Ik help mensen, uit mijn werkveld, met WGA problematiek.
Als ik het goed begrijp heb jij geen IVA. In theorie zou je met WGA inderdaad nog herkeurd kunnen worden. Echter is die kans heel klein als je in de klasse 80/100 GBM zit. De druk bij UWV is namelijk zo hoog dat ze amper doen herkeuren, en het ziet er naar uit dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Want het herstelplan wat nu loopt loopt al minimaal tot eind 2027.
Vrijwilligerswerk is heel wat anders dan werken.
Het kan zijn dat je bv de druk van gewoon werk niet aan kan door medische omstandigheden. Vrijwilligerswerk kan dan vaak wel, omdat hier bv minder werkdruk is. Maar je kan het ook laten vallen onder dagbesteding.
Je moet geen vrijwilligerwerk gaan doen in de richting waarvoor je (tijdelijk) bent afgekeurd. Dan ga je wel vragen krijgen, wat dan eigenlijk ook logisch is.
Precies.
Mensen die nu bv een IVA of WGA hebben kunnen ze niet zomaar gaan korten. Het is immers een recht.
Bij IVA zit je dan in de veilige haven. Wij een WGA kan en mag het wel veranderen als je herkeurd wordt en bv van 80/100 naar 60 procent gaat. Dan gaat immers een nieuwe regeling in. En aan die nieuwe regeling voldoe je dan. Verschil met IVA is dat je dan in principe nooit meer herkeurd wordt en dus blijft de oude rechten gelden voor deze groep. Daarnaast mag je ook niet zomaar mensen gaan korten in een IVA, want ze zijn gewend aan het inkomen wat ze vaak al jaren krijgen.
Let me know
@merelkerel12 als je hier wat over kan vinden.
Hier of via PB. Kan wel eens interessant zijn voor mijn voorlichting.