VRAAGJE aan de kenners!
Ik heb net op basis van wat ik las, vooral in dit topic,
difludiazepam en
bromonordiazepam besteld (thanks o.a.
@PapaverMan).
Ik heb op dit forum nooit gelogen over mijn - met vlagen - lichte afhankelijkheid van benzo’s. Dit is de enige drug van alles waarmee ik geëxperimenteerd heb waarvan ik weet dat ik er mee in de problemen zou kunnen komen (aangeboren angsthaas en moeilijke slaper), zeker omdat ik - op recept - ook stimulerende medicatie gebruik die ik op gebied van executief functioneren nodig heb maar die helaas als bijwerking, wanneer het uitwerkt, wel versterkt waar ik van nature al last van heb.
Ik vind dat ik al jaren (dit gaat dus in periodes, maar overall) te vaak benzo’s gebruik, ik hou het tot nu toe in de hand en weet ook altijd weer af te bouwen, dit gaat ook wel prima omdat ik de dosis simpelweg weiger te verhogen als ik tolerantie merk. Daar ga ik niet aan beginnen, dan maar een paar nachten slecht slapen en nerveus overdag. Ik hoef dus nooit van hoge doseringen ‘af te kicken’ wat het een stuk behappelijker maakt.
Ik zie het dus ook niet als een direct supergroot probleem wat ik heb, maar wel als een permanente gevarenzone en hier ben ik me ook bewust van. Ik heb echter ook veel baat bij benzo’s (gehad) en zou ze niet uit mijn leven willen bannen, maar ik weet dat het altijd een slippery slope is, waar ik op mijn eigen manier mee deal. Dat even ter context.
Het leek me ergens wel een veilig gevoel om de benzo’s die hier op het forum als het meest lijkend op diazepam worden beschreven in huis te halen (voordat ze weer verboden worden…). Mocht ik toch ooit - in combinatie met de angsten die ik van mezelf al heb, of in een onhandige context zoals combinatie met werk - teveel last krijgen van tijdelijke ontwenning, dan zijn dit betere benzo’s om mee af te bouwen dan de benzo’s die ik al heb.
Kan iemand we wat vertellen over de verschillen tussen deze twee? Behalve dat ik heb begrepen dat difludiazepam langer werkt dan bromonordiazepam? (En die eerste waarschijnlijk dus handiger is voor een eventueel kort ‘taper’-doel, maar mogelijk weer juist onhandig als je overdag liever niet onder invloed bent - vandaar dat ik beide heb besteld.)
Ik heb ervaring met verschillende (RC-)benzo’s, maar niet met diazepam. Kan in die zin zelf dus niet vergelijken.
Wat is een gebruikelijke dosis voor deze twee benzo’s? Voor angstremming, en voor slapen? (Aangezien ik las dat ze beide een breed werkingsprofiel hebben.)
Misschien had ik hier een eigen topic voor moeten aanmaken, maar aangezien dit topic basically gaat over wat ik zelf ook al een tijdje zocht (een RC die op diazepam lijkt) vond ik het hier wel passend.
Nogmaals, waarschuwingen over benzo’s zijn altijd lief

maar mijn geval niet perse nodig, ik weet hoe link ze zijn. Ik onderschat ze niet en overschat mijn eigen immuniteit voor een evt. serieuze benzoverslaving ook absoluut niet, vandaar ook dat ‘iets lijkend op diazepam, dé afkick/taper-benzo’ in huis hebben me geen verkeerd idee leek, just for sure.