Venlafaxin

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Heey beste DF'ers..

Ik heb sinds kort Venlafaxin voorgeschreven gekregen.
Ik heb altijd heel erg schuw tegenover anti-depressiva gestaan maar nu zag de dokter geen andere oplossing meer.

Ik krijg van veel mensen te horen dat anti-depressiva dikke rommel is maar krijg nooit een duidelijk onderbouwd antwoord.. Kan iemand van jullie eens wat onderbouwde antwoorden geven waarom het wel of geen rommel is :) ?

Fool

Badass junkie
Het is rommel in de zin dat je eraan verslaafd raakt en dat het bepaalde dingen met je serotonine-systeem doet die zonder te gebruiken niet gebeuren(daardoor raak je verslaafd), veel mensen ervaren dat het zowel de low's als de high's dempt, dus waar je minder depressief wordt zal je waarschijnlijk ook minder kunnen genieten van bepaalde momenten (Maar misschien werkt dit voor jou wel anders).

Maar als het natuurlijk een werkend medicijn is, is het zeker dan alleen maar rommel. Voor sommige mensen zijn antidepressiva wel een goede oplossing!

LoveQuality

Bewuste gebruiker
We zullen wel zien of het helpt op niet :grin:

Het "rare" is dat ik nu zo'n gevoel heb alsof ik een lage dosis XTC genomen heb.
Lichte hartkloppingen, lichtjes klappertanden, grote pupillen, trillende handen zo'n "vage" XTC kop...

Ik wist niet anti depressieva zo hard werkte op je serotonine.
Na wat meer opgezocht te hebben over men medicatie blijkt dat deze:
- de opname van serotonine blokkeert & ook nog eens werkt op mijn dopamine/noradrenaline receptoren.

Fool

Badass junkie
Voor zover als ik wist (en kan terugvinden) werkt Venlafaxine niet als dopamine reuptake inhibitor, maar is het een SNRI. Er zijn niet zoveel die óók op je dopamine werken, zie ook triple reuptake inhibitors.

Maar ik kan me er inderdaad best voorstellen dat je je erdoor gestimuleerd voelt, hoop voor je dat het gaat werken! :)

Fool

Badass junkie
Ah, nu vind ik wel wat. :P

In vitro, venlafaxine blocks the synaptosomal uptake
of noradrenaline and serotonin and, to a lesser extent,
of dopamine (Mendlewicz 1995). Thus, it has been
described as an SNRI (serotonin-noradrenaline
reuptake inhibitor).
Dose-dependent noradrenergic and serotonergic properties of venlafaxine in animal models indicative of antidepressant activity

Venlafaxine and its major active metabolite O-desmethylvenlafaxine (ODV) both inhibit presynaptic reuptake of serotonin (5-hydroxytryptamine; 5-HT) and noradrenaline (norepinephrine). Venlafaxine has been referred to previously as a serotonin noradrenergic reuptake inhibitor (SNRI). Venlafaxine also weakly inhibits dopamine reuptake. The drug has no significant affinity for α1-adrenergic, muscarinic cholinergic, H1 histaminergic, benzodiazepine or opioid receptors and does not inhibit monoamine oxidase.
Venlafaxine Extended-Release

Blijkbaar wel lichtelijk dus, interessant. :P

Fool

Badass junkie
Je zult er vast wel enig recreatief potentieel in kunnen vinden, vooral als jij je nu voelt alsof je een lichte dosering MDMA op hebt. Maar er zijn ongetwijfeld leukere drugs te vinden en ik heb geen zin om te gaan kutten met AD's. Mag ik niet ook gewoon iets interessant vinden zónder dat ik er high van ga worden? :P

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Ik zou wel eens willen weten wat dit recreatief doet, maar ik gebruik het als medicijn dus ga ik er nu niet mee lopen experimenteren :wink:

Mag ik niet ook gewoon iets interessant vinden zónder dat ik er high van ga worden?
En tuurlijk mag je dat Fool maar dat klinkt gewoon niet als jou :P

Fool

Badass junkie
LoveQuality zei:
Ik zou wel eens willen weten wat dit recreatief doet, maar ik gebruik het als medicijn dus ga ik er nu niet mee lopen experimenteren :wink:
Denk niet dat het er veel zijn, met antidepressiva kutten is niet bepaald verstandig en een klein bultje amfetamine is ook nog eens een stuk goedkoper en makkelijker te krijgen. :)

Mag ik niet ook gewoon iets interessant vinden zónder dat ik er high van ga worden?
En tuurlijk mag je dat Fool maar dat klinkt gewoon niet als jou :P
Nouja zeg, ik vind juist heel veel dingen interessant. :P

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Nouja zeg, ik vind juist heel veel dingen interessant onder invloed :P

Jaa heb ik al gemerkt, anders zou je niet meer over drugs weten dan de meeste dokters :grin:
Maar je hebt gelijk, je kan dingen interessant vinden zonder het te willen gebruiken :)

Fool

Badass junkie
Fool zei:
Nouja zeg, ik vind juist heel veel dingen interessant. :P
LoveQuality zei:
Fool zei:
Nouja zeg, ik vind juist heel veel dingen interessant onder invloed :P
Beide statements zijn inderdaad waar. :P

Mwa, het ligt wel een beetje aan het gebied waarop je het gaat vergelijken hoor. De meeste artsen weten (hopelijk) de effectieve werking van bepaalde drugs op organen een stuk beter dan ik. :P

Bovenaan