XTC & hallucineren

Panthere

Newbie
Hallo allemaal,

Bij het gebruik van xtc ga ik (vrouw, 25 jaar, 1,60m, 77kg) ontzettend hallucineren. Ik zie brilletjes bij mensen, snorretjes, patronen (schubben/lijnen), insecten, vervormingen van objecten, etc. Kortom, zodra ik ga zitten zie ik superveel.

Nu weet ik dat dit een bijwerking is van xtc, maar na te hebben gezocht hier op het forum bleken de meesten dan mij dit veel milder te hebben dan mij. Gelukkig ben ik niet bang tijdens mijn trips, ik wist dat dit een bijwerking was.

De vraag is echter wel; Waarom hallucineer ik zo ontzettend veel?

Meestal gebruik ik eens in de zoveel tijd eens wat met vrienden thuis. We gebruiken allemaal dezelfde pillen en maken er een relaxte avond van. Sommigen zien af en toe een vervorming door het scheel kijken, maar ik space helemaal weg en krijg bijna het idee 'was dit echt geen lsd ofzo?'. Ik vind het ook niet echt 'erg', maar ben wel nieuwsgierig naar hoe dit zo komt bij alleen mij en niet mijn vrienden (mannen)?

De pillen waren getest en er zat zo'n 180mg mdma in. Wel voor de duidelijkheid, ik gebruik zo verantwoordelijk mogelijk (alleen sigaretjes roken, op tijd wachten met volgende dosering, frisdrank en water drinken en voor het slapen gaan drinkontbijt, enz.).

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :mrgreen:

Bobsacamano

Badass junkie
Neem je bijvoorbeeld in 1 keer een hele pil. Je kan wellicht gewoon heel sterk reageren op xtc. Wellicht moet je de volgende keer proberen een lagere dosis te nemen.

Panthere

Newbie
Van mezelf ben ik niet zo'n 'waaghals' en begin altijd met een halve. De doseringen die ik bij pak zijn altijd kwartjes, en als ik een keer gek doe, een halve. Omdat ik een vrouw ben wist ik dat ik minder nodig heb en overschrijd dit ook niet. Wel is het natuurlijk hoe meer dat ik pak, des te meer ik ga zien. Hier heb ik mijn doseringen op aangepast, zonder gewenst resultaat.

Wat die 2 mannen nemen, zit ik altijd net onder. Hun beginnen vaak met een hele, en door de nacht heen pakken we altijd gezamenlijk bij (ik kwartjes, hun halve), of we wachten even op elkaar. In totaal pak ik 1,5 of 2 pillen op zo'n avond.

In feite zal ik best in verhouding net zoveel pakken als hun. Sommige nachten pakken we minder, maar wat de hoeveelheid ook is, hun zien nauwelijks iets en ik zit als Alice in Wonderland :mrgreen:

Skirre

Bewuste gebruiker
Je hebt dus net je eigen vraag beantwoord :) 1.5 tot 2 pillen van 150mg of hoger is RUIM te veel. Hou het bij 0.5 of 0.75 (+/- 100mg MDMA) en je zal waarschijnlijk niet gaan hallucineren.

Richtlijn voor vrouwen is 1.5x je lichaamsgewicht in mg MDMA voor verantwoord gebruik.

SirErick

Wijs gebruiker
Panthere zei:
Bij het gebruik van xtc ga ik (vrouw, 25 jaar, 1,60m, 77kg) ontzettend hallucineren.
Om risico’s te beperken is het verstandig om - zoals member "Skirre" al zei - niet meer dan 1 à 1,5 mg MDMA per kilogram lichaamsgewicht te gebruiken. Als je 80 kilo weegt dan is 80 tot maximaal 120 milligram MDMA meer dan voldoende. Als je de dosering zou aanpassen dan komen de fijne of prettige XTC-eigenschappen veel meer tot zijn recht, immers, bij een te hoge dosering krijg je "strak staande kaken" en andere ongewenste bij-effecten.

MIA-1985

Wijs gebruiker
Panthere zei:
De vraag is echter wel; Waarom hallucineer ik zo ontzettend veel?

Dat is heel simpel :)
Bij iedereen werkt het lichaam anders, en jouw lichaam zet de MDMA gewoon meer om naar MDA dan bij iemand anders, daarom hallucineer je. MDMA wordt over het algemeen in je lichaam omgezet naar 8% MDA (bij sommige mensen kan dit wat meer zijn) Van MDA ga je hallucineren. Hoe meer MDMA je dus neemt, hoe meer je zal hallucineren.
Als je een pilletje neemt van 100mg en hiervan wordt 8% omgezet naar MDA, dat is in verhouding te weinig en hiervan zal je niets merken over het algemeen.
Bij mij persoonlijk ga ik pas wat van hallucinaties merken als ik meer dan 170-180mg op heb, wat betekend van die 8% dus grofweg rond de 15mg MDA in mijn lichaam komt en dat is genoeg om te hallucineren icm MDMA. Neem je enkel MDA dan zal je van 15mg niets merken.

Panthere

Newbie
Aha oke, dus grofweg had ik eigenlijk gewoon teveel op.. Klopt ook wel en had dit ook aangehouden als meest logische verklaring.

Het enige wat dus een mysterie bleef is waarom ik wel en anderen niet? De ene vriend is zwaarder dan mij, en de andere lichter dan mij.

Dat van de MDA was ik ook al tegengekomen inderdaad. Klinkt het dom of raar als ik zeg, misschien dat vrouwen sowiso gevoeliger zijn voor MDA misschien? Helaas ben ik nog geen onderzoek tegengekomen dat dit nader bekijkt :mrgreen:

Maar het is me nu al veel duidelijker! Volgende keer zal ik sowiso minder nemen. Mijn grenzen een keer opzoeken was leuk (en ook even niet :kots: ) dus zal rustiger aan doen :)

Dank jullie wel :mrgreen:

Fool

Badass junkie
Nouja eigenlijk moet je met XTC gewoon maximaal één keer, niet te laat, bijnemen en niet over 1.5 mg/kg (voor de vrouwen) of 2.0mg/kg voor de mannen gaan, zo blijven dergelijke bijwerkingen tot een minimum.

En over oorzaken valt veel te speculeren, maar het zal waarschijnlijk wel samenhangen met jouw dosering, jouw gevoeligheid voor eventueel slaaptekort en dergelijke. Hoeveel MDA nou echt van invloed is is mij nog niet duidelijk, wat ik wel weet is dat MDA minder potent dan MDMA is en dus waarschijnlijk ófwel MDA wordt verschrikkelijk gepotentieerd door MDMA ófwel MDMA heeft ook gewoon hallucinerende eigenschappen. Dat laatste lijkt me waarschijnlijker, gezien het feit dat MDA hallucinaties ook heel anders van aard zijn dan MDMA-hallucinaties. :wink:

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Hallucinaties treden op meestal bij 200mg+
Ik hallucineer ontzettend veel op XTC, en vind hem uniek in zijn soort.
Het is onverstandig om expres 200mg+ te gaan slikken gewoon om te hallucineren.
Toch durf ik nu en dan wel expres +/- 300mg te slikken voor de hallucinaties.
Niet om stoer te doen, niet om op te scheppen.
Ik ben mij bewust van de risico's maar neem deze er graag bij als ik een avondje kan hallucineren.

MIA-1985

Wijs gebruiker
Fool zei:
wat ik wel weet is dat MDA minder potent dan MDMA is en dus waarschijnlijk ófwel MDA wordt verschrikkelijk gepotentieerd door MDMA ófwel MDMA heeft ook gewoon hallucinerende eigenschappen. Dat laatste lijkt me waarschijnlijker, gezien het feit dat MDA hallucinaties ook heel anders van aard zijn dan MDMA-hallucinaties. :wink:
MDMA heeft die hallucinerende eigenschappen niet van zichzelf, dat had ik al genoemd, dat komt enkel omdat het omgezet wordt naar MDA, wat de hallucinaties uiteindelijk veroorzaakt.
Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar ik heb wel eens gelezen in een rapport dat mannen of vrouwen (dat weet ik dus niet meer) er anders op reageren c.q. omzetten.

Fool

Badass junkie
Fresh zei:
MDMA heeft die hallucinerende eigenschappen niet van zichzelf, dat had ik al genoemd, dat komt enkel omdat het omgezet wordt naar MDA, wat de hallucinaties uiteindelijk veroorzaakt.
Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar ik heb wel eens gelezen in een rapport dat mannen of vrouwen (dat weet ik dus niet meer) er anders op reageren c.q. omzetten.
Heeft MDMA dat niet óf heeft MDMA in relatief lage doseringen dat niet? Dat laatste lijkt me helemaal niet zo onwaarschijnlijk. Goede bronnen zijn helaas voor zowel beide standpunten niet te vinden, ben ik bang. :wink:

MIA-1985

Wijs gebruiker
MDMA heeft dat niet.
Hoeveel MDMA je ook neemt, het percentage dat wordt omgezet in je lichaam zit geloof ik tussen de 7 en 12% (dat is per persoon afhankelijk).
Als je weinig MDMA neemt, dan blijft het % dus wel gelijk, maar de uitwerking niet, gezien het feit dat je simpel minder mg MDA hebt aangemaakt.

Fool

Badass junkie
Maar hoe durf je dat zo zeker te stellen, ik kan precies dezelfde bewering maken over een bepaalde hoeveelheid MDMA, er gaat namelijk niemand trippen van 50 milligram MDMA, maar wel van 500? Het probleem is dus dat ik nog nooit een goede bron voor het ontstaan van hallucinaties door de MDA heb gezien, behalve gebruikers die elkaar napraten.

Panthere

Newbie
Eerlijk is eerlijk, ook al heb ik mezelf goed ingelezen over xtc en mdma, ik wist dat 'milde hallucinaties' zich voor konden doen. Dat geeft ook niet, ben graag goed voorbereid op het avontuur :mrgreen:

Echter werden deze hallucinaties met hogere doseringen erger. Op mijn eerste avond had ik 180mg totaal op om te kijken wat het deed, en dat was leuk. Mijn laatste avond was belachelijk (en nee, niet om op te scheppen) met grofweg 1200mg in m'n lijf. Is ook een absolute afrader. Maar in vergelijking genomen, de hallucinaties tussen 250 en 1200mg blijft in sterkte toch redelijk hetzelfde. Ruw geschat begin ik, zoals MentalFucked al schreef, vanaf de 200 a 250mg t hallucineren. De intensiteit e.d. blijven vrijwel hetzelfde..

Hebben jullie dit ook, zoals ik en MentalFucked, vanaf een bepaalde dosis hallucineren? Blijkbaar heeft ook niet iedereen die bijwerking. Zal dus naast de dosering misschien per mens verschillend zijn in gevoeligheid?

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Panthere zei:
Eerlijk is eerlijk, ook al heb ik mezelf goed ingelezen over xtc en mdma, ik wist dat 'milde hallucinaties' zich voor konden doen. Dat geeft ook niet, ben graag goed voorbereid op het avontuur :mrgreen:

Echter werden deze hallucinaties met hogere doseringen erger. Op mijn eerste avond had ik 180mg totaal op om te kijken wat het deed, en dat was leuk. Mijn laatste avond was belachelijk (en nee, niet om op te scheppen) met grofweg 1200mg in m'n lijf. Is ook een absolute afrader. Maar in vergelijking genomen, de hallucinaties tussen 250 en 1200mg blijft in sterkte toch redelijk hetzelfde. Ruw geschat begin ik, zoals MentalFucked al schreef, vanaf de 200 a 250mg t hallucineren. De intensiteit e.d. blijven vrijwel hetzelfde..

Hebben jullie dit ook, zoals ik en MentalFucked, vanaf een bepaalde dosis hallucineren? Blijkbaar heeft ook niet iedereen die bijwerking. Zal dus naast de dosering misschien per mens verschillend zijn in gevoeligheid?

In mijn vriendenkring hallucineert iedereen erop.
Doen ze het niet, ken ik wel een paar truckjes die ze laten hallucineren.
Nu weet ik niet als het door die truckjes komt, of puur toeval.

Fool

Badass junkie
Ik ken er ook wel een paar trucjes voor: avondje ervoor niet slapen en gelijk beginnen met twee pillen. Gezond is het echter niet. :wink:

transformated

Badass junkie
Panthere zei:
Fool zei:
Ik ken er ook wel een paar trucjes voor: avondje ervoor niet slapen en gelijk beginnen met twee pillen. Gezond is het echter niet. :wink:

Hahaha I think I'll be lost in Wonderland :tearsofjoy:

Je zou lekker spacen als je thuis zit :grin: wel onverstanding beslissing oftewel zoals fool zegt naar de ehbo.

MIA-1985

Wijs gebruiker
Fool zei:
Maar hoe durf je dat zo zeker te stellen, ik kan precies dezelfde bewering maken over een bepaalde hoeveelheid MDMA, er gaat namelijk niemand trippen van 50 milligram MDMA, maar wel van 500? Het probleem is dus dat ik nog nooit een goede bron voor het ontstaan van hallucinaties door de MDA heb gezien, behalve gebruikers die elkaar napraten.

Ik geloof dat ik het een keer had gelezen in iets van Shulgin, en die geloof ik wel hoor :grin:
Een andere betrouwbare bron, die ik eigenlijk bedoelde kan ik niet meer vinden, daar stond het zelfs met grafieken etc. in.
Maar zelfs hier wordt er over gesproken: http://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/xtc/xtc-werking/

Fool

Badass junkie
Drugsinfoteam is een leuke start, maar levert nergens bronnen en heeft wel vaker foutieve informatie op hun website staan. Ze zeggen bijvoorbeeld ook dat Cocaine(een triple-reuptake-inhibitor) de afgifte van dopamine in de hersenen stimuleert?

Verder was meneer Shulgin een hele slimme man, maar die deed geen onderzoeken die dat soort effecten exact uitzochten, dan zal het eerder speculatie geweest zijn. Maar ik kan eerlijk gezegd zo snel ook geen uitspraken van Shulgin terugvinden over deze hallucinaties. :)

En ja, grafieken kunnen prima aantonen dat er MDA gevormd wordt en dat geloof ik ook best wel, het punt is dat zulke kleine doseringen MDA op zichzelf geen hallucinaties veroorzaken en dat losse MDA zelf ook een hele andere aard van visuals produceert.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Panthere, je hebt echt veels teveel mdma genomen de eerdere keren. Allereerst reageren vrouwen sowieso al heftiger op mdma (ook relatief naar lichaamsgewicht) en je zal waarschijnlijk ook nog eens minder wegen dan je mannelijke vrienden. Maar daarnaast reageert iedereen weer anders op mdma, sommigen zijn er gewoon gevoeliger voor dan anderen. Met zulke doseringen als jij noemde vind ik het niet gek dat je bent gaan hallucineren eigenlijk. Blijf dat niet doen, want je bent echt je hersenen aan het beschadigen op die manier.

Wat betreft het MDA verhaal, het is niet heel waarschijnlijk dat MDA als enige verklaring dient voor hallucinaties op MDMA. Daar is de omzetting gewoon te klein voor. Wel mogelijk zou het kunnen zijn dat MDMA opzich zelf in hoge doseringen tot hallucinaties leidt of de combinatie van MDMA en MDA in het lichaam. Uiteindelijk blijft het gewoon speculeren helaas. Datzelfde geldt overigens voor held Shulgin. Die man heeft op het gebied van chemie enorm veel betekent, maar op het gebied van bio-chemie had die man er wel een handje van om zijn gedachten de vrije loop te laten zonder daar altijd wetenschappelijke bronnen tegenover te zetten.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
leipebaviaan zei:
1200 mg MDMA. :confused:

Zelfs in mijn hoogtijdagen lukte dat me niet. :rock:
Wees blij! Volgens beland je dan in het ziekenhuis en als het tegenzit het mortuarium... Vind het ook een beetje een apart verhaal, want eerst heeft ze het over 1,5 a 2 pillen van 180mg (ook al teveel voor iemand van 77kg) en dan in enen heeft ze het over 1200mg. Heel verstandig gebruik zoals ze in haar eerste post zegt...

Panthere

Newbie
Misschien moet ik me heel even nuanceren, voordat mensen een verkeerd beeld van me krijgen.

Wat ik die ene avond heb gedaan was alle grenzen overschrijden en alles behalve verstandig. Op de 'normale avonden' namen we nooit meer dan 600 a 700mg in alleen pilvorm. Misschien dat ik door een maandje of 2 toch een paar keer heb gebruikt, ik een soort 'immuun' heb opgebouwd (in de zin van meer nodig moeten hebben). De laatste bewuste avond hadden we pillen en kristallen. Wellicht dat die combinatie ook mede heft gezorgd voor het extra scheef gaan.

Even omtrent mijn visie van 'verstandig gebruik', ik probeer het zo verstandig mogelijk te doen als het gaat. Het blijft immers 'harddrugs' en is nooit 100% veilig, dat besef ik me. Voor een avondje lekker spacen halen we sinaasappelsap (als het te word, flink glas naar binnen klokken en alles komt retour, waardoor je gelijk wat zakt in je trip), kauwgoms worden in family packs aangesleept, we letten op elkaar en schrijven onze doseringen en tijden op. In de week voor een feestje en de week erna neem ik ook extra vitaminen e.d., en wacht nu zeker 4 a 5 maanden tot de volgende keer.

Die laatste avond was ook niet leuk meer tegen het einde, trust me. Ik begon oververhit te raken, en ben met hulp onder een lauwe douche gaan staan. Hierna ben ik buiten gaan zitten omdat ik over mijn nek wilde gaan, wat uiteraard zonder protest lukte. Hierna ging het weer goed. Voor we gaan slapen heb ik (zoals we altijd doen aan het einde van zo'n nacht met elkaar) even een drinkontbijt gedronken zodat ik iets in mijn maag had. Deze actie was zeer onverstandig en zal dit ook absoluut nooit meer doen, was echt even vreselijk om mee te maken en besef me ook echt dat ik geluk heb gehad.

Dus geloof me als ik zeg dat ik het de volgende keer (ergens van de zomer) leuk zal houden en niet in de statistieken wil belanden als xtc-dode. Maar wellicht dat dit stukje tekst even wat meer verklaart en nuanceert. :)

Panthere

Newbie
Niemand ooit geprobeerd? :confused:

Sinaasappelsap is goed zuur, wat je maag erg leuk gaat vinden. Je kunt ook 2 glazen water ineens wegklokken, maar sinaasappelsap werkt beter door het zuur.

Speed is nog geen enkele avond de revue gepasseerd :mrgreen:

Fool

Badass junkie
Alles wat eenmaal opgenomen is kots je niet meer uit hoor, alleen hetgeen dat nog niet opgenomen is EN nog in je maag zit, dit is vaak niet zoveel meer. :wink:

Panthere

Newbie
Fool zei:
Alles wat eenmaal opgenomen is kots je niet meer uit hoor, alleen hetgeen dat nog niet opgenomen is EN nog in je maag zit, dit is vaak niet zoveel meer. :wink:

Klopt, ik heb ook nooit beweerd dat het hiermee weg zou gaan. Echter haalt het de 'scherpe kantjes' er wel ff vanaf en word het geheel minder heftig :)

Fool

Badass junkie
Dan vat ik jouw beschrijving van de scherpe kantjes eraf halen/geheel minder heftig worden denk ik verkeerd op. :P

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ga niet te lang door met dit soort doseringen, want ook 600 a 700mg is alles behalve verantwoord te noemen. Het risico op negatieve effecten op zowel de korte als lange termijn zijn echt enorm. En buiten de geestelijke en lichamelijke risico's zal het speciale van mdma er snel af gaan.

Panthere

Newbie
Wees gerust, dit was echt een one time thing Psychedelibee.. Keer meegemaakt en nooit meer in de buurt komen. Nu ff een volledige stop tot de zomer, en dan normale doseringen (1 mg per kg lichaamsgewicht als ik me niet vergis). Komt goed :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Panthere zei:
Wees gerust, dit was echt een one time thing Psychedelibee.. Keer meegemaakt en nooit meer in de buurt komen. Nu ff een volledige stop tot de zomer, en dan normale doseringen (1 mg per kg lichaamsgewicht als ik me niet vergis). Komt goed :wink:
Voor mij hoef je het niet te doen hoor :wink:, maargoed verstandig dat je het even rust geeft een daarna een normale dosering gaat doen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Zo te lezen kun je het beter nooit meer gebruiken en kun je beter blij zijn dat je nog leeft. 1200mg op één avond, er zijn weinig mensen die zo veel wegkrijgen zonder in het ziekenhuis te belanden. Ook de "slechts 600 tot 700mg" op een avond is belachelijk veel. Een pak sinaasappelsap om je trip te redden...

Hoe gaat het met je? Ooit last van depressies gehad? Kun je nog fatsoenlijk dingen onthouden? Kun je je ergens op concentreren of ben je snel afgeleid?

Helaas behoor je tot de groep mensen die zich veel te weinig heeft ingelezen en er echt overdreven verkeerd mee om gaat. Lees je goed in mocht je het weer gaan doen en neem eerst een half jaar tot een jaar rust om je hersenen een béétje herstel te gunnen

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
Zo te lezen kun je het beter nooit meer gebruiken en kun je beter blij zijn dat je nog leeft. 1200mg op één avond, er zijn weinig mensen die zo veel wegkrijgen zonder in het ziekenhuis te belanden. Ook de "slechts 600 tot 700mg" op een avond is belachelijk veel. Een pak sinaasappelsap om je trip te redden...

Hoe gaat het met je? Ooit last van depressies gehad? Kun je nog fatsoenlijk dingen onthouden? Kun je je ergens op concentreren of ben je snel afgeleid?

Helaas behoor je tot de groep mensen die zich veel te weinig heeft ingelezen en er echt overdreven verkeerd mee om gaat. Lees je goed in mocht je het weer gaan doen en neem eerst een half jaar tot een jaar rust om je hersenen een béétje herstel te gunnen

1200mg op een avond, ik denk dat er veel mensen zijn die dat overleven.
70% van de druggebruikers in de omgeving gaan niet verantwoord om met drugs.
Ik heb al genoeg mensen gezien die 9-10 pillen van 200mg afgooien op een avond.

Bovenaan