Risperidon voor sociale angst

hiimacid

Belezen gebruiker
3 jaar geleden nam ik 's avonds risperidon als aanvulling op mijn ADHD-medicijnen. Dit medicijn zorgde ervoor dat ik gemakkelijker kon slapen en dat de rusteloosheid die methylfenidaat veroorzaakte, afnam. Ik gebruik het momenteel niet. maar ik vraag me af of het zou helpen tegen sociale angst.

Ik ga elke week naar een psycholoog voor een behandeling tegen angststoornissen. De behandeling duurt lang en lijkt niet erg goed te werken.
Ik ben al ongeveer 5 maanden in behandeling voor verschillende psychische problemen. Ik had toen mijn baan opgezegd, maar nu moet ik weer aan het werk. Ik heb last van angst en vind het lastig om in sociale situaties te functioneren als ik niets drugs gebruiken. Ik wil niet elke dag dat ik werk speed of alcohol gebruiken. en ik loop een groot risico om opnieuw te gaan gebruiken vanwege mijn angst.
beetje lang geschreven sorry :grin:

Heeft iemand ervaring met risperidon? Helpt het tegen angst? Als het helpt tegen angst, lijkt het mij een goede optie. Pfff, Het is zeker een verstandiger optie dan benzos :d

_shikantaza

Badass junkie
3 jaar geleden nam ik 's avonds risperidon als aanvulling op mijn ADHD-medicijnen. Dit medicijn zorgde ervoor dat ik gemakkelijker kon slapen en dat de rusteloosheid die methylfenidaat veroorzaakte, afnam. Ik gebruik het momenteel niet. maar ik vraag me af of het zou helpen tegen sociale angst.

Ik ga elke week naar een psycholoog voor een behandeling tegen angststoornissen. De behandeling duurt lang en lijkt niet erg goed te werken.
Ik ben al ongeveer 5 maanden in behandeling voor verschillende psychische problemen. Ik had toen mijn baan opgezegd, maar nu moet ik weer aan het werk. Ik heb last van angst en vind het lastig om in sociale situaties te functioneren als ik niets drugs gebruiken. Ik wil niet elke dag dat ik werk speed of alcohol gebruiken. en ik loop een groot risico om opnieuw te gaan gebruiken vanwege mijn angst.
beetje lang geschreven sorry :grin:

Heeft iemand ervaring met risperidon? Helpt het tegen angst? Als het helpt tegen angst, lijkt het mij een goede optie. Pfff, Het is zeker een verstandiger optie dan benzos :d
Antipsychotica zijn geen grap. Ik vind het een slecht idee.

Wat dan wel? Stoppen met drank en drugs, mediteren, gezond eten, bewegen, en je (nog meer) inzetten bij je therapie. Eventueel een beta-blocker voor extra spannende dagen.

ILoveRCs

Wijs gebruiker
1 malig, stopte wel een psychose maar daarna 24 uur een zombie geweest. daarnaast houd je blijvende schade over aan risperidon, dus een verstandigere optie dan benzo's is het sowieso niet. Diclazafone (word omgezet in Delorazepam) kan wel helpen, is specifiek anti angst met weinig sedatie, maar wel een benzo. verder Temgicoluril (Mebicar), nog niet zelf geprobeerd maar dit is geen benzo en specifiek anti angst.

jam

Bewuste gebruiker
Ik heb recent gelezen dat ashwaganda hier ook bij zou kunnen helpen. Het zou ook bijwerkingen hebben, maar is misschien een betere optie als een antipsychoticum.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik heb aantal maanden Risperidon voorgeschreven gekregen ongeveer voor dezelfde klachten die je beschrijft. Echter hak ik ook paranoïde en bleef ik hangen in mijn verbeelding.
In het begin was het wel oké en had ik wel baat bij rust en minder angst.
Na 2 keer opgehoogd te zijn (1.5mg totaal) begon ik erg vervelende klachten te ontstaan.
Zoals het behoorlijk lam voelen, en op gegeven moment werd lopen al lastig. M'n voeten werden zo zwaar dat ik snel viel of ergens blijft hangen.
Op een gegeven moment kreeg ik zelfs borstvorming en dat was voor mij eigenlijk het moment om te beslissen dat het niet voor mij jis weggelegd.
Persoonlijk is kort gebruik geschikt, lang gebruik niet.
Ik moest ook veel inleveren zoals beperking in je energie, dus je kiest sneller op de bank zitten dan wandelen, laat staan sociale interactie dat was al helemaal vermoeiend.

Kordie

DF-koning
Ik ben ernstig verward in het vliegtuig gezet bij ex werk. In Nederland paar dagen de kliniek in. Toen kreeg ik dit middel ook. Werkte goed. Maar gezien de heftigheid van bijwerkingen denk ik dat het voor jou te zwaar is.

In de rc sector zijn wel wat middelen die je kunnen helpen. Maar die mag ik je a niet vertellen ivm de regels en b brengt een rc denk ik sneller schade aan en risico met zich mee ivm minder getest etc. En zijn deze ook zeker niet voor dagelijks gebruik.

Tip; leg het voor bij een arts en ga dan verder

hiimacid

Belezen gebruiker
Dank aan iedereen die gereageerd heeft. Ik gebruik al 2 jaar 2 mg risperidon om te slapen. Ja, je voelt je zeker moe, maar ik heb geen last van de andere bijwerkingen die je noemt.

Ik heb aantal maanden Risperidon voorgeschreven gekregen ongeveer voor dezelfde klachten die je beschrijft. Echter hak ik ook paranoïde en bleef ik hangen in mijn verbeelding
Ik denk eraan om 0,5-0,75 mg eenmaal daags te gebruiken. Ik denk dat het mijn paniekstoornis een beetje zal verminderen en dat ik mijn plotselinge stemmingswisselingen beter onder controle zal krijgen.

daarnaast houd je blijvende schade over aan risperidon, dus een verstandigere optie dan benzo's is het sowieso niet
Kunt u hier meer informatie over geven? Ik wist niet dat er een risico op blijvende schade bestond. In Turkije schrijven artsen dit medicijn vaak voor als onderdeel van een verslavingsbehandeling. Veel van mijn vrienden slikken al jaren dagelijks risperidon in combinatie met antidepressiva.
Diclazafone (word omgezet in Delorazepam) kan wel helpen, is specifiek anti angst met weinig sedatie, maar wel een benzo
Ik denk dat dit te riskant voor mij zou zijn. ook al zijn de sedatieve effecten minimaal.

Ik heb al jaren last van angststoornissen en blijf liever uit de buurt van benzodiazepinen.
Temgicoluril (Mebicar), nog niet zelf geprobeerd maar dit is geen benzo en specifiek anti angst.
Ik zal dit onderzoeken. Bedankt!

hiimacid

Belezen gebruiker
In de rc sector zijn wel wat middelen die je kunnen helpen. Maar die mag ik je a niet vertellen ivm de regels en b brengt een rc denk ik sneller schade aan en risico met zich mee ivm minder getest etc. En zijn deze ook zeker niet voor dagelijks gebruik
Ik ben niet op zoek naar medicijnen die mijn angst volledig wegnemen. Zoals u al zei, zijn er veel medicijnen die op dit gebied heel succesvol zijn.

Ik zoek gewoon een klein hulpmiddeltje dat indirect kan voorkomen dat ik een paniekaanval krijg op het werk of in de bus.
Ik worstel met een verslaving. Ik ben 5 maanden geleden gestopt met het gebruiken van Pep.
maar mijn angstproblemen zorgen ervoor dat ik weer ga gebruiken. Ik heb de verkoper nog twee keer een bericht gestuurd, maar heb het daarna opgegeven.

Daarom is de behandeling met RC voor mij riskant. Zoals ik al zei, ik zal zeker geen benzodiazepinen, alcohol of andere GABA-medicijnen (fenibut, ghb) gebruiken voor mijn behandeling. De verslaving aan deze drugs lijkt mij enger dan het gebruik van 1 gram PEP per dag.

Bovenaan