kan ik het niet aan". Klopt niets van, en dat ben je nu aan het ontdekken.

In die zin is er wel sprake van een soort ontwenning. En ik houd er rekening mee dat fysiek het zware nog zou kúnnen komen (en dat volhouden ook nog een moeilijke wordt).
Zeker, wennen aan een nieuwe manier van doen kun je zien als ont-wennen van ingesleten gewoontes.
Het is ook gewoon beoordelen, omdat ik zelf met mijn emoties los van de benzo-afbouw al niet baseline ben. Het wás al donker de laatste weken, en hier komt de schaduw van kattenverdriet nog overheen. Heb echt het idee dat dat even alle plek inneemt, dus ook die van mijn normale angst. (En het scheelt ook dat de bedrijfsarts het goed vindt dat ik even niet solliciteer nu i.v.m. de toenemende depressieve klachten de laatste weken, veel van mijn angsten zijn werkgerelateerd.)
Het gaat weer over.
Dus is even afwachten hoe de toekomst eruit ziet, maar ik leef nu een beetje dag per dag.
Aan jezelf werken. Al was het maar om iets constructiefs om handen te hebben.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Bedankt voor jullie fijne reacties, mijn moeder is nu hier met mijn zusje’s hond dus even kort, maar wederom fijn dat jullie meedenken! @Relmuis, thanks voor de info, ik ga me hier vanavond eens wat meer in verdiepen, mirtazapine valt onder de tetracyclische middelen, inderdaad net wat anders dan een SNRI, excusez-moi. 😊

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Okay, vannacht dus wel de eerste bijna slapeloze nacht. Ik heb ergens later een halfje mirtazapine alsnog bijgenomen, maar dat werkte niet echt meer, behalve dat ik daarna misschien een uur of anderhalf heel halfslachtig heb geslapen met weer rare levendige dromen.

Per ongeluk mijn autoplay aan laten staan op YouTube (podcast-achtig iets), dus wat er verteld werd - over psychologie - werd op een creatieve maar weirde manier verwerkt tot een droom. Ik was op mijn oude manege die er totaal anders uit zag, en mijn oude manege-eigenaar was terwijl we door het bos en de heuvels liepen een speech aan het houden over hechtingsproblematiek bij veulens (video ging over attachment issues bij mensen, en later het beloningssysteem, haha), terwijl ik m’n kat ter plekke moest laten inslapen, idk why op de manege.

Ik dacht nog: best een interessant verhaal, ik wil alles weten over de hechting van veulens, maar waarom praat die vent gewoon door op dit moment, dit is super ongepast. 👽

Terwijl ik ergens ook wel weer wist: oja, dat is YouTube, maar niet in staat ernaar te handelen en dat uit te zetten, ofzo.

Een hele rare mix van flarden werkelijkheid en droom.

Vanavond dus maar gewoon over op de 15 mg mirtaxapine, en de rest accepteren.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Okay, vannacht dus wel de eerste bijna slapeloze nacht. Ik heb dus ergens later een halfje mirtazapine alsnog bijgenomen, maar dat werkte niet echt meer, behalve dat ik daarna misschien een uur of anderhalf heel halfslachtig heb geslapen met weer rare levendige dromen.

Per ongeluk mijn autoplay aan laten staan op YouTube (podcast-achtig iets), dus wat er verteld werd - over psychologie - werd op een creatieve maar weirde manier verwerkt tot een droom. Ik was op mijn oude manege die er totaal anders uit zag, en mijn oude manege-eigenaar was terwijl we door het bos en de heuvels liepen een speech aan het houden over hechtingsproblematiek bij veulens (video ging over attachment issues bij mensen, en later het beloningssysteem, haha), terwijl ik m’n kat ter plekke moest laten inslapen, idk why op de manege.

Ik dacht nog: best een interessant verhaal, ik wil alles weten over de hechting van veulens, maar waarom praat die vent gewoon door op dit moment, dit is super ongepast. 👽

Terwijl ik ergens ook wel weer wist: oja, dat is YouTube, maar niet in staat ernaar te handelen en dat uit te zetten, ofzo.

Een hele rare mix van flarden werkelijkheid en droom.

Vanavond dus maar gewoon over op de 15 mg mirtaxapine, en de rest accepteren.
Herkenbaar! Slapen hersteld heel langzaam…. Duurde bij mij ook heel lang. Zelf heb ik maandenlang geen enkele droomslaap gehad…. Dus wees blij dat je nog droomt! Droomslaap is het 1ste herstel van de benzo’s, dat staat in de Ashton Manuel.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Herkenbaar! Slapen hersteld heel langzaam…. Duurde bij mij ook heel lang. Zelf heb ik maandenlang geen enkele droomslaap gehad…. Dus wees blij dat je nog droomt! Droomslaap is het 1ste herstel van de benzo’s, dat staat in de Ashton Manuel.

Ik denk dat dat dromen meer van de mirtazapine komt dan van de benzo-afbouw (?), moeilijk precies te zeggen, kan ook de combinatie zijn. Ik had het toen ik begon met de 7 mg de eerste dagen erg, daarna nam het wat af, en nu ik de mirtazapine-dosis verhoog naar 15 mg neemt het levendige dromen weer (tijdelijk?) toe. Maar het is inderdaad wel vreemd om überhaupt weer te dromen, aangezien benzo’s dit juist remmen.

Hoe gaat het met jou?

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik denk dat dat dromen meer van de mirtazapine komt dan van de benzo-afbouw (?), moeilijk precies te zeggen, kan ook de combinatie zijn. Ik had het toen ik begon met de 7 mg de eerste dagen erg, daarna nam het wat af, en nu ik de mirtazapine-dosis verhoog naar 15 mg neemt het levendige dromen weer (tijdelijk?) toe. Maar het is inderdaad wel vreemd om überhaupt weer te dromen, aangezien benzo’s dit juist remmen.

Hoe gaat het met jou?
Vannacht sliep ik pas om half vier en 8u weer wakker, tis niet anders. Heb voldoende liggen aan meds om meer te slapen maar ga dat absoluut NIET doen. Ik moet hier doorheen. Ik accepteer het nu zoals dat is en ben al lang blij met een paar uurtjes. Stel ook geen doelen, ik zie het wel hoe het afloopt en hoe lang het duurt. Heb het twee jaar lang geslikt, dus een makkelijke weg gaat het niet meer worden.

Raver

Badass junkie
Echt rot voor je dat je zo geteisterd word door die slapeloosheid..!

Ik snap dat je kiest voor een medicijnvrije nachtrust ondanks dat het dan maar 4 uurtjes is. Maar iets als Magnesium Citraat? Dat ontspant wat, kon me soms net even dat extratje bieden die ik nodig had.

Maar he als je nog even bezig bent met afbouwen kan het slaaptekort je wel op gaan breken. Wees dus niet zo extreem voor jezelf met mate uiteraard. Zolang het maar geen benzo's of z drugs zijn voor het slapen.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Echt rot voor je dat je zo geteisterd word door die slapeloosheid..!

Ik snap dat je kiest voor een medicijnvrije nachtrust ondanks dat het dan maar 4 uurtjes is. Maar iets als Magnesium Citraat? Dat ontspant wat, kon me soms net even dat extratje bieden die ik nodig had.

Maar he als je nog even bezig bent met afbouwen kan het slaaptekort je wel op gaan breken. Wees dus niet zo extreem voor jezelf met mate uiteraard. Zolang het maar geen benzo's of z drugs zijn voor het slapen.
Magnesium Lycine heb ik wel in huis, ga dat weer eens proberen. Overigens neem ik savonds nog wel 3,5 mg diazepam in (merk er niet veel van).

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hier eergisteren het laatste kwartje bromazolam gehad. Ik gebruik nu 15 mg mirtazapine en heb geen last van afkickverschijnselen, afgezien van het feit dat ik nog steeds even depressief ben, maar dit is voor mijn gevoel niet benzo-gerelateerd. Hopelijk verbetert dit nog iets, want vind er zacht gezegd geen reet aan zo. Al besef ik dat ik op afbouw-vlak geluk heb gehad.

Kordie

DF-koning
Hier eergisteren het laatste kwartje bromazolam gehad. Ik gebruik nu 15 mg mirtazapine en heb geen last van afkickverschijnselen, afgezien van het feit dat ik nog steeds even depressief ben, maar dit is voor mijn gevoel niet benzo-gerelateerd. Hopelijk verbetert dit nog iets, want vind er zacht gezegd geen reet aan zo. Al besef ik dat ik op afbouw-vlak geluk heb gehad.

Goed om te horen dat de afbouw redelijk goed verlopen is.
Sterkte met de rest van je herstel. Doe je bergschoen aan en klim die berg op. Sla je pikhouweel diep in de grond en trek je op. Je kunt het sterkert

Jazz35

Wijs gebruiker
Klinkt
Ik ben even vd radar geweest; klinisch overgezet (een week lang verschrikkelijk beroerd geweest) op 20 mg Diazepam en inmiddels afgebouwd naar 7,5 mg.
Heb tabletten van 2 mg, die ik kan breken naar 1 mg. Slaap is redelijk, nog steeds bizar veel dromen, waardoor ik soms wakker schiet en dan wel merk, dat ik uit een hele diepe slaap kom. Ochtenden gaan goed, middagen zijn ****. Avond weer beter. Weet nu een beetje hoe mijn dagen eruit zien komende weken / maanden, en daar moet ik het meedoen. Kan mijn werk gelukkig nog doen. Zit wel bij een psycholoog, extra duwtje in de rug om met mijn angst (die deels versterkt wordt door de ontwenning) het normale leven gewoon te doen. Als het goed is, ben ik over 5 weken van de diazepam af. Verder dan ook geen medicatie meer!
Klinkt alsof je op de goede weg bent! 🥰

Jazz35

Wijs gebruiker
Hoe is t jazz? Inderdaad deze topic was vooral bedoeld als duwtje in de rug voor degenen die willen of zijn gaan afbouwen met benzo’s. Dat je er nooit aan moet beginnen, dat weten we inmiddels allemaal. Maar de meesten krijgen/kregen het regulier voorgeschreven, pas maanden later besef je wat voor rommel het is als je wil stoppen. Hou vol, en zet hem op. Er zijn veel horrorverhalen maar ook veel succesverhalen! Je kunt er beter uitkomen, een mooier mens, zet m op!
Dank voor het informeren. ♥️ Ik had een vrijwillige ban van een maandje. Nu voor het eerst het forum weer geopend. Er is veel gebeurd.

Mijn behandelaar is weg (met pensioen) en de psychiater die zich met de afbouw van medicatie ging bemoeien heeft helaas de beslissing genomen mij níet ambulant te laten afbouwen met diazepam. Dit hoorde ik tijdens mijn laatste consult met mijn oude behandelaar, op wie ik dol was. I was devastated! Heb de tranen uit mijn kop gejankt en die FOKKING heks van een psychiater, met d'r kloteregeltjes, de hel in gewenst. Haalde niets uit natuurlijk. Nu ben ik tóch op mezelf aangewezen en moet ik zelfstandig van de bromazolam af zien te raken. C'est ça.

Maar! Daarin heb ik wél weer flinke stappen gezet. Dus hoewel het lastig is, ga ik dit gewoon nailen! Ook al duurt het nog een half jaar. I don't care, ik ga ervanaf komen! Momenteel red ik het overdag steeds vaker zonder en ik doe ook steeds meer spannende gebeurtenissen zonder. Progressie dus!

Wél echt wennen dat ik nu niet één, maar twee behandelaars krijg, beiden gespecialiseerd in ander soort problematiek, want het is complex (angststoornis, bipolaire stoornis, insomnia, verslaving). Maar goed, roeien met de riemen... We zullen zien hoe het zich met deze nieuwe behandelaars ontwikkelt. Ondertussen gaat het steeds beter eigenlijk, hoewel met (soms forse) pieken en dalen. Maar ja, dat is ook het stuk bipolair. Over het algemeen word ik steeds helderder, heb ik minder brain fog, en meer vertrouwen in een goede afloop.

Dus ja, gradually getting somewhere! 🥲

Laatst bewerkt:

Jazz35

Wijs gebruiker
Ter illustratie: op een gemiddelde nacht zit ik nu op 0.5/0.75 mg (soms een uitschieter naar 1). Overdag op 0, behalve met spannende gebeurtenissen (steeds minder vaak). Dan probeer ik het met 0,75. Soms een uitschieter naar max 1,5/2,5 (dat laatste is echt maar 1 keer gebeurd in de afgelopen maanden).

Omrekening naar diazepam is volgens Trimbos:

0.75 mg broma = 7,5 mg diazepam

Do the math. :)

Bovenaan