Speed....Verslavend??

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Marla Singer zei:
Heroine (en nicotine) is een middel waar men lichamelijk ook snel afhankelijk van raakt. Iemand die stopt met heroine, zal lichamelijk doodziek worden en dat is erg onaangenaam voor de gebruiker en dus gebruikt hij/zij weer een nieuwe shot om dat tegen te kunnen gaan.
Maar ís dit wel zo? Dat is het horrorscenario waar je aan denkt bij heroïne. Maar ik heb ook vaak genoeg gehoord dat het niet veel erger is dan een flinke griep. En nicotine is ook lachertje. Als ik daar mensen over spreek dan zeuren ze altijd over hoofdpijn en misselijkheid.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Exceptional Insight zei:
Marla Singer zei:
Heroine (en nicotine) is een middel waar men lichamelijk ook snel afhankelijk van raakt. Iemand die stopt met heroine, zal lichamelijk doodziek worden en dat is erg onaangenaam voor de gebruiker en dus gebruikt hij/zij weer een nieuwe shot om dat tegen te kunnen gaan.
Maar ís dit wel zo? Dat is het horrorscenario waar je aan denkt bij heroïne. Maar ik heb ook vaak genoeg gehoord dat het niet veel erger is dan een flinke griep. En nicotine is ook lachertje. Als ik daar mensen over spreek dan zeuren ze altijd over hoofdpijn en misselijkheid.

Ik heb stage gelopen op een pension waar ook veel heroinegebruikers zaten. Daar heb ik ze ook echt wel ziek zien worden als ze niet op tijd hun shot kregen. Verder is in het verleden een van mijn beste vriendinnen verslaafd geweest er aan en is ze uiteindelijk bij mij afgekickt. Ze was de eerste paar dagen echt hondsberoerd met koorts. En dat terwijl ze maar een half jaar had gebruikt en de heroine altijd alleen rookte...

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Marla Singer zei:
Ik heb stage gelopen op een pension waar ook veel heroinegebruikers zaten. Daar heb ik ze ook echt wel ziek zien worden als ze niet op tijd hun shot kregen. Verder is in het verleden een van mijn beste vriendinnen verslaafd geweest er aan en is ze uiteindelijk bij mij afgekickt. Ze was de eerste paar dagen echt hondsberoerd met koorts. En dat terwijl ze maar een half jaar had gebruikt en de heroine altijd alleen rookte...
Met een flinke griep voel je je ook niet op je best. Wat versta je dan onder "echt wel ziek"?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Exceptional Insight zei:
Marla Singer zei:
Met een flinke griep voel je je ook niet op je best. Wat versta je dan onder "echt wel ziek"?

Trillen, extreem zweten, continue kotsen, zware diarree, koorts, verzwakking en dat allemaal tegelijk.

Angramar Temenos

Badass junkie
Geen idee hoe een opiatenafkick is, maar ik weet wel hoe het is om met benzodiazepines te stoppen, en dat is echt gaar.

En speed: Voornamelijk geestelijk denk ik; De lichamelijke afkickverschijnselen vallen voor zover ik weet enorm mee, vooral leeg gevoel/flinke uitputting een week na lang gebruik. Ik stel me er ongeveer een week-lange mdma kater maar dan iets milder bij voor. Speedverslaving is vooral geestelijk denk ik.

Na het lezen van deze reacties allemaal moet ik toch wel zeggen dat ik speed wel heeel erg verslavend vind. Ik gebruikte eerst alleen coke met uitgaan, dat was echt toppie gewoon en toen kreeg ik kerstvakantie en had niet echt veel geld te besteden dus had wel een keer zin om pep te halen. Zo gezegd zo gedaan, ik had 1 gram gehaald om oudjaarsnacht door te komen, ik had dit twee dagen van te voren gehaald en had die zelfde avond 5 sleutelpunten genomen, ik voelde me toen echt fucking chill, zin in contact met mensen goede gesprekken enz... en al die andere mensen waren nuchter en hadden niks door. Toen ben ik in me bed gaan liggen en moest de volgende dag werken om 7:30. Ik lag er 12:00 in en heb tot ik moest werken wakker gelegen. Flink aan het stressen en een beetje paranoia gevoel en ik wist niet hoe ik deze dag door moest komen. Tot dat ik me realiseerde dat ik nog wel een back-up had, de pep dus :grin: eerst ff wat proberen te eten toen douchen en toen ff 4 dikke sleutelpunten genomen, ik voelde me op dat moment dus echt alsof ik 4 nachten had geslapen en heb me echt chill gevoeld. Omdat ik coke gewend was heb ik op me werk dus ongeveer om de 30/45 min weer een nieuwe lading genomen en voelde me de hele dag helemaal geweldig, was vrolijk en het praten met mensen ging geweldig en ze hadden allemaal niks door :grin: . Dat is dus de verslavende werking van speed volgens mij. Je voelt je als het uitgewerkt is helemaal verrot, maar als je de nieuwe lading heb genomen weer helemaal hersteld, dat heb ik wel gemerkt. Mischien wel per persoon verschillend maar ik hoef het igg voorlopig niet meer te zien. Het probleem was ook dat ik tijdens het werk en erna niks meer gegeten had, dus toen ging ik in de avond nog verder met de pep dus zat ong op de 1,5 gram en heeeel wat jointjes verder, ik rookte in de auto de laatste joint en werd in een keer duizelig en kreeg het gevoel dat ik aan het dromen was, wat niet helemaal relaxt is op de snelweg, toen begon met hart echt ziekelijk snel te kloppen kreeg ik het fucking warm en kreeg ik het gevoel alsof ik te veel had genomen(wat ook wel zo was natuurlijk :cry: ) toen heb ik de auto langs de kant gezet met het idee dat het wel wat minder zou worden allemaal maar dat gebeurde allemaal niet natuurlijk. toen ben ik maar naar huis gereden en had ik het gevoel dat me maag begon samen te tekken en toen een paar bananen gegeten maar kon amper meer lopen en had het gevoledat ik elk moment nokkie kon gaan. Apparte ervaring mischien. weet nu wel wat het met je doet en het was opzich een goede ervaring, weet nu wel dat het je goed wakker kan houden en een goed gevoel geeft maar te veel nemen doe je dus ook zo en al helemaal als je coke gwend bent. toch wel verslavend spul want heb er nu ook zin in maar doe het niet meer. en sinds ik dit allemaal heb meegemaakt ben ik gestopt met alles dus toch ook wel positief. Blow niet eens meer :mrgreen: . Appart goedje dat speed.

W.F.L.

Badass junkie
Ik kon het niet laten van nog eens te reageren op dit topic. Er wordt hier veel te veel geroepen dat het middel verslavend is, maar dat vind ik te makkelijk. Dat het enkel en alleen aan jezelf ligt is moeilijker onder ogen te zien. Dat is ontkennend! De slechte smoes is vooral zeggen dat speed verslavend is, want zelf toegeven dat je zwak bent, of onzeker, of dik (als je dat van jezelf vindt), of wat dan ook, is een heel stuk moeilijker. En toegeven dat je verslaafd bent aan iets dat niet verslavend is zal ook niet meevallen zeker?

En ik wil niet gaan ontkennen dat het behoorlijk (geestelijk) verslavend kan zijn. Ik gebruik het zelf ook namelijk en ik doe ook geen maand zonder. Dus ik vind het ook kut om het niet te gebruiken. Maar al dat gezeik van "uiteindelijk ging ik doordeweeks gebruiken" of "ik pakte het om de kater te vermijden".. Wat zegt dat? Zwakheid? Het is dus echt wel niet zoals bij coke wanneer je in de comedown zit je echt schreeuwt om een lijn. Dat is trek. Iedere drug is in de comedown wel de oplossing. Als jij op zo'n moment besluit van toch weer te gaan snuiven, dan ben je gewoon zwak. Misschien vind je dat moeilijk toe te geven ofzo. Je hebt een verslavingsgevoelige persoonlijkheid en dat heeft tal van redenen, maar daar kom ik later nog op terug. Ik vind het wel weer typisch dat veel mensen dat zien als iets zwaks. Je kiest er zelf niet voor. En speed heeft een grote eigenschap die het bijna universeel "verslavender" maakt dan bijvoorbeeld MDMA, en dat is dat de werking gebaseerd is op je dopamine. Dus de WERKING IS VERSLAVEND NIET DE DRUG. EN ZELFS DAT VALT NOG WEL MEE. Dat is wellicht de enige echte "verslavende" capaciteit die speed bezit, of ja, wat het makkelijker te misbruiken maakt dan bijvoorbeeld MDMA. Komen veel mensen er toch achter dat die dopamine wel erg leuk is. Dat je er van vermagert of dat het makkelijk doordeweeks te gebruiken valt zie ik nu niet meteen als verslavende capaciteiten.

Dopamine is wat zorgt voor genot, motivatie, zelfvertrouwen, beloning e.d. in je hersenen. Dus ja, speed is geestelijk verslavend. Dopamine ligt namelijk aan de basis van geestelijke verslavingen. En er bestaan allerlei gradaties daarin. En nu niet zeggen dat chocola ook geestelijk verslavend is want dat heeft bij lange na niet zo'n grote invloed op je dopamine als speed. Eens je de lichamelijke afhankelijkheid aan sigaretten hebt overwonnen, bijvoorbeeld, moet je nog de geestelijke verslaving overwinnen en dat is vaak moeilijker en verklaart waarom mensen na al die tijd kunnen terugvallen. En dat kan heel erg lang duren. Iedere keer dat je een sigaret opsteekt komt er dopamine vrij, terwijl de echte verslavende capaciteiten van sigaretten te wijten zijn aan nicotine. En zolang je het eigenlijk nog leuk vindt, zal het niet meevallen. Want na lange onthouding zal er nog veel meer dopamine vrijkomen. Ik vind het een goed voorbeeld als ik eens strontziek was van drinken en blowen en ik kon niet kotsen. Kwam er iemand met speed aan en ik voelde mij gelijk al een stuk nuchterder door dat gedacht (bij de speed in het vooruitzicht komt er ook al dopamine vrij -> beloning). Puur geestelijk, zoals die gast boven mij al zegt.

Je moet het effect ook nog leuk vinden natuurlijk, anders komt die beloningsverbinding er niet. En speed valt wat dat betreft nog wel mee omdat het spul niet zo potent is van effect. Zo’n belonings”verbinding” komt er trouwens enkel omdat jij de drug leuk vindt, het is niet de drug die dat “creeert” en daarom vind ik het dus verkeerd om te zeggen dat speed verslavend is want het klinkt allemaal alsof het stofje dat tot stand brengt maar het stofje zelf is onschuldig, het is alleen verdomd lekker en DAT is net het probleem. Eens je dit hebt zit je eigenlijk met gebruik en geen experimenteren.

Maar het blijft een drug die euforie opwekt, al vinden sommige mensen het toch niet leuk. Speed is helemaal niet zo’n populaire drug als je naar de cijfers kijkt.. Dat het populair is in jouw vriendenkring (is het bij mij ook) zegt niet zoveel. Lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid staan overigens tamelijk los van elkaar. De lichamelijke afkick van sigaretten valt bijvoorbeeld heel erg mee in vergelijking met de lichamelijke afkick van heroine terwijl ze (dacht ik toch) gelijkaardige cravings oproepen. De geestelijke afhankelijkheid van koffie is verwaarloosbaar (in mijn geval). Ook de lichamelijke afkick van alcohol is tamelijk erg in vergelijking met het geestelijk verslavende eraan, en dus ook het cijfer alcoholverslaafden.

Dus ja, je kunt je lelijk mispakken aan dat zogenaamde enkel geestelijk verslavende van
speed. Het blijft harddrugs, en een stimulant die euforie opwekt en dat zorgt ervoor dat veel mensen het effect wel kunnen waarderen, in tegenstelling tot iets als wiet. Terwijl ze qua geestelijke afhankelijkheid, dus eens je die beloning hebt, niet verschillen. Alleen is speed op het eerste gezicht verslavender (want potenter) dan wiet. Het is trouwens ook gewoon de smaak die je overhoudt na zo’n ervaring. Dus de kater speelt ook mee in het verslavende aspect ervan. Ik kan makkelijk van de MDMA blijven omdat ik er altijd een week van naar de kanker ga en nog wat andere redenen. Dat zorgt ervoor dat ik die drug niet zo snel aan positieve dingen koppel en dat maakt het stukken makkelijker om nee te zeggen. En volgens mij is dat wel voor iedereen zo. Dat het dagelijks te misbruiken valt zal wel sneller zorgen dat jij er een grotere beloning aan vast hangt dan aan MDMA. Het leent zich in de praktijk ook meer tot misbruik natuurlijk. Maar steek het alsjeblieft daar niet op. Heroine leent zich niet echt tot dagelijks misbruik (of ja, toch niet zoveel met het combineren van een leven en misbruik, hahaha) en daar raken wel meer mensen verslaafd aan dan aan speed hoor.

Computerspelletjes die prestatiegericht zijn hebben net dezelfde werking op je hersenen (al wordt je natuurlijk niet euforisch door het spelletje te spelen, wel door resultaten te boeken) en dat verklaart dingen als gameverslaving. En dat kan even moeilijk zijn om van af te komen als een speedverslaving, al lachen veel mensen dat gewoon weg omdat speed harddrugs is – het moet dus wel zo verslavend zijn - en weet ik wat. Terwijl ze qua craving even erg kunnen zijn. Alleen bezit speed – subjectief – meer kwaliteiten die het aanlokkelijk maken om te gebruiken dan bijvoorbeeld spelletjes, chocola of alcohol, en dat uit zich in een hoger % verslaafden. En het is slopend voor je lichaam natuurlijk.

En toch is speed niet zo potent. De invloed die het heeft op je dopamine is niet zo heel groot in vergelijking met cocaine bijvoorbeeld. Coke verhoogt de dopamine in je synapsspleet met 150%, speed is daar simpelweg niet toe in staat. Al bij al valt de potentie van speed nog wel mee vind ik. Er zijn veel ergere dingen. Zo snel komt dat beloningscirkeltje er dus niet.

En weet je waarom het beloningscirkeltje er komt?

Omdat jij de drugs leuk vindt. Je vindt jezelf te dik, van speed val je af. Je hebt nergens zin in, je bent depressief, en je merkt dat speed je plots de motivatie geeft die je al lang zocht. Je hebt eigenlijk ADD of ADHD, speed geeft de concentratie die je nodig hebt, je voelt je eindelijk normaal. Je hebt een gebrekkig zelfvertrouwen, onzeker, niet sociaal enz. Je kunt de realiteit niet aan. En tal van andere redenen die te wijten zijn aan JEZELF. En nogmaals, het is niet denigrerend, want veel van die dingen kies je niet zelf voor (Ik ben zelf een speedgebruiker, remember?). Maar het is zo, een speedverslaving is enkel en alleen te wijten aan jezelf.

Ik geloof dat bijna alle speedverslaafden wel aan een van bovenstaande eigenschappen voldoen. Het is helemaal geen populaire drug (voor de duizendste keer) en qua potentie valt het nog wel mee (namelijk dat je persoonlijkheid een kantje heeft dat de speed voor jou aanlokkelijk maakt), het spul is gewoon niet potent genoeg om enkel en alleen met de euforie mensen er aan verslaafd te krijgen. Ik praat het allerminst goed, maar een speedverslaving is zowat enkel te wijten aan een achterliggende reden. Soms kan die reden medisch zijn met abnormale dopamineniveaus (depressie of AD(H)D). Soms ligt het puur aan jezelf/externe factoren in JOUW leven. Speed is een makkelijke oplossing, maar sleutel eerst maar eens aan wat - voor jou – de speed aanlokkelijk maakt. Neem er vrede mee, zoek naar een andere oplossing.. En denk twee keer na voor je er mee begint.

Petrovic zei:
Als je geen verslavende eigenschappen/ doelen hebt hoef je niet te vrezen voor een speedverslaving.

Speed is niet verslavend, dat ben jij.

En nee, ik was niet onder invloed van speed toen ik dit schreef. Neem het wel met een korreltje zout, ik ben nogal scherp vandaag. Maar ik hou wel van jullie hoor. :hearteyes:

poezeke

Newbie
volgens mij is speed wel verslavend,

u lichaam heeft het na lange tijd gebruik nodig om speed te nemen . anders heb je geen fut geen energie meer en dat kan heel erg veel tijd en slaap nodig hebben om te recupereren
en terug een normaale actieve dag te hebben ,
ik denk dat vooral daarom speed erg verslavend is , het is weekend je voelt je moe maar wilt uitgaan of bij vrienden gaan of spellekes speelen en je grijpt automatisch terug naar speed .

ook na lange tijd gebruik van speed heb je speed nodig om je goed op iets te focussen, zoals spelletjes, leren , je hebt gewoon geen concentratie meer en het kan wel 2maand duren om weer al die hersencelletjes hun concentratie terug te geven zoals het moet , en dat met heel veel slaap slaap slaap en nog eens slaap

als je speed slechts in het uitgaansleven gebruikt en bij het thuiskomen niet meer verder te doen maar te proberen slapen denk ik dat dit nog anders ligt en verslaving minder voorkomt

das mijn theorie ? WAT DENKEN JULIE ?

Wacky

Badass junkie
W.F.L. zei:
Ik kon het niet laten van nog eens te reageren op dit topic. Er wordt hier veel te veel geroepen dat het middel verslavend is, maar dat vind ik te makkelijk. Dat het enkel en alleen aan jezelf ligt is moeilijker onder ogen te zien. Dat is ontkennend! De slechte smoes is vooral zeggen dat speed verslavend is, want zelf toegeven dat je zwak bent, of onzeker, of dik (als je dat van jezelf vindt), of wat dan ook, is een heel stuk moeilijker. En toegeven dat je verslaafd bent aan iets dat niet verslavend is zal ook niet meevallen zeker?

Zeggen dat het aan jezelf ligt en niet aan het middel is bullshit. Dan zou er helemaal niets verslavend zijn. Er is geen enkele drugs die zelf in je neus kruipt, het is altijd een keuze die je zelf maakt. Punt is dat sommige middelen het moeilijk maken te kiezen om het niet te gebruiken. En dat is dus verslavend.

En ja speed is verslavend, en vergeleken met andere drugs niet heel weinig. (er zijn inderdaad ergere waar steeds naar gerefereerd woord door de ontkenners, maar er zijn er ook genoeg die minder verslavend zijn) En inderdaad, ook computerspelletjes kunnen verslavend zijn, eten kan verslavend zijn (dikke mensen die niet voor elkaar krijgen hun leven aan te passen en minder te eten zijn imo ook niet zoveel anders dan drugsverslaafden)
Misschien is bijna alles in het leven wel potentieel verslavend, maar sommige dingen hebben nou een keer een groter risico sterk negatieve gevolgen in je leven te hebben dan andere, en speed hoort zeker bij de grotere risicos in het leven.

Voor de rest was je verhaal duidelijk TLDR. Typisch een verhaal met een omvang dat alleen onder de speed gemaakt kan zijn :tongueout:

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
waar het ook voor dient:

lange neukpartijen
lange gedichten
diepe filosofieen
en na 8 uur speed krijg je er gratis radiozender bij

Sterk spul die pep.

:wave:

BacingsPen

Badass junkie
lysergine25 zei:
waar het ook voor dient:

lange neukpartijen
lange gedichten
diepe filosofieen
en na 8 uur speed krijg je er gratis radiozender bij

Sterk spul die pep.

:wave:

hahaha, dus owee owee, wii ehhh jaaaa, als je 1 van bovenstaande fijn vind(nr.1) ben je opgepast :P

Weet je wat pas verslavend is? Meth-amphetamine...

dope

Newbie
Heb 3 weke achter elkaar gedaan elke dag weer. Maar had geen probleem om er voor de volgende paar dage af te blijve. Me geld was namelijk gewoon op. Waar ik spijt van had. Want ik kon geen sigarette meer kope. Waar ik meer last van had dan van de spit. En kon voor paar dage niet goed slape.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
dope zei:
Heb 3 weke achter elkaar gedaan elke dag weer. Maar had geen probleem om er voor de volgende paar dage af te blijve. Me geld was namelijk gewoon op. Waar ik spijt van had. Want ik kon geen sigarette meer kope. Waar ik meer last van had dan van de spit. En kon voor paar dage niet goed slape.

doet de N toets het op jouw toetsenbord ook al niet? :rolleyes:

-spaceman-

Badass junkie
Nederland's bekende speedjunk!

Wat een topgozer!! :hearteyes: :)

W.F.L.

Badass junkie
Wacky zei:
Typisch een verhaal met een omvang dat alleen onder de speed gemaakt kan zijn :tongueout:

Ik had geen speed genomen toen ik dat verhaal uitgetikt had, enkel G de dag ervoor.

Ik wil dus echt helemaal niets ontkennen, ik weet dat het spul godverdomme lekker is :hearteyes: maar wat ik dus echt ontkennend vind is dat mensen zeggen "Ik was er aan verslaafd, dus het is zeker wel verslavend". Ik zie dus echt niet in wat er nu zo ontkennend is aan zeggen dat speed niet verslavend is, maar ik er wel aan verslaafd ben (in bepaalde mate natuurlijk. :smoke:)

Wacky zei:
maar er zijn er ook genoeg die minder verslavend zijn

Psychedelische drugs, maar zoals ik al zei ligt de verslavendheid van speed aan de directe uitwerking, niet aan het middel zelf. :beer:

:rockband: :xtc: :rock:

fokker

Belezen gebruiker
Speed, verslavend. Alles is verslavend als je niet de discipline hebt ervan af te blijven............
Ik moet zeggen ik heb niet veel met coke, paddos, wiet......maar ben begonnen met af en toe een pilletje. Heerlijk, maar kan ik makkelijker vanaf blijven dan van speed. XTC heb ik voor t eerst gepakt 5 jaar geleden, kan er netjes van af blijven. (moet zeggen, in begin ook wat moeilijk, omdat het nieuw was)
Speed ken ik pas sinds 2 maanden en moet zeggen, moeilijker om vanaf te blijven. Om de 2 weken is het wel weer prijs. Vooral omdat je redelijk kunt functioneren met speed en met XTC totaal niet. Gelukkig heb ik een drukke baan in de zorg, dus kan dagelijks gebruik niet permitteren, gaan ze snel merken. Zo eerlijk ben ik wel tegen mezelf. Maar ook eerlijk gezegd grijp ik nu te gemakkelijk ernaar als ik vrij weekend heb. Dus ook ik weet opletten geblazen!!!
Ik zal niet direct zeggen speed is verslavend, dat maak je der zelf van. Ik kan best zonder het spul, maar uit gemakzucht pak ik het geregeld. En nee, dit is geen ontkenning. Ik weet dat het beter is ervan af te blijven, maar het is ook zo verdomd fijn :mrgreen: En nu ben ik nog jong. Over 2 jaar hoop ik kids te hebben, dus dan moet ik wel ervan af blijven.
Daarbij heb ik een hechte vrienden en familiekring en let mijn vriend ook op me :wink: Dat helpt wel denk ik.

Maar ja nu makkelijk lullen :grin: heb de nodige lijntjes op :P

(ps, dit is de vriendin van fokker, fokker ligt nu lekker te maffen, die heeft t niet op speed :P)

Vaak zitten verslavingen volgens de 'hulpverleners' tussen de oren, maar wat ze vaak vergeten is dat 'tussen de oren' geestelijk is, vaak wordt dit niet gemeld en laten ze het zoals het is, met gevolg dat jij als gebruiker gewoon door kan gaan (en aangezien je toch doet wat je zelf wilt) verergert dit de situatie alleen maar, totdat je op een gegeven moment ook lichamelijk afhankelijk bent van de speed. Bijv. als je het niet gebruikt kun je minder goed functioneren doordat je jezelf met je eigen gebruik uitput, je hebt nergens meer zin in, maar je kan het eigenlijk ook weer niet omdat je lichaam het niet aankan en dan moet je toch maar opnieuw zooi halen zodat in ieder geval je lichaam en organen weer normaal functioneren en zo ga je steeds verder.

Vaak zijn het de mensen die de theorie hebben geleerd en de meeste situaties alleen uit boeken kennen die zeggen dat speed niet verslavend is, ik kan je zeggen ik spreek uit eigen ervaring en heb het bij nog veel meer mensen zo meegemaakt, dus ik verzeker je dat je het echt wel moeilijk gaat krijgen als je probeert te stoppen en dit lukt niet iedereen zelfstandig, is mij zelf ook niet in m'n eentje gelukt, heb gedwongen hulpverlening gehad, verslavingszorg en niks heeft geholpen, maar op het moment dat ik zelf inzag dat mijn situatie écht té erg was (1.88 lang en 53 kilo, dat is bijna 20 kilo onder je gewicht) en alle verschijnselen van 'selfdestruction' met pijn zowel lichamelijk als mentaal wil ik stoppen en omdat ik m'n eigen ouders ook steeds dieper zie zinken.

Verslaving is een ziekte, maar als je er echt vanaf wilt ga op zoek naar de dingen die jou daarvoor motiveren en je zult zien dat je je steeds frisser gaat voelen en houdt dat vol, lukt dat niet? Ga dan gewoon naar een kliniek, t was ook mijn laatste keuze maar ik heb hem gemaakt en heb nu nog één week in de 'sociale maatschappij' voor ik me laat opnemen en aan die serieuze poging ga beginnen.

:rock:

weyoun22

Bewuste gebruiker
Vaak zijn het de mensen die de theorie hebben geleerd en de meeste situaties alleen uit boeken kennen die zeggen dat speed niet verslavend is, ik kan je zeggen ik spreek uit eigen ervaring en heb het bij nog veel meer mensen zo meegemaakt, dus ik verzeker je dat je het echt wel moeilijk gaat krijgen als je probeert te stoppen en dit lukt niet iedereen zelfstandig, is mij zelf ook niet in m'n eentje gelukt, heb gedwongen hulpverlening gehad, verslavingszorg en niks heeft geholpen, maar op het moment dat ik zelf inzag dat mijn situatie écht té erg was (1.88 lang en 53 kilo, dat is bijna 20 kilo onder je gewicht) en alle verschijnselen van 'selfdestruction' met pijn zowel lichamelijk als mentaal wil ik stoppen en omdat ik m'n eigen ouders ook steeds dieper zie zinken.

Dat is het hem nou juist inderdaad. Pas wanneer je zelf inziet dat je niet verder kan kun je echt stoppen. Maar dan denk ik ook dat je wel zelfstandig kan stoppen. Ik heb ook een speedverslaving gehad in het verleden. Ik had allerlei verplicht opgelegde verslavingszorg contacten en zelfs een tijdje wekelijkse urine-controles, maar het deed me allemaal niets. Pas toen ik zelf echt voelde dat ik moest stoppen omdat ik er geestelijk aan kapot ging, toen ben ik ook zo cold turkey gestopt.

Toch blijf ik erbij dat speed zelf niet zozeer verslavend is. Het is vooral de reden waarom je speed gebruikt dat bepaalt of je gebruik uit de hand kan lopen. Sommige maten van me gebruiken het nog steeds na al die jaren zonder er ooit door in de problemen te zijn gekomen. Ik pakte het echt ieder weekend om mijn dagelijkse zorgen te kunnen vergeten en ik keek er de hele week naar uit, naar de drug zelf. Na een tijdje begon ik het ook op het werk te nemen, niet om de kater van vorig gebruik tegen te gaan, maar puur omdat ik teveel met de drug bezig was en ik steeds meer manieren van geintergreerd gebruik in het dagelijks leven acceptabel vond.

Het opkroppen/negeren van je problemen met tunnelvisie op de volgende ontlading van een drugs-binge, dat is een verslaving op zich.

stan539

Newbie
Speed is super verslavend :(
Ik heb me eigen vrienden (ik noem geen namen) naar de kliniek zien gaan voor de zoveelste keer :wink:

Ik kan mezelf ook enorm vinden in het verhaal van (..)dat een pakje pep vaak sneller op is dan je denkt. zo ben ik mezelf gister enorm tegen gekomen na 3 gram slechte kwaliteit pep 4,5 groen appels(XTC) , 1 gram wiet , 1 gram hasj en wat het meeste werkte voor mij gevoel: 3 nachten wakker. Op dit punt begon ik mensen te zien en te horen op afstand die verdwenen als ik dichter bij kwam, ook voelde ik me enorm bekeken.
nu net wakker en kater valt volgens mij wel mee.
Klaar voor de vakantie met de afspraak met me vrienden dat ik na Freefestival 4 weken geen harddrugs ga gebruiken. moet lukken :grin:

Liesette

Bewuste gebruiker
Real Explorer zei:
Het probleem was ook dat ik tijdens het werk en erna niks meer gegeten had, dus toen ging ik in de avond nog verder met de pep dus zat ong op de 1,5 gram en heeeel wat jointjes verder, ik rookte in de auto de laatste joint en werd in een keer duizelig en kreeg het gevoel dat ik aan het dromen was, wat niet helemaal relaxt is op de snelweg, toen begon met hart echt ziekelijk snel te kloppen kreeg ik het fucking warm en kreeg ik het gevoel alsof ik te veel had genomen(wat ook wel zo was natuurlijk :cry: ) toen heb ik de auto langs de kant gezet met het idee dat het wel wat minder zou worden allemaal maar dat gebeurde allemaal niet natuurlijk. Appart goedje dat speed.

jij met je schamen hier een beetje negatief te doen over het boenpoeder.
Kom kom, de coke kon je niet betalen en respect tonen voor de amfetamine was teveel gevraagd toch ?
Hoe kan iets van 10 eu mijn coke neus pijn doen ?

Zonder voedsel
Zonder slaap
Bijpakken na 12 uur en de slaap overslaan

Met 70% amfeta is de hemel bereikt, voor 80 % coke draait mijn neus de andere kant op richting de pep.
Nooit katers, gewoon 1 bommejte per dag na opstaan (nee geen 950 kiloér)

Liesette

Bewuste gebruiker
stan539 zei:
Speed is super verslavend :(
Ik heb me eigen vrienden (ik noem geen namen) naar de kliniek zien gaan voor de zoveelste keer :wink:

namen zij ook 4 pillen erbij weed en peuken ?

stan ... ik noem geen namen maarre ....

zaten ze er niet toevallig voor de drank ?

Psychedelic

Experimenterende gebruiker
Uit ervaring kan ik zeggen dat afkicken van speed alles behalve meevalt. Ik ben 1,5 jaar verslaafd geweest. Toen ik ermee stopte voelde ik me een maand of 2 lang leeg, futloos, moe, depressief, agressief. Ik had niet de energie om uit huis te gaan en voelde me vanbinnen ongelofelijk onrustig. Ik kon niet meer slapen en als ik af en toe toch in slaap viel had ik hele enge, levensecht lijkende dromen. Ik heb me echt vreselijk gevoeld. Ook kreeg ik last van pleinvrees en angstaanvallen. Ik werd behoorlijk para.
Met dank aan oxazepam en alprazolam heb ik het afkicken doorgezet, en is het gelukt van de speed af te komen.

marko

lysergine25 zei:
je bent pas clean na 1 jaar ouwe ,

maar neem ver nog eentje ... wij doen wel mee.

oraal 120 mg ?

boem boem boem ....

strakkie strak ...
Wat bedoel je daar nou mee? Ik probeer alleen mijn denkpatroon te veranderen, meer niet, omdat het onmogelijke wat veel mensen ervaren toch mogelijk is......daar bedoel ik dus mee dat stoppen voor iedereen mogelijk is, hoe zwaar de steen ook is, omhoog klimmen kan toch ook????

marko

lysergine25 zei:
je bent pas clean na 1 jaar ouwe ,

maar neem ver nog eentje ... wij doen wel mee.

oraal 120 mg ?

boem boem boem ....

strakkie strak ...
Wat bedoel je daar nou mee? Ik probeer alleen mijn denkpatroon te veranderen, meer niet, omdat het onmogelijke wat veel mensen ervaren toch mogelijk is......daar bedoel ik dus mee dat stoppen voor iedereen mogelijk is, hoe zwaar de steen ook is, omhoog klimmen kan toch ook????

marko

Speed als medicijn gebruiken???

Ik heb gelezen dat pep als medicijn gebruikt kan worden. Daar kan ik gerust aan toegeven. Ik dacht nog een paar jaar geleden nadat ik deze site heb benaderd, dat ik er positief over was om te gaan stoppen met speed, omdat ik in der tijd opgenomen was in een afkick kliniek waar ik gedurende een jaar verbleef. Helaas heb ik me vergist en versproken, omdat ik er nog steeds niet vanaf ben. Ik heb nog een week geleden tegen mijzelf gezegd dat ik er geen probleem mee heb om te gaan stoppen. In die week was ik 7 dagen ernstig depri geworden, dat ik besloot vandaag weer te gaan gebruiken. Ik voelde mij weer goed en kon weer mijzelf worden. Daar bedoel ik dus mee, dat ik weer kon functioneren zoals een ieder dat doet in zijn dagelijks leven. 7 dagen was ik gestopt, maar voelde mij gevangen in mijn eigen huis, en durfde mij niet te vertonen in het openbaar. Nu ik heb gebruikt denk ik daar anders over. Hoe kan dat eigenlijk? Is speed dan voor mij een hulpmiddel geworden, nu ik het al een hele tijd gebruikt? (om te weten zo"n 20 jaar) Het is net een medicijn voor mij geworden zoals staat omschreven bij google<speed> Nu ik heb gebruikt kan ik beter functioneren, en doen waar ik zin in heb. Soms neem ik te veel hooi op de vork, dat ik zelfs in staat ben 3 positieve dingen tegelijk te doen!!! What"s happen to me??? Is het dan ook een medicijn of blijft het een illegale drug???
Wie kan mij daar een antwoord op geven??? Gr. Marko

marko

Speed als medicijn te gebuiken

Jazeker is dat waar. Bij mij in ieder geval wel. Ik was net een week geleden gestopt met speed, en er waren meer tegens dan ik had verwacht. Ik heb 7 dagen niets meer gebruikt, waarna ik zeer depressief werd, en niet meer naar buiten ben gegaan, en alles zat mij tegen. De zin van het leven, mijn enthousiasme over vele dingen in het leven, het positief denken was ineens verdwenen. Verder voelde ik mij futloos en bedorven.......Nee sorry mensen het is mij nog niet helemaal gelukt om er een punt achter mijn gebruik te zetten. Want na die 7 dagen ben ik weer gaan gebruiken, en stond de wereld voor me open. Ik denk zeer positief over bepaalde dingen in het leven, kortom"ik heb er zin in". Maar zoals bewezen wordt, is speed ook een medicijn. Nu ik mijzelf weer ben en ik de normale gang van zaken doe, heb ik vandaag of beter gezegd vanaf gisternacht veel positieve gedachten gecreeerd en ben ik veel meer attent geworden op de dingen die belangrijk voor mij zijn. Kortom voel ik mij weer beter, en ben ik weer mijzelf. Ook voel ik mij gelukkig en ken ik weer normaal functioneren wat ik 7 dagen van te voren niet kon. Is speed dan ook als medicijn te gebruiken? Misschien heb ik wel ADHD maar mijn diagnose is schizofrenie. Wie weet daar een antwoord op te geven????? HELP!!!!!!!!!!! Marko :flushed: :confused: :confused: :confused:

ownageNL

Newbie
beste marco

ik snap je vervelende situatie!!
heb zelf een vriend die depressief is en alles aangrijpt om zich beter te voelen!!
misschien beter om de oorzaak te bekijken!!
ben een ex verslaafde met soortgelijke problemen maar ben er bovenop gekomen, je moet naar de oorzaak kijken gast.
speed of amphetamine werken op jouw beloning systeem of te wel serotonine en dopamine en laten je goed voelen. de verslaving erachter is : what comes up must go down and you dont want the down :wink:. dus blijf je terug keren.
wat ik je aanraad is de volgende vraag: wat maakt het me om die troep te gebruiken? en dat aan te pakken.
speed of welke elke drugs heeft geen oplossing voor je
kweet het laat je beter voelen dan dat je nu doet maar dat is een tijdelijke oplossing!!
ligt niet aan de drugs het licht aan je probleem waarom je drugs gebruikt
denk daar over na
wil je wat van je leven maken dan stop met die rotzooi en laat je helpen
zijn genoeg medicijnen die je de dag door helpen

greetz

Bovenaan