Truffels bij lichte depressie

Discodeine

Newbie
Hallooo,

Ik heb een vraag over het gebruik van truffels bij een lichte depressie. Mijn vriend is erg onzeker (vroeger gepest) en gaat hiervoor sinds kort naar een psycholoog. De huisarts/psych spreken van een lichte depressie, omdat zijn dip zijn dagelijkse handelen belemmeren. Het is echter ook weer niet zo erg dat hij niks meer ziet zitten, ontzettend down is, medicatie laatste oplossing etc...

Nou heb ik truffels gebruikt een paar weken nadat mijn ex-vriend het met me uitmaakte. Tijdens de trip kon ik mijn stress/problemen/verdriet heel rationeel bekijken, alsof de knopen in mijn hoofd als het ware een stuk losser gingen zitten. Een huisgenoot die meedeed had een heel kinderlijke tekening gemaakt met daarboven de tekst 'ik ben blij'. Toen ik dat zag, heb ik zo hard gehuild van geluk, omdat ik besefte dat het eigenlijk allemaal niet zo erg was als dat ik dacht. Je kan zeggen dat ik tijdens die trip écht het licht zag. :)

Daarom kwam ik met het idee om samen met mijn vriend truffels te doen. Ik hoor wel vaker dat truffels helpen, je andere inzichten geven, en in mijn geval was dat ook zeker zo. Echter snap ik ook dat er een verschil zit in liefdesverdriet en een flinke onzekerheid waarvoor je naar de psycholoog gaat.

Vandaarrr dit topic... wat denken jullie? Is er iemand die weleens truffels heeft genomen tijdens een depressie? Thanks!

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Dit verhaal heeft 2 zijden omdat het persoons gebonden is. Bij jou kan het goed uitdraaien maar bij jou vriend kan het eveneens heel anders uitdraaien.

hier al een voorbeeld van een ervaring die niet zo goed uit draait.

Ik denk dat die persoon voor zichzelf moet uitmaken als hij klaar is voor een trip met dat specifiek doel. Of hij positief en sterk genoeg klaar is om door middel van dieper in zichzelf te gaan er beter van te worden. De innerlijke kracht om zich zelfzeker te voelen helpt daarbij maar als zijn onzekerheid overheerst is er een risico dat dit in de trip ook intenser word en terug erger word..

MeejheM

Badass junkie
Ik zou het zeker niet aanbevelen.

misschien op het juiste moment in de juiste setting, maar dan zul je je flink moeten inlezen.

mij lijkt de kans op een onprettige trip voor je vriend wel aanwezig. hoe je dat ter plekke aanpakt kan alle verschil maken tussen een nuttige trip en een heel vervelende, niet dat dat eerste het tweede uitsluit.

ik denk dat als je eraan twijfelt of je het moet doen je het beter kan laten.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat hangt er helemaal vanaf. Aan de ene kant is het niet aan te raden om te gaan trippen als je depressief bent. Aan de andere kant zijn psychedelica in staat om heel erg diepliggende kwesties aan te pakken, ver voorbij wat mogelijk is met praten. Mochten jullie hiermee doorgaan, weet dan 100% zeker dat het de keuze van hemzelf is. Dat lijkt me het allerbelangrijkste. Als je ook maar bespeurt dat hij het wil doen voor jou, kap het dan meteen af. Hij moet er echt zelf iets in zien en het zelf helemaal willen, anders stap je erin met een soort halfbakken motivatie en dat kun je niet hebben met dit soort dingen.

Toen ik zelf begon met trippen had ik ook wel een verleden met veel pijn achter me. Paddo's en truffels hebben me daar echt op miraculeuze mee geholpen om dat onder ogen te komen en gedeeltelijk op te laten lossen. Ik zeg dan wel miraculeus, maar verwacht echter geen wondermiddel. Het is eerder een wisselwerking tussen jou en het middel. Het is niet zoals de "medicijnen" die de dokter je voorschrijft. Dit werkt écht, maar is mede daardoor ook geen makkelijk iets. Het is niet fijn om je diepst weggestopte angsten boven te halen. Daarom nogmaals: hij moet er zélf echt iets in zien en anders moet hij er niet aan beginnen.

Los van dit alles moet hij ook weten hóe hij moet trippen. Dit is niet enkel een kwestie van innemen en wachten maar. Vluchten in het dagelijks leven is een ding, maar vluchten van je angsten in een trip is iets heel anders. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat zo'n middel genade met je heeft. Zeker psilocybine (de werkzame stof in truffels en paddo's) kent juist meestal geen genade en zal dus doorgaan als je meegaat in je angsten. Het is aan te raden (eerder: cruciaal) om te leren mediteren voordat je dergelijke dingen doet. Verzetten tegen jezelf werkt namelijk niet. Je kunt niet van jezelf winnen (dat proberen maakt het alleen maar erger en resulteert vaak in wat een 'bad trip' wordt genoemd). Daarom moet je leren mee kunnen gaan in zo'n trip en dat is precies wat je met meditatie doet. Mediteren is trouwens sowieso een goed iets en zou je zelfs alleen kunnen doen, in plaats van trippen. Maar voor de meeste mensen is het in het begin lastig om diep te gaan met meditatie (waar de wortels van je problemen zitten) en om gedachten stil te maken, dus daar helpt psychedelica juist zo goed mee.

Overigens zijn truffels (en paddo's) vaak wel makkelijker als je er net mee begint. Mijn ervaring ermee is dat je eerste trips zich aanpassen aan wat jij kunt handelen. Maar dit is niet altijd zo en dus helemaal geen garantie. Het hangt er helemaal mee samen hoe goed je je kunt distantiëren van je gedachten.

Als jullie het wel proberen, succes! En anders ook succes natuurlijk. :wink:

MeejheM

Badass junkie
Ondanks de volgens mij vrij correcte info in Mindless z'n Reactie raad ik jullie echt een om er hard over na te denken. wat kan er gebeuren als alles loskomt in een trip?

de scenario's zijn eindeloos maar er zitten best nare tussen, Mindless is een beetje een zweverige psychonaut met wat ervaring onder de riem.(mag ik wel zeggen toch, Mindless?)

Als je niet bij die categorie hoort gaat dezelfde theorie ongeveer op, alleen moet je wel weten waar je aan begint en hoe je het goed afrond. bij twijfel zeg ik: echt niet doen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mag je wel zeggen hoor. :wink: Al heb ik ook een heel erg niet-zweverige kant (toon ik hier niet zoveel :wink: ).

Het is wel zo dat trippen niet voor iedereen is weggelegd. Je hoeft naar mijn mening echter niet meteen een psychonaut te zijn om te gaan trippen met zelf-heling als doel. Maar vandaar dat ik zeg dat diegene dit zelf graag moet willen. Dan doe je het namelijk om de goede reden en zul je er ook een interesse in hebben en goed na gaan denken over het gebruik ervan.

Bij twijfel zeg ik trouwens ook: niet doen. Als je met een langdurige kwestie met twijfel hierin stapt, kan het weleens een grote schok zijn hoeveel ellendigheid je in je hebt zitten. Wat de TS zelf ook al zegt: een levenslange onzekerheid zit toch wel wat dieper dan wat liefdesverdriet. Zelf heb ik ook veel met onzekerheid te kampen gehad in mijn leven, dingen opkroppen en dergelijke en dat gaat echt niet vanzelf uit je systeem. Dat ga je echt allemaal tegenkomen en leuk is het niet. Aan de andere kant: hiermee pak je het wel bij de wortel aan en deze stof heeft dus een enorme potentie als helend medicijn. Het wérkt simpelweg, áls je weet hoe je ermee om moet gaan. Als je twijfelt, zou ik lekker gaan mediteren en het allemaal op een langzamer tempo aanpakken. Als trippen je heel erg trekt, dan weet je van jezelf waarschijnlijk wel of je er klaar voor bent om het (voorzichtig) te gaan proberen.

Discodeine

Newbie
Ah, thanks voor de antwoorden. Als ik het zo lees is het verstandiger om het niet te doen nu. Wellicht over een paar maanden/half jaar, als hij een paar sessies heeft gehad en lekkerder in zijn vel zit. :)

MeejheM

Badass junkie
Dat lijkt mij verstandig. fijn te zien dat sommige mensen om advies vragen en er lering uit trekken. heel vaak is het al te laat of achteraf, dat vind ik altijd jammer..

ik wens jou en je vriend in elk geval het beste, en wie weet komt de dag nog eens dat jullie lekker samen kunnen trippen zonder je zorgen te hoeven maken over verborgen gebreken :grin: .

Succes.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Discodeine zei:
Ah, thanks voor de antwoorden. Als ik het zo lees is het verstandiger om het niet te doen nu. Wellicht over een paar maanden/half jaar, als hij een paar sessies heeft gehad en lekkerder in zijn vel zit. :)
Ik vind trippen soms juist wel fijn wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Het biedt natuurlijk niet altijd perspectief, maar eventjes vakantie in m'n hoofd is vaak ook al genoeg om de dagen erna beter te maken.

Bobsacamano

Badass junkie
Trippen kan een hoop verborgen dingen naar voren brengen. Ik raad het dan ook niet af maar ik raad het wel af op dit moment. Begin dit jaar zat ik niet goed in mijn vel. Ik was niet depressief maar was verre van happy. Ik heb toen een paar maanden gewacht. Ik voelde me op dat moment nog niet helemaal ok maar had mijn problemen wel meer geïdentificeerd. Die trip was een LSD trip en dat heeft me toen wel een flinke extra zet in de richting gegeven.

Voor je vriend zou het verstandig zijn om een tijdje te wachten. En dan neit gewoon wachten maar zijn problemen meer in kaart brengen met de psycholoog en met zijn tweetjes en als er meer een plek is om het te kunnen handelen tijdens een trip kan je misschien een extra zetje geven met een trip. Laat hem veel lezen ook over trippen en dan niet alleen de mooie verhalen maar ook de moeilijke (soms ook mooie). Op Erowid kan je makkelijk zien wat goeie en minder goeie ervaringen zijn.

Mochten jullie nou uiteindelijk besluiten om het te gaan doen. Neem dan een hele lage dosis van een niet te sterke truffel. 7 a 8 gram ongeveer. De visuals zullen dan best tegen vallen maar deze dosissen zullen meer een melig effect met zich meebrengen. En je geest zal zich ook openen maar het zal allemaal niet mega intens zijn en dus meer therapeutisch. Mocht het nou bevallen en allemaal goed gaan dan kan je het nog een keer herhalen na een tijdje.

Zorg dat je er voor hem bent tijdens de trip dat je open met elkaar kan praten. Dan kan het één van de mooiste ervaringen zijn die je mee kan maken.

Succes

Discodeine zei:

Bovenaan