Tweede Kamerverkiezingen 2025

Ga jij stemmen op 29 oktober 2025 voor de verkiezingen van de Tweede Kamer?

• Totaal aantal stemmers
    57

Lemmy

Badass junkie
Veel lokale partijen deden het goed in Nederland. Fucking Aad De Mos haalt zo maar even 16 zetels...

GL/PVDA doet het op veel plaatsen slecht heb ik hier net vastgesteld.

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
YES YES YES
weg met de azc/amv

Het programma van PVV Papendrecht 2026 - 2030 zet onze inwoners op de eerste plaats. Wij staan voor een eerlijk en transparant bestuur, veilige wijken, betaalbaar wonen met voorrang voor Papendrechters en lage gemeentelijke lasten. We investeren in jeugd, wonen, zorg en verkeersveiligheid, ondersteunen ondernemers en zeggen nee tegen geldverspilling en nieuwe AZC’s. Geen loze beloftes, maar duidelijke keuzes met gezond verstand.

Kordie

DF-koning
we gaan het zien ze hebben 6 zetels van de 23
Bekijk bijlage 69837

De uitslag van Papendrecht in zetels:

PVV: 6
VVD: 4
GroenLinks-PvdA: 2
D66: 2
SGP: 2
CDA: 2
Onafhankelijk Papendrecht: 2
ChristenUnie: 1
50Plus: 1
Papendrechts Algemeen Belang: 1

---------

Wordt dus mogelijke samenwerking met VVD / GLPVDA / D66 CDA SGP OP.
Het spijt me, de deuren van het AZC blijven geopend denk ik.

ljuv

DF-koningin
Ja, maar ze lijken me toch wel wat zetels verloren te hebben.
Is slecht te zeggen, je kan dan het beste naar de totaal aantal stemmen kijken en die zijn nog niet overal bekend. Als je een algemeen beeld van de lokale verkiezingen wil schetsen, moet je naar groei kijken en niet naar winst. D66 wint bijvoorbeeld zetels, maar verliest kiezers. GroenLinks en de PvdA lijken in de meeste gemeenten wel te hebben ingeleverd (maar niet altijd genoeg voor een zetel). Amsterdam is überhaupt nog niet bekend en daar zullen ze wel groot zijn… als Rotterdammert ben ik ook wel trots en opgelucht.

De lokalen zijn vaak de grootste geworden, maar zijn ook op veel plekken gekelderd en in het landelijke beeld zijn ze ook nog niet echt gegroeid. Ze zaten hiervoor op 35% van de stemmen en blijven daarop hangen. Op extreem en radicaal rechts is de groei het grootst. En somehow is de VVD stabiel…

Edit: maar met al deze gegevens is het nog steeds moeilijk om een landelijk beeld van raadsverkiezingen te schetsen. Alleen al omdat het erg verschillend is in hoeveel gemeenten welke partij meedoet, de zetelaantallen verschillen, etc. Politicologisch eigenlijk not done.

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Is slecht te zeggen, je kan dan het beste naar de totaal aantal stemmen kijken en die zijn nog niet overal bekend. Als je een algemeen beeld van de lokale verkiezingen wil schetsen, moet je naar groei kijken en niet naar winst. D66 wint bijvoorbeeld zetels, maar verliest kiezers. GroenLinks en de PvdA lijken in de meeste gemeenten wel te hebben ingeleverd (maar niet altijd genoeg voor een zetel). Amsterdam is überhaupt nog niet bekend en daar zullen ze wel groot zijn… als Rotterdammert ben ik ook wel trots en opgelucht.

De lokalen zijn vaak de grootste geworden, maar zijn ook op veel plekken gekelderd en in het landelijke beeld zijn ze ook nog niet echt gegroeid. Ze zaten hiervoor op 35% van de stemmen en blijven daarop hangen. Op extreem en radicaal rechts is de groei het grootst. En somehow is de VVD stabiel…

Beslist zo'n gemeentelijke GLPVDA dan bijvoorbeeld echt alleen (met hun club), of krijgen ze als landelijke partij ook "orders" vanuit de landelijke politiek / Jesse en co?

ljuv

DF-koningin
Poah Amsterdam kwam binnen tijdens het schrijven: bovenstaand beeld lijkt er niet veel anders door. M’n hart bloedt wel voor de SP.

Lemmy

Badass junkie
YES YES YES
weg met de azc/amv

Het programma van PVV Papendrecht 2026 - 2030 zet onze inwoners op de eerste plaats. Wij staan voor een eerlijk en transparant bestuur, veilige wijken, betaalbaar wonen met voorrang voor Papendrechters en lage gemeentelijke lasten. We investeren in jeugd, wonen, zorg en verkeersveiligheid, ondersteunen ondernemers en zeggen nee tegen geldverspilling en nieuwe AZC’s. Geen loze beloftes, maar duidelijke keuzes met gezond verstand.

Niks zegt dat de PVV ook in het college komt hoor. Die partij heeft het trouwens in het algemeen eigenlijk zeer slecht gedaan.

Kordie

DF-koning
Niks zegt dat de PVV ook in het college komt hoor. Die partij heeft het trouwens in het algemeen eigenlijk zeer slecht gedaan.

Wat he-le-maal niet gek is.
Hoop geroep en gedoe, maar wat heeft het de stemmers (en het land) al die jaren opgeleverd? Vrijwel niks.
Als er iemand uitgepraat is op landelijk en gemeentelijk niveau dan is het de club van Geert wel denk ik. En dat ziet men ook als je gemeentelijk mag gaan stemmen.

Lemmy

Badass junkie
Hoop geroep en gedoe, maar wat heeft het de stemmers (en het land) al die jaren opgeleverd? Vrijwel niks.
Als er iemand uitgepraat is op landelijk en gemeentelijk niveau dan is het de club van Geert wel denk ik. En dat ziet men ook als je gemeentelijk mag gaan stemmen.

Dit vat het perfect samen.

Ik moet me trouwens verontschuldigen: de PVV uit de meerderheid houden in Papendrecht zal moeilijk worden. Er zijn minstens zes partijen voor nodig.

Lemmy

Badass junkie
Ze krijgen er wel 42 zetels bij over gans Nederland, ja, maar op rechts is FvD dé grote winnaar met + 244 zetels.

MR_CHIP

Badass junkie
geert heeft nooit de kans gekregen omdie die stel kleuters niet met hem samen wou werken

Kordie

DF-koning
geert heeft nooit de kans gekregen omdie die stel kleuters niet met hem samen wou werken

Geert zegt dat inderdaad. Maar hij heeft het ervoor (al voor hij in het kabinet zat) al verknald. Niemand wilde afgelopen jaren met hem samenwerken door zijn gedrag en visie. Dus als de andere twee waren blijven zitten had de oppositie keihard tegengewerkt vrees ik. Zover ik weet heeft hij ook de stekke eruit getrokken en niet "die kleuters"

ljuv

DF-koningin
Beslist zo'n gemeentelijke GLPVDA dan bijvoorbeeld echt alleen (met hun club), of krijgen ze als landelijke partij ook "orders" vanuit de landelijke politiek / Jesse en co?
Haha nee dat laatste absoluut niet, eerder andersom.
Zou je eens stemwijzers van verschillende gemeenten moeten doen en je uitslagen (+ de partij uitleg) moeten vergelijken, dan zie je wel hoeveel lokale afdelingen van dezelfde partij kunnen versschillen.

Lokale politiek is gewoon echt heul andere koek.

Wat bedoel je? Er waren toch zeker 3 partijen die het met Geert in de regering geprobeerd hebben. Bovendien heeft Geert weinig in de PAPendrecht te brengen heur.

Lemmy

Badass junkie
Hoe komt dit toch?

Omdat veel mensen denken dat dat soort van partijen al hun beloftes kunnen waarmaken.

:smirk:

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Hopelijk brengt AI de mogelijkheid om in de toekomst een "liefdevolle stem" uit te brengen.
Een stem niet uit eigenbelang, maar een gebalanceerde stem, die het meest werkbaar/vruchtbaar is voor ons allen.

Bovenaan