Afkicken van alcohol - hoe snel kan dat?

DeFles

Newbie
Beste allemaal. Ik heb een drankprobleem. Ik ben 44 jaar en ik drink momenteel ongeveer 3 flessen wijn per dag.

Ik drink al vrij veel vanaf mijn zeventiende jaar.

Ik wil heel erg graag van de alcohol af. Niemand die mij dwingt, het is mijn eigen keuze. Mijn omgeving kent mijn probleem en ik word enorm gesteund. Dat is fantastisch. Alleen, niemand in mijn omgeving heeft ervaringen met afkicken van alcohol. Ik heb één goede vriend die wel eens wat dronk en nu al geruime tijd niets. Dat vind ik knap. Hij is van de ene op de andere dag gestopt.

Ik heb dat eerder in juli ook geprobeerd. Dat is een paar dagen goed gegaan, toen kwam ik in een soort alcoholdelier terecht. Tot twee keer toe. Huilend en hevig zwetend trillend in bed, totaal in paniek, ik kon bijna niet staan of lopen. Gelukkig was mijn vrouw bij me. Maar wil dat liever niet nog eens meemaken.

Ik ben naar mijn huisarts gegaan, een beentje pinnige vrouw, die mij heeft aangemeld bij Jellinek. Ik moet negen weken wachten voordat ik daar terecht kan. Dat vind ik te lang.

Ik heb de Jellinek gemaild met de vraag, hoe snel kan ik mijn verslaving aan alcohol (wel) verstandig afbouwen, want ik wil er zo snel mogelijk vanaf en niet pas over 9 weken. Jellinek kon mij niet helpen, omdat ze onder andere mijn medische gegevens niet hebben.

Ik werd door Jellinek terugverwezen naar mijn huisarts, voor een afbouwschema qua drank, maar dat kan mijn huisarts niet geven, zegt ze, want ze heeft er geen verstand van.

Daarom mijn vraag hier: zijn er alcoholisten die van de drank af zijn, die mij misschien kunnen vertellen hoe snel ik kan afbouwen, zonder in de stress te schieten. Ik drink ongeveer 3 flessen wijn per dag. Soms minder. Zeven dagen per week. Er zal wel iets achter mijn drankgebruik schuilen, maar dat zien we later wel. Nu even praktisch: hoe bouw ik alcohol verstandig af. Een glas per dag eraf? Kan dat wel?

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen. Alvast heel erg bedankt!

_shikantaza

Badass junkie
Beste allemaal. Ik heb een drankprobleem. Ik ben 44 jaar en ik drink momenteel ongeveer 3 flessen wijn per dag.

Ik wil heel erg graag van de alcohol af. Niemand die mij dwingt, het is mijn eigen keuze. Mijn omgeving kent mijn probleem en ik word enorm gesteund. Dat is fantastisch. Alleen, niemand in mijn omgeving heeft ervaringen met afkicken van alcohol. Ik heb één goede vriend die wel eens wat dronk en nu al geruime tijd niets. Dat vind ik knap. Hij is van de ene op de andere dag gestopt.

Ik heb dat eerder in juli ook geprobeerd. Dat is een paar dagen goed gegaan, toen kwam ik in een soort alcoholdelier terecht. Tot twee keer toe. Huilend en hevig zwetend trillend in bed, totaal in paniek, ik kon bijna niet staan of lopen. Gelukkig was mijn vrouw bij me. Maar wil dat liever niet nog eens meemaken.

Ik ben naar mijn huisarts gegaan, een beentje pinnige vrouw, die mij heeft aangemeld bij Jellinek. Ik moet negen weken wachten voordat ik daar terecht kan. Dat vind ik te lang.

Ik heb de Jellinek gemaild met de vraag, hoe snel kan ik mijn verslaving aan alcohol (wel) verstandig afbouwen, want ik wil er zo snel mogelijk vanaf en niet pas over 9 weken. Jellinek kon mij niet helpen, omdat ze onder andere mijn medische gegevens niet hebben.

Ik werd door Jellinek terugverwezen naar mijn huisarts, voor een afbouwschema qua drank, maar dat kan mijn huisarts niet geven, zegt ze, want ze heeft er geen verstand van.

Daarom mijn vraag hier: zijn er alcoholisten die van de drank af zijn, die mij misschien kunnen vertellen hoe snel ik kan afbouwen, zonder in de stress te schieten. Ik drink ongeveer 3 flessen wijn per dag. Soms minder. Zeven dagen per week. Er zal wel iets achter mijn drankgebruik schuilen, maar dat zien we later wel. Nu even praktisch: hoe bouw ik alcohol verstandig af. Een glas per dag eraf? Kan dat wel?

Goed dat je deze stap wilt zetten. Huisarts is een eerste goede stap, maar die wachttijd is bizar, zeker als je net gemotiveerd bent om te gaan stoppen. Je kunt zeker van de alcohol afkomen. Er zitten alleen wel wat haken en ogen aan.

Cold turkey van de alcohol af gaan is link. Zeker als je 3 flessen wijn per dag wegwerkt. Detoxen moet je wel echt onder begeleiding doen. Volgens mij word je dan in een week (of twee) met behulp van Diazepam clean gemaakt. Dit gebeurt vrijwel altijd in een (semi-) gesloten setting. Met andere woorden: je wordt twee weken opgenomen en je mag de kliniek niet of slechts heel beperkt uit.

Je bericht focust erg op het clean worden, en dat is een goede eerste stap, alleen is het nog belangrijker om de onderliggende problemen aan te pakken - dus waarom je je toevlucht bent gaan zoeken in de alcohol. Daar zul je hard aan moeten werken. Daarvoor zul je een kliniek in moeten, of een dagbehandeling moeten volgen. Een kliniek lijkt me de beste keuze, alcohol is zo eenvoudig ter verkrijgen dat je jezelf het beste een paar weken laat opsluiten. Ik proef ook enige haast in je post. Probeer los te laten dat je er snel vanaf zou moeten. Beter goed aangepakt dan half werk en aanmodderen. Ga die kliniek in en pak jezelf aan. Bel eens een rondje klinieken om te vragen of je er op korte termijn terecht kunt. Er is een sticky post in dit subforum met een lijst van klinieken.

Afbouwen met alcohol zelf kan, maar vraag je eens af of je jezelf die beperking op kunt leggen. Als je minder kon drinken dan werkte je vast geen 3 flessen weg, toch? En als het je thuis al zou lukken dan ontbreekt het toch nog aan begeleiding en expertise, en is de kans op een terugval heel groot. Ik zou het je echt afraden om dit zelf proberen op te lossen.

Je huisarts kan nog wel degelijk wat voor je doen - laat je bloedwaardes eens bepalen. Alcoholisten hebben vaak wat tekorten aan vitaminen enzo, die met een goed preparaat van de apotheek eenvoudig aangepakt kunnen worden, en waardoor je je waarschijnlijk ook wel beter gaat voelen (bijv. bij Vitamine B tekorten kun je depressief worden).

Voor je eigen veiligheid, blijf maar doordrinken op je huidige tempo totdat je bij de verslavingszorg terecht kunt. Vraag je huisarts om je bloedwaarden te laten checken en bij tekorten daar iets voor voor te schrijven. Als je een AA/NA/CA meeting in de buurt hebt waar je op een veilig manier kunt komen, ga daar dan eens kijken. En ga rondbellen naar klinieken of je op korte termijn terecht kunt.

Je kunt hier echt af komen. Het zal niet makkelijk zijn, maar als je het goed aanpakt heb je geen drank nodig om je normaal te kunnen voelen. Stuur gerust een privébericht als je dat fijn vindt, m'n inbox staat voor je open.

Laatst bewerkt:

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Het is in ieder geval een heel goed begin dat je echt op eigen initiatief wilt stoppen! Dat is echt het enige goede uitgangspunt. Uiteindelijk wordt iedereen de verslaving écht zat. Maar helaas onderneemt dan niet iedereen (de goede) actie..

En zomaar stoppen met zoveel drinken gaat niet. In een ontwenningskliniek geven ze je lorazepam, om de tremoren te stoppen en je dus niet in een (levensgevaarlijk) delier terecht te laten komen.

Maar je kunt wel alvast afbouwen. Ik denk dat je wel een halve fles wijn per week kunt afbouwen. Dan zou je over 6 weken nuchter kunnen worden. En oh ja.. Begin alvast met vitamine B(1) bij te slikken! Gewoon te koop bij de drogist. Voorkomt Korsakov.

Amber.cherry

Belezen gebruiker

Huisarts hulp vragen , baclofen is een goed middel om te stoppen. Lees maar eens op mijnmedicijn ervaringen en baclofen opzoeken. Samen met misschien diazepam voor een paar weken. Niet te lang, baclofen mag je langer gebruiken. Dit is mijn mening en ervaring met baclofen voor ander middel ,ben geen arts. Enkel een tip maar je huisarts kan je er meer over vertellen of je op een andere manier steunen. Goed voorbereiden, boodschappen in huis. Je wil en mindset moet ook 100% zijn.en praten blijven, zal pittig zijn maar de moeite waard als je weer normaal wil leven. Succes en geloof in jezelf, wees lief voor jezelf.

N3K0

Badass junkie
Je kan zonder hulp ook stoppen. In ieder geval misschien een beetje minderen. zoals mensen hier vertellen gevaarlijk en kan zwaar zijn. Dus pas er mee op. 9 weken wachten lijkt lang maar valt opzich ookwel weer mee.

Mijn vader is cold turkey gestopt met drinken. Hij dronk +/- 6/7 halve literd per dag. Voor +/- 20 jaar

15 jaar heeft hij niet gedronken Nu drinkt hij jammer genoeg weer 🥲

Mijn tante is ook cold turkey gestopt en zij dronk meer dan mijn vader.

Het kan wel maar ja er zitten haken en ogen aan.

• Care
Waarderingen: Eik

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ontzettend goede reactie @dupont .

Ik ben niet zo thuis in het zelfstandig drank afbouwen, daar kan ik je dus ook geen advies in geven. Maar als ik kijk maar mijn eigen dagelijkse verslaving (wiet) werkte minderen nooit zo voor me. Het werd eigenlijk altijd na verloop van tijd alleen maar erger, een soort van schade inhalen als ik een tijdje ging minderen.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ontzettend goede reactie @dupont .
☝️ Wat ik wilde zeggen ☝️ @dupont

@DeFles
Misschien kun je deze week wel iedere dag een glaasje minderen en de overige acht weken niet meer dan twee flessen per dag drinken? Kleine stapjes.

Als dat je lukt totdat je de kliniek in gaat mag je al heel trots zijn en belooft dat veel goeds voor je doorzettingsvermogen in de toekomst. Daarnaast ga je makkelijker en met een beter gevoel de kliniek in.

Succes!

DeFles

Newbie
Beste iedereen, héél erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga & ben er (deels) al mee aan de slag. Ik ben (toch, stronteigenwijs) minder gaan drinken. Het is moeilijk te geloven, ik ben een alcoholist, maar ik krijg die alcohol nauwelijks nog doorgeslikt. Ik ben er zo zat van (zat, leuke woordspeling). Voor mij is alcohol de duivel. Tot nu toe gaat het voorzichtig minderen goed. Het geijkte: heel veel zweten, een beetje trillende handen (niet heel erg, ik kan een glas vasthouden), soms doe ik letterlijk een (hele kleine) misstap, maar ik val niet om, zo erg is het niet. Ik heb oprecht zin in een nuchter leven. Ik heb ook genoeg om nuchter voor te leven. En het is nu nog niet te laat. Bedankt voor jullie reacties, dankjewel, dankjewel!

_shikantaza

Badass junkie
Beste iedereen, héél erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga & ben er (deels) al mee aan de slag. Ik ben (toch, stronteigenwijs) minder gaan drinken. Het is moeilijk te geloven, ik ben een alcoholist, maar ik krijg die alcohol nauwelijks nog doorgeslikt. Ik ben er zo zat van (zat, leuke woordspeling). Voor mij is alcohol de duivel. Tot nu toe gaat het voorzichtig minderen goed. Het geijkte: heel veel zweten, een beetje trillende handen (niet heel erg, ik kan een glas vasthouden), soms doe ik letterlijk een (hele kleine) misstap, maar ik val niet om, zo erg is het niet. Ik heb oprecht zin in een nuchter leven. Ik heb ook genoeg om nuchter voor te leven. En het is nu nog niet te laat. Bedankt voor jullie reacties, dankjewel, dankjewel!
Bewaar de afbouw nou totdat je professionele begeleiding in de buurt hebt. Je motivatie is goed hoor maar alcohol detoxen kan echt (levens-) gevaarlijk zijn, zeker als je zo veel drinkt als jij.

Ben je al bij de huisarts geweest voor je bloedwaardes?

• Like
Waarderingen: Eik

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Misschien kan je je inlezen over baclofen.
En voor korte tijd diazepam erbij vragen.
Ik heb zelf zeer goede ervaring met baclofen.
Je mag me DM doen als je wilt.

Bijlagen

• Screenshot_20230802_235104_Chrome.jpg
    Screenshot_20230802_235104_Chrome.jpg
    85 KB · Weergaven: 6

Tojo

Newbie
Ik sluit me helemaal aan bij de wijze woorden van dupont hier.

Wat ik graag wil toevoegen is het belang van een goede huisarts. Je geeft zelf aan dat de huidige een wat pinnige vrouw is die geen verstand heeft van alcoholverslaving, een niet al te beste match dus in dit geval. Dat zou voor mij persoonlijk al reden genoeg zijn om op zoek te gaan naar een andere arts. Het kan even duren voordat je iemand gevonden hebt waar je de klik mee hebt, maar wanneer het eenmaal zo ver is dan zijn de voordelen daarvan niet te onderschatten. Een arts die echt naar je luistert en je met raad en daad kan bijstaan is goud waard :redheart:

Heel goed dat je deze stappen aan het ondernemen bent, ik wens je heel veel sterkte en succes!

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Dit vind ik een heel gevaarlijke suggestie. Diazepam + alcohol kan dodelijk aflopen. Als @DeFles Diazepam zou nemen en het daarbij op een zuipen zou zetten overleeft hij / zij het misschien niet. Detoxen van alcohol met medicatie alleen in een gecontroleerde, alcoholvrije omgeving.
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, in overleg met Huisarts een stappenplan maken, uiteraard pas beginnen met baclofen als je niet meer drinkt. Dan ook pas diazepam nemen, onder toezicht uiteraard. Je kan inderdaad niet alcohol gebruiken met deze behandeling. Goed dat je dit even zegt, je inlezen en meenemen naar je arts was een tip.

Dick_van_Leeuwen

Bewuste gebruiker
Geen antwoord op je vraag en ik weet niet of je er wat aan hebt, maar een kennis van mij heeft bij onderstaande link een detox gedaan en dit duurde geloof ik tien dagen.
Dat is natuurlijk wel onder medisch toezicht.

_shikantaza

Badass junkie
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, in overleg met Huisarts een stappenplan maken, uiteraard pas beginnen met baclofen als je niet meer drinkt. Dan ook pas diazepam nemen, onder toezicht uiteraard. Je kan inderdaad niet alcohol gebruiken met deze behandeling. Goed dat je dit even zegt, je inlezen en meenemen naar je arts was een tip.
Beter niet aan de Benzo’s gaan thuis waar de drank zo in huis kan zijn. En al helemaal niet met een huisarts die onervaren is met verslaving. Wachten op opname in Detox en na de afbouw daar direct door naar de kliniek @DeFles 👍

Paranoize.

Badass junkie
Dit vind ik een heel gevaarlijke suggestie. Diazepam + alcohol kan dodelijk aflopen. Als @DeFles Diazepam zou nemen en het daarbij op een zuipen zou zetten overleeft hij / zij het misschien niet. Detoxen van alcohol met medicatie alleen in een gecontroleerde, alcoholvrije omgeving.
Wat lul je nou man 😂 Ze raad baclofen en diazepam aan om af te kicken wat precies is wat een dokter ook doet! Jongen heb je wel verstand van waar je over praat? 🤔

Tuurlijk moet je dit onder begeleiding van een arts doen het liefst in een detox

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Wat lul je nou man 😂 Ze raad baclofen en diazepam aan om af te kicken wat precies is wat een dokter ook doet! Jongen heb je wel verstand van waar je over praat? 🤔

Tuurlijk moet je dit onder begeleiding van een arts doen het liefst in een detox
🙏Dat bedoelde ik dus, enkel uit ervaring en een advies, ik ben geen arts, maar deze methode heb ik uitgebreid opgezocht voor phenibut. En recente onderzoeken wijzen uit dat Baclofen de zucht naar drank heel erg verminderd, ontspannend werkt op lijf en brein. En verder raad ik ieder die interesse heeft zelf te gaan lezen naar succes verhalen ( GHB, phenibut, roken en Alcohol) Uiteindelijk moet je het zelf doen en makkelijk is het niet, maar met juiste middelen wel veel grotere kans van slagen.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter

Prima als je het oneens bent met adviezen van anderen. Maar @dupont geeft hier waardevol en uitgebreid advies en geeft geen enkele reden om zo aangesproken te worden.

Fijn dat jullie her hier over eens zijn. Dit lijkt mij ook het belangrijkste advies. @DeFles heel veel sterkte toegewenst bij je afkick. Laat je hier nog even weten hoe het je vergaat?!

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Helaas niets meer vernomen van @DeFles , Ik hoop dat hij hulp krijgt met zijn beslissing te stoppen met drinken. Hij vroeg om ondersteuning, daarom heb ik hem aangeraden Baclofen/diazepam als hulpmiddel te bespreken met Huisarts.

Refusal is ook een medicijn die zorgt ervoor dat je zodra je drinkt je er beroerd van wordt, en dat vind ik meer iets wat je in huis kan hebben en nemen als je helemaal clean bent. En bang bent voor een terugval.

Baclofen wordt ingezet als je abrupt stopt. Het verzacht de ontwenningsverschijnselen , neemt craving weg. Echter wel een handvat, geen toverpil ,je moet er zelf helemaal achter staan

Het heeft mij gered, en lees en leer er nog steeds van. Een ondergeschat middel wat meer aandacht mag hebben.

@DeFles Keep fighting.

Neo-Shulginist

Badass junkie
*modknip want spam*

Goedemiddag, Neo-Shulginist hierzo, schrijver van enkele duizenden Drugsinfo comments.

De bovenstaande ZELFVERKLAARDE zelfhulpgoere wil waarschijnlijk alleen maar zijn boek verkopen. En mogelijk is de link die in zijn bericht staat wel een PHISHING-poging! In het beste geval probeert hij te kapitaliseren op jouw misère. Dat weet hij dan knap te VERKOPEN als een soort empathische daad. Maar hij is vooral geïnteresseerd in zichzelf! Anders zou hij hier wel vaker gewoon gratis mensen helpen.

Dus HELP JEZELF! En negeer deze pipo.

Heel veel online rust gewenst.

Groetjes Neo-Shulginist

Laatst bewerkt door een moderator:

De Zandman

DF-koning
Aan de T S:
Ik ben alcoholist.
Maar ik drink allang niet meer.
De afkick ging bij mij klinisch, ik dronk 10 zware Tripel bierglazen per dag overigens, ik kreeg een week lang wat librium, en hierna niets meer. In 1 keer gestopt ( onder begeleiding van een arts uiteraard)
Die opname vergeet ik nooit meer, het was afzien. 6 weken lang duurde de opname.
Ik heb het niet makkelijk gehad, na de opname ging ik 2 jaar naar AA bijeenkomsten.
Het was zwaar.
Maar het is me wel gelukt!

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Aan de T S:
Ik ben alcoholist.
Maar ik drink allang niet meer.
De afkick ging bij mij klinisch, ik dronk 10 zware Tripel bierglazen per dag overigens, ik kreeg een week lang wat librium, en hierna niets meer. In 1 keer gestopt ( onder begeleiding van een arts uiteraard)
Die opname vergeet ik nooit meer, het was afzien. 6 weken lang duurde de opname.
Ik heb het niet makkelijk gehad, na de opname ging ik 2 jaar naar AA bijeenkomsten.
Het was zwaar.
Maar het is me wel gelukt!
Mag ik vragen hoe jij de AA hebt ervaren? Het is toch wel een enigszins bijzondere plek, heb ik zelf mogen meemaken (niet negatief verder!). Ik ben gewoon benieuwd naar jouw kijk op het reilen en zeilen daar. En ga je nog wel eens naar bijeenkomsten toe?

De Zandman

DF-koning
Mag ik vragen hoe jij de AA hebt ervaren? Het is toch wel een enigszins bijzondere plek, heb ik zelf mogen meemaken (niet negatief verder!). Ik ben gewoon benieuwd naar jouw kijk op het reilen en zeilen daar. En ga je nog wel eens naar bijeenkomsten toe?
Natuurlijk mag je dit vragen!
Ik ben na mijn detox 2 jaar elke week een avond naar de AA gegaan.
De sfeer daar had iets speciaals.
Allemaal wisten we, waarvoor we daar kwamen en zo hadden we allemaal een gemeenschappelijk doel. We wilden stoppen en clean blijven van de drank.
Dat smeedt een band onderling.
We werkten met de 12 stappen en ik moet zeggen dat ik maar weinig teksten gelezen heb die zo ontzettend op mijn lijf geschreven waren als die teksten van de 12 stappen!
Als je het moeilijk hebt begrijpt iedereen dit als geen ander.
Het heeft mij geholpen om nuchter te blijven, en nu na vele jaren verder ga ik niet meer naar meetings toe.
Ik ben er helemaal klaar mee, met die drank.
Ik ken mijn zwakke momenten en weet wat ik wèl, en niet moet doen als ik cravings krijg wat overigens nog maar zelden voorkomt.
Ik vind het een prima hulpmiddel, de AA!

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Natuurlijk mag je dit vragen!
Ik ben na mijn detox 2 jaar elke week een avond naar de AA gegaan.
De sfeer daar had iets speciaals.
Allemaal wisten we, waarvoor we daar kwamen en zo hadden we allemaal een gemeenschappelijk doel. We wilden stoppen en clean blijven van de drank.
Dat smeedt een band onderling.
We werkten met de 12 stappen en ik moet zeggen dat ik maar weinig teksten gelezen heb die zo ontzettend op mijn lijf geschreven waren als die teksten van de 12 stappen!
Als je het moeilijk hebt begrijpt iedereen dit als geen ander.
Het heeft mij geholpen om nuchter te blijven, en nu na vele jaren verder ga ik niet meer naar meetings toe.
Ik ben er helemaal klaar mee, met die drank.
Ik ken mijn zwakke momenten en weet wat ik wèl, en niet moet doen als ik cravings krijg wat overigens nog maar zelden voorkomt.
Ik vind het een prima hulpmiddel, de AA!
Dankjewel voor je reactie!

Raver

Badass junkie
Het AA gebeuren helpt heel veel mensen. Maar niet iedereen....

Ik heb jaren lang bij de NA gelopen. Ben inmiddels ruim 5 jaar clean van GHB en andere harddrugs. Maar uiteindelijk ging het mij hier en daar soms tegenstaan. Voor m'n gevoel deed ik het nooit goed, of als ik niet zo lekker in m'n vel zat kwam dat doordat ik niet genoeg deed aan het programma.

Alleen het lukte me door depressie en angst niet altijd goed om consistent te blijven werken aan het programma. Hierdoor werd ik heel streng naar mezelf, en werden deze gedachten ook versterkt door de dingen die ik hoorde en die er tegen me gezegd werden.

Ik heb er heel erg veel aan gehad, heeft me blik op verslaving voor altijd veranderd en m'n ogen geopend. Maar nu kan ik het gewoon niet meer verdragen om daar nog te zijn haha. Had niet verwacht ooit er zo in te staan maar goed. Heb zelfs een NA tatoeage laten zetten. Dus verder no offence. Het werkt als je er aan werkt, en goed ook. Alleen niet voor iedereen op de lange termijn.

Ik kan het iedereen aanraden. Omdat ik weet dat het werkt voor heel erg veel mensen. Ook voor mij heeft het gewerkt, en elke dag pas ik nog dingen toe om m'n verslaving nu onder "controle" te houden.

DeFles

Newbie
Beste allemaal, nogmaals dank voor alle reacties. Hier een update. Ik kan 13 september terecht een intake bij Jellinek, ik weet niet wanneer daarna de behandeling kan starten.

Heel onverstandig heb ik zelf inmiddels afgebouwd van 3 flessen wijn naar 1 fles wijn, die soms godzijdank ook niet helemaal op gaat. Ik ben er nog lang niet, maar dit geeft wel iets van moed. Het afbouwen was een hel. Ik ben (volgens mij) twee keer te snel gegaan, met alle ellende van dien. Ik heb twee keer 24 uur in totale paniek in een zeik- en zeiknat (sorry) bed gelegen (van het zweet) terwijl mijn vrouw niet bij mij weg kon, omdat ik anders in nog grotere panische angst schoot. Toen heb ik weer iets opgebouwd, wat telkens uiteindelijk hielp.

En daarna weer naar beneden.

Ik kom net bij de huisarts vandaan (ik heb nu een andere gekregen die werkt in dezelfde praktijk en zij begrijpt mij godzijdank wel), want de afkickverschijnselen zijn heftig: trillen, zweten en zo goed als niet slapen. Er wordt nu overlegd met Jellinek wat wijsheid is.

Ik weet dat dit niet de juiste weg is, maar ik heb een eigen bedrijf, ik probeer een opname te voorkomen. En inmiddels kijkt de huisarts sinds twee weken mee - vandaar dat ze ook overlegt met Jellinek.

Eten gaat steeds beter, ik slik de juiste vitaminen, ik ga nu met vrouw naar Yoga en een vriend leert me schaken. Het helpt allemaal, maar die afkickverschijnselen. Het wordt wel beter naarmate de dag vordert. En dan is het: hop een paar glazen drank er in, ik haat die drank, naar bed en wakker liggen. Als het erg te keer gaat, neem ik nog een glas. Er is standaard 1 fles wijn in huis. Ik haal elke dag 1 fles en als er in de andere nog over is van de dag ervoor, gooi ik dat weg. Zo weet ik exact wat ik drink op een dag. Buiten de deur drink ik niets meer, dat gaat goed. Ik drink Spa Rood als we uit eten gaan.

We houden moed! Ik ben blij als een kind als ik van de ellende af ben.

Hippie Langwaus

DF-koning
Wat een ontzettend hoopgevend bericht @DeFles!

Ik vind het zeer knap van je dat dit zo gediciplineerd lijkt aan te pakken. Stoppen of drastisch minderen met alcohol kan zeer heftig zijn, maar daar heb je inmiddels zelf ervaring mee.

Wat helemaal mooi is om te lezen, is de steun die je krijgt van je vrouw, je schakende vriend en de 'nieuwe' huisarts. Dat scheelt enorm.

Voor jou zou het inderdaad mooi zijn als je de detox zonder opname zou kunnen doen. Ik hoop van harte dat je deze genomen beslissing gaat volhouden en van deze ellendige verslaving afkomt.

_shikantaza

Badass junkie
Beste allemaal, nogmaals dank voor alle reacties. Hier een update. Ik kan 13 september terecht een intake bij Jellinek, ik weet niet wanneer daarna de behandeling kan starten.

Heel onverstandig heb ik zelf inmiddels afgebouwd van 3 flessen wijn naar 1 fles wijn, die soms godzijdank ook niet helemaal op gaat. Ik ben er nog lang niet, maar dit geeft wel iets van moed. Het afbouwen was een hel. Ik ben (volgens mij) twee keer te snel gegaan, met alle ellende van dien. Ik heb twee keer 24 uur in totale paniek in een zeik- en zeiknat (sorry) bed gelegen (van het zweet) terwijl mijn vrouw niet bij mij weg kon, omdat ik anders in nog grotere panische angst schoot. Toen heb ik weer iets opgebouwd, wat telkens uiteindelijk hielp.

En daarna weer naar beneden.

Ik kom net bij de huisarts vandaan (ik heb nu een andere gekregen die werkt in dezelfde praktijk en zij begrijpt mij godzijdank wel), want de afkickverschijnselen zijn heftig: trillen, zweten en zo goed als niet slapen. Er wordt nu overlegd met Jellinek wat wijsheid is.

Ik weet dat dit niet de juiste weg is, maar ik heb een eigen bedrijf, ik probeer een opname te voorkomen. En inmiddels kijkt de huisarts sinds twee weken mee - vandaar dat ze ook overlegt met Jellinek.

Eten gaat steeds beter, ik slik de juiste vitaminen, ik ga nu met vrouw naar Yoga en een vriend leert me schaken. Het helpt allemaal, maar die afkickverschijnselen. Het wordt wel beter naarmate de dag vordert. En dan is het: hop een paar glazen drank er in, ik haat die drank, naar bed en wakker liggen. Als het erg te keer gaat, neem ik nog een glas. Er is standaard 1 fles wijn in huis. Ik haal elke dag 1 fles en als er in de andere nog over is van de dag ervoor, gooi ik dat weg. Zo weet ik exact wat ik drink op een dag. Buiten de deur drink ik niets meer, dat gaat goed. Ik drink Spa Rood als we uit eten gaan.

We houden moed! Ik ben blij als een kind als ik van de ellende af ben.
Poe, sterk van je hoor. Respect. Hopelijk gaat ‘t snel beter.

De Zandman

DF-koning
Ik denk dat een medicatieve ondersteuning wel op zijn plaats is.
Toen ik stopte met zuipen kreeg ik een week lang wat librium om de ergste ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en dat werkte heel goed!
Maar je bent goed op weg, je hebt al flink geminderd en dat verdient respect!
Probeer om niet terug te vallen in weer meer wijn, dat zou zooooo zonde zijn.
Even de tanden op elkaar houden en.....aan deze ellende komt een einde!

mindtravler

Newbie
Ik was ook een serieuze drinker, 4 liter desperados per dag of soms een fles rum.
Ik zou aanraden om via de dokter af te kicken met benzos (pas op deze zijn ook verslavend!!)

Ik heb gestopt van de ene moment op de andere omdat het zo niet verder kon.
Wel dronk ik heel veel in combinatie met benzos, de drank kon ik van de ene dag op de andere dag stoppen zonder problemen en moest ik gewoon wennen in sommige situaties wat ik nu moest drinken.
Bijvoorbeeld als ik iets ging gaan eten of gaan drinken met collega’s was het in begin raar een koffie te pakken in plek van een pint.
Maar het wende redelijk snel.

De benzos heb ik daarna nog maanden mee gesukkeld om volledig van af te geraken maar is toen ook gelukt.
Nu heb ik geen zin meer om te drinken en als er eens een gek moment komt dat ik er zin in zou krijgen dan kan ik deze gedachte heel makkelijk negeren.

Houd voor jezelf ook goed voor wat je motivatie is om te stoppen met drinken, wat nu het positieve en het negatieve is.
En op moeilijke momenten herinner jezelf hieraan (bijvoorbeeld dingen zeggen of gedaan hebben die je niet moest zeggen of doen, of het vieze gevoel dat je vergeten bent wat er de avond daarvoor gebeurde, de katers en het afkicken, de afhankelijkheid,…)

allesinds al heel goed dat je zelf wilt stoppen en dat je er over praat en je omgeving er over weet.

veel succes!!

Rendeo

Belezen gebruiker
Hier ook een hevige drinker, gemiddeld 15 a 20 biertjes van 33/50 cl gaan er elke dag makkelijk in, dit al voor 10 jaar..
Mijn werkdag begint om 06u dus ik begin al met drinken om 05u25.. Het geeft me heel veel energie en ik haal dan veel de beste targets..

Na de zoveelste black out tijdens het uitgaan was ik het beu en heeft mijn huisarts, op vraag van mij, me Antabuse voorgeschreven. Gelukkig zonder afkickverschijnselen kunnen stoppen maar dit helaas maar 6 weken kunnen volhouden..

Helaas vind ik 'de klik' in mijn hoofd niet meer om terug te kunnen stoppen...
Ik kan je helaas geen afbouw advies geven maar ik wens je alvast veel succes, met de juiste motivatie die er bij jou is, kom je er wel!

De Zandman

DF-koning
Antrabus is anders een enorme stok achter de deur, nee zeg maar gerust een Niels, om niet te ( kunnen) drinken mocht je tijdens gebruik van deze stof toch nog in de verleiding zijn om er toch nog eentje te willen pakken.....want je wordt echt doodziek mocht je alcohol binnen krijgen!
Waarom ben je gestopt met die antrabus?
Stop toch met die drank nu het nog kan zonder al te grote schade aan je lijf en geest is mijn advies!

Alinde

Badass junkie
Werk je thuis dat je voor werktijd al kunt drinken?

Ik zou denken dat er ook iets van behandeling nodig is. Er komt ws allerlei gevoel naar boven als je 10 jaar verdoofd bent geweest. Heeft je huisarts het daar verder niet over gehad?

Je zou ook eens maar een meeting van AA kunnen gaan.

DeFles

Newbie
Beste Forumleden,

Excuus dat ik dit topic naar boven schop.

Ik zal binnenkort vertellen wat ik heb beleefd tijdens mijn afkickproces van alcohol. Het gaat nu goed, ik sta droog, mede dankzij Refusal. Ik ben wel verbaasd over het niveau van de verslavingszorg in Nederland. Alleen de Crisisdienst weet / wist me telkens te helpen, maar dat team behandelt in principe niet.

Dat terzijde.

Ik heb een dispuut met mijn verslavingsarts. Vorige week gooide hij me vol met diazepam, 35mg per dag. Ik heb dat zelf inmiddels al afgebouwd naar 10 mg per dag. 5mg in de ochted en 5 mg een uur voordat ik wil gaan slapen. Vandaag wilde hij ineens echter niets meer geven. Van 35mg naar 10mg in 6 dagen is volgens mij al link, maar van 10mg naar nul? Ik heb het middel nodig om de ergste afkickverschijnselen maar weer eens te doorstaan (voordat ik Refusal kreeg. had ik een terugval van 2 dagen die mij tevens 2 dagen cel op heeft geleverd) en om te kunnen slapen. Ik stond vanmorgen sowieso al paf, want de arts leek niet meer te weten wie ik was (?) terwijl ik hem vorige week drie kwartier heb gesproken... En dat is dan een arts die werkt bij een van de grootste en bekendste klinieken van Amsterdam...

Wat is jullie mening? Ik heb nu nog 6 pillen (Diazepam dus) van 5mg. Woensdag zit ik bij mijn huisarts. Moet ik anders dan toch maar weer de crisisdienst bellen? Ik wil geen benzoverslaving, maar ik gebruik dus nog maar sinds 7 dagen en ben sindsdien enorm opgeknapt. Vrolijk, ik eet, ik sta op tijd op, ik werk, ik verzaak niet, ik heb plezier en los de schade op van de terugval.

Ik hoop dat er iemand die ervaring heeft met benzo's tijd en zin heeft om te reageren: kan ik van 10mg naar 0mg, in pak 'm beet 2 of 3 dagen?

Groeten vanuit Amsterdam!

_shikantaza

Badass junkie
Beste Forumleden,

Excuus dat ik dit topic naar boven schop.

Ik zal binnenkort vertellen wat ik heb beleefd tijdens mijn afkickproces van alcohol. Het gaat nu goed, ik sta droog, mede dankzij Refusal. Ik ben wel verbaasd over het niveau van de verslavingszorg in Nederland. Alleen de Crisisdienst weet / wist me telkens te helpen, maar dat team behandelt in principe niet.

Dat terzijde.

Ik heb een dispuut met mijn verslavingsarts. Vorige week gooide hij me vol met diazepam, 35mg per dag. Ik heb dat zelf inmiddels al afgebouwd naar 10 mg per dag. 5mg in de ochted en 5 mg een uur voordat ik wil gaan slapen. Vandaag wilde hij ineens echter niets meer geven. Van 35mg naar 10mg in 6 dagen is volgens mij al link, maar van 10mg naar nul? Ik heb het middel nodig om de ergste afkickverschijnselen maar weer eens te doorstaan (voordat ik Refusal kreeg. had ik een terugval van 2 dagen die mij tevens 2 dagen cel op heeft geleverd) en om te kunnen slapen. Ik stond vanmorgen sowieso al paf, want de arts leek niet meer te weten wie ik was (?) terwijl ik hem vorige week drie kwartier heb gesproken... En dat is dan een arts die werkt bij een van de grootste en bekendste klinieken van Amsterdam...

Wat is jullie mening? Ik heb nu nog 6 pillen (Diazepam dus) van 5mg. Woensdag zit ik bij mijn huisarts. Moet ik anders dan toch maar weer de crisisdienst bellen? Ik wil geen benzoverslaving, maar ik gebruik dus nog maar sinds 7 dagen en ben sindsdien enorm opgeknapt. Vrolijk, ik eet, ik sta op tijd op, ik werk, ik verzaak niet, ik heb plezier en los de schade op van de terugval.

Ik hoop dat er iemand die ervaring heeft met benzo's tijd en zin heeft om te reageren: kan ik van 10mg naar 0mg, in pak 'm beet 2 of 3 dagen?

Groeten vanuit Amsterdam!
Hoe lang heb je Diazepam genomen? Bij Alcoholontwenning wordt het meestal korter dan een week gegeven en dan hoeft afbouwen niet.

DeFles

Newbie
Oké! Euh zes dagen nu geloof ik. Mooi, goed om te weten, dank, dank, dan maak ik op wat ik heb. De ergste afkick is ook voorbij (zweten, trillen, paniek, tot niets in staat, huilen, nog meer zweten, kotsen).

_shikantaza

Badass junkie
Oké! Euh zes dagen nu geloof ik. Mooi, goed om te weten, dank, dank, dan maak ik op wat ik heb. De ergste afkick is ook voorbij (zweten, trillen, paniek, tot niets in staat, huilen, nog meer zweten, kotsen).
Probeer een snelle afbouw te maken met wat je nog hebt. je hebt 6 pillen dus iets van 3-2-1 ben je met drie dagen op 0 zonder gevaar.

Bovenaan