Vochtige truffels

vanwyngarden

Belezen gebruiker
Een tijdje geleden heb ik via Azarius twee porties truffels besteld. Heel netjes bewaard in de koelkast. De eerste portie, die ik al vrij snel na de aankomst had genuttigd was helemaal top.

Nu was ik van plan om over een aantal weken (binnen de houdbaarheidsdatum) de tweede portie te nemen. Toen ik echter een kijkje in de koelkast nam zag ik dat de truffels een beetje vochtig zijn.. Ze zijn vacuum verpakt maar er zit wel een beetje lucht tussen de verpakking en de truffels, waar dus wat condensdruppels op zaten.. Ik heb ze maar uit de koelkast gehaald en in een droge, donkere kast gelegd. Wat voor invloed heeft deze vochtigheid op truffels?

Aangezien truffels net als jij en ik voor 90% uit vocht bestaan is het meer dan logisch dat er een gedeelte zal verdampen. Dat gebeurt zelfs bij lage temperaturen zoals in een koelkast alleen een stuk minder snel dan wanneer je het bij 20 graden bewaard.

Als je het Vacuüm niet hebt verbroken zal er helemaal niks aan het handje zijn en zijn je truffels nog prima te consumeren! :) Als ik jou was zou ik ze juist weer zo snel mogelijk weer terug in de koelkast leggen!!! Zo voorkom je dat de (mogelijke) aanwezige bacteriën zich niet kunnen voortplanten en blijft het dus langer houdbaar. In de smartshop worden truffels ook in de koelkast bewaard.

Ik heb laatst ook iets gelezen dat je ze heel goed in de vriezer kan bewaren: ''http://www.psychonaut.com/mushrooms/39144-best-way-store-prepare-mushrooms-w-o-potency-loss.html'' Hoewel ik het me ook heel goed kan voorstellen dat de kou de werkzame stof in truffels zou stuk maken, dat weet ik niet. Ik heb het nooit geprobeerd namelijk, zij zeggen dat het werkt :grin:

TLDR:
Ja je truffels zijn nog prima te consumeren, stop ze alleen even snel weer terug in de koelkast :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Niks mis mee inderdaad zolang je ze snel weer in de koelkast legt.

Ohusernames... zei:
Ik heb laatst ook iets gelezen dat je ze heel goed in de vriezer kan bewaren: ''http://www.psychonaut.com/mushrooms/39144-best-way-store-prepare-mushrooms-w-o-potency-loss.html'' Hoewel ik het me ook heel goed kan voorstellen dat de kou de werkzame stof in truffels zou stuk maken, dat weet ik niet. Ik heb het nooit geprobeerd namelijk, zij zeggen dat het werkt
Paddo's of truffels kan je alleen in de vriezer leggen als ze 100% vochtvrij zijn. Dat zijn ze in ieder geval niet als je ze van de smartshop koopt. Als er nog vocht bij zit en dat bevriest maak je daarmee de werkzame stoffen kapot. Terwijl de werkzame stoffen op zichzelf in principe juist langer houdbaar zijn in de vriezer. Paddo's of truffels volledig vochtvrij krijgen is nog best wat werk en dan moet je ze vervolgens ook lucht en vocht dicht verpakken wil je het in de vriezer bewaren.

vanwyngarden

Belezen gebruiker
Re: Vochtige truffels : dus toch niet goed?

De hierboven genoemde truffels heb ik gisteren genuttigd. Een zakje van 15gram, de helft verdeeld tussen mij en mijn vriend (Misschien weinig voor jullie, maar de keer hiervoor hebben we het ook zo gedaan en toen met iets zwakkere truffels en een erg leuke trip gehad).

Ik had al ruim 6 uur niks gegeten voordat we zouden beginnen. Mijn vriend ongeveer 4 uur daarvoor nog wel. Al 5 minuten na het innemen voelde ik me al niet lekker en werd ik misselijk. Dat had ik wel eerder gehad maar nu zette het echt door, zo erg dat ik zelfs even bij de wc ben gaan zitten. En ja hoor, 10 minuten na innemen heb ik alles eruit gekotst. Toen ik uitgekotst was voelde ik me echter weer (bijna) helemaal goed. Mijn vriend voelde zich ook niet heel lekker maar hoefde niet over te geven.

Ik had me er dus al bij neergelegd dat ik niks zou gaan voelen maar hopelijk kon mijn vriend nog wel een leuke trip hebben. Ongeveer 30 minuten na innemen zag hij een beetje visuals, maar niets noemenswaardigs. We hebben samen nog een paar lachbuien gehad maar dit was echt een fractie van hoe erg we meestal kunnen lachen op truffels.. Geen echte trip dus. We voelden ons allebei wel 'anders', maar echt een avontuur kan ik het niet noemen.

Mijn vraag: hoe kan dit? Zijn de truffels minder sterk geworden doordat ik ze in een beetje vochtige koelkast heb bewaard? Als het goed is zouden ze nog wel minstens een maandje houdbaar moeten zijn.. En waar kan het aan gelegen hebben dat ik het er gelijk heb uitgekotst? Ik denk zelf aan het feit dat ik al zo lang niks gegeten had dat mijn maag het niet aankon, maar misschien weten jullie het?

Narayani

Bewuste gebruiker
Wat jammer joh, inderdaad 7,5 gram is niet zo veel dus als je dan alsnog moet overgeven zou ik denken dat je truffels toch niet meer goed waren. Aangezien ze blijkbaar niet helemaal goed verpakt waren is dat best reëel. Zeker als je maag al bijna direct gaat protesteren. Overigens dat je een paar uur niks gegeten had zou niet de oorzaak moeten zijn hiervan, integendeel.

Bovenaan