Benzoboss zei:Heb volgende week woensdag cgt endelijk.
En gister de drang om te snijden weerstaan.
![]()
Ik kan je wel uitlegen waarom ik de neiging heb maar ik denk dat je dat toch niet begrijpt.oortjes zei:Benzoboss zei:Heb volgende week woensdag cgt endelijk.
En gister de drang om te snijden weerstaan.
![]()
Kan je mij uitleggen waarom je daar een neiging aan hebt of is dat iets teveel gevraagd? Ik snap niet zo goed waarom je dat zou doen?
Ik neem aan dat je in de breedte snijd en niet in de lengte anders was je hier niet meer?
Maar goed bezig, wat is een cgt?
autysd zei:zelf
-ik begreep er niets van
-het blijkt echt te gaan om de daad van het snijden
-dit kom ik hier nu weer te weten en het is uiterst interessant, want het komt gevoelsmatig over als iets heel puur, als een soort oerdaad, die in onze genen gemuteerd zit en bij sommigen getriggerd wordt, daarom ook zo moeilijk te benaderen is door de zorgverlening
-ik begrijp het nog steeds niet, ik denk dat het nog een medisch mysterie is ?Liefhebbertje zei:autysd zei:zelf
-ik begreep er niets van
-het blijkt echt te gaan om de daad van het snijden
-dit kom ik hier nu weer te weten en het is uiterst interessant, want het komt gevoelsmatig over als iets heel puur, als een soort oerdaad, die in onze genen gemuteerd zit en bij sommigen getriggerd wordt, daarom ook zo moeilijk te benaderen is door de zorgverlening
Wat bedoel je ???
Mindless zei:Het heeft wel iets puurs ja en zelfs een bepaalde schoonheid. Dat je geestelijke lijden zo erg is dat je er volledig van overtuigd bent dat het teveel is en je dan overgaat op fysieke pijn om de geestelijke pijn naar de achtergrond te brengen. Maar ik kan het ook niet écht begrijpen. Zo overtuigd ben ik nog nooit geweest.
oh! hier heb zeker enkele vragen op!Liefhebbertje zei:Wat zijn jullie specifieke vragen
Ik denk dat ik ze wel kan beantwoorden
Heb het helaas zelf gedaan
en 2 ex vriendinnen die het tot het extreme deden
ja, hier geef je voldoende extra's om het me te laten begrijpenLiefhebbertje zei:3 stress : stress kan alle kanten op sommige functioneren juist beter
Andere gaan drinken of gebruiken
Iemand die automutileerd kan de druk cq stress niet aan eigenlijk het zelfde als emotionele pijn
Dus door de stress het allemaal niet aankunnen en vervolgens in de war raken en automutileren
6 afleiding stel er verongelukt een ouder of liefdevol persoon dat geeft weer onrust geestelijke pijn en een weer war aan emoties of te wel ipv aan de oorzaak denken het weg automutileren zodat ze geen pijn voelen
9 leegte eenzaamheid altijd alleen zijn nooit kunnen praten lachen of wat dan ook kan nare gevoelens op roepen bvb niemand vind me leuk of aardig ik ben lelijk ga zo maar door
Ook hier gaat het weer over gevoelens ' wegwerken'
Mindless zei:Het heeft wel iets puurs ja en zelfs een bepaalde schoonheid. Dat je geestelijke lijden zo erg is dat je er volledig van overtuigd bent dat het teveel is en je dan overgaat op fysieke pijn om de geestelijke pijn naar de achtergrond te brengen. Maar ik kan het ook niet écht begrijpen. Zo overtuigd ben ik nog nooit geweest.
SmartieAndMe zei:Je legt het goed uit volgens mij Liefhebbertje. @mods misschien even een apart draadje hiervan maken?
Hier kan ik echt niets mee Mindless? Hoe kun je nou schoonheid zien in zulk zwaar geestelijk lijden dat mensen de drang voelen zichzelf te beschadigen om dit tijdelijk te minderen?
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar ik vind dat een hele rare opmerking.
Ik ben vooral wel even benieuwd hoe hij dat dan ziet. Het komt op mij over alsof hij echt geen idee heeft wat ie zegt dus ik ben wel benieuwd wat de denkwijze dan is.Liefhebbertje zei:Wat mindless typed moet die denken ipv uitspreken
Op deze manier bij verkeerde mensen is het een helden iets of oid
Vind het een hele rare uitspraak
Dat had ik misschien inderdaad niet moeten zeggen. Dat was niet handig. Excuses voor iedereen bij wie dit in het verkeerde keelgat schoot.SmartieAndMe zei:Ik ben vooral wel even benieuwd hoe hij dat dan ziet. Het komt op mij over alsof hij echt geen idee heeft wat ie zegt dus ik ben wel benieuwd wat de denkwijze dan is.Liefhebbertje zei:Wat mindless typed moet die denken ipv uitspreken
Op deze manier bij verkeerde mensen is het een helden iets of oid
Vind het een hele rare uitspraak
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...Zweibeiner zei:Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Het kan je op korte termijn idd wel "helpen".ZERO- zei:Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...Zweibeiner zei:Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).ZERO- zei:. Als begonnen wordt met therapie kan vaak zelfbeschadigend gedrag juist toenemen omdat emoties die zijn weggestopt meer naar boven komen.
Ik beschadig mezelf dit jaar exact al voor de helft van mijn leven.
Therapie 'helpt' niet. Therapie is niet iets wat automatisch bij jou gebeurd, maar iets wat je zelf moet doen. Je kunt je denkwijzen en je gedrag niet aanpassen als je niet bespreekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou er dus zo eerlijk mogelijk over zijn als ik jou was. Zelfbeschadiging heeft met gebrekkige emotieregulatie te maken. Het is goed als je therapeut daar zo veel mogelijk van op de hoogte is, zodat je er samen aan kunt werken.Benzoboss zei:ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?
Das klote zero sterkte.
Da's fijn!Mindless zei:Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
ZERO- zei:Therapie 'helpt' niet. Therapie is niet iets wat automatisch bij jou gebeurd, maar iets wat je zelf moet doen. Je kunt je denkwijzen en je gedrag niet aanpassen als je niet bespreekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou er dus zo eerlijk mogelijk over zijn als ik jou was. Zelfbeschadiging heeft met gebrekkige emotieregulatie te maken. Het is goed als je therapeut daar zo veel mogelijk van op de hoogte is, zodat je er samen aan kunt werken.Benzoboss zei:ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?
Das klote zero sterkte.
Bij cognitieve gedragstherapie bespreek je vooral welke gedachten en gevoelens er achter je gedrag zitten, welke denkpatronen je hebt en welke denkfouten je daarin maakt. Die moet je dan actief gaan aanpassen door bepaalde opdrachten te doen, tijdens de therapie maar ook thuis. Bijv. een stemmingsdagboek bijhouden, of GGG-schema's invullen.
En bedankt! Gaat nu wel beter hoor. Maar ik zeg nooit dat ik het nooit meer zal doen. Blijft een zwakke plek.
Da's fijn!Mindless zei:Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Ik deed het om de pijn te verdoven..Ik heb me hier altijd erg over verbaasd; zelfverminking. Ik kan eerlijk gezegd tot geen andere conclusie komen dan dat zelfbeschadiging een vorm van aandacht zoeken is en niet zozeer om de pijn te verdoven. Wellicht vinden mensen dit een botte opmerking, maar waarom zou je jezelf anders verminken? De aandacht kan op een gegeven moment een verslavig worden, waardoor men er wellicht geen controle meer op kan uitoefenen. Dat is zorgwekkend.
Ja dat was instinctief..het gaat nu wel mee mij en heb het nimmer gedaan gesnede..Deed je dit instinctief of heb je dit jezelf aangeleerd? Ik vind het namelijk frappant dat zoveel mensen zichzelf snijden die mentale problemen hebben. Overigens zijn dit vaker vrouwen dan mannen; 8 op 1. Heb ook wel het idee dat het kopieergedrag is.