Wat als wiet legaal was?

Madsmoker

Experimenterende gebruiker
Ik heb een vraag over de prijzen van wiet als het legaal was, eigenlijk is het heel simpel.
Als wiet legaal was en ook geen taxatie had (ik weet het onrealistisch) hoeveel zou ik dan per gram voor een goed wietje betalen?

Denk dan aan een wietje zoals powerplant, amnesia haze of critical kush. (voor de mensen uit utrecht, ik bedoel die van culture boat)

Ik vraag me dit heel erg af omdat ik veel liever wiet rook dan alcohol drink alleen soms het idee heb dat het gewoon te duur is.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik heb een vraag over de prijzen van wiet als het legaal was, eigenlijk is het heel simpel.
Als wiet legaal was en ook geen taxatie had (ik weet het onrealistisch) hoeveel zou ik dan per gram voor een goed wietje betalen?

Denk dan aan een wietje zoals powerplant, amnesia haze of critical kush. (voor de mensen uit utrecht, ik bedoel die van culture boat)

Ik vraag me dit heel erg af omdat ik veel liever wiet rook dan alcohol drink alleen soms het idee heb dat het gewoon te duur is.

Hai Madsmoker,

Ik begrijp je interesse, maar je maakt een paar denkfouten.

Op dit moment, met het gedoogbeleid op coffeeshops, betaal je geen btw of accijns over wiet. Zou ook raar zijn: btw over de handel in wettelijk illegale middelen. Een coffeeshop betaalt nu alleen belasting over gemaakte winst. Belastingtechnisch is dit dus een topsituatie!

Wanneer wiet gelegaliseerd wordt komt er btw en accijns (60%) bij. Plus dat dan ook de wietteelt gereguleerd kan worden, met bijbehorende vergunningen (en die kosten ook geld), regelgeving, kwaliteitseisen etc.

Legalisering van wiet zou de staatskas ongeveer 405 miljoen euro opleveren. Drie keer raden waar dat dan vandaan moet komen... :wink:

Een eigen plantje is een optie, maar dat is ook gewoon wel echt veel werk en de oogst kan tegenvallen. Wat dat betreft heeft Maddmonkey wel gelijk. Probeer het eens, en dan kom je erachter dat de huidige prijzen echt niet zo idioot zijn.

• Like
Waarderingen: Ape
Bovenaan