Ok, ik lees wat jullie schrijven. Zijn jullie in de veronderstelling dat de mensheid uit (geveinsde) onwetendheid handelt of uit perversiteit? Veganisten distantiëren zich van het overgrote deel van de mensheid. Is dat ook niet een tikkeltje arrogant? Ik bedoel, naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie voorouders vlees gegeten. Daar zijn jullie uiteindelijk een product van, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vergeet niet waar je vandaan komt, zegt men wel eens.
Wat is er überhaupt erg aan om je op sommige punten te distantiëren van het overgrote deel van de mensheid? Ik denk dat dat juist goed is, want de 'grote stroom' doet veel verkeerde dingen. Deze maatschappij is gericht op zo veel mogelijk consumeren en ook graag nog zo snel mogelijk ook, of een ander (mens/dier) daardoor lijdt maakt niet uit. Ons genot staat voorop. Daar distantieer ik me graag van.
Oh man... kaasss
Maar ik heb het geluk dat ik buikkramp krijg van kaas, dus dat is al geen issue meer. Wat betreft vlees merk ik dat ik er gewoon steeds minder zin in krijg. Eerst eens geprobeerd niet meer bij het avondeten. Dat beviel hartstikke goed. Geen vol en moe gevoel meer 's avonds. Nu laatst eigenlijk mede door dit topic ook gestopt met vleesbeleg (ben nu helemaal van de hummus haha), wat ook weer erg goed bevalt. Dus stond ik er laatst even bij stil: eigenlijk ben ik bijna al vegetariër nu. :P
Haha ik ben trots op je! Kaas is inderdaad echt een struggle. Ik eet het heel af en toe nog, maar wel met steeds meer tegenzin. Hoe meer kennis je opdoet over de bio industrie, hoe meer je dat associeert met wat er op je bordje ligt, en hoe minder graag je het nog wil eten... En tegelijkertijd verbaas ik me er dan over dat zo weinig anderen dit inzien! Ik vind het af en toe onbegrijpelijk waar we allemaal aan meedoen.
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
(Bijv., de biologische pesto is vegan, evenals de fairtrade curry. Paprikachips dan weer bijna nooit! Hoe meer je van dit soort dingen weet, hoe makkelijker.)
Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?
Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?
Je kunt er denk ik echt niet onderuit dat je af en toe een vlieg plet of zo :P Ik zou gefokt vlees wel eten, hoor!
Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.
Ah man, daar erger ik me ook altijd zo aan! Een collega van me zei laatst dat ze de ene dieren nu eenmaal knuffelbaarder vond dan andere dieren.. Ik moest echt op mijn tong bijten omdat ik anders een beetje te boos zou reageren zo random tijdens de lunch.
Leuke discussie trouwens hierboven! Om een positieve noot erin te gooien: ik had vanavond een plantaardige eiwitshake na het hardlopen met chocoladesmaak en ik had er bevroren banaan en aardbeien in gedaan en cacao, en het was echt goddelijk. Net een chocolademilkshake MAAR DAN zonder suiker EN goed voor mijn spieren. Ik zeg je is fissa. Je hebt echt geen vlees nodig. Nu ga ik slapen. Doeg.