Anti-depressiva : SNRI vs SSRI?

Razar

Belezen gebruiker
Hallo,

Ik neem al een week of 2 een SSRI ( Selectieve Serotonine Heropname Remmer ).
Ik heb wel het gevoel dat het werkt op mijn humeur, maar het maakt me zo passief dat ik mijn huis niet meer uit kom.
Daarom vraag ik mij af of ik niet beter een SNRI ( Serotonine en Nordadrenaline Heropname Remmer) zou vragen aan mijn psychiater.
Heeft iemand ervaring met het verschil tussen de twee?
Ik stel het wat simpel voor wellicht maar heb niet te veel zin om veel te typen :wink:

JewCookie

Wijs gebruiker
Noradrenaline komt vrij bij speedgebruik, serotine is de stof die vrijkomt bij XTC. Zit een behoorlijk verschil in, waarschijnlijk zal je door het hogere noradrenaline gehalve jezelf stukken sneller kunt motiveren voor allerlei dingen.

Correct me if i'm wrong..

Razar

Belezen gebruiker
Ja hehe dat veronderstel ik dus ook,
maar ik vroeg me af of mensen hier het verschil tussen de twee
al zelf gevoeld hebben, buiten de theorie :wink:

J0rrit

Badass junkie
Serotonine werkt toch ook op je slaapritme, ik dacht dat bij xtc serotonine dopmaine én noradrenaline er alle drie voor zorgde dat je energie kreeg en gemotiveerd werd etc.

Usha

Belezen gebruiker
Ik heb beide al gehad. Maar merkte daar geen verschil tussen. Ik ben immuun voor antidepressiva denk ik, krijg er tegenovergestelde reacties van.
Maar iedereen is anders natuurlijk. Bij sommige mensen werken ze wel.
Als je niet tevreden bent met wat je nu neemt, verander dan maar. Er zin genoeg soorten om uit te kiezen. Ga echter niet blindelings af op wat je dokter zegt, en doe eerst een beetje google-research.
Tussen de SSRI's zelf zitten ook verschillen, ze hebben niet allemaal dezelfde bijwerkingen, je hoeft dus niet per se op een SNRI over te stappen.

ik heb deze o. a. gehad: (dit zijn wel mijn persoonlijke ervaringen ermee, kan heel goed zijn dat je deze bijwerkingen niet hebt.)
- Effexor (SNRI): Extreem tandenknarsen tijdens het slapen, moe, geen zin voor initiatief
- Fluoxetine (prozac): de meest voor de hand liggende, maar beste dat ik heb gehad, geen vermindering van libido
- Cipramil: redelijk goed,
- Cipalexa: kon ik niet verdragen,
- remer(g)on: de allerslechtste, extreme vermoeidheid, verergering van depressie, toename van eetlust (leidde bij mij tot boulemie), zelfmoordgedachen en poging, deze raad ik echt af
- deanxit: geen idee meer hoe dat was
- Seroxat: geen goede ervaringen mee
- Trazolan: oud middel dat helpt om te slapen, niet aan te raden als antidepressivum dus, belangrijkste bijwerking; blijvende erectie
- Camcolit: lithium, kreeg dit ooit voorgeschreven door een psychiater die me voor de eerste keer zag,na google-check wijselijk besloten het niet te nemen.
Ik heb namelijk nooit een manische periode gehad, of zelf psychose.

Alle antidepressiva die ik genomen heb namen mijn zin voor initiatief en ambitie weg, ik werd er ook dommer van. Het grootste probleem was dat je gevoelens vlak worden, bij mij bleef dat steken op een depressief gevoel, zonder, zoals voordien, nog goeie momenten te hebben. Ik ben er dan ook mee gestopt.

Ik wil nog dit zeggen: mijn psychiaters bleven mij maar antidepressiva voorschrijven,terwijl ik al jaren doorheb dat ze bij mij niet werken. Ze zeiden mj dat dat niet mogelijk was. Onderzoek van David Healy en Joanna Moncrieff wijst echter uit dat het belang van serotonine voor depressies bijlange niet zeker is. Er is maar een klein verschil met placebo's.
Nog is er aangetoond dat 5-10% van de blanke bevolking, en de meeste Afrikanen een leverenzym ontbreken dat tricyclidische antidepressiva metaboliseert.

willem1984

Belezen gebruiker
antidepressiva is shit, er wordt veel reclame gemaakt door de farmaceutische industrie (maffia) probleem is dat het niet helpt, okay het vervlakt je gevoelens... je wordt wat zombie van (dat is mijn eigen ervaring en vele met mij) het zijn geen happy pillen, die je een roes bezorgen zoals XTC of cocaine, alhoewle XTC je serotonine ook omhoog haalt is het toch heel anders, je woordt er vooral wat duf van dat is mijn eigen ervaring zodat je minder chaotisch bent kortom wat verdovende werking.

Ik heb zelf Efexor en Prozac gehad dat waren SSRI's, maar voor mij geen antidepressiva meer, je brein is in staat om zichzelf te helen net als open wonden alleeen dat kan veel tijd nodig hebben bij de 1 meer als de ander, en tegenwoordig moet je in deze huidige samenlevig snel snel snel zijn en mee kunnen draaien, we maken ons zelf gek.

BillyBilo

Badass junkie
willem1984 zei:
antidepressiva is shit, er wordt veel reclame gemaakt door de farmaceutische industrie (maffia) probleem is dat het niet helpt, okay het vervlakt je gevoelens... je wordt wat zombie van (dat is mijn eigen ervaring en vele met mij) het zijn geen happy pillen, die je een roes bezorgen zoals XTC of cocaine, alhoewle XTC je serotonine ook omhoog haalt is het toch heel anders, je woordt er vooral wat duf van dat is mijn eigen ervaring zodat je minder chaotisch bent kortom wat verdovende werking.

Ik heb zelf Efexor en Prozac gehad dat waren SSRI's, maar voor mij geen antidepressiva meer, je brein is in staat om zichzelf te helen net als open wonden alleeen dat kan veel tijd nodig hebben bij de 1 meer als de ander, en tegenwoordig moet je in deze huidige samenlevig snel snel snel zijn en mee kunnen draaien, we maken ons zelf gek.

Het hangt er maar net vanaf welke anti depressie middelen je krijgt, prozac is dan wel een veel voorgeschreven middel maar steeds meer psychiaters worden huiverig om dit "wondermiddel" voor te schrijven, maar veel anti depressiva's zijn heel handig en effectief.

willem1984

Belezen gebruiker
BillyBilo zei:
Het hangt er maar net vanaf welke anti depressie middelen je krijgt, prozac is dan wel een veel voorgeschreven middel maar steeds meer psychiaters worden huiverig om dit "wondermiddel" voor te schrijven.

Je hebt verschillende antidepressiva's zoals de Tricyclische antidepressiva (TCA's) die ergens rond 1960 op de markt kwamen, en je hebt de nieuwere generatie antidepressiva van het SSRI type (zoals Prozac, Seroxat, Cipramil etcetera) die kwamen rond 1988 op de markt.
Je hebt ook nog MAO remmers die zijn ook relatief oud de grootste voordeel van de SSRI tegenover de TCA is dat er geen levensgevaar is bij overdosering ook zijn de bijwerkingen wat dragelijker dan de TCA.

Ik weet uit cijfers dat In Nederland zo'n 760 000 tot 800 000 mensen antidepressiva's slikken, dit is toch zo'n 5% van de Nederlandse bevolking.

BillyBilo

Badass junkie
willem1984 zei:
BillyBilo zei:
Het hangt er maar net vanaf welke anti depressie middelen je krijgt, prozac is dan wel een veel voorgeschreven middel maar steeds meer psychiaters worden huiverig om dit "wondermiddel" voor te schrijven.

Je hebt verschillende antidepressiva's zoals de Tricyclische antidepressiva (TCA's) die ergens rond 1960 op de markt kwamen, en je hebt de nieuwere generatie antidepressiva van het SSRI type (zoals Prozac, Seroxat, Cipramil etcetera) die kwamen rond 1988 op de markt.
Je hebt ook nog MAO remmers die zijn ook relatief oud de grootste voordeel van de SSRI tegenover de TCA is dat er geen levensgevaar is bij overdosering ook zijn de bijwerkingen wat dragelijker dan de TCA.

Ik weet uit cijfers dat In Nederland zo'n 760 000 tot 800 000 mensen antidepressiva's slikken, dit is toch zo'n 5% van de Nederlandse bevolking.

Seroxat stelt immers ook weinig voor. ik weet wat antidepressiva's zijn, dank u :)

Razar

Belezen gebruiker
Ik kreeg Sipralexa voorgeschreven ( een SSRI),
nadat ik een soort blijvend paniekgevoel in mijn hoofd bleef krijgen.
Dat was na een paar weken stevig uitgaan ( met af en toe een beetje speed ).
Volgens mij was mijn lichaam gewoon wat uitgeput, maar mijn dokter dacht meteen dat ik depressief was en schrijft dan zo'n troep voor.
Ik heb het 2 weken genomen :

Ik voelde me dom ( kon bijna niet meer hoofdrekenen)
Ik kwam men huis niet meer uit
Kwam alleen mijn kamer nog uit voor te eten.
Zat heel de dag fifa 2007 manager mode te spelen omdat ik nergens anders zin in had.
Ik scheerde me zelfs niet meer en een douche pakken koste me heel wat moeite ( omdat ik nergens zin meer in had).

Ik ben welgeteld 1 keer uit men huis gekomen en op de bus kwam ik slecht. Ik voelde me geen mens meer, maar een deel van de omgeving.
Het Ik-gevoel was totaal weg, ik was als een plant die elk moment kon ontworteld worden :confused:

Dan maar mijn Cursus over andi-depressiva bovengehaald en alles over SSRI opgezocht : en ja hoor :

Samengevat zorgt SSRI Voor een blokkage van de dopaminereceptoren.
En dat terwijl ik al ADD heb !
Mij ADD werd inderdaad supererg door die SSRI ( het eigengevoel verdween volledig )

Stomme Dokters weten niet wat ze voorschrijven. Ik ben nu al een 5tal dagen gestopt met die SSRI,
neem enkel nog 5HTP en Tyrosine en al die dingen waarvan die kutdokters zeggen dat het nul komma nul niets doet.

ALs ik nu nog aan die SSRi had gezet zou ik nooit zo'n post hebben kunnen typen :P

stomme passief en dommakende troep

greetz

Johancore

Experimenterende gebruiker
Usha zei:
- remer(g)on: de allerslechtste, extreme vermoeidheid, verergering van depressie, toename van eetlust (leidde bij mij tot boulemie), zelfmoordgedachen en poging, deze raad ik echt af
.
Wow ik schrik hier echt van wat heftig man! Hoe lang heb je Remeron gehad dan? Ze waarschuwen wel altijd dat het in het begin de klachten kan verergeren. Ik heb zelf juist hele goede ervaringen met Remeron.

Ik gebruik zelf nu bijna een jaar Remeron. Ik was behoorlijk depressief en ik was er zelfs voor opgenomen. Eerst kreeg ik Zoloft voorgeschreven dat hielp niet. Toen ik na een week of zes, Remeron kreeg ging het snel vooruit. Heeft inderdaad een slaap effect. In het begin voelde ik de remeron 30 MG zelfs echt inslaan. Dan was ik echt super moe en vervolgens sliep ik heerlijk en echt iets van ruim 12 uur. Dit effect nam wel snel af, maar nu zijn we een jaar verder en ik slaap er nog steeds erg goed op. Terwijl ik altijd uren nodig had om in slaap te komen.

Wat wel vervelend is is dat ik best wel het gevoel heb er verlslaafd aan te zijn, want zonder kan ik echt niet slapen. Maar veder heb ik er niet echt bijwerkingen van dus echt kwaad kan het niet. Mijn stemming is uitstekend en ben ook een stuk fitter dan voorheen.

rich28

Dan vorm je een uitzondering want de meeste hebben nergens last van.
Dat suf worden wordt vaak als voordeel gezien, aangezien je dan geen slaappillen hoeft te nemen. Maar in de regel worden je klachten in eerste instantie erger van anti-depressiva, voordat die vooruit gaat, dat hebben ze allemaal. Bijwerkingen verdwijnen grotendeels vanzelf.Ik slik al jaren remeron af en aan 90mg en dat sufworden en vreten duurt een maandje en dan is het wel voorbij.

Maar ff ontopic, bij paniek in je hoofd zijn moderne middelen allemaal weinig effectief, behalve venlafaxine. Voor paniek/angsstoornissen wordt het al snel anafranil,alleen daar heb je hinderlijk veel bjwerkingen van.Kans is tuurlijk best aanwezig dat je het hebt door xtc gebruik.

JeroenL

Newbie
Lees het boek De prozacmonologen. Het is een bundeling verhalen van ervaringsdeskundigen, artsen, wetenschappers, psychologen, voor- en tegenstanders. Kijk vooral ook op de website: www.deprozacmonologen.nl. Hierop kun je alvast twee verhalen lezen, een filmpje bekijken van de boekpresentatie waar ook Sara Kroos haar prozacmonoloog hield. :)

Het boek geeft echt een goed overzicht van wat antidepressiva (en de verschillende soorten) bij mensen teweegbrengen. Ik ben er veel wijzer van geworden.

Zeepbel

Re:

Usha zei:
- Seroxat: geen goede ervaringen mee
- Trazolan: oud middel dat helpt om te slapen, niet aan te raden als antidepressivum dus

Ik neem al een jaar Seroxat, en vroeg mij af wat jij bedoelde met 'geen goede ervaring'.
Ook neem ik sinds een maandje elke avond een Trazolan om te slapen, voorgeschreven door mijn dokter om te kunnen slapen ivm lichte afkick heroine..

greetz !

keesgees

Newbie
Het Ligt eraann wat je klachten zijn en hoe je erop
reageerd dit is nooit van te voren te zeggen

ik heb een hoop medicatie gehad te veel om op
te noemen
een ssri is een ad die selectief op serotonine werjt
het vertraagd de heropname waardoor er meer seotonine blijft
een ssri doet totaal niets met dopamne noradrenaline of gaba a/b
een ssnri bijv efexor is niet selectief
ik gebruik ook efexor, deze heb ik al eerder gehad
en beviel redelijk maar heb daarna wel 10 andere geprobeerd ook tca
zelfs ap.

Ik ben best tevreden over efexor
wel is het zo dat vanaf 150 mg+ efexor pas invloed gaat hebben op noradrenaline
en vanaf 225 mg per dag op dopamine
ik heb add met een aantal angstklachten ( die nu een stuk minder zijn)

ook heb ik dexamfetamine.

Dit zijn mijn medicijnen voor mn klachten

Daarnaast heb ik voor de fun een goed voorraadje benzos
oa; rivotril 2 mg , oxAzepam 50, lorazepam1, nitrazepam, fkunitrazepam, temazepam caps 30 mg
valium en zolpidem, heb egt erg veel medicatie gehad.

Welke me het slechts bevielen wareb anafranil, remeron(15) mg
miss een te lage dosering aangezien 15 mg je moe maakt en vanaf 30 actief
zelf zit ik nu op 225 mg efexor pervdag
uc6?ermee

Elfquest

Bewuste gebruiker
Het lastige is dat iedereen anders in elkaar zit en je iemand anders zn ervaringen niet op jou kan betrekken. Ik heb zelf ervaring met Seroxat (SSRI), maar geen goede. Ik werd er heel opgefokt van. Wat ik wel weet is dat er verschillende soorten serotonine receptoren zijn en dat SSRI's en SNRI's ook alleen op een deel van deze receptoren werken. Een mens kan verschillende serotonine receptoren hebben en de 1 meer van een bepaald type dan een ander. Tel daar dan ook nog eens de werking van de andere neurotransmitters en ook de invloed op elkaar bij op en het wordt ingewikkeld. De neurotransmitter huishouding in je hersenen heeft een bepaalde balans. Die kun je dus ook verstoren met deze middelen. Ik vind dat er nog niet genoeg bekend is over hoe onze hersenen in dat opzicht werken (GHB is bv als neurotransmitter net ontdekt en veel is nog niet onderzocht/bekend) Een SSRI nemen is dus altijd een gok (uitproberen of het voor jou werkt) Ik weet wel dat iedereen die ik ken een afvlakking van gevoel ervaart erop en daarom bedank ik ervoor. Dan maar liever enorme pieken en dalen dan een mat gevoelsleven..

Cooper

Bewuste gebruiker
Ik heb wel ervaring met ssri's. Met fluoxetine (prozac).
Ikzelf heb er vrij weinig van gemerkt, mijn omgeving merkte er wel wat van.
ik scheen er wat vlakker, en iets luchtiger (misschien wel gemakzuchtiger) van te worden.

Wat ik trouwens wel merkte, was dat mijn dromen heel apart werden...geen nachtmerries, maar soms wel vrij ziek. Ook beleefde ik de dromen veel intenser en echter dan normaal. Soms werd ik wakker, en koste het mij even om te beseffen dat het niet echt was.

zazzoo

Bewuste gebruiker
Hoe gaat het nu Razar?
Ik heb vroeger heel nare ervaringen gehad met SNRI's, ik was nam 4 jaar Seroxat 40mg zonder bijwerkingen buiten dan dat passieve helemaal in het begin, maar dat verdwijnt wel na een 4 a 6 weken gebruik. Ik nam het om angsten weg te nemen maar door omstandigheden voelde ik me na die 4 jaar terug bij af dus kreeg ik Effexor een SNRI, ik ben toen door een hel gegaan, als de dokter zegt dat je makkelijk kan overschakelen zonder eerst Seroxat of iets dergelijks af te bouwen NIET GELOVEN!!! Ik heb toen echt doodsangsten ervaren wat ik nog nooit had gehad, zelfs zelfmoord gedachten. Ohja helemaal in het begin kreeg ik Prozac, maar dat werkte niet. Ik zou eerder aan de dokter alprazolam/xanax vragen een heel lichte dosis van 0,25mg kan soms opwekkend werken bij bepaalde mensen. Bij mij bv, van de ene benzo wordt ik wel suf maar van de andere net het tegenovergestelde.

Een duidelijk antwoord mag je hier niet verwachten, elk mens zit anders in elkaar. Dus voor sommige is het ene dan weer goed en het andere dan weer niet. En het kan soms jaren duren voor je de juiste medicatie en dosis hebt gevonden.

Mijn persoonlijke conclusie: Gebruik het nog ff door want het heeft echt meer tijd nodig dan 2 weken, en gebruik even niets extra erbij zelfs geen jointjes.

Je mag me gerust pm'en moest je iets persoonlijk kwijt willen of vragen.

(wow wel niet gezien dat het zo'n oude post was) :tearsofjoy:

Bovenaan