Veganism, wat vind jij ervan?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ieder mens objectiveert levende wezens. Alleen legt niet iedereen die grens bij dezelfde diersoort. Sommige mensen zien alle dieren als lekkere hapjes en/of onderkruipsels. Anderen leggen de grens bij huisdieren, apen of koeien. Sommige mensen voelen empathie voor zoogdieren maar niet voor vissen. De meeste vegetariërs zullen ook niet wakker liggen als ze op een mier zijn gaan staan.

Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?

Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?

Als ik voor mezelf spreek: ik zou vlees gekweekt uit stamcellen wel weer eten, als dat op een gezonde/ethische manier gebeurt en als het te eten zou zijn. Ik denk niet dat ik opeens álles zou eten (sommige vleesgerechten heb ik nooit 'leren' omdat we thuis nooit veel vlees aten en vind ik ook niet erg aantrekkelijk), maar ik zou ineens zoveel meer keuze hebben op de menukaart in restaurants! Mijn hoofdreden om geen vlees te eten is het dierenleed dat ermee gepaard gaat. Dus ja, als dat aspect wegvalt...

Yaizer

Bewuste gebruiker
Ook is leuk om over na te denken (volgens mij al eerder in dit topic ergens benoemd):

Wat ik niet begrijp is waarom sommige mensen zo erg protesteren tegen het eten van honden? Ik bedoel een hond is toevallig paar duizend jaar geleden gekozen als "compagnon" van de mens. De varken is gefokt tot een vlees-acthtig iets wat binnen 2 weken volgroeid is. Varkens of bijvoorbeeld koeien hebben evenveel emoties, als het niet meer is, als honden. Het is omdat wij ontbonden zijn aan deze dieren dat wij dit niet weten maar een koe kan huilen....schreeuwen of blij zijn.

Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.

Ik bedoel in India lopen ze toch ook niet te protesteren tegen dat wij hier in het westen koeien-vlees eten. Voor hun is een koe heilig!

Ik ben benieuwd wat mensen van deze probleemstelling denken, gooi je meningen los! :)

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De algemene opinie van de mens is dat het dier ondergeschikt aan hen is, gelet op hoe we ermee omgaan. Is dat fair? Nee. Is dat ethisch? Nee. Voel ik me geroepen om er iets aan te veranderen? Nee (Wie weet, ooit, als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen. Grapje!).
Wederom beantwoord je de vraag niet, want ik vraag op basis waarvan jij die conclusie trekt. Je betrekt weer 'de algemene opinie' van de mens erbij. Waarom? Dit is een drugsforum. Als er iets is wat je van je drugsgebruik geleerd zal hebben is het dat het geen flikker uitmaakt wat 95% van de mensen denkt, right? Waarom hecht je dan waarde aan die algemene opinie? En waarom betrek je het hierin als je er geen waarde aan hecht?

Dat over onze voorouders vond ik inderdaad wel leuk bedacht van mezelf, ja. Natuurlijk valt dat argument te ontkrachten, zeker door mensen die veganistisch leven.
Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in als je weet dat iets eigenlijk geen sense maakt en je maar wat roept omdat het lekker klinkt. Het is een 'appeal to tradition' fallacy. In een staat in Indië is het bijvoorbeeld traditie om nieuwgeboren baby's 15 meter naar beneden te flikkeren uit een tempel voor goed geluk. Moet dat dan maar in stand gehouden worden omdat dat altijd op die manier is gedaan? Dergelijke argumenten worden als invalide gezien in een redelijke discussie.

Ik ga er toch nog eentje proberen: De heilige boeken zien het dier over het algemeen ook als ondergeschikt. Tegelijkertijd worden vrouwen in dat gedateerde sprookjesboek ook als ondergeschikt gezien, dus daar ga ik alweer. Aan de andere kant kun je het de mens dus niet kwalijk nemen dat we zo bekrompen denken. Wellicht moeten we het geloof de schuld geven van al deze ellende! :grimacing: Nu kan ik me hier niet achter verschuilen, maar aangezien het overgrote deel van de mensheid religieus is, kunnen zij dat wel. :innocent:

Snijdt dit hout? Of ben ik alweer door het (houten) mandje gevallen?
Ik heb geen idee of het hout snijdt. Ik hou me niet echt bezig met heilige boeken en ook niet met wat het overgrote deel van religieuze mensen denkt. Maar volgens mij heb ik dat hierboven al geprobeerd duidelijk te maken.

Mijn persoonlijke mening over vlees eten? Ja, heerlijk! Waarom? Omdat het kan. (...) Ja, ik denk ook dat we uit geveinsde onwetendheid handelen uiteindelijk. Ik loop voorop in de polonaise. Wie weet vind ik ooit de energie om mezelf in te zetten voor het welzijn van de planeet. :imp:
Het lijkt haast of je er trots op bent. Met zo'n visie kan je in principe alles wat je doet goedkeuren, hoe gruwelijk het ook is. Je houdt duidelijk niet van moreelridders en leeft onder het mom 'leven en laten leven'. Helaas is dat gelijktijdig ook wat je juist niet doet. Ik begrijp persoonlijk echt niet waarom je deelnam in deze discussie. Als je zo'n nihilistisch perspectief hebt dat alles gedoogd is omdat het kan, dan is het in de eerste plaats al doelloos om deel te nemen aan een ethische discussie.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik vind alle dieren gelijkwaardig aan elkaar, maar eet wel gewoon vlees. Hoezo zouden die twee niet samen kunnen gaan?

En toch is het ergens ook wel weer grappig dat veganisten juist het argument gebruiken dat vlees eten niet natuurlijk is voor de mens terwijl we dat inderdaad al zo ongeveer doen sinds de mensheid bestaat. Ik vind beide argumenten (voorvaderen en niet natuurlijk) persoonlijk niet zo sterk en niet echt valide in deze hele discussie, maar dit laat wel zien hoe hypocriet sommige (dus niet alle) veganisten kunnen zijn en dat ze in principe elk argument gebruiken zolang het in hun voordeel werkt. Als je hetzelfde argument omdraait is het in enen niet een goed argument meer of niet waar het om draait. Kom op zeg! Neem dan ook al je eigen onzinnige argumenten terug. Ik verbaas me er echt over hoeveel hypocriete onzin ik al niet in dit topic ben tegengekomen...
Er zijn inderdaad zat veganisten die idiotie uitkramen en totaal niet weten waar ze het over hebben.

Zeggen dat iets 'natuurlijk' is of 'traditie' is is allemaal onzin wat helemaal geen stand houdt in een redelijke discussie. Het gaat er niet om dat het consumeren van vlees en zuivel natuurlijk is, het gaat er bijvoorbeeld om of de consumptie van vlees- en zuivelproducten aansluit op de mens. Daar ligt dan een argument, gezondheidsoverwegingen. Niet dat ik vind dat ik daarin moet bepalen over een ander, dat moet diegene lekker zelf weten. Maar het is wel een valide argument, net als dat het een valide argument is dat je risico's op de lange termijn loopt als je elk weekend drie pillen wegtikt. Hetzelfde geldt voor het eten van (met name rood) vlees. Dat verteert ons lichaam niet lekker, doet onze aderen dichtslibben door opbouw van plaque, kan tot erectieproblemen en hart- en vaatziekten leiden, etc. Net als dat melk slecht is voor (ik neem aan dat iedereen dit inmiddels weet, zo niet dan kan je dat zelf onderzoeken of een dergelijke website doorlezen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/103692-mythe-calcium-is-goed-voor-de-botten.html). Dat betekent niet dat er geen argumenten voor het eten van vlees aan kunnen worden gehaald. Er kunnen zat belangrijke voedingsstoffen uit gehaald worden. Mijn argumentatie is dan weer dat die uit plantaardige bronnen gehaald kunnen worden en je op die manier minder kans loopt of hart- en vaatziekten, kankers, etc.
Ik denk dat veel veganisten dat bedoelen met 'niet natuurlijk', maar dat ze dat niet op een redelijke manier kunnen verwoorden. Net als dat sommige vleeseters gewoon 'maar voorouders' zeggen en totaal geen idee hebben wat ze daar nou eigenlijk mee bedoelen. Ik doel niet op jou hoor Elpee, wat overigens wel makkelijk had gekund. :yum:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.
Ik heb in Vietnam wel eens hond gegeten. Was totaal niet lekker, maar dat even ter zijde.

Veel mensen die dat horen walgen er van en kijken me raar aan, maar voor mij is het hetzelfde als een biefstuk eten. Het zijn allebei dieren met gevoelens, dat de een een huisdier is (voor ons in het westen dan) en de ander niet vind ik totaal irrelevant persoonlijk. En ik heb voor de goede orde zelfs een hond gehad toen ik opgroeide.

Maar ik kan me best voorstellen dat mensen geen hond willen eten als ze er zelf een hebben, zolang je maar niet anderen gaat veroordelen die dat wel doen. In Azië is het eten van hond heel normaal, is gewoon een cultureel verschil.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb in Vietnam wel eens hond gegeten. Was totaal niet lekker, maar dat even ter zijde.

Veel mensen die dat horen walgen er van en kijken me raar aan, maar voor mij is het hetzelfde als een biefstuk eten. Het zijn allebei dieren met gevoelens, dat de een een huisdier is (voor ons in het westen dan) en de ander niet vind ik totaal irrelevant persoonlijk. En ik heb voor de goede orde zelfs een hond gehad toen ik opgroeide.

Maar ik kan me best voorstellen dat mensen geen hond willen eten als ze er zelf een hebben, zolang je maar niet anderen gaat veroordelen die dat wel doen. In Azië is het eten van hond heel normaal, is gewoon een cultureel verschil.
Ik ben er natuurlijk geen fan van :yum:, maar het is in ieder geval een fair perspectief. Ben het op dat vlak in ieder geval met je eens, dat het discrimineren tussen dieren in die zin weinig sense maakt. Tenzij je aan kan tonen dat honden meer voelen e.d., maar dat is volgens mij niet het geval.

Wederom beantwoord je de vraag niet, want ik vraag op basis waarvan jij die conclusie trekt. Je betrekt weer 'de algemene opinie' van de mens erbij. Waarom? Dit is een drugsforum. Als er iets is wat je van je drugsgebruik geleerd zal hebben is het dat het geen flikker uitmaakt wat 95% van de mensen denkt, right? Waarom hecht je dan waarde aan die algemene opinie? En waarom betrek je het hierin als je er geen waarde aan hecht?

Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in als je weet dat iets eigenlijk geen sense maakt en je maar wat roept omdat het lekker klinkt. Het is een 'appeal to tradition' fallacy. In een staat in Indië is het bijvoorbeeld traditie om nieuwgeboren baby's 15 meter naar beneden te flikkeren uit een tempel voor goed geluk. Moet dat dan maar in stand gehouden worden omdat dat altijd op die manier is gedaan? Dergelijke argumenten worden als invalide gezien in een redelijke discussie.

Ik heb geen idee of het hout snijdt. Ik hou me niet echt bezig met heilige boeken en ook niet met wat het overgrote deel van religieuze mensen denkt. Maar volgens mij heb ik dat hierboven al geprobeerd duidelijk te maken.

Het lijkt haast of je er trots op bent. Met zo'n visie kan je in principe alles wat je doet goedkeuren, hoe gruwelijk het ook is. Je houdt duidelijk niet van moreelridders en leeft onder het mom 'leven en laten leven'. Helaas is dat gelijktijdig ook wat je juist niet doet. Ik begrijp persoonlijk echt niet waarom je deelnam in deze discussie. Als je zo'n nihilistisch perspectief hebt dat alles gedoogd is omdat het kan, dan is het in de eerste plaats al doelloos om deel te nemen aan een ethische discussie.

Ga vooral door met op alle slakken zout leggen. Ik ben oprecht in de veronderstelling dat jij veganisme juist in een negatief daglicht plaatst. Met jou valt gewoon discussie te voeren. Ik heb inderdaad moeite met moraalridders. Maar vooral voor moraalridders met een enorme geldingsdrang. :wink: Dat pedantje ondertoontje werkt ook niet echt mee. :blush:

Ik heb mijn best gedaan om nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!

Laatst bewerkt:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Trek het je niet persoonlijk aan. Ik heb mijn best gedaan nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!
Hoezo citeer je mijn post hierbij? Snap de link even niet helemaal.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb mijn best gedaan nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!

Ga vooral door met zout op de slakken leggen. Ik ben oprecht in de veronderstelling dat jij veganisme juist in een negatief daglicht zet. Met jou valt gewoon discussie te voeren, het is nooit genoeg voor jou.
Erg volwassen. Het enige waar ik op doel is dat je totaal niet onderbouwt waar je het over hebt. Als je daar niet mee geconfronteerd wilt worden dan houdt het snel op. Hoef je niet zo kinderachtig over te doen en je meteen zo persoonlijk aan te trekken. Als ik zeg dat je apathisch bent dan doe ik dat omdat je zelf al aangeeft dat je dat bent en het allemaal wel prima vindt. Je trekt het je veel te persoonlijk aan, vrij lachwekkend als je het mij vraagt.
Types zoals ik zorgen ervoor dat jij verzorgd kan worden als je een beroerte krijgt. Types zoals jij zijn zo apathisch dat je zoiets nooit opgezet krijgt. Dat is prima, maar dan is zo getriggered raken wel een beetje genant naar mijn mening. Je hebt overigens ook totaal je best niet gedaan om nader tot elkaar te komen. X'D Vond je dat erop lijken? Mission failed, we'll get em next time.

Erg volwassen. Het enige waar ik op doel is dat je totaal niet onderbouwt waar je het over hebt. Als je daar niet mee geconfronteerd wilt worden dan houdt het snel op. Hoef je niet zo kinderachtig over te doen en je meteen zo persoonlijk aan te trekken. Als ik zeg dat je apathisch bent dan doe ik dat omdat je zelf al aangeeft dat je dat bent en het allemaal wel prima vindt. Je trekt het je veel te persoonlijk aan, vrij lachwekkend als je het mij vraagt.
Types zoals ik zorgen ervoor dat jij verzorgd kan worden als je een beroerte krijgt. Types zoals jij zijn zo apathisch dat je zoiets nooit opgezet krijgt. Dat is prima, maar dan is zo getriggered raken wel een beetje genant naar mijn mening.

''Types zoals ik'', leg dat ff uit?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb wel degelijk geprobeerd nader tot elkaar te komen. Wellicht vond je m'n antwoorden onverschillig, maar accepteer dat gewoon joh. Leven en laten leven, nietwaar? Ik ben niet zozeer getriggerd, maar je blijft met je belerende vingertje wijzen hoe het beter kan en moet en dat ik me naar jouw zin niet voldoende onderbouw. Volgens mij heb je mijn vorige bericht selectief gelezen... Weet je? Het is prima je idealen na te streven, maar heb het idee dat je veel te fanatiek bent, waardoor je juist mensen afstoot ipv aantrekt en dat is toch wat je wilt volgens mij? Ik zie jou als een soort extreme veganist. Ik hoop voor jou dat je een beetje smelt in de loop der jaren, zal het leven wat draaglijker maken, lijkt mij.

Probeer het verschil tussen @Mindless en jou in een discussie te zien. Jij bent continu anderen op hun imperfecties aan het wijzen. Nobel hoor, maar niemand is roomser dan de Paus. Probeer de ander ook een beetje te begrijpen en probeer te begrijpen waar gedrag vandaan komt, ongeacht of dit al dan niet niet terecht is. Natuurlijk hoort men elkaar met woorden bestrijden in een discussie, maar in mijn optiek sla je een beetje door.

Laatst bewerkt:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Types zoals ik, leg dat ff uit?
Je geeft zelf al aan dat je bepaalt gedrag - consumptiegedrag in deze - voor jezelf probeert (jouw woordgebruik) te rechtvaardigen. Dat lukt in principe niet, wat duidelijk wordt uit de dissonantie in al je berichten, maar vervolgens blijf je toch doen wat je doet. Je hebt kennelijk een hekel aan wereldverbeteraars en vindt zelf dat iedereen lekker onverstoord zij gang moet gaan. Daaruit blijkt toch dat je niet progressief in bent gesteld en er niet op jou hoeft te worden gerekend op dat vlak?

Je geeft zelf al aan dat je bepaalt gedrag - consumptiegedrag in deze - voor jezelf probeert (jouw woordgebruik) te rechtvaardigen. Dat lukt in principe niet, wat duidelijk wordt uit de dissonantie in al je berichten, maar vervolgens blijf je toch doen wat je doet. Je hebt kennelijk een hekel aan wereldverbeteraars en vindt zelf dat iedereen lekker onverstoord zij gang moet gaan. Daaruit blijkt toch dat je niet progressief in bent gesteld en er niet op jou hoeft te worden gerekend op dat vlak?

I rest my case.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
I rest my case.
Dan moet je die eerst bepleiten.

Wat je zegt over wereldverbeteraars zegt alles over de reden dat je je dit zo aantrekt. De wereld zien verbeteren is iets wat iedereen wil, tenzij je compleet destructief en wraakzuchtig ingesteld bent, en dat ben jij niet. Daaruit blijkt dus dat het puur en alleen om de confrontatie met het morele dilemma zelf draait waar je een hekel aan hebt. Iemand die sensible denkt die focust zich niet op die confrontatie. Maar dat doe jij helaas niet, wat duidelijk wordt uit de constante strijd die je voert tussen de 'wij' groep en de 'zij' groep. Het gaat niet om wat een groep denkt en wat jij van die groep vindt, het gaat om wat er inhoudelijk over het onderwerp gezegd kan worden.

De enige reden dat je iets tegen een 'wereldverbeteraar' zou kunnen hebben is wanneer die geen idee heeft waar die over ouwehoert en puur op gevoel en ongefundeerd gaat lopen roepen, wat meestal het geval is. Denk bijvoorbeeld aan een kleine groepering transgenders die claimen dat het wijdverspreide propaganda is dat ons geslacht een biologische basis heeft en dat je om die reden elke identiteit aan kan nemen die je wilt. Een dergelijke groepering heeft in Canada al een wetsvoorstel door weten drukken dat je daar strafbaar bent als je niet naar een transgender refereert op de manier die diegene wilt. Denk bijvoorbeeld aan "ziiiiirrrrr" of "dirrrrrr" zeggen in plaats van "hij" of "zij". Er zijn gebieden in Canada die die idiotie dusdanig door hebben gevoerd dat je een boete krijgt voor het plegen van een hate crime als je niet precies zegt wat die transgenders willen dat je zegt. Dat zijn de type wereldverbeteraars die de wereld juist onbedoeld kapotmaken en waar je een hekel aan kan hebben. Als ik in jouw optiek ook alleen maar naïef ouwehoer en een enorme blinde vlek heb, dan kan je me daarop aanpakken. Ik zeg niet de waarheid in pacht te hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn veganistische ideeën en manier van leven de wereld zouden verbeteren. De data is heel duidelijk. Op dit moment maken we op een enorm tempo onze aardbol kapot en putten we onze oceanen volledig uit. De vlees- en zuivelindustrieen zijn daar de grootste speler in. Daarnaast sterven in westerse maatschappijen mensen het vaakst aan dieetgerelateerde ziekten. En daarbij verlos je miljarden dieren uit hun lijden door ze niet langer op 5000x schaal Auschwitz te martelen en om te brengen. Als je met goede argumenten weet te komen die maken dat de hele visie toch de wereld geen betere plek maakt, dan zie ik die graag langskomen. Als je er inhoudelijk niet aan kan twisten dan moet je ook een man zijn en je rancune richting de boodschapper naast je neer leggen.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ok, ik lees wat jullie schrijven. Zijn jullie in de veronderstelling dat de mensheid uit (geveinsde) onwetendheid handelt of uit perversiteit? Veganisten distantiëren zich van het overgrote deel van de mensheid. Is dat ook niet een tikkeltje arrogant? Ik bedoel, naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie voorouders vlees gegeten. Daar zijn jullie uiteindelijk een product van, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vergeet niet waar je vandaan komt, zegt men wel eens. :kissingcat:
Wat is er überhaupt erg aan om je op sommige punten te distantiëren van het overgrote deel van de mensheid? Ik denk dat dat juist goed is, want de 'grote stroom' doet veel verkeerde dingen. Deze maatschappij is gericht op zo veel mogelijk consumeren en ook graag nog zo snel mogelijk ook, of een ander (mens/dier) daardoor lijdt maakt niet uit. Ons genot staat voorop. Daar distantieer ik me graag van.

Oh man... kaasss :tongueout:

Maar ik heb het geluk dat ik buikkramp krijg van kaas, dus dat is al geen issue meer. Wat betreft vlees merk ik dat ik er gewoon steeds minder zin in krijg. Eerst eens geprobeerd niet meer bij het avondeten. Dat beviel hartstikke goed. Geen vol en moe gevoel meer 's avonds. Nu laatst eigenlijk mede door dit topic ook gestopt met vleesbeleg (ben nu helemaal van de hummus haha), wat ook weer erg goed bevalt. Dus stond ik er laatst even bij stil: eigenlijk ben ik bijna al vegetariër nu. :P
Haha ik ben trots op je! Kaas is inderdaad echt een struggle. Ik eet het heel af en toe nog, maar wel met steeds meer tegenzin. Hoe meer kennis je opdoet over de bio industrie, hoe meer je dat associeert met wat er op je bordje ligt, en hoe minder graag je het nog wil eten... En tegelijkertijd verbaas ik me er dan over dat zo weinig anderen dit inzien! Ik vind het af en toe onbegrijpelijk waar we allemaal aan meedoen.
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
(Bijv., de biologische pesto is vegan, evenals de fairtrade curry. Paprikachips dan weer bijna nooit! Hoe meer je van dit soort dingen weet, hoe makkelijker.)

Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?

Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?
Je kunt er denk ik echt niet onderuit dat je af en toe een vlieg plet of zo :P Ik zou gefokt vlees wel eten, hoor!

Ah man, daar erger ik me ook altijd zo aan! Een collega van me zei laatst dat ze de ene dieren nu eenmaal knuffelbaarder vond dan andere dieren.. Ik moest echt op mijn tong bijten omdat ik anders een beetje te boos zou reageren zo random tijdens de lunch.

Leuke discussie trouwens hierboven! Om een positieve noot erin te gooien: ik had vanavond een plantaardige eiwitshake na het hardlopen met chocoladesmaak en ik had er bevroren banaan en aardbeien in gedaan en cacao, en het was echt goddelijk. Net een chocolademilkshake MAAR DAN zonder suiker EN goed voor mijn spieren. Ik zeg je is fissa. Je hebt echt geen vlees nodig. Nu ga ik slapen. Doeg.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
Ja, ben ik het heel erg mee eens. Het is al erg goed als mensen erover nadenken en dat soort afwegingen maken op weg naar een ethischer dieet. Dat het allemaal niet in één keer gaat is zeker oké. Laat je dan ook niet ontmoedigen door de verdwaalde vegan die daar op- en aanmerkingen over heeft, dat is iemand die totaal niet snapt wat er voor nodig is om gedrag te veranderen. Er zullen absoluut mensen zijn die in één keer 180 graden kunnen draaien, die ken ik ook wel. Maar een hoop mensen zullen problemen krijgen met hun voeding en de intake van voldoende voedingsstoffen. Alles op zijn tijd dus. Ook flexitariers (zo heten ze, dacht ik?) of mensen die überhaupt gewoon minderen met de consumptie van vlees- en zuivelwaren dragen al erg bij.

Mudita

Belezen gebruiker
Het dier wordt zolang wij mensen bestaan ingezet voor menselijke behoeften. Dierenlevens worden geofferd om mensenlevens te redden en dat is volledig toelaatbaar als dit de enige mogelijkheid is om medicijnen te produceren of behandelmethoden te testen. Dus ja, ze zijn ondergeschikt aan de mens.

Wellicht is het wat flauw van me om dit als argument aan te dragen, omdat we het over het consumeren van vlees hebben. Maar ook hier vind ik dat je het kan rechtvaardigen. Als je bijvoorbeeld een sporter bent komt een regelmatig stukje vlees zeer van pas ten behoeve van je lichaam. Kan me tegelijkertijd voorstellen dat dit voor jou redelijk egocentrisch overkomt.

Ik vind je zeker niet kortzichtig, eerder ruimdenkend; ik heb wel respect voor je idealen.

Deze opmerking maakt me een beetje "boos". Wat maakt een dier ondergeschikt tegenover ons?
We zouden beter geen medicijnen moeten kunnen maken, of er zou een ziekte moeten komen die we niet kunnen oplossen tot er 70% van de mensheid is afgestorven.

Overbevolking is zelfs een groter probleem dan een simpel stukje vlees eten. Geen vlees eten ten goede van de maatschappij zou niet eens moeten hoeven. Wij als de mens zijnde hebben ons helaas zo ontwikkeld dat niks ons kan aanpakken behalve ziekten die we niet kunnen oplossen. De mensheid blijft maar groeien en op vandaag de dag verricht die overbevolking al een hele serie aan problemen. Over 500 jaar moeten de mensen op mars gaan wonen willen we nog wat ruimte overhouden. De zee zal langzaam aan de hand telkens meer dichtgegooid moeten worden.

Wij zijn niet meer en niet minder waard dan alle andere dingen die bestaan.

edit: Excuses dat ik niet meteen op alles ga reageren, heb hier niet veel tijd voor.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Zeg vegans, hoe doen jullie het in restaurants? Ik ga nu elke keer voor het gerecht waarop ik het minst kans heb op iets dierlijks erin. Maar is het in sommige restaurants niet heel onmogelijk om iets zonder dierlijke producten te regelen?

Mudita

Belezen gebruiker
Zeg vegans, hoe doen jullie het in restaurants? Ik ga nu elke keer voor het gerecht waarop ik het minst kans heb op iets dierlijks erin. Maar is het in sommige restaurants niet heel onmogelijk om iets zonder dierlijke producten te regelen?

Ben geen vegan. Maar zou je niet gewoon bij bepaalde gerechten kunnen vragen of het zonder vlees is? Of dat ze het zonder vlees willen serveren.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Vegan is natuurlijk niet alleen zonder vlees, maar geen enkel dierlijk product, dus ook geen kaas, melkproducten zoals room en boter, eieren, etc. Dat maakt het soms wat lastiger om ter plekke dat te regelen, want dan houd je vaak alleen een losse aubergine over ofzo haha. Je kunt het beste vooraf bellen om te vragen of het mogelijk is er veganistisch te eten, en daarbij duidelijk uitleggen wat je wel of niet eet. Soms vinden koks het alleen maar leuk als ze eens een uitdaging 'buiten de kaart om' hebben :wink: Alleen is dat ter plekke zonder voorbereiding soms wat moeilijker. Wij gaan vaak naar restaurants waarvan we weten dat ze vegan gerechten hebben, dus speciale vega(n) restaurants of iets Indisch of Nepalees bijvoorbeeld.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.

Yaizer

Bewuste gebruiker
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.

Lekker bezig

Ja het is ook enorm makkelijk als je er gewend aan bent geraakt...of tenminste het is gewoon "normaal".

Met de gedachte hoeveel dierenlijd je er mee voorkomt en wat je voor de aarde doet en je lichaam. Goed bezig echt waar!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Goed bezig!

Ik eet steeds vaker vegetarisch tegenwoordig en probeer ook steeds vaker totaal vegan te eten. Maar totaal vegan vind ik toch nog wel een uitdaging, vooral omdat je bij alles wat voorverpakt is op de verpakking moet kijken of er niet iets dierlijks in zit. Zo dacht ik laatst een keer een vegan dag te hebben, had een voorverpakte ovenschaal met groente gekocht en bij thuiskomst bleek dat er melk door grilolie zat... Hoe dan!?!

Volledig vegetarisch of vegan vind ik sowieso nog wel lastig omdat ik vlees, vis en kaas echt zo ontzettend lekker vind. Maar ik vind het al een enorme verbetering van mezelf dat ik dat soort niet dingen niet meer standaard elke dag eet zonder er over na te denken.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat een leuke positieve berichten hier, goed zeg! Psychedelibee, heel herkenbaar, en het is gewoon bizar waar je soms toch dierlijke producten in tegenkomt. Ik kan er bijv. nog altijd niet over uit dat in de meeste soorten paprikachips ook melkpoeder of weipoeder verwerkt zit. (Maar andersom verrassen producten je soms ook, bijv dat veel soorten chocoladecruesli dan weer vegan zijn, ook raar),

Is dit een bewuste woordspeling? Ik vind hem erg grappig. :P

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Goed bezig jullie! In het begin is het inderdaad wel even labels lezen, maar alles op z'n tijd, en op gegeven moment weet je echt precies wat je wel en niet kan pakken. Hoe vaker je vegetarische of veganistische gerechten gaat maken, hoe meer recepten je leert kennen. En er komen ook nog eens steeds meer vegan producten bij. :) Alle beetjes helpen.

En ik merk ook dat ik er heel blij van word. Ik bedoel, een chocoladetaartje eten is lekker, maar een chocoladetaartje eten waarbij geen dierenleed is veroorzaakt is awesome!

Yaizer

Bewuste gebruiker
Goed bezig jullie! In het begin is het inderdaad wel even labels lezen, maar alles op z'n tijd, en op gegeven moment weet je echt precies wat je wel en niet kan pakken. Hoe vaker je vegetarische of veganistische gerechten gaat maken, hoe meer recepten je leert kennen. En er komen ook nog eens steeds meer vegan producten bij. :confused:mile: Alle beetjes helpen.

En ik merk ook dat ik er heel blij van word. Ik bedoel, een chocoladetaartje eten is lekker, maar een chocoladetaartje eten waarbij geen dierenleed is veroorzaakt is awesome!

Al gehoord van Vivera en de Vegetarische slager? (niet al hun producten zijn vegan!). Vivera heeft echt heerlijke zigeunerschnitzel, shoarma en filetlapjes. De vegetarische slager heeft dus smeer worst en....filet american!!! Ja het smaakt echt heerlijk. (Ongeveer even duur als normale filet american).

Ben er verslaafd aan.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Al gehoord van Vivera en de Vegetarische slager? (niet al hun producten zijn vegan!). Vivera heeft echt heerlijke zigeunerschnitzel, shoarma en filetlapjes. De vegetarische slager heeft dus smeer worst en....filet american!!! Ja het smaakt echt heerlijk. (Ongeveer even duur als normale filet american).

Ben er verslaafd aan.
Ik had laatst een gehaktbal van de vegetarische slager maar die was niet vegan inderdaad. Maargoed het heet natuurlijk ook niet de vegan slager hahaha. Ik vond het best prima smaken die gehaktbal, maar leek echt totaal niet op vlees, terwijl ik wel al veel mensen heb horen zeggen dat hun producten erg op vlees zouden lijken qua smaak en structuur.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb in alle jaren dat ik amper/geen vlees meer eet volgens mij nog nooit een vervanger gevonden die ik écht op vlees vond lijken qua smaak en vooral structuur. Hoogstens dat het verschil niet heel erg duidelijk te proeven is als het ergens volledig in verwerkt is, gehakt ofzo. Niet erg verder, maar ben wel benieuwd of het überhaupt mogelijk is om een product te maken dat echt zowat niet te onderscheiden is van vlees.

Moet wel zeggen dat ik lang niet alle producten van de Vegetarische Slager ken, misschien mis ik hier in België belangrijke uitvindingen op het veggiefront.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Niet erg verder, maar ben wel benieuwd of het überhaupt mogelijk is om een product te maken dat echt zowat niet te onderscheiden is van vlees.
Hoeft van mij ook niet en vraag me inderdaad ook af of het überhaupt mogelijk is. Maar de vegetarische slager probeert alles wel op vlees te laten lijken (in ieder geval op het oog), wat ik persoonlijk ook maar onzin vind eigenlijk. Het is geen vlees, dus snap ook niet zo goed waarom het er dan toch op moet lijken eigenlijk.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Hoeft van mij ook niet en vraag me inderdaad ook af of het überhaupt mogelijk is. Maar de vegetarische slager probeert alles wel op vlees te laten lijken (in ieder geval op het oog), wat ik persoonlijk ook maar onzin vind eigenlijk. Het is geen vlees, dus snap ook niet zo goed waarom het er dan toch op moet lijken eigenlijk.

Omdat het vleesVERVANGERS zijn :confused:mile: Veel mensen willen ten slotte wel de smaak of structuur van vlees, maar niet per se het dierenleed of de negatieve impact op het milieu die aan vlees kleeft. Het is dus de bedoeling het vlees te vervangen, en het is makkelijk voor de consument als het duidelijk lijkt qua uiterlijk (en hopelijk op den duur ook smaak) op het vleesproduct dat het moet vervangen. Dat maakt het makkelijker voor de consument om een vega(n) alternatief te kiezen dan als het er allemaal totaal niet op lijkt qua looks of smaak.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Omdat het vleesVERVANGERS zijn :confused:mile: Veel mensen willen ten slotte wel de smaak of structuur van vlees, maar niet per se het dierenleed of de negatieve impact op het milieu die aan vlees kleeft. Het is dus de bedoeling het vlees te vervangen, en het is makkelijk voor de consument als het duidelijk lijkt qua uiterlijk (en hopelijk op den duur ook smaak) op het vleesproduct dat het moet vervangen. Dat maakt het makkelijker voor de consument om een vega(n) alternatief te kiezen dan als het er allemaal totaal niet op lijkt qua looks of smaak.
Als ze nou echt de smaak kunnen nabootsen zou ik dat wel top vinden, maar ik heb nog geen vleesvervanger gezien die ook maar een beetje in de buurt komt qua smaak. Wat niet wilt zeggen dat het niet lekker is natuurlijk.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Het kan soms voor verkeerde verwachtingen en misschien teleurstellingen zorgen, omdat die vegetarische kip toch anders blijkt te smaken dan echte kip. Maar inderdaad, als je de vegetarische variant van een bepaald gerecht wil maken dan is het wel handig als je weet welke vervanger je erin moet gooien om het zoveel mogelijk bij het origineel te houden.

Het ligt er misschien ook aan wat voor soort vegetariër je bent. Mijn moeder bijvoorbeeld eet al sinds d'r jeugd geen vlees meer en kan ook helemaal niet meer tegen de smaak en geur ervan. Bij haar is het echt een combi van principes (tegen dierenleed) én vlees simpelweg niet lekker vinden. Die zal echt niet zitten te wachten op een vleesvervanger met levensechte rookworst/biefstuksmaak.

Mijn reden voor het niet eten van vlees is puur dat ik niet wil meewerken aan het dierenleed dat ermee gepaard gaat. Ik vind vlees niet vies, en mis het zo nu en dan nog wel eens een beetje. Als ze iets kunnen maken wat er exact op lijkt maar zonder de dierenleed-component, be my guest, ik sta in de rij dan.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vind de vleesvervangers de laatste tijd wel beter dan een paar jaar geleden, er komen steeds meer opties bij, en je moet ook een beetje ontdekken welke lekker zijn en welke niet.

Ben er verslaafd aan.
Jahoor, ik hoor alles, ik volg zat vegan facebook pagina's haha, ben altijd up to date.

Ik had laatst een gehaktbal van de vegetarische slager maar die was niet vegan inderdaad. Maargoed het heet natuurlijk ook niet de vegan slager hahaha. Ik vond het best prima smaken die gehaktbal, maar leek echt totaal niet op vlees, terwijl ik wel al veel mensen heb horen zeggen dat hun producten erg op vlees zouden lijken qua smaak en structuur.
Ik vind de klassieke hamburgers, worstjes en gehaktballetjes e.d. juist vaak het minst lekker, maar bijv. burgers van spinazie, bieten of mais, die zijn naisss.
Overigens is de filet americain van De vegetarische slager wel echt heel erg filet americain, het stinkt zelfs en het komt tussen je tanden.. :tearsofjoy:

Yaizer

Bewuste gebruiker
Denk dat in de toekomst (kan nu volgens mij al) vlees gekweekt worden door middel van bacteriën. In de toekomst zal dat massaal kunnen. De overstap zal dan wel gemaakt worden als het in massa gekweekt kan worden omdat het niet bij draagt aan het broeikas effect. De koeien dragen hier natuurlijk te veel aan bij...

Buiten dit onderwerp: denk zelf dat de technologie zo hard gaat dat we over 50 jaar de wereld nauwelijks meer herkennen.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ook is leuk om over na te denken (volgens mij al eerder in dit topic ergens benoemd):

Wat ik niet begrijp is waarom sommige mensen zo erg protesteren tegen het eten van honden? Ik bedoel een hond is toevallig paar duizend jaar geleden gekozen als "compagnon" van de mens. De varken is gefokt tot een vlees-acthtig iets wat binnen 2 weken volgroeid is. Varkens of bijvoorbeeld koeien hebben evenveel emoties, als het niet meer is, als honden. Het is omdat wij ontbonden zijn aan deze dieren dat wij dit niet weten maar een koe kan huilen....schreeuwen of blij zijn.

Ik bedoel in India lopen ze toch ook niet te protesteren tegen dat wij hier in het westen koeien-vlees eten. Voor hun is een koe heilig!

Ik ben benieuwd wat mensen van deze probleemstelling denken, gooi je meningen los! :)

Ik vind deze erg interessant want je hebt een goed punt. Het enige wat ik hierop kan zeggen is cultuur, verschil in cultuur. Als mensen inderdaad cultuur verschillen zouden accepteren zou er veel meer haat en nijd zijn.
Dat wij iets op een bepaalde manier is prima, we moeten ons alleen niet superieur voelen om onze cultuur als de beste te beschouwen en die op te gaan leggen aan andere. Wat met zoveel dingen gebeurt (zwarte piet, wapenwet, slachten door moslims, slaven etc)(even daargelaten wat mijn mening is over deze onderwerpen, het zijn allemaal cultuurverschillen)

Dus hoe kun je bepalen wat wel en niet goed is? Het enige argument wat je bijna kan maken is dat de dieren (honden in dit geval) een snelle en zo pijnloze dood moeten krijgen. Dus niet levend koken of villen bijvoorbeeld. Als de dieren een fatsoenlijke dood krijgen is er zo goed als geen sprake van dierenleed. Plus ook een waardig leven tot de slacht. (je snapt wat ik bedoel, varkens in krappe stallen, plofkippen etc is niet goed)

Ik zag ergens staan dat dieren ondergeschikt zijn aan mensen. Ik blijf dit soort opmerkingen geweldig vinden.
Je hebt in de gaten dat wij ook gewoon dieren zijn, mensen vallen onder zoogdieren. We zijn geen aparte soort en heel uniek ofzo.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Misschien dat het al voorbij is gekomen is.
Ik vraag me af hoe veganisten aankijken tegen het voeren van dieren aan honden bijvoorbeeld. Honden zijn vleeseters, ze hebben het nodig.
Wel denk ik dat we een veel schonere wereld kunnen krijgen als we voor het grote deel veganist zouden zijn. Dit is misschien een leuk idee voor een apart topic.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Dus hoe kun je bepalen wat wel en niet goed is? Het enige argument wat je bijna kan maken is dat de dieren (honden in dit geval) een snelle en zo pijnloze dood moeten krijgen. Dus niet levend koken of villen bijvoorbeeld. Als de dieren een fatsoenlijke dood krijgen is er zo goed als geen sprake van dierenleed. Plus ook een waardig leven tot de slacht. (je snapt wat ik bedoel, varkens in krappe stallen, plofkippen etc is niet goed)
Ik heb hier ooit eens een mooi filmpje over gekeken maar kan hem nu niet terug vinden. Een fatsoenlijke dood slaat nergens op. Als ik iemand neerknal met een mooi netjes schot precies in zijn hart, is het dan minder erg omdat het dan een fatsoenlijke dood is? Zou ik dan minder gevangenisstraf krijgen? :wink: Mja, iemand is nog steeds dood. Same case.

Ik vraag me af hoe veganisten aankijken tegen het voeren van dieren aan honden bijvoorbeeld. Honden zijn vleeseters, ze hebben het nodig.
Hier wisselen de meningen over onder veganisten. Er zijn er een aantal die liever geen huisdieren hebben (want je hoort andere dieren niet te bezitten eigenlijk), er zijn mensen die hun huisdieren gewoon vlees geven maar ook mensen die hun huisdieren veganistische voeding geven. En in dat laatste zitten dan blijkbaar wel alle voedingsstoffen die een dier nodig heeft. Ik vind het ietwat dubieus maarja, als een dier verder gezond is lijkt het me prima.

Bovenaan