Ik heb dit ook. Krijg methylfenidaat en gebruik het alleen op werkdagen (en ook niet altijd), en ik word er vaak een beetje grumpy van. Soms zelfs beetje angstig/stresserig, zeker in de uitwerking. Daarom krijg ik nu langwerkende methylfenidaat en een zo laag mogelijke dosis, wil er ook niet te afhankelijk van worden met werk.
Dex heb ik liggen en hier wissel ik soms zelf mee af, maar krijg dat niet voorgeschreven. Heb wel eens overwogen om het te vragen in plaats van methylfenidaat, maar ik kies er toch voor om dat nog niet te doen. Juist dat vervelende trekje van methylfenidaat zorgt ervoor dat ik het alleen gebruik voor (werk)focus en echt niet in de verleiding kom om er op een andere manier iets mee te doen. Dex lijkt me toch iets misbruikgevoeliger omdat het wat ‘zachter’ en prettiger werkt. Niet dat ik denk dat ik het zou misbruiken want heb het dus zonder problemen liggen, en pep ook, maar is gewoon een gevoel ofzo dat ik liever geen medicatie heb met een mogelijk recreatief effect.
Hopelijk bevalt het jou beter!

Een hyperfocus (waar ik je over zag schrijven) is uiteindelijk ook niet de bedoeling, gaat juist om een meer gelijkmatige focus... Maar voor mij lijkt het vaak een of geen focus, of hyperfocus kwestie, balans is best lastig te vinden.
OT: Koffietje.