Verminderde werking cannabis met risperidon

Jixx

Bewuste gebruiker
Lang nagedacht. (Weekje), over het voorstel van je meejhem.

Vandaag besloten om mijn risperidon in te wisselen voor seroquel. :rolleyes: De huisarts vond dit prima, en ik kan er gelijk mee starten.

Ik vraag mij alleen af of de dopamineonderdrukking , wat de hersenen automatisch compenseren resulteert in dopamine overschot, wat weer resulteert in psychotische klachten?

Seroquel werkt namelijk op serotonine in, en risperidon op dopamine.

Als ik met vragen zit over seroquel hoop ik dat ik bij jou terecht kan meejhem?
Verders zou ik zo hier en dan een update plaatsen hoe het verder verloopt.

Ik start met de 25 mg dosering.

MeejheM

Badass junkie
als ik kan helpen doe ik dat graag, alleen gebruik ik het al meer dan 10 jaar. dus mijn overstap ligt echt diep in mijn geheugen ergens verscholen.

de reden dat ik wilde switchen was dat ik op een korte vakantie mn pillen vergeten was, en een vriendin seroquel(vanaf nu: quetiapine) bij had. onderling besloten dat het op hetzelfde neerkwam, dus zo gezegd zo gedaan. na 2 dagen aangeschoten geweest te zijn van de quetiapine(dosis weet ik echt niet meer) werd mijn wereld wat kleurrijker, mijn gezicht wat sprekender, en ik sliep als een roosje.

eenmaal thuis gewoon verdergegaan met de risperidon(2mg/dag geloof ik), zonder problemen te merken van de verwisseling voor een dag of 5.

tijdje over nagedacht, en ik was eigenlijk al niet blij met risperidon. die quetiapine was me dusdanig goed bevallen dat ik er gelijk over begon bij de volgende periodieke afspraak bij mijn psychiater.

hij was natuurlijk van mening dat zelf andere medicijnen gaan gebruiken niet echt de normale gang van zaken was, maar toen ik de voordelen die ik ervan ervaarde opgenoemd had was hij het wel met me eens dat het best te proberen was. ik gebruikte beide medicijnen off-label, dus niet voor psychotiche klachten, wanen of dat soort zaken.

het plan was om in 2 weken de quetiapine op te bouwen naar een vergelijkbare dosering aan de risperidon. en tegelijk de risperidon af te bouwen naar 0.

ik heb er geen problemen mee gehad en nooit spijt.

specifieke vragen mag je ook pm-en

Jixx

Bewuste gebruiker
Gisterenavond gestart met 25 mg quetiapine. Ik wilde er niet teveel over nadenken. Heb het dus ingenomen voordat ik ging slapen samen met 2 alprazolam. Ik denk dat ik ongeveer binnen 45 minuten vertrokken was. Ik heb redelijk goed geslapen, maar ben wel 1 of 2 kort wakker geworden.

Bij mij is er geen sprake van afbouw met risperidon. Ik ben van eenmaal 0,75 mg en eenmaal 1 mg per dag overgestapt naar 2 x 25 mg quetiapine per dag.

Bijwerkingen zijn tot nu toe 0,0. Het is misschien nog een beetje te vroeg om er uitspraak over te doen, aangezien het middel ook een spiegel moet opbouwen lijkt mij?

Wiet roken erbij gaat tot nu toe prima, maar ik merk nog geen verschil met de risperidon.

Ik merk nog geen veranderingen,verbetering of verslechtering.

Conclusie: Tot nu toe wil ik het best blijven innemen.

Als ik nog vragen heb , dan hoor je het wel.

Jixx

Bewuste gebruiker
Waarschijnlijk had ik antwoord op deze vraag gewoon op internet kunnen vinden, maar ik stel hem toch hier.

Is Seroquel een serotonine antagonist of agonist ? Of leidt het net zoals antidepressiva serotonine de goede richting in? Als dit een serotonine antagonist is, rest mij 1 vraag: wat heeft het dan voor een nut om er antidepressiva naast te schrijven?

Fool

Badass junkie
Seroquel is een 5HT(serotonine)-1a agonist én een 5HT-2a, 5HT-2c en een 5HT-7(a/b/c) antagonist. Antidepressiva werken over het algemeen op alle subtypes van serotonine.

Zoals je ziet zijn er een hoop subtypes van serotonine en is het daarom ook niet zo simpel uit te leggen als "serotonine gaat aan" of "serotonine gaat uit". :)

peprick

Experimenterende gebruiker
ik slik ook anti psycotica. op dit moment olanzapine, ben begonnen met risperidon, snel gekapt want ik werd er impotent van als bijwerking.

het is zo dat thc niet meer heel goed zijn werk doet omdat je receptoren wijd open staan. en natuurlijk ook tolerantie heeft hier veel mee te maken. als je dus (licht) psychotish bent (door het blowen hoogstwaarschijnlijk) betekend dat dat jen al een tijdje blowt, nu ineens met die medicatie erbij word je wat toleranter.(had uiteindelijk toch wel gebeurd)
tip: neem de medicatie echt vlak voor het slapen, stop met blowen, of je rookt er twee(je snapt het reken sommetje dan) of drink er een biertje bij, door de alcohol word je wat meer stoned

MeejheM

Badass junkie
dit komt uit het pillenkompas(dat versleten boekje bij je arts):
Bij de behandeling van acute psychosen heeft haloperidol in een lage dosering (4–10 mg/dag) op basis van effectiviteit en ervaring de voorkeur. Bij chronische beelden wordt op individuele gronden gekozen voor een klassiek antipsychoticum, zoals haloperidol of een atypisch antipsychoticum. Quetiapine heeft geen voordelen ten opzichte van de atypische antipsychotica risperidon of olanzapine.

Bij de behandeling van een manische episode zijn lithium, valproïnezuur en klassieke of atypische antipsychotica, zoals quetiapine, middelen van eerste keus. Antipsychotica hebben met name bij ernstige manie de voorkeur.

Dat is niet mijn eigen ervaring. het voelt bij mij wel degelijk anders.

Mag ik vragen waarom je zo gefocust bent op het blowen? dat is geen levensbehoefte, en draagt lang niet altijd bij aan een fijne, gezonde levenssituatie.

Ik hoop dat je gehoplpen bent door de switch naar quetiapine, maar het telkens terugkeren naar het blowen klinkt niet altijd even gezond. nou zit je niet tegenover me, dus kan ik daar niet heel veel uit opmaken, maar het komt wel enigsinds alarmerend op mij over.

misschien kun je me dat eens uitleggen.

Jixx

Bewuste gebruiker
Ik weet wel dat cannabis geen levensbehoefte is. Het antwoord ligt gewoon heel simpel: Ik ben verslaafd.

Waarom ik zo gefocust ben op het blowen, is omdat ik andere ervaringen denk meegemaakt te hebben in de stopperiode met risperidon.

@ Fool, Bedankt voor je uitleg. Ik snap dat het niet makkelijk uit te leggen is als er meerdere subtype´s zijn, op het ene als antagonist werkt, en op het ander als agonist.

Dag 2: Ik ben gisterenavond vroeg naar bed gegaan. (Ik slaap wel vaker vroeg) 19:00 uur.
Om 23:00 uur werd ik alweer wakker. Heb een paar trekjes van de joint genomen, en voelde de slaap snel terugkeren. Daarna ben ik nog enkele keren kort wakker geweest, waarin ik elke keer een paar trekjes heb genomen van die joint die er nog steeds lag, om zo weer in slaap te vallen. Ik had dit keer echt geen zin om al om 03:00 uur uit bed te moeten komen. (soms doe ik dat wel)

Mijn dromen waren al apart door de antidepressiva. Ik kan er alleen maar aan toevoegen dat sinds ik seroquel slik ,mijn dromen nog meer gedetailleerd zijn. Veel levendiger. Hier en daar wat komische dingen, maar soms ook minder leuke dingen. Ik zou ze niet als trippend omschrijven, maar het lijkt wel een beetje alsof je in een tekenfilm/film meedoet. :P

Jixx

Bewuste gebruiker
peprick zei:
ik slik ook anti psycotica. op dit moment olanzapine, ben begonnen met risperidon, snel gekapt want ik werd er impotent van als bijwerking.

het is zo dat thc niet meer heel goed zijn werk doet omdat je receptoren wijd open staan. en natuurlijk ook tolerantie heeft hier veel mee te maken. als je dus (licht) psychotish bent (door het blowen hoogstwaarschijnlijk) betekend dat dat jen al een tijdje blowt, nu ineens met die medicatie erbij word je wat toleranter.(had uiteindelijk toch wel gebeurd)
tip: neem de medicatie echt vlak voor het slapen, stop met blowen, of je rookt er twee(je snapt het reken sommetje dan) of drink er een biertje bij, door de alcohol word je wat meer stoned

Impotent worden is geen pretje. Ik zelf had dat zo goed als bij de lexapro. (gelukkig is het maar tijdelijk) Ik begrijp je uitleg heel goed. Echter ben ik een hele lange periode stabiel gebleven met blowen. Werken, en dan ´s avonds 2-3 jointjes. Inderdaad nog voordat ik medicatie gebruikte. Wat jij al zegt was de tolerantie misschien dan toch nog wel gekomen. Maar ik vind het abnormaal dat mijn behoefte binnen 2 jaar tijd van 2-3 jointjes per dag, naar 10 - 12 per dag is gegaan. Je kan mij niet wijsmaken dat dat natuurlijke tolerantie is? Maar dat is wat je me probeert uit te leggen. :wink:

Ik vergat eraan toe te voegen dat het thuis komen te zitten (verveling) ook parten speelt in het meerdere gebruik.

Weet je wat bij mij ook heel goed helpt om de behoefte van cannabis af te laten nemen? Gewoon in de zon gaan liggen. Dan blow ik een stuk minder!

peprick

in de zon liggen.. dat werkt idd jah. stoned in de zon liggen is ook helemaal niet lekker, ik trek dat zelfs niet. ik ga ook wel eens met de hond lopen, uren, laat ik me wiet thuis en de behoefte op die manier ook.

MeejheM

Badass junkie
Als je van de cannabis af wilt zal je een andere manier moeten vinden om te ontspannen of met de verveling om te gaan. gewoon stoppen, maar de behoefte niet op een andere manier bevredigen leidt zelden tot succes. dat houd je maar een tijdje vol.

ik denk dat met 10 jointjes per dag minderen al een hele onderneming is.

wel goed om te lezen dat je je plannen doorzet.

Jixx

Bewuste gebruiker
peprick zei:
in de zon liggen.. dat werkt idd jah. stoned in de zon liggen is ook helemaal niet lekker, ik trek dat zelfs niet. ik ga ook wel eens met de hond lopen, uren, laat ik me wiet thuis en de behoefte op die manier ook.

Ligt er een beetje aan denk. Nu in het voorjaarszonnetje zijn de temperaturen nog niet zo hoog, terwijl die zon al volop UV index afgeeft. Zodra het echt warm begint te worden is ook blowen voor mij een stuk minder prettig.

Jixx

Bewuste gebruiker
Betreft de seroquel ben ik wel van plan om het voorlopig door te zetten. Ik moet zeggen dat ik nog niet zo heel veel verschil merk. Weet ook niet of ik dat wel moet verwachten? Ik bedoel het niet betreft de wiet alleen, maar de algehele gesteldheid. Die risperidon is nu inmiddels 2 volle dagen uit mijn lichaam, en dat vind ik al heel wat. Misschien kan ik met de seroquel makkelijker afbouwen, en wie weet voel ik mij er straks toch wel beter bij , dan blijf ik het misschien gebruiken. Dus ik wil het zeker een kans geven!

peprick

met medicatie duurt t ff voordat je verschil en effect merkt. 10 tot 14 dagen zeker. maar seroquel is een goed medicijn. ik heb ze een tijdje gehad om beter te slapen(ik had heftige dromen woordoor ik 10x per nacht wakker werd) nooit bijwerkingen of nare effecten gemerkt. t werkt heel goed.

MeejheM

Badass junkie
vooral in het begin slaap je waarschijnlijk goed door, en val je makkelijk in slaap met quetiapine(stop eens met seroquel zeggen, anders leer je het nooit af).

later worden de merkbare effecten van quetiapine verwaarloosbaar, dat vind ik zelf een voordeel.

Jixx

Bewuste gebruiker
Gisteren toch wel een rare dag gehad. Ik was volgens mij best wel versuft/sedatief door de seroquel, maar tegelijkertijd voelde ik dopamine vrij komen. Dit gaf dus een beetje het effect alsof je heel graag iets wil ondernemen, maar je te lam voelt om het doen.

Soms merk ik weer goosebumps vanuit mijn hoofd naar nek/schouders stralen en vandaar naar mijn armen, en via mijn lichaam (rug) naar mijn benen. Vroeger vond ik dit een prettig gevoel, maar nu moet ik er echt weer aan wennen. Ik neem aan dat dit te maken heeft met dopamine die onderdrukt is geweest door de risperidon, en nu weer vrijkomt? Ik vond het gisteren dan ook beetje lijken op een dag waarop een xtc pilletje niet helemaal door wilde zetten.

Dat sedatieve van seroquel zie ik juist als gunstig. Ik hoop ook dat dit niet snel verdwijnt? Het mag alleen een klein beetje afnemen. Het sedatieve van seroquel zorgt er namelijk voor dat mijn behoefte naar alprazolam iets afneemt. Verders af en toe een beetje last van misselijkheid.

Jixx

Bewuste gebruiker
Hongergevoel wordt al paar dagen onderdrukt, kan dit komen door overschot aan dopamine?
Ik heb zo af en toe wel zin in iets lekkers, maar de avondmaaltijden sla ik al een paar dagen over.
Verders , komen spierkrampen voor bij seroquel dat jij weet meejhem? (ik heb de bijsluiter niet gelezen)

MeejheM

Badass junkie
het sedatieve effect verdwijnt helas voor jou wel redelijk snel. maar na 10 jaar dezelfde dosering houd ik nog steeds rekening met wanneer ik ze inneem, ivm dat het echt helpt met inslapen.

Ik weet niet of het door de seroquel komt, of juist minder wordt, maar spierkrampen heb ik zeer regelmatig. een koude stenen vloer lever me tijdens een sokken-wissel na mijn werk vaak kramp in de tenen op. meestal gooi ik dan mijn sokken in de was en blijf ik met blote voeten nog een uur doorlopen(mijn thermostaat staat op 16,6 graden btw).

Het ergste is elke keer dat ik wakker word met kramp in mijn kuiten, deze is echt heel heftig, gebeurd altijd nadat ik inslaap, en ik word er echt accut wakker van. ook loop ik 3 dagen mank.

volgens mij is blowen toch je grootste probleem, en zu je daar aan moeten werken voordat je andere dingen aan wilt pakken. blowen is slecht als je lange termijns plannen consequent uit wilt blijven voeren.

ook heb ik met quetiapine last van vreetkicks, nadat ik naar bed ga krijg ik vaak nog trek in even iets hartigs eten, kaas, worst of wat dan ook. of dat met risperidon ook was weet ik niet, maar als ik mijn pillen niet inneem heb ik er geen last van.

ik hoop wat duidelijkheid geschapen te hebben. als je nog wat wil weten, ik lees toch wel mee...

Jixx

Bewuste gebruiker
Krampen in de kuit. :( Vreselijk ja! Gelukkig heb ik er niet zo heel vaak last van, maar ik weet dat het verdomd zeer kan doen. Maar heb jij hier dan zoveel last van meejhem? Bij mij verdwijnt de kramp ook weer redelijk snel in de kuiten. Wel dat het de volgende dag nog merkbaar is. Maar 3 dagen lang heb ik zelden/ nooit.

Op het moment schijn ik alleen niet echt te beseffen welke dag het is. Ik weet dat het zondag is, maar zo voelt het helemaal niet aan. Heb hier al een aantal dagen last van. Soort van vervreemding van de dagen.

Ik reageer soms wat snel botter,feller tegen mijn omgeving. (voor mijn gevoel)
Mijn omgeving vind mij deels opgewekter, en deels rustiger overkomen.

Zo staat het er voorlopig voor.

MeejheM

Badass junkie
het gebeurt me zeker 5 a 10 keer per jaar, dan vlieg ik overeind uit mijn bed om snel aan mn tenen te trekken(dat helpt). de kramp is zo hevig dat ik volgens de huisarts mijn spier zo hard aanspan op dat moment dat er scheurtjes vormen, heel naar, maar er valt wel mee te leven.

ik weet de oorzaak ook niet, ik heb het al zolang als ik me kan herinneren.

edit: ik kan beter zeggen dat ik vergeten ben wanneer het begon. ik ben meer vergeten dan de meesten weten...

als kind/puber heb ik er geen last van gehad.

Jixx

Bewuste gebruiker
Doet me enigszins denken aan verlate groeispurt(en), maar of dat bestaat?

Verders heb ik er ook zeker wel 5 keer per jaar last van, maar ook ik weet niet wat de precieze oorzaak is?

In mijn pubertijd heb ik er wel last van gehad.

Betreft de seroquel: Ik merk een complete omslag. Lijkt me toch echt wel dat die risperidon mij niet lekker heeft gezeten? Het lijkt erop of een deel van mijn klachten spontaan verdwenen zijn, dan wel niet, veel verder naar de achtergrond zijn gegaan.

Er vind ook een omslag plaats betreft de versuftheid. Bij risperidon innemen voor het slapen gaan was ik 9/10 keer binnen 45 minuten vertrokken. Met seroquel lig ik nog uren wakker. Echter voelde ik mij bij risperidon overdag wel actiever, en bij seroquel heb ik meer het idee dat ik overdag versuft ben. Het slapen wordt regelmatig onderbroken op dit moment, waardoor ik dus steeds kort wakker wordt. De dromen zijn wel nog meer intenser dan ooit tevoren.

Jixx

Bewuste gebruiker
Ik ben erg versuft. Vooral in de ochtenden. ( ik slaap veel )
Mijn behoefte om te blowen is enorm gedaald. (ik kom er gewoon niet aan toe)
Ook mijn caffeine behoefte is flink afgenomen.
Eetlust is afgenomen.
Klachten algemeen zijn flink afgenomen.
Gewicht neemt af.
Behoefte alprazolam is meer stabiel.

Op zich lijkt het medicijn best gunstig. Maar de omslag is erg wennen. Ik dacht zelf dat het allemaal heel langzaam zou herstellen, maar binnen enkele dagen vond er een complete omslag plaats.
Ik zou wel weer graag wat meer energie willen voor overdag. (meer uplifting) en dan zou het voor mij een prima middel zijn denk ik. Jammer alleen dat de versuftheid in de afgelopen week niet is afgenomen, maar flink toegenomen.

Maar nogmaals: Dat versufte effect heeft ook zo zijn voordelen.

MeejheM

Badass junkie
Ik gebruik quetiapine al meer als 10 jaar, dus het is moeilijk te zeggen wanneer de sedatieve effecten verdwijnen, en of ze helemaal verdwijnen, ik ben ondertussen niet anders gewend.

Ik kan me herinneren dat ik me ongeveer 2 weken duf heb gevoeld nadat ik op 4 maal 50mg per dag zat. volgens mij kan ik me dat soort details nog herinneren omdat ik dit verhaal natuurlijk vaker verteld heb, toen het nog wat verser in het geheugen zat.

Natuurlijk gebruik jij een andere combinatie middelen en medicijnen, maar als ik het zo lees klinkt het redelijk positief.

- minder blowen
- minder cafeïne
- algemene klachten afgenomen
- behoefte alprazolam is meer stabiel

Wat je gewicht is weet ik niet, en of dat omhoog of omlaag moet weet ik ook niet, dus dat kan gunstig zijn, maar als je een laag gewicht of ondergewicht hebt is verminderde eetlust niet zo handig.

Ik krijg wel meer eetlust van quetiapine, ik neem s'avonds als ik ga slapen(niet wanneer...) meer quetiapine in, en dan heb ik nog wel eens dat ik net in bed lig en snel nog even naar beneden naar de koelkast loop voor wat hartigs.

Als je nu een week gebruikt zit nog niet de volle concentratie quetiapine in je bloed die bij je dosis hoort dacht ik, dat duurt ongeveer 2 weken.

de dufheid neemt echt wel af, en dat vind ik zelf soms ook jammer, maar ik ben nu zo actief en ondernemend dat wat sedatie geen kwaad kon, daar heb ik zelf middelen voor, wat niet echt gezond is.

welke dosering heb je, en hoe gaat het verder?

Jixx

Bewuste gebruiker
Het gaat wel redelijk meejhem. Ik vraag me eigen nu een beetje af hoe Andre Kuijpers zich moet voelen als hij een half jaar of langer in de ruimte is geweest, en dan ineens terugkomt op aarde?
Vat je hem een beetje? :P

Versuftheid begint iets af te nemen, maar het kan ook heel goed dat de zon vandaag daar invloed op heeft.

In mijn geval is het gunstig als ik wat gewicht verlies. Ik weeg nu 114.1 kilo. Maar ik heb 129.6 kilo gewogen. Maar dmv dietiste, en mijn voeding aanpassen ben ik binnen een half jaar 11 kilo afgevallen. Nu ik mijn avondmalen oversla, is er binnen 1 week nog eens 4-5 kilo vanaf gegaan.

Ik gebruik 2 x 25 mg per dag.

Hoe dan ook ben ik van die risperidon af, da's nu een feit. Nooit gedacht dat dat ooit nog zou lukken. :)

Oh ja... Ik heb het wel heel snel koud de laatste tijd. Ik ga maar al te graag onder de dekens liggen.

MeejheM

Badass junkie
ik vat je wel, maar dat zijn bij mij flarden van herinneringen...

als je 4-5 kilo per week af blijft vallen moet je wel echt iets daaraan doen, dat tempo is veel te hoog. het lijkt misschien handig als je kilo's kwijt wil, maar je put je lijf echt heel zwaar uit.

Jixx

Bewuste gebruiker
Voedselmachine begint weer opgang te komen. Ik begon een beetje door te krijgen dat wanneer ik niks deed eten, de misselijkheid alleen maar toe nam. Toen ben ik met tegenzin voedsel naar binnen gaan werken. Misselijkheid lijkt daardoor af te nemen.

Verders nog steeds erg versuft. (vooral in de ochtend)

MeejheM

Badass junkie
Hoeveel dagen gebruik je nu hoeveel quetiapine?

Hoelang heb je die andere medicatie gebruikt, en wanneer ben je ermee gestopt of af gaan bouwen?

Je zit nu denk ik ook enigszins in de tussenfase, waarbij de de quetiapine nog niet opgebouwd is in je lichaam, en je misschien van je vorige middel(en) nog ontwenningsverschijnselen ervaart.

Het is nu lastig om conclusies te trekken. Misschien bevalt quetiapine op de lange termijn ook niet, en moet je naar de nieuwere generatie middelen kijken als abilify(aripiprazole) etc.

Ik heb in mijn achterhoofd het idee dat je niet voor niets antipsychotica voorgeschreven kreeg voor kramp, en dat je het achterste van je tong niet laat zien. Hoe dan ook heb je voor zover ik zie niet meer nagedacht over blowen, of in elk geval niks hier erover geschreven, dat lijkt mij een goed teken.

Ik hoor het wel.

Jixx

Bewuste gebruiker
Dinsdagavond 5 april zit ik precies op 2 weken 2 x 25 mg per dag.

Risperidon heb ik ongeveer 3 jaar gebruikt. Eerst op 4 mg per dag , later op 1,75 mg per dag.

Ik heb een directe switch gedaan. Dus de avond dat ik mijn 1 mg risperidon in zou nemen, ben ik quetiapine gaan innemen, en daarna heb ik risperidon niet meer aangeraakt.

Betreft de risperidon: Ik heb echt niks te verbergen. Hij (huisarts) heeft in zijn verweer naar het tuchtcollege geschreven: Omdat hij van mening was, dat risperidon gunstig zou kunnen werken tegen de spierklachten, en tevens omdat ik raar gedrag in zijn praktijk vertoonde. Echter, ik weet helemaal niet wat ik die beste man heb aangedaan? Ik ben niet agressief geweest, of een gevaar voor hem geweest, noch dreigingen. Het enigste wat ik deed was hem voor gek verklaren dat al mijn klachten aan cannabis verweet.

Jixx

Bewuste gebruiker
Nu inmiddels 3 weken verder en het gaat uitstekend!
Zo een beetje alles wat risperidon veroorzaakte is verdwenen. Ik ben veel rustiger geworden, stemmingen zijn redelijk, cannabisbehoefte is wat afgenomen (maar ik blow nog steeds te veel), caffeinebehoefte is afgenomen, vreetkicks zijn minder geworden, minder piekeren, urine incontinentie verdwenen, minder angstig, beven/trillen is flink afgenomen, blijvend zeurend hongergevoel flink afgenomen, duizeligheid bij opstaan afgenomen, minder prikkels van buitenaf, minder stressgevoelig, ook heb ik bij lange na niet het meer idee/gevoel dat antipsychotica met cannabis vloekt. Mijn gebruik van alprazolam ligt echter nog wel iets aan de te hoge kant. 6 x 0,5 mg per dag. Maar nu is het gebruik wel stabieler. 2 x ' s ochtend's 2 x ' s middags 2 x 's avonds. Soms had ik voor 14:00 uur s' middags al 6 stuks achter mijn kiezen.

S' ochtends na de eerste inname van quetiapine ga ik nog wel regelmatig 2-3 uurtjes verder slapen. Maar mijn zweetvoeten zijn nog steeds niet verdwenen. :tearsofjoy:

Ik begrijp nu wel beter waarom jij een ander beeld op antipsychotica hebt, dan dat ik dat had.
Waarschijnlijk hoorde die risperidon gewoon echt niet in mij thuis. (verkeerd uitgepakt?)

MeejheM

Badass junkie
Kun je misschien uitleggen waarom cannabis zo belangrijk voor je is? je hebt het er bijna elke post wel een keer over, maar het is echt geen eerste levensbehoefte.

Jixx

Bewuste gebruiker
Uitleggen waarom cannabis zo belangrijk is voor mij is niet zo gemakkelijk. Laten we voorop stellen dat ik het heerlijk vind om high/stoned te zijn anders zou ik het niet gebruiken. Ik vind het ook heerlijk smaken, en probeer dan ook regelmatig verschillende soorten wiet uit, waarvan ik een paar favoriete heb. Ik vermoed dat het een gunstig effect op mij heeft gehad omdat het prikkels deed dempen. Veel mensen ervaren cannabis als stemmingsversterker, maar bij mij werkte het als ik minder gestemd was vooral anti depressief en stress verlagend. Dus als ik niet lekker in mijn vel zat, dan was cannabis roken een soort medicijn? Mag ik het medicijn noemen? :P

Het is ontsnappen aan de realiteit, maar dat doe je in feite met antipsychotica, antidepressiva, benzo's, en barbituraten ook?

MeejheM

Badass junkie
Je hebt gelijk, maar als je structureel cannabis gebruikt als medicijn zou je toch eens met een arts die je vertrouwd moeten kijken naar een oplossing met medicijnen, dat scheelt jou een hoop centen, en je hebt een arts die een oogje in het zeil houdt.

dat kan ervaren worden als bemoeienis, maar regelmatig afspraken hebben met een arts, en zo je medicijnen regelen is op de lange termijn meestal slimmer dan zelfmedicatie met bijvoorbeeld cannabis.

Jixx

Bewuste gebruiker
Daar kan ik alleen maar aan toevoegen dat je daar misschien wel een punt hebt ja.

Btw... de huisarts adviseerde mij om s'ochtends naar de 50 mg quetiapine te gaan, voor nog meer stabiliteit in mijn alprazolam gebruik, en s'avonds 25 mg quetiapine. Sinds donderdag mee begonnen, maar ik heb het idee dat weer wat averechts begint te werken. Ik ben van donderdag op vrijdag ongeveer 24 uur versuft geweest , en in de avond kwam ik pas wat tot leven, wat als gevolg heeft gehad dat ik vannacht bijna helemaal niet geslapen heb. Vanochtend toch nog maar een keer 50 mg gepakt, maar ik ben ineens weer meer hyper. Ik ben dus een beetje uit mijn doen. Stemmingen lijken toch niet nog meer te verbeteren,dus ik denk dat ik die verhoging ga afkappen, en terug naar de 25 mg in de ochtend ga.

MeejheM

Badass junkie
4mg risperidon is toch een redelijke hoeveelheid?

quetiapine wordt meestal zeker 2 a 300mg voorgeschreven over een dag. ik heb bijvoorbeeld 3x50 en s'avonds(ik bepaal wanneer dat is, ligt wat ingewikkeld bij mij)150mg. ik heb dus 200mg, en geen eens psychotische klachten.

de neveneffecten nemen zeker af hoor, zeker als weken maanden, en maanden jaren worden...

Ik en alle andere patienten die ik ken die quetiapine voorgeschreven krijgen voelen zich gedurende de dag gewoon normaal, wat normaal ook wezen mag...

Ik wil je toch nog eens aan het nadenken zetten over je cannabisgebruik, dagelijks zoveel cannabis gebruiken is niet normaal, en kan goed de reden zijn dat je in de eerste plaats antipsychotica voorgeschreven kreeg voor kramp of wat het precies was...

Dagelijks cannabisgebruik vind ik passen bij iemand die vanwege een of andere ziekte toch al thuis zit, en dus net zo goed de hele dag kan blowen.

Jixx

Bewuste gebruiker
Dagelijks cannabis gebruiken zegt niks over wel of geen werk hebben, en de hele dag thuis zitten. Ik werkte gewoon 4 dagen in de week, en rookte elke avond 3 jointjes. Pas na het ziektebeeld van mijn zus , en toen ik dus inderdaad thuis kwam te zitten, steeg het gebruik wel. Daarnaast is nog extra tolerantie ontstaan door de risperidon. Ik wilde het medicijn niet de kans geven het blowen op een geforceerde manier te laten beeindigen. Want zo voelde het voor mij. Ik ben dus alleen nog maar meer gaan blowen, omdat de werking deels opgeheven wordt/werd door de medicatie. Ik vind het geen reden om antipsychotica voor te schrijven onder het mom van spierverslapper omdat ik 3 jointjes per dag rookte, en volgens mijn vorige arts mijn spierkrampen en rugpijn aan het blowen te danken had.

Bij quetiapine is de behoefte om veel te blowen afgenomen, en dit keer voor mijn gevoel niet op een geforceerde manier. Ik voelde mij inderdaad weer mijzelf bij 2 x 25 mg per dag. Nu het opgehoogd is zou het misschien zo kunnen zijn dat er weer interacties tussen cannabis en quetiapine ontstaan? In feite horen die 2 gewoon niet bij elkaar? Maar het verschil is dat deze dan op serotonine receptoren werkt, en risperidon op dopamine receptor. Ik weet niet in hoeverre dat verschil uitmaakt?

MeejheM

Badass junkie
Je kan gewon blijven blowen hoor, alleen ik heb geen idee of dat zolang geleden beter werkte of niet. ik ben gestopt met blowen zodra ik op een gesloten afdeling zat, en inzag geen steek vooruit te komen als mijn urinetest niet negatief uitviel, elke keer.

voordat ik daar zat rookte ik bijna 6g per dag, maar eenmaal daar besloot ik meteen te kappen.
er zat nog wat tijd tussen dat ik geen medicijnen gebruikte, maar na een maand, hooguit 2 kreeg ik risperidon voorgeschreven. dit beviel me zeer slecht, en ik voelde me net een mummie of standbeeld. daarop heeft een psychiater quetiapine voorgeschreven en geswitched zoals ik eerder al gezegt heb.

Ik weet niet of ik blowen gewoon niet boeiend vind, of dat het door mn mix aan medicijnen en verslavingen komt, maar cannabis zal je leven meestal geen positieve zwaai geven, ondanks dat je dat misschien denkt. chronisch cannabisgebruik verdooft de geest vaak, en meestal zullen mensen daar meer passief dan normaal op reageren.

Jixx

Bewuste gebruiker
6 gram per dag heb ik maar zelden gehaald, en als dat wel het geval was dan minstens met twee personen.

Maar goed, vreemd? Wat brengt mijn klachten dan teweeg? Hoe kan ik mij binnen 3 dagen weer totaal de oude voelen, en een compleet klachtenbeeld verdwenen zijn door over te stappen op quetiapine? En hoe kan het dat het nu bij de verhoging naar 50 mg in de ochtend weer klachten lijken terug te komen? Eerst werd ik rustiger van binnen, maar toch opgewekt in mijn doen. Zo was ik mijzelf ook gewend. Nu wordt ik weer onrustiger, en de sedatieve werking lijkt plots ook verdwenen.

Jixx

Bewuste gebruiker
Na een paar maanden quetiapine te gebruiken kan een beter oordeel vijlen. Helaas moet ik wederom vermelden dat ook quetiapine ten opzichten van risperidon geen verbetering biedt.

2 voordelen die ik er wel van heb zijn A: dat ik minder eetlust heb (wat mijn overgewicht wel ten goede komt) B: Ik slaap er s´nachts goed op door.

Verders spelen nog steeds dezelfde klachten/symptomen/bijwerkingen die ik ook bij risperidon had.

Ik zou nooit meer terug naar de risperidon willen. Maar bij quetiapine heb ik veel meer het idee dat het mijn stemmingen verslechterd i.p.v. verbeterd. Wederom kan ik concluderen dat antipsychotica en cannabis een no-go is. De werking van cannabis wordt wel degelijk beinvloed op verschillende manieren. Dit is voor mij van toepassing, dus ik wil niet zeggen dat andere misschien andere ervaringen hebben.

Even offtopic-ontopic : Dat recreatieve gebruik van antipsychotica vind ik nergens op slaan? Het enigste wat je eruit kan halen is versuftheid, ontspannen, en slaperig? De bijwerkingen daarin tegenover doen voor naar mijn mening af van de recreatieve waarde. Dan kun je naar mijne inzien toch beter een jointje roken of een paar biertjes drinken? Wellicht is antipsychotica niet of minder verslavend, dan blowen. (op langer termijn) Maar ook bij antipsychotica kun je hele nare ontwenningsklachten krijgen naar mijn mening. (maar ook dit is eigen ervaring) Overigens snap ik het nut wel dat het als tegen middel wordt ingezet bij mensen die bad gaan op psychoactieve stoffen. Waar thc dus ook onder valt. Maar dit was bij mij niet van toepassing. Het is eigenlijk meer andersom: Ik ga meer bad sinds ik antipsychotica ben gaan gebruiken naast mijn cannabis-gebruik.

Ik zeg wel eerlijk: De eerste keer dat ik 1 mg risperidon slikte (s´avonds) en toen de volgende ochtend wakker werd voelde ik mij stukken relaxter aangezien ik in een tijd vol spanningen zat. Het blowen erbij ging prima! Daarna was het iedere keer vragen om ophoging, totdat ik 4 mg per dag slikte. Dat ging ook nog een tijdje goed. Maar daarna kwam de keerzijde. Dus ja, het is best wel moeilijk in te schatten als je de eerste paar maanden goeie ervaringen ermee hebt, maar dat kan dus omslaan. Mijn zus waarschuwde mij nog. Ze zag heel mijn gedrag veranderen, en ook mijn gelaat veranderde door het gebruik. Maar ik vond het in het begin allemaal wel prima zo.

Om weer even terug te komen op de quetiapine,
Wat ik wel nog steeds heel verbazend vind was de overgang van risperidon naar quetiapine. De eerste week was vooral wennen, aangezien er heel snel een omslag plaats vond in positieve zin. Ik viel even in een soort van gat waarin niks was. De week daarop begon het leuk te worden. Ik accepteerde dat het grootste deel van de klachten voorbij was, en ik voelde mij best wel weer de oude ik. Ook kon ik in die periode veel beter tegen stress-momenten.

Mijn huisarts wilde het alprazolam gebruik nog wat meer proberen terug te dringen, na aanleiding van een telefoontje van mij, dat ik goeie ervaring had met quetiapine, alleen dat mijn alprazolam behoefte nog steeds iets te hoog lag. De voorgeschreven dosis is: 4 x 0,5 mg per dag, en ik gebruikte 6 x 0.5 mg per dag. Dus zijn voorstel was om die 2 x 25 mg quetiapine te verhogen naar 3 x 25 mg. 50 mg in de ochtend, en 25 mg in de avond. Voor meer sedatieve werking overdag (dacht hij) waarschijnlijk. Helaas gebeurde dit niet. Ook mijn stemmingen verbeterde niet nog meer of beter in die zin dan dat het bij de begin dosis al deed. Al snel verdween de sedatieve werking. De eerste 2 weken kon ik in de ochtend nog voor een paar uurtjes in slaap vallen, nadat ik mijn medicatie had ingenomen. Dat is nu al een tijdje niet meer van toepassing.

Mijn stemmingen zijn ook anders. (minder opgewekt) En ik gedraag me als een soort kasplantje die veel wilt liggen. Ik ben nog meer passiever geworden in mijn doen en laten. Niet omdat ik mij versuffend of vermoeid voel, maar omdat ik down in mijn stemmingen ben. Ik vind het erg jammer, aangezien het er even op leek of dat quetiapine de perfecte uitkomst leek te zijn.

Jixx

Bewuste gebruiker
Meejheem, Ik moet je toch enigszins dankbaar zijn voor het feit dat je advies gaf om te switchen.

Al heeft het daarna nog een hele periode geduurd voordat het mij mogelijk gunstig is gaan doen. Mogelijk omdat de risperidon er ook nog niet uit was? (het brein)

Nu kan ik niks anders zeggen dan dat ik er goed aan heb gedaan , al is het maar om het feit dat ik veel minder bijwerking ervaar dan toen bij risperidon.

Maar risperidon heeft mij gewoon echt niet goed gedaan, dat had je inmiddels wel in de gaten? :P

Dus bij deze: Toch bedankt voor je advies!

Bovenaan