Vraag: gesteld op: 30 April 2006
Ik heb een vraag over niet kunnen slapen na het gebruik van speed.
Als ik op een zaterdagavond speed heb gebruikt (gesnoven) dan heb ik zeer grote moeite om in slaap te komen.
Ik blijf dan meestal de hele zondag wakker, maar wil van zondag op maandagnacht wel graag slapen, maar zelfs dit gaat niet of nauwelijks.
Is dit iets wat "tussen je oren" zit, of heeft dit te maken met het biologische of lichamelijk gestel van dat moment?
Is het gevaarlijk om dan een slaapmiddel (downer) te nemen?
Is het gebruik van speed in combinatie met een downer (valium, oxacepam 50 etc.) extra risicovol?
Alvast bedankt.
Groet
Speedy J
Antwoord:
Beste vraagsteller,
wat jij beschrijft is normaal. Zal ook wel te maken hebben met de hoeveelheden speed die je gebruikt. in ieder geval is het niet abnormaal om niet te kunnen slapen van zondag op maandag na een nacht gebruik en een dag wakker zijn.
Ik snap ook wel dat je graag zou slapen en dat je er een middel voor wilt maar wees daar heel voorzichtig mee. Speed is een middel wat je lichaam kan uitputten en als je niet zorgt dat je je gebruik in de hand houdt kun je er verslaafd aan raken. Zeker als je middelen gaat nemen die het effect van speed wegnemen. Mijn advies zou dan eerder zijn om minder speed te gebruiken tot een nivo dat je wel slaapt de volgende nacht. Dat is veel gezonder dan drugs met drugs bestrijden want kalmerende middelen zijn feitelijk ook drugs.
Als je overigens besluit toch wat te nemen zou ik niet die oxazepam 50 pakken want dat is gelijk wel een hele zware. dan lijkt me 10 mg. een beter alternatief. 50 is namelijk de zwaarste die er is.
groeten
jeroen berkvens (medewerker brijder verslavingszorg)
www.brijder.nl