War on drugs

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Voor wie het niet al wist; ik ben echt fan van de filmpjes van Kurzgesagt. Briljant hoe ze complexe thema’s eenvoudig en goed onderbouwd kunnen uitleggen!

Deze lijkt me uitermate passend voor dit forum. Zoals meestal ben ik het ook nu eens met de boodschap van Kurzgesagt 😊 Ben al benieuwd naar jullie mening.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Voor wie het niet al wist; ik ben echt fan van de filmpjes van Kurzgesagt. Briljant hoe ze complexe thema’s eenvoudig en goed onderbouwd kunnen uitleggen!

Deze lijkt me uitermate passend voor dit forum. Zoals meestal ben ik het ook nu eens met de boodschap van Kurzgesagt 😊 Ben al benieuwd naar jullie mening.

En of dit een filmpje op dit forum hoort!
Natuurlijk geheel mee eens de war on drug slaat echt nergens op.

Martinus

Wijs gebruiker
Youtube staat vol met videos over hoe de war on drugs absurd is. Vice heeft iedere maand wel een video over het onderwerp. Het is al jaren bekend dat het niet werkt, maar toch blijft het door gaan...

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Natuurlijk geheel mee eens de war on drug slaat echt nergens op.
Nope... echt een enorme misser. Echt onbegrijpelijk dat we nog steeds miljarden verspillen aan die onzin 😒

Ps Bill Hicks is tof 👍🏻

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Youtube staat vol met videos over hoe de war on drugs absurd is. Vice heeft iedere maand wel een video over het onderwerp. Het is al jaren bekend dat het niet werkt, maar toch blijft het door gaan...
Het frappante bij de ‘war on drugs’ is dat het niet alleen filmpjes op YouTube zijn die zeggen dat de war on drugs slecht is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat het slecht is. Toch blijven overheden “streng optreden” tegen drugs om stoer over te komen op de eigen achterban. En die achterban stemt nog steeds op politieke partijen die voor de war on drugs zijn.

Ik blijf het bijzonder vinden 🤔

Martinus

Wijs gebruiker
Het frappante bij de ‘war on drugs’ is dat het niet alleen filmpjes op YouTube zijn die zeggen dat de war on drugs slecht is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat het slecht is. Toch blijven overheden “streng optreden” tegen drugs om stoer over te komen op de eigen achterban. En die achterban stemt nog steeds op politieke partijen die voor de war on drugs zijn.

Die achterban die ze zelf met false propaganda hebben voorgelogen en die dit zonder twijfel geloven als waarheid.

Drugs in hard en softdrugs verdelen. Waarbij het lijkt alsof de gedoogde drugs de mildere drugs zijn, maar in realiteit is iedere drug hard als je er maar genoeg van neem of soft als je het niet misbruikt.

Daarnaast word het middel zelf altijd als zondebok gebruikt. Terwijl na mijn inzien verslaving vaak een gevolg van omstandigheden is. Jeugd trauma's, misbruik, hopeloosheid, het verkeerd gebruik van medicatie, etc.

Bah, ik word er boos van. Het help niemand. Niet de mensen die onder verslaving leiden en de mensen die recreatief drugs gebruiken.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Daarnaast word het middel zelf altijd als zondebok gebruikt. Terwijl na mijn inzien verslaving vaak een gevolg van omstandigheden is. Jeugd trauma's, misbruik, hopeloosheid, het verkeerd gebruik van medicatie, etc.
Mooi verwoord. Dat denk ik ook. Het is echt niet zo dat alle middelen hetzelfde zijn. Het is overduidelijk dat er middelen zijn die sneller tot verslaving en misbruik leiden dan andere. Toch denk ik dat aan de basis van een verslaving meestal een persoonlijk trauma/probleem ten grondslag ligt.

Ik heb wel eens gelezen dat ons belangrijkste wapen in het voorkomen van verslaving het voorkomen van sociaal isolement is.

Hoe je er ook naar kijkt... het moet ondertussen toch duidelijk zijn dat miljarden over de balk smijten voor een compleet zinloze zaak niet de oplossing is. Niet voor de verslaafde, niet voor de recreatieve gebruiker en zelfs niet voor de niet-gebruikende belastingbetaler....

Martinus

Wijs gebruiker
Hier is de hele vice playlist over de war on drugs in Amerika. Misschien niet helemaal relevant aan hoe het hier in Nederland gaat gezien het anti drugs beleid hier niet echt gericht is op gebruikers. Maar Amerika is toch de bron van al deze waanzin.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Er is veel meer onderzoek wat bewijst dat drugs schadelijk zijn... omdat overheden daar heel veel geld aan uitgeven; zulk onderzoek naar enkel de schadelijke aspecten.

Als volksgezondheid daadwerkelijk het doel zou zijn van het drugsverbod, dan zou men wel geïnteresseerd zijn in de heilzame effecten. Dan zouden er ook regelmatig evaluaties van het drugsbeleid plaatsvinden om te kijken hoe het veiliger gemaakt kan worden. Je kan dus veilig stellen dat het daar allemaal gewoon niet over gaat.
Waar het wel om gaat: controle. Die controle vindt vooral plaats op het culturele vlak en het is sterk verbonden met machtsverhoudingen. Er wordt een elite-cultuur gecreëerd waarbinnen je aan allerlei eisen moet voldoen om op een positie van macht te komen. Door allerlei eisen aan gedrag en uiterlijk en rituelen en papierwerk te stellen kan er een select groepje gecreërd worden wat boven de rest staat. Voor de macht is het dus een bedreiging als de cultuur of rituelen veranderen, want dan staan zijn ineens niet meer in het middelpunt. Dat geeft dus een sterke prikkel om de macht te gebruiken om de andere mensen er nog eens even aan te herinneren wat nou ookalweer de superieure cultuur is.

Daarom noemen ze het 'ondermijning' en 'de onderwereld'.

Daarnaast is het in het verleden een superhandig middel gebleken om je oppositie mee buiten spel te zetten. Dat was in ieder geval wel het doel van Nixon, om de hippies en met name Timothy Leary te verklaren tot public enemy #1, om daarmee de aandacht af te leiden van het feit dat hij hoogverraad had gepleegd door met de Vietnamezen af te spreken dat ze de Vietnamoorlog nog wel even in gang zouden houden zodat hij makkelijker herverkozen kon worden, het feit dat de VS op de rand van een burgeroorlog stond en dat er een reële dreiging was op een kernoorlog tussen de VS en Rusland.
Dan is het natuurlijk fijn als je een groepje mensen het wat het zwarte schaap wordt en zogenaamde 'de grootste dreiging' is. Die verdeel en heers strategie is zo oud als het Britse imperialisme.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Daarnaast is het in het verleden een superhandig middel gebleken om je oppositie mee buiten spel te zetten. Dat was in ieder geval wel het doel van Nixon, om de hippies en met name Timothy Leary te verklaren tot public enemy #1
Eens. Er zijn ook geluidsfragmenten bekend waaruit duidelijk blijkt dat het verbieden van drugs niets te maken had met het gezondheidsprofiel. Het werd enkel gedaan om de anti-war beweging (de Hippies) en de zwarten aan te kunnen pakken. Want opkomen voor vrede is natuurlijk ontwrichtend en kleurlingen zijn eng 😜

Neo-Shulginist

Badass junkie
Eens. Er zijn ook geluidsfragmenten bekend waaruit duidelijk blijkt dat het verbieden van drugs niets te maken had met het gezondheidsprofiel. Het werd enkel gedaan om de anti-war beweging (de Hippies) en de zwarten aan te kunnen pakken. Want opkomen voor vrede is natuurlijk ontwrichtend en kleurlingen zijn eng 😜
Er is nog een heel goed journalistiek boek over gescheven, The Most Dangerous Man in America: Timothy Leary, Richard Nixon and the Hunt for the Fugitive King of LSD.

Dat gaat over het kat en muisspel tussen Nixon en Leary. Een hilarisch verhaal en een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek. Leest ook nog als een trein.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Is het goed als ik deze bump?

Ik keek onderstaande video en dacht meteen: dít is de meest sane oplossing op hoe om te gaan met drugs in de maatschappij! Osho maakt me vaak aan het lachen en zo nu ook weer, maar tegelijkertijd draagt hij hier zo'n liefdevolle wijze oplossing mee aan.

De War on Drugs slaat inderdaad nergens op en dit is zowat het compleet tegenovergestelde daarvan:

Bovenaan