verslaafd aan benzos?

saabjeaapje31

Experimenterende gebruiker
Hallo ik slik nu al bijna 3 jaar verschillende soorten benzo s. De middelen die ik slikte zijn xanax flurazepam flunitrazepam de benzo s die ik nu nog neem zijn oxazepam 50 mg, valium 10 mg en temazepam 20mg en nitrazepam 5mg. Voor het slapen gaan neem ik een halfje valium en een halfuurtje later een halve nitrazepam. Als ik sochtends opsta weer een halfje valium. Dat doe ik op ma di en wo. Alleen op wo avond neem ik 100mg seroquel. Donderdag neem ik sochtends een hele oxa 50mg. En s avonds een hele nitrazepam. Dit gaat zo door tot zondag. Alleen als ik speed heb genomen neem ik een sterkere benzo. Mijn vraag is nu; ben ik verslaafd?? Ik vind dit nog wel redelijke hoeveelheden maar wat denken jullie erover? Graag tips adviezrn en meningen zijn van harte welkom! Gr

ParadiseX

Newbie
Kijk eens wat er gebeurd als je 2 weken geen benzo neemt?

3 jaar lang meerdere benzo's per week kan wel een probleempje zijn,
maar de ene persoon heeft al eens meer last van de ontwenning dan de andere.
Heb je in die 3 jaar ook wat pauzes gehouden? Dat kan een groot verschil zijn tegenover 3 jaar non stop wekelijks gebruik.

ParadiseX

Newbie
Wat gebeurd er wanneer je een weekje je benzos niet neemt?
Heb je ook pauzes gehouden tijdens je 3 jaar van gebruik meerdere dagen per week?

Afbouwen en zien hoe dat gaat zal het meest leerzaam zijn?
De ene kan al wat meer benzo misbruik verdragen dan de andere.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je dit allemaal op eigen houtje beslist kun je er denk ik wel vanuit gaan dat je verslaafd bent. Ik neem aan dat je dit niet voorgeschreven hebt gekregen van je dokter?

Je vind het zelf nog wel redelijke hoeveelheden, maar uit je verhaal begrijp ik dat je elke dag van de week meerdere benzo's neemt en dat klinkt in mijn oren als heel veel.

Waar neem je het voor? Omdat het chill is? Of tegen klachten die je ervaart zonder? Ik raad je absoluut aan eens bij jezelf na te gaan waarom. Het is absoluut niet goed om dagelijks te slikken voor meerdere jaren omdat je er afhankelijkheid mee creëert en volgens mij wil niemand afhankelijk zijn van middelen.

saabjeaapje31

Nee ik doe het omdat ik zonder onrustig word. Ik krijg ze idd niet vd dokter. Ik heb last van angstklachten en mn gebruik is er eigenlijk langzaam ingeslopen. Ik weet dat t niet goed is om elje dag een benzo te slikken. Ik kan gewoon niet meer zonder. Maarja het zij zo en eigenlijk wil ik nu nog niet afbouwen. Het komt nog wel.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Begrijp ik. Benzo's zijn in zo'n geval erg relaxed omdat ze de klachten onderdrukken. Weet je wat de oorzaak van de klachten is?

Probleem is namelijk dat je op deze manier puur de klachten/symptomen onderdrukt en deze dus uitstelt en mogelijk verergert. Meestal is er een achterliggende oorzaak die de angstklachten creëert. In je eentje afbouwen lijkt me niet handig, maar op deze voet doorgaan zou ik je ook niet aanraden. Het kan zijn dat de klachten op de achtergrond verergeren maar je dit niet door hebt omdat je ze wegstopt met middelen. Als je dan een keer wel besluit te stoppen wordt het nog veel erger.

Gebruik je nog andere dingen naast benzo's? Ik lees dat je ook speed gebruikt, hoe vaak doe je dat? Veelvuldig gebruik van speed kan namelijk ook angst veroorzaken..

saabjeaapje31

Ik slik 1x id 2 wk speed. Soms ook wel eens 1x pw. Ik slik ook antipsychotica op voorscrift van mijn psychiater. Als ik speed neem gebruik ik die dag geen antipsychotica denk dat die combi niet zo goed is. Ik neem de dag na speed wel enkele benzos meer omdat ik die gespannenheid niet kan vetdragen als ik speed neem dan blijf ik als het uitgewerkt is met een opgefokt gevoel zitten en dat is echt een klotegevoel vandaar. Ik probeer ook af te bouwen met speed maar het geeft me zo n euforie. Dus gebruik ik benzos om al mn negatieve gevoelens te onderdrukken. Ik weet dat het niet goed is wat ik doe maar ben van veel middelen inmiddels afhankelijl geraakt. Hoe meer je gaat slikken hoe meer je nodig hebt en denk werkelijk dat ik niet meer buiten benzo s kan...

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Krijg het idee dat je niet echt doorhebt waar je allemaal mee bezig bent. Op zich kan je amfetamine en antipsychotica combineren zonder ernstige complicaties. Ik denk dat je eerst goed moet bedenken wat je wilt met je gebruik.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
willemvaag zei:
Krijg het idee dat je niet echt doorhebt waar je allemaal mee bezig bent. Op zich kan je amfetamine en antipsychotica combineren zonder ernstige complicaties. Ik denk dat je eerst goed moet bedenken wat je wilt met je gebruik.

Volgens mij weet jij niet helemaal wat je zegt. Het werkt elkaar lijnrecht tegen. Speed kan psychoses uitlokken en maakt je dopaminehuishouding instabiel terwijl je dat met antipsychotica juist probeert te stabiliseren om het risico op een psychose te verkleinen.

Daarbij is het effect van speed veel kleiner als je antipsychotica gebruikt omdat dit deels geblokkeerd wordt, je gaat dus sneller meer gebruiken en het risico op complicaties is veel groter. Ook zijn er met bepaalde antipsychotica wisselwerkingen bekend met speed.

Je moet dus niet op internet gaan aanraden dat je het gemakkelijk kunt combineren.

@saabjeaapje31 Ik zal je ook zeker niet gaan vertellen hoe slecht het allemaal is want dat weten we allemaal. Ik wil je wel adviseren eens na te denken of je dit de rest van je leven wilt. Het zal namelijk op deze manier nooit beter worden, alleen slechter.. Vaak komen mensen op deze manier uiteindelijk in een psychose terecht ofzo, en dat is helemaal naar.

Het is sowieso niet te laat om te stoppen en je zit er sowieso niet voor je leven aan vast, je hebt er alleen wel hulp en wilskracht voor nodig en een hoop geduld.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ten eerste ik adviseer helemaal niemand om antipsychotica en speed te combineren . Vertel alleen maar mijn eigen ervaringen, meningen of dingen die ik zelf heb meegemaakt.

Ik weet zeker wel waarover ik praat slik zelf vanaf mijn 18e diverse antipsychotica en heb ze regelmatig met amfetamine gecombineerd. Wat een antipsychotica doet bij amfetamine is ervoor zorgen dat de amfetamine niet inslaat maar dat zei je al. Bij overdosissen amfetamine wordt soms een dopamineblokker gegeven oftewel een antipsychotica. En laat staan hoeveel mensen ik ken die amfetamine en antipsychotica zonder problemen combineren. Loop vanaf mijn 17e in de psychiatrie en ze wisten al vanaf die tijd dat ik dagelijks amfetamine gebruikte. Toch kreeg ik gewoon antipsychotica en soms wel twee langs elkaar inclusief methylfenidaat. En mijn psychiater heeft me toen bevestigd dat als ik teveel had gehad ik evt 80mg dipperon kon nemen zodat de amfetamine minder tot geen effect gaf.

En misschien dat ik niet zo sociaal tactisch ben in dingen zeggen het enige wat ik TS wil meegeven is dat ze goed moet beseffen waar ze mee bezig is. Vooral als ze zich afvraagt of ze wel verslaafd is of niet want om daar antwoord op te krijgen moet iemand naar zijn eigen gebruik kijken.

saabjeaapje31

Dat antipsychotica en speed lijnrecht tegen elkaar werken wist ik. Het is zo dat als ik uppers neem en het raakt uitgewerkt er altijd meerdere benzos tegen aan gooi. Willem ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en weet dat het slecht voor me is wat ik doe. In een ander topic heb ik al verteld dat ik geen goede ervaring heb met de verslavingszorg. Ik ben nu bang om die stap te zetten en olang ik nog redelijk functioneer wil ik dat zo houden. Er zijn periodes in het verleden grweest dat ik hele dagen mn bed niet meer uit kwam. Gelukkig ben ik daar nu ren beetje overheen. En zolang ik nog tot alles in staat ben ih dagelijks leven heb ik geen last van mn drugsgebruik/misbruik. Het is misgegaan toen ik werkeloos werd. Iedereen zal die situatie wel herkennen denk ik. Ik viel in een gat en was op zo naar iets nieuws/spannend s inn even. Dat werden dus helaas de drugs. Maar om even bij t onderwerp te blijven. De benzo verslaving is mijn meest heftige en langdurige verslaving. Het lijkt zo n onschuldig middeltje maar dat is het absoluut niet!

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Mijn excuses voor mijn ondoordachte antwoord van eerder zal de volgende keer wat beter nadenken voordat ik wat typ. Ben zelf sinds een paar maanden na 6 jaar benzo gebruik gestopt. Wat ik als eerste heb gedaan is het bij 1 soort benzo laten in mijn geval was dat tranxene. Vervolgens heb ik 6 maanden over de afbouw gedaan waarvan 4 maanden over de laatste 20mg. Wat ik eerder denk ik wou zeggen is dat je gewoon heel goed moet weten waaraan je begint en wat je wilt bereiken. Denk dat als je echt gemotiveerd bent het zelfs zelfstandig zou kunnen maar dan moet je wel heel sterk zijn. Succes verder...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Sorry, ik probeerde niet tegen schenen te schoppen ofzo hoor. Jullie hebben sowieso meer ervaring met deze middelen dan ik. Probleem op internet is dat veel mensen die voorbij surfen niet goed lezen en als er dan staat dat je speed en antipsychotica kunt combineren is dat een makkelijk antwoord.

Er zullen ook ongetwijfeld veel situaties zijn waarmee het goed gaat, maar je hebt natuurlijk meerdere soorten antipsychotica en bij ieder persoon werkt het anders. Bijvoorbeeld met haloperidol is bekend dat het in sommige gevallen leid tot bewegingsstoornissen en zo zijn er volgens mij nog een aantal wisselwerkingen.

Was dus meer een antwoord om het topic wat completer te maken dan om jullie direct tips te geven :)

willemvaag zei:
Denk dat als je echt gemotiveerd bent het zelfs zelfstandig zou kunnen maar dan moet je wel heel sterk zijn.

Kan wel inderdaad, het blijft alleen wel een risico. Benzo's onderdrukken een hoop, als je stopt komt dat allemaal naar boven.

saabjeaapje31 zei:
De benzo verslaving is mijn meest heftige en langdurige verslaving. Het lijkt zo n onschuldig middeltje maar dat is het absoluut niet!

Het is helaas een vaker gehoord verhaal. Het schijnt dat er heel erg veel mensen verslaafd zijn aan benzo's, mede omdat het vroeger makkelijker voorgeschreven werd.

Mag ik vragen hoe jij je verslaving aan benzo's voed? Wordt het voor jou nog op recept geregeld? Of moet je ze illegaal verkrijgen?

Veel sterkte/succes ermee in ieder geval..

saabjeaapje31

Ik kreeg eerst dormicum op recept van mijn psychiater. Ik kreeg er 15 per mnd dus om de dag 1. Helaas werd dat al snel meer en werd ik afhankelijk. Ik begon smoezen te verzinnen dat ik een doosje was verloren onderweg en zo schreef de psych meer dormicum voor. Ik had er nu voor een mnd 45 stuks. Toen de psychiater erachter kwam dat ik loog is ze gelijk gestopt met voorschrijven v dormicum. Het was trouwens 7,5 mg. Toen ben ik een beetje op inet gaan rondkijken en zag dat het heel makkelijk is om aan benzo s te komen. Dus krijg ze nu niet meer op recept nee. Heb gelukkig geen schulden door mn gebruik. Ik heb 5 jaar id schuldsanering gezeten en daar heb ik wel van geleerd. Als ik een x geen geld heb voor benzos dan maar de ontwenningsverschijnselen voor lief nemen. Ik zorg nu dus ook dat ik een voorraadje heb. Maar soms gaat dat voorraadje te snel op. Maar ja hoop dat ik niet meer ga slikken dan nu....

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het is link om zo voor eigen dokter te spelen heb het zelf ook gedaan nam allemaal pillen die ik niet op recept had. Vooral benzo's en opiaten en daarbij nam ik grote hoeveelheden amfetamine en wat drank. Heb er goede tijden op gehad maar heb er ook de meest klote dingen door meegemaakt en dan nog niet te spreken over alle lichamelijke en psychische schade. Nu neem ik al mijn medicatie en blijf erover in gesprek met mijn huidige verslavingsarts. Kan wel zeggen dat je slecht bezig bent maar dat weet je zelf ook wel wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat je op termijn de prijs ervoor betaald lichamelijk zowel geestelijk.

Probeer je dan in iedergeval te beperken tot 1 soort benzo of opioide maar niet alles door elkaar nemen. Mensen die dingen willen met hun verslaving kunnen veranderen maar iemand moet wel echt zelf willen.

saabjeaapje31

Hoi willem het is zo dat ik alles een keer wil uitproberen dus met de drugs ook zovrel mogelojk verschillende middelen. Ik ben altijd heel erg geinteresseerd geweest in geneesmiddelen en drugs. Daarbij is het een beetje mn tweede pubertijd. Heb een nare jeugd gehad met verkrachting en misbruik. Denk dat ik dat nooit goed heb kunnen verwerken. Ik cijfer mezelf weg omwille van anderen. Met drugs voel ik tenminste nog een beetje levensvreugde ook al is t kunstmatig. Als ik clean ben of zou zijn komt de realiteit veel te hard en te heftig op me af. Ik hoop dat je mijn kant vh verhaal ook een beetje begrijpt...

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Begrijp maar al te goed wat je doormaakt en hoe het is om op zoek te zijn naar iets wat je niet kan vinden. Ben zelf al meer 10 jaar op zoek naar stabiliteit en een redelijk leven met drugs. Nam jarenlang alles door elkaar zoals drugs en eigenlijk alle medicijnen met recept of zonder zolang ik maar effect voelde. Nam speed om hard te gaan, dan nam ik benzo's om rustig te worden wat opiaten voor de euforie. Nam alles door elkaar medicijnen, drugs en drank soms zoveel dat ik een week lang ziek was en moest herstellen. Ik heb geluk gehad dat ik nog leef maar gezondheid heeft er zeker onder geleden en zeker als ik weer bepaalde middelen ga gebruiken. Mijn lichaam geeft een soort allergische reactie op speed die met benzo's verdwijnt. Hierdoor heb ik speed en benzo's jaren gecombineerd en dat kan nooit gezond zijn geweest.

Ben uiteindelijk een paar jaar geleden verslaafd geraakt aan heroine. Gelukkig kreeg ik na een tijdje methadon en dit werkt voor mij en in combinatie met een jointje voelt het goed. Niet voor iedere verslaafde werkt methadon zoals het bij mij werkt het is voor mij de ideale vervanging voor speed heroine coke en zelfs drank. Sinds mei 2012 heb ik geen harddrugs meer bijgebruikt en toen ook gaan afbouwen met de benzo's. Blowen deed ik alle tijd eigenlijk gewoon en probeer met mezelf hierover goede afspraken te maken.

Als je niet wilt stoppen dan zou ik als ik jou was proberen je gebruik onder controle te krijgen. Beperk je tot een aantal middelen en ga er verstandig mee om. Het is toch jammer om jezelf ten koste van je gezondheid goed te voelen terwijl het vaak ook met minder schade kan. Verwacht dat er genoeg verslavingszorg instanties zijn die je wel kan vertrouwen maar dan moet je het wel zelf willen. Denk dat het een groot risico is zoveel medicijnen op eigen houtje te combineren. Stel dat je ooit in een ziekenhuis belandt en die weten niet dat je al die medicijnen neemt. Dan krijg je veel minder dan je nodig hebt. Heb het zelf meegemaakt dus blijf tegenwoordig altijd open over wat ik heb genomen. Misschien dat dat ook een reden is dat ze me tot op heden altijd hebben kunnen oplappen. Sterkte ermee..

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Thnx het is zoals het is. En degene die dingen kunnen veranderen zijn we zelf en niet alle klinieken en behandelingen. Iemand moet echt zelf willen veranderen anders lukt het niet.

Realities

Belezen gebruiker
willemvaag zei:
Thnx het is zoals het is. En degene die dingen kunnen veranderen zijn we zelf en niet alle klinieken en behandelingen. Iemand moet echt zelf willen veranderen anders lukt het niet.

Volledig mee akkoord, ook voor iemand anders ( je vriendin, ouders) stoppen zal niet lukken of welke behandeling dan ook als je het zelf niet wil veranderen.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Je ziet het hier heel veel in verslavingszorg mensen die willen afkicken voor anderen. Dacht zelf dat ik kon stoppen voor mijn ouders enz maar dat werkt niet.

Ganja-man

willemv zei:

Wat je zegt willemv,is waar.
Heb ook verscheidene opnamens gedaan.En het is me nooit gelukt.
Deed het idem zoals jou,puur voor mijn ouders,broer en zus.
Maar voor mijn eigen deed ik het niet.
Als je zelf niet wil,zal het je echter nooit lukken.

Groetjes Ganja-man :smoke:

Bovenaan