Zero tolerance rond drugs faalt

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
(bron: nrc.nl)

Amsterdam, 17 juni

Het zerotolerancebeleid tegen drugs heeft gefaald. Dat zegt criminoloog en drugsonderzoeker Ton Nabben van de Universiteit van Amsterdam. „Bijna niemand in het uitgaansleven trekt zich er iets van aan. Mensen verstoppen hun drugs voordat ze gaan stappen, of nemen het van te voren in.” Nabben verdedigt vandaag zijn proefschrift High Amsterdam, Ritme, roes en regels in het uitgaansleven.

In zijn dissertatie beschrijft Nabben het drugsgebruik in het Amsterdamse uitgaansleven in de afgelopen twintig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat justitieel beleid maar beperkte invloed heeft op trends in drugsgebruik. De opkomst van subculturen, het imago van een drug, prijs, kwaliteit en aanbod hebben meer impact.

Drugsgebruik

Volgens Nabben claimt de politie dat zero tolerance succes heeft geboekt, terwijl de daling van drugsgebruik al vijf jaar voor het begin van de strengere aanpak was ingezet. „Het beleid werd ingevoerd op een moment dat het drugsgebruik was gereguleerd en dat er geen incidenten waren. Toch vond justitie een harde aanpak nodig. Maar wie neemt er nu aanstoot aan xtc-gebruik op dancefeesten? Zelfs nuchtere bezoekers niet.”

Het doel van het zerotolerancebeleid was ook om grootschalige handel op feesten aan te pakken. „Maar die is er helemaal niet”, zegt Nabben. „Er is een cultuur van delen en niet van dealen. Heb je een pil over, dan ruil je die voor een drankje. Als buitenstaander ziet de politie dit als dealen. Maar uit de kleine hoeveelheden die ze in beslag nemen, blijkt dat dit niet zo is.”

Nabben heeft voor zijn onderzoek rapportages van de Horeca Interventie Teams ingezien via de Wet Openbaarheid Bestuur. Daaruit blijkt volgens hem dat de politie zero tolerance als „oneindige missie” ziet. „De politie begint te twijfelen of het beleid wel zin heeft. Het effect is dat steeds meer jonge mensen in aanraking komen met justitie. Willen we dat wel?”

„Terug bij af”

Volgens Nabben is Nederland „na de dood van Simon Vinkenoog weer terug bij af”. Hij doelt hiermee op het feit dat de politie zich weer richt op de gebruiker, net als in de jaren zestig toen dichter Vinkenoog heeft vastgezeten wegens bezit van een kleine hoeveelheid marihuana. Nabben: „Vinkenoog stond symbool voor veel jongeren die om deze reden in de cel zaten. Het justitieapparaat raakte verstopt, daarom heeft Van Agt in 1976 het gedoogbeleid ingevoerd. Het lijkt wel alsof men geen historisch besef heeft.”

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Flameon zei:
Klopt als een bus denk ik ..... zero tolerance heeft daarom zelfs ook zijn gevaren denk ik

Zeker! Mensen zijn nu meer geneigd om van te voren grotere hoeveelheden drugs in te nemen, zodat ze niks meer in hun zakken hebben zitten tijdens het fouilleren. Dit kan natuurlijk levensgevaarlijk zijn!

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
De politie en overheid hebben het wel door, maar door dat beleid houden ze wel het grootste gedeelte van de bevolking tevreden, de meeste mensen zijn natuurlijk tegen drugs en vinden dat mensen die voor het feestje veel innemen gewoon domme junks, wat natuurlijk ook wel dom is. Ik denk dat ze het moeilijk vinden om dit te veranderen omdat tollereren veel burgers niet leuk vinden.

Het beste is natuurlijk wel tollereren naar mijn mening, het gebeurd toch wel en heeft negatieve gevolgen hoe je het ook wend of keert.

langeman

Bewuste gebruiker
Petrovic zei:
en heeft negatieve gevolgen hoe je het ook wend of keert.

Dat is nu juist hetgeen waar het mis gaat. Waarom moeten de negatieve gevolgen altijd benoemd worden. Ik wil niet zeggen dat ze nooit benoemd moeten worden, maar als we over auto's praten gaat het ook niet altijd over de uitlaatgassen en de ongelukken en als we het over scholen hebben hebben we het ook niet altijd over het pesten.

Dit kan en zal veranderen door maar vaak genoeg bovenstaande berichten in de krant en op het nieuws te krijgen en door ook de goede kanten van drugs te belichten. Zodra de overheid eindelijk eens een wijs besluit gaat nemen zal je ook zien dat de grote massa snel volgt en het allemaal niet zo erg vind, omdat ze zelf geen verschil zullen merken. Hooguit zullen ze merken dat sommige budgetten elders gebruikt kunnen worden.

Marla Singer zei:
(bron: nrc.nl)
Maar wie neemt er nu aanstoot aan xtc-gebruik op dancefeesten? Zelfs nuchtere bezoekers niet.”

Gewoon een mooi zin die de herhaling waard is.... :wink:

Oom Klaas

Badass junkie
Marla Singer zei:
Flameon zei:
Klopt als een bus denk ik ..... zero tolerance heeft daarom zelfs ook zijn gevaren denk ik

Zeker! Mensen zijn nu meer geneigd om van te voren grotere hoeveelheden drugs in te nemen, zodat ze niks meer in hun zakken hebben zitten tijdens het fouilleren. Dit kan natuurlijk levensgevaarlijk zijn!

:tearsofjoy:

-tomz0r

Belezen gebruiker
Het levert wel geld op. Bij Defqon 76 mensen opgepakt. Gemiddelde boete zal 300 euro zijn.
Reken maar uit. Daarmee is de politiemacht die daar nodig is gewoon terugverdiend.

langeman

Bewuste gebruiker
-tomz0r zei:
Het levert wel geld op. Bij Defqon 76 mensen opgepakt. Gemiddelde boete zal 300 euro zijn.
Reken maar uit. Daarmee is de politiemacht die daar nodig is gewoon terugverdiend.

Het had alleen beter geweest als diezelfde politiemacht 76 echte boeven op had gepakt. Boeven die dan in de cel kunnen het liefst.... kost wat onderdak en voeding, maar die wordt dan wel weer terugverdient met het beperken van de schade en ellende die zij veroorzaken.

knolselderij

Wijs gebruiker
Nederland heeft door ons gedoogbeleid gewoon een slechte naam in het buitenland qua drugs. Zero Tolerance is gewoon om aan het buitenland te laten zien dat we wel tegen drugs zijn bladiblablabla. Natuurlijk heb ik het ook liever zoals vroeger dat je 2 pillen mocht meenemen naar een feestje en ze ook nog eens daar kon testen.

-tomz0r

Belezen gebruiker
langeman zei:
-tomz0r zei:

Het had alleen beter geweest als diezelfde politiemacht 76 echte boeven op had gepakt. Boeven die dan in de cel kunnen het liefst.... kost wat onderdak en voeding, maar die wordt dan wel weer terugverdient met het beperken van de schade en ellende die zij veroorzaken.

Ja en dan krijg je taferelen als Hoek van Holland. Politie is natuurlijk nodig op een festival, ik hoop dat we het daar over eens zijn.

yxes

Bewuste gebruiker
tjah, het is gewoon de attitude van "drugs are bad m'kay" en er verder niet over nadenken. Gewoon verbieden, je leert het als kind al aan...

langeman

Bewuste gebruiker
-tomz0r zei:
langeman zei:
-tomz0r zei:

Ja en dan krijg je taferelen als Hoek van Holland. Politie is natuurlijk nodig op een festival, ik hoop dat we het daar over eens zijn.

Huh? Wat lul je nu weer? Dus als de politie niet op jacht gaat naar drugs dan krijg je taferelen als HvH? Sure.
Als ze zich niet bezig zouden houden met dit soort onzinnigheden, dan zouden ze juist tijd en geld over hebben om daar wel drie of vier peletons neer te zetten. Dan had HvH niet gegaan zoals het is gegaan.
Daarnaast is de oorlog tegen drugs juist een oorzaak van de xtc crisis van dat moment. Had die er niet geweest dan zou er veel meer xtc gebruikt zijn in plaats van alcohol, speed en/of coke. Het had alleen daardoor al een stuk minder uit de hand gelopen (waarmee ik niet zeg dat het dan niet had gebeurd, want de drugs zijn absoluut geen oorzaak van de achterlijke ideeen van die maloten. De drugs kunnen wel eeen meeloper maken of breken.)

Politie is overal in meer of mindere mate nodig, maar actieve aanwezigheid op festivals (als in surveilleren op het terrein en drugshonden bij de ingang) vind ik niet nodig dat voegt niets aan de veiligheid toe. Verkeerscontroles op de terugweg zijn veel en veel zinniger. Drugsgebruik op een feest moet kunnen, maar dan wel met een Bob of het OV naar huis.

Wackie

Belezen gebruiker
-tomz0r zei:
langeman zei:
-tomz0r zei:

Daar zijn we het helemaal niet over eens. Ik heb in 15 jaar metal, goa en tekno festivals maar 1 keer een festival gehad waar politie nodig leek te zijn.
Dat was dynamo 1997 en ik denk dat politie (en ME) daar juist meer olie op het zeer broederlijke anarchistische sfeertje gooiden dan dat ze iets van problemen oplosten of voorkwamen. Het was een zeer gezellige sfeer, niet byzonder gevaarlijk voor de bezoekers (behalve dan voor hen die net iets te zat waren en over te grote kampvuren probeerden te springen enzo), alleen alles wat los, vast en zeer vast zat van de festival organisatie werd gesloopt.
Ook opvallend is het dat van al die festivals juist het festival waar harddrugs bijna niet voor komen en wat legaal en professioneel is georganiseerd de grootste problemen waren. Die problemen zijn er niet op de underground festivals waar geen regels en harddrugs in overvloed zijn.
Waarom niet ? Omdat de afwezigheid van al die regeltjes en legale officiele organisatie de bezoeker vrijheid en daarmee verantwoordelijkheid en respect geeft. De meesten nemen ook die verantwoordelijkheid. Ze zijn zich er van bewust dat ze zelf moeten denken over wat ze moeten doen, ze hebben respect voor de niet commerciele organisatoren, en er onstaat een sociale controle waarbij overige bezoekers eventuele problemen zullen oplossen wanneer er eentje toch te ernstig de weg kwijt raakt.

-tomz0r

Belezen gebruiker
Wackie zei:
Daar zijn we het helemaal niet over eens. Ik heb nog nooit politie nodig gehad op zowel metal, goa als tekno festivals. (ohja toch wel, dynamo heel lang geleden al denk ik dat politie (en ME) daar juist meer olie op het zeer broederlijke anarchy sfeertje gooiden dan dat ze iets van problemen oplosten of voorkwamen)

Dit slaat natuurlijk ook nergens op. Omdat dat volk niet vecht zijn er op die grote andere feesten geen politiemensen nodig? Ik noem nog eens het voorbeeld van Hoek van Holland, politie is gewoon nodig met 50000 mensen op 1 terrein waar alcohol geschonken wordt. Als je het daar niet over eens bent dan ben je gewoon blind.

Wackie

Belezen gebruiker
Gelukkig zijn er geen politieagenten op Boom, Ozora, Full moon etc zeg...
Je zal toch geloven dat dat nodig is :confused:
Damn wat zou het een chaos worden als ze er wel waren. Iedereen die para en gefrustreerd word, zou zeker problemen opleveren.

-tomz0r

Belezen gebruiker
Wackie zei:
Gelukkig zijn er geen politieagenten op Boom, Ozora, Full moon etc zeg...
Je zal toch geloven dat dat nodig is :confused:
Damn wat zou het een chaos worden als ze er wel waren. Iedereen die para en gefrustreerd word, zou zeker problemen opleveren.

Dit onderwerp gaat daar toch niet over? Defqon zonder politiemacht wordt een chaos. Dat jij voorbeelden weet waar het wel vredig verloopt maakt geen verschil, of wel?

Wackie

Belezen gebruiker
-tomz0r zei:
politie is gewoon nodig met 50000 mensen op 1 terrein waar alcohol geschonken wordt. Als je het daar niet over eens bent dan ben je gewoon blind.

-tomz0r zei:
Politie is natuurlijk nodig op een festival, ik hoop dat we het daar over eens zijn.

Hoezo, daar gaat het niet over ? Als je het alleen over Defqon hebt en niet over festivals in het algemeen, type dan "Defqon" ipv "festival".

En sja dat het op Defqon dan blijkbaar niet kan. Het kan zijn omdat daar allemaal infantiele jochies rond lopen die denken dat ze wat te bewijzen hebben, het kan ook zijn juist omdat daar een politie macht is dat die sfeer is zoals hij is. Ik denk uiteindelijk allebei een beetje. Er is een wisselwerking tussen die twee. (helpt ook niet dat de politie ook vaak van die jochies zijn die denken wat te bewijzen te hebben)

-tomz0r

Belezen gebruiker
Elk festival met 50000 man in Nederland is een risicofestival. Je kan de politie niet de schuld geven van het gedoe. Die jochies vinden het leuk om ergens op te zeiken en als de politie er niet staat dan vinden ze wel iets anders. Politie moet er gewoon zijn.

-tomz0r

Belezen gebruiker
langeman zei:
^gelul....niet op in gaan...heeft duidelijk geen zin.

HAHAHAHHAHA dus jij wil zeggen dat er GEEN politie nodig is op Defqon? Sorry voor mijn woordkeuze, maar dan ben je een mongool.

pascal828

Badass junkie
-tomz0r zei:
langeman zei:
^gelul....niet op in gaan...heeft duidelijk geen zin.

HAHAHAHHAHA dus jij wil zeggen dat er GEEN politie nodig is op Defqon? Sorry voor mijn woordkeuze, maar dan ben je een mongool.
We, dus JIJ ook, hebben het over festivals in het ALGEMEEN! Doe niet zo moeilijk joh! Klein kind.

langeman

Bewuste gebruiker
-tomz0r zei:
Elk festival met 50000 man in Nederland is een risicofestival. Je kan de politie niet de schuld geven van het gedoe. Die jochies vinden het leuk om ergens op te zeiken en als de politie er niet staat dan vinden ze wel iets anders. Politie moet er gewoon zijn.

Wat wil jij eigenlijk dat de politie precies doet? Ik bedoel dat ze wel iets moeten doen, een aanpak of iets moeten ze hebben, toch? Hoe zie jij dat?

-tomz0r

Belezen gebruiker
langeman zei:
-tomz0r zei:

Wat wil jij eigenlijk dat de politie precies doet? Ik bedoel dat ze wel iets moeten doen, een aanpak of iets moeten ze hebben, toch? Hoe zie jij dat?

De politie moet overzicht hebben over het hele terrein en moet ingrijpen bij elk opstootje voordat het uit de hand loopt en een veldslag wordt, zoals Hoek van Holland. Dit moet door middel van een strategisch plan gedaan worden door middel van een situatieanalyse die deskundigen opstellen waarbij rekening moet worden gehouden met de risico's en dergelijke.

langeman

Bewuste gebruiker
Ik neem aan dat de politie nog wel meer doet, toch? Wat is wel en wat is niet hun verantwoordelijkheid? Wat doen ze wel, wat niet en op welke manier pakken ze het aan? Welke middelen zetten ze in?

Je geeft nu vooral aan dat ze een plan moeten maken en ja als je dat doet moet je dat strategisch (en tactische en operationeel) bekijken en heb je deskundigen nodig die risico's goed inschatten. Dat is wel duidelijk; ik vroeg immers om de aanpak. Ik vroeg niet om hoe je het maken van een aanpak aanpakt. Ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop. Hoe moet politieinzet in het algemeen en op festivals in het bijzonder er uit zien?

-tomz0r

Belezen gebruiker
langeman zei:
Ik neem aan dat de politie nog wel meer doet, toch? Wat is wel en wat is niet hun verantwoordelijkheid? Wat doen ze wel, wat niet en op welke manier pakken ze het aan? Welke middelen zetten ze in?

Je geeft nu vooral aan dat ze een plan moeten maken en ja als je dat doet moet je dat strategisch (en tactische en operationeel) bekijken en heb je deskundigen nodig die risico's goed inschatten. Dat is wel duidelijk; ik vroeg immers om de aanpak. Ik vroeg niet om hoe je het maken van een aanpak aanpakt. Ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop. Hoe moet politieinzet in het algemeen en op festivals in het bijzonder er uit zien?

Hun verantwoordelijkheid is het er op waken dat alles zo vreedzaam en veilig mogelijk verloopt, dus ze moeten daar ook hun uiterste best voor doen. Dat is het doel van de politiemacht. Hoe het aangepakt moet worden hangt af van het risicoprofiel.
Ik ben geen deskundige, dus het enige wat ik er over kan zeggen is dat de politie op sommige festiviteiten nodig is en dat er een effectieve en efficiënte aanpak moet komen. Hoe dat precies moet hangt van de situatie af. Ik ben helaas nogmaals niet deskundig genoeg om dat te kunnen analyseren, maar politie is zeker nodig, dat is één ding wat zeker is.

langeman

Bewuste gebruiker
Dat begrijp ik niet zo goed. Hoe kun je er zo van overtuigd zijn dat iets nodig is terwijl je geen idee hebt van hoe dat eruit zou moeten zien? Is het niet zo dat je dan een plaatje maakt van wat je denkt dat goed en slecht is en daar dan de voors en tegens van afweegt? Hoe kom je tot je conslusies?

-tomz0r

Belezen gebruiker
langeman zei:
Dat begrijp ik niet zo goed. Hoe kun je er zo van overtuigd zijn dat iets nodig is terwijl je geen idee hebt van hoe dat eruit zou moeten zien? Is het niet zo dat je dan een plaatje maakt van wat je denkt dat goed en slecht is en daar dan de voors en tegens van afweegt? Hoe kom je tot je conslusies?

Omdat er praktijkvoorbeelden te noemen zijn. Hoek van Holland, remember? Er is een risicoprofiel, dat is duidelijk.

Ik weet ook niet hoe belastingfraude het beste aangepakt moet worden, maar dat het aangepakt moet worden is ook duidelijk. Om maar iets willekeurigs te noemen.

langeman

Bewuste gebruiker
Je schrijft praktijkvoorbeelden.... welke zijn er dan nog meer? Ik lees alleen HvH. Die kunnen we wel als plaatje nemen hoor, dat is goed. Daar zijn immers deskundigen mee bezig geweest en die hun deskundigheid hebben gedeeld en jou daarmee helpen een mening te kunnen vormen. Kan je daar dan iets meer over zeggen?

-tomz0r

Belezen gebruiker
langeman zei:
Je schrijft praktijkvoorbeelden.... welke zijn er dan nog meer? Ik lees alleen HvH. Die kunnen we wel als plaatje nemen hoor, dat is goed. Daar zijn immers deskundigen mee bezig geweest en die hun deskundigheid hebben gedeeld en jou daarmee helpen een mening te kunnen vormen. Kan je daar dan iets meer over zeggen?

Wat wil je nou van me horen?
Op veel feesten zijn vechtpartijen. Hier in Delft ook. In Friesland is een tijdje terug iemand doodgeslagen.
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?

Ik heb me verder niet verdiept in deskundigenonderzoeken over HvH aangezien elk mens met gezond verstand wel kan zeggen dat er te weinig politiemacht aanwezig was voor het grote aantal bezoekers.

langeman

Bewuste gebruiker
Ik ben benieuwd naar jouw visie op je eigen standpunt. Je zegt dat politieinzet nodig is, maar kan er verder niet zo veel over zeggen. Dat maakt me nieuwsgierig. Als jij een bepaalde mening bent toegedaan dan zou het kunnen dat je daar redenen voor hebt die mij ook tot inzichten kunnen brengen. Vandaar dat ik doorvraag. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds nieuwsgierig.

Jouw keuze is zeker een mogelijkheid evenals dat anarchistische gedoe zonder controle. Welke beter is hangt af van de uitwerking die dat heeft. Jij denkt dat jouw keuze beter is en ik wil dus graag weten hoe ik dat moet zien? Misschien heb je wel gelijk.
Ik hoop morgen als ik weer inlog een deftig antwoord te kunnen lezen.....

langeman

Bewuste gebruiker
Ah.. jammer... Je hebt niet meer gerageerd, tenminste niet in dit topic. Hopelijk doe je dat nog. Ik zie je antwoord graag verschijnen of heb je alles al gezegd?

Wackie

Belezen gebruiker
-tomz0r zei:
langeman zei:
Je kunt er toch wel iets over zeggen?

Ja dat kan ik wel, maar dat is dan dom. Ik heb er geen verstand van, punt. Ik weet alleen dat het nodig is.

Je blijft alleen maar roepen dat politie nodig is, dat dat duidelijk is en dat we blind zijn als we dat niet zien.
Ik noem een aantal voorbeelden van enorm grote festivals die het god zij dank prima doen zonder enige politie aanwezigheid. Ik probeer je uit te leggen dat politie juist het verantwoordelijkheidsgevoel bij mensen weg neemt en vervangt voor een minder gunstig gevoel/sfeer. (het kan varieren van een gevoel dat alles is geregeld en je zelf niet meer hoeft te denken tot een anarchistisch gevoel dat je vrijheid beperkt word)

Jij gaat daar helemaal niet op in. Je kan totaal niet uitleggen waarom de politie een positief effect zou hebben. Je roept maar een eind zonder enige fatsoenlijke motivatie.

Denk je dat als er op een goa festival iemand heel hard gaat schreeuwen ineens, dat er dan doden vallen omdat iedereen over elkaar heen struikeld zoals in amsterdam ? Nee, dat gebeurd niet, dat gebeurd alleen in een sociale structuur waarbinnen iedereen bang gemaakt word en denkt dat politie nodig is.

Natuurlijk is de nederlandse samenleveing nu mede door figuren als wilders al para genoeg gemaakt dat als je de politie weghaalt er inderdaad op bepaalde plaatsen op korte termijn grotere problemen zullen zijn dan dat die er nu zijn. Maar denk dan niet in wilders stijl "dus er is meer politie nodig, veiligheid, veiligheid, veiligheid". Denk dan eens hoe het komt dat de samenleving zo geworden is en realiseer je dat hoe meer verantwoordelijkheden je bij de mensen wegneemt, hoe minder verantwoordelijkheid ze ook zullen nemen. Hoe meer je mensen als kinderen controleert in alles wat ze doen, hoe meer ze zich ook als kinderen zullen gedragen, en hoe meer je hun vrijheid afneemt, hoe harder ze zullen vechten om zich vrij te blijven voelen.

Wackie

Belezen gebruiker
langeman zei:

Ja is ook wel een goede vraag. Ik heb geen onderzoeksrapport gelezen, maar uit de krantenartikelen maak ik wel al weer op dat dit ook weer problemen zijn die de overheden juist zelf over zich (en over het publiek helaas) hebben afgeroepen.

Bovenaan