Ik en een vriend van mij zijn van plan om binnenkort truffels te gaan gebruiken. Wij hebben dit al is een keer eerder gedaan alleen moest hij erg veel overgeven in het begin waardoor hij er niet lekker in kwam.
Wat kan hij doen om te voorkomen dat die weer zoveel moet overgeven?
1. Paddo's of truffel op een lege maag innemen
2. Thee zetten van paddenstoelen (liefst met wat honing, gember en een beetje citroen)
3. De dosis beperkt houden (2-3 gram gedroogde paddenstoelen is ideaal)
Je merkt al dat ik wat meer neig naar paddo's dan truffels. Die kan je gemakkelijk bemachtigen met een growkit. Bij gedroogde paddo's hoef je een stuk minder naar binnen te werken voor hetzelfde effect. Het is namelijk vooral de smaak van de truffels (die heftiger is dan die van paddo's) en het feit dat je maag vol is met eten, dat je misselijk wordt en/of moet overgeven.
De werkzame stoffen in paddo's (psilocybine / psilocine) activeren het spijsverteringskanaal rechtsreeks, want er zitten serotonine-receptoren je darmen. Psychedelica kunnen daardoor het verteringskanaal overactief maken, en dat leidt soms tot misselijkheid en (onnodig) overgeven. Daarom helpt het om een lege maag te hebben, want dan is er niks waarvan je lichaam denkt 'dat moet eruit'.
Verse paddo's kan je gemakkelijk drogen door ze op een stuk kippengaas te leggen of gewoon binnen op te hangen aan een touwtje. Een voedseldroger werkt ook perfect. De paddenstoelen zijn goed droog als ze breken in plaats van buigen. Daarna kan je ze 1-2 jaar droog en donker bewaren. Maar de sterkte van de paddenstoelen wordt in die tijd wel minder.
Truffels zijn helaas niet zo geschikt om te drogen. Je kunt wel proberen thee te zetten van truffels. Dan moet je ze eerst goed fijn hakken met een mes. Vervolgens moet je goed de tijd nemen om het hete water te laten intrekken. Dat duurt wel 20 minuten om het goed te doen. Een thermoskan of dubbelwandige theepot is daarom het best geschikt om de thee in te zetten. Als je er ook fijngesneden gember bij doet dan krijg je een ietwat pittig groentesoepje. Waarschijnlijk niet de lekkerste thee die je ooit hebt gedronken. Maar paddothee is oprecht nog best smakelijk.