Woodlovers buitenkweek

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Toch een aardige succes rate! Mooi hoor!

Ja soms zitten er inderdaad bacteriën of iets dergelijks in die visueel niets laten zien, maar die wel de groei vertragen. Ik ben benieuwd wat er nog met die potten gebeurt. Echt slecht ziet het er zeker niet uit. Best wel een flink deel gecoloniseerd.

Zou het misschien kunnen dat de bovenkant wat ingedroogd is en daardoor minder snel koloniseert?
Ik noem maar wat. Even m'n gedachten spuwen.

Ik kan me voorstellen dat met het deksel een klein stukje open er naast gaswisseling ook wat vocht verloren gaat. T.o.v. zakken of bakjes met een gas exchange filter.

PerfectChaos

Experimenterende gebruiker
Snap je hoor, helaas heb ik geen ouders waar ik echt mee kon praten toen ik jong was, had ooit een print van een paddestoel gekocht en wilde het stiekem doen.. maar was er nooit van gekomen omdat er te veel bij kwam kijken en durfde het onderwerp ook niet aan te snijden.

Maar ik had me ook totaal niet ingelezen en zou dat dan ook voor recreatieve doeleinden gebruiken, de therapeutische effecten waren in 2008 nog niet onderzocht.. maar nu wél.. op netflix staat genoeg "The mind explained - psychedelics", "Magic medicine", "Have a good trip".. je ouders krijg je niet mee met argumenten, pas als ze zelf zien wat iets is en ze hun vooroordelen, dogma's, stigma, taboo enz links laten liggen en ernaar kijken met een verse blik.. dan kan er een moment van inzicht zijn. Op vimeo "The devided brain - Ian McGilchrist", youtube "A stroke of insight - Jill Bolte Tailor", op youtube alles van Jiddu Krishnamurti, gister nog gekeken:
Legt kinderen uit over de linker hemisfeer.. mechanisch.. repetitief.. , rechter hemisfeer ziet de connectie met alles, schoonheid.. enz.. psychedelica dempen je default mode network.. je ego.. met een microdosering zie je alles met een verse blik, je vriendin voor diegene die ze nu is.. niet volgens je eigen beeld wat je van haar hebt. Deze video is, in tegenstelling tot z'n publieke toespraken en dialogen.. in jip-en-janneke taal, dus goed te volgen.

Als je er passie voor hebt en je zou zoiets duidelijk kunnen maken.. als ik van m'n kind hou, dan luister ik zonder oordelen naar m'n kind, zonder conclusie.. zonder mn dochter of zoontje te onderbreken.. alleen dan kan ik luisteren met respect en helder nadenken (zie ook dat filmpje van krishnamurti). Ach wie weet kan je er wat mee.. ik schaam me er niet voor en heb er heel lang over nagedacht en alles opgezocht wat ik maar kon vinden. Maar gebruik psychedelica a.u.b niet alleen voor de lol, vooral voor de therapeutische doeleinden; zie je angsten en lelijke 'zelf' onder ogen, verander en wordt een mooi mens niet zo corrupt en zelfgericht als iedereen om je heen. Het is jou leven.
Dat heb je mooi gezegd, absoluut met je eens!

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Toch een aardige succes rate! Mooi hoor!

Ja soms zitten er inderdaad bacteriën of iets dergelijks in die visueel niets laten zien, maar die wel de groei vertragen. Ik ben benieuwd wat er nog met die potten gebeurt. Echt slecht ziet het er zeker niet uit. Best wel een flink deel gecoloniseerd.

Zou het misschien kunnen dat de bovenkant wat ingedroogd is en daardoor minder snel koloniseert?
Ik noem maar wat. Even m'n gedachten spuwen.

Ik kan me voorstellen dat met het deksel een klein stukje open er naast gaswisseling ook wat vocht verloren gaat. T.o.v. zakken of bakjes met een gas exchange filter.
Ja dat kan zeker! heb daar zelf nog niet bij stil gestaan, maar daar kon je wel eens een punt hebben, dank! Als het na een week niet is dichtgegroeid, dan is dat ok, gebruik het sowieso voor een restant houtsnippers.. meer heb ik ook niet. Heb dan in totaal 2 grote zakken.. en 3 kleine zakken op kweek.. echt wel meer dan zat voor een plantenbak.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nou gister merkte ik op dat, ondanks dat een aantal graankorrels, de korrels die niet gekoloniseerd waren.. besmet zijn geraakt met groene en zwarte schimmel.. is wel bijzonder om te zien dat de houtsnippers dus niet aangeraakt worden door de schimmel.

Dit is voor het eerst dat ik dit zie.. en wat ik heb begrepen via fora is dat het advies dan is;
z.s.m naar buiten en beetje met potgrond mengen en dan zou de schimmel moeten verdwijnen. Hierzo nog een paar plaatjes van bovenaf.
20220529_144523.jpg20220529_144517.jpg

Dus ja dat heb ik gedaan.. plantenpot erbij gepakt.. laagje potgrond.. snippers erin mikken, met nog wat gesteriliseerde snippers die ik niet meer ging gebruiken.. beetje door de snippers husselen.. beetje potgrond er doorheen mengen en daarna afdekken met een laag potgrond.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
paddobak is bijna af.. is een beste bak geworden.. 1x1x1.20 hoog, 60 diep. Na daar kan je aardig wat paddo's in kweken denk ik zo. Zit eraan te denken wat helmgras in te doen, azurescens en cyanescens groeit daar van nature in, dan zal het ook prima werken voor subaeruginosa denk ik.
20220530_131835.jpg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Alles in de bak gepleurd.. gft links om een idee geven van het formaat.

- 70l hydrokorrels onderin
- 160l goedkope bio potgrond onderop
- 120l aan (deels gekoloniseerde) houtsnippes erop
- 40l aan kwaliteit bio potgrond als casing, nog een restantje perliet doorheen gemikt met een paar eetlepels calciumhydroxide voor de pH.
20220605_192007.jpg
...
verder 5 stukja helgras (duingras) gekocht voor erbij. Houtminnendme soorten groeien er van nature tussen. Verder komen er nog wat aardbei plantjes in voor de kinderen.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Helm erbij en zag een stukje agar uitsteken en de subaeruginosa is al begonnen met coloniseren 20220609_203743.jpg20220610_190122.jpg
Zit echt een behoorlijke laag snippers in met wat aarde. Heb grote verwachtingen voor deze bak! Heel benieuwd wat 120l aan snippers gaat opleveren haha

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nou.. toch écht een tegenslag te melden. Ik heb even zitten wroeten in de azurescens patch.. en vermoed dat het mycelium verstikt is geraakt.. heb namelijk best een laag zand erop geschoven en ben bang dat dit te dik is geweest. De chips eronder zijn namelijk niet gekoloniseerd...

Bij de cyanescens patch zie ik dit wel:
20220624_183347.jpg

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@0t0lerance nog iets wat me te binnen schoot. Mycelium creëert zelf warmte als het groeit toch?
Als je gaat upscalen kan dit nog weleens een probleem vormen. Ken je het fenomeen van die grote rollen van gemaaid gras. Na een tijdje gaat dat fermenteren en wordt het warm. Je kan de warmte ervan op een afstandje voelen en in hevige gevallen kan het zelfs spontaan ontbranden.

Nou zal het bij mycelium vast niet zo'n vaart lopen, maar ik kan me voorstellen dat als het stevig groeit, dat de kerntemperatuur misschien dusdanig hoog wordt dat het de groei weer tegenwerkt.

Zomaar een hersenspinsel van mijn kant. Misschien had je er al over nagedacht.

Zeker met het warme weer van laatst kan ik me voorstellen dat het invloed heeft op je buiten kweeks.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
@0t0lerance nog iets wat me te binnen schoot. Mycelium creëert zelf warmte als het groeit toch?
Als je gaat upscalen kan dit nog weleens een probleem vormen. Ken je het fenomeen van die grote rollen van gemaaid gras. Na een tijdje gaat dat fermenteren en wordt het warm. Je kan de warmte ervan op een afstandje voelen en in hevige gevallen kan het zelfs spontaan ontbranden.

Nou zal het bij mycelium vast niet zo'n vaart lopen, maar ik kan me voorstellen dat als het stevig groeit, dat de kerntemperatuur misschien dusdanig hoog wordt dat het de groei weer tegenwerkt.

Zomaar een hersenspinsel van mijn kant. Misschien had je er al over nagedacht.

Zeker met het warme weer van laatst kan ik me voorstellen dat het invloed heeft op je buiten kweeks.
Ja snap je gedachtegang hoor, maar dan had ik dit ook bij de psilocybe cyanescens patch moeten zien. Wat mycelium nodig heeft is zuurstof, lucht pockets tussen het hout. Nu weet ik dat de kids met "verstoppertje spelen" eroverheen hebben gebanjerd en ook de regenval op de potgrond (de sleuf zit pal onder een goot waar ik gaatjes in heb geboord, dus er komt een grote hoeveelheid water op) heeft het doen inklinken..

Na wat graafwerk is dit ook goed te zien.. een goede 10cm onder de grond (waar geen zand zit) zie ik dat de boel goed is dichtgegroeid. De stro casing, potgrond, zand en snippers liggen nu door elkaar.. dus het lijkt luchtig maar er zat een laag boven zo fijn en compact als klei..
20220625_113939.jpg
-Diep in de grond heeft het mycelium zich wel ontwikkeld, mycelium in de bovenste laag is niet helemaal afgestorven, stukjes hout zijn nog wit gekleurd en het oogt nog wit en levendig. Heb deze laag afgeschept.

Daarna heb ik het zand uit de bovenste laag proberen te zeven .. in ieder geval het fijnste spul wat de boel dicht laat slaan. Helaas bleef het hout niet meer drijven.. dus dat was even klooien met een plantenbak als zeef en een bak water waarin ik de boel herhaaldelijk heen en weer heb bewogen.. dat heeft wel degelijk wat zand eruit gehaald.
20220625_112109.jpg
Na een paar uur klooien het gezeefde spul terug gestort en daaroverheen een verse laag houtsnippers als casing
20220625_121002.jpg
Verwacht geen vruchten dit jaar.. maargoed de cyanescens zal als het goed is wel vruchten geven in de herft. We gaan het zien

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik snap 'm hoor! Was ook meer een ander aandachtspunt waar ik inneens aan moest denken. Gasuitwisseling is belangrijk inderdaad.

Zou toch weleens interessant zijn om de kerntemperatuur te meten 🤔

Misschien een idee voor volgende keer om de grond wat luchtiger te maken? Met m'n cactus ervaring moet ik gelijk denken aan perliet 😂
Of heeft de grond nog een andere functie die ik over het hoofd zie?

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik snap 'm hoor! Was ook meer een ander aandachtspunt waar ik inneens aan moest denken. Gasuitwisseling is belangrijk inderdaad.

Zou toch weleens interessant zijn om de kerntemperatuur te meten 🤔

Misschien een idee voor volgende keer om de grond wat luchtiger te maken? Met m'n cactus ervaring moet ik gelijk denken aan perliet 😂
Of heeft de grond nog een andere functie die ik over het hoofd zie?
In wat potgrond zitten bacteriën waar ze goed samen mee gedijen. Verder is een laagje grond bovenop goed om het vocht eronder vast te houden.. soort mulmlaag. Maargoed.. dit kan ook met een laag snippers denk ik dan.

Uhm als casing voor bijvoorbeeld de panaeolis cyanescens wordt vermiculiet i.p.v. perliet gebruikt. Zowel luchtig als vochtvasthoudend. En dan 50% turf erbij met wat calciumhydroxide om het wat te ontzuren.. trichoderma houdt niet van neutraal of licht alkalisch (tussen de 7 en 8ph).

Ja, de kerntemperatuur zal wel een paar graden hoger zijn dan de buitenlucht. Maargoed.. we gaan het zien. Ik heb het restant aan bodembedekking alweer in een zak gegooid om te fermenteren haha, goed excuus (en stiekem nog even wat sporen op agar gezet hehe)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ah ja vermiculiet zou inderdaad beter passen. Nou ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen!

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Update psilocybe subaeruginosa:

Heb wat grond weggeschept om eens te kijken hoe het mycelium zich ontwikkeld. En tot nu toe gaat het goed. Her en der nog wat groen van trichoderma.. maar ik zie veel mycelium, dus dat komt wel goed, gaat erom dat de grond gekoloniseerd wordt.
20220701_130150.jpg
20220701_130144.jpg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hey @0t0lerance ziet er goed uit. heb je nog een update? ben erg benieuwd hoe het er op moment bij ligt met de warmte nu . Groetjes trippyhights.
Hoi hoi, er gebeurt niks tot het najaar. Dan pas komen er vruchten met een beetje mazzel. Houtminnende soorten kunnen grote droogtes verdragen, zelfs compleet uitdrogen. Ze zijn inactief bij deze temperaturen, hebben kou en vochtigheid nodig zover ik heb begrepen. Ongeveer 4cm onder de aarde is het vochtig genoeg voor mycelium, maar het is warm, dus groeit er niks. Ongeveer een week geleden hebben ze allemaal water gehad, dus de grond zal vochtig genoeg zijn voor beide patches.
subaeruginosa
20220719_184254.jpg
azurescens
20220719_184130.jpg
cyanescens
20220719_184106.jpg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Er komen wel 3 nieuwe soorten bij:
- psilocybe Stuntzii
- psilocybe Ovoideocystidiata
- psilocybe Allenii

Heb sporenprints voor al deze soorten.. dus ja dat verplicht je ze te kweken, anders gaan ze verloren. Waarschijnlijk in een klein bakje.

henkie2

Bewuste gebruiker
Super interessant topic!

Wordt tijd voor m'n eerste paddokweekset, ben die zure kant en klare truffeltjes zat :laughing:

Zou vet zijn als iedereen zelfvoorzienend zou zijn in de behoeftes voor cannabis en psychedelica en niet afhankelijk van de consumentenmaatschappij voor deze goddelijke geschenken.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Super interessant topic!

Wordt tijd voor m'n eerste paddokweekset, ben die zure kant en klare truffeltjes zat :laughing:

Zou vet zijn als iedereen zelfvoorzienend zou zijn in de behoeftes voor cannabis en psychedelica en niet afhankelijk van de consumentenmaatschappij voor deze goddelijke geschenken.
Kijk, dat is precies wat mijn drijfveer is om deze info hier te plaatsen.. enkel internationale fora kan je deze info vinden als je lang genoeg rondsnuffeld binnen de gemeenschap.

Momenteel lees ik vooral hier mee (m'n intresse gaan nu uit naar de kweek van Psilocybe Semperviva, -Caerulescens, -Aucklandiae, -Zapotecorum):
- Official Misc EXOTIC Thread
- Official Ps. Subtropicalis/Semperviva Thread

Voor woodlovers kan je hier terecht:
- The Official Woodlovers Thread

Maar let op.. nergens is informatie holistisch en samengevat, alles is gefragmenteerd en het is aan jezelf om info bij elkaar te sprokkelen.

Hoi hoi, er gebeurt niks tot het najaar. Dan pas komen er vruchten met een beetje mazzel. Houtminnende soorten kunnen grote droogtes verdragen, zelfs compleet uitdrogen. Ze zijn inactief bij deze temperaturen, hebben kou en vochtigheid nodig zover ik heb begrepen. Ongeveer 4cm onder de aarde is het vochtig genoeg voor mycelium, maar het is warm, dus groeit er niks. Ongeveer een week geleden hebben ze allemaal water gehad, dus de grond zal vochtig genoeg zijn voor beide patches.
subaeruginosa
Bekijk bijlage 44523
azurescens
Bekijk bijlage 44524
cyanescens
Bekijk bijlage 44525
Ziet er mooi uit hoe je dat zo hebt. had er geen idee van dat ze zo goed tegen de hitte kunnen, best interessant , en ziet er idd vochtig uit op de foto. Bedankt voor je snelle update vond het weer prachtig om een kijkje te nemen. Keep growing!!

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ziet er mooi uit hoe je dat zo hebt. had er geen idee van dat ze zo goed tegen de hitte kunnen, best interessant , en ziet er idd vochtig uit op de foto. Bedankt voor je snelle update vond het weer prachtig om een kijkje te nemen. Keep growing!!
Sterker nog iemand op het internationale forum, uit NL, heeft al 13 jaar een kleine patch cyanescens. Om de 2 jaar dump je een zak kippenbedding snippers en een emmer water erover zodra er geen vruchten meer komen.. dat is alles. Ons land heeft het perfecte klimaat (voor alle soorten woodlovers). Als je in een warmer land woont kiest men liever voor ovoids, die geven vruchten in de lente.
- Ons land is samen met de UK en westkust van VS 1 van de weinige landen die idéaal zijn voor woodlovers... Psilocybe Cyanescens komt hier gewoon voor in de natuur (geïntroduceerd door ons). S
- azurescens komen uit de VS en leven tussen europees duingras (spul wat we hier bij de kust hebben !), cyanescens groeien er ook tussen. Dit verzorgd een ideaal microclimaat
- alle woodlovers houden van loofbomen.. niet echt van spul waar veel hars in zit (spar enzo).

In de video van Alan Rockefeller zie je iemand uit Duitsland die een enorme patch heeft met duizenden vruchten.... geen idee waarom je zo veel zou willen hebben, maar is wel een mooi gezicht met zo'n zee aan paddestoelen.

Sterker nog iemand op het internationale forum, uit NL, heeft al 13 jaar een kleine patch cyanescens. Om de 2 jaar dump je een zak kippenbedding snippers en een emmer water erover zodra er geen vruchten meer komen.. dat is alles. Ons land heeft het perfecte klimaat (voor alle soorten woodlovers). Als je in een warmer land woont kiest men liever voor ovoids, die geven vruchten in de lente.
- Ons land is samen met de UK en westkust van VS 1 van de weinige landen die idéaal zijn voor woodlovers... Psilocybe Cyanescens komt hier gewoon voor in de natuur (geïntroduceerd door ons). S
- azurescens komen uit de VS en leven tussen europees duingras (spul wat we hier bij de kust hebben !), cyanescens groeien er ook tussen. Dit verzorgd een ideaal microclimaat
- alle woodlovers houden van loofbomen.. niet echt van spul waar veel hars in zit (spar enzo).

In de video van Alan Rockefeller zie je iemand uit Duitsland die een enorme patch heeft met duizenden vruchten.... geen idee waarom je zo veel zou willen hebben, maar is wel een mooi gezicht met zo'n zee aan paddestoelen.
Dat klinkt erg goed , begin er aardig enthousiast van te worden! Zelf nog nooit echt gekeken naar soorten die op hout groeien. Zelf woon ik in een flat met een klein balkon. denk niet dat dat ideaal is om zoiets te doen op een balkon of heb ik dit mis? ik zal het filmpje eens bekijken lijkt me interessant. En ik zou ook niet weten wat je met een berg ervan moet. Veel leuker om af en toe eens van te genieten. Bedankt voor je mooie info, heeft me alleen nog meer aangespoord om me er meer in ter verdiepen! Ik houd je posts in de gaten!

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Dat klinkt erg goed , begin er aardig enthousiast van te worden! Zelf nog nooit echt gekeken naar soorten die op hout groeien. Zelf woon ik in een flat met een klein balkon. denk niet dat dat ideaal is om zoiets te doen op een balkon of heb ik dit mis? ik zal het filmpje eens bekijken lijkt me interessant. En ik zou ook niet weten wat je met een berg ervan moet. Veel leuker om af en toe eens van te genieten. Bedankt voor je mooie info, heeft me alleen nog meer aangespoord om me er meer in ter verdiepen! Ik houd je posts in de gaten!
Waarom niet? Plantenpot (wat je kwijt kan).. exact dezelfde procedure, vullen met gekoloniseerde snippers, laag aarde erover/mulch om het vocht vast te houden. Stop er een plantje in.. aardbei.. kruiden voor koken.. of thee (munt).. of (duin)gras.. aardbei is favoriet omdat het kruipt en de blaadjes een microklimaat creëert. Elk jaar verse paddo's..

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Waarom niet? Plantenpot (wat je kwijt kan).. exact dezelfde procedure, vullen met gekoloniseerde snippers, laag aarde erover/mulch om het vocht vast te houden. Stop er een plantje in.. aardbei.. kruiden voor koken.. of thee (munt).. of (duin)gras.. aardbei is favoriet omdat het kruipt en de blaadjes een microklimaat creëert. Elk jaar verse paddo's..
Interessant 👀👀 ik ga er ook eens over nadenken

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Interessant 👀👀 ik ga er ook eens over nadenken
Wel even een kanttekening dat zelf je research doen héél belangrijk is.. in de buitenlucht kunnen ook beestjes je paddestoel vinden en zich schuilhouden in de steel (altijd checken dus).. en er groeien meer soorten op hout, waaronder dodelijke soorten voorbeeld: Galerina marginata... grote vruchtlichamen produceren meer actieve stoffen, echter, zodra er zwarte plekken (rot) verschijnt niet consumeren want bacteriën produceren óók toxines.. verder van belang op de hoogte te zijn van de identificatie kenmerken.. (stevige steel, paars/bruine sporenprint, bij kneuzen.. vastpakken/oogsten.. moet het vlees blauw verkleuren).. psilocybe cyanescens hebben meestal een golvende hoed zodra ze rijpen.. maar hoeft niet!.. snelheid vruchtvorming (weken.. dus na 2 dagen volledige paddestoel moet er een belletje gaan rinkelen).. seizoen waarin ze groeien.. als je er tegenaan tikt dan hoort de paddestoel terug te veren vanwege de vezelige steel.. steel is altijd wit van kleur..er blijft geen vlies (ring) achter op de steel.. als de zon erop schijnt en de paddestoel droogt uit dan komt er een oker gele waas op de hoed.. heet ook wel 'wavy cap mushroom'..

(subaeruginosa lijkt erop)
Beetje gezond verstand en beetje verdiepen in de paddestoel is wel nodig.

Klinkt goed , ga er denk ik wel mee beginnen . Even kijken waar ik de sporen weghaal. En dan op avontuur . Is het ook erg van belang steriel te werken ?(aangezien hij buiten komt te staan)
Vindt het trouwens echt tof dat je al die tips geeft en ze ook toelicht , thanks

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Klinkt goed , ga er denk ik wel mee beginnen . Even kijken waar ik de sporen weghaal. En dan op avontuur . Is het ook erg van belang steriel te werken ?(aangezien hij buiten komt te staan)
Vindt het trouwens echt tof dat je al die tips geeft en ze ook toelicht , thanks
Welke sporen? Er hoeft geen steriel werk bij te kijken. Lees nogmaals dit topic door, bekijk de afbeeldingen en kantel je hoofd een kwartslag naar links.

Welke sporen? Er hoeft geen steriel werk bij te kijken. Lees nogmaals dit topic door, bekijk de afbeeldingen en kantel je hoofd een kwartslag naar links.
Was er benieuwd naar blauwwordend kaalkopje. heb het gevonden waar je naar verwijst,dankje en heb het nogmaals gelezen . Om een of andere reden begon ik op pagina 2 nadat ik de topic aanklikken en had ik de rest van je posts niet gezien. Haha nu wel

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nog even een update.. een mindere... n.a.v post #56 . Houtchips en riet vormen een mulch laag.. máár beide zijn ook een voedzame bron voor andere organismen. Vanwege het vochtige weer en het feit dat er weinig lucht beweegt achter de schuur heeft een indringer zich gevestigd:

De gele slijm zwam - Fuligo septica - Heksenboter

Yes.. dit organisme is dus iets wat je echt niet wil op je woodlover patch... want het heeft mycelium op z'n menu staan. Wat ik heb gedaan is een tijdelijke oplossing, echter ben ik nog aan het kijken hoe ik dit op langer termijn aan moet pakken. Korte termijn oplossing:

Vernevelaar met 12% waterstofperoxide.. en sprayen maar.. beetje de chips die zijn aangetast aanpakken, maar ook omliggende chips.
Een deel heeft namelijk al sporen geproduceerd.. dus ja... spannend.. kennelijk overleefd het de winter niet. Dus hoop dat ik het nog even uit kan zingen zo.

silkroad

Bewuste gebruiker
amai jij bent een paddestoel kenner . eerste keer dat ik dit lees en dit is wel cool.
hoe cool kun jij met paddenstoelen omgaan 🫢

0t0lerance

Bewuste gebruiker
amai jij bent een paddestoel kenner . eerste keer dat ik dit lees en dit is wel cool.
hoe cool kun jij met paddenstoelen omgaan 🫢
Nee ik ben geen kenner, ben ook niet doorgewinterd, slechts een jaartje mee bezig nu. Als je ergens een passie voor hebt kost het geen moeite om je erin te verdiepen.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nice man, ben echt benieuwd naar je eerste oogst dit najaar :wink:
Ja ik ook, ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van de trip en microdosering, of deze anders voelen. Bij panaeolus bisporus was dat namelijk wel degelijk het geval bij een mini dosering, totaal ander beestje.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Regen... het wordt kouder.. binnenkort is het herfst en dat betekend dat het woodlover seizoen gaat beginnen.. rond eind oktober verwacht ik iets te zien. Heel spannend allemaal, ben benieuwd wanneer de eerste paddestoelen zich laten zien. Verder op advies 'escar-go' gekocht, aanzien naaktslakken dol zijn op paddo's..

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Oh sorry ik zie dat ik niet meer heb gereageerd! Nee, ik heb geen paddestoelen op zien komen dit jaar. Na wat zoeken heb ik een aantal redenen gevonden:
1. te laat begonnen met de patches.. het liefst begin je in december (broed in huis vermeerderen naar chips), zodat je na deze kan planten zodra het stopt met vriezen.. eind maart is gewoon véél te laat. De boel moet consolideren en 1 geheel vormen.. de chips moeten voldoende opgevreten zijn. Als je diepe geulen maakt (zoals ik) is er voldoende op te vreten en krijg je geen vruchten. Wél vormt dit een goede basis voor het mycelium om op te teren.. en het kan zich diep in de grond schuil verschuilen voor de winter
2. begonnen vanuit sporen. Als je vanaf sporen begint krijg je het eerste jaar geen resultaat, een veelal jaar langer wachten.. pech
3. te dikke casing laag van potgrond. Even geleden heb ik de bovenste laag grond verwijderd. en wat bleek.. de toplaag was simpelweg te dik, hierdoor is een deel van het mycelium op sommige plekken verstikt (snippers worden bruin van kleur). ik had een laag van 5-10cm dik.. beetje op gevoel potgrond erop gooien is dus niet handig.. dit had 0.5 - 1 cm moeten zijn. het enige wat dit doet is de boel vochtig houden ipv daarvan heb ik een deel van de snipper afgesloten van zuurstof.. de potgrond klinkt ook in door de regen.. máár er zit een dik mycelium netwerk wat de boel heeft overleefd. Dus ik maak me niet druk.. de paddestoelen komen vanzelf wel

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Verder sta ik niet stil met de woodlovers.. heb nog wat andere genetics bemachtigd.. bijzondere azurescens print uit zwitserland. En een clone van een cyanescens via via.. en nog een subaeruginosa clone erbij.
IMG20230105125821.jpg

jam

Bewuste gebruiker
321998975_1287540738488476_211422027856575785_n.jpg321849144_2186713905049713_7422828773314430363_n.jpg321309470_508927527996295_3371549098703414527_n.jpg323122422_474813428162617_4788796169630030177_n.jpg320738899_1656810614722046_4156903735424580555_n.jpg321948520_720528996297724_6264659554181314886_n.jpg

Dit zijn allemaal foto's van mijn cyanenscens bed dit jaar, omdat het een zeer gunstige herfst was voor de paddenstoelen heb ik zeer veel verschillende vluchten kunnen oogsten met een groot gewicht in totaal. Misschien staan er nu terug gezien de weinige vrieskou en het vochtige weer. Ik heb dit bed op een zeer eenvoudige manier gemaakt.
Stap 1: Ik heb broed besteld van cyanenscens, als je even rond zoekt kan je dit gemakkelijk vinden online, het wordt vaak verkocht voor mycorestauration omdat cyanenscens bepaalde stoffen uit de bodem kan opnemen. Best dus om op een niet vervuilde bodem het bed te maken.
Stap 2: Beukensnippers aankopen en deze enkele dagen in een emmer onder water laten weten.
Stap 3: Beukensnippers en broed heb ik gemengd in een kartonnen doos die ik dan toedeed en een tijdje buiten heb laten staan.
Stap 4 : het mengsel van de beukensnippers dat inmiddels goed doorgroeit was met mycelium gemengd met een zak sierschors. Ik heb een zak gezocht die relatief kleine stukken hout bevatte. Dit mengsel heb ik dan licht ingegraven op een plaats die meestal in de schaduw ligt, met het resultaat op de foto's tot gevolg :)

Laatst bewerkt:

Jv8x

Newbie
Bedankt voor de update. Vet om te zien dat er ook in nederland mensen zijn die dit doen. Kwam bij toeval op je post terecht, want normaal lurk ik op schroomery.

Waarschijnlijk gaan die bedden als ze eenmaal volledig gecoloniseerd zijn wel ineens heel veel produceren en zit je tot over je oren in de paddestoelen. Mijn shiitakes doen er ook langer over als verwacht, maar de natuur laat zich niet forceren, alleen helpen.

Goed om te zien dat je cyanenscens bed al zo goed produceert. Dat wil ik dit jaar ook gaan doen als langetermijn project. Maar ben nu aan het proberen mijn cubensis binnen aan de gang te krijgen, de sporenspuiten die ik besteld had hebben op 50 petrischaaltjes nog geen enkel mycelium laten zien (LME en YMA), wel flink wat bacterien en schimmels, want ik ben nog echt een onhandige noob en mijn SAB werk is verre van steriel. Maar mn Shiitake clones gaan goed, dus de agar is prima.

Bedankt nog voor de tip over de spore ring. Heb daar een eerste printje opgevraagd. Ongelofelijk dat zoiets in deze tijd nog bestaat. Vervult me met hoop.

Bovenaan