Niet echt een vlees vervanger, maar heb je wel is gehoord van Polenta? Een soort mais-meel met welke je alle kanten op kan. Als ik je ergens mee kan helpen op het gebied van eten, recepten o.i.d, my pleasure

Verder kan je met bonen alle kanten op.
Om nog wel anwoordt te geven op je vraag , ervaring met die vleesvervangers waar jij het over had heb ik niet (en ga ik ook niet krijgen

), maar als je echt een component wil wat vlees "vervangt" zou ik bijvoorbeeld denken aan een burgertje van bloemkool, kerrie en sjalotten, Polenta kan je uitstekend als een soort spekjes gebruiken, Savooiekool is ook heel Umami (hartig) en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Probeer eens het bloemkool dingetje, dat is easy en kost geen tijd. Bloemkool halen , in rozen snijden, in de keukenmachine, fijndraaien. Op 1 normale-kleine bloemkool (die dus nu fijngedraaid in een bak zit, soort couscous structuur) heb je nog 2 eieren nodig, paneermeel, (liefst Panko! Dat is wat grover en fucking lekker), sjalotten. Tabasco als je houdt van pit. Olijfolie veel in een bakpan, 1 dikke EL kerrie erbij, even laten bruisen en goed blijven roeren, bloemkool erbij en zachtjes garen. niet kleuren, of nouja moet niet zwart worden al

. eenmaal gaar op smaak maken met wat jij lekker vindt (alles kan! kruiden, specerijen, maar ook vulling, bijvoorbeeld nootjes er door, etc)
en af laten koelen. Dan 2 eieren erdoor mengen (dan wordt het weer net te zacht/vloeibaar om burgers van te maken). Dan panko toevoegen steeds een beetje net zolang tot de structuur als een soort gehakt is, burgers maken, beetje liefde erbij, mooi ruitje grillen in de grillpan.
Beloofd dat de meeste mensen over hun stoel zitten te glijden

Kunst is om een beetje te experimenteren met structuur en mondgevoel, en het oog wil ook wat. Iets ronds gegrilld op een broodje lijkt op een burger, Iets cilindervormings in bijv. hele dunne courgette een worst, etc. Denk je al voor de helft dat je een bratwurst naar binnen aan het werken bent.
Klinkt als veel werk maar is echt hooguit 5 min werk als je het een x geprobeerd hebtg
@Psilocyloner @acht.zes
Eens, persoonlijk vindt ik het ook echt onzin om kip te kopen wat geen kip is,...etcetera. Maar de gemiddelde Nederlander is culinair niet heel breed onderlegd en staart zich nog blind op het Aardappels Groenten Vlees principe, en als je het vlees weghaalt ontbreekt het voor de meeste mensen belangrijkste component. Zal er ook wel een beetje mee te maken dat vlees van oudsher en nog steeds wel een beetje een luxeproduct is.
De tips van psilocloner zijn wel top! Ik leer ook graag nieuwe dingen

Gelukkig zijn vega's en veganisten vaak best dankbare mensen
Het dingetje is wel een beetje dat al die kant en klare producten echt achterlijk duur zijn. Leuk als je het kan betalen maar iemand die een beetje veel eet of mensen die voor kinderen moeten zorgen moeten organen gaan verkopen om dit te bekostigen..