@ Eend, goed te horen dat het je lukt
@ R@, overeenkomsten, op een klein half metertje lengteverschil na dan idd
en zo zullen we vast ook nog wel verschillen in genoeg andere dingen, maar toch ook
een aantal overeenkomsten
Betreft vrienden.... die heb ik er heel veel zien komen en gaan, en dat ze gegaan zijn daar ben ik ook niet rouwig om. Ik heb al sinds ongeveer mijn 15 jaar eigenlijk altijd alléén maar "foute" vrienden gehad. Allen drugsgebruikers, aso, crimi, je snapt het wel.
Er zijn er best een hoop waar ik jaren mee heb opgetrokken, maar échte vriendschap? nee.
Het waren eerst altijd leeftijdgenoten, maar hoe ouder ik werd, hou ouder ook mijn vrienden.
Om welke reden weet ik niet, maar ik voelde me altijd meer op mijn gemak bij mensen die wat ouder waren en wat meer meegemaakt hadden. De laatste 5 jaar heb ik geen vrienden meer gehad van eigen leeftijd.
Van al die vrienden in het verleden zijn er op dit moment 2 die ik af en toe nog zie.
De ene is M. 39 jaar, we kennen elkaar nu anderhalf jaar. Hij was eerst mijn bruindealer maar gebruikte zelf haast meer dan hij verkocht. Hij is net na mij zo'n 3 maanden geleden gestopt met heroinegebruik. ( hij gebruikte veel minder en minder lang methadon, en heeft best makkelijk kunnen stoppen en staat nu 3 weken op nul)
En dealen doet hij nu een half jaar niet meer.
Ik zie hem niet als vriend, maar meer als stapmaat.
We zien elkaar dan ook alleen maar zaterdagavond als we gaan stappen.
De ander is A. 40 jaar, we kennen elkaar 6 jaar.
Beroepscrimineel die al heel wat jaartjes achter de tralies doorgebracht heeft.
Ook een flink drank en drugs verleden.
Hij slikt nog steeds 75mg/dag en sporadisch bijgebruik.
Dit is degene waar ik mijn huis mee omgebouwd heb tot kwekerij.
En bij hem heb ik dus een hele tijd gewoond.
Ik zie hem hooguit eens per week om hem wat te helpen met boodschappen, medicijnen halen enzo. Hij heeft een flink motorongeluk gehad en is slecht ter been.
Vriendschap is er wel geweest tussen ons, maar zo kan ik het nu niet meer noemen.
Vooral medelijden, tja... als je 6 jaar dagelijks met elkaar optrekt..
Hij is erg labiel geworden, zit in de bijstand, lever naar de knoppen van de drank en aardig wat schulden. Hij zit kortom in een klotesituatie.
Dit zijn dus nog de enige 2 ........ niet erg best dus voor iemand die clean wil worden en blijven.
De afgelopen 5 jaar kwam ik zelden onder de mensen, ging nooit meer op stap etc.
Alles draaide erom om zo stoned mogelijk in de bank te hangen.
Dat heeft me de mogelijkheid om andere mensen te ontmoeten blemmerd.
Dat is dan ook de reden waarom ik met M. zo veel mogelijk op stap ga op zaterdagen.
Alleen is ook maar alleen en dan komt het er niet van.
Het is zo voor mij een mogelijkheid om toch weer andere mensen te ontmoeten.
Dit zijn ook de enigste 2 die wél weten van mijn drugsgebruik, maar waar ik dus geen donder aan heb. Met beide valt niet intellectueel te praten.
Verders ben ik mijn halbroer steeds meer als vriend gaan zien.
Hij is 40 jaar en heeft 3 jonge kindjes.
Ik als ome Yoro ben er helemaal weg van en ben daar vaak te vinden sinds de geboorte van de eerste. Hij is hoogopgeleid en bulkt van het geld. Heel ander type dan waar ik me heel mijn leven onder bevond. Toch kunnen we best met elkaar opschieten. Ook met zijn vrouw. maar vooral met zijn kids, die zijn helemaal weg van me, en ik nog veel meer van hun.
Mijn broer weet totaal niets van mijn verleden, en dat ga ik graag zo houden.
Ik zie regelmatig ook mijn oudere zus, die 30 jaar is, maar meer op de koffie zeg maar.
Wel een goede band met haar, maar ik krijg het niet over mijn hart haar te vertellen van mijn verslavingsverleden. Ze denkt dat ik af en toe een jointje rookt, en dat houd ik ook zo.
Ze is toch al heel gevoelig, en heeft het al moeilijk genoeg met al haar eigen problemen.
Buiten de mensen op het werk zijn dit de enige mensen in mijn leven nu.
Een netwerk van niet-gebruikers is er dus niet buiten (half)broer en zus...
Die zal ik dus zelf op moeten bouwen.
Ook iets wat ik me goed besef en ook al veel over nagedacht heb.
Hat zal niet makkelijk worden, zeker niet met mijn 28 jaar oud.
Voor nu is de eerste stap clean worden, en dat kost me al mijn energie. De volgende stap is clean blijven. daar ga ik me volledig in storten zodra ik clean ben.
Dan zal ik echt actie moeten ondernemen. Of dat nu in een sport, hobby, of wat dan ook is.
Ik heb voor dat soort dingen weinig interesses opgebouwd, dus zal ik daar echt actief mezelf in moeten gooien.
Ik heb zelfs na lang nadenken weinig kunnen verzinnen om zo'n netwerk op te bouwen.
Maar dat komt misschien omdat laatste tijd mijn ambitie opgevreten wordt door het afkicken.
Ik kan nu mezelf moeilijk indenken om waar dan ook actief in te zijn...
Als jullie tips hebben zijn ze meer dan welkom!