Slapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

ljuv

DF-koningin
ik snap het niet hoor... lezen mensen niet of ben ik echt zo onduidelijk dat alleen enkele hier zoals jij het snapt? Ben ik nou zo moeilijk te begrijpen, ligt dit aan mij.... of ... ?
Hahaha nee ligt niet aan jou😂
Maar ook niet per se aan die andere mensen. Je wordt gewaardeerd hier dus het is kut als we je zien struggelen. Heel stom maar heel menselijk: mensen willen je dan helpen. En dat doet iedereen altijd vanuit diens eigen referentiekader. En eerlijk: insomnia is echt een van de meest slecht te begrijpen problemen. Naast menstruatiecomplicaties dan😜 Daar komt ook nog eens bovenop dat we op een drugsforum zitten en heel veel mensen voorbij zien komen die
wél verregaande gevolgen op hun slaap hebben gehad dóór drugsgebruik. En heel veel mensen die dat met hun verslavingskoppie bleven ontkennen…
Dus mensen beredeneren gewoon snel vanuit hun eigen perspectief, en soms te oplossingsgericht. En eerlijk… dat referentiekader van @_shikantaza heeft niet alleen hemzelf, maar heel veel mensen hier heel goed geholpen. Dus ik snap wel waardie vandaan komt.

Maar dat neemt niet weg dat dat frustrerend kan zijn. En dat je hier soms ook gewoon lekker moet kunnen venten zonder goedbedoelde adviezen…
Heb je inmiddels al iets van lotgenotencontact gevonden??

Schapenlul indd

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Wel strikt bij schapen houden. Ik heb ooit geiten geteld, maar dan ga je al gauw in tientallen, honderdtallen, duizendtallen, enz. tellen. En als je dan de volgende ochtend bedenkt hoeveel je geteld hebt, klopt dat niet. Dan heb je dus een geitenpaadje genomen en wie houd je dan voor de gek?
Heb ik toch al zo lang deze slaap problemen en heb van tellen echt nog nooooit gehoord. Klinkt ontzetten logisch..... Ik ga het echt proberen !
Beste tip die ik tot nu ooit heb gehad is om in ieder geval mijn ogen dicht te doen. Ik moet zeggen... ogen dichtdoen helpt ook wel eens.
Misschien iets voor jou betere nachtjes? Al eens geprobeerd? Kenner als jij wist dit vast al toch?

Hahaha nee ligt niet aan jou😂
Maar ook niet per se aan die andere mensen. Je wordt gewaardeerd hier dus het is kut als we je zien struggelen. Heel stom maar heel menselijk: mensen willen je dan helpen. En dat doet iedereen altijd vanuit diens eigen referentiekader. En eerlijk: insomnia is echt een van de meest slecht te begrijpen problemen. Naast menstruatiecomplicaties dan😜 Daar komt ook nog eens bovenop dat we op een drugsforum zitten en heel veel mensen voorbij zien komen die
wél verregaande gevolgen op hun slaap hebben gehad dóór drugsgebruik. En heel veel mensen die dat met hun verslavingskoppie bleven ontkennen…
Dus mensen beredeneren gewoon snel vanuit hun eigen perspectief, en soms te oplossingsgericht. En eerlijk… dat referentiekader van @_shikantaza heeft niet alleen hemzelf, maar heel veel mensen hier heel goed geholpen. Dus ik snap wel waardie vandaan komt.

Maar dat neemt niet weg dat dat frustrerend kan zijn. En dat je hier soms ook gewoon lekker moet kunnen venten zonder goedbedoelde adviezen…
Zeg je weer goed inderdaad. Mooi samen gevat en ik waardeer jou ook enorm :praying2: :blushing:.... seriusoe !

Morgen ga ik weer naar Brijder en zal ik het zeker even vragen ... :thumbsup2:... vandaag niet aan toegekomen want de file was open met een lange band en een lekke brug, dus daar ging veel tijd in zitten. (lees: vergeten, uitgesteld en vergeten)
Schapenlul indd
Geitenlul toch?

ljuv

DF-koningin
Beste tip die ik tot nu ooit heb gehad is om in ieder geval mijn ogen dicht te doen. Ik moet zeggen... ogen dichtdoen helpt ook wel eens.
Misschien iets voor jou betere nachtjes? Al eens geprobeerd? Kenner als jij wist dit vast al toch?
Ik heb begrepen dat een PAIS aandoening ook zeer goed helpt! Protip!

No cap bro💕

Ik ben wel heel benieuwd naar het vervolg en als eeuwige optimist zal ik erin blijven geloven. Maar het klinkt als een heel pittig traject. Succes weer morgen!!

_shikantaza

Badass junkie
Sorry @Mezelf het was niet mijn bedoeling om frustratie toe te voegen aan een al frustrerende situatie.

Ik heb jouw post inderdaad maar met een half oog gelezen, en daarmee jou en jouw post tekort gedaan.

Haastige spoed is zelden goed... ik hoop dat je snel de nachtrust vindt die je verdient.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Sorry @Mezelf het was niet mijn bedoeling om frustratie toe te voegen aan een al frustrerende situatie.

Ik heb jouw post inderdaad maar met een half oog gelezen, en daarmee jou en jouw post tekort gedaan.

Haastige spoed is zelden goed... ik hoop dat je snel de nachtrust vindt die je verdient.
Vond het al iets vreemd vanuit jou maar een geweldig voorbeeld wat er dus vaak gebeurd. In die zin goed dát het gebeurde... wist natuurlijk dat je het niet zo bedoelde :wink:
Maar hartstikke bedankt dat je erop terugkomt :praying2: ..

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Nou gaat allemaal niet helemaal lekker. Ben nu wel een paar weken verder met de slaap therapie en zit nu in de week met slaapdeprivatie.

Dit houdt in dat ik elke dag me wekker zet om 5 uur en sowieso niet later dan 05:30 eruit ga ongeacht hoe laat ik in slaap val.
Nou is het dus zo dat ik nu al 3 nachten op een rij tegen de klok van half 2 's nachts aan heb gekeken om vervolgens dus 3 a 3,5 uur later er te gaan/moeten.
Wat dus nog een uur korter is dan mijn gemiddelde van afgelopen jaar....

Ik merk emotioneel zwakker te worden en en denk aan niks anders dan slaap.... maar kan NIET slapen !~!

Waar ik helemaal wel een keertje klaar mee ben is dat aan wie ik me hierover ook me uit. IEDEREEEEN heeft slaapproblemen.... ja heb ik ook zeggen ze dan!

. . ... . ROT OP ! Nee dat heb je niet !
...
Ja je zou langer willen slapen ja...je hebt hier een daar een slechte nacht ja... of een slechte week zelfs...of je moet elke nacht 1 of 2 x plassen ja.....

Dat is dus niet wat echte slaap problemen zijn !! slaap eens een periode 4 uur gemiddel ongeacht hoe moe je bent... 1 week maar
Daar zit ik nu bijna 26 maanden in........

En nee ik heb de FOKKING zonnebank verlichting niet recht in me ogen schijnen middernacht NEE
Ja bij jou werkt een boek lezen.... ja bij jou werkt een theetje ... ja bij jou werkt niets drinken uren van te voren... ja bij helpt dit of dat.... FIJN VOOR JE !

Denk iedereen nou echt dat als er letterlijk de spoken in je ooghoeken begint te lopen door slaap tekort, er dan niet al vanalles tot in den treure is geprobeerd !?
Ik kan verdomme een heel wikipedia over slaap hygiene schrijven....

Echt damnnnn... zat ben ik het die onbegrip... !

Sorry maar ik moest even ergens van me aframmen,.... misschien licht ik het nader nog toe... voor nu is het eruit met een paar deuken in mn toetsenbord.

Veel mensen hebben geen idee hoe je je voelt met een structureel extreem slaaptekort. Dat is verschrikkelijk inderdaad. Beïnvloedt (sloopt) letterlijk je volledige functioneren.

Digital hug en veel succes met het traject!

merelkerel12

Belezen gebruiker
Ik heb vannacht de zoveelste slapeloze nacht gehad sinds mijn Benzo & phenibut afbouw/behandeltraject desondanks slaaphygiene etc etc. Wat doen jullie tijdens zo'n nacht en hoe brengen jullie de dag erna door?

edit: had al slaapproblemen sinds ik jong was en menstruatiecyclus speelt ook een enorme rol bij mij

• Care
Waarderingen: ljuv

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Sterkte aan iedereen toegewenst die hier last van hebben. Zelf slaap ik vaak waar ik vaak wordt onderbroken door mijn chronische zenuwpijn. Niets aan te doen 10 jaar na de diagnose is er nog steeds niets voor gevonden op medicijnen na.

Heb een tijdje moeten stoppen tijd terug voor een polysomnografie (slaap onderzoek via neuroloog) waardoor ik eindelijk ook wist waarom ik vaak meer slaap nodig heb als. Ik droom afgerond q derde minder als een 'gezonde' slaap. Plus blijk ik erg gevoelig voor geluid. Kan met deze informatie in ieder geval mijn ritme aanpassen en zet meestal rustgevende ambient sleepy music aan in een loop. Wordt op die manier stuk minder snel wakker door andere externe geluiden.

Maar nogmaals mijn steun aan de slechte (probleem) slapers! Ken het niet zo extreem als bijvoorbeeld @Mezelf maar ben er absoluut bekend mee. (Zag eruit als een Alien met zoveel snoeren op mijn hoofd en zuurstof slangetje bij mijn neus en overal sensoren restless legs kwam er ook uit maar wist dit al omdat ik vaak krampen in de kuit kreeg tijdens het slapen.
Maar was lastig de test te krijgen moest eerst van benzodiazepines af zijn en weer zo 'normaal' (slecht helaas) mogelijk slapen. Kan het wel aanraden mocht je denken aan slaapstoornis(sen) Gaat hier nu veel beter😇 Slaap beïnvloed zoveel meer als alleen maar dingen verwerken en rusten..

Sterkte allemaal!

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
restless legs
Die zijn ook zo irritant he... had ik ook met de opiaten afkick.. Gevoel alsof er 5 marathons aan energie in me bovenbenen zaten. Kan je goed gek maken ja :praying2:.

edit: Maaaaar ik heb wel al 24uur geslapen.

Vanaf maandag gerekend....

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Kort update en dit is even kopie paste uit een pm gesprek hier maar vond het wel iets toevoegen om het hier ook te plaatsen:
--------------

Vannacht was het maar weer max 3uur geslapen trouwens :disappointed: zeker een uur na dit slaapje in bed gelegen met het idee nog helemaal niet geslapen te hebben en dus nog steeds wakker te liggen.
Wist pas toen ik paar uur geslapen had toen ik uit de bed ging en de tijd zag 🤪 ...

Of dit allemaal zo goed is/veilig of verstandig dit zo door te zetten begint toch 1 van me stemmetjes hier zich af te vragen....

Als het nog iets doorzet hoef ik niet eens meer te focussen, zoals vannacht, om de stemgeluiden uit me waaier te horen....
Dus als er vannacht weer geestelijk slapeloosheid dingetjes optreden, die ik alleen ken/kon van gehele weekenden doorhalen op pep, dat het dan toch maar tijd is weer serieus en versnelt met het huisdoktertje gesproken moet worden.... :shrugman:.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
"Attention To all Insomnians !!
All you have to do to fall asleep !!

Is Lie on your bed !!"

Te toepasselijk om niet toe te voegen 🤭🥱

Maar het gaat toch maar doktertje worden denk ik..... .. .🥺

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Nou kom nu net terug van ha die me verhaal heeft aangehoord en gaf aan dat ze erover moet nadenken en informeren wat juiste route is.
Wel voor de week serquel meegekregen a 25mg per dag. Maar 10 stuk voorgeschreven zodat er naar wens iets meer genomen kan worden.
Wel streng het advies gekregen om het dan ook daadwerkelijk te nemen. Woensdag telefonische afspraak om eventuele mogelijkheden verder te bespreken.

Vannacht wel ongeveer 5uur geslapen.
Heb echter wel op de bank geslapen want ik was bang dat als ik naar bed zou gaan, ik weer te wakker zou zijn om in slaap te vallen...

Gister bijna alles maar vandaag ook totaal geen rare dingetjes meer.

Maar het is allemaal maar wel raar hoor.
Ik ben doodop en enkel wat huishouden en wandelingtje bijna dagalijk is alles wat ik doe.
Het frustreerd me ergens gerust want ik wil zoveel en ik weet ook precies wat daarvoor moeten gebeuren.
Ook schommelt mijn emotie hier en daar duidelijk met de vermoeidheid mee... Zoals hier eerder is te lezen en die uit ik misschien te snel tegenover de goede momenten want:

Ik kan echt zeggen dat ik vreemd genoeg ook erg vaak goed voel in me hoofd.
Met meditatie ben echt dik binnen een minuut in de volledig serene "niks" en rust ... en kan daar zo een uur(en) in zitten zo niet langer..
Ik heb momenten dat ik gewoon hardop moet lachen voor niks want dan bekruipt er zomaar een verlichte inzicht of verliefd gevoel mij...
Zie nieuwe verbanden, connecties en voel me somehow erg verbonden met alles om mij heen...
Het lijkt zelfs of ik alles in iedereen wat liever vind ofzooo .. ?

Dan zijn er zomaar ook momenten dat alles van dat weg is en alleen de vermoeidheid overblijft met hier daar emotie en irritatie ....
Maar ik denk dat zeker 80% van de dag dat ik me eigenlijk best in peace voel...
Meer, of eigenlijk anders dan ik eerder heb gevoeld...

Wil niet gek klinken maar het voelt alsof er iets kosmisch staat te gebeuren binnen afzienbare tijd.
Zijn dit wanen door oververmoeidheid offf..... ?

Jester

Experimenterende gebruiker
Ik voel je frustratie helemaal door het beeld heen. Ik kan er zelf ook heel slecht tegen als mensen met goed bedoelde adviezen vanuit hun eigen ervaringen komen. Ze bedoelen het zeker goed, daar twijfel ik ook echt niet aan, maarrr de ene situatie is gewoon niet met de andere situatie te vergelijken.

Ik las dat je behoefte hebt aan lotgenoten contact, zelf heb ik een hele tijd geleden op een forum gezeten met andere mensen met slaapproblemen, en ik voelde me wel echt heel erg gehoord daar. Wel een kleine disclaimer, de verhalen die je daar leest zijn wel echt insane, gaat wel een stuk verder dan vermoeidheid hallucinaties etc, maar dat zijn dan veelal ook mensen van 60+ die er al meer dan 50 jaar last van hebben. Aan de ene kant niet echt fijn om te lezen omdat je dan echt denkt van goddamn, hopelijk ben ik er tegen die tijd wel vanaf.. Maar de dingen die ze schrijven zijn wel echt heel erg herkenbaar en dat doet dan ergens wel goed.. ofzo.. Al gun je ook niemand die hell natuurlijk.
Weet alleen helaas niet meer hoe dat forum precies heet, maar als je wat googlet met de woorden slaapstoornis forum o.i.d. dan heb je d'r vast zo wat gevonden haha.

Waarschijnlijk bestaan er ook wel fysieke lotgenoot groepen voor insomnia? Maar daar moet je dan natuurlijk wel de energie voor hebben, dus een forum is wel wat laagdrempeliger denk ik zelf dan.

Hoop dat je er misschien iets aan hebt! Seroquel heeft mij (oke, voor een tijdje,) wel goed geholpen, dus hopelijk jou ook! :praying:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik voel je frustratie helemaal door het beeld heen. Ik kan er zelf ook heel slecht tegen als mensen met goed bedoelde adviezen vanuit hun eigen ervaringen komen. Ze bedoelen het zeker goed, daar twijfel ik ook echt niet aan, maarrr de ene situatie is gewoon niet met de andere situatie te vergelijken.

Ik las dat je behoefte hebt aan lotgenoten contact, zelf heb ik een hele tijd geleden op een forum gezeten met andere mensen met slaapproblemen, en ik voelde me wel echt heel erg gehoord daar. Wel een kleine disclaimer, de verhalen die je daar leest zijn wel echt insane, gaat wel een stuk verder dan vermoeidheid hallucinaties etc, maar dat zijn dan veelal ook mensen van 60+ die er al meer dan 50 jaar last van hebben. Aan de ene kant niet echt fijn om te lezen omdat je dan echt denkt van goddamn, hopelijk ben ik er tegen die tijd wel vanaf.. Maar de dingen die ze schrijven zijn wel echt heel erg herkenbaar en dat doet dan ergens wel goed.. ofzo.. Al gun je ook niemand die hell natuurlijk.
Weet alleen helaas niet meer hoe dat forum precies heet, maar als je wat googlet met de woorden slaapstoornis forum o.i.d. dan heb je d'r vast zo wat gevonden haha.

Waarschijnlijk bestaan er ook wel fysieke lotgenoot groepen voor insomnia? Maar daar moet je dan natuurlijk wel de energie voor hebben, dus een forum is wel wat laagdrempeliger denk ik zelf dan.

Hoop dat je er misschien iets aan hebt! Seroquel heeft mij (oke, voor een tijdje,) wel goed geholpen, dus hopelijk jou ook! :praying:
Heel erg bedankt @Jester !
Ik had al wel even om me heen gekeken en de kwam daarbij somnio forum tegen en ben wat aan het rondlezen op stichting slapeloosheid.
Ook forum als viva heb ik gekeken maar daar moet er al flink gefilterd worden tussen slechte slaper dat met een kruidje als valariaan is op te lossen en de gevallen die alles al geprobeerd heeft. Ik ben hier en daar ook zeker vergelijkbare verhalen tegengekomen.
Nog niet actief aan het deelnemen maar denk dat ik vandaag of morgen toch hier en daar een poging ga wagen.... Stiekem moet ik ook een beetje toegeven dat ik wat bang ben om weer niet volledig begrepen te worden.. Maar je hebt gelijk, ik moet het ook gewoon doen en niks verwachten .

Nou moet ik zeggen dit gister totaal vergeten ben op te noemen bij de ha. Dus heb ik het nu even op briefje geschreven zodat ik het morgen niet vergeet te vragen tijdens het telefonsich consult. Al is misschien vergeten een verkeerd woord.

Vannacht was het de voor mij gebruikelijke 4,5uur slaap. En hoewel moe, heb ik nu weer totaal geen last van wat voor hallucinatie dan ook.
Grootste verschil is dat ik nu weer bewust inslaap en wakker geworden ben.

Tegelijkertijd merk ik nu ook dat het vredige gevoel minder is dan op de "slechte" dagen hiervoor.
Wat mij toch wat laat neigen dat dit meer richting wanen was dan dat ik me daadwerkelijk op de "normale" manier goed voelde zeg maar....

Ben benieuwd met wat de dokter gaat komen morgen. Ik begin wel klaar te raken voor de volgende stap/poging.

Jester

Heel erg bedankt @Jester !
Ik had al wel even om me heen gekeken en de kwam daarbij somnio forum tegen en ben wat aan het rondlezen op stichting slapeloosheid.
Ook forum als viva heb ik gekeken maar daar moet er al flink gefilterd worden tussen slechte slaper dat met een kruidje als valariaan is op te lossen en de gevallen die alles al geprobeerd heeft. Ik ben hier en daar ook zeker vergelijkbare verhalen tegengekomen.
Nog niet actief aan het deelnemen maar denk dat ik vandaag of morgen toch hier en daar een poging ga wagen.... Stiekem moet ik ook een beetje toegeven dat ik wat bang ben om weer niet volledig begrepen te worden.. Maar je hebt gelijk, ik moet het ook gewoon doen en niks verwachten .

Nou moet ik zeggen dit gister totaal vergeten ben op te noemen bij de ha. Dus heb ik het nu even op briefje geschreven zodat ik het morgen niet vergeet te vragen tijdens het telefonsich consult. Al is misschien vergeten een verkeerd woord.

Vannacht was het de voor mij gebruikelijke 4,5uur slaap. En hoewel moe, heb ik nu weer totaal geen last van wat voor hallucinatie dan ook.
Grootste verschil is dat ik nu weer bewust inslaap en wakker geworden ben.

Tegelijkertijd merk ik nu ook dat het vredige gevoel minder is dan op de "slechte" dagen hiervoor.
Wat mij toch wat laat neigen dat dit meer richting wanen was dan dat ik me daadwerkelijk op de "normale" manier goed voelde zeg maar....

Ben benieuwd met wat de dokter gaat komen morgen. Ik begin wel klaar te raken voor de volgende stap/poging.

Geen dank!!
Goed dat je zelf ook al wat rondgekeken hebt op internet! En ja, de gewone slechte slapers zitten er helaas altijd wel tussen, ik kan me er ook erg aan irriteren maar denk ook wel van: voor hen is het óók vervelend, weinig slaap doet de mens ook niet veel goeds. En hun slaap probleempjes bagatelliseren maakt die van ons niet minder erg haha :wink:

En ik snap heel goed dat je bang bent voor onbegrip. Ik praat er zelf ook heel weinig over om die reden, maar probeer de mensen die aankomen met de ‘standaard tips’ die je 20 jaar geleden al tig keer geprobeerd hebt echt te negeren. Is lastig, vooral met slaaptekort haha I know. Je kan er altijd bij schrijven dat je niet op zoek bent naar de gouden tip maar vooral even goed wil ventileren met ‘gelijkgestemden’ omdat dat ook gewoon fijn is.

Dat vredige gevoel door slaaptekort wat je omschreef vergelijk ik wel eens met de manie-kant die mensen met borderline kunnen hebben. Het is totaal niet hetzelfde natuurlijk, maar voor mij kan het ook voelen alsof ik opeens in een soort high zit, zeer productief of creatief ben, nog minder slaap en toch opeens totaal niet meer moe (of gewoon compleet over de moeheid heen?) en alles voelt dan ook vredig, rustig, goed,.. tot de crash. En dan staat de slaap hallucinatie opeens weer in de keuken haha. Die van mij is een soort schim ofzo met een hoed? Maar t kan ook random andere shit zijn. Laatst was ik mn handen aan t wassen en zag ik opeens een huge spin over mn handen lopen, schrok me helemaal de #$%*&@€, want hóé dan, een spin onder de kraan.
Ik denk nu ook wel van wauw mensen moeten echt denken dat ik aan de drugs zit ofzo, maar ik ben al 1,5 jaar clean mensen!! 😂

Maar oke lang verhaal kort, slaaptekort doet echt crazy shit met je wat mensen die t niet in zo’n mate ervaren hebben niet helemaal zullen begrijpen. Misschien maar beter ook? Niet slapen is nog slechter voor je dan niet eten.

Ik hoop echt voor je dat je dokter met iets zinnigs komt! Keep us updated!

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik hoop echt voor je dat je dokter met iets zinnigs komt! Keep us updated!
Wederom bedankt ! Zal ik zeker doen en op de rest ga ik zeker ook nog reageren wanneer ik daar weer wat energie voor heb.
Het is in iedergeval weer zeer herkenbaar :praying2:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik heb vannacht dan toch 5uur geslapen 🥳. Of eigenlijk vanmorgen want ik sliep ondanks de seroquel wel heel laat pas in.
Voelt nu al als een wereld van verschil. Ga nu nog geen marathon lopen maar ik denk wel een mooie dag om het niet alleen bij de "moetjes" te houden.

Rond 2 uur zou ik door de ha gebeld worden dus ben benieuwd....spannoond

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Nou zojuist met de dokter gesproken en ik zou binnen een week gebeld gaan worden voor het maken van een afspraak bij de slaappoli.
Dan zal er hoogstwaarschijnlijk .... eerst een meetapparaat meegegeven worden die ik tijdens slaap op/om moet gaan doen.
Dan kan er eerst bepaalde blokkades etc mee uitgesloten worden. Denkende aan apneu bijv......

1 stemmetje in mij zegt wat een traag gedoe allemaal want zal vast niet met iets van dit te maken hebben,
maar natuurlijk is dit wel de beste aanpak..

Jester

Nou zojuist met de dokter gesproken en ik zou binnen een week gebeld gaan worden voor het maken van een afspraak bij de slaappoli.
Dan zal er hoogstwaarschijnlijk .... eerst een meetapparaat meegegeven worden die ik tijdens slaap op/om moet gaan doen.
Dan kan er eerst bepaalde blokkades etc mee uitgesloten worden. Denkende aan apneu bijv......

1 stemmetje in mij zegt wat een traag gedoe allemaal want zal vast niet met iets van dit te maken hebben,
maar natuurlijk is dit wel de beste aanpak..

Oh heel fijn dat je eindelijk betere hulp krijgt dan alleen maar “ga op tijd naar bed” of “probeer deze pillen” in ieder geval! En na een week is snel hoor haha, hier is de wachttijd 2 jaar 🙃

Ze moeten natuurlijk eerst inderdaad dingen uitsluiten voor ze verder kunnen kijken, kost helaas wat tijd.. Maar hopelijk kun je dr uiteindelijk verder mee!

Heb je eigenlijk zelf enig idee wat het ongeveer kan zijn? Gaat je brein niet uit waardoor je wakker blijft, word je heel vaak wakker of word je na een paar uur alweer klaarwakker wakker, of, wat ze ook wel eens zeggen, mensen met ADHD maken later pas melatonine aan?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
en alles voelt dan ook vredig, rustig, goed,.. tot de crash. En dan staat de slaap hallucinatie opeens weer in de keuken haha. Die van mij is een soort schim ofzo met een hoed? Maar t kan ook random andere shit zijn. Laatst was ik mn handen aan t wassen en zag ik opeens een huge spin over mn handen lopen, schrok me helemaal de #$%*&@€, want hóé dan, een spin onder de kraan.
Zijn voornamelijk in de ooghoeken dat er dan zomaar een schaduw voorbij komt. Of omdat er een maatje die avond ervoor was ik de volgende dag overdag zomaar tegen hem wil praten terwijl hij er al lang niet meer is. Maar voelt dan wel zo....
En geluiden dan .. had echt van die gerommeld en gebonk achtige geluiden waarvan ik dan ergens weet dat het er niet is toch deed het me een keer doen kijken.

Heb je eigenlijk zelf enig idee wat het ongeveer kan zijn? Gaat je brein niet uit waardoor je wakker blijft, word je heel vaak wakker of word je na een paar uur alweer klaarwakker wakker, of, wat ze ook wel eens zeggen, mensen met ADHD maken later pas melatonine aan?
Voordat ik de Dex nam was het en moeilijk in slaap komen en na paar uur klaarwakker maar sinds de Dex slaap ik 's avond wel wat makkelijker in.
Meestal binnen het uur dat ik dan wel slaap. Alleen maakt het dus niet echt uit hoe moe ik ben of hoe laat ik ga slapen, na 4uur gemiddeld word ik gewoon weer klaar wakker. Vaak ook in een oogwink... Net aan beseffende dat ik even weg ben geweest.

Op die keren van afgelopen weekend na dan en trouwens dat was ook nog overdag en from out of nowhere dat ik zomaar echt tijd mis....

Verder weet ik of eigenlijk een sterk vermoeden dat ik wel knarsetand in mijn slaap maar apneu zal het niet zijn. Piekeren kan ik het ook niet noemen als is mijn hoofd gerust actief en min of meer altijd wel met iets bezig maar of ik dat piekeren kan noemen.....

Hoe is dit nu in grote lijnen met jou dan wat betreft slaap?

Jester

Zijn voornamelijk in de ooghoeken dat er dan zomaar een schaduw voorbij komt. Of omdat er een maatje die avond ervoor was ik de volgende dag overdag zomaar tegen hem wil praten terwijl hij er al lang niet meer is. Maar voelt dan wel zo....
En geluiden dan .. had echt van die gerommeld en gebonk achtige geluiden waarvan ik dan ergens weet dat het er niet is toch deed het me een keer doen kijken.

Voordat ik de Dex nam was het en moeilijk in slaap komen en na paar uur klaarwakker maar sinds de Dex slaap ik 's avond wel wat makkelijker in.
Meestal binnen het uur dat ik dan wel slaap. Alleen maakt het dus niet echt uit hoe moe ik ben of hoe laat ik ga slapen, na 4uur gemiddeld word ik gewoon weer klaar wakker. Vaak ook in een oogwink... Net aan beseffende dat ik even weg ben geweest.

Op die keren van afgelopen weekend na dan en trouwens dat was ook nog overdag en from out of nowhere dat ik zomaar echt tijd mis....

Verder weet ik of eigenlijk een sterk vermoeden dat ik wel knarsetand in mijn slaap maar apneu zal het niet zijn. Piekeren kan ik het ook niet noemen als is mijn hoofd gerust actief en min of meer altijd wel met iets bezig maar of ik dat piekeren kan noemen.....

Hoe is dit nu in grote lijnen met jou dan wat betreft slaap?

Ohh ja dat van de ooghoeken ken ik ook zeker! Dat er opeens een schaduw voorbij komt of op je af lijkt te springen ofzo?
Voelt het dan de volgende dag zeg maar voor je ook alsof het niet de volgende dag is? Alsof alle dagen samen eigenlijk 1 lange dag zijn? Je hersenen gaan natuurlijk ook rare dingen doen/denken als je slaaptekort hebt haha.

Wel fijn dat je door de dex makkelijker in slaapt! Bij ADHD medicatie kan er soms ook wel eens juist het tegenovergestelde gebeuren.
Heel vervelend en frustrerend om dan na 4 uurtjes weer helemaal klaarwakker te zijn. Ook dat mensen dan vaak denken van ohh dan ben je de volgende avond wel moe genoeg om wel door te slapen, maar zo werkt het niet (altijd) nee.
Klinkt voor mij ook niet echt als slaap apneu nee, en piekeren tja, ik denk ook altijd maar: als je nachten wakker ligt, natuurlijk slaat je hoofd dan op hol.

Ik heb de afgelopen 2 jaar een beetje geaccepteerd dat het is wat het is, ik heb sinds de middelbare school eigenlijk (ben ondertussen trouwens 28jr) vooral het probleem dat ik gewoon echt onmogelijk in slaap val. Op de basisschool had ik precies wat jij hebt, paar uurtjes slaap en dan werd ik midden in de nacht klaarwakker wakker en ging ik maar op mijn kamer spelen tot de fam wakker werd. Maar op de een of andere manier is dat op een gegeven moment dus omgedraaid naar helemaal niet meer in slaap kunnen vallen, wiet heeft me toen een hele tijd goed geholpen tot het juist tegen ging werken (wat ik op het moment zelf natuurlijk totaal niet in wilde zien :wink: ) en toen heb ik er ook therapie voor gehad, ik denk dat het CBT-i heette? Maar hoe meer ik er mee bezig ging hoe erger het werd, tot de rock bottom 2 jaar geleden toen was ik 6 dagen/5 nachten wakker en ik hoef jou denk ik niet uit te leggen hoe g e k je dan wordt (zonder drugs dus haha maar met drugs zul je wellicht ook gek worden). Dus toen gestopt en besloten om er even niks meer tegen te doen.
De acceptatie heeft er bij mij voor gezorgd dat de stress er af is en ik er niet meer tegen vecht, ik werk in de horeca bij een tent die pas om 16u open gaat, maarr ga binnenkort switchen van baan waarbij ik eens in de 3 weken wel een week lang zeer vroeg mijn bed uit moet dus ik probeer het nu heel rustig weer een beetje normaler te trekken. Waar stiekem dus ook wel wat spanning bij komt kijken. Ik hoop wel echt dat ik het zelf zo iets recht kan trekken! Want wil eigenlijk ook niet meer dat het mijn leven zo beïnvloedt, ik kan bijvoorbeeld nooit 's morgens iets doen, ben standaard fucking moe waardoor ik 40 uur werk per week niet haal maar wel graag zou willen want workaholic in hart en nieren, en de dagen voelen toch wel vrij kort aan als je om 7u gaat slapen en om 13u je bed uitkomt. Heb wel slaap medicatie anders slaap ik dus helemaal niet, maar als het me zelf niet lukt om het wat recht te trekken ben ik ook wel van plan om opnieuw hulp te zoeken, al heb ik daar ook echt geen zin in haha
Dus ja, dat in het kort!

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ohh ja dat van de ooghoeken ken ik ook zeker! Dat er opeens een schaduw voorbij komt of op je af lijkt te springen ofzo?
Voelt het dan de volgende dag zeg maar voor je ook alsof het niet de volgende dag is? Alsof alle dagen samen eigenlijk 1 lange dag zijn? Je hersenen gaan natuurlijk ook rare dingen doen/denken als je slaaptekort hebt haha.

Wel fijn dat je door de dex makkelijker in slaapt! Bij ADHD medicatie kan er soms ook wel eens juist het tegenovergestelde gebeuren.
Heel vervelend en frustrerend om dan na 4 uurtjes weer helemaal klaarwakker te zijn. Ook dat mensen dan vaak denken van ohh dan ben je de volgende avond wel moe genoeg om wel door te slapen, maar zo werkt het niet (altijd) nee.
Klinkt voor mij ook niet echt als slaap apneu nee, en piekeren tja, ik denk ook altijd maar: als je nachten wakker ligt, natuurlijk slaat je hoofd dan op hol.

Ik heb de afgelopen 2 jaar een beetje geaccepteerd dat het is wat het is, ik heb sinds de middelbare school eigenlijk (ben ondertussen trouwens 28jr) vooral het probleem dat ik gewoon echt onmogelijk in slaap val. Op de basisschool had ik precies wat jij hebt, paar uurtjes slaap en dan werd ik midden in de nacht klaarwakker wakker en ging ik maar op mijn kamer spelen tot de fam wakker werd. Maar op de een of andere manier is dat op een gegeven moment dus omgedraaid naar helemaal niet meer in slaap kunnen vallen, wiet heeft me toen een hele tijd goed geholpen tot het juist tegen ging werken (wat ik op het moment zelf natuurlijk totaal niet in wilde zien :wink: ) en toen heb ik er ook therapie voor gehad, ik denk dat het CBT-i heette? Maar hoe meer ik er mee bezig ging hoe erger het werd, tot de rock bottom 2 jaar geleden toen was ik 6 dagen/5 nachten wakker en ik hoef jou denk ik niet uit te leggen hoe g e k je dan wordt (zonder drugs dus haha maar met drugs zul je wellicht ook gek worden). Dus toen gestopt en besloten om er even niks meer tegen te doen.
De acceptatie heeft er bij mij voor gezorgd dat de stress er af is en ik er niet meer tegen vecht, ik werk in de horeca bij een tent die pas om 16u open gaat, maarr ga binnenkort switchen van baan waarbij ik eens in de 3 weken wel een week lang zeer vroeg mijn bed uit moet dus ik probeer het nu heel rustig weer een beetje normaler te trekken. Waar stiekem dus ook wel wat spanning bij komt kijken. Ik hoop wel echt dat ik het zelf zo iets recht kan trekken! Want wil eigenlijk ook niet meer dat het mijn leven zo beïnvloedt, ik kan bijvoorbeeld nooit 's morgens iets doen, ben standaard fucking moe waardoor ik 40 uur werk per week niet haal maar wel graag zou willen want workaholic in hart en nieren, en de dagen voelen toch wel vrij kort aan als je om 7u gaat slapen en om 13u je bed uitkomt. Heb wel slaap medicatie anders slaap ik dus helemaal niet, maar als het me zelf niet lukt om het wat recht te trekken ben ik ook wel van plan om opnieuw hulp te zoeken, al heb ik daar ook echt geen zin in haha
Dus ja, dat in het kort!
Heel erg bedankt voor de tijd en moeite en het delen van jou ervaring.
Ik ga hier zeker nog op terugkomen :praying2:

Voor nu wens ik je het allerbeste toe en een fijne gelukkige dag !

De Zandman

DF-koning
Ik heb zware insomnia, en slaap altijd heel slecht, @Mezelf
Zeker als je enkele nachten achter elkaar te weinig slaap krijgt!
Ik heb twee onderzoeken naar slaapproblemen gehad.
Het was daar in een kliniek een nacht proberen te slapen, dat begint om 11 uur s'avonds met een EEG.
Daarna proberen te slapen, met al die electrodes op je hoofd.
Dit uiteraard na een slaap dagboek bijhouden wat jij ook doet.
En wat gebeurde er?
Ik sliep niet, dus hebben ze niets kunnen meten....
Toen kreeg ik zolpidem.
Deze gebruik ik nog steeds. Voor 4 uur maximaal slaap, tenzij er weer een nachtmerrie komt en Tanja mij uit die ellende haalt. Dat gebeurt nu ongeveer1 x per twee weken. Soms korter op elkaar, soms langer.
Maar, ik weet niet of er straks na Tanja nog een hulphond wordt verstrekt en ja, de problemen zijn niet zoals die van jou natuurlijk

Sterkte!

Jester

Ik heb zware insomnia, en slaap altijd heel slecht, @Mezelf
Zeker als je enkele nachten achter elkaar te weinig slaap krijgt!
Ik heb twee onderzoeken naar slaapproblemen gehad.
Het was daar in een kliniek een nacht proberen te slapen, dat begint om 11 uur s'avonds met een EEG.
Daarna proberen te slapen, met al die electrodes op je hoofd.
Dit uiteraard na een slaap dagboek bijhouden wat jij ook doet.
En wat gebeurde er?
Ik sliep niet, dus hebben ze niets kunnen meten....
Toen kreeg ik zolpidem.
Deze gebruik ik nog steeds. Voor 4 uur maximaal slaap, tenzij er weer een nachtmerrie komt en Tanja mij uit die ellende haalt. Dat gebeurt nu ongeveer1 x per twee weken. Soms korter op elkaar, soms langer.
Maar, ik weet niet of er straks na Tanja nog een hulphond wordt verstrekt en ja, de problemen zijn niet zoals die van jou natuurlijk

Sterkte!

Dat is ergens echt mijn grootste (reeële) angst haha, dan ben je daar eindelijk en gaan ze het opmeten en slaap je niet.. Nouja, dat zegt natuurlijk ook misschien wel genoeg over het probleem?
Heb je naast zolpidem nog iets van ondersteuning o.i.d. gekregen of was dat het?
En misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
LIjkt me extra vervelend hoor. Wat dat betreft... echt nooit nachtmerries... hooguit lukt iets tot in den treure niet in dromen maar verder echte angsten of nachtmarries echt totaal nul. Afkloppen natuurlijk en heb ze periodes vroeger voor mijn pubertijd wel gehad maar sindsdien nooit echt angstige dromen.

Ik heb wel vaak dat ik ergens vanaf val ofzo. Ravijn in, van berg af dat soort dingen. Mega irritant want gebeurd vaak tijdens het inslaap vallen, wanneer ik dus precies !! EEIINDelijk !! in slaap val 😅 🤪.

Kordie

DF-koning
misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben

Je vraagt of meerdere mensen dit kennen.
Helaas kan ik daar met ja op antwoorden.

Ik heb, net als @De Zandman, werk moeten doen wat nooit meer van je netvlies gaat. Zoiets komt bij mij vaak terug in nachtmerries. Herbelevingen.
Een kindsoldaat wat zijn machinegeweren door aan het laden is (voor de laatste keer).
Een doorzweeft lichaam zien waar de organen uitpuilen. Gillende dames aan de telefoon als ik ze moest bellen dat hun man was overleden etc.

Ik zit dan badend in het zweet rechtop in bed met hoge hartslag. Hart in de keel alsof een harde oliebol je luchtpijp dicht drukt. Heel onrustig. Wil eruit want in mijn ogen is er dan voor mij gevaar "de knop gaat om".

In de nacht ga ik dan naar de logeerkamer en wacht ik tot het over gaat.
Herbeleving overdag vind ik veel erger. Terug trekken kan dan vaak niet. En dan heb ik er dagen last van.

De Zandman

DF-koning
Dat is ergens echt mijn grootste (reeële) angst haha, dan ben je daar eindelijk en gaan ze het opmeten en slaap je niet.. Nouja, dat zegt natuurlijk ook misschien wel genoeg over het probleem?
Heb je naast zolpidem nog iets van ondersteuning o.i.d. gekregen of was dat het?
En misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben
@Jester ,Naast de zolpidem heb ik nog seroquel als ondersteuning. En daar krijg ik weer restless legs van....ik schrik weleens wakker ja, met eenb hartslag erg hoog en heel veel onrust.

De Zandman

DF-koning
Tanja kalmeert mij als ik een nachtmerrie heb.
Ik word dan heel onrustig, ga heel veel bewegen en daar reageert ze op.
Ze trekt me eruit ahw..
Ze maakt me wakker. Ze slaapt bij mij op mijn bed.

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Heb jij ook nachtmerries @Kordie ? Domme vraag, misschien? Vaak?

Ja, ik heb ook nachtmerries.
Vaak in een samenloop van een trigger overdag en al moe en prikkelrijke dag bv. Minder vaak en minder heftig als eerst gelukkig. Is heel verschillend qua tijd.

Ik heb meer last van flashbacks overdag. Meerdere keren per week. Uit het niets vaak.
Ik heb in de straat twee gezinnen wonen uit Afghanistan. Hun uiterlijk is al genoeg voor een flinke flashback. Niet om te discrimineren maar omdat ik als jonge hond tegen "soortgelijke uiterlijkheden" heb moeten vechten.

Nu ik erover schrijf merk ik bv al dat ik erover moet stoppen. Dan begint het al te borrelen en voel ik mijn hart in mijn keel.

Tanja kalmeert mij als ik een nachtmerrie heb.

Wat fijn dat ze je kan kalmeren

Jester

Je vraagt of meerdere mensen dit kennen.
Helaas kan ik daar met ja op antwoorden.

Ik heb, net als @De Zandman, werk moeten doen wat nooit meer van je netvlies gaat. Zoiets komt bij mij vaak terug in nachtmerries. Herbelevingen.
Een kindsoldaat wat zijn machinegeweren door aan het laden is (voor de laatste keer).
Een doorzweeft lichaam zien waar de organen uitpuilen. Gillende dames aan de telefoon als ik ze moest bellen dat hun man was overleden etc.

Ik zit dan badend in het zweet rechtop in bed met hoge hartslag. Hart in de keel alsof een harde oliebol je luchtpijp dicht drukt. Heel onrustig. Wil eruit want in mijn ogen is er dan voor mij gevaar "de knop gaat om".

In de nacht ga ik dan naar de logeerkamer en wacht ik tot het over gaat.
Herbeleving overdag vind ik veel erger. Terug trekken kan dan vaak niet. En dan heb ik er dagen last van.

Dat klinkt inderdaad heel, maar dan ook echt heel erg heftig om mee te maken. Dat zal inderdaad nooit meer van je netvlies af gaan nee..
Heb of had je hier wel ondersteuning bij? Therapie, luisterend oor, iets in die richting?

Kordie

DF-koning
maar dan ook echt heel erg heftig om mee te maken. Dat zal inderdaad nooit meer van je netvlies af gaan nee..

Was part of the job zullen we maar zeggen.
Ik heb er zelf voor gekozen.

Heb of had je hier wel ondersteuning bij? Therapie, luisterend oor, iets in die richting?

Ja. Huidige ondersteuning werkt nul. Eerdere therapie iets. Vooral wel in het nachtmerrie gebeuren / nachten wakker liggen. Heb hier geleerd om de knop meer om te kunnen zetten. Of iets simpels als in een spiegel kijken en zeggen: "Dit is niet de waarheid. Dit is een droom"

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
LIjkt me extra vervelend hoor. Wat dat betreft... echt nooit nachtmerries... hooguit lukt iets tot in den treure niet in dromen maar verder echte angsten of nachtmarries echt totaal nul. Afkloppen natuurlijk en heb ze periodes vroeger voor mijn pubertijd wel gehad maar sindsdien nooit echt angstige dromen.

Ik heb wel vaak dat ik ergens vanaf val ofzo. Ravijn in, van berg af dat soort dingen. Mega irritant want gebeurd vaak tijdens het inslaap vallen, wanneer ik dus precies !! EEIINDelijk !! in slaap val 😅 🤪.
En jij, @Mezelf , ook last van nachtmerries of droom je niet echt in die paar uurtjes?
Was je al vor Jester haha :wink:...

Maar nee echt nul nachtmerries gelukkig. Ik kan mij alleen nare dromen tot mijn pubertijd herinneren.
Die dromen gingen dan meestal over een film die ik dan op een te jonge leeftijd had gezien.

Die Scene in The Godfather waar die afgehakte paarden kop in bed lag bij die mediamagnaat heeft heel lang bij mij nachtmerries veroorzaakt.
Maar toen was ik dan ook echt wel erg jong en hoewel toen door die nachtmerries de slaap nog korter maakte, was dit toen en nu niet met de oorzaak van de insomnia. Er werd natuurlijk in die tijd wel veel gewerkt aan dat overactieve brein van mij en werd er al gesproken over adhd.

Echter mijn ouders en vooral mijn pa verafschuwde die adhd sticker en is daardoor min of meer dit stuk bij mij nooit opgepakt,
Ik begrijp de rede waarom hij er zo instond maar achteraf gezien was dat voor mij niet helemaal de juiste route geweest.

Weet nog wel dat ik in die periode ik diverse onderzoeken begon te krijgen omtrent mijn slaap. Maar had verder niet echt wat met elkaar te maken.

Lijkt me dan ook echt extra klote als er ook nog eens nachtmerries komt kijken bij de slapeloosheid. Moet er niet aan denken zeg....
Veel respect voor diegene die dit moeten doormaken 🙏

Vannacht weer de gebruikelijke 4uur slaap gehad..... Viel wel goed in slaap maar daar hielp de seroquel wel weer duidelijk bij.
Ben dan ook echt wel meteen klaarwakker. Deze reactie bijvoorbeeld heb ik nu af binnen 10min na het wakker worden 🤪 waar ik dan ook al me eerste bak koffie bijgedronken heb.

Merk wel echt sinds de seroquel dat ik geen rare shadowpeople achtige tafarelen meer heb. Slaap niet langer maar dat is wel volledig weg.
Dus blijf het dan ook nog maar even slikken tot ik iemand van de slaappoli heb gesproken.

Bedankt voor het delen van jullie verhalen en blijf ook vooral dit topic hiervoor gebruiken. Wat mij betreft mag iedereen dat hier delen...
HEt voelt vaak zo, maar we zijn dus niet alleen......

Fijne dag lieve mensen !!

1775550971274.png

Me with just 4hours of sleep

Laatst bewerkt:
Bovenaan