mycelium weken van truffels

dnb-massive

Experimenterende gebruiker
Hallo ,

ik heb vorig weekend 20 gram truffels gekocht om te microdosen, maar deze zijn niet vacuum verpakt. Dus deze zullen wss eerder bederven dan dat ik ze op heb. Nu zitten ze in een klein bokaaltje in de frigo en hoop ze nog een twee tal weken goed te kunnen houden op deze manier. ( tips omtrent het bewaren welkom)

Nu was ik wat leesvoer aan het doornemen en de truffels zijn dus eigenlijk een vorm van mycelium die beter bestand is tegen extremen omstandigheden. Nu vroeg ik mij of of het mogelijk is om een kweek te starten vanaf truffels ? Ik heb hier geen antwoord op gevonden op internet dus vermoed van niet , ik zal wel niet de enige zijn met dit idee. Maar mss heeft er hier iemand ervaring mee, of weet waarom het niet mogelijk is.

grz

MK-ULTRA

Bewuste gebruiker
Dat is mogelijk, wat word aangeraden is de truffels enige tijd bewaren tot er een wit laagje om komt, dit is groei van het mycelium. Hierna kan je er een stukje uit snijden met een mes/scalpel, hygienisch werken, otsmetten alcohol, in een ruimte zonder tocht. Liefst voor een flowhood werken of in een still air box. Het uitngesneden stukje truffel kan je in een agar petrischaaltje doen. Hierop kan het verder groeien. Als het de agar heeft over genomen kan je hier een stukje van nemen en dit in een glazen pot/groeizak doen met gesteriliseerd graan.(rogge bv) De pot, met luchtfilter, zet je neer en na een maand of 3 vormen er truffels. Je kan de pot ook langer door laten gaan, een jaar kan prima.

jam

Bewuste gebruiker
Hallo ,

ik heb vorig weekend 20 gram truffels gekocht om te microdosen, maar deze zijn niet vacuum verpakt. Dus deze zullen wss eerder bederven dan dat ik ze op heb. Nu zitten ze in een klein bokaaltje in de frigo en hoop ze nog een twee tal weken goed te kunnen houden op deze manier. ( tips omtrent het bewaren welkom)
In schijfjes drogen, of in de diepvries steken in kleine porties

dnb-massive

Het kan dus , maar niet zo heel simpel. Ik dat tegen ik alle materialen hier voor gekocht heb ik aan de prijs van een growkit zit er er dan ook nog een redelijke kans is dat het faalt.

De truffels drogen had ik al aan gedacht maar duurt de bereiding van men theetje dan niet veel langer ?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je paddo’s en truffels best niet bewaard in de vriezer , of is dit enkel voor verse ?

jam

Bewuste gebruiker
Paddo's worden slap als je ze nadien terug uit de vriezer haalt, maar ze bewaren volgens mij wel gewoon, als ik chocolade met paddenstoelen in maak of zo bewaar ik die ook in de vriezer.
Ik heb gedroogde truffelschijfjes en om te microdoseren kauw ik die gewoon op, heb raar genoeg ook nooit misselijkheid bij microdoseringen truffels, bij paddo's wel. Voor thee hoeft het volgens mij niet langer te duren, maar ik zou de gedroogde truffel dan wel goed fijn maken.

Kriel

Ik heb al een aantal keer een cultuur gestart vanuit gekochte truffels, met zeer goede resultaten.

Truffel splijten en een klein beetje uit de binnenkant halen en op een petrischaaltje plaatsen en voila.

Heb een keer uit 6 potten graan 650 gram verse truffels mogen oogsten. Pas maar op dat je straks niet teveel hebt 😁.

dnb-massive

Okay , dus ik moet eigenlijk gewoon een petrie schaaltje met agar zien te bemachtigen. Eenig idee waar ik dit kan kopen ? Aphotheek ?

Kriel

Ja het principe is erg eenvoudig, maar dit moet wel allemaal onder zo steriel mogelijke omstandigheden gedaan worden. Anders gaat er van alles op het petrischaaltje groeien, behalve het mycelium van de truffels.

Met een snelle google search heb je zo een webshop gevonden waar je petrischaaltjes kan kopen, ook met agar.

dnb-massive

De eerste petrischaaltjes zijn sinds een weekje geprepareerd en het mycelium lijkt goed te groeien. Ik zie ook geen tekenen van besmetting en dit was toch wel een puntje van bezorgdheid aangezien ik niet over fancy infrastructuur beschik om steriel te werken. Ik heb alles goed ontsmet met isopropyl alcohol inclusief de tafel en handen, dit lijkt te volstaan ( er zal ook wel wat geluk mee gemoeid geweest zijn).

De schaaltjes staan nu op men zonneboiler onder een doek waar de temperatuur mooi tussen de 20 a 25 graden is. Ik ben ook van plan om hier de truffels te zetten.

Ik ben de volgende stap al aan het plannen. Ik heb wat sterilisatie bokalen , maar ben eigenlijk niet zeker of deze geschikt zijn, op internet zie ik toch vaak ( maar niet altijd) dat er een soort van verluchting in het deksel zit. Een beetje gegoogle maakt me ook niet echt veel wijzer. Iemand suggesties hieromtrent ?
Graszaad lijkt het beste groei medium , maar graan zou ook werken en is goedkoper in aankoop dus ik ben er nog niet uit wat ik ga gebruiken.

Het enige dat ik nog moet zien te vinden is een snelkook pan , ik ben nu 2dehands een beetje in het oog aan het houden en hoop er daar eentje op de kop te kunnen tikken.

Bijlagen

• IMG_2270.jpeg
    IMG_2270.jpeg
    161,9 KB · Weergaven: 13
  • IMG_2269.jpeg
    IMG_2269.jpeg
    144,2 KB · Weergaven: 13

Kriel

Heb je met een still air box gewerkt? Zo niet, hou en rekening mee dat er een grote kans is dat er een besmetting opduikt.

Verder zou je kunnen kijken naar verschillende opties voor potten. Ik gebruik zelf hele simpele inmaakpotten. Deze bestelIk boor een gaatje in de deksel en doe daar een 0.3 micrometer filter stickertje op. Kan je voor heel weinig geld op amazon bestellen.

Ben je van plan de potten met graan te inoculeren met een schijfje gekoloniseerd agar of wil je hier eerst nog een liquid culture van maken?

Voor graan kan je prima gepunte haver gebruiken. Heeft altijd zijn werk gedaan bij mij en is erg goedkoop.

dnb-massive

Ik heb geen still air box gebruikt , maar dacht omdat het nu al een weekje geen teken van besmetting toont het goed zat.

het is men bedoeling om men potten te innoculeren met agar , liquid culture heb ik me nog niet echt op ingelezen. Goede tip van de filter sticker , thx.

Kriel

Grote kans dat het dan inderdaad wel goed zit. Wat wel erg belangrijk kan zijn is een stukje gekoloniseerd agar te verplaatsen op een nieuw petrischaaltje. Als die uiteindelijk ook schoon is kan je prima een schijfje agar in een pot graan stoppen. Dan moet het helemaal goedkomen. Zou de deksels van je potten zo simpel mogelijk houden. Gaatje erin boren, filter stickertje erop en klaar. Zo maak ik mijn deksel / potten ook en het werkt zeer goed.

dnb-massive

Ik zie maar heel weinig groei meer in mijn petrischaaltjes , en er is precies wel heel veel condens aanwezig. Is dit normaal of is er iets fout aan het gaan ?

dnb-massive

Eventjes een paar foto’s van de agar plaatjes.
1&2 lijken me niet gecontamineerd maar tonen geen verdere groei, ze zijn wel meer in de hoogte gegroeid dan wat ik zie van foto’s op het internet.
Nr3 is een plaatje die ik later geprepareerd heb, deze ziet er niet goed uit.
Nu mijn vraag , kan ik verder met 1&2 of is dit niet genoeg mycelium of is er wat mis mee ?
Ik denk er aan om ook een liquid culture te maken aangezien dit heel weinig mycelium vergt.

Bijlagen

• IMG_2299.jpeg
    IMG_2299.jpeg
    159 KB · Weergaven: 4
  • IMG_2297.jpeg
    IMG_2297.jpeg
    220,3 KB · Weergaven: 5
  • IMG_2296.jpeg
    IMG_2296.jpeg
    175,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2298.jpeg
    IMG_2298.jpeg