van het begin, tot het stoppen...

Yoro

Bewuste gebruiker
Als ik het zo lees, dan heb je het inderdaad goed aangepakt! Radicaal die ommezwaai gemaakt!! :wink: Succes met je verhuis-stress, en als je het even moeilijk krijgt dan denk je maar aan hoe goed je het gaat krijgen straks in je nieuwe huisje! Weg van die plek vol slechte herinneringen waar je nu toch dagelijks mee geconfronteerd wordt. Eindelijk voor je gevoel echt met een schone lei beginnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! :)

Sarori

Bewuste gebruiker
insaniac zei:
Ja maar het voordeel van die verhuizing is nu wel, dat ik dan wel het hele oude leventje afsluit.
Precies! Goed van je dat je de stress van dat huis achter je gaat laten. De stress van de verhuizing is gelukkig maar tijdelijk en is een mooie voorbode voor een nieuw leven vanaf een nieuw basisstation. Klasse dat je het allemaal in één keer hebt kunnen en durven aanpakken, want daar is moed voor nodig!

insaniac

Newbie
Bedankt allemaal voor de positieve input.

Mijn grote gevaar is dat als het te goed met me gaat(overmoedig word)Wat ariekanarie zei.
En dat ik dan te snel wil gaan, en me wil meten aan de mensen die wat een gezinnetje hebben, de mensen wat niet stil zijn blijven staan zoals mij.
ik ben nl. nog een kind wat net komt kijken qua zelfkennis en normale levensfacetten.
Omdat ik nooit naar mezelf heb gekeken, en nooit wat heb afgemaakt voor mijzelf om dat ik daar het doel niet van inzag.

En dan kom ik weer op de koffie, want dat kost me dan weer de kop.
En dat uit zich dan in stress en een "vol" hoofd omdat ik zo hard aan het vechten was om me te meten. En dan is mijn leven weer kut.
Dan denk ik weer van, Wat ben je toch dom, kan ik nou geen normaal leven leiden?

En wat mij dan altijd goed doet is denken wat ik allemaal heb gedaan om clean te blijven, en dat ik mijn hele leven daar op aan gepast heb. En wat ik allemaal in zo'n korte tijd bereikt heb.

ff back to basics :) .......

Yoro

Bewuste gebruiker
insaniac zei:
Dan denk ik weer van, Wat ben je toch dom, kan ik nou geen normaal leven leiden?

Tja, Dat gevoel hebben we denk ik allemaal wel eens :wink:
Maar ja, wat is "normaal"...
Het enige wat ikzelf daaronder versta is, een drugsloos leven.
Verders bestaat er volgens mij niet zoiets als een "normaal" leven.

Ik heb nu bijna anderhalve maand geleden voor het laatst bruine gebruikt :)
Eergisteren ben ik samen met mijn zus en mijn moeder naar Parijs toe gereden.
Op familiebezoek. Ik heb daar nog 2 tantes, een neef van mijn leeftijd, en mijn oma wonen. Mijn Franse oma werd gisteren 84 jaar, maar we gaan dit vanavond vieren.

Dit familiebezoek is voor mij een enorme test...
Onze familiereunies zijn altijd erg heftig, veel hoogoplopende discussies tot slaande ruzies.
Zet een stel labiele figuren met allen een verleden bij elkaar in 1 huis... hèt recept voor een familiedrama! Zo gaat het iedere keer als we daar naar toe gaan. De ene keer heftiger dan de andere, maar het is altijd wel prijs.
Ik had eerst dan ook gezegd dat ik deze keer niet mee zou gaan, maar toen werd er flink op mijn schuldgevoel ingepraat: "het is je oma, en het kan heel goed haar laatste verjaardag worden"... dus toch meegegaan. De grootste reden waarom ik niet naar Frankrijk wou gaan is omdat ik iedere keer wanneer ik terugkom mezelf zo ellendig voel, moe, gefrustreerd en kwaad... Dit heeft tot nu toe iedere keer geleid naar de dealer.
Dat was dan ook iedere keer het eerste wat ik deed zodra ik weer terug in Nederland was...
Mezelf zsm van de wereld af roken.

En dat past niet in mijn plan, en hoe ik nu verder wil.
We hebben de eerste grote ruzie gisterenavond al gehad tussen mijn moeder en mijn neef.
Liep hoog op, en dat zal vanavond ook de gemoederen weer hoog op doen laten lopen.
Dit weekend is dus voor mij een grote test.
Ik heb mijn laptop meegenomen om toch hier terug te kunnen lezen waar ik mee bezig ben op punten dat ik er even doorheen zit. Dit soort dingen horen nou eenmaal bij mijn leven.
Ik moet hier mee om kunnen gaan, zonder drugs.
Als dit me lukt ben ik weer een stap dichterbij mijn doel. Daar probeer ik mezelf dan ook zo veel mogelijk aan te herinneren.

Sarori

Bewuste gebruiker
@ Insaniac:

Een normaal leven bestaat niet eens. Achter de keurige gordijntjes van de gezinnetjes waaraan jij je eigen leven soms onbewust afmeet gaan vaak vele drama's schuil. Ik kom door mijn werk dagelijks bij nogal wat huishoudens over de vloer en geloof me, het gras bij de buren is niet groener, dat lijkt vaak alleen maar zo. Ik kom zelf ook uit een - voor de buitenwereld - keurig gezin waar anderen jaloers op zouden kunnen worden. Schijn bedriegt. De meeste mensen zijn ware kunstenaars als het gaat om het ophouden van een facade. Als je dat inziet, kom je vanzelf bij jezelf uit.

insaniac zei:
...wat ik allemaal heb gedaan om clean te blijven, en dat ik mijn hele leven daar op aan gepast heb. En wat ik allemaal in zo'n korte tijd bereikt heb...
Dat noem ik niet "stil zijn blijven staan" maar ongelooflijke groei. Wees trots en ga uit van je eigen kracht (dat doe je al als ik je verhaal lees), dan kom je er wel. Daar kan menig burgermanshuishouden een puntje aan zuigen!

Het verhaal van Yoro geeft duidelijk aan wat er achter de gordijntjes van een familiebijeenkomst kan plaatsvinden ter gelegenheid van een verjaardag van een oude oma, een heuglijke gebeurtenis die bron van plezier zou moeten zijn. Daar wil jij je niet aan meten en het is al erg genoeg dat Yoro zich daar niet aan kon onttrekken.

@ Yoro:

Voor jou inderdaad een goede testcase, zo'n familiebezoek. Vreselijk man dat dat telkens op drama's uitloopt. Als het voorbij is ligt het gelukkig ook weer achter je en kun je weer verder met waar jij mee bezig bent. Dat is heel wat zinvoller dan al dat geruzie, waar geen van de betrokkenen na afloop een voldaan gevoel bij heeft. Daar sta jij niet alleen in. Jij bent echt niet de enige die zich daarover gefrustreerd voelt.

Je hebt gelukkig twee oren en wat er links in komt, kan er rechts weer uit...als jij dat toestaat.

Je komt er wel doorheen :)
:wave:

Yoro

Bewuste gebruiker
Sarori zei:
Je hebt gelukkig twee oren en wat er links in komt, kan er rechts weer uit...als jij dat toestaat.

Nou, ik ben zojuist weer terug ons landje binnen komen rijden.
Dit weekend is vergeleken met de vorige weekenden bijzonder meegevallen. :)
Wel weer een berg met discussies, as usual, maar het bleef deze keer bij geschreeuw en wat tranen. Wat me helemaal verbaasde is dat er die volgende dag zelfs excuses aan elkaar aangeboden werden :confused: Erg plezierige verrassing :)
En zoals Sarori zei, langs het ene oor er in, en het andere oor er weer terug uit.
Op het moment van zo´n ruzie niet makkelijk, maar is me toch gelukt.

Die avond toen ik op bed lag heb ik wel heel even gehunkerd naar dat alles doen vergetende bruine goedje, maar dat was al weer redelijk vlug voorbij.
Ook nu ik weer terug thuis ben heb ik er minder moeite mee dan verwacht.
Normaal had ik nu allang een pitstop gemaakt bij de dealer, maar nu ben ik enkel langs de cafetaria geweest voor een lekker frietje mayo!

Al bij al wat mij betreft een geslaagd weekend :)

insaniac

Newbie
super knap van jou!

Jij bent volgens mij precies zoals ik, je kunt het allemaal alleen.
Jou hoef je volgens mij net zoals ik enkele motiverende inleidende hulpstukken te geven en je maakt korte metten met het probleem.
Maar het is wel essentieel voor je om die hulpstukken te krijgen.

En zo kom je er doorheen!

Yoro

Bewuste gebruiker
Dank je, en dat klopt best aardig :wink:
Ik heb al vanaf het begin zoiets gehad van, ik moet mijn verslaving helemaal zelf willen stoppen, zonder invloed van anderen. Stoppen zonder dat je dit zelf echt wil, maar alleen voor of door de mensen om je heen is volgens mij gedoemd te mislukken.
Is het niet op de korte duur, dan zeker op de lange duur.
Het duurt bij de een wat langer dan bij de ander om op een gegeven moment ècht te willen stoppen. Bij sommigen komt dit zelfs nooit...

Bij mij heeft het 5 jaar geduurd voordat ik nu ècht op het punt ben gekomen om te willen stoppen! Nu dat ik helemaal zelf deze beslissing genomen heb wil ik dit ook zo veel mogelijk zelf doen. Pas wanneer ik dit me lukt zonder hulp van mijn omgeving durf ik mezelf echt weer te vertrouwen. Als het me nu zou lukken om te stoppen, maar grotendeels door hulp van anderen zou ik dat vertrouwen in mezelf veel minder hebben.
Dan blijft er volgens mij altijd de angst van: Wat als straks die steun en hulp langzaam wegvalt.
Uiteindelijk ben ik dan toch weer op mezelf aangewezen. Dat vertrouwen kan ik (en ik spreek voor mezelf) pas hebben wanneer ik dit op eigen kracht overwonnen heb.
Dan praat ik natuurlijk niet over methadon, afbouwschema, medicijnen en toezicht van een arts. Die vallen daar voor mij niet onder.
Zoals Insaniac al zegt, dat zijn de hulpstukken die ik toegereikt heb gekregen.
En die hulpstukken zijn essentieel, want zo kom je er doorheen :)

insaniac

Newbie
Yoro zei:
Dank je, en dat klopt best aardig :wink:
Ik heb al vanaf het begin zoiets gehad van, ik moet mijn verslaving helemaal zelf willen stoppen, zonder invloed van anderen. Stoppen zonder dat je dit zelf echt wil, maar alleen voor of door de mensen om je heen is volgens mij gedoemd te mislukken.
Is het niet op de korte duur, dan zeker op de lange duur.
Het duurt bij de een wat langer dan bij de ander om op een gegeven moment ècht te willen stoppen. Bij sommigen komt dit zelfs nooit...

Bij mij heeft het 5 jaar geduurd voordat ik nu ècht op het punt ben gekomen om te willen stoppen! Nu dat ik helemaal zelf deze beslissing genomen heb wil ik dit ook zo veel mogelijk zelf doen. Pas wanneer ik dit me lukt zonder hulp van mijn omgeving durf ik mezelf echt weer te vertrouwen. Als het me nu zou lukken om te stoppen, maar grotendeels door hulp van anderen zou ik dat vertrouwen in mezelf veel minder hebben.
Dan blijft er volgens mij altijd de angst van: Wat als straks die steun en hulp langzaam wegvalt.
Uiteindelijk ben ik dan toch weer op mezelf aangewezen. Dat vertrouwen kan ik (en ik spreek voor mezelf) pas hebben wanneer ik dit op eigen kracht overwonnen heb.
Dan praat ik natuurlijk niet over methadon, afbouwschema, medicijnen en toezicht van een arts. Die vallen daar voor mij niet onder.
Zoals Insaniac al zegt, dat zijn de hulpstukken die ik toegereikt heb gekregen.
En die hulpstukken zijn essentieel, want zo kom je er doorheen :)

Gelukkig dat je ook het inzicht hebt om er iets mee te doen.
Bij sommige mensen valt het kwartje gewoon nooit, die hebben weer een ander soort hulp nodig.

Bij mij is de eerste stap geweest om toe te geven dat ik een huge probleem(meerdere) heb.
Als je altijd maar blijft zeggen van; Ik ben niet verslaafd, of ik heb geen problemen,dan kun je er ook niet aan geholpen worden.
Dan hou je jezelf voor de gek!

Trouwens,........ morgen ga ik naar 13ml........spannend. :)

Yoro

Bewuste gebruiker
Zo is het maar net :wink:
En morgen alweer een stapje dichter bij je einddoel, goed bezig :)
Hou vol hè!!

Ik ga zelf niet morgen maar dinsdag weer een stapje omlaag.
Van 50 naar 45mg p/dag. so far so good :)

Yoro

Bewuste gebruiker
Sarori zei:
Ben net vandaag gestopt, dus ik ben weer voorbereid op die irritante mindtricks :)

En Sarori? hoe zijn die eerste dagen gegaan met het stoppen met roken?
Niet al te veel last gehad van voorbijvliegende cigaretten hoop ik :wink:

Als ik over een paar maande echt zo ver ben dat ik clean ben, dan is dat mijn laatste uitdaging: Stoppen met de cigaretten. Ik ben benieuwd hoe het je afgaat.
Nog hulpmiddelen ingeschakeld? NicoPleisters of kauwgum of anders?
iig succes ermee!

insaniac

Newbie
Ikzelf ben ook moeten stoppen met roken 3 maanden geleden.
Toen was ik ook al gestopt met hero, en al bezig met de meta.

Normaal doe je dat niet onder het afkicken, omdat het dan 2 x zo zwaar is, maar ik moest omdat ik COPD Patient ben en ik lag de hele dag te hoesten en te kermen :cry:

Ik moet zeggen dat ik nog steeds meer last heb om te kunnen volhouden om niet te roken dan ik met de hero heb!
Ik vond het kappen met roken ook heftiger dan drugs, maar wel korter.

Ik zat toen in een moeilijke periode met de meta omdat alles nog vers was, ik was toen pas 3 maanden clean.
Toen daarbij moest ik nog eens stoppen met roken, waardoor mijn weerstand een opsodemieter van jewelste kreeg, omdat mijn lichaam gewend was aan al die gifstoffen.
Dus stoppen met roken dat was toen net te veel waardoor ik de heavy griep kreeg, met hoge koorts etc.! :rolleyes:

Dat was toen echt een living hell waar ik door moest.
Maar het was me gelukt, en da´s t belangrijkste.

@Yoro: Laat ff weten hoe het is gegaan? Je zult nog niet veel merken nu in het begin.... maar toch.
LOL wij zijn geloof ik alleen maar met z'n tweeen over.......waar is de rest? :stoned: ?

Sarori

Bewuste gebruiker
Yoro zei:
Sarori zei:
En Sarori? hoe zijn die eerste dagen gegaan met het stoppen met roken? Niet al te veel last gehad van voorbijvliegende cigaretten hoop ik :wink:
Even een teken van leven dan maar :)

Het is zwaar en tot nog toe zijn er geen sigaretten voorbij gevlogen. Wel zweetaanvallen en dergelijke (soort opvliegers) en mijn concentratie is ver te zoeken. En sinds gisteren zwaar verkouden (na een griepje de afgelopen week). Ik doe het cold turkey dus zonder hulpmiddelen, want daar geloof ik niet in. Eet nu wel wat gewone kauwgum :grin:

Een eerdere stoppoging heb ik eens afgebroken omdat ik tijdens mijn werk achter het stuur van de auto zo zwaar zat te dagdromen (concentratieverlies) dat ik wakker schrok terwijl ik al bijna met mijn bumper in de vangrail van de snelweg zat met 130 per uur...haha...eerste tankstation deed toen wonderen met mijn concentratie :)

Vandaag ben ik nog tussen de lijntjes gebleven, dus het gaat de goede kant op :)

Voor sommigen is stoppen met roken een eitje, voor anderen een lijdensweg met veel ontwenningsverschijnselen. Schijnt er aan te liggen hoeveel receptoren je in je hersenen hebt heeft mijn huisarts mij ooit verteld. Hoe meer je er hebt, des te zwaarder ben je verslaafd aan de peuken. Ik heb er kennelijk nog al wat dan en ze zijn goed getriggerd :tearsofjoy:

(Vreemd dat over de drug 'Tabak' geen subforum bestaat, terwijl een derde deel van de wereld zowat tabaksverslaafd is...dus dan maar even hier)

Wel kloten van je COPD Insaniac! Daar kom je volgens mij nooit meer van af en je blijft dus de rest van je leven met een verminderde longfunctie zitten?
Omdat ik dat nogal vaak hoor van mensen die een tijd hero gebruikt hebben en na verloop van tijd COPD hebben ontwikkeld, plaats ik toch altijd wat vraagtekens bij de mooie zinnen in de drugsvoorlichtingsboekjes, dat heroïne als drugs eigenlijk niet echt schadelijk is voor je gezondheid. Zal wel zo zijn, maar de manier van toediening (het komt tenslotte niet je lijf inwaaien) kennelijk wel.

Jullie allebei maar weer veel succes met aftikken deze week. Het lastige van hero lijkt mij (afgezien van de lichamelijke ellende) dat de afkick een geruime tijd duurt, dus je moet er wel doorzettingsvermogen voor hebben en niet onderweg verslappen. Uit de verhalen van zowel Yoro als Insaniac lees ik in ieder geval de juiste spirit.

Een frietje mét is toch wat anders dan een folietje bruin na een familieweekend, ook al zijn beiden voor consumptie bedoeld... :grin:

insaniac

Newbie
Hey Sarori, volgens mij krijgt je weerstand een knauw als je de gifstof toevoer van sigaretten afsluit door te stoppen.
En dan word je ziek.
Ik had toen precies hetzelfde toen ik gestopt was.

Die COPD die heb ik al mijn hele leven trouwens, het is door de drugs alleen iets verergerd denk ik.

Maar keep hanging on!
Als je een paar maanden met dat roken bent gestopt, dan voel je je een ander mens.
Ik kan t weten.

Ik heb t ook cold turkey gedaan dus jij kan t ook :)

speeseend

Wijs gebruiker
Wat dat COPD betreft heb ik vooralsnog geluk. Tijdens mijn draakjagende periode, was mijn longcapaciteit gezakt tot rond de 70% Het grafiekje was toen ook al niet bepaald jofel. Maar na ongeveer anderhalf - twee jaren niet meer te jagen, is mijn longcapaciteit weer gestegen naar normale waarden; 106% Zelfs het grafiekje had een curve die minder abrupt daalt. Zie zie ik maar dat het lichaam zo nu en dan de veerkracht kan tonen.

Voorlopig ben ik wel gebonden aan allerlei ontstekingsremmende - en allergie onderdrukkende medicatie. Maar.. so be it.

Voor mij was stoppen met roken van sigaretten ''appeltje-eitje''. Dit had ik overigens al veel eerder gedaan dan stoppen met roken van Heroïne en rock-Cocaïne, waar ik enkel voor de as een sigaret opstak :)

Insaniac, ik hoop dat jouw longfunctie ook mag verbeteren. Dit zal natuurlijk een stuk sneller / effectiever gaan wanneer je voor altijd alle rookwaren vaarwel zegt.

Good luck man,

Eend

Yoro

Bewuste gebruiker
Sarori zei:
, plaats ik toch altijd wat vraagtekens bij de mooie zinnen in de drugsvoorlichtingsboekjes, dat heroïne als drugs eigenlijk niet echt schadelijk is voor je gezondheid. Zal wel zo zijn, maar de manier van toediening (het komt tenslotte niet je lijf inwaaien) kennelijk wel.

Dat vind ik nou ook merkwaardig! Hoe vaak ik wel niet gehoord heb: "Met hero kun je makkelijk 100 jaar oud worden". En dat het lichamelijk niet schadelijk zou zijn, jaja!
Dan kan ik me nietvoorstellen dat ze ook rekening houden met de manier waarop het je lijf binnenkomt... Als ik soms na het roken wakker werd en in de spiegel zag hoe bruin mijn voortanden waren zegt dat voor mij genoeg. Dat kan nooit goed zijn voor je keel en longen.
Ik kan me niet voorstellen dat het onschadelijk is, maar goed. :confused:

De Eend is het levend waggelend bewijs dat je longcapaciteit toch een opdonder krijgt van die rotzooi. En dat je lichaam veerkrachtig genoeg kan zijn om na een paar hersteljaren zich weer tot normale capaciteit te herstellen! :)

Sarori en Insaniac, succes verder met het niet-roken!
En blijf vooral binnen de lijnen rijden hè Sarori!! :wink:

batm

Experimenterende gebruiker
Als veldwerker bij Mainline spreek ik wekelijks met gebruikers in het land. Het afbouwen van methadon is voor veel (ex)gebruikers een lange weg met veel hobbels en valkuilen. De laatste drie/twee tabletten is het moeilijkst. Vorige week sprak ik een -ex-gebruiker in Venlo. Hij was inmiddels 3 maanden clean. Zijn methode: de laatse 15 mg bouwde hij als volgt af: om de twee weken een halve pil eraf, dan weer twee weken een kwart pil erbij, daarna weer een halve pil eraf en dan weer een kwart erbij enz. Deze afbouw schijnt beter te werken, zowel lichamelijk als psychisch. Succes in ieder geval!

Leon

Yoro

Bewuste gebruiker
Thanks voor de tip Batman :wink:
Ik zal het er bij mijn volgende afspraak met de arts wel eens over hebben.
Als alles volgens plan gaat sta ik dan (over zo'n 4 weken) op 25mg.
Dan heb ik nog zo´n 8 weken om nog eens minimaal 15 mg af te bouwen.
Hoe dit het beste te doen zouden we op 7 mei verder bespreken.
Alle tips en ervaringen zijn dus erg welkom :)

Yoro

Bewuste gebruiker
Thank God voor het heerlijke zonnetje en het warme weer vandaag :)
Voel me heel de week al ziekjes, ik heb al nachten bijna geen oog dicht gedaan en ik heb dat constante gevoel van stijfjes, spierpijn en koud op mijn rug.
Ik heb heel de week al de ene tegenslag na de andere gehad.
Dat lijkt altijd met vlagen te komen.
Dan is het een tijdje rustig, en dan ineens weer een berg ellende over me heen, maar goed.

Om dan eindelijk in de tuin een paar uurtjes in de zon te liggen met de laptop op schoot is gewoon heerlijk :)
Ik krijg zelfs zin om mezelf vanavond weer ouderwets te bezatten in de stad.
Dat ga ik dan ook gewoon doen!
Dinsdag weer 5mg naar beneden... daar zie ik wel tegenop...
half jaartje geleden stond ik nog op ruim 100mg met bijgebruik, en dinsdag kom ik op 40mg te staan en bijna 2 maanden niets gebruikt.
Nu begint het lichamelijk toch steeds zwaarder te worden.

Maar vanavond eerst maar eens mezelf van de wereld drinken.
Allicht beter dan mezelf van de wereld roken van de bruin toch?!
Vanavond even de neerwaardse spiraal doorbreken voordat ik domme dingen doe waar ik héel veel spijt van krijg. Ik heb nog steeds weinig last van de craving hoor, maar als op van die momenten alles tegen lijkt te zitten dan moet ik me toch sterk houden.
So far so good, ik tel letterlijk de dagen af, maar als ik op mijn kalender kijk in mijn slaapkamer heb toch al best wat dagen afgestreept...
Volhouden dan maar!

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
geen idee hoeveel je drinkt, maar het schijnt dat als je niet vaak drinkt en dan opeens veel alcohol neemt, je meet minder goed kan werken.

zelf heb ik er nooit zo'n last van gehad ik lust wel een slokkie of een emmertje, maar tis toch iets wat ik heel vaak heb gehoord van mensen die meet gebruiken :)

Gaat trouwens wel goed zo he yoro :grin: hardstikke goed :rock:

Sarori

Bewuste gebruiker
Hoi Yoro,

Je proces kent goed en minder goede dagen. Je hebt het gelukkig zelf allemaal goed door en lijkt de gevaren goed in te zien. Van deze kant kan ik je alleen maar virtuele steun bieden, maar met je einddoel in het vizier ben je vast in staat de mindere dagen op de koop toe te nemen.

Het regent soms, maar achter de wolken schijnt altijd nog de zon en als de wolken weer verdreven zijn belet niets jou meer om van de zon te genieten. Er bestaat geen toverstafje om de lichamelijke ongemakken te verdrijven, maar je geest is tot veel in staat om alles weer in de juiste proporties te zien. Dat heb je hier al genoeg laten zien in eerdere berichten, dus je kán het! Daarover heb ik geen twijfel.

Ik stuur je nog even wat extra zonnewarmte toe om de rillerigheid wat te verzachten. Hoop dat het helpt...

Geniet van het mooie weer, de paasdagen en het koude pils! :)

Grtz Sarori :wave:

Chemical

Belezen gebruiker
Succes nog yoro! Wilskracht lijkt mij het allerbelangrijkste in het afbouwproces, en dat heb je precies genoeg, volhouden man.

Yoro

Bewuste gebruiker
:) Bedankt allemaal :)

Het is trouwens idd geen slecht advies om ook weer niet te veel te drinken Arie.
Ik kan me herinneren dat ik daar wel eens een ongebruikelijke kater aan over heb gehouden.
Zeg maar niet de "normale" kater, maar een kater waarbij je ook nog eens afkickverschijnselen bij krijgt. Niet echt een fijne combi zeg maar.
Ik zal het dan ook niet te gek begaaien vanavond :wink:
Maar wel weer eens een keer de stad in.
Even er tussenuit en onder het genot van een paar glaasjes lekker naar de muziek luisteren.
Daar ben ik gewoon echt aan toe.

En zoals jullie zeggen, met genoeg wilskracht moet je de mindere dagen die er nu eenmaal bij horen op de koop toe nemen.
Ik mag ook eigenlijk niet klagen want het gaat zeer zeker de goede kant op!
Een hobbelig weggetje, maar naar de juiste bestemming.

Jullie ook allemaal een fijne paasdagen.

Sarori nog bedankt voor je toegestraalde zonnewarmte :wink:

Yoro

Bewuste gebruiker
Ben net terug thuis van het stappen.
Ondanks mijn goede voornemens toch strontzat van de whisky en 3 lijntjes wit gesnoven.
Oftewel, redelijk van de kaart.
Maar geen bruin!!!
Super naar mijn zin gehad, en nu maar afwachten hoe groot de kater morgen is...
Zal wel vies tegenvallen, maar ja ´s avonds een vent...

Ik ga gauw proberen mijn ogen dicht te knijpen want ik moet er morgen weer vroeg uit.
Moet morgen naar de verjaardag van mijn stiefmoeder.
Ze wonen zo´n 60 km verderop, dus op tijd eruit!
En dan onbewust (en deels bewust) stikgaar op die verjaardag verschjnen.
Contact tussen hun en mij is toch al geforceerd en hypocriet.
Beetje over koetjes en kalfjes praten.
Er zijn te veel dingen in het verleden gebeurd om daar nog op mijn gemak te zijn.
Ik ben op zich niet erg rancuneus, maar sommige dingen vergeet en vergeef ik nou eenmaal niet makkelijk. Maar ja, ik maak er maar het beste van.
Ik zal morgen toch veels te gaar zijn om me er druk over te maken.
Dan heb ik het al druk genoeg om mezelf lichamelijk bij elkaar te rapen en te houden :wink:

Gadver wat duurde het lang om dit allemaal te typen.
Ik heb het wel zo'n 15 keer opnieuw moeten lezen om de typfouten er proberen uit te halen.
Elke keer kwam ik wel weer een foutje tegen.
viel niet mee, maar het is gelukt :wink:

Chemical

Belezen gebruiker
als ik jou was, ik zou alle harddrugs voorgoed bannen. Als je terug aan de coke geraakt kan het wel 'ns helemaal herbeginnen.

speeseend

Wijs gebruiker
Indeed!

Coke en Bruin zou ik de rest van mijn leven de rug toe keren, indien ik niet meer terug wil vallen in een risico-verhoging op een verslaving. Alcohol en Coke gooien beide de remmen los, zoals iedereen weet.

Yoro

Bewuste gebruiker
Daar moet ik het in principe wel met jullie eens zijn.
Het was ook al jaren geleden dat ik coke gesnoven had.
Basen heb ik wel tot een paar maanden geleden nog geregeld gedaan.
Maar partydrugs al een hele tijd niet meer.
Het was gisteren ook niet gepland maar ik kreeg de gelegenheid en heb die genomen.

Snuiven bij het stappen valt bij mij meer onder de catagorie partydrug.
Ik zal dus nooit meer coke gebruiken buiten het stappen.
In combi met drank is dat goed te doen, zeg maar net als een pilletje bij het stappen.
Maar echt in huislijke sferen of in de auto een lijntje snuiven, dat nooit meer.
Dat is zoals jullie zeggen vragen om problemen.
Dan kan ik net zo goed gelijk een folietje bruin oproken.
Want dat komt er dan toch wel van.

Maar enkel een keertje bij het stappen (en dat is bij mij dan toch maar eens in de paar maanden) is wat anders.
Dan moet een pilletje ofzo denk ik wel kunnen.
Tuurlijk zou het beter zijn om alle harddrugs de rug toe te keren, maar ja.
Het kan ook zo verdomd lekker zijn. En ik had gisteren na het stappen ook totaal geen behoefte of drang om bruin te gaan roken. Partydrugs zijn bij mij altijd een heel apart ding geweest.
Puur en alleen een paar lijntjes wit, (kwart grammetje ofzo) en 1 of 2 pillen op een avond, en ik heb een superavond. Tuurlijk kan ik ook alleen met drank een leuke avond hebben, maar dat is toch niet hetzelfde. En dat enkel pleziertje die enkele keren per jaar, daar kan ik echt van genieten. Ik ben geen brave hendrik, en zo kan ik me dan toch een keertje lekker uitleven.
Ieder zo zijn pleziertjes.

Maar voor de duidelijkheid: alleen zeldzaam een keertje bij een avond stappen wanneer ik in de gelegenheid ben, en that's it. Ik weet donders goed dat als ik buiten het stappen aan de coke ga dat ik dan alles wat ik tot nu toe gedaan heb voor niets is geweest. En dat ik dan van die klap waarschijnlijk in een nog veel dieper gat val.

Ik kan heel goed begrijpen dat jullie het niet slim vinden om het risico te lopen dat ik weer terug aan de bruin geraak. En dat alleen maar voor af en toe een leuk avondje stappen.
Tja, als je het zo zegt klinkt dat inderdaad erg dom...

Ik moet er nog maar eens goed over nadenken, dat had ik hierover eigenlijk nog niet echt gedaan. Het leek voor mij onschuldig omdat ik sterk van mezelf overtuigd was dat het bij die paar lijntjes zou blijven. Ik had totaal geen behoefte aan bruin.
Maar toch...
Als je het zo stelt van: Is dat het risico waard...
Ik zal er nog eens goed over nadenken, want dit is voor mij een nieuwe situatie en ik ga nu toch twijfelen. Het klinkt allemaal wel een beetje als een smoes.
Toch ben ik er zelf wel van overtuigd.
Maar ik heb mezelf in het verleden wel eens meer voor de gek gehouden...

Genoeg stof om eens goed over na te denken!

Hoe doen jullie dat eigenlijk?
Jullie die gestopt zijn met bruin, hoe gaan jullie af en toe uit je dak?
Alleen drank en jointjes? Of toch ook andere harddrugs?
Goede of slechte ervaringen hiermee?

Chemical

Belezen gebruiker
Hoe gaat het eig met je afkickschema, lukt dat nog goed? :)

over bruin moet je me niets vragen, zelfs nog nooit gezien. :)

speeseend

Wijs gebruiker
Ey Yoro, voor mij is Coke in die vorm ook een partydrug. Of, beter gezegd; Heroïne en Rock-Cocaïne zijn geenszins partydrugs, voor mij.

Op zich kan ik jouw beredenering begrijpen. Maar daar stopt het ook. Ik vrees dat, indien de situatie ''juist'' is, een middel als alcohol, cocaïne de grens voor mij verlaagd.

Ik wil dus niet zeggen dat het bij jou ook zo zou werken, maar het lijkt mij op zijn minst een risico-vergroting waar je niet op zit te wachten, toch?

Op je vraag hoe wij dan nog uit ons dak gaan kan ik je simpel antwoorden dat die behoefte van vroeger niet meer in die mate aanwezig is. Zo nu en dan drink ik wat, maar dat geeft eigenlijk zelden een gevoel van genot in de grootste zin van het woord. Nee, geef mij maar goede sex :) dat is nog steeds de meest gezonde drug voor mij gebleken :wink:

Yoro

Bewuste gebruiker
@Chemical: Fijn te horen dat jij tenminste niet in de bruine valkuil bent gevallen!

Afbouw verloopt nog steeds volgens de planning en gaat voorspoedig.
Ik merk wel dat ik hoe meer ik naar beneden ga met de dosering, hoe meer ik dit lichamelijk voel. Iedere dinsdag ga ik nu nog met 5mg naar beneden.
De afgelopen week stond ik op 45mg p/dag.
Vooral de eerste paar dagen voelde ik dit goed.
superslecht slapen en de hele dag ziekjes.
Nu de laatste 2-3 dagen van de week gaat het al beter.
Klaar om morgen weer de volgende stap te nemen.
Morgen ga ik naar de 40mg p/dag.
Ik zie er lichtelijk tegenop omdat ik weet dat de eerste paar dagen mezelf weer minder ga voelen. Maar toch ben ik blij dat ik steeds dichter bij het einde kom. :)
Dit gevoel is gelukkig nog overheersend. Ik ben meer blij dat ik steeds dichter bij mijn doel kom, dan dat ik tegen die paar slechte dagen op zie!

@ the Mighty-Duck: Ik heb vandaag de hele dag onder het zonnetje in de tuin gezeten.
En dus heel wat uurtjes gehad om er allemaal nog eens goed over na te denken.
Coke snuiven als partydrug. :confused:
Zoals je zegt is het nu eenmaal een risicoverhoging, ook voor mij.
En als ik dat afweeg tegen het genot ik daar van heb is het antwoord op zich snel gegeven.
Nee! Het heeft even geduurd voordat ik mezelf hiervan overtuigd heb.
Als het nou echt risicoloos was geweest oké, maar dat is het gewoon niet.
Ik had mezelf wijsgemaakt dat het risico allemaal wel meeviel, maar het is er wel...
En zoals je zei; daar zit ik niet op te wachten!

Ik zal dus niet alleen mezelf sterk moeten houden voor de bruin en de meet, maar ook voor de plaatsvervangers waar ik nu naartoe nijg. Want als ik goed nadenk, dan is het gewoon een plaatsvervanger omdat ik toch dat "vage" gevoel miste.
Ik zat er even doorheen en ik gooide de remmen los.
Ik kan er maar beter aan wennen dat zoiets er voortaan niet meer in zit.
M'n besluit is dan ook om ook het gebruik van de rest van de harddrugs te stoppen. :rock:

Blowen heb ik al 6 maanden niet meer gedaan, en dat mis ik ook niet.
Alcohol is bij mij iets zeldzaams. Toch is ook dit is een drempelverager en dus een risicoverhoger...Daar ben ik nog niet over uit.
Voorlopig zal ik het vermijden. Ik zal denk ik maar niet teveel tegelijk willen.
Eerst de belangrijkste aanpakken, en dan ga ik van daaruit wel weer verder.
En sex als vervangende drug is helemaal zo'n slecht idee niet.
Dan zal ik wel eerst weer een nieuwe vriendin op moeten zoeken natuurlijk :wink:
Daar staat mijn hoofd nu nog niet echt naar, maar dat komt vanzelf!

speeseend

Wijs gebruiker
Tja, alcohol is een drempelverlagend middel. Op die manier kan het voor wat problemen zorgen, indien de situatie ''juist'' is.

Toch drink ik zo nu en dan nog wat. Zeker niet in de maten van vroeger, maar toch. Uiteindelijk denk ik wel dat alcohol vrijwel helemaal uit mijn leven weg zal zijn. Nu drink is twee weken geen druppel alcohol, terwijl ik soms de andere weken van de maand wel eens vijf dagen uit zo'n week twee pilsjes per dag kan drinken.

Ach, voor alles is een tijd, ook voor de alcohol.

Sarori

Bewuste gebruiker
Een wijs besluit, Yoro, om alle harddrugs voorgoed vaarwel te zeggen.

Ik las net nog eens je eerste post in dit topic en je schrijft zelf dat het na je eerste xtc-pilletje in een stroomversnelling kwam en je gedurende een aantal jaren veelvuldig een aantal drugs hebt gebruikt. Je bent kennelijk verslavingsgevoelig en hoe vervelend dat ook is, je zult ermee moeten leven :(

Alles drugs die ik zelf weleens gebruik doen mijn grenzen vervagen. De een in een wat grotere mate dan de ander. Ik wordt week en slap en vergeet snel wat ik met mijzelf heb afgesproken. Dat doen drugs nou eenmaal en mooie voornemens gaan dan snel in rook op... :confused:

Het is heel goed mogelijk om uit je dak te gaan zonder drugs. Ik ken genoeg mensen die zonder drugs door het leven gaan en er ook nog eens intens van genieten.
Zo is sex de meest natuurlijke energiebooster die ik ken en de high die het kan geven is zalig. Als sex eens niet voorhanden is dan kan een mooie motorrit mijn geest bijvoorbeeld helemaal vrijmaken. Een paar bochtjes pakken, de natuur opsnuiven, een afdaling maken en in het dalletje neerstrijken op een terrasje met een leuke bijrijder is voor mij een super kick en mijn dag kan dan niet meer stuk. En na afloop heb ik nog niet eens een kater :)

De kunst is om die dingen te doen/ontdekken die je echt graag doet en dan zul je vanzelf zien dat je leven plezieriger wordt. Hoe helderder mijn geest is, des te meer ik kan genieten van de kleine dingen die ik anders niet eens opmerk. Zo werkt het in ieder geval bij mij. Of dat bij jou ook zo weet ik niet, maar je zou het gewoon eens kunnen proberen?

Drugs zijn lekker, maar vervagen ook. Daardoor mis ik soms gewoon die dingen die ik anders wel opmerk en waarvan ik zo kan genieten. Daarom kan en wil ik het alleen met mate doen, omdat ik al dat andere voor geen prijs wil missen.

Yoro

Bewuste gebruiker
Ik ben inderdaad verslavingsgevoelig... dat heb ik inmiddels mezelf wel bewezen :(
En ik was even vergeten hoe snel drugs, zelfs alleen de partydrugs al je goede voornemens letterlijk in rook kunnen doen opgaan.
Tenminste...
Ik was het niet echt vergeten, maar ik had het gewoon gemakshalve verdrongen om het voor mezelf goed te praten. Daar ben ik jammergenoeg altijd wel goed in geweest.
Eerst onbewust, maar daar word ik me nu dus wel bewust van.
(Het helpt natuurlijk wel door met m'n neus door jullie op de feiten gedrukt te worden) :wink:

Er zit dan ook niets anders op dan het totaal te verbannen.
Het is me nu heel duidelijk dat ik niet bekwaam ben om alleen "af en toe" wat te gebruiken.
Of alleen bij het stappen als partydrug.
Al ben ik nu sterker dan jaren geleden, ik ben nog steeds verslavingsgevoelig...

En zoals je zegt zijn er maar zat mensen die zonder enige vorm van drugs toch van het leven kunnen genieten. Dat is voor mij nog een beetje onbekend terrein en dat zal ik denk ik moeten leren. Wat jij hebt met motorrijden zoiets zal ik denk ook moeten zoeken.
Toch iets waar ik een kick van krijg.

Waar ik me altijd mee uit heb kunnen leven is (bij gebrek aan motorrijbewijs) snelle auto's rijden. Wat alleen niet zo slim was is om dit op de openbare weg te doen.
Dit heeft me dan ook heel wat acceptgirotjes en een paar maanden mijn rijbewijs gekost.
Eigenlijk dus ook niet voor bekwaam... Mijn laatste bekeuring is inmiddels al ruim een jaar geleden hoor, dus ik heb het wel afgeleerd. Misschien een idee om het als hobby/sport op 1 of andere manier te doen. En anders zal ik iets anders moeten ontdekken wat ik echt leuk vind.
Maar dat zie ik nog wel. Voorlopig heb ik daar toch lichamelijk de fut niet voor.

Eerst maar zorgen dat ik alles op een rijtje heb. Daar heb ik de komende maanden mijn handen vol aan :wink: Vandaag afgbouwd naar 40 p/dag.
Alhoewel de dag soms heel lang lijkt, vliegen de weken toch voorbij!
Ik heb in de afgelopen 45 dagen van 75 naar 40 mg/pdag afgebouwd.
Al die tijd ook geen korreltje bruin gebruikt :)
Zo gaat ie goed, lekker die dagen afstrepen en steeds dichterbij.
Het begin is gemaakt, nu nog dat moeilijkste laatste deel.

iig bedankt voor de goede adviezen en de virtuele steun ey! :wave:

Yoro

Bewuste gebruiker
Brrrrr, wat een rotweer :(
Maar goed, gelukkig eindelijk weekend :)

Ik zit nu alweer een paar dagen op 40mg en kan niet anders zeggen als dat ik een paar zware dagen/nachten gehad heb. Ik ben me er terdegen van bewust dat hoe dichter ik bij de nul komt, hoe zwaarder dit wordt... Maar dat maakt het er g*dver niet makkelijker op!
ik heb de afgelopen 3 nachten bijna geen oog dicht gedaan. en als ik dan 's ochtends uit bed kwam was het een drama. zeg maar net als ik bij een ander topic al beschreef:
Yoro zei:
Zodra ik mijn bed uit kom begint het, schokkend en bevend begeef ik me vlug naar het koffiezetapparaat, gauw dat ding aan voor een bak koffie.
Die paar minuten die ik daarop moet wachten zit ik met rillingen en kippenvil op de stoel.
gapend en geeuwend, ongecontroleerde spastische bewegingen, stikmisselijk... godver wat duurt dat lang voor die koffie klaar is.
Dan snel die pot meet innemen met een wankelend kopje koffie (Die ik trouwens vaak genoeg door zo''n spastische beweging over mezelf en de vloer heen mors, wat weer leid tot een enorme woedeaanval) :angry:
En dan met een sigaretje voor de kachel en tv, wachten tot het beter gaat. De scherpe kantjes zijn er dan met een kwartier half uur wel af.
Pas na een uur of anderhalf voel ik me weer mens.

Maar dan op zijn heftigst.
Het eerste deel van de afbouw viel het in verhouding erg mee.
Niet lekker voelen, maar toch houdbaar.
Maar de afgelopen 2 weken, zeg maar toen ik van 50 naar 45, en deze week naar 40 mg/dag ben gegaan begint de ellende pas echt!
Vorige week duurde het 4 dagen voor het heftigste eraf was.
Hopelijk ga ik me nu dit weekend ook langzaamaan wat beter voelen, anders zie ik het somber in als ik komende dinsdag naar de 35 zak.
Even afwachten maar...

Yoro

Bewuste gebruiker
Het zal waarschijnlijk een bijwerking zijn hoor,
maar ik ben de laatste tijd echt een emotioneel wrak. :(
Ik heb nu bijvoorbeeld al een paar keer gehad dat ik op de bank tv zat te kijken met tranen in mijn ogen. Dat had ik anders nooit, en dan ook nog om van die programma´s die ik nog wel zo dom vind.
Net als gisteren bij vermist, en het was nog niet eens zo´n tranentrekker-aflevering!
Ik kan me zelfs de laatste keer dat ik gejankt had niet eens herinneren.
En nou de ene na de andere keer voel ik de tranen opkomen en dan zap ik maar gauw.
Behoorlijk wisselvallig... ik voel me nou niet echt stabiel.
Ik hoop wel dat het minder word in de loop van de weken!
Erg verwarrend allemaal.

Ik voelde me vanmorgen trouwens lichamelijk al wel een stuk beter.
Kan zijn omdat ik vanacht eindelijk een paar uurtjes heb kunnen slapen, en ook omdat het zonnetje buiten weer lekker schijnt. :) Hoe dan ook voel ik me toch weer wat beter.
Hopelijk volgen er nu een paar goede dagen/nachten voordat ik dinsdag naar 35mg toe ga.

Yoro

Bewuste gebruiker
Zo, de week van 40mg zit er weer op :)
Kort samengevat: hevig en verwarrend.
Veel schommelende gevoelens die van het ene uiteinde naar het andere schoten als een opgevoerde jojo. :rolleyes:
De eerste paar dagen waren weer het zwaarst, en de laatste paar dagen van de week waren weer houdbaar. Vandaag mijn week-voorraad opgehaald.
Vanaf morgen 35mg/dag meet.
De eerste dagen/nachten zullen wel weer k*t zijn, maar ik weet nu dat het na een paar dagen waarschijnlijk weer beter gaat.
Even de kiezen op elkaar en doorgaan. :rock:

Ik heb vandaag bij de verstrekking tevens kunnen regelen dat ik vanaf 12 mei overstap van de vloeibare meet naar de pilletjes. Vind ikzelf makkelijker doseren. Zeker omdat ik mijn meet niet in 1 keer inneem op een dag, dus is dat bij vloeibare meet moeilijk te doseren.
Nu doe ik dat door een slok te nemen en op het zicht er wat in te laten zitten.
Dit is natuurlijk niet echt secuur, dus stap ik toch zeker wanneer de hoeveelheid steeds minder word liever over op pillen. Bij kleine hoevelheden tussen de 0 - 25mg is dat secure steeds meer van belang omdat een misrekening, een te grote slok of wat dan ook dan veel meer invloed heeft dan wanneer ik een slokje misreken op een potje van 75 mg.
Dat verschil merk je amper, maar op een potje van 25mg is dat wel anders. :wink:

Op 7 mei heb ik een afspraak met mijn verslavingsarts.
Tot die tijd bouw ik nog verder af tot ik dan op 25 mg/dag zit.
Dan krijg ik de dinsdag erop (12 mei) ook weer voor een week 25mg/pdag mee, maar dan in pilletjes van 5mg/stuk.
Die 7 mei bespreken we tevens de rest van mijn afbouwschema.
Die dag is er hopelijk ook al bekend of het mogelijk word voor mij om subutex te krijgen aan het eind van mijn afbouw. Dan gaan we kijken wat in mijn geval het beste zou zijn.
Op de gebruikelijke temgesic overstappen, of (indien tegen die tijd verkrijgbaar) op subutex overstappen? Wordt vervolgd...

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
je kunt bij de drogist en bij de apotheek kleine maatbekertjes halen waarmee je drankjes tot op de milliliter nauwkeurig kunt schenken :wink:

dat ze die niet meegeven vind ik wel raar btw, toen ik vloeibare meet kreeg en dat eens per week ophaalde, kreeg ik dr altijd een klein maatbekertje bij.

keep it up yoro :)

Bovenaan