Stoned als een garnaal

Nathaniel

Wijs gebruiker
Garnalen die vertoeven aan de Britse kust worden high van de enorme doses antidepressiva die daar aanwezig zijn. Hierdoor hebben de zeediertjes aldoor zin om naar het licht te zwemmen, wat levensgevaarlijke gevolgen kan hebben.

Onderzoekers van de universiteit van Portsmouth waarschuwen dat de gehele garnalenpopulatie gevaar loopt, zo meldt Het Laatste Nieuws. De diertjes worden veel te veel blootgesteld aan fluoxetine, de werkzame stof in de antidepressiva.

Door deze blootstelling hebben de garnalen vijf keer meer de neiging om naar het licht te zwemmen dan ervan weg. Dit vergroot het risico om te worden opgegeten door vissen of vogels.

"Schaaldieren zijn cruciaal voor de voedselketen, en wanneer het natuurlijk gedrag van garnalen verandert door de hoeveelheid antidepressiva in de zee, kan dat de natuurlijke balans van het ecosysteem ernstig verstoren", zegt dokter Alex Ford. "Het is geen verrassing dat hetgeen we van de apotheek krijgen, ook onze waterlopen besmet."

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Zo zie je maar weer dat fluoxetine voor veel licht in je leven zorgt, tot wel 5x meer licht! Psychiaters: uitschrijven die handel, de wetenschap bewijst het!

Drientje

DF-koning
Petrovic zei:
Zo zie je maar weer dat fluoxetine voor veel licht in je leven zorgt, tot wel 5x meer licht! Psychiaters: uitschrijven die handel, de wetenschap bewijst het!
Punt is juist dat er te veel antidepressiva wordt uitgeschreven. Het zit al in het drinkwater omdat het er niet uit gezuiverd kan worden. Je plast een hoop uit, dat komt weer via normale zuivering in het oppervlakte water terecht.

Zo komt het weer in de zee en hebben zelfs de flora en fauna er last van.

Ik vind het een zorgwekkende uitslag.

kaasbaas

Badass junkie
Drientje zei:
Petrovic zei:
Punt is juist dat er te veel antidepressiva wordt uitgeschreven. Het zit al in het drinkwater omdat het er niet uit gezuiverd kan worden. Je plast een hoop uit, dat komt weer via normale zuivering in het oppervlakte water terecht.

Heel Engeland zit dus aan de anti-depressiva medicatie. Niks van gemerkt toen ik in Londen was xD...

Maar inderdaad, wel apart zeg - je zou toch denken dat zoiets niet zo ernstig kan worden omdat de oceaan gigantisch groot is. Is het ook bekend waar de besmetting van zeewater plaats vind?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
De mens weet toch ook werkelijk overal zijn stempel op te drukken.

Dit baart me toch zorgen, we vervuilen onze mooie planeet steeds verder en verder...

Nu zitten de garnalen al aan de Prozac...

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Drientje zei:
Petrovic zei:

Was ook geen serieuze opmerking, ik bedoel meer het tegenovergestelde van wat ik zei, ik ben het met je eens.

Bovenaan