Afkicken van Diazepam

Lepeltje

Experimenterende gebruiker
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.

Kordie

DF-koning
Ik zou met de verslavingsarts bespreken dat je verder omlaag wilt gaan. Mijn inziens kan dat best gezien de weinig klachten. Maargoed, ik ben geen arts.

_shikantaza

Badass junkie
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.
Je gaat redelijk snel maar je hebt ook niet heel erg lang gebruikt. Kan best wat rustiger aan. Ik denk dat je nu best over kunt op kwart tabletjes eraf (dus 0,5mg). Je krijgt van je arts de vrijheid dus pak die ook. Slow & steady wins the race.

Misschien dat je iets hebt aan een goed Magnesium supplement voor de spierspanning. Wel even opletten dat je de juiste variant koopt - Citraat is beter dan Oxide - en misschien kun je je vitaminespiegels laten checken als dat nog niet is gebeurd. Vitamine D had ik wel tekort na jaren van middelengebruik (en slecht eten).

Manu76

Badass junkie
Je hebt dit verhaal toch al eerder verteld en we hebben je hier toch antwoorden en tips gegeven? Ik heb het gevoel dat je een blackout hebt misschien.. Ik zoek even je onderwerp erbij en deel linkje:..

Laatst bewerkt:

Lepeltje

Je gaat redelijk snel maar je hebt ook niet heel erg lang gebruikt. Kan best wat rustiger aan. Ik denk dat je nu best over kunt op kwart tabletjes eraf (dus 0,5mg). Je krijgt van je arts de vrijheid dus pak die ook. Slow & steady wins the race.

Misschien dat je iets hebt aan een goed Magnesium supplement voor de spierspanning. Wel even opletten dat je de juiste variant koopt - Citraat is beter dan Oxide - en misschien kun je je vitaminespiegels laten checken als dat nog niet is gebeurd. Vitamine D had ik wel tekort na jaren van middelengebruik (en slecht eten).
Thx! Ga dat eens proberen. Heb ook het gevoel als ik nu van 4 naar 3 ga dat die spierspanning mogelijk net iets te wordt.

@Manu76
Een blackout? Nee totaal niet. Heb het met mijn volle verstand bewust geplaatst. Aangezien de mods het draadje ook niet hebben verplaatst heb ik besloten om het hier ook te posten. Overigens in een andere situatie omdat ik nu op 4 mg zit.
Ik had het gevoel dat mijn andere onderwerp daar minder werd bekeken, en dat het in dit topic beter past. En daarom ook mogelijk meer reacties zou krijgen van mensen die ook met deze verslaving te maken hebben gehad.

Manu76

Badass junkie
Ok, gelukkig. Soms kunnen ontwenningsverschijnselen vreemde effecten hebben op geheugen oa.
4 mg, je bent er bijna, maar zeker nog niet helemaal!
Paar dagen rustig stabiliseren en dan pas volgende afbouwronde intreden lijkt niet verkeerd toch?
Straks als je bij 0 zit begint de lente!
Ik zit nu zelf nog in de laatste afbouw weken/ maanden van een SSRI (antidepressiva) en lijkt ook wel op een rollercoaster 🎢, maar iets minder heftig.
Ik bouw nog langzamer af en ben van 20 naar 5mg/ dag afgebouwd in de laatste 6 maanden.
Mijn volgende stap zal ik als volgt doen ongeveer: dag 1 tot 3 neem ik 3 mg, dan een dagje 5mg als ik last heb van hoofdpijn, misselijkheid ed, dan een week 3mg en dan desnoods nog 1 dag 5mg en dan blijf ik op 3mg totdat ik weer een stap richting 0mg neem.
Ik hoop voor einde maart zeker klaar te zijn met de pillen van de psychiater.

Amber.cherry

Belezen gebruiker

Baclofen is een echte spier ontspanner
Balans vinden in dosis. En op t laatst voelde ik slappe benen en onderrug.
Maar was geweldig , sliep ook weer.

Ingezet ook bij GHB stoppen.
En Magnesium. Vit B N D3 .
Bloed prikken ?

Lepeltje

Bedankt voor de tip van de Baclofen. Zal het vandaag eens voorleggen aan mijn arts als hij me belt. Maar krijg weinig tot geen richtlijnen van hem.
Ik zorg dat ik voldoende Magnesium en vitamines binnen krijg.
Afbouwen is op zich redelijk goed gegaan, zat vorige week op 2 mg, heb toen 4 dagen 1,5mg gedaan maar de laatste 2 dagen werd de ontwenning eigenlijk ondraaglijk. Heb daarom gisteren voor het slapen gaan 0,5mg extra genomen (vandaar gisteren 2mg).
Mijn vraag is nu: Moet ik 2mg of 1,5 stabiliseren 1-2 weken tot de ontwenning minder is en dan naar 1mg gaan of gewoon nu gelijk door naar 1mg gaan en de ontwenning accepteren zoals die is? En dan de week erna naar 0mg. Ik weet namelijk niet of die ontwenning dan minder wordt als ik nu bijvoorbeeld 1-2 weken 2mg zou blijven slikken?Vind het erg moeilijk. Lees namelijk veel op internet van situaties waarin spierspanning na stoppen nog weken of maanden aan kan blijven houden. Dat is absoluut geen leven met die spierspanning.

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Bedankt voor de tip van de Baclofen. Zal het vandaag eens voorleggen aan mijn arts als hij me belt. Maar krijg weinig tot geen richtlijnen van hem.
Ik zorg dat ik voldoende Magnesium en vitamines binnen krijg.
Afbouwen is op zich redelijk goed gegaan, zat vorige week op 2 mg, heb toen 4 dagen 1,5mg gedaan maar de laatste 2 dagen werd de ontwenning eigenlijk ondraaglijk. Heb daarom gisteren voor het slapen gaan 0,5mg extra genomen (vandaar gisteren 2mg).
Mijn vraag is nu: Moet ik 2mg of 1,5 stabiliseren 1-2 weken tot de ontwenning minder is en dan naar 1mg gaan of gewoon nu gelijk door naar 1mg gaan en de ontwenning accepteren zoals die is? En dan de week erna naar 0mg. Ik weet namelijk niet of die ontwenning dan minder wordt als ik nu bijvoorbeeld 1-2 weken 2mg zou blijven slikken?Vind het erg moeilijk. Lees namelijk veel op internet van situaties waarin spierspanning na stoppen nog weken of maanden aan kan blijven houden. Dat is absoluut geen leven met die spierspanning.

Ik denk dat je het eén tegen het andere af moeten wegen want als je het langzamer doet heb je ook ontwenningsverschijnselen, doe je het versneld, komen die ontwenningsverschijnselen vaak toch nog wel terug in de weken erna

Je brein en je darmen moeten herstellen daar kun je je in gaan verdiepen welke voeding je zou kunnen nemen in ieder geval gezond eten zeker je magnesium en bloedprikken om te zien of je ergens lagen waarden hebt zodat je die ook zo hoog mogelijk kan krijgen

Voor de spierspanning toen ik te lang aan drugs had gezeten

Ik had er echt baat bij en voelde me snel weer niet zo gespannen en nerveus door mijn hele lijf, rusteloze armen en benen. Heel druk in mijn hoofd in mijn bewegingen en opgebouwd tot een niet te hoge dosis want gebruik je teveel of als je opknapt dan zak je werkelijk door je benen heen zo ontspannend werkt het.

Je kan het aan je huisarts voorleggen of je het mag proberen voor een paar dagen en dan overleggen want je moet het meteen wel merken het werkt direct en zo kan je ook een dosis opbouwen en ik was er na een week 10 dagen vanaf en ben er ook meteen mee gestopt zonder problemen

Lepeltje

Even een update:
Afgelopen week 1,5mg gedaan. Ik had een flinke griep 2 weken dus heb 2 weken langer 2mg moeten gebruiken. Achteraf misschien maar goed ook, want de overstap naar 1,5mg verliep zonder teveel problemen. Het verhaal van Amber Cherry kan ik bevestigen op basis van gesprek met artsen. Die zeggen ook als je te snel afbouwt dan kunnen de ontwenningsverschijnselen nog lang in je lichaam blijven zitten en ben je uiteindelijk nog meer tijd kwijt met veel meer ontwenning. Morgen ga ik naar 1mg per dag en dan even kijken of ik volgende week naar 0,5mg ga of in eens stop.
Ik heb sinds 3 weken nu ook Mirtazepine om te slapen, dat scheelt wel echt een hele hoop en ik kan daardoor ineen keer door slapen en word ook niet meer wakker met ontwenning. Het einde komt in zicht:)
Zou het nog uitmaken om vanaf 1mg eerst naar 0,5mg te gaan of gelijk naar 0mg?

Lepeltje

Ja, dat maakt zeer zeker wat uit!
Mijn advies is om eerst naar 0,5 mg te gaan en pas hierna helemaal te stoppen.
Ik ben geen arts, maar wel ervaring deskundige.
Als je geleidelijk afbouwt, voorkom je ontwenningsverschijnselen. Ook bij het laatste stukje.
Thanks. Dan ga ik volgende week 0,5mg doen en de week erna stoppen.

Utrecht84

Even een update:
Afgelopen week 1,5mg gedaan. Ik had een flinke griep 2 weken dus heb 2 weken langer 2mg moeten gebruiken. Achteraf misschien maar goed ook, want de overstap naar 1,5mg verliep zonder teveel problemen. Het verhaal van Amber Cherry kan ik bevestigen op basis van gesprek met artsen. Die zeggen ook als je te snel afbouwt dan kunnen de ontwenningsverschijnselen nog lang in je lichaam blijven zitten en ben je uiteindelijk nog meer tijd kwijt met veel meer ontwenning. Morgen ga ik naar 1mg per dag en dan even kijken of ik volgende week naar 0,5mg ga of in eens stop.
Ik heb sinds 3 weken nu ook Mirtazepine om te slapen, dat scheelt wel echt een hele hoop en ik kan daardoor ineen keer door slapen en word ook niet meer wakker met ontwenning. Het einde komt in zicht:)
Zou het nog uitmaken om vanaf 1mg eerst naar 0,5mg te gaan of gelijk naar 0mg?
Je mag trots zijn op jezelf! Knap proces.

Lepeltje

Je mag trots zijn op jezelf! Knap proces.
Thanks!

Het zit er bijna op. Nu de 4e dag met 0,5mg per dag inname en de ontwenning is eigenlijk zo goed als helemaal verdwenen. Ik maak de 7 dagen nog wel vol maar het einde is nabij gelukkig. Was een hele zwarte bladzijde in mijn leven de Oxycodon en aanvullend de benzo's maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Als mensen vast zitten bij afbouwen of tips nodig hebben, bericht me gerust prive! Ik wil graag mijn ervaringen met anderen delen als ik daarmee kan helpen.

_shikantaza

Badass junkie
Thanks!

Het zit er bijna op. Nu de 4e dag met 0,5mg per dag inname en de ontwenning is eigenlijk zo goed als helemaal verdwenen. Ik maak de 7 dagen nog wel vol maar het einde is nabij gelukkig. Was een hele zwarte bladzijde in mijn leven de Oxycodon en aanvullend de benzo's maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Als mensen vast zitten bij afbouwen of tips nodig hebben, bericht me gerust prive! Ik wil graag mijn ervaringen met anderen delen als ik daarmee kan helpen.
Topper. Weer een ervaringsdeskundige er bij hier. Je kunt nog best een tijdje niet jezelf zijn of wat minder slapen, maar.... You Did It!

Diametha

In Memoriam, juni 2025
Hoe is de overstap naar diazepam gegaan?

Lepeltje

Als je doelt van de overstap van lorazepam naar diazepam? Was hier natuurlijk wel huiverig over. Ben toen met mijn arts gaan praten om te vragen of dat verantwoord was en dat ik er van kon verwachten. Hij had mij gerust gesteld dat het hetzelfde werkt en je daar dus niks van zou merken. Dat bleek inderdaad ook te zijn. Heb dus van de overstap eigenlijk geen last gehad, voelde me met diazepam eigenlijk zelfs een stuk beter (menselijker).

Diametha

In Memoriam, juni 2025
Als je doelt van de overstap van lorazepam naar diazepam? Was hier natuurlijk wel huiverig over. Ben toen met mijn arts gaan praten om te vragen of dat verantwoord was en dat ik er van kon verwachten. Hij had mij gerust gesteld dat het hetzelfde werkt en je daar dus niks van zou merken. Dat bleek inderdaad ook te zijn. Heb dus van de overstap eigenlijk geen last gehad, voelde me met diazepam eigenlijk zelfs een stuk beter (menselijker).
Ben je in een keer overgestapt of geleidelijk?

Diametha

In Memoriam, juni 2025
In een keer overgestapt. Dinsdag slikte ik bijvoorbeeld nog Lorazepam en woensdag ben ik helemaal overgestapt naar Diazepam.
Ging het ook meteen goed of had je eerst last van depressie en onrust voor een paar dagen? Ik ben van rivotril overgestapt naar diazepam ook in 1 keer daarom vraag ik het
Maar als je het te persoonlijk vindt
Sorry dat ik het vraag

Lepeltje

Geen probleem. Vraag maar raak :blush:
Ik heb na die overstap helemaal geen last gehad van onrust. Wat ik lees van rivotril is dat het ook een Benzo is, overstap zou dus geen problemen moeten geven. Ik kan me nog goed herinneren de dag voor ik over zou stappen, toen was ik erg onrustig en was ik daar continu over aan het nadenken. Volgende ochtend bij de dokter geweest om me gerust te stellen en die zei dat ik 100% geen problemen zou krijgen. Met die gedachte alleen werd ik al een stuk rustiger. Ik moet wel zeggen dat ik op dat moment ook in mijn oxycodon afbouw zat.
maar kort samengevat had ik totaal geen last van depressie en onrust door de overstap. Belangrijk is genoeg afleiding zoeken zodat je er niet 24/7 over aan het nadenken bent.

Diametha

In Memoriam, juni 2025
Bedankt
Bij mij is het totaal anders gegaan
Ze hebben me eerst laage dosis gegeven 1 mg rivotril is gelijk aan 20 mg diazepam ik kreeg 15 mg en pas na 1 week is het naar 20 mg gegaan
Dus heb een week met een te lage dosis gelopen terwijl ik nog moest stabiliseren op methadon
Ik denk dat daar al deze problemen zijn begonnen
En weet nog steeds niet waarom ik niet stabiel ben op methadon want de onrust komt door de methadon denk ik
De depressie en het huilen weet ik niet

Lepeltje

Ik heb zelf geen ervaring met methadon. Wat ik er wel van weet is dat dat ze dat gebruiken bij afbouwen/afkicken maar dat je dan dat euforische gevoel juist niet krijgt. Heb zelf ook me eigen vaak down gevoeld toen ik met oxycodon aan het afbouwen was. Maar wat is de planning, wanneer ben je helemaal van de methadon af? Het is wel merkwaardig dat ze je 15mg geven en een week later 20mg. Wat ik begrepen heb is dat ze de cliënten over moeten zetten naar Diazepam met een equivalent van de gebruikte benzo daarvoor. Zeker niet te laag.

DownUnder

Dat met vitamine D, daar heb je groot gelijk in, het blijkt namelijk zo dat wat betreft Oxycodon, wat ik gebruikte, dit de vitamine D als het ware uit het lichaam wordt gehaald en afgebroken en daarom dat ik op een hoge dosering vitamine D werd gezet om dit tegen te gaan. Krampen kun je tegenaan met Magnesium maar ook wat betreft de spierspanningen, echter... mijn inziens is het beter, wat betreft de spieren, de spanningen en vooral dan de "restless legs", om daar het medicijn clonidine naast te gebruiken, daarmee win je heel veel bij het afkicken.

Bovenaan