Vrienden

Timember

Newbie
Goedenavond forumleden,

sinds een aantal maand heb ik een relatie met een meisje dat ik in Juli heb leren kennen. We hebben het vaak heel erg leuk met elkaar alleen een ding steekt mij enorm erg. Ze heeft een ‘beste vriend’.
Nou ben ik van mijzelf niet super jaloers en is het opzich geen probleem, wat ik alleen lastig vind is dat het geen gezonde relatie is tussen hun. Ze zijn al langer vrienden, waarop zij me verteld dat er nooit iets gebeurd is wat op meer duid dan vriendschap. Ze heeft ook meerdere andere vriendjes gehad in de tijd dat ze vrienden waren.
Wat mij heel erg dwars zit is het feit dat hij super obsessief is naar haar. Dus constant contact willen tot het punt dat er meer aandacht voor hem is.

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Vriendschap tussen de twee geslachten kan denk ik best.
Zijn gedrag is wel bijzonder.

Maar ik moet je bekennen:
De vrouw waar ik getrouwd ben was voor onze huwelijksdag ook al 15 jaar een super goeie vriendin.
We hadden altijd gedacht dat er nooit meer was dan vriendschap, ook allebei andere relaties gehad.
Maar toch ... er kwam een moment (ook op een gezamenlijk weekendje weg) dat we iets kregen.
We waren toen wel allebei vrijgezel.

Timember

Newbie
Ik heb het nodige gelezen op internet en gespard met vrienden, en alles en iedereen zegt dat dit foute boel is, wat je al aangeeft.. de kans dat er van beide partijen 0 gevoelens zijn is enorm klein. Het lijkt mij dat je in een gezonde vriendschap niet zou kiezen om die ene avond met mij zo te verzieken. Hij is ontzettend obsessief.
Ik weet niet wat ik er mee aan moet want het geeft een gespannen sfeer

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Is het een idee om een driemansgesprek te doen met die vriend?
Dat het erop lijkt dat hij de afstand tussen hen wilt verkleinen en als dat niet lukt dat hij boos wordt?
Kijk, het kan natuurlijk wel.
In de tijd dat ik een relatie had met mijn ex was mijn partner ook een goeie vriendin. Er gebeurde nooit wat.
We konden heel goed praten over dingen. En dat heeft uiteindelijk de band tussen ons versterkt en de groei ingezet.

Heb nog een naar verhaal voor je.
Valt me nu te binnen dat ik in mijn studententijd een affaire heb gehad met een meid die een vriend had.
Wij waren ook beste maatjes. Daar gebeurde wel meer dan alleen praten. Maar dan vooral onder invloed van alcohol en coke.
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt dat dit niet zo kon. Dat ze haar relaite niet voor mij op het spel moest zetten etc.
Helaas ben ik er een hartstikke goede vriendschap aan verloren.
heel soms zie ik haar nu en denk ik: "was het wijsheid geweest om door te zetten 20 jaar geleden?" Ik zal het nooit weten.
Maar ook dit was vriendschap wat verder is gegaan, echt verder.

Let wel: dit zijn persoonlijke voorbeelden van mij, dit wilt niet zeggen dat dit standaard zo gaat

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Ik heb het nodige gelezen op internet en gespard met vrienden, en alles en iedereen zegt dat dit foute boel is, wat je al aangeeft.. de kans dat er van beide partijen 0 gevoelens zijn is enorm klein. Het lijkt mij dat je in een gezonde vriendschap niet zou kiezen om die ene avond met mij zo te verzieken. Hij is ontzettend obsessief en heeft meerdere keren hele rare acties ondernomen. Bij die vakantie bijvoorbeeld had hij mid heat gezegd dat hij niet meer met d’r op vakantie hoefde.. dit alleen omdat hij niet die dag kon komen maar de ochtend erna!! Zoals jij zegt kunnen die gevoelens idd uit het niets komen maar ik heb er vertrouwen in dat zij gewoon eerlijk en open tegen mij is, wat niet weg neemt dat die ‘vriend’ in mijn ogen redelijk gestoord is. Dit soort dingen zijn veel vaker voortgekomen ( tot meerdere keren dat ze huilend bij me op schoot zat en ik d’r vertelde dat ze afstand van hem moet doen omdat dit niet gezond is) dat hij weer boos werd hier en dan weer daarom omdat ze niet genoeg aandacht aan hem schonk.
Ik weet niet wat ik er mee aan moet
Lijkt op dat hij haar een soort van eigendom ziet Niet letterlijk hoor maar lijkt alsof de vriendschap tussen die 2 boven alle relaties moet staan( in zijn ogen) . En ja, het is niet gezond en lijkt alsof hij haar goed kan manipuleren.
Ik weet niet of hij op haar verliefd is maar iid hij probeert haar te bezetten.
Ik weet niet wat je ermee wat doen, maar als ik in je schoenen stond had ik allang zijn plek laten zien. De vriendschap tussen een man en een vrouw bestaat en ik heb zelf mannelijke vrienden. Maar ze kennen de grenzen en ik ook.

Timember

Newbie
Ik ben bang dat die er niet in gaat zitten. Ik was er met een frisse blik in gegaan maar wat we onderhand is gebeurd is voor mij niet ok. Ik weet gewoon niet goed hoe ik hier verstandig mee om moet gaan.

Laatst bewerkt:

Timember

Newbie
Lijkt op dat hij haar een soort van eigendom ziet Niet letterlijk hoor maar lijkt alsof de vriendschap tussen die 2 boven alle relaties moet staan( in zijn ogen) . En ja, het is niet gezond en lijkt alsof hij haar goed kan manipuleren.
Ik weet niet of hij op haar verliefd is maar iid hij probeert haar te bezetten.
Ik weet niet wat je ermee wat doen, maar als ik in je schoenen stond had ik allang zijn plek laten zien. De vriendschap tussen een man en een vrouw bestaat en ik heb zelf mannelijke vrienden. Maar ze kennen de grenzen en ik ook.
Ze zegt dat hij niet verliefd is omdat ze “ al zo lang vrienden zijn” maar dat laat hij niet bepaald merken met dit soort gedrag. En ik was eerst vooral in de veronderstelling dat het haar pakkie aan is en heb verteld hoe ik me eronder voel maar ondertussen begint dat gevoel ook te vervangen. Ik ben alleen bang dat als ik hem zijn plek laat zien dat er (onnodig) veel drama onstaat.

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Ze zegt dat hij niet verliefd is omdat ze “ al zo lang vrienden zijn” maar dat laat hij niet bepaald merken met dit soort gedrag. En ik was eerst vooral in de veronderstelling dat het haar pakkie aan is en heb verteld hoe ik me eronder voel maar ondertussen begint dat gevoel ook te vervangen. Ik ben alleen bang dat als ik hem zijn plek laat zien dat er (onnodig) veel drama onstaat.
Ik denk dat je met haar moet gaan praten en zeggen hoe je je voelt, eigenlijk vertrellen wat je hier vertelt.

Timember

Newbie
Ik denk dat je met haar moet gaan praten en zeggen hoe je je voelt, eigenlijk vertrellen wat je hier vertelt.
Dat ben ik ook van plan, en dan er echt even voor gaan zitten want dit kan voor mij niet langer op deze manier. Of er moet wat veranderen of we zijn niet geschikt voor elkaar want ik merk dat ik er onnodig veel last van heb in mn dagelijkse leven.

N3K0

Badass junkie
Kzou voor minder gedoe kiezen.

Je hebt nu niet alleen een relatie met haar. Maar ook voor altijd met hem.

Heb je hier zin in? Deze strijd? Dit gedoe?
Jij bent ook belangrijk. Jij kan haar en haar Mattie niet veranderen alleen jouzelf.

Laat haar niet kiezen maar kies zelf wat je wil. Hoe zie je jou/jullie toekomst eruit? (Dromen/wensen)
Komt de relatie van beiden kanten? Snapt/hoort ze jou gevoel/grenzen?

Zou ze haar telefoon zonder nadenken aan je geven?

Just food for thought.

ljuv

DF-koningin
Ik zou er niet eens meer energie in stoppen. Een vriendin die dit normaal vindt en iedere week uren bij een andere man moet zijn om te gamen/chillen.. die mag daar dan blijven.
Jeuzes wat een reactie

en wat een reacties.

Ligt toch écht allemaal bij je zelf, dit probleem. Volgens mij moet je het lostrekken en zijn er meer dingen aan de hand:
- een nieuwe relatie brengt onzekerheden met zich mee. Je zegt niet jaloers te zijn maar je berichten bewijzen echt het tegendeel en in samenspraak met berichten van anderen zijn ze zelfs behoorlijk misogyn. Misschien ken je deze kant nog niet van jezelf, omdat je nog nooit zulke leuke eerdere partners hebt gehad óf nog nooit een partner hebt gehad mer zo’n relatie met een vriend. En hoe jij die relatie schetst klinkt ook niet heel best (al betwijfel ik we wat er van waar is of wat er nog meer achter/omheen zit). Maar hoe jij daarmee omgaat, en dus hoe jij met je relatie omgaat, klinkt ook alles behalve best.
- vertrouwen: je snapt wel dat dat een van de basis pricipes is van een relatie. Maar je gelooft je vriendin niet op haar woord dat er niet meer aan de hand is. Je zegt je vriendin te vertrouwen maar dat is dus niet zo. En als het wel zo was, zo get dus niet uit moeten maken dat je hém niet vertrouwt. Het is hoe dan ook belangerijker te werken aan en te praten over dat vertrouwen, dan aan de situatie zelf.
- de vriend in kwestie: zijn gedrag kan door heul veul andere dingen veroorzaakt worden dan enkel liefde voor jouw vriendin. Sterker nog: ik heb bijna nooit jaloersheid ervaren bij mijn romantische relaties, en heb dat veel sneller bij vriendschappen. Zo kan ik me enorm in de steek gelaten voelen bij nieuwe relaties van vriendinnen. Dat heeft met mijn hechting te maken en hoe ik ben opgegroeid, meer dan met mijn vriendinnen en hun partners zelf. Vaak loopt dat ook vanzelf los als er langer een relaties is en ik door heb dat dat tussen ons niets verandert. Je hebt niet eens de moeite genomen hier achter te komen of een band met hem op te bouwen. Dat vind ik eigenlijk echt bizar. Met een mini beetje moeite is het zelfs iets dat je met hem, en in het allerbeste geval met zijn drieën, kan bespreken. “Hey, ik voel me best vaak onzeker over de vriendschap tussen jou en [je vriendin] omdat je soms heel claimerig en controlerend op mij over komt. Kunnen we het daar over hebben?” Het is niet zo facking moeilijk. Gewoon 1% meer effort dan vooral je eigen aannames voor waar aannemen.

Je laat jezelf heel makkelijk bevestigen door antwoorden die je aanstaan. Ze worden ook erg makkelijk gegeven hier. Sip. Je relatie is niet ongezond door de (al dan niet) ongezonde relatie tussen jouw vriendin en haar beste vriend, maar door hoe jij je daar toe verhoudt, én wat je daarmee doet. Je hebt het zelf in de hand.

Ik ben bang dat die er niet in gaat zitten. Ik was er met een frisse blik in gegaan maar wat we onderhand is gebeurd heb ik een pleurishekel aan hem gekregen. Daarnaast hebben ze afgesproken eens per week een paar uur te gamen, en daar mag ik dan niet bij zij want Jahoor; dat gaat hij weer zeuren en is hij weer boos. Ik vertrouw mijn vriendin wel maar hem totaal niet + het is gewoon een sukkel. Ik vertrouw haar op het feit dat er vannuit haar niks maar toch weetje. Uiteindelijk wil jij de enige jongen zijn naar wie zij hartjes stuurt. De voorbeelden die je geeft zijn heel erg typisch en gebeurd erg vaak, wat me natuurlijk ook niet gerust stelt:tongueout:
Ik vind het echt heel erg dat je zo over de beste vriend van je partner praat. Als ik je vriendin was en dit zou lezen, zou je me enorm kwetsen. Zou 100% een reden zijn klaar met jou te zijn.

Succes met jezelf bevestigen op het internet en met je relatie man🤙🏻🤙🏻

MDRecreant

Experimenterende gebruiker
Als de ander eigenschappen heeft die voor jou onacceptabel of onwenselijk zijn.. als je een ander moet veranderen om rust en vertrouwen te vinden dan is die ander gewoon geen relatiemateriaal voor jou. Dat wil niet zeggen dat de chemie niet echt is maar na die pieken blijven die dalen komen.. dat houdt niet op. Aan wensdenken of hopen heeft niemand wat. Natuurlijk kan ik dat verzwijgen, op je bek gaan moet je immers altijd op die leeftijd maar zachte heelmeesters zijn pijnlijk en kosten teveel tijd. Niet op dezelfde frequentie, andere normen en waarden en elkaar niet kunnen lezen.

ljuv

DF-koningin
Als de ander eigenschappen heeft die voor jou onacceptabel of onwenselijk zijn.. als je een ander moet veranderen om rust en vertrouwen te vinden dan is die ander gewoon geen relatiemateriaal voor jou. Dat wil niet zeggen dat de chemie niet echt is maar na die pieken blijven die dalen komen.. dat houdt niet op. Aan wensdenken of hopen heeft niemand wat. Natuurlijk kan ik dat verzwijgen, op je bek gaan moet je immers altijd op die leeftijd maar zachte heelmeesters zijn pijnlijk en kosten teveel tijd. Niet op dezelfde frequentie, andere normen en waarden en elkaar niet kunnen lezen.
Prima. Maar als ik uren met mijn beste vriend wil gamen, is dat niet abnormaal. Dat is gewoon niet hoe JIJ en ts een relatie voor zich zien. Echt domme onzin om zo te oordelen over een vriendschap.

ljuv

DF-koningin
Wat abnormaal is is verwachten dat een vriendschap zich meteen aanpast aan een nieuwe (romantische) relatie. Wat niet normaal is is een romantische relatie altijd boven een vriendschappelijke te stellen.

N3K0

Badass junkie
als je een ander moet veranderen om
Je kan een ander niet veranderen. En moet je ook niet willen. Accepteer de ander voor hoe zij/hij is.
rust en vertrouwen te vinden
Die vind je in jouzelf. (Alleen jij kan jou gedachten/ideeën/overtuigingen veranderen) (als jij haar gewoon 100% vertrouwd en je erbij kan neer leggen dat een ander vreemd kan gaan en dat je daar geen enkele controle over hebt zal je rust vinden, tuurlijk kun je gekwetst worden, is vervelend maar overleef je wel. (Voor nu is er misschien wel niks aande hand als alleen de demons in your head )

Zoek uit wat jij wil hoe jij een relatie voor je ziet enof je een toekomst met haar wil opbouwen.
Relatie is geven en nemen en samen een team zijn/worden :twohearts:

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Noem me conservatief maar had al misgelopen van in het begin in mijn geval 😅.
bby met hartjes sturen naar iemand buiten jou partner. Ja hoor 🥴.
Moet geen 1 van beiden doen in mijn relatie.
Beste vrienden van het ander geslacht waar we uren of dagen alleen bij vertoeven hoort er al zeker niet bij.
Je kiest er natuurlijk zelf voor maar als je dit niet goed zit.
Aanspreken, confrontatie en zeggen hoe je erbij voelt en gewoon kappen met die relatie als dit ongezonde gedoe blijft doorgaan...

Timember

Newbie
Jeuzes wat een reactie

en wat een reacties.

Ligt toch écht allemaal bij je zelf, dit probleem. Volgens mij moet je het lostrekken en zijn er meer dingen aan de hand:
- een nieuwe relatie brengt onzekerheden met zich mee. Je zegt niet jaloers te zijn maar je berichten bewijzen echt het tegendeel en in samenspraak met berichten van anderen zijn ze zelfs behoorlijk misogyn. Misschien ken je deze kant nog niet van jezelf, omdat je nog nooit zulke leuke eerdere partners hebt gehad óf nog nooit een partner hebt gehad mer zo’n relatie met een vriend. En hoe jij die relatie schetst klinkt ook niet heel best (al betwijfel ik we wat er van waar is of wat er nog meer achter/omheen zit). Maar hoe jij daarmee omgaat, en dus hoe jij met je relatie omgaat, klinkt ook alles behalve best.
- vertrouwen: je snapt wel dat dat een van de basis pricipes is van een relatie. Maar je gelooft je vriendin niet op haar woord dat er niet meer aan de hand is. Je zegt je vriendin te vertrouwen maar dat is dus niet zo. En als het wel zo was, zo get dus niet uit moeten maken dat je hém niet vertrouwt. Het is hoe dan ook belangerijker te werken aan en te praten over dat vertrouwen, dan aan de situatie zelf.
- de vriend in kwestie: zijn gedrag kan door heul veul andere dingen veroorzaakt worden dan enkel liefde voor jouw vriendin. Sterker nog: ik heb bijna nooit jaloersheid ervaren bij mijn romantische relaties, en heb dat veel sneller bij vriendschappen. Zo kan ik me enorm in de steek gelaten voelen bij nieuwe relaties van vriendinnen. Dat heeft met mijn hechting te maken en hoe ik ben opgegroeid, meer dan met mijn vriendinnen en hun partners zelf. Vaak loopt dat ook vanzelf los als er langer een relaties is en ik door heb dat dat tussen ons niets verandert. Je hebt niet eens de moeite genomen hier achter te komen of een band met hem op te bouwen. Dat vind ik eigenlijk echt bizar. Met een mini beetje moeite is het zelfs iets dat je met hem, en in het allerbeste geval met zijn drieën, kan bespreken. “Hey, ik voel me best vaak onzeker over de vriendschap tussen jou en [je vriendin] omdat je soms heel claimerig en controlerend op mij over komt. Kunnen we het daar over hebben?” Het is niet zo facking moeilijk. Gewoon 1% meer effort dan vooral je eigen aannames voor waar aannemen.

Je laat jezelf heel makkelijk bevestigen door antwoorden die je aanstaan. Ze worden ook erg makkelijk gegeven hier. Sip. Je relatie is niet ongezond door de (al dan niet) ongezonde relatie tussen jouw vriendin en haar beste vriend, maar door hoe jij je daar toe verhoudt, én wat je daarmee doet. Je hebt het zelf in de hand.

Ik vind het echt heel erg dat je zo over de beste vriend van je partner praat. Als ik je vriendin was en dit zou lezen, zou je me enorm kwetsen. Zou 100% een reden zijn klaar met jou te zijn.

Succes met jezelf bevestigen op het internet en met je relatie man🤙🏻🤙🏻
Ik heb zeker wel geprobeerd een band met hem op te bouwen, maar sinds de dag dat we een relatie hebben zegt hij al dat ik me maar moet “bewijzen” als vriendje en wat ook betekende dat hij er toen nog geen zin in had. En sinds dien met al die kleine dingen is het gewoon minder geworden. Ik was was/ben nog steeds bereid om met hem in gesprek te gaan alleen weet ik zeker dat hij daar niet op zit te wachten. Daarnaast heb ik ook andere vrienden ontmoet waaronder mannelijke waar ik totaal geen problemen mee heb, die heb ik al ontmoet zelfs. Het gaat me vooral om dit obsessieve gedoe richting haar wat voor spanning in onze relatie zorgt. En ja.. na al die omstandigheden ben je gewoon geïrriteerd. En nee ik ben mijzelf niet aan het bevestigen maar ik wil gewoon weten hoe andere mensen hier naar kijken voor het geval ik problemen zie die er helemaal niet zijn

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik zou er niet eens meer energie in stoppen. Een vriendin die dit normaal vindt en iedere week uren bij een andere man moet zijn om te gamen/chillen.. die mag daar dan blijven.
Dit ja. Als de waarden blijkbaar zo erg uit elkaar liggen en dit na een paar maanden in de relatie al zo'n groot probleem wordt, bespaar jezelf de ellende.

Kan zij mooi iemand zoeken die het normaal vindt dat zijn partner zulk contact buiten de relatie heeft. En de TS iemand die dat net zoals hem niet normaal vindt.

ljuv

DF-koningin
Je kan een ander niet veranderen. En moet je ook niet willen. Accepteer de ander voor hoe zij/hij is.

Die vind je in jouzelf. (Alleen jij kan jou gedachten/ideeën/overtuigingen veranderen) (als jij haar gewoon 100% vertrouwd en je erbij kan neer leggen dat een ander vreemd kan gaan en dat je daar geen enkele controle over hebt zal je rust vinden, tuurlijk kun je gekwetst worden, is vervelend maar overleef je wel. (Voor nu is er misschien wel niks aande hand als alleen de demons in your head )

Zoek uit wat jij wil hoe jij een relatie voor je ziet enof je een toekomst met haar wil opbouwen.
Relatie is geven en nemen en samen een team zijn/worden :twohearts:
exact dit dus.

Snap best dat mensen er moeite mee hebben hoor (wat inderdaad heel conservatief is en uitgaat van weinig vertrouwen in je relatie). Maar dan heb je twee opties: deal with it or go.
Ranzige be-/veroordeling van hoe je partner (en al helemaal mensen binnen andere relaties dan de jouwe) met hun vrienden omgaan: heel vout en beetje zielig.

Timember

Newbie
exact dit dus.

Snap best dat mensen er moeite mee hebben hoor (wat inderdaad heel conservatief is en uitgaat van weinig vertrouwen in je relatie). Maar dan heb je twee opties: deal with it or go.
Ranzige be-/veroordeling van hoe je partner (en al helemaal mensen binnen andere relaties dan de jouwe) met hun vrienden omgaan: heel vout en beetje zielig.
Het kan misschien overkomen als een veroordeling alleen ik heb er wel direct mee te maken. Al zou het alleen tussen hun zijn dan is het idd niet mijn pakkie aan. Het enige wat ik wil is iemand die mij advies kan geven hier mee om te gaan. Heel erg jammer dat het nu gezien word als “ranzige veroordeling”. Ik heb al 100 keer uitgelegd dat het ook niet om vertrouwen gaat Maar om een gevoel. Het boeit me echt niet dat ze af en toe met een andere jongen afspreekt alleen, be my guest, alleen dit ligt dan natuurlijk net wat anders. Het gevoel dat er meer aandacht gaat naar iemand waarmee die persoon niet in een relatie zit, en om het nou fout en zielig te noemen vind ik erg kort door de bocht.

N3K0

Badass junkie
Het kan misschien overkomen als een veroordeling alleen ik heb er wel direct mee te maken. Al zou het alleen tussen hun zijn dan is het idd niet mijn pakkie aan. Het enige wat ik wil is iemand die mij advies kan geven hier mee om te gaan. Heel erg jammer dat het nu gezien word als “ranzige veroordeling”. Ik heb al 100 keer uitgelegd dat het ook niet om vertrouwen gaat Maar om een gevoel. Het boeit me echt niet dat ze af en toe met een andere jongen afspreekt alleen, be my guest, alleen dit ligt dan natuurlijk net wat anders. Het gevoel dat er meer aandacht gaat naar iemand waarmee die persoon niet in een relatie zit, en om het nou fout en zielig te noemen vind ik erg kort door de bocht.
Wat voel je ( wantrouwen? ) (verdrietig?) (Angst?) (Jaloers)
Wat denk je? (Ze gaat vreemd, ik wil meer aandacht van haar, ik vind dit niet eerlijk, ik vertrouw hem niet ) (bang dat je haar kwijt raakt)

Denken en gevoel zijn niet hetzelfde gevoel zit in het lichaam. Gedachten zitten int hoofd en vinden meestal iets van gevoel.

Gedachten kunnen ook een gevoel triggeren. En andersom ook. En het daar ook mee in stand houden..
Gevoel wil er gewoon zijn zonder oordeel (oordeel van Gedachten)

Verwachtingen kunnen ook meespelen natuurlijk. Die kun je ook maar beter loslaten.

En wat zijn jouw behoefte/grenzen.

Heb je met je eigen vrienden hier over gepraat of met je vader ofzo? En wat vinden die ervan.

En of het nou conservatief is of niet dat maakt niet zo heel veel uit. Iedereen heeft eigen normen en waarden die ze terug willen zien in een relatie. En soms is het water bij de wijn doen. Geven en nemen en samen er iets van maken.
En sommige mensen vinden het prima als iemand vrienden is en veel tijd spendeert met de ander en andere mensen vinden dat niet oke. Helemaal prima.

Doe waar jij je goed bij voelt het is jou leven en jij kan en mag daar zelf keuzes in maken. En het is ook aankloten, experimenteren, op je bek gaan, gekwetst worden, en ondertussen genieten van het hier en nu. 🍀

Ik vind dit zelf altijd wel een fijne site en heb daar veel van geleerd.

En dit filmpje duurt 20 min is ook zeker het kijken waard.

ljuv

DF-koningin
Het kan misschien overkomen als een veroordeling alleen ik heb er wel direct mee te maken.
Nah dat was meer gericht op de andere reacties hier… ik vind het best wel wat dat hier gesteld wordt “dat ze maar een ander moet zoeken als ze het normaal vindt om zo close bevriend te zijn met een ander.”
Dat jij er direct mee te maken hebt snap ik. En je ervaart dat als onprettig, dat is wel duidelijk. Maar tot op zekere hoogte heb je ook de mogelijkheid om te zeggen “boeie, ze is met mij en ligt naast mij in bed, niet naast hem.” Zijn frustraties en moeilijkheden liggen bij hem, waar die ook uit voortkomen (wat dus, zoals ik al zei, echt niet alleen veroorzaakt hoeft te worden door eventuele romantische gevoelens voor haar). Je kan proberen daar meer over te praten maar als dat geen zin heeft ligt je cirkel van invloed vooral bij jou jij met deze situatie omgaat.
Dat bepaalde acties te ver gaan snap ik ook. Je kan best van je vriendin verwachten dat ze blijft als het de laatste avond is dat jullie elkaar kunnen zien in een week. Dat haar keuze je kwetst, is iets dat je zeker moet kunnen bespreken. Maar in the end heb je geen invloed op de vriendschappen waar ze voor kiest. Die waarschijnlijk heel belangrijk voor haar zijn. Dat willen beïnvloeden vind ik echt een red flag.

Ik heb al 100 keer uitgelegd dat het ook niet om vertrouwen gaat
Dat zeg je wel, maar je acties en reacties laten wat anders zien. Als je haar vertrouwt, waar maak je je dan druk om?

Het gevoel dat er meer aandacht gaat naar iemand waarmee die persoon niet in een relatie zit, en om het nou fout en zielig te noemen vind ik erg kort door de bocht.
En dat is iets dat je moet bespreken met je vriendin volgens mij. Er zijn heel veel manieren waarop ze dit kan veranderen, zonder dat ze een vriendschap moet stoppen of veranderen. Er zijn ook veel manieren waarop je hier zelf invloed op hebt, want dit wat je hier omschrijft is wel degelijk jaloezie.

Als je adviezen wil, waarom maakt de mijne je dan zo geïrriteerd/ boos en de adviezen die jouw gevoel bevestigen niet?

Lemmy

Badass junkie
En het gaat, vind ik, wél om vertrouwen. Mijn persoonlijk kijk is simpel: als ik in een relatie zou zitten of getrouwd zijn, mag ze alles zeggen, praten met wie ze wil, uitgaan met wie ze wil en op reis gaan met wie ze wil. Tenzij het achter de rug om gebeurt én/of dat er dominantie (op sexvlak na dan :smirk: :smirk: :smirk: :smirk:), geweld ed bij komt kijken. Dan is het snel klaar.

En zelfs als bedrieg je je partner al pakweg 2 jaar zonder probleem, dat komt toch uit. Hoe vaak niet door toeval? Dat klinkt allemaal zeer simpel, maar ja, zo zie ik het wel.

Al voel ik me nog steeds opperbest "alleen". Het zal me wel 'ns overkomen. Dat weet ik gewoon.

Timember

Newbie
Nah dat was meer gericht op de andere reacties hier… ik vind het best wel wat dat hier gesteld wordt “dat ze maar een ander moet zoeken als ze het normaal vindt om zo close bevriend te zijn met een ander.”
Dat jij er direct mee te maken hebt snap ik. En je ervaart dat als onprettig, dat is wel duidelijk. Maar tot op zekere hoogte heb je ook de mogelijkheid om te zeggen “boeie, ze is met mij en ligt naast mij in bed, niet naast hem.” Zijn frustraties en moeilijkheden liggen bij hem, waar die ook uit voortkomen (wat dus, zoals ik al zei, echt niet alleen veroorzaakt hoeft te worden door eventuele romantische gevoelens voor haar). Je kan proberen daar meer over te praten maar als dat geen zin heeft ligt je cirkel van invloed vooral bij jou jij met deze situatie omgaat.
Dat bepaalde acties te ver gaan snap ik ook. Je kan best van je vriendin verwachten dat ze blijft als het de laatste avond is dat jullie elkaar kunnen zien in een week. Dat haar keuze je kwetst, is iets dat je zeker moet kunnen bespreken. Maar in the end heb je geen invloed op de vriendschappen waar ze voor kiest. Die waarschijnlijk heel belangrijk voor haar zijn. Dat willen beïnvloeden vind ik echt een red flag.

Dat zeg je wel, maar je acties en reacties laten wat anders zien. Als je haar vertrouwt, waar maak je je dan druk om?

En dat is iets dat je moet bespreken met je vriendin volgens mij. Er zijn heel veel manieren waarop ze dit kan veranderen, zonder dat ze een vriendschap moet stoppen of veranderen. Er zijn ook veel manieren waarop je hier zelf invloed op hebt, want dit wat je hier omschrijft is wel degelijk jaloezie.

Als je adviezen wil, waarom maakt de mijne je dan zo geïrriteerd/ boos en de adviezen die jouw gevoel bevestigen niet?
Ik dacht dat je op mij doelde met “ranzige veroordeling”. Ik hou van haar en wil mn uiterste best doen om het te laten werken, en misschien is het dan wel jaloezie. Maar ik denk dat je partner toch minimaal wel een gelijke hoeveelheid aandacht verdient.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik snap je wel en de meesten hier denk ik ook wel. Zelf ga ik nog een stapje verder en boeit het mij wel als mijn vriendin steeds afspreekt met een andere man. Al helemaal als er zoals jij zegt meer aandacht uitgaat naar die ander dan naar jezelf: degene waar je partner een relatie mee heeft.

Maar dan is het inderdaad wel zo: zie je eenmaal dat je partner heel erg anders in deze dingen staat dan jij (je ziet in dit topic ook dat er duidelijk twee kampen zijn hierin), dan kun je je ook bedenken dat dit probleem waarschijnlijk aan gaat houden. Dan moet je voor jezelf bedenken of je uit de relatie stapt, of dat je dit voor lief neemt. Want zoals eerder gezegd hier kun je iemand anders niet veranderen. Maar je kunt er wel voor kiezen jezelf te beschermen door ergens uit te stappen als iets je teveel dwars zit.

Imo maakt het nog niet eens uit dat er mensen met totaal andere opvattingen hierover zijn. Het doel is niet om iedereen hetzelfde te laten denken. Er is niet maar 1 goede manier van denken. De 'conservatieve' manier is niet beter dan de 'progressieve' en andersom. Het zijn alleen maar meningen. Maar je kunt wel heel veel problemen voorkomen door in ieder geval op heel cruciale punten hetzelfde ergens in te staan met je partner. Soms ligt dat teveel uit elkaar en zal het blijven botsen en/of zal er iemand gaan lijden door de situatie. (jij dus hier)

Lemmy

Badass junkie
Ik dacht dat je op mij doelde met “ranzige veroordeling”. Ik hou van haar en wil mn uiterste best doen om het te laten werken, en misschien is het dan wel jaloezie. Maar ik denk dat je partner toch minimaal wel een gelijke hoeveelheid aandacht verdient.

Je uiterste best doen = verstikking. Of zo kan het toch overkomen. :thinking:

ljuv

DF-koningin
Ik dacht dat je op mij doelde met “ranzige veroordeling”.
Oh nee, dat was in reactie op voornamelijk @Gerbera en vergelijkbare reacties hier.

Wat ik juist probeer te schetsen is dat ik juist niets raar vind. Ik vind het ook niet raar dat mensen het wel gek vinden als je andere mensen “bby” noemt. Tegelijkertijd heb ik al 9 jaar een relatie en noem ik al m’n vrienden “schatje/lieffie/babe/schoonheid”. Het gaat er vooral over dat je daar vergelijkbare waarde aanhecht, óf dat verschil bespreekt en vervolgens accepteert of daarin aanpassingen doet.

Met alle (best wel heftige) reacties hier zou mijn relatie belachelijk zijn, zegmaar.

Ik hou van haar en wil mn uiterste best doen om het te laten werken, en misschien is het dan wel jaloezie. Maar ik denk dat je partner toch minimaal wel een gelijke hoeveelheid aandacht verdient.
Maar het is jouw ervaring dat je dat nu niet krijgt… ik denk dat goeie vragen zouden zijn om aan je vriendin te stellen
- vind je dat je mij nu even veel aandacht geeft als je beste vriend?
- vind je dat ik even veel aandacht verdien als hij? (Want even: zo lang zijn jullie nog niet samen. Ik vind het niet zo gek om in die fase vriendschappen voorop te stellen... Misschien zij ook niet? Maar die waarden moeten wel naar elkaar uitgesproken zijn.)
- ik hecht waarde aan liefkozende bijnamen in een relatie en vind het daarom gek en moeilijk dat jullie elkaar bby noemen. Zou jij dat gek vinden als ik dat bij vriendinnen deed en zo nee, zou je er voor mij dan toch rekening mee kunnen houden?
- wat kan ik veranderen om dit gevoel bij mij te “stillen” en wat kun jij veranderen om mij met een beter gevoel naar jullie vriendschap te kijken?
- is er een manier waarop jij of ik dit met jouw beste vriend kunnen bespreken?

Imo maakt het nog niet eens uit dat er mensen met totaal andere opvattingen hierover zijn. Het doel is niet om iedereen hetzelfde te laten denken. Er is niet maar 1 goede manier van denken. De 'conservatieve' manier is niet beter dan de 'progressieve' en andersom. Het zijn alleen maar meningen. Maar je kunt wel heel veel problemen voorkomen door in ieder geval op heel cruciale punten hetzelfde ergens in te staan met je partner. Soms ligt dat teveel uit elkaar en zal het blijven botsen en/of zal er iemand gaan lijden door de situatie. (jij dus hier)
Juist, dit bedoel ik ook.
En ik denk dat je niet eens problemen voorkomt door er hetzelfde in te staan, maar vooral door het heel duidelijk en zo veel mogelijk zonder oordeel te bespreken.
TS en zn girlie kunnen prima een andere kijk hierop hebben, als ze die kijk maar goed leren begrijpen van elkaar en dat kunnen respecteren.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
En ik denk dat je niet eens problemen voorkomt door er hetzelfde in te staan, maar vooral door het heel duidelijk en zo veel mogelijk zonder oordeel te bespreken.
TS en zn girlie kunnen prima een andere kijk hierop hebben, als ze die kijk maar goed leren begrijpen van elkaar en dat kunnen respecteren.
Met sommige dingen kan dat, niet met alle. Daarom zei ik, op cruciale punten ergens hetzelfde in staan.

Want je kunt bijvoorbeeld wel begrijpen van je partner dat die het heel normaal vindt om steeds met andere mannen/vrouwen om te gaan en flirterig met hen te praten (al is dat maar voor de "grap"), maar dat haalt niet automatisch jouw probleem daarmee weg, als je dat hebt.

Blijft ze (of hij) ermee doorgaan en blijft dat je niet lekker zitten, dan dit:

Als je dit niet trekt dan moet je 'm smeren. Je partner is niet je eigendom.

ljuv

DF-koningin
Met sommige dingen kan dat, niet met alle. Daarom zei ik, op cruciale punten ergens hetzelfde in staan.

Want je kunt bijvoorbeeld wel begrijpen van je partner dat die het heel normaal vindt om steeds met andere mannen/vrouwen om te gaan en flirterig met hen te praten (al is dat maar voor de "grap"), maar dat haalt niet automatisch jouw probleem daarmee weg, als je dat hebt.
Dat is compleet afhankelijk van je eigen vermogen om een andere te leren begrijpen en in diens waarde te laten. Als je dat niet lukt, dan dat laatste ja.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is compleet afhankelijk van je eigen vermogen om een andere te leren begrijpen en in diens waarde te laten. Als je dat niet lukt, dan dat laatste ja.
Vind ik niet, dat het daar compleet afhankelijk van is. Je kunt soms goed begrijpen dat iemand anders het anders ziet dan jezelf maar dan alsnog problemen hebben met dat diegene doorgaat met die dingen.

Vind het persoonlijk ook respectloos van haar om ermee door te gaan als ze weet dat dit haar partner flink dwarszit. Maar misschien heeft ze dit ook wel niet goed door omdat zij het dus anders ziet en dat er te weinig communicatie over is geweest dus (zoals gezegd).

Bovenaan