Schadelijkheid

fun

Bewuste gebruiker
Ik vraag me wel eens af wat er nou schadelijker is...

Je hoort zoveel van xtc dit en xtc dat, maar alcohol is ook erg schadelijk, terijl je daar veel minder over hoort.
Ook wiet (nederwiet) zou zo schadelijk zijn, en ik vraag me dan wel eens af wat er nou schadelijker voor je zou zijn.

De een rookt iedere week 3 jointjes, de ander drinkt ieder weekend 8 glazen alcohol en weer een ander slikt 1x per maand een pilletje.

Ik snap dat het appels met peren vergelijken is, omdat het een schadelijker is voor de lever etc. maar in zijn algemeen vraag ik het me toch wel eens af.

Imke

Badass junkie
Tis allemaal schadelijk.. als je het fout of overmatig gebruikt.. vb alcohol: het is bewezen dat een kleine hoeveelheid alcohol goed is voor je lichaam maar als je 8 glazen gaat beginnen drinken is dat natuurlijk niet meer zo gezond eh :P

Intoxicated

Wijs gebruiker
Het feit blijft dat mdma relatief gewoon erg schadelijk is.
Lsd of Paddo's is lichamelijk helemaal niet schadelijk, en als je het geestelijk aankan is er niets aan de hand. Lachgas is bijvoorbeeld ook niet schadelijk. Mdma vind je lichaam niet leuk...

GabberSnoePie

Wijs gebruiker
mdma mag dan schadelijk zijn, wat met 'verantwoordelijk' gebruik nog zo klein is dat je er niks van zal merken maargoed, alcohol daar integen is ook echt goed schadelijk voor je hersenen, als er een avondje flink word getankt dan vinden de meeste een kater de normaalste zaak van de wereld. Niemand zal er raar van opkijken terwijl het toch duidelijk een singaal van je bovenkamer is dat je te ver bent gegaan (te vergelijken met depri gevoelens na Xtc gebruik) . Ook de dingen die je bent vergeten van de vorrige avond (blackouts) is weldegelijk een teken dat je bovenkamer toch een flinke klap gekregen heeft!!!

Ik persoonlijk vind het belachelijk dat men het 'normaal' vind om je klem te zuipen, maarja het is nou eenmaal 'geaccepteerd' door de mens.... Ik zelf merk dat mensen je raar aankijken als je een pilletje slikt maar zelf werken ze vervolgens weer 8 pintjes bier weg in een uurtje... :rolleyes:. Laat mij dan maar lekker een 'junk' zijn, ik denk dat mijn hersenen er minder aan overhouden dan zoveel alcohol. en dan komt daar ook nog eens bij dat mijn hersenen dan om de anderhalve /2maand een klap krijgen van bijv xtc. Terwijl er toch zat mensen zijn die elk weekend en dan soms ook nog vrijdag+zaterdag lopen te zuipen. Lijkt mij toch echt wel een pak slechter dan een keertje een paar pilletje gooien. maarja t is nou eenmaal 'normaal' om je te bezatten.

:wave:

Imke

Badass junkie
Daar ben ik nou volledig met je eens :wink: maar ja alcohol is nou eenmaal een sociaal geaccepteerde drug :rolleyes:

Mindless1985

Badass junkie
need^weed zei:
mdma mag dan schadelijk zijn, wat met 'verantwoordelijk' gebruik nog zo klein is dat je er niks van zal merken maargoed, alcohol daar integen is ook echt goed schadelijk voor je hersenen, als er een avondje flink word getankt dan vinden de meeste een kater de normaalste zaak van de wereld. Niemand zal er raar van opkijken terwijl het toch duidelijk een singaal van je bovenkamer is dat je te ver bent gegaan (te vergelijken met depri gevoelens na Xtc gebruik) . Ook de dingen die je bent vergeten van de vorrige avond (blackouts) is weldegelijk een teken dat je bovenkamer toch een flinke klap gekregen heeft!!!

Ik persoonlijk vind het belachelijk dat men het 'normaal' vind om je klem te zuipen, maarja het is nou eenmaal 'geaccepteerd' door de mens.... Ik zelf merk dat mensen je raar aankijken als je een pilletje slikt maar zelf werken ze vervolgens weer 8 pintjes bier weg in een uurtje... :rolleyes:. Laat mij dan maar lekker een 'junk' zijn, ik denk dat mijn hersenen er minder aan overhouden dan zoveel alcohol. en dan komt daar ook nog eens bij dat mijn hersenen dan om de anderhalve /2maand een klap krijgen van bijv xtc. Terwijl er toch zat mensen zijn die elk weekend en dan soms ook nog vrijdag+zaterdag lopen te zuipen. Lijkt mij toch echt wel een pak slechter dan een keertje een paar pilletje gooien. maarja t is nou eenmaal 'normaal' om je te bezatten.

Op psychiatrische afdelingen komen heel vaak mensen die vroeger xtc slikten en sindsdien zwaar depressief zijn, ik heb dat nooit over mensen gehoord die elk weekend lopen te tanken, dat die daar 5 jaar later nog steeds echt last van hebben. XTC richt onherroepelijke schade aan, ik weet niet in hoeverre dat bij alcohol ook het geval is.

Trip Unit

Bewuste gebruiker
Xtc maakt zeker schade je kop,maar drank ook.
Ik denk dat 8 glazen per maand of 1 x xtc per maand,dat die ene x xtc meer schade maakt op langer termijn.
Als je praktisch gaat kijken naar het aantal doden dat door deze drugs gevallen zijn,dan zijn de doden onder de drankgebruikers vele malen groter dan xtc gebruikers.

Conlusie : Wil je geen risico's lopen op psychische stoornissen of depressies kies dan voor drank.
Zelf vind ik drank minder verslavend ook.

Mindless1985

Badass junkie
Trip Unit zei:
Ik denk dat 8 glazen per maand of 1 x xtc per maand,dat die ene x xtc meer schade maakt op langer termijn.
Als je praktisch gaat kijken naar het aantal doden dat door deze drugs gevallen zijn,dan zijn de doden onder de drankgebruikers vele malen groter dan xtc gebruikers.

Conlusie : Wil je geen risico's lopen op psychische stoornissen of depressies kies dan voor drank.

Dat van die doden valt toch niet te vergelijken, er zijn veel minder XTC gebruikers dan drinkers. Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat er minder heroïne verslaafden zijn dan alcohol verslaafden, dus dat alcohol erger is, wat uiteraard onzin is. Ik denk dat wel 95% van Nederland wel eens alcohol gehad heeft, en misschien iets van 1% heroine?

zommes

Badass junkie
Dat schadelijk zijn van MDMA valt heel erg mee, mits je het niet overdrijft.

Het is nog niet aangetoond dat het gebruik van 1 tot 2 pillen per 2 maanden blijvende schade aan de hersenen toediend. Maar de meeste mensen overdrijven het helaas zwaar en pakken zo die hersenschade.

Bal0n

Badass junkie
Dzy zei:
Trip Unit zei:

Dat van die doden valt toch niet te vergelijken, er zijn veel minder XTC gebruikers dan drinkers. Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat er minder heroïne verslaafden zijn dan alcohol verslaafden, dus dat alcohol erger is, wat uiteraard onzin is. Ik denk dat wel 95% van Nederland wel eens alcohol gehad heeft, en misschien iets van 1% heroine?

Het zijn geen absolute cijfers, relatief sterven er minder mensen aan MDMA dan aan alcohol.

hardcoreharmreducer

Experimenterende gebruiker
buzzy zei:
hardcoreharmreducer zei:
5 maaltijden per week "jus in het vijvertje" is ook schadelijk.

grtz
Sx
Verklaar jezelf eens

5 X per week vette vleessaus op de patatjes is schadelijker dan 2 x per week.

2 pinten is minder schadelijk dan 10 pinten

1 bol is minder schadelijk dan twee bollen.

enz.

je kan geen appelen met peren vergelijken. Drugs onderling vergelijken op wat het schadelijkst is heeft geen zin.

Alle drugs kunnen schade veroorzaken, je kan per middel bekijken hoe je mogelijke schade kan voorkomen of beperken.

GabberSnoePie

Wijs gebruiker
Dzy zei:
need^weed zei:

Op psychiatrische afdelingen komen heel vaak mensen die vroeger xtc slikten en sindsdien zwaar depressief zijn, ik heb dat nooit over mensen gehoord die elk weekend lopen te tanken, dat die daar 5 jaar later nog steeds echt last van hebben. XTC richt onherroepelijke schade aan, ik weet niet in hoeverre dat bij alcohol ook het geval is.

Ja maar ik had het ook over verantwoordelijk gebruik in hoeverre dat mogelijk is met xtc. Mensen die er depressief van zijn geworden of een psychose hebben opgelopen hebben het gebruik dan ofwel overdreven of ze waren er misschien allergisch voor en kregen op die manier bijv. een psychose. Maarja iedereen maakt zijn eigen keuzes en de ene kiest voor af en toe een pilletje en de ander houd het bij alcohol, daarbij komt ook nog is dat je natuurlijk niet kan zeggen dat je na (?)zoveel pillen schade hebt opgelopen ik denk dat dat ook bij iedereen verschild, want onthoud niet iedereen is hetzelfde. De een sterft op z'n 50'ste aan longkanker door peuken en de andere word er 90 mee. Ik denk dat dat ook voor de andere drugs geld....

Bal0n

Badass junkie
Alcohol is ook ontzettend schadelijk. Lever transplantaties, nier transplantaties, Korsakov? En dat komt relatief vaker voor dan mensen die na MDMA gebruik blijvende bijeffecten hebben.

Je moet wel naar het grote verhaal kijken Dzy.

Psykaholik

Wijs gebruiker
need^weed zei:

volledig mee eens
alcohol word door de meeste nog niet eens als drugs aanzien.

Ellesdee

Badass junkie
true... alcohol is ook gewoon drugs... misschien nog wel de meest sluwe... omdat ie maatschappelijk geaccepteerd is...

Psilo

Bewuste gebruiker
Dzy zei:
Ellesdee zei:
true... alcohol is ook gewoon drugs... misschien nog wel de meest sluwe... omdat ie maatschappelijk geaccepteerd is...
Juist, en dat is precies de reden waarom hard drugs niet legaal moet worden.

Ik moet zeggen dat ik het daar ook wel mee eens ben.

Als alcohol nu op de markt zou komen zouden er slachtoffers gaan vallen maar nooit zoveel als dat nu het geval is.

Maar in de basis vind ik gewoon dat iedereen alles moet weten over de risico's.....en dan gewoon ongestoord je eigen keus maken, zonder overheid die jou wel even verteld wat je wel of niet mag doen.

Baas in eigen brein.

Psykaholik

Wijs gebruiker
Dzy zei:
Ellesdee zei:
Juist, en dat is precies de reden waarom hard drugs niet legaal moet worden.
idd vind ik ook.
ieder moet kunnen doen wat hij wilt.
en ze kunnen der aan doen wat ze willen ze zullen toch nooit de strijd tegen drugs winnen.
drugs is er nu eenmaal en het zal nooit nie verdwijnen hoe streng ze ook zijn.

Psilo

Bewuste gebruiker
Maar er zijn helaas genoeg mensen die het verzieken voor de recreatieve gebruiker waardoor het erg moeilijk gaat worden in de toekomst om je "hard-drug" bij de apotheek te halen.

Shroomie

Bewuste gebruiker
Psilo zei:
Maar er zijn helaas genoeg mensen die het verzieken voor de recreatieve gebruiker waardoor het erg moeilijk gaat worden in de toekomst om je "hard-drug" bij de apotheek te halen.
true

TimeKiller

Bewuste gebruiker
"Alcohol werkt sterk verslavend en veroorzaakt bij overmatig gebruik ernstige gezondheidsschade, vaak met grote gevolgen voor de patiënt en zijn of haar omgeving. Alcohol is, hoewel legaal verkrijgbaar, in medische zin ook een harddrug en maakt in Nederland aanzienlijk meer slachtoffers dan morfine, heroïne en cocaïne bij elkaar."

bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholische_drank

zaandammer

GabberSnoePie zei:

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Wacky

Badass junkie
DarkScope zei:
ff een vraagje is coke relatief schadelijk vergeleken met mdma en alcohol bijvoorbeeld?

Zelf nog geen coke gebruikt, maar van wat ik her en der lees, denk ik dat coke opzich geen byzonder schadelijke drug is, maar wel veel verslavender.
Ik heb zowieso het idee dat de schadelijkheid van drugs vergelijken veel minder zin heeft dan het vergelijken van de verslavendheid en de manier van gebruiken. (en dat is dan per persoon weer verschillend, hoe vatbaar je er voor bent en hoe je met welke drugs omgaat)
Bij incidenteel gebruik zijn ze allemaal maar weinig schadelijk, maar bij sommige drugs is het zoveel makkelijker dagelijks te gaan gebruiken dan bij andere.

Fishhead07

Wijs gebruiker
Dzy zei:
need^weed zei:

wat is dat voor onzin?? zijn lego mensen die schade overhouden aan alcohol denk aan de ziektes als korsakof en dergelijke. Maarja het blijft appels met peren vergelijken.

Ligt aan je gebruik hoeveel ? hoevaak?

Ligt aan je lichaam man ? vrouw ?

Ligt aan je gezondheid en hoe ga je met je lichaam om??

Gebruik je alleen alcohol of 1 drug of meerderen of een combo ??

tja is allemaal schadelijk en je hoort nu juist veel op het nieuws dat alcohol schadelijk is. Elk weekend zuipen is minstens net zo erg als om de week een pilletje hoor. Maar beste is dan elk weekend wat anders :P en redelijk beperkt houden per keer. X gewoon om de maand / 2 maanden dan niet heel schadelijk hoor.

:)

mercury.31

ik had een hele tijd geleden op school een drugs voorlichtings dag, en daar vertelde een man die het zou moeten weten dat, als alcohol nu zou worden uitgevonden, het direct in de opium wet zou worden opgenomen als een gevaarlijke harddrug, om de schade die het aaricht aan je lichaam, en het feit dat het zeker wel verslavend is en het erg moeilijk is om vanaf te komen, ook omdat het lichamlijk verslavend is. Als je nu met een alcohol probleem zit is het nog veel moeilijker om er vanaf te komen, omdat het helemaal niet vreemd is dat je helemaal klem zuipt, terwijl bijv. 1 keer in de maand blowen wat toch ook 3 miljoen hersencellen per keer kost, nog minder schadelijk is dan dat je ieder vrijdag een stuk of 6 biertjes drinkt.
bron, die voorlichtings dag

Fishhead07

Wijs gebruiker
mercury.31 zei:
ik had een hele tijd geleden op school een drugs voorlichtings dag, en daar vertelde een man die het zou moeten weten dat, als alcohol nu zou worden uitgevonden, het direct in de opium wet zou worden opgenomen als een gevaarlijke harddrug, om de schade die het aaricht aan je lichaam, en het feit dat het zeker wel verslavend is en het erg moeilijk is om vanaf te komen, ook omdat het lichamlijk verslavend is. Als je nu met een alcohol probleem zit is het nog veel moeilijker om er vanaf te komen, omdat het helemaal niet vreemd is dat je helemaal klem zuipt, terwijl bijv. 1 keer in de maand blowen wat toch ook 3 miljoen hersencellen per keer kost, nog minder schadelijk is dan dat je ieder vrijdag een stuk of 6 biertjes drinkt.
bron, die voorlichtings dag

Klinkt logisch en is volgens mij volkomen waar. Gelukkig zien steeds meer mensne in dat alcohol schadelijker is dan verantwoord drugs gebruik.

:wink:

MetaalKonijn

Badass junkie
Ja hoor, en jij hebt ondertussen een schattige XTC verslaving opgebouwt.

't Is ook allemaal maar relatief, al valt niet te ontkennen dat alcohol zeer heftig is.

Fishhead07

Wijs gebruiker
MetaalKonijn zei:
Ja hoor, en jij hebt ondertussen een schattige XTC verslaving opgebouwt.

't Is ook allemaal maar relatief, al valt niet te ontkennen dat alcohol zeer heftig is.

haha ach ja ik zeg ook neit dat ik slim bezig ben maar daarom is alcohol wel slecht voor je.

:wink:

Bovenaan