Ga jij stemmen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen 2023?

• NATUURLIJK

• Ja, maar ik weet niet op wat

• Ja, maar ik weet niet op wat en zou graag hulp hebben hier achter te komen

• Nee, ik kan/mag niet stemmen

• Nee, ik ga niet stemmen want ik vertrouw de roverheid niet

• Anders (licht toe)

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

ljuv

DF-koningin
Kieswijzer invullen is maar de helft van het proces. Daarna kijken op welke punten je afwijkt van jouw voorkeur, en zonodig toch wat bijstellen. Dat is wat ik doe.
Helemaal eens hoor! Zelf vind ik de beste methode: erover lullen met verschillende mensen.
Maar ik realiseer wel steeds meer dat mensen er niet zo mee bezig zijn als ik en dat ik dat ook niet kan eisen
Ergens vind ik dat bullshit want ook dat hoort een beetje bij je burgerplicht in mijn ogen. Zo hoor je de wet te kennen, maar een beetje maatschappelijke betrokkenheid en kennis over politiek hoort daar ook wel bij voor mij. Maar goed, in plaats van ertegen vechten kan ik beter mijn best doen mensen te stimuleren na te denken tot waar zij aan toe zijn… want het is iedereen gewoon goed recht niet volop in die politiek te willen zitten.
Maar er zijn zo veel belangrijker onderwerpen !
Klimaat bijvoorbeeld. Vliegreisje retour naar een Spaanse Costa goedkoper dan een enkeltje tweede klas treinreis naar Antwerpen ? WTF !
Daarom probeer ik bij verschillende mensen de shit te delen die voor hun relevant is, zoals hier drugs. Het blijft democratie: wat ik denk dat belangrijk is is voor een ander bijzaak en andersom.

Zelf organiseren mijn meiden en ik altijd etentjes tijdens tv debatten. En we maken dan samen stemwijzers, zodat het niet alleen “ja willik nee willik nie” is, maar er ook discussie over de stellingen is. We hebben namelijk allemaal best veel kennis op heeeeel verschillende gebieden: heel leerzaam dus. Ik heb een paar politiek geïnteresseerde vriendinnen maar de meesten zijn dat niet, en op deze manier vindt iedereen het leuk! Ik hoef ze er echt niet elke dag mee te vermoeien, maar rondom verkiezingen “kan” dit kleine beetje wel.
^ dit is echt een heel leuke tip @all, als jij en je vrienden er een beetje voor openstaan. Heel laagdrempelig ook🤷🏻‍♀️

Ik hoop wel dat het onderwijs of een ander instituut ooit de rol die de kerk ooit had weer oppakt (maar dan zegmaar zonder eigen agenda): Ik denk wel echt dat burgeschap en zingeving een totaal vergeten iets is in de maatschappij en dat daarom ook het niveau van de kennis, betrokkenheid en het vertrouwen in de overheid zo laag is. Als ik de verwijten hier soms lees denk ik alleen maar: je hebt geen idee hoe het eraan toe gaat… das wel frustrerend.

Laatst bewerkt:

Lemmy

Badass junkie
De PVV is zelf "gotspe". Wat een Modknip*Laat dat schelden met allerlei ziekte maar wat achterwege aub *modknip spartij is dat toch.

Straks komen ze vast wel met een primeur: drugs zijn een creatie van de profeet Mohamed.

Klachten van de Wilders fanclub hier zeker. :smirk:

ljuv

DF-koningin
Pas op: dit is gekleurd advies

Maar toch ook weer niet, want het is een advies van de wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid... Gewoon wetenschappelijk onderlegd advies, dus. Maar wel sturend want: ik hoop dat de tijd dat we de belangen van het bedrijfsleven boven het welzijn van mensen zetten toch wel echt een keer voorbij is. En ik hoor/lees deze wens veel, ook hier op het forum... Maar toch wordt (ook hier!) vaak op partijen gestemd die multinationals ipv inwoners beschermen. Dat is het mooie van campagne: weet je de juiste toon/ het juiste gevoel te raken (bijvoorbeeld: migratie), dan wordt er niet meer gekeken naar geldstromen.

Het gaat om het onderzoek “Goede Zaken”. Hier een kleine infographic:
1695281647767.png
En hier kun je het hele rapport/ de samenvatting lezen:

Extreem kort door de bocht: de overheid is niet open over de invloed van grote bedrijven in de politiek, er wordt te veel (financiële) steun gegeven (waaronder de 46 miljard fossiele subsidies) waar burgers en MKB/kleine ondernemers niet van profiteren maar waardoor zij er juist op achteruit gaan. Dit is niet meer houdbaar. Niet voor een leefbare wereld, niet voor onze bestaanszekerheid *slikt een ‘told you so’ in*. EIGENLIJK is het bedrijfsleven aan zet… maar ja, daar kunnen/mogen we niet op sturen (wel als consument, maar ook die prikkels missen). DUS: de overheid aan zet om bedrijven te stimuleren het goede te doen.

Je kan ook luisteren naar een samenvatting van het rapport: https://www.wrr.nl/publicaties/geluidsfragmenten/2023/09/14/goede-zaken

Hoe plaats je dit in de context van de politiek en de verkiezingen? Dat hoor en lees je hier:

Wat moet je hier dan mee, is (hopelijk?!?!?!) jullie vervolg vraag… Niet stemmen op partijen die dit het meeste subsidiëren. Ik kan wel wat partijen noemen die heel goede plannen hebben dit tegen te gaan (al jaren trouwens), maar ik wil jullie ook niet te veel beïnvloeden en mijn geloofwaardigheid met dit verhaal missen (haha). Daarom vroeg ik het chatgpt. Hier diens antwoord:
  1. VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie): De VVD wordt vaak gezien als een liberale partij die beleid ondersteunt dat gunstig is voor ondernemingen, vrije markt en economische groei.
  2. CDA (Christen-Democratisch Appèl): Het CDA is een christendemocratische partij die over het algemeen bekendstaat als pro-onderneming en voorstander van economische groei.
  3. FvD (Forum voor Democratie): FvD wordt gezien als een rechtse, nationalistische partij die vaak pleit voor lagere belastingen en minder regelgeving voor bedrijven.
  4. PVV (Partij voor de Vrijheid): De PVV is een rechtse populistische partij die zich richt op thema's als immigratie en veiligheid, maar ook economische liberalisering en lagere belastingen ondersteunt.
Het is echter belangrijk op te merken dat de posities en standpunten van politieke partijen kunnen veranderen over de tijd en afhankelijk zijn van de leiders, de politieke situatie en andere factoren. Het is altijd goed om het meest recente verkiezingsprogramma en de laatste uitspraken van de partijen te raadplegen voor de meest up-to-date informatie.
Wellicht dat ik in mijn vakantie dit toevoeg aan mijn overzicht hoe de verkiezingsprogramma’s zich verhouden tot drug(legalisatie), misschien niet. Misschien is dat geen behoefte aan.

Persoonlijke noot: dit is wel weer een beetje een buikpijn dossier voor me. Ik sta open voor discussie maar als ik merk dat het weer te veel met me doet, reageer ik niet. Liefs ljuv.

Snuifcabine

Bewuste gebruiker
Wellicht dat ik in mijn vakantie dit toevoeg aan mijn overzicht hoe de verkiezingsprogramma’s zich verhouden tot drug(legalisatie), misschien niet. Misschien is dat geen behoefte aan.
Op https://www.partijgedrag.nl/index.php had ik hier ook naar gekeken. Je kan dan op moties klikken, partijen selecteren, gevoelige onderwerpen en dan drugs. Ik was eerlijk gezegd best verbaasd over de moties van sommige partijen omtrent het drugsbeleid.

Relmuis

Wijs gebruiker
Thx!
Die link zocht ik.

Handig om te zien waar men in het verleden voor of tegen heeft gestemd, nu gaat het vernamelijk over beloftes en Sinterklaas moet nog komen.

ljuv

DF-koningin
Thx!
Die link zocht ik.

Handig om te zien waar men in het verleden voor of tegen heeft gestemd, nu gaat het vernamelijk over beloftes en Sinterklaas moet nog komen.
Hierover trouwens… pas op met enkel op stemgedrag te letten. Een stem tegen hoeft niet tegen het idee van een voorstel te gaan (ideologisch) maar kan ook voortkomen uit slechte uitvoerbaarheid, weinig concrete plannen, geen financiële onderbouwing, etc.
Stemgedrag zegt natuurlijk ook niet alles. Omtzigts stemgedrag is ook tegenstrijdig omdat hij niet alleen ideologisch stemt, maar juist heel erg naar uitvoerbaarheid e.d. kijkt. Het kan dus best zijn dat hij ergens tegen heeft gestemd, omdat het procedureel of staatsrechtelijk niet klopt/niet uitvoerbaar is, terwijl hij ideologisch wel voorstander is.

Context is belangrijk. Maar ook moeilijk, want je wil niet alle vergaderingen van de Kamers moeten willen terugluisteren en zien natuurlijk. Heel vaak hoor je dan ook “We vinden het een sympathieke motie, maar …. Daarom kunnen we niet voor

Ennnnnn verkiezingsprogramma’s en Sinterklaas? Ook wel kort door de bocht.

Een verkiezingsprogramma is niets meer en minder dan een “ideale wereld als partij X het alleen voor het zeggen heeft”. Natuurlijk ga je daar niet lafjes in zijn, want het is de basis van je formatieonderhandelingen. Bij salarisonderhandeling zet je in eerste instantie ook hoger in dan realistisch is.
Een verkiezingsbelofte daarentegen is weer heel wat anders. “Als jullie op mij stemmen dan X” “Als je mij premier maakt dan Y”. Dát zijn valse beloften, want je hebt geen idee met wie je een coalitie gaat vormen en onder welke voorwaarden, dus of je die belofte waar kan maken, maar wint er wel stemmen mee.

OtherShore

Badass junkie
Ergens vind ik dat bullshit want ook dat hoort een beetje bij je burgerplicht in mijn ogen. Zo hoor je de wet te kennen, maar een beetje maatschappelijke betrokkenheid en kennis over politiek hoort daar ook wel bij voor mij.
Ik vind het toch wel heftig wat je hier zegt hoor 😅 Dit is misschien toch een beetje inherent aan het linkse denken, dat mensen mee moeten doen. En historisch gezien was dat vaak de kritiek van rechts, dat te sterk naar links gaan uiteindelijk zou leiden tot een totalitaire samenleving (niet dat jij zover gaat natuurlijk). Friedrich Hayek heeft daar een mooi boek over geschreven dat in rechtse kringen nog vaak aangehaald wordt (mocht je jezelf bloot willen stellen aan rechts denken 😉):

Snuifcabine

Bewuste gebruiker
Goeie tip! En waar zat je verbazing in dan?
Onder andere de moties "Het beëindigen van het beleid om het bezit van harddrugs te gedogen" en "Een integraal plan om de verzending van drugs per post of pakket een halt toe te roepen". Ik had niet echt meegekregen dat deze moties hadden plaatsgevonden. Ook viel mij op dat het FvD en JA21 verschillend hebben gestemd met betrekking tot moties over het drugsbeleid. JA21 lijkt ongeveer hetzelfde te stemmen als het kabinet, terwijl FvD meer voor legalisering is lijkt het. Maarja in het algemeen zit er niet echt een perfecte partij tussen voor mij dit jaar :disrelieved:

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Ik vind het toch wel heftig wat je hier zegt hoor 😅 Dit is misschien toch een beetje inherent aan het linkse denken, dat mensen mee moeten doen. En historisch gezien was dat vaak de kritiek van rechts, dat te sterk naar links gaan uiteindelijk zou leiden tot een totalitaire samenleving (niet dat jij zover gaat natuurlijk). Friedrich Hayek heeft daar een mooi boek over geschreven dat in rechtse kringen nog vaak aangehaald wordt (mocht je jezelf bloot willen stellen aan rechts denken 😉):
Is dat boek niet een beetje te spannend voor linkse droeftoeters?🤪

Dat je de wet hoort te kennen vind ik ook bullshit hoor, elke rechtenstudent volgens mij ook. Maar dat is dus wel wettelijk vastgelegd😅 Dus nee - zo ver wil ik het heu-le-maal niet trekken, ook niet met politiek-maatschappelijke betrokkenheid.

Maar goed. Mensen weten inmiddels niet eens waar de gemeenteraad over beslist, terwijl het leipe invloed heeft op je dagelijks leven. En mensen kennen niet eens alle partijen in de landelijke politiek, laat staan waar ze voor staan. Dus ik vind persoonlijk dat het op dit moment in de maatschappij wel weer heel erg de andere kant op doorslaat. Wat dan weer niet door de mensen komt mijns inziens. Kapitalisme is eigenlijk gewoon één groot ‘brood en spelen’ en we zijn daardoor alleen maar bezig met er goed uitzien, het beste/mooiste eten, geld verdienen, huizen kopen: consumeren. Dát zijn de prikkels die de markt (gesponsord door de overheid, see above) ons nu geven. Dus ik vind dat er wel een beetje meer prikkels voor “burgerschap” mogen komen.

En trouwens, “heftig wat ik daar zeg”… ik disclaim het stukje dat je citeert natuurlijk wel enorm in de rest van mn post heheh. Ik denk ook niet dat het een links standpunt is. I love democratie gewoon heel erg, en met de betrokkenheid die we nu kennen is die wel in gevaar. Overigens nog niks alarmerends: dit gebeurt door de geschiedenis heen wel vaker en er is tot nu toe altijd een keerpunt geweest. Heb goed vertrouwen dat dat weer komt (maar niet vanzelf).

Onder andere de moties "Het beëindigen van het beleid om het bezit van harddrugs te gedogen" en "Een integraal plan om de verzending van drugs per post of pakket een halt toe te roepen". Ik had niet echt meegekregen dat deze moties hadden plaatsgevonden. Ook viel mij op dat het FvD en JA21 verschillend hebben gestemd met betrekking tot moties over het drugsbeleid. JA21 lijkt ongeveer hetzelfde te stemmen als het kabinet, terwijl FvD meer voor legalisering is lijkt het.
Ah op die fiets. Die moties zijn inderdaad rete interessant om mee te krijgen. Alleen gewoon niet zo makkelijk, want dan moet je of de vergaderingen volgen, of achteraf op jouw website of deze website (en dan per vergadering) offfff via deze app naslagwerk checken.

Ook viel mij op dat het FvD en JA21 verschillend hebben gestemd met betrekking tot moties over het drugsbeleid. JA21 lijkt ongeveer hetzelfde te stemmen als het kabinet, terwijl FvD meer voor legalisering is lijkt het.
Dat is inderdaad ook wel precies het het verschil! Ja21 zegt er eigenlijk nooit wat over in programma’s en reageren vaak ook niet als er in media vragen over gesteld worden, maar houdt in de Kamers gewoon vast aan de “klassieke” veiligheidsstandpunten (ik denk ook wel beetje politiek handig want willen meedoen met VVD). FvD is altijd al voor modernisering van het drugsbeleid geweest. Dat past natuurlijk ook heel erg goed bij hun achterban😜

Maarja in het algemeen zit er niet echt een perfecte partij tussen voor mij dit jaar :disrelieved:
Voor mij ook niet, nooit geweest ook…
Ik denk dat dit heel belangrijk is:
Een ding is zeker: je gaat het niet met 1 partij 100% eens zijn.
Ik zou (jou en iedereen) aanraden in de aanloop van de verkiezingen goed na te denken wat jouw 3 belangrijkste punten/ onderwerpen zijn, en vervolgens te kijken welke partij die 3 standpunten het beste vertegenwoordigt. […]
Dat voelt misschien een beetje stom maar denk maar zo: NUL partijen kunnen AL hun plannen uitvoeren… Ook zij prioriteren. Dus zelfs al was je het wel 100% eens, kwam je er nog begaaid vanaf.

Laatst bewerkt:

Snuifcabine

Bewuste gebruiker
Ah op die fiets. Die moties zijn inderdaad rete interessant om mee te krijgen. Alleen gewoon niet zo makkelijk, want dan moet je of de vergaderingen volgen, of achteraf op jouw website of deze website (en dan per vergadering) offfff via deze app naslagwerk checken.
Zeker waar, ik vind politiek heel interessant en belangrijk, maar het kost wel veel tijd. Veel vrienden van mij die minder interesse hebben in de politiek en die een druk leven hebben, die hebben zoiets van het zal wel kost teveel tijd. Ik geloof echt in het principe "daden zeggen meer dan woorden", dus kijk naar wat iemand doet en niet wat iemand zegt. Het zou echt mooi zijn als er een website komt die checkt of partijen zich aan hun partijprogramma houden door moties te monitoren. Als iedereen eenvoudig kan kijken naar het stemgedrag van partijen, dan zullen mensen met minder tijd of interesse in de politiek rationeler kunnen stemmen, ipv alleen kort naar het partijprogramma te kijken.

• Like

OtherShore

Badass junkie
Je hinkt een beetje op twee gedachten @ljuv Maatschappelijke betrokkenheid mag maar moet niet, maar als het aan jou ligt toch stiekem wel (als mensen zouden weten wat goed voor ze is).

En ja, je moet zeker spannende boeken van anders denkenden lezen. Sommige mensen zouden zeggen: het is je maatschappelijke plicht 😉 Dus nog eentje dan. Deze is van Erik von Kuehnelt-Leddihn. Je zult monarchie nooit meer in hetzelfde licht zien:

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
Het zou echt mooi zijn als er een website komt die checkt of partijen zich aan hun partijprogramma houden door moties te monitoren.
Ik heb dit ooit geprobeerd op te zetten met 2 vrienden, maar toen werd er gewerkt aan de datahub van de Tweede Kamer en inmiddels hebben we allemaal een leven enzo vet kut🥲

Je hinkt een beetje op twee gedachten @ljuv Maatschappelijke betrokkenheid mag maar moet niet, maar als het aan jou ligt toch stiekem wel (als mensen zouden weten wat goed voor ze is).

En ja, je moet zeker spannende boeken van anders denkenden lezen. Sommige mensen zouden zeggen: het is je maatschappelijke plicht 😉 Dus nog eentje dan. Deze is van Erik von Kuehnelt-Leddihn. Je zult monarchie nooit meer in hetzelfde licht zien:
Hmmm volgens mij valt dit allemaal wel mee. Ten eerste was mijn
Is dat boek niet een beetje te spannend voor linkse droeftoeters?🤪
heel erg een grapje want ik omgeef me juist in heel veel in anders denkende omgevingen en ben er juist erg in geïnteresseerd haha. Edit: alsnog bedankt voor de leestips (:

En volgens mij hink ik helemaal nergens op… Meer maatschappelijke betrokkenheid “moet” wat mij betreft hartstikke, alleen hoeft daar niet ook in doorgeslagen te worden. Ik vind alleen dat tegenwoordig juist doorgeslagen wordt in niet maatschappelijk betrokken zijn en daar niet of nauwelijks moeite voor willen doen.
Dus: ik verwacht niet dat mensen de 382829 podcasts luisteren die ik ieder weekeind aanzet (voorbeeld), maar ik verwacht wel dat men weet hoe onze democratie werkt. Vooral vóórdat men uitspraken deelt als “iedereen die de overheid trouw is is kut alle politici zijn honden” (voorbeeld).

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
heel erg een grapje want ik omgeef me juist in heel veel in anders denkende omgevingen en ben er juist erg in geïnteresseerd haha.
Weet ik hoor. Het was van mijn kant ook bedoeld als grapje.

ik verwacht niet dat mensen de 382829 podcasts luisteren die ik ieder weekeind aanzet (voorbeeld), maar ik verwacht wel dat men weet hoe onze democratie werkt. Vooral vóórdat men uitspraken deelt als “iedereen die de overheid trouw is is kut alle politici zijn honden” (voorbeeld).
Okay, zo snap ik je beter. Wat je misschien onderschat is dat kritiek uiten op het systeem vanuit het systeem toch lastig is. Veranderingen zijn mogelijk, maar het systeem gaat niet op de schop. Daar zit voor veel mensen denk ik het probleem. Niet dat het systeem kwaadaardig is of zoiets (niet in mijn ogen tenminste) maar je kunt gegronde fundamentele bezwaren hebben bij het huidige politieke systeem. En dan voelt meedoen misschien toch als capitulatie.

Laatst bewerkt:
  • Like

Lemmy

Badass junkie
100 valt mee. Leer je snel.

Maar bijna het hele Brussels Gewest is zone 30. Dat is pas de hel.

Ik heb dat al een paar keer geprobeerd die 100 en vind het hemeltergend. Beter is 130.

Raar genoeg vind ik 90 veel minder lastig.

Wat Brussel betreft: ik rijd er met de trein naartoe voor het werk, dat is ook elke dat miserie, maar met de auto doe ik nooit meer.

ljuv

DF-koningin

Deze dame staat op de kieslijst van Omtzigt. Pls lieve mensen… denk echt goed na. De openingszin alleen al omg gadverdamme ik was al misselijk.

ljuv

DF-koningin
Pfffff. Weer in Nederland, maar in wat voor een wereld?!

Enniewees. Als ik ministeres president word verbied ik kinderen in vliegtuigen. Of hef ik een gigantische kinderentax. Of familievliegtuigen. Met tax.

Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Pfffff. Weer in Nederland, maar in wat voor een wereld?!

Enniewees. Als ik ministeres president wordtverbied ik kinderen in vliegtuigen. Of hef ik een gigantische kinderentax. Of familievliegtuigen. Met tax.
Ik voel met je mee; ik heb ooit in een vliegtuig 9 uur lang achter een continu jankend/jengelend kind gezeten.

Ik weet zeker dat als ik over de stoel heen had geleund en dan zo *krak* dat nekje van dat gil-guppie had gebroken dat er dan ter plekke een daverend applaus zou zijn losgebarsten (inclusief van de moeder).

Laatst bewerkt:

Relmuis

Wijs gebruiker
Asbakken.
Dat is toch niet te doen naar de Canarische Eilanden?
Dan moet ik aan een infuus om bij te komen na de landing.
BBB?

Casrus

DF-koning
Ik voel met je mee; ik heb ooit in een vliegtuig 9 uur lang achter een continu jankend/jengelend kind gezeten.

Ik weet zeker dat als ik over de stoel heen had geleund en dan zo *krak* dat nekje van dat gil-guppie had gebroken dat er dan ter plekke een daverend applaus zou zijn losbarsten (inclusief van de moeder).

Houd van kinderen. Mensen waren erg goed tegen me.

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin

Ik weet zeker dat als ik over de stoel heen had geleund en dan zo *krak* dat nekje van dat gil-guppie had gebroken dat er dan ter plekke een daverend applaus zou zijn losbarsten (inclusief van de moeder).
Hahahaha nah ik had gelukkig een kortere vlucht. 3 uur. Wel was de situatie als volgt:

Mama met baby en peuter achter mij. Was al jengelen voor het opstijgen… “Ik moet poepie doen” dus tot de riemen los mochten in de kaklucht. Papa loopt vrolijk voorbij met oudste kind: “Ah, wij zitten lekker alleen. Tot in Amsterdam, succes met de luiers he!” Moeder was erg onvriendelijk, ook tegen cabincrew: want er mocht nog niet verschoond worden op het toilet, dus over de zeik. De vrouw naast haar was de hele vlucht een engel en stond op zodat mama op de stoel kon verschonen. Direct daarna weer schijten… en huilen. En schijten.

Je raadt het al: toen begon de ellende. Gok iets van een voedselvergiftiging. Mama en peuter aan een stuk door kotsen en alle drie de kinderen alleen maar janken en krijsen, merg en been. Trappelende kindervoetjes in mijn rug aan een stuk ook, en dus kak en kotslucht.

En tuurlijk, ziek zijn kies je niet voor. Maar je kiest wel voor een vliegvakantie waar je kinderen later niks van herinneren. Noord Frankrijk is ook leuk, joe joe!

OtherShore

Badass junkie
Als ik ministeres president word verbied ik kinderen in vliegtuigen.
ik heb ooit in een vliegtuig 9 uur lang achter een continu jankend/jengelend kind gezeten.
Ouders hebben het niet makkelijk, dames, een beetje respect graag. Je kunt je als ouder niet in huis opsluiten met je kinderen, omdat kinderen nou eenmaal kinderen zijn en niet altijd gepast gedrag vertonen. Je moet erop uit, want dat is zo belangrijk voor jouw mentale gezondheid en het welzijn van je kind.

Totaal off topic dit, maar jullie zijn begonnen hè

Casrus

DF-koning
Ouders hebben het niet makkelijk, dames, een beetje respect graag. Je kunt je als ouder niet in huis opsluiten met je kinderen, omdat kinderen nou eenmaal kinderen zijn en niet altijd gepast gedrag vertonen. Je moet erop uit, want dat is zo belangrijk voor jouw mentale gezondheid en het welzijn van je kind.

Totaal off topic dit, maar jullie zijn begonnen hè
Hangt ervan af wat ze doen en hoe.

Natuurlijk zijn er van kleine kinderen andere verwachtingen dan van volwassenen.

En of ze op dinsdagavond drie uur 's nachts fietsen in een buurtfietsenrek kapot aan het schoppen zijn in een schoolweek omdat paps en mams ze liever zoveel mogelijk buiten de woning willen hebben omdat ze uit een land komen waar vreemdelingen zich misdragen de kinderen mogen slaan van hun ouders.

Maar ik vind economy vliegtuigstoelen toch een crime.

• Like

Casrus

DF-koning
Ik had het over jonge kinderen (jonger dan 7 grofweg).
Dat is andere koek, maar het is vaak wel duidelijk als er dingen in de opvoeding mis zijn gegaan.

Ze moeten in ieder geval zeggen dat de kinderen niet op de hoofdsteunen moeten slaan en andere dingen. Ik begrijp dat de kinderen mogelijk door het dolle heen zullen zijn, maar als ouders helemaal niks doen of zeggen als hun kinderen mogelijk hinderlijke dingen doen, moeten er andere dingen aan de hand zijn.

OtherShore

Badass junkie
Ze moeten in ieder geval zeggen dat de kinderen niet op de hoofdsteunen moeten slaan en andere dingen.
Daar ben ik het mee eens hoor. Je moet het gedrag van een kind als ouder enigszins in goede banen leiden. Maar soms kun je niet zoveel doen: bijvoorbeeld als je kind huilt omdat het veel te lang in een vliegtuig zit. Emoties zijn voor een kind heel intens en de uitlaatklep staat volledig open. Als ouder ben je dan redelijk machteloos. Ik vind een vakantie of familiebezoek dermate waardevol dat ik mijn kind wel meeneem in het vliegtuig en dan gebeuren er soms dit soort dingen. Maar dat is iets anders dan je kind helemaal los laten gaan 😅

ljuv

DF-koningin
Je kunt je als ouder niet in huis opsluiten met je kinderen, omdat kinderen nou eenmaal kinderen zijn en niet altijd gepast gedrag vertonen.
Dat zei ik ook niet.
Maar vliegen? Vind ik echt bullshit. Ook best wel behoorlijk zielig voor de kinderen (en hun oortjes, etc). Waarom zou je niet met de auto of trein kunnen?

Je moet erop uit, want dat is zo belangrijk voor jouw mentale gezondheid en het welzijn van je kind.
Daar ben ik het helemaal mee eens en moeten alle papa’s en mama’s ook vooral blijven doen. Bij voorkeur niet alleen als het vakantie is maar ik begrijp ook dat dat lastig is. Maar… mijn mentale gesteldheid en welzijn dan? En die van al die anderen om mij heen die weet ik het wat hebben betaald voor zo’n ticket en bewust of onbewust kindloos op vakantie zijn? Erop uit gaan hoeft echt niet met het vliegtuig als je kinderen zo klein en zo onvoorspelbaar zijn.

Ik had het over jonge kinderen (jonger dan 7 grofweg).
Ik ook… dus: waarom zet je je onhandelbare en onvoorspelbare peuterpuber op nog geen halve vierkante meter als je ook op vakantie met de auto en trein kan en zij dat onderscheid nooit zullen herinneren? Wanneer zijn we überhaupt begonnen met vliegvakanties zo enorm normaliseren dat kinderen eerder dat meemaken dan dat ze tanden hebben? Kun je niet een paar jaartjes ergens anders erop uit tot ze meer begrijpen en anderen minder tot last zijn als je zó lang zó dicht op een ander moet zitten? Ik mag mijn stinkende kwijlende blaffende hond toch ook niet zomaar meenemen?! En als ik dat wel wil (voor mijn mentale gesteldheid, want dat kan!) dan betaal ik extra. Prima kindtax dus.

Maar soms kun je niet zoveel doen: bijvoorbeeld als je kind huilt omdat het veel te lang in een vliegtuig zit.
Maar daarmee zeg je het toch eigenlijk zelf al? Het is “te lang” voor een kind. Vliegen is niet “voor” kinderen.

Je moet het gedrag van een kind als ouder enigszins in goede banen leiden.
Ja dat gebeurde hier dus ook echt niet. Maar owee als je er dan zelf iets van zegt natuurlijk.

Overigens: het had al geholpen als de ouders niet zulke enorme eikels waren en iets aardiger voor de mensen om hun heen waren. Het was echt kei aso nu. Ik dacht echt: wat doe je jezelf en je kinderen aan en waarom ballast je daar zo veel anderen mee. Maar in het algemeen blijf ik bij mijn standpunt. Familiebezoeken vind ik echt andere koek, maar voor vakanties: heel egocentrisch, heel onnodig.

Bovenaan