Niet-SSRI's & antidepressiva die direct op neuroreceptoren inwerken

Zweevteev

Wijs gebruiker
Een vriendin van mij gaat trazodon slikken en aangezien ik daar nog nooit van gehoord had, ging ik meteen dingen erover opzoeken. Farmacotherapeutisch Kompas zegt dat trazodon een niet-selectieve serotonineheropnameremmer is, dus ik dacht: volgens mij houdt dat in dat trazodon aan meerdere/alle (?) 5-HT-receptoren bindt in een bepaalde mate, dus niet op één serotoninereceptor in het bijzonder en volgens mij kan het ook, in mindere mate, aan andere neurotransmitters binden (zoals dopamine en noradrenaline). Nu kwam ik het onderstaande tegen en dat verwarde mij nogal:

Screenshot_20240108_170847_Chrome.png
Bron: https://depressiehulp.be/thema/herstel-medicatie-soorten

Mijn vragen:

1. Kan iemand mij vertellen of wat hier staat hetzelfde is als wat ik net beschreef? Ik weet niet waarom, maar na dit 10x gelezen te hebben komt het nog steeds niet binnen wat hier nou eigenlijk staat.
  2. Als ik het verkeerd zei: wat zou dan wel een goede beschrijving zijn en hoe is trazodon dan andere niet-selectieve serotonineheropnameremmers? Want de website waar ik dat screenshot gemaakt heb maakt een onderscheid tussen niet-selectieve serotonineheropnameremmers en "antidepressiva direct inwerkend op neuroreceptoren," iets wat Farmacotherapeutisch Kompas niet doet.
  3. Edit: ik lees nu dit: Screenshot_20240108_173502_Microsoft 365 (Office).pngZijn niet alle (niet-)SSRI's serotonine-antagonisten? Ik snap er echt niks meer van lol.
Misschien dat ik echt alleen maar zever in deze post hoor, ben niet helemaal hier met m'n hoofd. Alvast bedankt voor het reageren.

@Neo-Shulginist weet jij dit (vast wel)?

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zijn niet alle (niet-)SSRI's serotonine-antagonisten? Ik snap er echt niks meer van lol.
ANTagonisten betekent dat ze de receptor blokkeren. De meeste SSRI's zijn agonisten, die receptoren activeren. Dat mechanisme maakt trazodon anders. Het blokkeert serotonine receptoren.

Relmuis

Wijs gebruiker
Wist niet dat het nog voorgeschreven werd in Nederland.
In België is het altijd populair geweest maar vnl als slaapmiddel.
Bij hogere doses gaat het als antidepressivum werken maar lijkt het minder effectief dan de meeste andere antidepressiva.

Bovenaan