Pubers & drugs

Hallo allemaal,

Ik heb al eerder een topic geopend over mijn 14 jarige zoon die wiet rookt en op het verkeerde spoor komt qua school & alles er omheen.
De laatste weken rookt hij bijna vrijwel dagelijks wiet en ik weet niet waar hij het allemaal van betaald aangezien hij zijn bijbaantje heeft opgezegd.
Ik vermoed dat hij o.a. meelift met een vriend die wel goed in de slappe was zit.
Maar hij vertelde ook een keer dat hij vapes door verkoopt....dealen dus!!
School ook een drama met regelmatig spijbelen en geen enkele vorm van leren of huiswerk maken.

Als moeder zit ik tegen het dak van angst en ben al bij de huisarts geweest. Maar ze kunnen vrij weinig doen als zoon zelf niet wilt meewerken heb ik begrepen. Lange wachtlijsten en waarschijnlijk nog "ergere" gevallen werd mij verteld, waar je hem dus niet tussen wil hebben.

Dus ik zoek nu een beetje houvast merk ik.
Zijn er hier op dit forum ex-pubers aanwezig die vroeger ook dagelijks blowden of zelfs gingen "dealen" en er toch goed uit gekomen zijn?
En zo ja - wat heeft daarbij geholpen?

Alvast bedankt!

Damius

Bewuste gebruiker
Goed dat je even van je afschrijft, lijkt mij een akelige situatie en ik begrijp goed je machteloosheid.

In jouw vorige topic schreef ik mijn ervaring:
Vervelende situatie, wat goed dat je om hulp vraagt.

Zelf ben ik rond m'n 15e tot m'n 17e gaan blowen. Ook wel meerdere keren per week. Op een gegeven moment ben ik zelf gaan minderen door de paranoia die het te weeg bracht. Mijn school leed er overigens niet écht onder. M'n ouders wisten het wel, maar verboden het niet. Soort gedoogsituatie was het. Ik was niet telkens tot middennacht weg. Ging veel blowen (in speeltuinen enzo), bv na het eten en dan kwam ik echt wel uiterlijk rond 22:30 thuis. Wel helemaal als het een doordeweekse dag was.

Ik denk wel dat het belangrijk is om grenzen te stellen. Middennacht thuiskomen op doordeweekse dagen is gewoon veel te laat en lijkt mij not done. Dat je zoon dingen roept als "ik wil jullie nooit meer zien", lijkt mij hartverscheurend, tegelijkertijd is het onmacht vanuit hem. Til daar niet te zwaar aan. De teugels iets aantrekken nu is wel belangrijk, zonder alle autonomie weg te halen. Zorg in ieder geval dat het doordeweeks binnen de perken blijft.

Dagelijks blowen op z’n 14e is wel jong. Hoe weet je dat hij dagelijks blowt? Is dat iets wat je hard kunt maken? Of zijn het vermoedens?

Goed dat je even van je afschrijft, lijkt mij een akelige situatie en ik begrijp goed je machteloosheid.

In jouw vorige topic schreef ik mijn ervaring:

Dagelijks blowen op z’n 14e is wel jong. Hoe weet je dat hij dagelijks blowt? Is dat iets wat je hard kunt maken? Of zijn het vermoedens?

Dagelijks is iets van de laatste weken. Ik weet het zeker omdat ik het a) aan hem zie en b) zijn beste vriend me dat ook bevestigd heeft. (die het zelf niet doet)

Bengozy

Bewuste gebruiker
Dagelijks is iets van de laatste weken. Ik weet het zeker omdat ik het a) aan hem zie en b) zijn beste vriend me dat ook bevestigd heeft. (die het zelf niet doet)

Hmm lastige situatie, ik blowde ook semi dagelijks in m'n puberteit maar was ook een semi-probleemkind. Alleenstaande vader die 'niets goeds kon doen'. Ik wou dat ik je wat sterk advies kan geven maar helaas. Niet opgeven, proberen te praten. Geen aannames (ik weet dat je dagelijks blowt), je duwt hem daarmee alleen maar weg. Je kan er wel eens heel open naar vragen zonder te oordelen als jullie een leuk moment delen. Neem hem eens mee uit eten? Kijken of dat een betere band schept om over dit soort dingen te praten. (ik ben gewoon maar wat dingetjes aan het opnoemen)

Succes!

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik heb een hele vrije opvoeding gehad en ik kon dit thuis doen.
Mijn moeder's filosofie erover was dat ik dan uit handen bleef van slechte mensen en andere (hard)drugs.
Daar heeft ze achteraf gezien wel deels gelijk in gekregen als ik naar mensen keek die dit niet hadden. Zij moesten het geheim en stiekem doen wat dus uit controle liep.
Daarbij werd het dempen van mezelf niet als "slecht" gedrag gezien aangezien ik altijd enorm rusteloos ben geweest en nog steeds ben.
Ikzelf zou het wel anders willen doen maar hierin is nooit een goede keuze te maken als ouder denk ik.
Te veel controle zorgt voor een kloof tussen ouder/kind, te weinig lijkt een autoriteit probleem te kweken.
Daarbij wil ik ook best zeggen dat ik al heel vroeg via psychiater methylfenidaat toegediend kreeg waar ik altijd op tegen was.
Dat gaf meer problemen dan het blowen.

Ramon den haag

Bewuste gebruiker
Dit is ook precies waar ik tegenaan loop. Waar doe je goed aan?
Misschien geïnteresseerd zijn en vragen op een een nuchtere en komische manier wat hij er nou zo lekker aan vindt. Dat je zelf nooit hebt ervaren wat zoiets met een persoon doet, roken van wiet of hasj. Ga zelf een keer mee met hem naar de shop. Veroordeel het niet maar sta open voor zijn verhaal of acties. Denk dat na verloop van tijd je dan wat dieper op het hoe en waarom kan gaan praten. Probeer het in ieder geval ruimte te geven om te bespreken ook al ben je erop tegen. Zal lastig zijn maar geeft denk ik de beste en meest bevredigende uitkomst op den duur. Misschien is het wel een fase die straks weer teneinde komt.

Bovenaan