Zelfbeschadiging

Ik snap bijvoorbeeld deze opmerking ook niet helemaal: "Als snijden net zo verslavend zou werken als drugs, waarom snijden niet meer mensen zich dan?" Ik zeg niet dat het precies net zo verslavend is als drugs, maar automutilatie kan echt wel 'verslavend' zijn. (Bijvoorbeeld maar vast niet uitsluitend omdat het voor iemand een systeem van emotieregulatie is geworden of juist onderdrukken van gevoelens). Iets van 5% van de pubers zou aan zelfverwonding doen, dat vind ik best een (te) hoog percentage. Je redenatie achter deze zin snap ik gewoon ook niet zo goed, ik lees hem misschien verkeerd?

Jij vergeleek automutilatie met het roken van een sigaret en het gebruik van andere drugs en kwam tot de conclusie dat het niet zoveel van elkaar zou verschillen:

Roken laat tenslotte aangetoond fysieke schade achter en is ook nog eens verslavend (net als zelfbeschadiging) én kan slecht zijn voor anderen in je omgeving. Wat bezielt iemand om te beginnen aan zoiets als roken (of andere drugs)? Ik denk dat dat niet per se anders is dan bij jezelf verwonden als zelfbeschadiging: je doet het omdat het je iets brengt/geeft (ondanks dat je weet dat het schade doet) in eerste instantie, en het later misschien tot een verslaving leidt.

Mijn antwoord daarop is dan; je pleegt roofbouw op je lichaam als je jezelf drugged, maar als je recreatief drugs gebruikt heb je niet de intentie je lichaam daadwerkelijk te verminken, dunkt me. Dit is voor mij een essentieel verschil. Dat het beide ongezond en schadelijk is ben ik met je eens. Maar een ongezonde levensstijl hebben wil niet zeggen dat je mentaal instabiel bent en met zelfhaat rondloopt, wat bij iemand die aan zelfverminking doet wel het geval is. Daarom vind ik die vergelijking mank gaan.

En omdat ik de vergelijking mank vond gaan, vergeleek ik verder met de vraag:

''Wat als het verminken van jezelf net zo'n bevredigend gevoel geeft als het gebruik van drugs, waarom doen niet meer mensen dit dan?''

Automutilatie in extreme vorm lijkt mij gewoon een vrij uitzonderlijk verschijnsel.

Ook dit: "Ik neem aan dat zij hier een signaal mee af willen geven; naar zichzelf en naar hun omgeving." Waarop baseer je dan deze aanname?

Die jongen in de betreffende documentaire die Zero me stuurde, zei dat hij op bepaalde momenten bloed moet zien en gaat zichzelf vervolgens in zijn armen snijden. Mijn redenatie is dat ie zichzelf dan pas kan valideren; hij heeft zichzelf blijkbaar iets te bewijzen.

(Ik moet nog verder kijken, dus wellicht verander ik van gedachten.)

Ik ken mensen die uit nieuwsgierigheid begonnen waarbij het zich uiteindelijk ontwikkelde tot gewoonte waar verdomd moeilijk vanaf te komen was. Of je dat een verslaving wilt noemen moet je zelf weten.

Dit is gewoon een verslaving.

Als jij graag het beeld wilt hebben en houden van 'de gothic die zichzelf snijdt voor de aandacht', be my guest. Maar als je oprecht meer wilde weten over het 'wie' en 'waarom' dan denk ik dat je er goed aan doet je oordelen vooraf iets meer los te laten. Met een open houding kom je meer te weten denk ik.

Jij wakkert discussie aan eh. Als ik zo naar die documentaire kijk zie ik daar eigenlijk uitsluitend alternatieve mensen. Het valt me gewoon op en Zero beaamt dit, maar geeft daarbij ook aan dat dit nog maar het begin van de documentaire is, waar ze natuurlijk ook een punt heeft. Ook is het bijvoorbeeld een feit dat meer meisjes aan automutilatie doen dan jongens, hier kan ik ook niets aan doen. Is het benoemen van dit soort zaken voldoende bewijs voor jou om te beweren dat ik geen 'open houding' heb? Waarom heb je er moeite mee om onderwerpen categorisch te benaderen? Ik ga de dialoog aan zoals ik wil. Als ie ongenuanceerd of respectloos op je overkomt, zonder dat dit mijn bedoeling is, kan ik hier weinig aan doen. Voel je vrij me te informeren, als het je teveel moeite kost, adviseer ik je dit vooral niet te doen. :blush:

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ook is het bijvoorbeeld een feit dat meer meisjes aan automutilatie doen dan jongens, kan ik ook niets aan doen. Is dit benoemen al voldoende reden voor jou om aan te nemen dat ik geen open houding heb?

Is dat wel een vaststaand feit? Ik heb niet zoveel verstand van dit onderwerp, maar ik dacht dat er ook wel studies zijn die min of meer gelijke cijfers hebben gevonden, afhankelijk van de populatie en type automutilatie.

* Edit, een interessant recent en toegankelijk review (2017) over dit onderwerp, hier wordt gezegd dat de literatuur tegenstrijdig is over het verschil tussen de geslachten:

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.01946/full

Is dat wel een vaststaand feit? Ik heb niet zoveel verstand van dit onderwerp, maar ik dacht dat er ook wel studies zijn die min of meer gelijke cijfers hebben gevonden, afhankelijk van de populatie en type automutilatie.

* Edit, een interessant recent en toegankelijk review (2017) over dit onderwerp, hier wordt gezegd dat de literatuur tegenstrijdig is over het verschil tussen de geslachten:

Ik heb inderdaad andere 'feiten' gelezen, maar jouw bron zal accurater zijn.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik kwam helemaal niet tot de conclusie dat roken en drugs niet verschilt van automutilatie, dan praten we dus inderdaad langs elkaar heen. Jij trekt de vergelijking door tot een totaalplaatje en dat is helemaal niet wat ik bedoel. Je kan ook een déél van iets vergelijken zonder dat de vergelijking 100% doortrekt (anders zou je nooit twee verschillende zaken met elkaar kunnen vergelijken, want het zijn tenslotte twee verschillende dingen).

Dus nog eens uitgelegd: ik kwam "tot de conclusie" dat het starten en blijven doen van iets schadelijks vaak in eerste instantie begint omdat het je iets brengt/geeft, ondanks dat je wel weet dat het je schade doet (en dat het later misschien tot een verslaving leidt). Of dat nou roken, andere drugs of automutilatie is.
Dat is bij die vormen van drugs niet anders dan automutilatie (mijn inziens): je wéét dat het jezelf schade doet, maar tóch doe je het, want het brengt je ook iets anders. Weet niet of je mij nog volgt, maar daarom vond ik het dus een rare redenatie dat automutilatie per se om aandacht moest draaien in jouw (vroegere) mening, maar roken of drugsgebruik niet. Het zijn allemaal (in andere mate) vormen van zelfbeschadiging die iemand iets brengen, dus ik snapte niet waarom jij bij het één zo stellig ervan overtuigd was dat dit om aandacht moest draaien en bij de andere vormen niet. Maar aangezien je inmiddels geloof ik wel denkt dat er meer redenen zijn, is dit een beetje uitkauwen van een oud onderwerp haha.

Mijn antwoord daarop is dan; je pleegt roofbouw op je lichaam als je jezelf drugged, maar als je recreatief drugs gebruikt heb je niet de intentie je lichaam daadwerkelijk te verminken, dunkt me.

Precies!!! De intentie is niet de schade die je aan je lichaam doet met roken of andere drugs. En dat is als je automutileert vaak precies zo. De schade is directer en zichtbaarder, maar het is vaak niet het enige 'wat het je brengt'. Je doet het om een andere reden. Wat dat allemaal kan zijn heb ik een paar voorbeelden van gegeven op de vorige pagina, maar er zijn er vast nog tig.

''Wat als het verminken van jezelf net zo'n bevredigend gevoel geeft als het gebruik van drugs, waarom doen niet meer mensen dit dan?''

Misschien weet jij van veel mensen gewoon niet of ze dit doen of hebben gedaan. Het is ook niet echt iets wat je mensen op feestjes ziet doen of in de kroeg, zoals met alcohol/drugs/roken haha. En, no offence maar ik kan dit niet zeggen zonder dat het persoonlijk wordt natuurlijk, maar ik zou het je ook niet vertellen als ik je IRL zou kennen en je er zo over zou horen praten :wink:

5.5% van meer dan 4.000 pubers tussen de 14 en 17 jaar gaf in een onderzoek aan "ooit opzettelijk te veel pillen te hebben geslikt of op een andere manier geprobeerd te hebben zich lichamelijk te beschadigen".

In een ander onderzoek onder meer dan 900 jongeren tussen de 12 en 19 jaar, gaf ongeveer een kwart(!) van de jongeren "Ja" als antwoord op de vraag: "Heb je zonder de intentie jezelf van het leven te willen benemen ooit met opzet jezelf gesneden, verbrand, geslagen, met je hoofd gebonkt, gekrast, wonden verhinderd te genezen of jezelf op een andere wijze verwond?"

Dit is gewoon een verslaving.

Dat denk ik ook, maar omdat ik dacht dat jij aangaf dat je niet zo in een 'verslaving' in automutilatie geloofde, beschreef ik het vrij. Ik geloof zelf wel zeker dat automutilatie een gewoonte, een systeem en daarmee een vorm van 'verslaving' kan worden voor iemand.

Jij wakkert discussie aan eh. Als ik zo naar die documentaire kijk zie ik daar eigenlijk uitsluitend alternatieve mensen. Het valt me gewoon op en Zero beaamt dit, maar geeft daarbij ook aan dat dit nog maar het begin van de documentaire is, waar ze natuurlijk ook een punt heeft. Ook is het bijvoorbeeld een feit dat meer meisjes aan automutilatie doen dan jongens, hier kan ik ook niets aan doen.

Is het benoemen van dit soort zaken voldoende bewijs voor jou om te beweren dat ik geen 'open houding' heb? Waarom heb je er moeite mee om onderwerpen categorisch te benaderen? Ik ga de dialoog aan zoals ik wil. Als ie ongenuanceerd of respectloos op je overkomt, zonder dat dit mijn bedoeling is, kan ik hier weinig aan doen. Voel je vrij me te informeren, als het je teveel moeite kost, adviseer ik je dit vooral niet te doen

Ik wakkerde inderdaad de discussie aan, maar had het idee vervolgens dat je daar niet echt open in stond. Je reageert echter wel helemaal uitgebreid dus daar ben ik alweer van teruggekomen, sorry :wink:

Je constateert inderdaad terecht dat je in een documentaire uitsluitend of voornamelijk alternatieve mensen ziet, en ik dacht dat je dat uitlichtte omdat je er ook een oordeel of conclusie aan verbond, maar misschien vulde ik dat te snel in? Sorry in dat geval. Ik had het idee dat je het in elk geval 'niet voor niets' opsomde, maar omdat je er een bepaalde waarde aan toekende.

En dat vond ik niet 'open'. Want er kunnen in elk geval tig redenen ervoor zijn dat jij vooral alternatievelingen hebt gezien die dit doen (net zoals dat er meer meisjes zouden zijn dan jongens): misschien ligt er meer een taboe op voor de jongen die aan zelfbeschadiging doet, of de rechtenstudent of de corpsbal, om maar een factor te noemen.

Laatst bewerkt:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Over rechtenstudenten gesproken, er ging een belletje bij me rinkelen naar een artikel van een jaar of 2 terug.. Dus ben even gaan zoeken. Namelijk deze: https://www.zelfbeschadiging.nl/er-is-ook-een-leven-na-zelfbeschadiging/
En als je nog meer ervaringsverhalen wil lezen vond ik ook deze: https://www.vice.com/nl/article/vd9...ven-met-de-littekens-van-zelfbeschadiging-482

@ Langspeelplaat, ben benieuwd wat je van de docu vindt trouwens als je alles gekeken hebt. :) Ik heb hem samen met mijn vriend gekeken en die vond het heel fijn om er op deze manier een beter beeld van te krijgen.

Ja, redelijk een vaststaand feit, maar ik kan me ook voorstellen dat er verschillen in resultaten worden gevonden. Over het algemeen is het namelijk zo dat meisjes meer internaliserende problematiek vertonen en jongens meer externaliserende problematiek. De vorm van zelfbeschadiging kan ook verschillen waardoor het bij jongens minder opvalt. Bijvoorbeeld risicovol gedrag vertonen met de intentie jezelf te schaden. Heel veel drinken of drugs gebruiken of agressief worden kunnen daar bijvoorbeeld onder vallen. Meisjes ontwikkelen eerder eetproblematiek of depressie. Dat betekent uiteraard niet dat het andersom helemaal niet voorkomt. En ik denk dat in wetenschappelijk onderzoek de resultaten zullen verschillen afhankelijk van welke vormen van zelfbeschadiging je daarin meeneemt en van de definitie die je ervan stelt.

Specifieke cijfers van hoeveel mensen zichzelf beschadigen zijn echt heel moeilijk vast te stellen, juist omdat iedereen het zo verbergt. Ik kopieer even het volgende uit onze voorlichting, dit zijn de cijfers die LSZ aanhoudt:
Nederland:
- Helaas geen goede cijfers beschikbaar (schatting is 1:20
onder leerlingen VO)
Wereldwijd:
- Jongeren (10 tot 17 jaar): 17,2%
- Jongvolwassenen (18 tot 24 jaar): 13,4%
- Volwassenen (25+): 5,5%

Laatst bewerkt:

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Beiden, dat is inherent aan elkaar toch? Ik krijg persoonlijkheidsonderzoek en dat wordt lachen, want ik neem zelf persoonlijkheidsonderzoek af bij cliënten lol. Maar nee 't is goed, want ik heb last van terugkerende negatieve gedachtepatronen dus 't is wel fijn dat een keertje goed uit te zoeken. Heb al zat behandeling gehad en alles heeft wel wat geholpen, maar wil 't nu goed doen.

Niet helemaal inherent in mijn hoofd. Laten testen voor een stoornis en daarna hulp krijgen is inherent. Maar alleen langs gaan om te praten staat niet inherent aan je ook laten testen voor een stoornis.
Ik ken het gevoel om het eens een keer goed te doen :).
Het is inderdaad best grappig dat je zelf de onderzoeken doet die je nu gaat krijgen. Omdat je zelf die onderzoeken doet, kun je bij jezelf niet herkennen wat er eventueel aan de hand is? Of is dat zo'n gevalletje van te dicht bij huis dus niet objectief kunnen zijn?
Succes!

Ik zag al een reden langs komen waarom vrouwen de groep automutilatie beter vertegenwoordigen dan mannen. Namelijk dat vrouwen in zichzelf keren waar mannen het juist naar buiten uiten. Ik zou zo even geen beter reden kunnen verzinnen waarom meer vrouwen het doen.

Waarom zie je veel gothic's emo's etc zichzelf beschadigen. Daar kan ook nog wel een logische verklaring achter zitten. Je word eerst depressief voordat je gaat snijden. In de periode dat je depri word ga je op zoek naar een "groep" waarvan je denkt dat ze je begrijpen en waar je je in kan vinden. Depri en duistere gedachte, dan word je eerder gothic dan dat je bij de tennisclub gaat om het zo maar even te zeggen. Ook zit in die cultuur natuurlijk meer gedachte's over pijn, bloed, schade aanbrengen etc. Dus ook daarom is het niet gek dat de gothic groep overheerst in automutilatie.
Als die mensen opgroeien kiezen ze een beroep en gaan ze verder met het leven. Dus het is ook niet raar dat een arts aan zelfbeschadiging doet.
De gothic groep staat er in de volksmond wel bekend om dat ze duister zijn, pijn willen toe brengen, satanic, offeren etc. Als iemand in die groep zichzelf dan pijn doet word het al snel weggeveegd als zijnde aandacht vragen. Omdat het beeld van iemand die bloed past bij het beeld van gothic zijn. Het hoort daar een beetje bij zoals het erbij hoort dat kakkers polo shirt's dragen, om maar even snel een voorbeeld te geven. Mensen denken dat de gothic's het stoer vinden om littekens te hebben en het dus ook doen als mode statement.
Dus ze worden niet serieus genomen. Dit is allemaal heel kort door de bocht maar het kan wel een verklaring zijn, een die in mijn oren logisch klinkt.

Ik vind statistieken onder studenten momenteel niet heel overtuigend moet ik eerlijk zeggen. Op dit onderwerp moet ik daar wel een stuk voorzichtiger mee zijn. Maar als ik vergelijk met mijn jeugd en hoe het nu is. Iedereen voelt zich nu slachtoffer en wil verzorgd en zielig gevonden worden. Als ik bijvoorbeeld lees hoe meiden interpreteren dat ze lastig gevallen worden door mannen dan merk ik bij mezelf dat ik niet alles ervaar als lastigvallen.
Hiermee wil ik zeggen dat persoon a situatie a omschrijft als lastigvallen. Waar ik situatie a niet zou omschrijven als lastigvallen. Ik merk dat mijn idee daarvan anders is. Ik denk ook dat als mensen zich als slachtoffer opstellen ze iets veel sneller als lastigvallen zien. Want als je je niet als slachtoffer op zou stellen dan zou je er wat van zeggen en een einde maken aan hetgeen wat je lastigvalt. Tegenwoordig word het al als lastigvallen gezien als een man kijkt naar een vrouw.
Omdat de manier van kijken hoe dingen zijn zo anders zijn vraag ik me af of dat voor automutilatie ook geld. Wanneer denken mensen tegenwoordig dat iets valt onder automutilatie en wat niet.

Ik zal echt niet zeggen dat mensen ongelijk hebben als ze zeggen aan automutilatie te doen, want dit is iets wat zeker serieus is. Wat ik me dus wel afvraag is wat mensen tegenwoordig zien als automutilatie. Is dat hetzelfde beeld als wat ik in mijn hoofd heb?

Als snijden net zo verslavend zou werken als drugs, waarom snijden niet meer mensen zich dan?
Omdat het een stuk makkelijker is voor mensen om een drug te pakken, die schade zit van binnen en mensen zien het niet en worden er niet mee geconfronteerd. Het doet geen pijn, je krijgt er alleen maar een goed gevoel van.
Jezelf beschadigen is iets wat het lichaam en geest tegen probeert te houden. Net zoals je snel in de lucht springt als je een pan laat vallen. Dat is een automatische reactie van het lichaam om het te beschermen.
Zodra je jezelf pijn gaat doen moet je over deze barrière heen kunnen stappen. Dit is mentaal aardig moeilijk omdat alles schreeuwt dat je het niet moet doen.
Niet dat je het moet doen, maar probeer jezelf eens te snijden. Niet een schrammetje maar een die je altijd als litteken blijft zien. Ik denk dat de kans heel groot is dat je dat niet zomaar lukt. Mensen moeten dus echt verrot zijn in hun hoofd (lees depressief etc) om die stap wel te kunnen nemen.
Het is naar mijn mening dus heel logisch dat niet veel mensen tot zelf beschadiging over gaan. Je kan mensen die dat wel doen juist bewonderen daarvoor, want ze moeten een sterke wil hebben om door die barrière heen te kunnen breken.
Er zijn genoeg mensen die een verslaving hebben die niet veel mensen hebben. Het is maar net wat mensen vinden op het moment dat ze die rush nodig hebben en wat werkt voor hun. Daar blijven ze dan vaak ook bij.
Iedere verslaving is even verslavend als een ander. Van drugs word je op een gegeven moment ook lichamelijk verslaafd, althans bij sommige. Maar het begint met een geestelijke verslaving en het fijne gevoel wat je daarvan krijgt.
De ene verslaving is niet meer of minder verslavend dan de andere.

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Ik wilde het topic eigenlijk links laten liggen. Ik heb "die periode" inmiddels al zo'n 20 jaar achter me liggen en vind het soms moeilijk om eraan terug te denken. Nu dan toch mijn bijdrage aan het typen. De littekens zitten bij mij erg zichtbaar en ik krijg de vraag ook zelden nog wel eens van een random iemand waar die littekens van komen.

"Ik heb de thuisstudie Chirurgie voor beginners gevolgd bij het LOI".

Tja, de mensen die dat vragen zijn over het algemeen geen vrienden van me, en ik voel zeker niet de behoefte om het op een random moment aan een random mens uit te gaan leggen.

Bij mij is het begonnen rond mijn 12de. Zodra de pubertijd van start ging veranderde ik van een "normaal" kind naar een sombere, depressieve en angstige puber. Toen was het niet veel meer dan "krassen". Van die haaltjes waar je geen littekens aan over houd. Ik kan me niet herinneren dat ik het ben gaan nadoen omdat ik het ergens zag maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik dat zelf verzonnen had. Geen idee. Ook begon ik al met roken.

Pas rond mijn 14/15de werd het veel erger. Op dat moment ook full "In-Het-Zwart Gekleed-Naar-Blackmetal luisterende-Antichrist" met de zoveel mogelijk "Blijf uit mijn buurt" attitude in de vorm van omgekeerde kruizen, pentagrammen, slipkettingen en een zo leeg mogelijke uitstraling. De redenen waarom ik het deed waren heel divers: Bloed paste bij mijn "image", littekens krijgen was stoer/mannelijk en voor de aandacht maar de belangrijkste waren toch wel "macht" en "geestelijk niet meer willen voelen". Ik vond het mooi dat ik lichamelijke pijn kon uitschakelen maar andere kant bereikte ik daarmee mijn doel niet, en ging ik dus steeds verder. (Vaker en dieper)

Ook het haten van mijn uiterlijk (geen herkenning, geen meisje/vrouw voelen, het kapot willen maken) had een grote rol.
Bij mij was het niet alleen snijden. Ik stak ook naalden door mijn arm. En dan niet zoals gastjes op school dat durfden (door de opperhuid met zo'n speld) maar dus echt met een (naai)naald en 2cm vlees ertussen. Ik hield me niet groot, ik voelde echt niets.

In de jaren erna stapte ik over op tattoo's en piercings voor het stoere en ging het deel dat ik het voor de "macht" deed wel weg. Snijden bleef ik doen in slechte tijden, maar hield dit nu verborgen. Leeftijdsgenootjes vonden dit alles behalve stoer nu en ik werd al gepest.
Ben het eigenlijk altijd blijven doen, wel steeds minder. Borderline zou ik hebben. Heb me daar achteraf nooit helemaal in kunnen vinden. De symptomen die ik van Borderline had, kwam bij zoveel aandoeningen voor en de typische (andere) van Borderline miste ik juist.
Het is pas echt gestopt toen ik bepaalde beslissingen nam over mijn leven, uit mijn relatie ging en later therapie.

Het lelijkste litteken zit op mijn been. Had een wegwerp scheermesje kapot geknipt. 15 hechtingen en was gaan wijken dus is echt lelijk genezen. Ik heb het zelf nooit gezien als een verslaving. Ja, of dan in de zin dat ik verslaafd was aan het feit dat ik geestelijk niets kon voelen op zulke momenten, maar ik deed het alleen als ik echt niet anders meer kon voor mijn gevoel.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Hee SanneBanne, nu jij het hebt over naalden door je huid steken (niet een klein beetje) moet ik ineens denken dat ik dat ook best vaak deed. Niet om mezelf te beschadigen want ik ontsmette mijn huid en de naald, maar gewoon omdat ik het kicken vond. Het gaf een kick en lijdde af van de dagelijkse rottigheid. Het voelde ook als overwinning op mezelf. Steeds verder gaan. Iets doen wat niet mag van de god van mijn ouders. Ik deed wel meer wat niet mocht. Ik liet het nooit aan iemand zien en ik hield er ook geen littekens aan over. Nu heb ik 22 piercings voor de sier. Het piercen met zo een dikke naald vind ik ook erg spannend en kicken. Is het geen aparte, destructieve vorm van rebellie?

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Ja, denk wel deels ook. Vond het wel leuk om vriendinnen ermee te choqueren. Als soort circusact. Dan zei ik dat ik dat kon zonder pijn, en dan geloofden ze niet, en dan deed ik om te laten zien.
Piercings had ik later ook maar dat vond ik dan weer vreselijk omdat een ander dat deed, dan kon ik de pijn niet uitschakelen. Denk dat het onbewust heel veel met controle te maken had.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ah ja, scheermesjes zijn een handige tool daarvoor.
Klinkt als een behoorlijke jaap die je op je been gezet hebt SanneBanne, je zal daar ook wel echt op een dieptepunt gezet hebben denk ik zo. Althans, als ik me voorstel vanuit mijn standpunt dan moet je in een heel diep dal gezeten hebben.
Bij mij was de heftigheid af te meten aan hoe ik me voelde, hoe diep de wonden moesten worden om het gevoel van gek worden terug te dringen. Ik denk ook dat ik het niet als verslaving zie, althans niet als de doorsnee verslaving. Gevoelens van automutilatie komen naar boven samen met onrust in mijn hoofd, dan is het moeilijk om er niet aan te denken. Maar komt dat omdat het een verslaving is of omdat het het beste medicijn is om mezelf weer sane te voelen? Ik denk het laatste en ik denk dus dat het bij mij geen verslaving was. Simpel een middel om een doel te bereiken. (heb tegenwoordig pilletjes als het echt slecht gaat met me, het duurt wat langer voordat het effect heeft maar het werkt en ik hoef mezelf en de mensen om me heen geen pijn meer te doen)
Ik hield mijn wonden verborgen zo lang ik kon, het laatste wat ik wilde was een mening van iemand die het niet begreep of mijn moeder een psychische pijn geven, een die ik juist weg aan het halen was bij mezelf. Ik heb dan ook nooit hechtingen gehad, tegen de tijd dat het opviel had dat geen nut meer om te doen. Alleen ik weet alle beschadigingen die ik gedaan heb. Mijn vriend weet van een aantal af die tijdens onze relatie zijn gebeurd maar een aantal weet hij ook niet. Ik kan ze verborgen houden omdat het niet meer diep was, deze wonden zouden genezen zonder littekens. Ik heb de keuze voor die oplossing gemaakt en ik wil mijn naaste daar niet mee lastig vallen. Het enige wat ik doe, als ik het vertel, is de pijn in hun ogen zien. Het heeft weinig positieve effecten als ik het vertel. Plus, mijn vriend heeft volgens mij geen idee hoe dat hij daarmee om moet gaan.
Ik heb wel zelf de gedachte gehad, ik was er niet van op de hoogte dat het een naam had en een bekende psychische reactie was. Ik voelde me gek worden en wilde mijn huid van mijn armen krabben. Zodoende kwam het in me op om mezelf wonden te bezorgen. Het idee in mijn hoofd alleen al, dat ik dat wilde doen, gaf rust. Dus toen had ik het gedaan en ik had me niet voor kunnen stellen hoeveel rust dit gaf. Later kwam ik erachter dat ik niet de enige was en dat gaf me ook weer rust. Want dat betekende dat ik niet compleet insane was.

SanneBanne, vind je het moeilijk om hierover te praten? Roept dit weer de gevoelens op die je toen had?
Ik wil even zeggen dat ik het wel heel moedig vind dat je het verteld. Ik vind het zelf persoonlijk ook fijn om te lezen. Niet om te lezen dat je pijn hebt gehad, maar omdat ik me steeds minder alleen voel hierin. Ik denk dat ik nog niet eerder een gesprek (zo noem ik het topic hier maar even voor de handigheid) heb gehad met zoveel mensen die mijn kant uitstekend begrijpen. Voor mij voelt het dan ook heel fijn om hier een beetje omringd te zijn met mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt als ik. Het bied steun en begrip, vooral dat begrip is goud waard voor me.
Je merkt het in dit topic ook al, hoe kan je iemand uitleggen waarom je dat doet? Het is zo moeilijk te begrijpen als je die gevoelens zelf niet hebt gehad. Mensen kunnen er best bot tegenaan kijken omdat ze het simpelweg niet begrijpen.

Dank je wel dat je je verhaal gedeeld hebt :)

Parfumflesje: Ik heb zo'n vermoeden dat iedereen hier ervan op de hoogte is dat automutilatie niet verstandig is en dat er psychische problemen achter liggen. Die zin voelt niet bepaald op zijn plek hier, misschien heb ik het alleen, zou goed kunnen, maar ik heb dat gevoel wel. Beetje alsof je tegen de brandweer zegt dat water een goede tool is om een brand mee te blussen. Snap je?

Je vind het kicken om een naald door je arm te steken, niks mis mee hoor. Er zijn genoeg mensen die dat delen met je, als je dat nu nog steeds kicken vind zou ik je adviseren om mensen op te zoeken die dezelfde hobby hebben. Sommige mensen kunnen er echt een kunstwerk van maken bij andere door op een bepaalde manier naalden en ringen etc in je huid te steken, het is een soort kunstvorm, althans zo zie ik het. Bij de fetish shop kan je zo een mooi setje naalden van verschillende diktes halen.
Ik heb niks met naalden of soortgelijke voorwerpen in mijn lichaam te steken maar ik kan me prima vinden in bepaalde fetishen en kicken op een bepaalde soort pijn.

Ik zie het niet als een aparte, destructieve vorm van rebellie. Je doet iets wat je kicken vind, een ander doet dat door met zijn wagen de racebaan op te gaan. Jij doet het door naalden door je arm te steken. Ieder zijn eigen ding waar hij die kick van krijgt. Als het destructief was dan zou je het niet ontsmetten om mee te beginnen.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ja, denk wel deels ook. Vond het wel leuk om vriendinnen ermee te choqueren. Als soort circusact. Dan zei ik dat ik dat kon zonder pijn, en dan geloofden ze niet, en dan deed ik om te laten zien.

Kan het er ook mee te maken hebben dat je hard op zoek was naar iets om te voelen wat anders was dan de dagelijkse pijn? De gezichten van je vriendinnen zien, vol in shock, dat moet een bepaald gevoel oproepen. Je moet je daar vast levendiger van zijn gaan voelen? Inderdaad ook controle zoals je zelf zegt, dat je hier controle over hebt. Dat je het toen niet als iets heel ergs zag omdat je er zelf dagelijks mee bezig was, dus ook niet goed doorhad hoe erg dit was voor je vriendinnen om te zien. Door dit te doen bij je vriendinnen kon je een gevoel oproepen wat het gevoel van pijn kon overheersen, controle over je pijn nemen.

Ik had vroeger genoeg vrienden die dat deden, beetje soort zoekt soort idee. Maar niet in mijn bijzijn, dat wilde ik niet zien. Het was al erg genoeg dat ik het zelf doe, ik hoefde niet met mijn neus op de feiten gedrukt te worden, dat waren zorgen die ik er niet bij kon gebruiken. Misschien ook doordat ik het zelf altijd verborgen hield, mijn mentaliteit rondom automutilatie was anders. Ik ga op mijn manier ermee om en als vriendinnen het in mijn bijzijn deden dan was het niet mijn manier. Dan werd het me ongevraagd opgedrongen. Sommige van hun deden het gezamenlijk, alsof het iets was waar ze trots op waren.
Mijn mentaliteit daarover was echt duidelijk anders dan van de mensen om me heen. Het was voor mij persoonlijk, niet iet om te delen met de wereld.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Ik zou tegen een brandweerman nooit zeggen dat water een goede keus is om te blussen. Brandweermannen vinden dat niet leuk.

Tegen een metselaar zou ik wel zeggen dat ie beter specie kan gebruiken om te metselen i.p.v. dat gekke grijze spul wat ie nu op de bakstenen smeert.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik wil ook nog een rits. Dat je me letterlijk kan openritsen zeg maar.
:blushing:

Is die foto van jou?
Maar inderdaad, dat bedoel ik inderdaad. Je kan de mooiste kunstwerken op je lichaam krijgen door mooi gebruik van naalden en ringen etc.
Ik zie dit absoluut niet als automutilatie, nog niet heel misschien. Het enige wat overeen komt is dat de huid bij beide kapot gaat. Net als wanneer je een puist uit knijpt je je huid ook kapot maakt. Maar een puist uitknijpen is toch absoluut geen automutilatie.

Maar er staat ergens een topic over fetishen geloof ik, denk dat dit daar beter op zijn plek is dan in dit bericht.
Kun je ook naar harten lust foto's posten en vertellen wat je er gaaf aan vind enzo.
Dit voelt niet helemaal op zijn plek hier namelijk.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Okee. Sorry. Ik zal het recht uit hardop zeggen. “Ik heb geen begrip voor automutilatie want ik snap er geen snars van. Dat wil niet zeggen dat ik het veroordeel”. Respect. Als ik iets niet snap ligt dat vast aan mij.

Deze foto is niet van mij ivm privacy op DF maar ik heb wel iets soortgelijks. Een ribbon piercing met 18 piercings. Sommigen hebben hier ook geen begrip voor. Het geeft niet.

Heel veel mensen hebben last van mentale nood, pijn, frustratie. Ik heb dat zelf ook gehad als kind en nu nog bezig met verwerken door opgroeien in een sekte (jehovahs) met een madamme die deed aan jarenlange duiveluitdrijving bij mij omdat ik niet zou deugen volgens haar visioenen. Mijn ouders geloofde die madamme en hielden mij jarenlang thuis en heel kort. Bij mij keerde dat zich naar buiten in plaats van naar binnen. Ik mutileerde mijn ouders, vervloekte jehovah en bedreigde de madamme met de dood. Dat resulteerde in een uithuisplaatsing door jeugdzorg. Eerst kwam ik in een gesloten inrichting later kwam ik op straat als minderjarig kind. Op dat moment had ik geen behoefte aan zelfbeschadiging maar eerder aan vandalisme en geld om voor mezelf te zorgen plus heel veel drugs. Gewoon een ander resultaat van woede, pijn en het gevoel dat ik aan mijn lot was overgeleverd. Heel boos omdat ik het gevoel had dat ik schuld in mijn schoenen geschoven kreeg.

Toen eigenhandig een pand gekraakt. Niet echt geschikt voor een 16 jarige. Pas op mijn 21ste had ik een regulier flatje en een baan als systeembeheerder in een callcenter. Allemaal op eigen kracht zonder diploma’s of ondersteuning geleerd. Dont hurt yourself. Hurt your demons.

Mijn moeder geeft nu pas eindelijk toe dat zij en die madamme fout zaten en mijn oom die me veel heeft misbruikt toen ik nog thuis woonde is gisteren overleden omdat de artsen de stekker uit zijn levensverlengende apparatuur zoals beademing hebben getrokken.

Blijf gewoon altijd positief. Als je weet dat zelfbeschadiging je schaadt moet je het niet doen. Gooi je trots niet overboord. Jij zelf bent alles wat je hebt in deze wereld als je aan je lot wordt overgelaten. Verpest dat alsjeblieft niet. Je hebt jezelf zo hard nodig om te blijven leven.

Zo dit was hopelijk on topic genoeg?

Laatst bewerkt:

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
SanneBanne, vind je het moeilijk om hierover te praten? Roept dit weer de gevoelens op die je toen had?

Niet de gevoelens die ik toen had perse. Mede omdat die gevoelens er nog zijn maar ik er nu anders mee omga en het geaccepteerd heb dat ik ben, wie ik ben. Waarom ik er niet (zo min mogelijk) aan terug wil denken is vooral uit spijt. Omdat ik me toen zo heb laten leiden door angst, alleen maar vermijden en nooit eens sterk zijn en de oorzaak aanpakken. Als ik terugkijk dan wil ik mezelf schoppen.

"Wees gvd eens niet zo bang en doe er gewoon wat aan!" In plaats van iedereen de schuld te geven en te verzanden in haat/afzondering en vermijding. "De wereld is zo hard voor mij BOEHOEE". Het snijden en de naalden was ook gewoon een compensatie denk ik. Iets waar ik niet bang voor was, om te verhullen hoe bang ik was voor het belangrijkste: Het Leven.

Vermijding (en er nog mee wegkomen ook vaak) heeft mijn leven gemaakt tot waar ik nu ben. Inmiddels ben ik oud, wijzer en vooral niet meer bang en ik leer te leven zonder te vermijden (Net 7 maanden therapie achter de rug) en nu pas merk ik hoeveel makkelijker het allemaal kan zijn, ik ben 40! Lekker op tijd. Het is een soort frustratie naar mezelf toe dus. Dat ik toen, terwijl ik dondergoed wist wat/wie ik was en wat ik ermee kon, niet sterk was. Dat ik niet voor mezelf gezorgd heb. Het had zoveel makkelijker kunnen zijn. Ik vind het letterlijk en figuurlijk gewoon zonde.

Kan het er ook mee te maken hebben dat je hard op zoek was naar iets om te voelen wat anders was dan de dagelijkse pijn? (....) Door dit te doen bij je vriendinnen kon je een gevoel oproepen wat het gevoel van pijn kon overheersen, controle over je pijn nemen.

Ik wilde hun niet kwetsen. Ik wilde hun laten zien dat ik dat kon. Ik liet het nooit zien als ik niet zeker wist dat ze het wilden zien. Dat dat me bijzonder maakte. Sommige vonden het zo boeiend dat ze het ook wilde proberen. En dat mocht niet van mij. Ik wilde ze ook niet wijsmaken dat het "leuk" was. Het was een trucje. Ik hoopte dat ze me daarom leuk/bijzonder vonden.

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Ik heb wel vaker gemerkt dat mensen daar verschillende gedachten/ideeën en meningen over hebben. Het hebben van buitengewoon veel piercings, het hebben van fetisjen op dat soort gebieden, BDSM liefhebbers zijn mensen die als tieners aan zelf beschadiging deden want die willen ook pijn voelen? Wat mij betreft onzin. Denk dat zelf beschadiging (al dan niet in het verleden) daar weinig mee te maken heeft. Dat heeft meer te maken met smaak, het willen uitstralen van iets, een bepaalde seksuele voorkeur. Kan van alles zijn. Ik zou niet voor al die individuen kunnen voorspellen waarom ze doen wat ze doen, of leuk vinden wat ze leuk vinden.

Belangrijkste is dat iedereen lekker kan zijn wie hij/zij is, en zijn/haar leven leid zoals hij/zij dat wil. We kunnen zoveel niet begrijpen van een ander maar als iemand een ander er niet mee kwetst, wie zijn wij om het te veroordelen? Het gaat er meer om dat we elkaar respecteren. Je kan om uitleg vragen, en uitleg krijgen en dan kan je het nog niet snappen. Zolang je in je eigen schoenen staat en niet van die ander kan dat misschien wel nooit. So be it.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Maar ja dit is maar mijn menig en als je wil zal ik niet meer in dit topic posten @Zweibeiner .

Je begrijpt mijn woorden denk ik verkeerd, je mag gerust in dit topic posten maar wat ik persoonlijk graag zie is dat het wel on topic blijft. Dit is een onderwerp wat voor mij heel bekend is en dit topic helpt mij om het een plek te geven. Ik zou het zonde vinden als het topic een andere wending neemt en het oorspronkelijke onderwerp vergeten word. Vandaar dat ik voorstelde of je de praat over je fetish (zo noem ik het maar even oor de handigheid) in een topic wilde doen waar dat op zijn plek is.
Ik hoor en zie graag meer over je fetish want ik meende het dat ik zei dat het een kunst vorm is.

Jij ook bedankt voor het delen van je verhaal, je hebt het ook erg heftig gehad, geen kind hoort zo te beginnen aan zijn leven.
Je zegt dat jouw uiting van je woede was door middel van vandalisme, ergens vind ik het mooi dat je het zegt. Automutilatie is daar denk ik wel een beetje mee te vergelijken. Vandalisme is gericht naar buiten en automutilatie is gericht naar binnen. Heel misschien dat het wat logischer is voor je met deze vergelijking.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof je wat gefrustreerd bent met me, klopt dat?
Je vraagt of het nu ontopic genoeg is, dat je weggaat als ik dat wil. Waarom zou ik dat willen? Het is toch geen rare of onbeleefde vraag van mij of je hier rekening wil houden met waar het topic over gaat? Ik hoop ook niet dat je je verhaal verteld hebt omdat je het gevoel hebt dat ik je een schuldgevoel aan gepraat hebt dat je een beetje afdwaalde. Dat je je verplicht voelde om je verhaal te vertellen terwijl je dat eigenlijk niet wilde. Het was zeker niet mijn bedoeling om je een schuldgevoel (of een andere negatieve emotie) te geven.
Dus als je frustratie of boosheid of iets dergelijks voelt richting mij dan heb ik graag dat je dat aangeeft. Als ik je woorden verkeerd inschat en je niet boos/gefrustreerd bent op me dan corrigeer me gerust.
Ik vind het erg fijn om te weten waar ik sta, ik waardeer duidelijkheid.

wilde hun niet kwetsen. Ik wilde hun laten zien dat ik dat kon. Ik liet het nooit zien als ik niet zeker wist dat ze het wilden zien. Dat dat me bijzonder maakte. Sommige vonden het zo boeiend dat ze het ook wilde proberen. En dat mocht niet van mij. Ik wilde ze ook niet wijsmaken dat het "leuk" was. Het was een trucje. Ik hoopte dat ze me daarom leuk/bijzonder vonden.

Dank je wel voor de uitleg :). Dat je me een klein beetje verteld (en daardoor laat zien) hoe dit voor jouw was en in welke waarheid jij leefde met de gedachtes die je had. Laat ik ook even zeggen dat je niet fout of goed kan antwoorden hoor, jij hebt dit meegemaakt en alleen jouw waarheid is belangrijk.
Klopt het dat je zegt dat dit een manier was voor jou om je belangrijk/stoer/goed te voelen. Dat door zoiets raar's en luguber te doen je ego een boost kreeg. Want die dames vonden het heel knap en stoer dat je dat deed. Waarschijnlijk praatte ze nog weken of je acties waardoor je een indruk hebt kunnen achter laten bij die mensen. Misschien was dit voor jou een van de weinige manieren om indruk te maken op iemand, mensen waren onder de indruk van je en dat gaf je een trots gevoel.
Klopt het een beetje nu ik het in deze woorden schrijf?

Wees gvd eens niet zo bang en doe er gewoon wat aan!" In plaats van iedereen de schuld te geven en te verzanden in haat/afzondering en vermijding. "De wereld is zo hard voor mij BOEHOEE". Het snijden en de naalden was ook gewoon een compensatie denk ik. Iets waar ik niet bang voor was, om te verhullen hoe bang ik was voor het belangrijkste: Het Leven.

Voor mij voelt het aan alsof je daar nog lang geen vrede mee hebt, dat dit je nog dwars zit. Het voelt ook een beetje aan alsof je nu je jongere zelf de schuld geeft. Je geeft andere niet meer de schuld maar je geeft wel nog steeds iemand de schuld.
Heb je het nodig om een schuldige aan te wijzen?
Ik denk dat je jongere zelf echt wel zijn best heeft gedaan, op die manier die je jongere zelf aankon. Het is vanaf een afstandje en x jaar later makkelijk om te zien wat er fout gegaan is. Als je er zelf middenin zit is dat toch een heel stuk moeilijker. Het deel van je jongere ik heeft je gemaakt tot de persoon die je nu bent. Alles wat je meegemaakt hebt en daarom ook geleerd hebt heeft je gevormd tot de persoon die je nu bent. Als je die klote periodes niet had gehad was je nu minder wijs geweest, dan had je misschien wel nog andere de schuld gegeven en noem maar op hoe anders je nu had kunnen zijn.
Je jongere zelf heeft een hoop moeten overleven en nu je er uitgekomen bent krijgt je jongere zelf opnieuw de lading over zich heen. Heeft je jongere zelf niet ook wat vrede verdient?
Kan het ook zijn dat je boos op jezelf blijft zo lang je je jongere zelf wil schoppen, dus boos blijft op je jongere versie. Je jongere versie ben jij ook, in mijn hoofd ben je dan boos op jezelf.
Je zegt dat je niet sterk was, dat is oke. Je jongere zelf was pas net op de wereld en moest alles nog leren en toen ging je de puberteit in, allemaal hormonen racen door je lichaam, je krijgt depressieve klachten. Nu ben je hier over je ervaringen aan het vertellen, je bent sterk geworden. Je jongere zelf was ook heel sterk, ze kon gewoon simpelweg geen 5 ballen tegelijk in de lucht gooien. Ze moest nog leren hoe je dingen effectief in het leven aanpakt. Dat gaat met vallen en opstaan en fouten blijven maken totdat je de weg gevonden hebt die bij jou past. Je vind maar 1x de goede weg, de andere 1000x dat je de verkeerde weg insloeg heb je niet als reden gebruikt om het op te geven. Je bent blijven zoeken naar jouw manier.
Ik zie een hele sterke puber die keer op keer tegen de vlakte gegaan is en steeds weer opgestaan is om te vechten. Die versie van jou heeft veel klappen gehad, en jij vind haar niet sterk. Dat ze niet genoeg gedaan heeft? Ze heeft alles alleen uit mogen zoeken zodat jij nu kan zijn wie je bent. Ze heeft alle klappen gevangen zodat jij dat nu niet meer hoeft te doen.
Nu je oudere versie terug kijkt op je jeugd versie geloof ik meteen dat je ziet waar het allemaal fout is gegaan en wat ze beter had kunnen doen. De beste stuurlui staan aan wal! Spreekwoord is er niet voor niks :)
Ik denk dat je je jongere zelf een heel groot bedankje schuldig bent.
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, als dat zo is dan corrigeer me gerust hoor. Maar uit je tekst krijg ik dat gevoel dus schrijf ik dat ook op. Je jongere zelf heeft genoeg klappen en schoppen gehad, geef haar ook vrede :)

Ik ben het helemaal eens met je laatste post.
Niks aan toe te voegen. Behalve dat ik er wel de grap van in kan zien dat ik aan bdsm doe, graag pijn ontvang en mezelf ook pijn gedaan heb :tongueout:. Sorry, ik haal je hier een beetje onderuit terwijl je de standaard wil doorbreken :tongueout:.
Voor mij staan die 2 ook volledig los. Automutilatie was om mezelf te voorkomen dat ik compleet gek werd. Ik voelde ook geen pijn wanneer ik mezelf pijn doe. Mentale pijn was veel te groot om lichamelijk pijn te kunnen voelen.
Bdsm doe ik omdat ik kick op angst.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
@Zweibeiner , ik ben niet gefrustreerd op jou. Eerder op het onderwerp zelf en dat ik niet begrijp waarom iemand zichzelf serieus verwond. Omdat ik het niet begrijp veroordeel ik het ook niet want ik weet gewoon niet waar ik het over heb.

Het lijkt mij logischer om degenen die jou pijn doen of misbruiken te mutileren dan jezelf te mutileren. Maar ja nu val ik in herhaling.

Het is ook zo een kloteonderwerp an sich en al helemaal als je er niets van begrijpt. Ik heb meerdere mensen vroeger in de gesloten instelling zichzelf bewust zien beschadigen. Dat frustreert me. Jij frustreert me niet.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Dank je wel voor de uitleg, het klinkt erg logisch nu waarom je gefrustreerd klonk.
Het is ook heel moeilijk te begrijpen als je de gevoelens niet zelf ervaart hebt. Ik kan ook niet verwachten van je dat je het begrijpt, ik kan alleen maar mijn verhaal vertellen en hopen dat het misschien iets duidelijker word. Andere hebben hetzelfde gedaan in dit topic, hun verhaal en hun redenen verteld. Zodat het misschien iets begrijpelijker word. Meer dan dat kunnen wij ook niet doen helaas.

Heb je het hele topic al doorgelezen? Misschien dat sommige dingen dan wat begrijpelijker worden voor je.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb niet letterlijk alles van bovenstaande gelezen maar wou even kwijt dat ik het chill vind dat er op een relaxte, open manier over dit onderwerp gepraat kan worden hier.

Niet helemaal inherent in mijn hoofd. Laten testen voor een stoornis en daarna hulp krijgen is inherent. Maar alleen langs gaan om te praten staat niet inherent aan je ook laten testen voor een stoornis.
Ik ken het gevoel om het eens een keer goed te doen :).
Het is inderdaad best grappig dat je zelf de onderzoeken doet die je nu gaat krijgen. Omdat je zelf die onderzoeken doet, kun je bij jezelf niet herkennen wat er eventueel aan de hand is? Of is dat zo'n gevalletje van te dicht bij huis dus niet objectief kunnen zijn?
Succes!
Oh sorry ik dacht dat je het over het onderzoek had, en niet over behandeling in general. En ja ik kan redelijk goed herkennen bij mezelf wat er aan de hand is, dat helpt ook wel hoor, maar ik mis enorm dat iemand me hierin begeleid en het verder met me uitzoekt. Voelt nu alsof ik een beetje aan het aanmodderen ben haha.

Laatst bewerkt:
Bovenaan